HELMIKUUN HELMET 2013 *lokakuu*

Heippa kaikki helmikuiset masunkasvattelijat!
Jospa sitä minäkin jo rohkenisin joukkoon mukaan. Alusta asti olen taustaillut ahkerasti ja joka päivä täällä käyn lueskelemassa. Ihanan usein tulee tekstiä. Minutkin voisi lisätä tuonne joukkoon mahtavaan
10.2. lumi-enkeli/4.lapsi/TAYS/
Eilen kävin rakenneultrassa ja kaikki rakenteet oli ok, huh, koska sitä jännitin aivan älyttömästi. Ihania kuviakin saatiin kasvoista mukaan =) Voisko olla mitään suloisempaa. Sukupuolikin selvisi ja tyttöä tänne kovasti lupailtiin. Kätilö sanoikin että on 99% varma että tulokas on tyttö :heart:


Kastamisesta meillä on edellisetkin lapset kastettu, joten kastetaan nyt sitten tmäkin tulokas. Kastemekkona toimii sama joka on ollut kahdella edelliselläkin.

Kummeista ei ole tällä hetkellä hajuakaan ketä pyydetään. Esikoisella on 4 kummia, toisells 3 ja kuopuksella 2. Myös minun ja mieheni sisaruksia on kummeina.

Liikkeet on tuntuneet täällä jo pitkään jopa vatsan läpi asti :heart: tuo takaseinassä oleva istukka vakuttaa myös siihen että ne tuntuvat niin hyvin. Kaikki liikkeet tuntuu todella alhaalla, ja eilen ultrassa nähtiinkin selvästi kun toinen on pää ylhäällä ja jalat tuolla alhaalla =)

Äitiyspakkaus Ensiviikon neuvolassa pitäisi saada kelaan tarvittavat laput. Vielä en tosin ole ihan varma että otanko pakkauksen vai en.

Nimi vauvalle itsellä pari suosikkia, mutta saas nähdä mitä isäntä on niistä oikein mieltä ja sopiiko se edes meidän pienelle Pippurille.

vakuutuksista Luultavasti otetaan, kun muillakin lapsilla on ollut ja ainakin kahden viimeisen kohdalla ollut todella tarpeellinen.

Painoa oli viimeneuvolaan mennessä tullut jo 4kg, mutta joka raskaudessa kertynyt 20kg tai pikkuisen alle, niin en ole ollenkaan huolissani.

Mutta nyt mentävä

lumi-enkeli ja Pippuri 21+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: iao ja Tiuhti83
Mulla on vajis:wave:
Todettiin km tutkimuksien yhteydessä siis kilpirauhasen vajis ja todennäköisin syy mun keskenmenoihin. Lääkitys aloitettiin viime raskauden puolivälissä.
millaiset arvot sulla oli? (TSH ja T4V)
Täällä myös yksi vajis ilmottautuu!

Mulla todettiin myös keskenmenojen tutkimuksissa ja heti aloitettiin lääkitys. 2010 lopetin kuitenkin thyroxinin syömisen imetyksen takia (oikeesti sitä olisi voinut syödä). Arvot pysyivätkin ihan ok rajoissa, TSH oli 4,1, joten jatkettiin ilman lääkitystä. Kun sitten muutama kuukausi myöhemmin tulin yllättäen raskaaksi, olivatkin arvot jo enemmän pielessä =/. TSH oli siis ihan raskauden alussa muistaakseni 14 ja T4V 9. Nyt lääkitystä on nostettu ja arvot olleet jo nrv 12 asti ok.
Mulla oli myös aluksi suuri huoli sikiön kehityksestä ja mahdollisista vaikutuksista. Olen kuitenkin koittanut sivuuttaa nämä ajatukset koska jopa lähipiirissä on huonommillakin arvoilla syntynyt täysin terveitä ja hyvinvoivia lapsia =).
 
lumi-enkeli tervetuloa joukkoon ja onnea tyttölupauksesta! :)

Kaste/nimiäiset onneksi äitirakas on viimein antanut periksi tuon kasteen osalta, sitä kun ei tule tapahtumaan. :) Miehen vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, me emme kuulu kirkkoon, miehen sisko ja mun veljeni ovat molemmat myös kirkosta eronneet. En sitten tiedä, miten tuo tuleva isomummi asian ottaa... Nimi on tytölle valmiina, mutta jos poikalupaus tuleekin niin sitten on kyllä hervoton miettiminen. :D Tytölle ei olla antamassa muuten suvussa pyöriviä nimiä, mutta toinen nimi tulee olemaan Helmi, joka on siis isäni mummin nimi, koska sattuu nyt sopimaan tähän ajankohtaan täydellisesti. Eka ja kolmas ovat sitten sellaiset, jotka on molemmat kelpuuttaneet. :)

Amore ounou, mä oon niin antijouluihminen kuin vai voi olla. :D Voisin lähteä joka vuosi joulua karkuun jonnekin... Ehkä se ensi vuonna on jo siedettävä, kun on pikkuinen, joka siitä nauttii, mutta en kertakaikkiaan kykene kestämään sitä järjetöntä määrää kaupallista shaissea aiheen ympärillä, eritoten kun se alkaa jo näin lokakuussa... Grr. :kieh:

Kunnallisvaalien äänestysliparekin tuli tänään postissa ja kävin hakemassa uuden henkilöllisyystodistuksen sekä sainpa uuden MasterCardinkin. Erijännä päivä siis. :D Nyt Pretty Little Liarsia miekkosen ja möhön kanssa :heart:

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Hei taas

Tervetuloa uusille!

Tämä päivä mennyt jalat irti maasta -tunnelmissa, niin onnellinen olo ultrasta. Kävin äsken kertomassa pomolle ja otti asian hyvin vastaan, tosin sanoi, että sanothan sitten pian vauvan syntymän jälkeen, että milloin palaat töihin?! Ei kait sitä nyt samantien tarvitse päättää! Tietääkö joku milloin mahdollisesta hoitovapaalle jäämisestä pitää viimeistään ilmoittaa? Lähtökohtaisesti olen jo ehtinyt ajatella, että varmaan haluaisin jäädä hoitovapaalle, mutta sen näkee sitten.

Sitten äitiysrahasta kysymys: joissain tapauksissa kait työnantaja maksaa vauvan saaneelle palkkaa kolme ekaa kuukautta äitiysrahan sijaan? Tähän ei kai kuitenkaan ole lakivelvoitetta? Ja palkka kannattaa ilmeisesti ottaa ainoastaan jos se on korkeampi kuin äitisyraha olisi? Omalla kohdalla en tiedä maksaisiko pomo palkkaa (vähän epäilen halukkuutta, työntantaja on yksityinen) ja toisekseen en tajua miten se laskettaisiin, kun en saa kuukausipalkkaa vaan palkka tulee jaksoittain tehtyjen töiden mukaan, eli vaihtelee jaksosta toiseen. Osaako joku jeesata?

Mulla on viimein sellainen olo, että painoa on ehkä voinut viimein tulla hitusen lisää raskautta edeltävästä, vaikka en ole varma kun kotona ei ole vaakaa. Mulle kelpaisi kyllä hyvin jo muutama lisäkilo, kun yli puolenvälin ollaan.

Nimistä: mulla on pari suurta suosikkia, joista mieskin onneksi tykkää. Mutta sitten on aika monta, joista ollaan eri mieltä, tai pikemmin niin, että mies ei ole kovin innostunut. Lähinnä minä olen se, joka niitä ehdottelee. Etukäteen ei kuitenkaan haluta mitään löydä lukkkoon, jos ei vauva näytä miltään etukäteisistä lempinimistä, niin sitten pitää keksiä joku muu.

Tuulis ja rakas 20+3
 
Heipä hei.Niin harmittavan vähän tänne puolelle tulee kirjoiteltua(olen äänessä fb:ssa),että katson parhaaksi että
minut voi poistaa listalta
Toivottelen teille mukavaa odotusaikaa ja hyviä vointeja jokaiselle =)
Ja varmasti tulen jatkossakin lukemaan teidän kuulumisia,mutta minä hiljenen =)
 
Mulla on vajis:wave:
Todettiin km tutkimuksien yhteydessä siis kilpirauhasen vajis ja todennäköisin syy mun keskenmenoihin. Lääkitys aloitettiin viime raskauden puolivälissä.
millaiset arvot sulla oli? (TSH ja T4V)
Minulle ei ole kerrottu mitää tuloksia, terkkari vaan soitti ja kertoi että lääkäri on määrännyt thyroksinia.
Kävin siis raskauden alkupuolella verikokeissa, jolloin terkkari huomautti niistä arvoista, mutta sanoi että vielä on normaalien rajoissa.
Kuukausi sitten kävin sokerirasituksessa ja samalla ottivat uuden verikokeen, seuraavalla viikolla soitti sitten terkkari.
Olen kyllä yrittänyt olla positiivinen, mutta niin ne ajatukset vaan hiipii aina mieleen. :/
 
Viimeksi muokattu:
Tuuliannaliina hoitovapaalle jäämisestä kaiketi pitää ilmoittaa muutama kuukausi ennen vapaan alkua, näihin pitäisi löytyä tarvittavat tiedot netistä - ammattiliiton tai muun kautta. Itse en tiedä, kun olen yrittäjä, mutta mieheltäni tuossa kysäisin, kun hänen työkaverinsa on ollut usein hoitovapaalla (3 lasta). Tuosta palkkakäytännöstä en kyllä ole kuullut, eiköhän nykyään kaikki ole äp-rahalla ja ne menevät siis edellisen verotuksen mukaan TAI (kuten itselläni) viimeisen 6kk maksetun YEL-työtulon mukaan - sen saa myös kaiketi tavallinen palkansaaja ottaa viimeisten 6kk mukaan, jos tulot ovat merkittävästi suuremmat. YELin kohdalla työtulon täytyy olla vähintään 20% suurempi, että huomioidaan. Tästä tuskin hullua hurskaammaksi tulee, suosittelen kysymään suoraan vaikka KELAlta, miten kannattaa toimia. :)
näemmä tässä keskustelua tuosta palkasta äitiysloman aikana:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1230067-te-joille-tyonantaja-maksanut-maksaa-aitiyslomalta-palkkaa-ekat-3kk-tjtn/
 
Viimeksi muokattu:
Hiivatulehdus raskauden aikana onko kellään teistä kokemuksia hiivatulehduksesta ja sen hoidosta raskauden aikana? Soitin tänään uudestaan neuvolaan ja sieltä epäiltiin hiivatulehdusta. Mulla ei siis muita oireita kuin rusehtava vuoto joka tämän päivän aikana lisääntynyt. No laitoin hiivalääkkeen ja nyt veskissä käydessä pikkuhousuihin oranssia/vaaleanpunaista vuotoa. Onko kellään muulla ollut samanlaisia kokemuksia? Täällä taas pelko nostaa päätään. Neuvolassa käskettiin olemaan yhteydessä jos vuoto lisääntyy tai muuttuu..no nyt siis muuttu, mutta johtuuko se lääkkeestä vai enteileekö vuoto jotain vakavaa? Kipuja ei ole ja vauvan liikkeet tuntuu tälläkin hetkellä.

Annalinnea
 
Annalinnea, oisko limakalvot verestäviä ja sitte se hiivalääke liukiaa sekaan niin muuttaa vuodon ulkonäköä?
Mä varasin kans kuukauden päivät sitten hiivalääkkeet, ja sitte varuilta lactal balancet, mutta kumpiakaan en ookkaa tarvinnu. Vaikka jossai vaiheessa tuntui että näinköhän tekee tulehdusta tai muuta häikkää. Mutta mulla pysyy kurissa kun joka päivä syö hapanmaitotuotteita (piimää, viilejä)
 
Moi, minkälaisia ne harjoitussupparit on? Kun äsken söin ihan vähän (siis joku 6 lusikallista) pinaattikeittoa ja kananmunaa ja nyt tuntuu pahalta mahassa? Vähän niinkuin pistelee. Sattui niin että piti mennä istumaan. Sitten se lähti ja välillä tulee uudestaan. Voiko olla harjoitussuppareita? Pelkään ton luomen poistonkin
Jälkeen kun on punainen läiskä, niin pelkään että tulehtuu. Huomenna tikkien poisto. Nyt mahassa oikein möyrysi, eli onko ripuli tulossa vai harkkasuppareita? Ette mitään lääkäreitä varmaa ole, mutta kokeneilta neuvoa vois saada. :)

Bettis ja rakas 22+3
 
Tuuliannaliina kyseli hoitovapaan ilmoittamisesta eli siitä pitää ilmoittaa viimeistään kaksi kuukautta ennen sen alkua työnantajalle. Täältä löytyy lisää tietoa: FINLEX Mutta varmaan jos sen tietää jo aiemmin, niin helpottaa työnantajan elämää mitä aiemmin siihen pystyy varautumaan. Kysyit myös tuosta äitiysloman aikaisesta mahdollisesta palkasta (3kk). Mulla ainakin lukee työsopimuksessa, että näissä asioissa noudatetaan meijän alan työehtosopimusta. Sieltä asian sai sitten tarkistettua, että ainakin minulle ne olisi tulossa. Mullakin on yksityinen työnantaja, mutta meillä taitaa olla aika hyvin nää asiat hoidossa ja kaikkialla ei aina ole. Mutta jos sulla on työsopimus niin kato sanotaanko siellä jotain työehtosopimuksesta.

Amore mainitsi joulun! Oi ihanaa, mä olen niin "jouluihminen". Rakastan kauniita valoja ja on aivan ihana tehdä käsin lahjoja. Olen nyt jo aloittanut neulomisen ja teen niitä kahteen hyväntekeväisyyskeräykseen omien tuttujen lisäksi. Ja jos jouluna on lunta, niin se on niin tunnelmallista. Siitä kaupallisuudesta en tykkää, mutta muusta kyllä. Ja jouluruoka on pahaa :D

Lumi-Enkeli kiitos kun kerroit tuosta omasta, aiemmasta painonnoususta. Taisin olla eilen vähän hermona asian suhteen kun siitä avauduin, mutta hyvä tietää, että jollakin muullakin on joskus aiemmin painoa tullut vähän reippaammin. Päätin nyt kiinnittää kuitenkin huomiota syömiseen, josko se tästä tasaantuisi.

Kuulin tänään, että kaveri on joutunut nyt sairaalaan raskausmyrkytyksen vuoksi ja hän oli nyt viikolla 32. Olivat sanoneet, että kotiin pääsee vasta vauvan kanssa ja arvioivat, että 2-3 viikon sisällä syntyisi. Kamalaa joutua tuolla tavalla loppuajaksi sairaalaan ja vielä aika aikasilla viikoilla. Toivottavasti ei itse joudu tuollaista kokemaan ja toivon, että hänelläkin kaikki menisi nyt loppuun asti niin hyvin kun se nyt voi mennä.
 
Bettis enemmän kuulostais suolistojutuilta. Harjotussupistukset tuntuu minulla kohdun kireytenä ja päällepäinkin tuntee kädelle miten kohtu menee kovaksi. Kestää kerrallaan puolisen minuuttia ja sitten hellittää.
 
J+
Keltakukka tuo rv 30+ ei ole mitään. On naisia jotka viikosta 20 viettävät koko loppuajan sairaalassa. Ymmärsin että vuodelepo loppuisi rv34 jolloin saisi jo liikkua ns normaalisti.

Vauva- lehdessä oli juttua tällaisista äideistä jotka vaan odottaa sairaalassa lapsen syntymää. Ei se lapsi kuitenkaan NIIN pieni enää ole noilla viikoilla. Antavat kortisonipistoksen jotta lapsen keuhkot ehtisi valmistautua tulevaan.

Bettis ei kuulosta supistukselta, vatsakramppi tms voi hyvinkin olla. Jos vatsa menee kovaksi, ja on edelleen kun käy maate niin se on supistus. Ainakin näin mulla.
 
Heippa kaikki,

Tänään nyt sitten on viimein sen RUn aika. Johan sitä on varrottukin ja nyt alko jänskään oikein kunnolla...

Jos nyt hieman kommentoin minäkin..

Vakuutuksen aiomme todennäköisesti ottaa kun on ensimmäiselläkin. Ainakin hänen tapauksessaan tullut tarpeeseen, sillä ollut melkoisesti korvatulehduksia putkituksineen ja labrakokeineen ja lääkkeineen. Olen kyllä käynyt julkisellakin, mutta sairaan ja huutavan lapsen kanssa ei hermo riitä istua päivystyksessä 2h odottamassa vuoroaan.

Lapsi tullaan kastamaan vaikka isänsä ei kirkkoon kuulukaan. Ensimmäinen on myös kastettu ja hänellä on 4 kummia (siskoni, mieheni veli ja yksi tuttava pariskunta). Kummien miettiminen on kyllä hankalaa puuhaa, sillä hyviä vaihtoehtoja on monia!

Vauvan nimi on vielä harkinnassa. Jos tulokas on tyttö on meillä ainakin alustava sopimus asiasta, mutta pojan tullessa alkaa vääntäminen. Miehelle ei kelpaa minun ehdotukseni ja minulle ei hänen... :D

Jään siis jännittämään ultraa...

Past ja Sintti 21+2
 
keltakukka Voi harmitus, toivottavasti kaverilla menisi loppu kumminkin hyvin. J+ en ihan lähtis "vähättelemään" kyllä rv 30 on todella aikasin ja jos lapsi syntyy rv34 niin onhan se vielä todella pieni, kun kukaan ei sitä voi sanoa kuinka hyvin juuri tämä lapsi on kehittynyt ja kasvanut. Voi olla ettei ihan riitä mikään kortisoni piikki. Itse en pysty edes ajattelemaan, että makasin sairaalassa edes 4 vkoa. Kun se pari päivääkin on liikaa, varsikin kun on jo sitä perhettä.

Joulu Kunhan on runsas luminen talvi niin sitten tykkään :) Joulu vaan ei ole joulu jos on pimeää, märkää ja loskaa. Oiken jo odotan, et saa ulos laittaa valot, en edes sano, että jouluvalot kun ne on mulle ihan vaan pimeän viejiä :D Iso kataja saa taas valonsa ja ikkunoihin laitan, yläkertaan kyntteliköt ja alas semmosia muunlaisia. Mutta älkää huoliko, yritän marraskuuhun asti malttaa :D

(.) Taas särkee päätä, tarvii varmaan neuvolaan jo soitella, et mitäs asialle tehtäs.. :$ Panadoleista ei ainakaan tunnu olevan juurikaan apua.

Äiti maa & Alli 22+4
 
Vuodelepo ja sairaalassa oleminen ei aina lopu kun 34 viikkoa tulee täyteen. Juurikin näissä raskausmyrkytystapauksissa pitäävät äitiä sairaalassa yli tuon rajan. Tapauskohtaisesti arviovat onko synnytys pienilläkin viikoilla paras hoito vai saisiko lisäviikkoja lepäämällä ja tiukassa seurannassa. Lisäksi raskausmyrkytys vauvat ovat yleensä normaalia pienikokoisempia...

Jos taas synnytys on käynnistyäkseen itse sen 34 viikon jälkeen niin sitä ei enää estellä.

Tämmöiset käsitykset minulle on jäänyt. Oman 5 viikon sairaalassaolon aikana kerkesi olla useampi huonekaveri, joista muutama raskausmyrkytyksen takia ja osa taas samasta syystä kuin minä, ennenaikaisen synnytyksen uhkan takia.

Nyt alkaa päivät tuntua pitkiltä kun 6 viikkoa oon jo saikulla ollu... Mut hei, enää n. 12 viikkoa pötköttelyä jäljellä! :D

Pink 21+5
 
Sairaalassa oleminen: Niinhän se on että jos raskausmyrkytyksen vuoksi sairaalaan joutuu, niin harvemmin sieltä enää kotiin pääsee, korkeintaan yöksi tai kahdeksi ja sitten takaisin =/. Itse olen joutunut molemmista raskauksista juuri raskausmyrkytyksen vuoksi osastolle. Toisesta rv 32 (syntyi käynnistyksellä 34+4) ja toisesta rv 33 (syntyi 36+5). Eikä todellakaan ollut herkkua tuo sairaalassa löhöily. Lisäksi monilla tästä "sairaudesta" kärsivillä on epämukavia oireita kuten kamala turvotus,näköharhoja ja päänsärkyä. Kotiin ei myöskään usein pääse synnytyksen jälkeen ihan normaalisti vaan ensin pitää seurailla että verenpaine laskee ja proteiini häviää pissasta. Kaikin puolin stressaavaa ja kamalaa aikaa sairaalassa olo kun mukana on kokoajan myös huoli vauvasta. Toivon että tälläkertaa tapahtuu ihme enkä saa myrkytystä...taitaa kyllä olla toiveajattelua.
KOitetaan kaikki pysyä pois sairaalasta ennen h-hetkeä =) !

annimanni 19+5
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Pink89:lle lepoon! :hug:

Onko kenelläkään alkanut turvottaa jalkoja tai sormia? Mulla on nykyisin etenkin työpäivän jälkeen ihan turvonneet jalat. Jalkoja ihan särkee. Ei millään jaksaisi seistä töissä, kun jalat on niin poikki. Tukisukat on tilauksessa, jos ne vähän auttaisi.

Huomenna on se kauan odotettu päivä: Rakenneultra! Pelottaa ja jännittää kovasti. Saakohan sitä edes nukuttua ensi yönä. Onneksi aika on heti aamulla, ei tarvi odotella.
 
FlowerBy jep täällä on jalat turvonneet aina päivän lopussa. Mies on saanut hieroa, se on tuntunut hyvältä, raukka mun mies :D

Voiiiiihan itku! Tänään kävin poistamassa tikit luomen poiston jälkeen ja toki se on tulehtunut. :/ nyt sitten antibiootti kuurille. Kefexiniä määräsi, kohta niitä hakemaan. :S

Mutta onneksi pieni rakas tyttöni potkii kovasti aina välillä masussa, niin ei tarvitse huolestua. <3

Enpä jaksa kirjoitella kun kännykällä on rasittavaa ja iPhone vielä korjaa kaiken :D

Bettis ja rakas 22+4
 
Heips pitkästä aikaa!
Olen käynyt lukemassa päivittäin, mutta kirjotellut en ole hetkeen. Rakenneultraa vaan ollaan odoteltu kovasti!!!
niin se aika menee esikoisen kanssa touhatessa että hups vaan nyt on jo puolivälikin ylitetty!
Rakenneultra häämöttää siis ensi viikolla, vihdoin ja viimein!

Kummit on vielä päättämättä, nimiä ollaan pyöritelty mutta hankalalta tuntuu, ja kastemekko on sama kuin esikoisella, eli sillä ollaan puolen sukua kastettu.
Hankintoja ei olla vielä tehty kuin jotain pientä, mm.sukat, yöpuku.. Tuplarattaat pitää ostaa tässä talvemmalla.
Vauvelin liikkeitä tuntuu ja se on ihanaa se! Kyllä niitä jo ehdin odottelemaanki ;)
Olen jotenki kauhian ONNELLINEN koko ajan, vaikka on tietty niitäkin päiviä kun vaan väsyttää ja pelkkä ruoanlaittokin tuntuu ihan ylivoimaselta. Mutta silti... rakastan niin paljon miestäni ja pientä ihanaa poikaamme :heart: ja sydän meinaa pakahtua kun mietin että kohta meitä on neljä!
oih... oikeen kaunista syksyä teille kaikille mahtaville mammoille!

terkuin MyDream ja kultakala rv 21
 
Hei taas kaikille!

Tuuliannaliina kyseli palkallisesta äitiyslomasta. Työehtosopimuksessa tosiaan sanotaan, että kuuluuko sulle sellainen. Mulle ainakin kuuluu ja käsittääkseni on hyvin yleistä, että vakituisella työntekijällä/toimihenkilöllä on siihen oikeus. Siinä ei voi paljoa työnantaja päättää, että maksaako vai ei, kyllä se on ihan selkeästi sopimuksessa sanottu. Minä työskentelen osa-aikaisena hyvinkin epämääräisesti (yksityisellä), mutta toki mulle on laskettu paljonko teen keskimäärin tunteja päivässä (jonka mukaan esim pyhäpäivät korvataan). Sillä samalla systeemillä kuvittelisin äitiysloman ajan palkan tulevan. Äitiysraha voi olla isompi vain siinä tapauksessa että olet nyt viime kuukausina tienannut (yleensä se keskiarvo lasketaan 3kk tai 6 kk mukaan) hirvittävän paljon vähemmän kuin vuonna 2011 (jonka mukaan sulle äippäraha lasketaan). Laki sanoo, että hoitovapaalle jäämisestä pitää ilmoittaa vähintään 2 kk ennen hoitovapaan alkua. Hoitovapaata saa pitää max kaksi jaksoa lain mukaan, mutta työnantajan kanssa voi sopia toisinkin (jos siis haluaa vuorotella miehen kanssa).

Joulusta tykkään minäkin! Minusta on hassua, jos joku ei tykkää jouluruoasta. Minä ainakin teen jouluksi vain hyviä ruokia! Osa ei ehkä ole perinteisiä jouluruokia, mutta kuuluvat meidän joulupöytään! Eniten tykkään just ruoasta, koristeista, valoista ja tunnelmasta. Minun jouluun ei kiire ja krääsä kuulu!

Raskausmyrkytyksestä oli puhetta. Mullahan on nämä kädet turvonneet, vähän heikkoa oloa, päänsärkyä ja kun eilen neuvolassa mitattiin verenpaineista taivaalliset lukemat (sain sitten mittarin kotiin ja kotona onneksi sain ihan normaaleja lukuja), niin hoitaja sanoi, että tarkkaillaan raskausmyrkytyksen mahdollisuutta. Valkuaista ei ollut pissassa, mutta sain tikkuja kotiin ja pitää mittailla, jos on heikko olo, päänsärkyä ja mittaan edelleen korkeita verenpaineita. Tosi harvinaistahan se olisi näillä viikoilla, mutta mitä netistä olen tarinoita lukenut, niin voihan se antaa ensimmäisiä merkkejä hyvinkin varhain. Mutta tosiaan sain verenpainemittarin kotiin ja kotona järkeviä tuloksia (siis neuvolassa alapaine oli 98-112 ja kotona 73-78, miten ihmeessä voi olla noin iso ero?!) Suuresti toivon, että tuolta kauheudelta välttyisin! Sitä paitsi inhoan sairaaloita ja mietin jo nyt, miten selviän siitä synnytyksen jälkeisestä parin päivän jaksosta sairaalassa... Tosiaan olen lukenut, että jos raskausmyrkytys ei helpota, niin vauva voidaan joutua ottamaan ulos hyvinkin pienillä viikoilla, viime vaiheessa siinähän on sekä äidin että lapsen henki vaarassa.

MyDream ihana kirjoitus sinulla! Oikein huokuu onnellisuus!

(.) Meillä oli eilen neuvola. Taas meni yliajalle, ihan kuin ei olisi yhtään varattu aikaa meidän omille asioille (ja niitähän oli, kun viime käynnistä oli 2 kk!). Kiloista tuli vain hyvää sanomista, että hyvä että tulee, kun kuitenkin edelleen oksentelen. Käsien turpoamisen, puutumiset ja kivut... neuvolan tätikin arveli syyksi rannekanavaoireyhtymää. Kylmägeeliä, kylmää, kipulääkkeitä ja hain rannetuet lainaan. Yläselkäkivut eivät kuulemma liity siihen, vaan nikamat löystyvät ylempääkin ja ihan raskauden tuomaa sekin siis. Tukivyötä suositteli hänkin.

FlowerBylle, että täälläkin turvotellaan. Nuo kädet siis ovat turvonneet 24/7 (jonka seurauksena siis tuo rannekanavaoireyhtymä), jalatkin silloin tällöin. Juoda pitää ja paljon, mutta ei sekään tunnu auttavan.

Eilen taas mietin tätä raskautta, kun tuntuu ei mene niin kuin olin haaveillut. Että neuloisin vaatteita ja rakentaisin pesää, mutta nyt vaan koskee ja voi huonosti. Mutta päätin, että yritän olla nurisematta ja nauttia niistä hetkistä, kun voi paremmin. Tänäänkin olen oksentanut vain kerran ja aurinko paistaa! =)

Voikaa hyvin!

P-L 23+1
 
Vielä piti kysyä vanhempainrahasta. Neuvolassa sanottiin, että kun haen äippärahaa, lapsilisää ja äitiysavustusta niin samalla kannattaa hakea koko ajalle myös vanhempainrahaa. Että sen voi sitten vaihtaa myöhemmin ja mies hakea sitten rahaa sille kaudelle, kun hän on kotona. Voihan sen varmasti vaihtaa? Vähän epävarmanoloisesti vastasi nimittäin minusta siihen kysymykseen....
 
Viimeksi muokattu:
Poks! 22 viikkoa täynnä!

Kiitos L.O.V.E uudesta pinosta! :)

Olettepas taas ehtineet kirjoitella paljon, ihan kaikkea en ole edes ehtinyt vielä lukemaan reilun viikon tauon jäljiltä...

Turkinmatkalta palattu elävinä, eikä kukaan saanut mitään vatsapöpöäkään. :) Ihan en voinut kaikkia neuvolan rajoituksia totella, eipä olisi oikein syötävää jäänyt, jos jokaista varoitusta olisi totellut... Söin siis tuoreita vihanneksia noutopöydästä, maistoin juustojakin ja jopa jogurttikastikkeita... Hyi minua. Ihanan lämmintä oli koko viikon, saatiin nauttia auringosta ja uimisesta oikein kunnolla! Meressä ja uima-altailla vietettiin aikaa lasten kanssa aamusta iltaan, mutta ehdittiin sentään poiketa välillä basaareissa ja jopa vuoristoretkelläkin. Turkin päässä lentokentällä virkailija havaitsi vatsani ja pääsimme kotimatkalle jonon ohitse. Vielä mä olisin jaksanut jonotellakin, mutta käytettiin toki tilaisuus hyväksi. ;) Lentomatka aiheutti kyllä melkoisesti turvotusta jaloille, samoin se päivän kestänyt retki vuoristoon.

Pikkumies mahassani voimistelee jo hurjasti ja liikkeet näkyvät (ja tuntuvat) jo päällepäinkin hyvin! 2v 5kk ikäinen isosisko juttelee ja taputtelee vatsaa vähän väliä ja ihmettelee kovin, miten siellä oikeasti voi kasvaa hänen pikkuveljensä!

Vakuutuksista olette puhelleet... Meillä kaikilla lapsilla on vakuutukset, otettu vasta syntymän jälkeen, mutta nyt saatan harkita jo ennen syntymääkin otettavaa vakuutusta. Kuopuksen kanssa vakuutuksen ottaminen nimittäin venähti hieman ja korvatulehduskierre alkoi jo 3,5kk ikäisenä. Nyt sitten on vakuutuksesta rajattu pois kaikki korvatulehdukseen vähänkin liittyvä. Onneksi ihottumia ei ehtinyt näkyä ennen vakuutuksen ottamista, sillä atoopikko on tämä neiti. Ja kierre siis loppui jo 4. tulehduksen jälkeen, kun otettiin pneumokokki-rokote omakustanteisesti. Nyt tuo rokote taitaa kuulua jo rokoteohjelmaan. Kahdella vanhimmalla lapsistamme on astma, joka on todettu sen verran myöhään, ettei kela myönnä siitä meille mitään korvauksia ja lisäksi molemmilla on myös atopiakin, onneksi ei kovin paha. Olemme kuitenkin tulleet tulokseen, että vakuutus on ihan kannattava juttu.

Bola-korusta. Minä sain bola-tyyppisen korun aikoinaan mieheltäni (silloin ei ollut hajuakaan, että se liittyisi jollain tavoin raskauteen tai vauvoihin) englannintuliaisina, hopeinen kilisevä pallo hopeisessa ketjussa. Mutta en ole sitä kyllä käyttää raskausaikana tai muulloinkaan, niin häiritsevä se kilinä mielestäni on, vaikka ei kauhean kova ääni oikeasti olekaan. Hyvin ollaan kyllä pärjätty noiden kolmen lapsen kanssa ilmankin. ;)

Nappikeitto, täälläkin ollaan hieman hämmentyneitä poikauutisten edellä edelleen. Meillähän on ennestään 3 tyttöä ja nyt sitten tulokas näytti hyvin vahvasti pojalle! Kai tähänkin tottuu ja tosiaan, onneksi kaikki pojat eivät tosiaan ole hekään siitä tappelu- ja taistelumuotista, oma puolisoni on siitä oiva esimerkki. :heart: Ja hah, minäkään en pidä sinisestä väristä! Joten nämä vauvanvaatteet, mitä nyt olen ostellut, eivät todellakaan ole sinistä nähneetkään! Mustavalkoista, oranssia, punaista, keltaista, vihreää ja ruskeaa, retrokuoseja ja eläimiä. En pidä mistään "urheilullisista" lastenvaatteista, enkä hirviöistä sun muista, mitä pojille tuputetaan jo vauvaikäisenä.

Piia-Liisa ja muut puutumisesta kärsivät, mullakin puutuu kädet helposti, eikä ainoastaan öisin. Samoin tuota "puristusheikkoutta" on varsinkin aamuisin havaittavissa, sekä "sähkötystä" ranteesta kyynärpäihin ja sormiin. :/ Rannekanavaoireyhtymää ei ole koskaan todettu lääkärissä, mutta epäilen vahvasti sellaisen minulla olevan. Eivätkä oireet kyllä mulla pääty raskauden jälkeenkään, valitettavasti.

Kummeista: Meidän perheessämme kukaan ei kuulu kirkkoon, mutta kummeja lapsilla silti on, itseasiassa n. 5kpl/lapsi. Tulokkaalle olen kaavaillut kummeiksi kolmea ystävätärtäni, saavat sitten itse päättää, ovatko puolisonsakin kummeja vaiko eivät. :) Vielä en ole ystävättäriltäni kummiasiasta kysynyt, mutta en usko, että kieltäytyvät. Tämä nuorin onkin sitten ainoa, jolla ei ole kummia suvusta, tarpeeksi mukavat ja läheiset sukulaiset loppuivat. ;) Meillä siis pidetään nimiäiset, eikä kastejuhlaa, myöskään kastemekkoa ei ole ollut yhdelläkään lapsistamme, kaikilla tytöillä omat mekkoset, ajankohtaan sopivat. Pojalle nyt sitten pitää miettiä, minkälainen juhlavaate hommataan, mutta ei varmaan mekkoa sentään. ;)

Bliss ja poikanen 22+0
 
Viimeksi muokattu:
Piia-Liisa: Mulle taas terkka sanoi, ettei kannata hakea heti koko vanhempainkaudelle rahaa, jos ei ole varma, että aikoo pitää sen itse. Kuulemma ainakin työnantajan kanssa voi tulla ongelmia, jos yrittää myöhemmin vaihtaa. Itse aion olla koko ajan itse kotona eli haen varmaan etukäteen koko ajalle.
 
Paaaljon tullut taas tekstiä! :)

Vakuutuksista kysyttävää: hinnastoa ei löydy mistään enkä jaksa vielä soitella, mutta muistaako joku, että kuinka paljon kalliimmaksi tuo vakuutus tulee, jos ottaa sen jo ennen syntymää? Nyt nimittäin mietimme, että ottaisimmekin sitten vasta kun sen saa syntymän jälkeen, kun jos ennen sitä kahden kuukauden ikää sairastuu, niin eiköhän tuo yliopistosairaalassa hoideta aikas nopeasti.

Joulua odotan minäkin ihan innolla! Olen ihan totaalijouluhullu, mua pahempaa saa hakea :D nyt vain mietin, uskallanko syödä sitten ollenkaan yhtä joulun lemppariherkuistani, eli itsetehtyä maksalaatikkoa? Kun sehän on periaatteessa kielletty herkku... En vain tiedä, viime joulunahan jouduin myös olemaan ilman sitä, kun olin raskaana, se raskaushan mulla sitten päätyi keskenmenoon. Niin nyt mietin, että ollaan jouluna jo sen verran pitkällä, että liekkö tuolla niin vaikutusta jos hieman maksalootaa maistelisinkin...?

Kummit on päätetty, mutta ei vielä pyydetty. Odotetaan vauvelin syntymistä ja pyydetään vasta sitten.

Äitiyspakkausta ei oteta, meillähän on se vuoden 2010 laatikko, niin tuntuis hullulta ottaa sitä nyt. Niin ja siis meillä lapsi kastetaan, minä kuulun kirkkoon, mies ei. Saavat lapset sitten vanhempana itse päättää, jatkavatko kirkon "piirissä", mutta vielä saan minä päättää :)

Vuodelevosta sen verran, että sitä ei kyllä turhaan määrätä kenellekään. Ja mitä isommaksi vauva saa kasvaa kohdussa, sen vähemmän hänelle tulee myöhemmin ongelmia.

Rakenneultra on myös meillä takana ja kaikki oli kunnossa! :D sukupuolikin selvitettiin, mutta en halua sitä julkistaa, katotaan sitten vasta kun lapsi syntyy :) Nimiä pitäis alkaa nyt sitten keksiä, ei ole mielessä niin yhtään!

Neuvolassa muuten kaikki kunnossa, mutta hemoglobiini 110, joten rautakuurille pistivät. On tässä väsynyt ollutkin, jospa se nyt alkais helpottaa.

cannes ja piskunen 20+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä