HELMIKUUN HELMET 2013 *lokakuu*

Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä kohdulla tosiaan on ollut alkupyrähdys. Oikeataan ihan huojentavaa, jos mitta pysyisi nyt tuolla keskikäyrällä, vaikka ei se iso mitta välttämättä isoa vauvaa tarkoita.

Marraskuussa alkaa jo perhevalmennukset, ja silloin on ensimmäinen neuvolalääkärikin. Sokerirasitukseen joudun sitä ennen, vaikka olen hoikka, niin ikää on jo 28. Seuraava neuvolan terveydenhoitajan käynti on joulukuussa, eli ei ne näköjään täällä tihene aikaisin... Jostain olin lukenut, että viikolta 28 alkaen käyntejä olisi kahden viikon välein.

Täälläkin muuten on tuollainen onnellinen olo koko ajan. Ehkä tämä on nyt sitten se ihana keskiraskaus:) Kiva lukea monella muullakin olevan. Jotenkin on itsekin jo rentoutunut, vaikka toki tiedostan mitä vain voivan tapahtua, niin tässä alkaa olla jo melko hyvät viikot.

Äititiyspakkaukshakemuksen laitan varmaan joko viikonloppuna tai ensi viikolla. Kiva saada se uusi. Kelaan varmaan tulee nyt hirveä ryntäys hakemuksia, eli ei sitä ehkä parissa viikossa kannata kotiin vielä odottaa...:D

Ihanaa viikonloppua kaikille meille!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuliannaliina
iao
Huomenta!

Täällä maanantaina neuvola joten sen jälkeen laitan hakemuksen kelalle :) Aluksi aattelin,etten sitä ottais kun tyttö tulee niin pakkaus taas pojille suunnattu (mielestäni) mutta nyt kun Elvis kasvaa mahassa niin otan sen. Meillä vaan niin pitkät lapset ettei sillä haalarilla tee mitään :/

Supistuksia tulee joka päivä,toivottavasti ei tapahdu mitään..

Onko muita joilla hermot riekaleina koko ajan? Menee hermot heti,enkä kestä mitään huutoa ja kiljumista YHTÄÄN |O

Iao ja Elvis :heart:
 
Huhhuh, se olis jo puoliväli. Ja eilen käytiin rakenneultrassa. Kaikki hyvin, mutta jouduin jumppailemaan ja käytävälle kävelemään välillä kun mokoma tunki päänsä niin syvälle lantioluiden alle ettei saatu katsottua sivuprofiilia ollenkaan. Melkein 40 minuuttia yritettiin. Poikaolosta huolimatta tyttölupaus saatu:heart:

Iao täällä kanssa yks hermoheikko ilmoittautuu! Ollaan muuttamassa just viikonloppuna ja järjetön stressi, en ehdi enää pakkaamaan ja osa on vielä laittamatta. Mieheen ei voi luottaa ;) Eihän se älyä rikkoutuvia laittaa paperiin jne. Kyllä kiristää hermoja, tiuskin ja äyskin varmaan koko ajan. No, onneks voi aina pyytää anteeksi ja on tuo ukko nyt ollut ihan ymmärtäväinen. Tuntuu vaan että kaatuu päälle koko homma, töissäkin tuntuu nyt hirveen raskaalta. :(

Minkäslaisia vauvamasuja teiltä löytyy? Mulla on nyt pumpsahtanut tuohon eteen oikein kunnolla, ei sitä piilota enää millään. Onneksi on nyt tuo rakenneultra käyty ja kaikki ok, josko sitä uskaltais jo olla ihan "julkisesti" raskaana. :p

Adii ja tytön tylleröinen 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Maarit*
Vauvan pukemisesta Meillä kuopus syntyi joulukuussa ja koin erittäin käteväksi tuon jääkarhun kaukalopussin. Se on nytkin hankintalistalla. Sinne alle kun ei esimerkiksi autoillessa tarvitse laittaa kuin sisävaatteet ja villasukat,tumput ja pipo. Tarvittaessa sitten jokun ohut puku päälle. Vaunuihin meillä on äitiyspakkauksen makuupussi ja jääkarhun isompi toppapussi sekä villavaatteet ja haalari.

Unista mä nään ihan hirveästi unia ja varsinkin alkuvaiheessa paljon keskenmenosta ja usein heräsin siihen että itkin. Np-ultran paikkeilla unet alkoi oleen aika härskejä :D Nyt unet vaihtelee milloin miksikin.

Hankinnoista Vaunut ostin huutonetistä käytettynä (Emmaljunga). Ja meille tulikin nyt sitten tosiaan vaan pelkät vaunut, koska valmiina jo niin hyvät rattaat ettei yhdistelmillä olisi tehnyt mitään.

Äitiyspakkaus Mulla neuvola tiistaina ja sillon saan nuo kelan paperit. Vielä olen kahden vaiheilla tuon pakkauksen kanssa. Eniten kun sieltä haluaisin tuon siili makuupussin ja tuon ruskean vanuhaalarin. Nähtäväksi jää mihin lopputulokseen tulen =) Ja ehkä tuo pakkaus on hitusen poikamainen, muta meidän neidin voisin pukeä myös noihin turkooseihin, koska rakastan turkoosia väriä :D

Supistuksia ilmaantuu aina välillä. Onneksi ei kuitenkaan edes joka päivä. Tsemppiä kaikille joilla niitä tulee useammin.

Hermot menee täälläkin aika nopeasti :ashamed: Ärsyttää ja hävettää välillä oma käytös, kun käyttäytyy välillä kuin kotona oleva 2-vuotias. Oon aina ollut tyttöä odottaessa paljon kiukkuisempi kuin poikaa odottaessa. Vanha sanonta pitänee minun kohdalla ainakin paikkaansa: Kaksi naista ei sovi samaan ruumiiseen.

lumi-enkeli ja pippuri 21+5
 
Onnea mukavista ultrakuulumisista Kaikille sellaisia saaneille! Ja tsemppiä niille, joilla jännittävä tapahtuma vielä edessä!

Lohduttavaa kuulla, että joillain muillakin heittelee mielialat. Mulla skaala on tosiaan laajentunut normaalisti, eli onnen kukkuloiden ja kiukkulaakson väliä sahataan. Siitä olen kuitenkin yksiselitteisen onnellinen, että pieni on vatsassa ainakin ultran perusteella terve ja päivä päivältä eloisampi. Potkuja on ihana tuntea ja ne ovat minusta tosiaan voimistuneet ja tihentyneet kuluneen viikon aikana.

Meillä tänään töissä juhlat ja elämäntilanne paljastunee vihdoin työkavereille - juhlamekkoni uumeniin ei tätä pömppöä enää kätketä. Vähän jännittää, tulee varmaan aika monta 'herrajestasta!' kun vatsa on yhtäkkiä siinä. Nyt tunnen kyllä olevani jo sen verran turvallisilla vesillä raskauden keston suhteen, että oikeastaan tuntuu vaan hyvältä 'julkistaa' asia. Tähän asti olen siis pantannut sitä lähinnä edellisistä keskenmenoista traumatisoituneena - kesti pitkään, ennen kuin saattoi alkaa luottaa siihen, että tällä kertaa kaikki menee kuitenkin varmaan ihan hyvin.
En kyllä usko, että kukaan on arvannut. Pomolle kerroin rakenneultran jälkeen ja hän oli ihan ällikällä lyöty ainakin.

Perhevalmennus: meillä oli eka tällä viikolla. Vähän hassua, että imetys on aiheena heti aluksi, jotenkin tuntuisi järkevältä laittaa sen loppuun, jotta voisi muistaakin jotain vielä sitten kun se tulee ajankohtaiseksi. Oli pieni ryhmä ja ainoastaan yhdellä odottajalla mies mukana minun lisäksi.

Päänsärky: nostanut täälläkin vähän taas päätään. Pöh! Toivottavasti Äiti maalla jo helpottamaan päin. Itsellä taustalla kyllä varmaan nää viimeaikaiset repaleiset unet ja stressi siitä sun tuosta.

Hankintoja ei ole vielä ensimmäistäkään, paitsi miehen ostamat ylisöpöt lampaannahkakarvatöppöset! :heart: Nehän ne onkin ne oleellisimmat, kun helmivauva kyseessä.Käytännössä lykätään hankinnat varmaan joulukuun lopulle/tammikuulle, kun muutto on juuri ennen joulua, eikä ole oikein järkeä hankkia lisää muuttoroudattavaa ennen sitä.

Mukavaa sadepäivää kaikille!

Tuulis ja rakas 20+6
 
Kyllä kuulkaa täälläkin on niin huonot hermot tällä hetkellä että! Inhottavaa kun ei yhtään jaksa sitä ettei lapsi tottele. :( Heti nousee volyymi ja huomaan kuinka kiristelen takahampaita yhteen. Meillä siis poika on itse asiassa tänään 2v 4kk ja niin omapäinen että...

Myös päänsärky vaivaa. Muuten mulla ei usein särje pää joten ehkä se on tää raskaus. Tai sitten uusi tyyny johon en oo vielä tottunut. Myös esikoinen herättää lähes joka yö, joko vaan unissaan huutamalla tai sitten ihan heräämällä.

Täällä on muuten moni tytön odottaja kertonut himoitsevansa makeaa. Onko jotain muita selviä "tyttöoireita"? Jos siis on vertailukohtana myös pojan odotus? Itsellä oli ihan aluksi poikaolo, joka jossain vaiheessa alkoi vaihtua tyttöoloksi. Itsellä ei ollut poikaa odottaessa mitään iho-oireita, nyt sen sijaan alkuraskaudessa selässäkin oli finnejä sekä edelleen naamaan ilmestyy kipeitä patteja, ei siis kunnon finnejä vaan sellasia möhkylöitä joissa tuntuu hirveä paine. Oikee toinen murroikä! :LOL: Lisäksi tosi useasti närästää vaikka maha on vielä niin pieni ettei se siitä johdu. Niin ja sitten tää hillitön makeanhimo. Toisaalta maha näyttää enemmän poikamahalta. Jännää sitten 15. päivä nähdä (jos nähdään) kumpi siellä köllöttelee. :)

Vettä sataa kuin saavista kaatamalla. Onneksi koira on myös tuollainen mukavuudenhaluinen eikä vielä halua ulos. :) Kumppareissakin on nimittäin reikä. Ehkä on siis pakko mennä ostaa ne kauan haaveissa olleet Hai-saappaat. ;)

Hauskaa viikonlopun alkua, sateesta huolimatta!

Elsiliini ja pikkuihminen 19+2
 
Moikka pitkästä aikaa! Olen ihan jumiutunut tuonne Facebookin puolelle Helmikuisten ryhmään, pitäisiköhän täälläkin välistä pyörähtää taas:LOL:

Rakenneultra oli maanantaina vihdoinkin.. Kaikki oli hyvin!:heart: Pikkuinen vastasi viikkoja päivälleen. Istukka on takaseinämässä kuten arvelin, np-ultrassa sanoi olevan etuseinämässä.. Niin ja ultraaja veikkasi meille tyttöä! Itse olin näkevinäni pippelin, mut ultraaja ei kyllä sitä sieltä löytänyt vaikka monta kertaa tarkisti :D Silti jäi vähän hatara olo tuon tyttölupauksen suhteen, eli mennään enemmänkin sillä kannalla ettei tiedetä kumpi tulee :)

Olo on ollut varsin mainio, liitoskivut vaan kiusaa ja aika tujakoita harkkasupistuksia tulee välillä.. Mutta ei mitään niin kivuliasta etteikö vielä pärjäis hyvinkin :) Liikkeet tuntuu tosi selkeästi ja pikkuinen onkin aikamoinen menijä.. :D Painoa on nyt tullut (oman vaa'an mukaan) 6kg. Ens perjantaina on neuvola, saa nähdä mitä heidän vaakansa näyttää ;)

Nimet on valmiina, sekä tytölle että pojalle. Tai no tytön nimestä on ehkä pientä vääntöä vielä, siis siitä keskimmäisestä nimestä, mutta jos sieltä tyttö sattuu tulemaan niin varmasti me päästään yhteisymmärrykseen tuostakin vielä :)

Sellaista tänne.. Pikaiset päivitykset :) Mukavaa viikonloppua kaikille!:heart:
 
Elsiliinille piti vielä vastata.. Mulla on ihan järkky makeanhimo ollut tässä raskaudessa :D Poikia odottaessa himoitsin suolaista. Finnejä ja mustapäitä on tullut myös nyt pikkuhiljaa. Niitä ei normaalisti mulle tule.. ja kunnon jenkkakahvat on tullu, mies niitä aina puristelee ja naureskelee että selvästi tyttö tulossa :LOL:
 
Päiviä naiset!

Ihania ultrakuulumisia kaikilla!! Ja tsemppiä ultran odotukseen niille joilla se on vielä edessä, nopeasti se aika loppuen lopuksi sitten meni..!

Eilen käytiin itsekin katsastamassa masuasukin tilanne rakenneultrassa, ja kaikki oli kunnossa. Sydäntä katseltiin oikein ajan kanssa, kun kaveri oli niin hankalassa asennossa ettei meinannut ultrannut kätilö löytää kolmisuonta (tjtn). Sitä kumpi sieltä on tulossa emme halunneet selvittää, mutta jälkikäteen jäi ihmetyttämään ettei edes puolella sanalla kysytty josko oltaisiin se tieto haluttu! Olen kyllä kuullut aiemminkin, että Seinäjoella ollaan jokseenkin nahkeita sukupuolen määritykseen ultrissa..Nyt pääsee kuitenkin neutraaleille ostoksille! :D Ja onneksi oli ihan ilmainen ultra, koska jos oltaisiin maksettu isot summat yksityiselle 4D ultrasta, niin olisi kyllä harmittanut. Kaveri kun tosiaan oli hyvässä raivotarjonnassa, niin vaikka 4D kuvaa yritettiin saada niin siitä ei saanut mitään selvää! Mutta hauskat "normi"kuvat saatiin, kun yhdessä on sormet nenän edessä ja se näyttää kuvassa aivan kuin siihen olisi piirretty puhekupla :D

Mulla on edelleen niitä ihania liitoskipuja, ihan niinkin pahasti etten meinaa päästä iltaisin kunnolla kävelemään. Jotenkin ei kuitenkaan anna luonne periksi jäädä saikulle, kun päivät pystyy kuitenkin suhtalaisen hyvin olemaan töissä. Toki nyt on yötkin jääneet hiukkasen huonoiksi, kun ilmeisesti paras aika alkaa valtava zumba ja riverdance on keskellä yötä, kun äiti nukkuisi kaikkein parhaiten. Oon nyt parina yönä herännyt siihen ja unet menneet sitten sen tien |O Mutta hyvähän se on että toinen liikkuu ja jumppailee, kauhistuttaa vaan tulevat kuukaudet jolloin ne liikkeet vaan vahvistuvat! Ja sen olen nyt huomannut selvästi viimeisen viikon aikana, että maha on tavallaan tiellä, kun koittaa jotain tehdä. Autossa meni aamulla hermot (melkein itkuun asti), kun puhelin tippui pelkääjän jalkatilaan enkä meinannut saada sitä sieltä millään pois, kun ei vaan taivu enää niin kuin ennen. Että on sitä hermoherkkyyttä ihan riittämiin täälläkin. Mies vitsailikin hankkivansa yksiön, jos tää tästä vielä pahenee :kieh: Sitä olen itse tässä ihmetellyt minne se mun krooninen närästykseni on joutunut. Olen ennen raskautta syönyt lähes päivittäin Nexiumia krooniseen gastriittiin ja jos olen useamman päivän ollut ilman lääkkeitä,niin närästys on ollut järjen vievää. Nyt en ole ottanut koko raskauden aikana kuin 1 kpl:n Rennietä. Toivottavasti pysyisikin tälläisena, koska sitten jos se närästys paukahtaa päälle niin Renniestä ei ole minkäänlaista iloa.

Pilkku Mulla oli viimeksi neuvolassa (18+4) mitta ihan siellä yläkäyrällä jopa pikkasen yläpuolella, mutta th sanoi heti, että se on aivan normaalia näin "alkuraskaudessa". Se kuulemma yleensä siitä kuitenkin sitten normalisoituu seuraavan perin kerran sisään.


Perhevalmennusta kysyin viimeksi neuvolassa, ja meille käy varmaankin niin ettemme pääse sellaiseen ollenkaan. Edellinen oli juuri elokuun lopussa loppunut (liian aikaisin meille!) ja uusi alkaa vasta alkuvuonna, kun osaanottajia ei sitä ennen ole tarpeeksi. Näitä pienen paikkakunnan ongelmia. Harmittaa jokseenkin, jos sinne ei ollenkaan pääse. Olisi kiva näin ensisynnyttäjänä käydä sekin lävitse..

Unista vielä sen verran, että oon muutenkin kova näkemään unia ja ihan mistä milloinkin! Jotenkin unet ovat nyt kuitenkin paljon intensiivisempiä kuin aiemmin. Onneksi oon nyt pahimmilta painajaisilta säästynyt!

Josko tänään uskaltaisi vihdoin hakea ne kavereilta ostetut vaunut kotiin.. Saisi viikonlopun työnnellä niitä ennen kuin vien ne anoppilaan hoitoon helmikuulle asti. Saa ne siellä lämpöiseen ja kuivaan varastoon niin eivät mene pilalle :)

Keisha ja Mymmeli 21+1
 
Hei vaan!

Ihan heti kärkeen pitää korjata ultran maksullisuus, nyt kun muistan. Nyt viimeksi neuvolassa käydessä luin uudestaan sen seinällä olevan lapun, että Gravidan LÄÄKÄRIkäynnit ovat maksullisia. Eli ultra sitten varmaankin ilmainen. Ei haittaa yhtään!

Olen tainnut jo mainitakin, että mulla ei ole mitään mielialan vaihteluita. Iän myötä olen muutenkin tasoittunut kummasti, mutta normaalisti kerran kuussa olen vähän känkkäränkämpi (joskus jopa raivoan), mutta nyt olen tyyni kuin muuri. Itkemään (telkkariohjelmat tai elokuvat!) olen muutenkin herkkä eikä raskaus ole tuonut siihen muutosta suuntaan tai toiseen. Tosi kumma homma, miten tää raskaus on mulle näin vahvasti lähinnä fyysinen. Olisin veikannut etukäteen, että itken ja raivoan koko ajan. :D

Kerrankin täällä puhutaan syötävästä, joka ei herätä himoja (kaikenmaailman mokkapalojen jälkeen)! En syö maksaa, munuaisia enkä verta. Emme anna miehen kanssa edes hoitolasten syödä maksalaatikkoa meillä kotona (vaikka siis haluaisivatkin). Se on vaan niin kuvottavaa kummankin mielestä. Pitää varmaan lähettää oma lapsi maksan syöntiin jonkun sukulaisen luokse, kun en haluaisi omia ruokanirsoilujani eteenpäin siirtää...

Mulla ei ole harjoitussupistuksia ollut lainkaan. Siskoni väitti, että hänellä ei ollut ollenkaan koko raskausaikana ennen synnytystä. Ei kai niitä kaikille tulekaan, vai?

Sf-mitta mitattiin mulla nyt ekan kerran ja meni reippaasti yli yläkäyrän. Neuvolantäti sanoi, että usein menee noin ja se tasoittuu myöhemmin. Eikä se nyt tässä vaiheessa ainakaan isoa vauvaa ennusta, kun kolme viikkoa sitten ultrassa
vauva oli vielä painoarvion mukaan pari päivää viikkojaan pienempi. Vai...

Minä ajattelin, että vauva pärjäisi neulomassani villaisessa, paksussa "makuupussissa" ja kaukalopussisa. Jos on ihan normaali helmikuu (-20), niin eihän sitä ulos pääse ollenkaan. Tai en minä tiedä, mikä pakkasraja vauvoilla on, mutta luulisin, että noilla pakkasilla ei ulos mennä.

Tiuhti83, ihanaa, kun sait ihan lahjaksi ihanuuksia!

Siihen kelan hakemukseen pitää varmaan laittaa päivämäärä, milloin palkanmaksu töistä loppuu? Minä haluan kirjallisen varmistuksen töistä tästä 3 kk:n palkanmaksusta ja täällä ei viesteihin aina kovin nopeasti vastata, joten saan varmaan hetken odotella ennen kun pääsen hakemuksen jättämään. En muuten saanut kelalta järjellistä vastausta, kun kysyin, haenko itselleni koko vanhempainrahan ja voiko sen sitten muuttaa myöhemmin. Oletus oli sieltä suunnalta, että isä pitää ainoastaan isäkuukauden, ei muuta. Minusta on naurettavaa puhua julkisuudessa siitä, että miten isät saatais kotiin hoitamaan lapsia, jos kelassakin oletetaan automaattisesti, että isät eivät käytä vanhempainvapaasti kuin 12 viimeistä päivää. Sehän kuitenkin nimeltään vanhempainvapaa.

Ai finnit, makeanhimo ja pahoinvointi ovat niitä tyttöoireita. Mitenköhän naisellinen poika meille on tulossa. :LOL:

Onpa harmi, että Keisha et pääse valmennukseen. Tosi kummallista, että kunnat ei ole velvoitettu niitä kaikille järjestämään. Kai siellä nyt jokunen lapsi kuitenkin joka kuukausi syntyy. :D

P-L 23+3
 
Heippa kaikki.

Ompa taas ollut laiska ja tekemätön päivä. Ensin odotan että lapsi tulee koulusta ihan vaan huomatakseni että lähtee samantien kaverille. Tylsää. Mutta kohta tää muuttuu kun pääsee töihin! Päiväkotiin "vauva"osastolle :) Saa muistella miten niitä hoidettiinkaan. Ja sitten oman vauvan myötä kotona tekeminenkin on ihan erilaista. Esikon kans viihdyin sentäs 4 vuotta ennenku tuli tarve enemmälle.

Hermot on täälläkin normaalia herkemmät. Kiukustun tyhjästä ja sitä seuraa lopulta nolotus. Toisaalta myös vedet tulee silmiin mistä vaan. Itkin kun katsoin viimeistä jaksoa 70's showsta. Onneksi mies jaksaa ymmärtää.

Oma napa on ihan reipas. Neuvolassa kaikki ok, mittoja katsoi mutta ei tainnut vielä merkata, ei ilmeisesti vielä tarpeellista.. Fysioterapeutilta saan venyttelyohjeita issiasta varten, joka välillä vaivaa. Liitoskipuja on myös alkanut olla ja jotkut potkuista tuntuu veitsen viilloilta luussa. Mutta nää kuuluu asiaan eikös! :rolleyes: Siellä se kasvaa ja kehittyy.

Halibut+Oljo 19+6
(huomenna puoliväli!)

Niin ja mie olin siinä uskossa että rasvanhimo kuuluu tytölle ja makea pojalle:O
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Kelan papereita pitäis kans alkaa täyttelemään nyt vkloppuna, jotenki se tekee tästä raskaudesta vielä konkreettisemman... Oon niin kauan tätä lasta halunnu,etten välillä meinaa uskoa että nyt sen todella saan!:)

Mullakin tyttö tulossa,ja kiukuttaa ja koko ajan tekee mieli jotain herkkuja... Paino noussut tähän mennessä 5 kg,ja alunperin jo painoa vähän liikaa,niin ei tarvis yhtään ylimääräsiä herkkuja popsia!!

(.) Nyt on taas si-kivut tulleet takasin, sain lähetteen äitipolille akupunktioon. Tosi kiva juttu,jos saan siitä avun tähän jäytävään kipuun. Muuten hyvillä mielin, taitaa mullakin olla tätä keskiraskauden seesteistä kautta.:)

Leina + Herne 22+0 *POKS*
 
Heips!

Juu mullakin hirveä makeanhimo jatkuvasti! Siis joka päivä tarttis jotain saada! Ja toinen mitä syön on mandariinit, voi mennä niin monta päivässä kun vaan tarjolla on :D

Onko muilla suonenvetoja? Mulla melkein joka yö. Ja sattuu mielettömän paljon! Sen jälkeen monta tuntia pohkeet kipeät ja aristaa kävellä. :s pahin oli kun edellisyönä tuli molempiin pohkeisiin samaa aikaa. Ai hitto kun teki kipeää!

Mä en kauheasti raivoa mutten yleensäkään ole ikinä suuttunut helposti. Mut välillä on vähän pinna kiireellä mut pidän sen omana tietona :D pitkä pinna!

Nyt taas äkkiä kauppaan hakemaan jotain naposteltavaa ja sit SAUNAAN ihanaa! En oo käynyt puoleen vuoteen ja nyt on oma nii ei malta oottaa et pääsee rentoutuu.

Huomenna poksutaan!

Bettis ja rakas tyttönen 22+6 (huh kun onkin pitkällä jo, ja nopeaa mennyt)

Ainiin! Mun maha on kasvanut!! Tullut huima spurtti, kaikki kattoo et ompa iso. :D
 
Makeanhimo on kyllä älytön. Normaalisti en syö karkkia enkä pullaa (vaan sipsejä senkin edestä), mutta nyt niitä pitäisi olla syömässä joka päivä ja mielelään vielä useaan otteeseen. Niinkun se paino ei muuten nousisi tarpeeksi :D Ja täällä siis tulossa poika.

Arvakkaas kuulkaa, meille tulee ensi viikolla koira! Meijän edellinen koira kuoli viime vuoden joulukuussa ja siitä on nyt pikku hiljaa toettu. Ajateltiin, että meidän perheeseen kuuluu koira ja nyt ennen kuin lapsi syntyy, olisi hyvä saada koira kotiutumaan ja koira-arki taas normaalisti pyörimään. Joten maanantaina se saapuu!
 
Huomenia :)


hermot Jaaniin mikkä hermot? Välillä tosiaan tuntuu, et ei mulla niitä olekkaan. Tuo 6v on nyt jotenkin todella ärsyttävässä iässä.. 3v on muuten vaan uhmassa ja 5v suuttuessaan on kun tulta ja tappuraa. Hammaspurren saa mennä ja illalla olenkin ihan piipussa yleensä. Miehellekkin näpäytän milloin mistäkin, se onneks osaa ottaa huumorilla, alkaa naureskelemaan ja se saa mutkin sitten huvittuneeksi.

Keltakukka Voi että, mikä koira teille tulee? Mä olen kans koiraihminen henkeen ja vereen. Mutta koiran otan sitten kun tiedän mulla olevan aikaa sille. Nyt ei todellakaan ole. Saattehan te sen talven koiran kanssa toimimaan? Tosiaan kuten Piia-Liisakin mietti, ei pienen vauvan kanssa heti pakkasilla mennä pihalle. Vähitellen totutellen :) Tai no, jotkut kyllä menee, mutta järkevästi ajatellen pakkanen ja vauvan keuhkot ei ole hyvä yhdistelmä.

Kela Viime sunnuntaina laitoin hakemuksen ja eilen tuli päätös, että äitiyspakkaus saapuu kahden viikon päästä. Ihanaa! :heart: Et ihan hyvissä ajoin pistin hakuun.

Mun ruokahimot ei kyllä missään määrin katso, et onko tulija tyttö :D Mun tekee mieli oikein kunnon lihaa (eilen tein läskisoosia) pekonia, kaikkea oikein rasvasta. Kebabbia, hampurilaisia, mutta myös karkkia, suklaata ja hedelmiä :D

Kiitos Tuuliannaliina Kyllä ne päänsäryt aina menee ohi, mutta tosi herkästi myös tulee. Nla lääkäri on nyt 24 pvä niin otan kyllä puheeksi siellä, varsinkin jos niitä tässä välillä on enemmän.

sf Mittaa multa ei ole vielä mitattu, itse mitaten se on 16-17cm eli pienihän tuo on, mutta nyt en jaksa huolestua :) vauva potkiskelee sen verran tuntuvasti, ettei hän ihan minimäinen voi olla. Illalla nukkumaan käydessä tuntui, et tulee ihan läpi :O

Harjotus supistukset Juu, ei kaikille tule ainuttakaan, sitten on myös he keille tulee, mutteivät osaa rekisteröidä niitä mitenkään. Itsellä tulee vaan jos on kauhea pissahätä tai jos on selällään köllimässä. Ei juuri muuten, paitsi sitten isommilla viikoilla tulee herkemmin.

(.) Ei uutta :) Ihan hyvää vain, jospa tuo sade loppus, niin päästäs vaikka pyörälenkille lasten kans.

Yöllisiin suonenvetoihin suosittelen kunnon säärystimiä tai pitkiä villasukkia. Mulla ei oo nyt, mut edellisessä raskaudessa veti yöllä tosi paljon suonta, mutta aina kun oli kunnon varusteet niin ei vetänyt.


Äiti maa & Alli poks! 23+0
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta :)

Kylläpäs nukkuminen olikin mukavaa :) simahdin varmaan jo kymmeneltä ja heräsinkin vasta puoli yhdeksän maissa :) Lapset ovat isällään, joten saa touhuta ihan omiaan koko viikonlopun, täytynee kuitenkin jonkinnäköinen lauantaisiivous järjestää tässä.

Eilen oli neuvola ja lääkäri. Sf-mitta oli hirmuinen, 23! Mutta maha nyt on muutenkin hieman outo, kaiffari oleileen pääasiallisesti oikealla puolella masua ja kohdun pohja on navan yläpuolella... kaipa tuo tuosta tasoittuu, täti vain naureskeli, joten en usko, että on syytä huoleen. Hemppa oli laskenut 116:sta, joten rautaa määräsi. Ostin paprikaa ja aion myös syödä viikonlopun aikana maksapihviä asian korjaamiseksi. Kun tuo suoli ei tahdo toimia oikein, niin ei ole syytä ehkä syödä niitä rautatabujakaan pahentamaan asiaa. Painoa oli tullut 600g viikossa kuulemma eli nyt 4,7 kg koko raskauden aikana. Tosin illalla pääsin kakkosasialle viimein, ja koska edellisestä kerrasta oli jo viikko, painokin putosi heti 1,5 kg...

Lääkäri määräsi 24.10. saakka saikkua ja sitten sitä jatketaan varmaankin loppuun saakka. Pomo oli ihan hiilenä, vaikka on koko ajan tiennyt, että olen töissä aivan äärirajoillani. Lääkäri oli mun kanssa samaa mieltä, ettei ole mitään mieltä valita joko työn tai kodin välillä, että ei tällainen elämä ole enää elämisen arvoista edes. Kun käyn töissä, makaan illat enkä pysty käytännössä tekemään mitään ja kun en käy töissä, jaksan olla lastenkin kanssa ja tehdä jopa ruokaa ja lämmittää taloa. Pomon suhtautuminen lisävaikutti sen, että tuskin olen koskaan enää palaamassa työpaikalleni... siellä ei paljoa arvostettu tekemisiäni, vaikka en siitä rahallisesti edes hyötynyt, vaikka yleensähän sen takia juuri käydään töissä, että siitä jotain hyötyä olisi. Hyväntekeväisyys on kuulkaa nyt loppu! Olisin halunnut jopa vielä jeesata heitä, niin pomo ilmoitti, että minä en saa tehdä yhtään mitään kerta olen saikulla. Tosin tutkin pykäliä ja jos hänellä on tarjota kevyempää työtä, sairasloma katkeaisi ja voisin sen tehdä, kysehän ei ole sairaudesta vaan työn raskaudesta. No, ei väkisin. Olen ilmeisesti liian kiltti.

Makeanhimo on hyvin satunnaista. Mikäs päivä se oli, kun leivoin omenapiirakkaa ja söin sen kokonaan yksin :ashamed: siinä oli vain 100g sulaa voita... viime viikolla olen muutenkin syönyt suklaata yhtäkkiä. Mutta siitä piirakasta tuli niin huono olo, että nyt ei kyllä tee enää mitään muuta makeaa mieli kuin marjoja ja jugurttia. Eilen olin ystäväni luona vaatekutsuilla ja siellä oli tarjolla yhtä sun toista makeaa enkä ottanut kuin palan juustokakkua ja sekään ei suussani maistunut oikein miltään. Sitten mietin, että miltähän maistuisi vadelma-aurajuustopizza... sanoin sen vahingossa ääneen ja sain aikaan naurunremakan :D Kaikkea sitä päähän pälkähtääkin :LOL:

Kaikinpuolin on ihana olo, taidan yrittää saada siipan mukaan, josko käytäisi vaikka tunnin kävelyllä metsässä, kun pitäisi niitä puolukoita kerätä. Jos hän keräisi ja minä vain haahuilisin ;) sillai meillä on sienetkin kerätty :D Vaikka pomo kielsikin kaiken harrastamisen, niin kyllä mun täytyy kunnostani pitää huolta kuitenkin, muuten tässä käy huonosti. Pitäköön tunkkinsa ja irtisanokoon mut vaikka, ihan sama. Aion myös käydä jatkossakin uimahallissa, jos joku sitä kyttää, niin voi voi :D

Eipä muuta kuin oikein ihanaa viikonloppua masuinenne :) Minun masussa potkii jo aika tavalla, kyllä alkaa jo jännittämään, että kumpihan sieltä tulee. Viikonlopun aikana pitäisi täytellä nuo kaavakkeetkin kaikki...

Ainiin Keltakukka ihanaa, kerro heti minkälainen koira tulee! Tiesithän, että kotieläimet vähentävät allergioiden määrää :) Äläkä ole huolissasi vauva-ajasta, koira ei tikahdu, jos et ehdi sitä pariin viikkoon isosti päivisin lenkittää, miehesi varmasti lenkittelee sitten illat ja vauva pärjää kyllä kopassaan sen aikaa, kun koira käy asioillaan :) Voi meillä on hirmuinen koirakuume, kun meidän sakemanni kuoli pari vuotta sitten keväällä. Lapset muistavat koiran vieläkin joka viikko leikeissään ja eilen taas kyseltiin, että koskas tulee uusi. Toisaalta, nyt jos olen loput saikulla, niin ehtisin vallan mainiosti ehkä sellaisen kanssa vähän oleilemaan... ;)

Viivi+Tiiti 22+2
 
Nopiat ultrakuulumiset nyt - en oo Äiti maa kadonnu, mut tultiin Jyväskylästä kotiin yöllä ennen yhtä niin ei jaksanu ruveta raapustaa. :D

Kaikki kunnossa masussa, pituusarviota ei saatu ja painoarvio oli 399g eli vastaa viikkoja aika hyvin. Pikkutyyppi nukkui koko toimituksen ajan jalat ristissä eli mitään hajua ei ole sukupuolesta. Isänsä unenlahjat, kun ei herännyt sitten millään. :LOL: Kieltämättä jäi hieman harmittamaan, kun joutuu nyt sitten ostamaan kaikkea neutraalia, mutta jospa se mun tyttöoloni pitää kutinsa niin onpa ainakin siveä eikä levittele haarojaan kaikille. :LOL:
Saimme pari hyvää profiilikuvaa, yhdessä näyttää nauravan, kun juuri sopivasti on lapsivettä nielaisemassa. Ja kuvasta äkkiseltään päätellen on ainakin isänsä nenä, mikä on hyvä asia. Istukka oli kohdun etuseinämässä, mikä selittää sen, ettei koko ajan tunnu liikkeitä ja potkuja - viime viikollahan alkoi sitten kunnolla tuntumaan tuossa vasemmalla potkuja, ei ihme, siellä ne jalat olivat sievästi uinuvalla ristissä. :D Tähän tietoon ei olla menossa 3D/4D-ultraan, suotta niitä rahoja siihen laittaa, kun kerran kaikki on kunnossa - ainakin tähän tietoon. Niillä rahoilla ostaa tarvikkeita pienelle, nyt ajattelin päästää mopon käsistä sen osalta. :p

Viivi76 inhaa, jos työpaikalla pomo on tuollainen. Parempi onkin löytää paikka, jossa sua arvostetaan. Se tekee jo paljon. Tsemiä vaan siihen lepäilyyn siellä kotosalla :hug:

Keltakukka Oij, koiruus :heart: minäkin tahdon tietää, minkä rotuinen :)

(.) Eilen oli kyllä ihana päivä, vaikka aika rankaksi meinasi käydä loppua kohti. Ensin ultra, sitten käytiin miehen enon firmassa (matkalla sairaalasta miehen enon firmaan tää meidän pikkutyyppi sitten heräskin, ei voinu varttia aiemmin potkia ja venytellä :D ), sieltä sit mun pikkuveljen luo, josta matka jatkui kaveripariskunnan luokse, jonne sitten paras ystävänikin tuli. Sieltä mentiin sit kimpassa kattomaan lätkäpeliä, kun kaveripariskunnan karvaisempi osapuolikin oli tällä kertaa katsomossa nivusvamman vuoksi. Lätkäpeli sytytti koko poppoon (eikä haittaa vaikka JYP hävis, olin oikeastaan onnellinen :D ), myös pikkutyypin masussa. Pelin jälkeen sit Amarilloon syömään, josta sit matkattiin taas kaveripariskunnan tykö, kun auto oli siellä parkissa. Oli siis pitkä reissu ja kotiin tultua kyllä väsytti kovaa, mutta maha oli sitten eri mieltä - heräsin pari kertaa ripuloimaan ja vika tikki oli sitten refluksi, kun meinasin taas tukehtua enkä sit uskaltanu enää nukkua koko yönä. Nyt oon sit vaeltava haamu tänä päivänä, uskallan varmaan tasan tarkkaan syödä kaurapuuroa ja paahtoleipää. Luulen, että noi oireet tuli kahvin juonnista - joka kyläpaikassa oli "pakko" juoda kahvia enkä yleensä juo kahvia ja jos juon niin sen yhden kupillisen. Toivotaan, että olo tästä paranee.
Olipas nyt sitten turhan omanapainen päivitys.

Onnitteluja muuten kaikille muillekin iloisia ultrakuulumisia saaneille!

Nyt sohvaröhnötys hetken, sitten puuron keittoon.

MrsR&MrR ja edelleen Jorma-Irmeli 21+2
 
Huomenta-päivää kaikille! =) Alkaa muisti prakaamaan, kun ihan muka muistin, että oon kertoillut tänne ultrakuulumiset meiltä, mutta en vissiin ollutkaan.

Oltiin torstai-aamuna ultrassa ja pikkuiset voivat hyvin ja kaikki oli loistavasti :heart: Olen kovasti jännittänyt rakenneultraa ja jotenkin tämä raskaus muuttui taas enemmän todellisemmaksi. Pikkuiset vastasivat viikkoja ja painoarvio oli kummallakin 430g. Mun omat aavistelut osuivat oikeaan ja meille annettiin sekä tyttö- että poikalupaus =) Nyt saakin aloittaa tavaroiden hamstraamisen.

Meillä oli tuon ultran jälkeen vielä lääkäri monikkoraskauden seurannan vuoksi. Lääkäri oli kyllä todella erikoinen ja kun kerroin omaa vointiani, eli issiasvaivat ja väsymys kuuluvat jokaiseen päivään, niin lääkäri tuumasi, että nää nyt vaan kuuluu tähän ja hän voi kyllä sairaslomaa kirjoittaa, mutta palkattomaksi sairaslomaksi menee :O Mitä ihmettä?? Miten se menee palkattomaksi? Vai tarkoittiko se juuri sitä kelna sairaspäivärahoille siirtymistä?Oon mä saanut ennenkin palkan sairaslomasta, joka on johtunut esim. issiaskivuista! Lääkäri sitten lopuksi kysyi, että pystynkö nyt töihin, niin sanoin sitten, että kai se on pystyttävä, vaikka ei arkisin muuta elämää sitten enää jaksakaan kuin töitä. Tuli tunne, etten ainakaan sairaalassa enää marise mistään vointiini liittyvistä asioista, vaan hoidan nämä sairaslomatarpeet sitten neuvolan kautta. Vielä olisi 6 viikkoa töitä, sitten laittavat neuvolan kautta sairaslomalle loppuajaksi.

Onneksi eilen oli vapaa ja päästiin pitkästä aikaa katsomaan keikkaa. Tuli sitten todettua, että ei enää korkeakorkoisia kenkiä jalkaan :D Tiesin kyllä, että jalat turpoaa iltaisin, mutta ajattelin, että kun en ollut töissä, niin ehkä eivät sitten niin turpoa. Jalat oli kuin limput ja kengät puristi!Taidan siirty pysyvästi lenkkareihin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka ja Maarit*
Aurinkoista lauantaita kaikille=)

Kävin torstai aamuna rakenneultrassa ja kaikki oli juuri niin kuin piti<3 Kaveri oli muutaman päivän isompi..koko tais olla n.450g ja 24cm. Mut arvatkaas mitä? mein tytöllä oli pippeli! Nyt en enää usko mihinkään tyttö/poika oireisiin koska olin varma että masussa on tyttö koska minulla ennestään poika ja tyttö ja kaikki oireet yms. viittas siihen et masus ois tyttö mut poika siel tosiaankin oli ja kivespussejaan esitteli moneen otteeseen;) Täytyy vissii noi mekot myydä tai antaa pois;)

L.O.V.E: VOIT VAIHTAA TYTTÖ OLON POIKA LUPAUKSEKSI=)

äitx2 ja riesa rv 21+4.
 
ila
Osallistutaans nyt taas keskusteluun, kun kerrankin on jotain fiksua kommentoitavaa sen sijaan, että tulisin tänne palstalle vain marmattamaan :D

Ensiksikin onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista <3

Pilkku_, mulla ensimmäisessä sf-mittauksessa luvut huiteli myös reippaasti yläkäyrillä. Terveydenhoitaja kommentoi sitä vain naureskellen, että on tainnut maha kasvaa aika nopeasti. Hän myös sanoi, että usein ensimmäisessä mittauksessa luvuissa päästään helposti yläkäyrille, mutta seuraavalla mittauksella tilanne yleensä tasoittuu. Ei siis syytä huoleen :)

Ennakoivista supistuksista: Kävin eilen lääkärissä näytillä kun ennakoivia supistuksia on ollut melko reippaasti. Niitä on nyt tuntunut ihan makuullaan ollessa kuten myös esim. liikunnan jälkeen. No, oli aika turha käynti siellä. Lääkäri sanoi vain, että joillekkin alkaa niitä ennakoivia supistuksia tulemaan jo suht alkuvaiheessa raskautta ja niitä kestää koko raskauden läpi. Toisilla taas ensimmäiset supistukset on niitä, joiden takia lähdetäänkin suoraan synnärille. Todella tapauskohtaista siis. Itse taidan kuulua tuohon ensimmäiseen ryhmään :) Lääkäri totesi, että niin kauan aikaa kun supistelut ei aiheuta järkyttäviä kipuja (pienet kivut siis ihan ok) tai verisiä vuotoja niin kaikki on hyvin. Näillä siis mennään!

(.) Täällä tuntuu liikkeet vihdoin ja viimein! <3 ne alkoikin sitten heti tuntua sillain, että kädellä tuntuu myös vatsan päältä. Mistään "perhosen siipien havinasta" puhettakaan, vaan heti vaan ihan kunnon potkuja. Ihihii, oon ihan onneissani täällä.

Täällä syödään rautakuuria jo kaksinkertaisella annoksella silläkin uhalla, ettei maha sitä kestä. Kuukausi nyt tätä tupla-annosta takana ja hb on.... *rumpujen pärinää* 102! Eli joo, tuplakuurilla mennään varmaan koko raskausaika, vaikkei se tota arvoa nostakkaan. Kunhan nyt pitäisi edes tuossa sadan paremmalla puolella, eikä ainakaan enää laskisi. Muuten en kestä hereillä tätäkään vähää tuntimäärää vuorokaudesta :D

Maanantaina ultra! Saas nähä nyt kumpi sieltä on tulossa, kun alkuraskauden varma poikaolo on muuttunut lähiaikoina tyttöfiiliksiksi. Innolla odottaen :)

Hauskaa viikonloppua teille ja mahoille!

ila 20+4 (yli puolenvälin jo, herranjestas aika kuluu nopeasti!!)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Moi kaikille pitkästä aikaa.

Eilen oli rakenneultra, siellä kaikki hyvin. Vastasi viikkoja päivälleen. Ei nähty kumpi on tulossa ja hyvä niin :). Muuten eilinen päivä ei mennytkään ihan putkeen. Nukuttiin aamulla pommiin ja just kerettiin ultraan, mies myöhästy töistä aikasta railakkaasti.
Illalla mies lähti reissuun ja soitteli sitten Heinolan kohilta, että auto hajos ja se joudutaan hinaamaan Lahteen. Hirveen kiva. Vuokra-autolla sit määränpäähän ja hän oli perillä vasta puoli kaksi yöllä. Kaikkee sitä pitääkin sattua.
Onneksi en ollut itse mukana, hermot ei ois kestäny :D.

Kaikki tuntuu hankkivan jo kovalla kiireellä tavaroita vauvalle. Itse en ole paria bodya enempää ostanut. Tuleekohan mulle kenties kiire? Ei kai!

Annemiini ja Tinttiäinen 20+5
 
Annemiini mä vasta tänään tilasin ekat vauvanvaatteet ite ja nekin oli aika neutreja kaikin puolin, pääasiassa bodyja ja pari pyjamaa. :) Kovasti tuli tänään opiskeltua kaikenlaisia tarvikkeita, päästiin yhteisymmärrykseen miehen kanssa turvakaukalosta ja yhdistelmärattaista. :D

Nyt oon sit kavereiden kanssa vääntäny, kannattaako satsata hirveesti rahaa vauvanvaatteisiin tai yleensäkään pienen lapsen vaatteisiin... musta noi henkkamaukat välttää vallan hyvin, en oo niitä kellekään säästämässä, ostetaan sit uusia, jos lisää lapsia suodaan. Mitäs mieltä täällä ollaan, erityisesti te jo lapsekkaat, kannattaako ostaa kaikki vauvan-/lastenvaatteet nk.merkkituotteita vai välttääkö ihan nää halpikset? Jotenkin just itestä tuntuu, et menee rahaa hukkaan, jos kaiken ostaa merkkiä, kun saman saa halvemmallakin - toki on joitain, mihin kannattaakin satsata rahaa (niin kuin näin aikuisellakin jotkut ajattomat, klassiset vaatekappaleet), mutta noin muuten ei oo minusta niin justiinsa. :)

Tekipä terää käydä saunassa, kohta alkaakin varmaan uinuttamaan kovasti. :) Viime yö kun meni plörinäksi niin ensi yönä nukuttaa. Huomenna voisi piipahtaa anoppilassakin kertomassa ultrakuulumiset, kun appiukkokin on kotiutunut Keniasta. :) Ihanaa lauantaiehtoota helmimasujen kasvattajille!
 
Annemiini: Me ei olla myöskään vielä hankittu paria vaatekappaletta enempää. Eiköhän tässä vielä ole aikaa =) Vaikka neuvolan täti jo totesi, että kannattaisi pian alkaa tekemään hankintoja, ettei tuu sitten kiire, kun kaksoset yleensä syntyy aikaisemmin. Mutta ehkä tässä nyt alkaa olla hankintojen aika, kun kerran tuo rakenneultrakin on takana =)
 

Yhteistyössä