HELMIKUUN HELMET 2013 *lokakuu*

Tsemppiä täältäkin Kengumammalle ja Pink89:lle! Ja kaikille muillekin, jotka sitä jostain syystä nyt enemmän tarvitsee...

(.) Rakenneultra oli tänään (taidan olla viimeisimpiä; onhan la:kin vasta loppukuusta). Mutta kahden unettoman yön ja monen viikon stressin jälkeen uskaltanen vähän huokaista: kaikki näytti olevan siten kuin pitääkin. Kerroin ennen ultraa hermoilustani ja sain kyllä erinomaista palvelua: olin tunnin ja kymmenen minuuttia ultrattavana. Ultraukseen osallistui kätilö, ylilääkäri ja lääkäriopiskelija. Tuntui, että minun huoleni otettiin todella tosissaan ja lähtiessä vielä käskettiin soittaa, jos vielä jokin vaivaa. Kanavaakin oli vielä melkein 40 mm jäljellä eli sain senkin suhteen huojentavia uutisia (toisin kuin sinä Pink89:hug:) Käskettiin tosin ottamaan vähän rauhallisemmin ja lepäilemään aina välillä. Mutta "työluvan" vielä sain :)

Sukupuoltakin lopuksi vedet silmissä kysyin - niin huojentunut ja helpottunut olin. Liekö kyyneleet vaikuttaneet, kun senkin selvittämiseen käytettiin vielä muutama minuutti ekstraa. Päätimme kuitenkin jättää sen vielä vain minun ja mieheni tietoon - en siis valitettavasti voi teillekään ihanaiset palstamammat sitä kertoa, kun joku kuitenkin minut täältä tunnistaa :-D

Mutta nyt nukkumaan, että saa sitä lepoa ja ehkä nyt untakin - työpäivä kutsuu huomenna...

Oila ja aktiivinen matkalainen 20+3
 
Raivokasta huomenta..

Ei apua, mikä aamu.:ashamed:. 6v osaa niin vedellä oikeista naruista, et saa erään mamman aivan raivon partaalle, sitten vielä tuo 5v diiva.. Ei huh huh.. Esikoinen härnäs ja ärsytti kuopusta aivan välittömästi kun sängystä nousivat ja tuosta pienestä ihan pikkusen vaan lähtee ääntä. Isoveli sen kun innostui.. Aamupalalla 5v tahtoi ihan väkipakolla sämpylää, kunnes oli 2 haukkua jäljellä päättikin, ettei jaksa. (tekosyy, aina) Mä olin vessassa ja huusin tytölle, et kyllä leipänsä syö, kun ei paljoa ole. No tämäpä sitten kuvitteli olevansa fiksu ja heitti leivän roskiin, tajuamatta, sitä, et näen sen sielä ja kuulin kun kaapin ovi kolahti. Ja sitten vielä silmät kirkkaina meinas, et söi sen..:kieh::kieh: Mua niin sapettaa toi ruuan kanssa pelleily.

Mä niin huokasen kun nämä isommat on perjantaina menossa pojan kummitädille yöksi. Saa hetken leikkiä yhden lapsen perhettä :LOL:
Ja onneks ens viikko on syyslomaa :saint:. Ei tarvi aamulla hosuttaa ketään minnekkään, mieskin on iltavuorossa ettei senkään tarvii aamulla herätä. :)

Äiti maa & Alli 23+4
 
Huomenta

Kengumammalle ja Pink89lle voimahalit ja tsemppiä! Toivottavasti kaikki menee kuitenkin parhain päin.

En kyllä ensikertalaisena ymmärrä kohdunkaula-asioista yhtikäs mitään? Mitä nuo Pinkin mainitsemat mitat käytännössä tarkoittavat? Sen tiedän, että kohdunsuun pehmeneminen ja avatuminen tapahtuvat ennen synnytystä, mutta mikä on kohdunkaula ja mitä sen pituus tarkoittaa? Itsellä ei mainittu ultrassa asiasta mitään.

Ultrista: aika outoa, miten paljon ultraamiseen käytetty aika vaihtelee! Oma rakenneultrani kesti 20 minuuttia, ja toisilla mennyt yli tunti! Hmh. Vähän tulee tunne, että mitenköhän tarkasti omalla kohdalla ultrattiin...

Imetyksestä: toiveissa olisi imettää mahdollisimman pitkään, mutta saa nähdä miten sujuu käytännössä.

Saikku: mitä kuuluu? Olet ollut mielessä! Toivottavasti tuhruttelu loppu ja kaikki hyvin!

Täällä on ollut stressiä liioista töistä ja lisäksi miehellä töissä hankala tilanne, minkä takia kotona allapäin ja se vaikuttaa minuun tosi paljon. Haluaisin, että mies olisi aina iloinen (aika epärealistinen toive, mutta kovin vahva). Katkounia takana nyt jo monta yötä ja hervoton väsymys :( Onneksi pieni masussa ei vaikuta väsyltä eikä allapäiseltä, kovanlainen myllerrys käynnissä pitkän päivää.

Tuulis ja rakas 21+4
 
Poksista poks!

Niin ne viikot vaan vierivät!

Täällä on takana varsin levoton yö, kuopuksella kurkunpääntulehdus (jälleen kerran, meillä kaikilla lapsilla siihen taipumus...) ja valvottu on pihisevän ja hyljehaukkua yskivän 2v 5kk:n kanssa. Nukkumaan päästiin miehen kanssa n. kahden aikaan yöllä, neljän tienoilla potilas heräsi ja oli tosi kuumeinen, eikä halunnut enää nukkua. "Yllättäen" vain äiti kelpasi sängyn vierelle, huoh. Viideltä ehkä sain uudelleen unta ja puoli kahdeksan soikin jo kello... *Haaaukotus!* Aamu onkin sitten mennyt ihan vaan teetä juoden ja koittaen herätä uuteen päivään, potilas itse veteli auvoisesti unia yhteentoista, sitten kun oltiin saatu hänet viimein tropattua riittävän tehokkaasti... Noh, ehkä tämä päivä tästä vielä käyntiin lähtee, tai ehkä saan pienet päikkärit jossain välissä? (Toiveajattelua...)

Eilen käväisin kangasostoksilla, nyt olis vauvan toppapukua varten kaikki materiaali olemassa ja voisi aloitella kaavoittamaan ja leikkelemään kangasta! :) Jotain hyötyä siis artesaaniompelijan ammoisesta tutkinnostanikin, saa sentään sellaisia vaatteita kun haluaa, eikä tarvitse tyytyä kaupan valikoimiin. (Aikaa ompelulle pitäisi vaan olla valtaisasti enemmän...) Valitsin kangasvarastostani anopilta saamani 70-luvun punaista ja tummanruskeaa yhdistelevän suurikukkaisen kankaan ja siitä aion nyt vauvan puvun toteuttaa! :) Vuoriksi vanua ja fleeceä, eiköhän tule oikein mukavan lämmin haalari pienelle! :) Äidiltäni "tilasin" väreihin sopivan merinovillaisen siksak-myssyn, sukat ja siililapaset, sillä itse en voi villaa neuloa allergiani vuoksi, toivottavasti ei käy henkeeni vauvan päällä ollessa...

Mahassa käy melkoinen mellakointi vähän väliä, potkut tuntuvat reilusti navan yläpuolellakin, on tainnut pikkuinen kääntyä pääalaspäin sitten ultran, jolloin majaili vielä perätilassa. Napakoita ovat jo potkut ja hikkaakin esiintyy, eipä tarvitse miettiä miten masussa voidaan! :)

Nyt alkaakin olla taas aika pukea kuopukselle lämpimästi päälle ja lähteä hakemaan keskimmäistä eskarista. Eipä voi tuota pikkupotilasta yksin kotiinkaan jättää, joten mukaan vaan. Onneksi matka eskariin on lyhyt.

Bliss ja poikanen 23+0
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin POKSUTAAN! 21+0 :)

Onnea kaikille ultra kuulumisista!

Täällä elellään edelleen sairaslomalla, perjantaina ja sunnuntaina pitäis käydä töitä kokeilemassa lauantaina olis sit mummon hautajaiset, sain onneks vapaan järkättyä siihen. Veikkaan kyllä että ens viikolla jatkuu saikku, ei nimittäin kovin pitkää lenkkiä pysty kävelemään ilman kipuja :/ ja töissähän olen koko ajan liikkeessä ja painavia nostoja ei voi välttää... joten siinä hyvä yhtälö...
masussa kaikki hyvin, liikkeitä tuntuu reilusti päivittäin, tosin mahan päältä ei edelleenkään, tai saattaa tuntua, mut heti kun mahalle käden laittaa niin liikkeet loppuu :D
Imetyksestä: toiveissa olisi imettää mahdollisimman pitkään, katotaan sit miten onnistuu.
ei voi kun ihailla mieheni nopeaa tilanne-älyä: vietimme vuosipäivää (2v tuli täyteen) viikko sitten :heart: sovittiin että pienet muistamiset olisivat paikallaan, minä hommasin... Mieheni toi mäkkärin aterian, hieman asiasta mainitsin.... Viikonloppuna kyläillessämme sama asia keskusteltiin siellä ja mainitsin jälleen tästä yltiö romanttisesta muistamisesta (mäkkärin ateria) ja kuinka ollakaan eilen töistä tullessa mun tyynylle oli ilmaantunu Kulta-Jousen paketissa usko, toivo, rakkaus -kaulakoru :heart: löytyy se romantiikka kun tarpeeksi kaivaa :heart:

Heidukka ja Mytty 21+0
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Huh, vihdoinkin koneelle kirjoittamaan, kun ei tuo puhelimella kirjoittaminen foorumille oikein luonnistu kun hyppii riveiltä :p.

Täällä liikkeet on tuntunu jo rv14-15 lähtien :). Voi sitä pomppimista mikä alkaa aina nukkumaanmennessä.
Joku kyseli siitä mun b-streptokokista, se löyty siis emättimestä multa.
Meillä pidetään nimenantojuhlat, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon ja halutaan muutenkin, että tulevaisuudessa lapsi saa itse päättää mihin uskoo ja mihin uskontoon haluaa kuulua :).

Olipas omanapaista, mun täytyy lukea läpi nää kirjotukset täältä, et pääsen paremmin taas mukaan :).

Tiia ja pallero rv21+4
 
oila ihania kuulumisia teillä :) Samaa kyllä itsekin tuossa mietin, mitä Tuuliannaliina mainitsikin, että on eroja noissa ultrausajoissa - mulla meni noin 30min kaikkinensa, mutta kaikki rakenteet kyllä käytiin läpi ja yritettiin hätistellä nukkuvaa tyyppiä vilauttamaan jalkoväliään. En mä kyllä ois jaksanu tuntia siinä maatakaan. :D

Heidukka ihana mies :heart: joskus se romantiikka kyllä pitää kaivaa, mutta löytyy sitä. :D

Nyt mä lähden käymään naapurikaupungissa miehen kanssa - passihakemus tällä kertaa miehelle. :) Samalla käydään Halpa-Hallissakin. Sitten vielä päivyröimään loppupäiväksi. :) On tää tylsää, aamulla kaksi asiakasta ja puhelin ei oo soinu kertaakaan. Uskomatonta.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 21+6
 
Kiitoksia tsempeistä! :heart:

Tuuliannaliina mietiskeli mikä on kohdunkaula.. Yritän vähän selventää, täydentäkää ja korjatkaa jos kirjoitan virheellistä tietoa! :D Eli kohdunkaula on kohdun ja kohdunsuun välinen kanava. Käsikopelolla sen normaali mitta on ilmeisestikin 30mm, ultraamalla mittaa pitäisi olla 30-50mm. Jos ultraamalla kaulan pituus on alle 25mm on uhkana ennenaikainen synnytys ja siinä vaiheessa yleensä äiti laitetaan totaaliseen vuodelepoon, jos viikkoja on alle 34. Minulla siis mittaa oli 26-28mm, pelivaraa ei kauheasti olisi... Synnytyksen lähestyessä kaula lyhenee, pehmenee ja alkaa avautumaan, toisilla tämä tapahtuu vasta synnytyksen ollessa jo käynnissä ja toisilla, kuten minulla, se tapahtuu pikkuhiljaa. Ja jos kohdunsuu aukeaa ennenaikoijaan, niin puhutaan myös sisäsuun tai ulkosuun aukeamisesta. Jos sisäsuu aukeaa niin se on pahempi kuin jos vain ulkosuu olisi auki. Lepäämällä voi saada kaulaan lisää mittaa, mutta jos on jo auennut niin kiinni ei pysty enää menemään. Tämmöistä informaatiota minulla on.
Voit katsoa neuvolakortista onko siellä mitään mainintaa kohdunkaulasta, cervix (tai jotain) lääkäreiden kielellä. :) Neuvolakortissa on myös erikseen kohta näille, sivu 4 alaosa.

Tiudeliini hoidetaanko sinulla tuo b-streptokokki jo raskausaikana? Vai vasta synnytyksen yhteydessä? Näissä tuntuu olevan eroja sairaanhoitopiireittäin. Esikoisen aikaan minulla tuo oli ja kun jouduin sairaalaan lepohoitoon (KAKS) niin siellä aloitettiin antibioottihoito, mutta sitten kun siirsivät minut OYSiin niin siellä kuuri lopetettiin ja sanottiin että ihan turha kun se uusii kuitenkin. Synnytyksessä sain sit antibioottitipan, eikä vauvalle tullut mitään.

Imetyksestä piti vielä kirjoittaa.. Esikoista imetin 3kk. Ja koko 3kk oli yhtä taistelua. Rintatulehdus, nännit verillä, rintakumien kanssa pelleilyä ja rintaraivareita. Tyttö kieltäytyi lopulta ihan totaalisesti tissistä. Toivon todella että tällä kertaa onnistuisi paremmin.

Pink 22+6
 
Puolivälin poksunnat! :heart: :heart: :heart:

Pink89:lle kovat tsempit että alakerrassa ei alkaisi tapahtua mitään kypsymistä. Ei olisi kiva joutua vuodelepoon noin aikaisilla viikoilla.

Imettää haluaisin tätäkin lapsosta mahdollisimman kauan, jos se vain onnistuu. Esikoinen sai tissimaitoa 9kk ikään asti. Sitten alkoi niin hirveä pureminen, joka tietty sattui melkoisesti kun kaverilla oli jo jokunen hammas suussa, että halusin itse lopettaa sen vuoksi. En muuten enää muista, että loppuiko sekä päivällä että yöllä imettäminen samalla kertaa vai jatkoinko yöimetystä vielä muutaman viikon kunnes sekin sitten jäi pois. Pojalla oli aluksi vaikeuksia saada rinnasta kiinni, kun nännit olivat vähän kuopalla, ja imuotekin taisi aluksi olla hiukan hakusessa koska aluksi imetys sattui ihan kunnolla. Mutta sitten kun kummatkin hokattiin miten se homma hoituu niin sitten tissi maistui pojalle ihan kiitettävästi. :D Anteeksi jo etukäteen jos nyt pahoitan jonkun mielen, mutta mua ihmetyttää äidit jotka ei edes yritä imettää. Tai äidit jotka lopettavat imetyksen tosi aikaisin itsekkäistä syistä (kuten että on vapaampi menemään ja harrastamaan). Se on sitten eri asia jos ei homma yrittämisestä huolimatta onnistu. Eihän siinä mitään pahaa ole että vauva saa korvikkeita ja kyllähän meidänkin poika sai korvikkeita silloin tällöin, kun olin jossain enkä ollut imettämässä. Olisin halunnut pumpata pojalle omaa maitoa, mutta alun ekojen kuukausien jälkeen sitä ei pumppaamalla saanut ulos niin paljon kuin olisi ollut tarve ja silloin korvikkeet olivat mun mielestä ihan ok. Mutta kuten sanottu, tää on tällanen ikuisuusaihe josta voi keskustella ja kinastella vaikka maailman tappiin asti. :LOL: Onneks täällä palstalla voi ja saa sanoa oman mielipiteen ilman että siitä heti joku on huomauttelemassa. Me ollaan siis aika kivaa porukkaa! ;)

Piti muuten vielä kysyä, että te joilla on muita lapsia niin miten toiset lapset on uutisen vauvasta ottaneet vastaan? Meillä esikoinen 2v 4kk kuuntelee vauvan sydänääniä omalla lelustetoskoopillaan, hellyyttävää. :heart: Lisäksi hän on jo luvannut auttaa äitiä vaipan vaihdossa ja vauvan pukemisessa. Luulen kyllä että asia ei ehkä ole ihan näin ruusuinen sitten kun pikkuveli tai -sisko syntyy.

Olen muuten ollut koko viikon kovin toimelias, paitsi gradun suhteen... Pitää kyllä ottaa itseä niskasta kiinni sillä se pitäisi saada viim. marraskuun alussa esitarkastukseen ohjaajalle.

Ja kirpparilta tein löydön: Tiny Loven leikkimatto monilla leluilla vain 19e! Ja ihan (lukuunottamatta 2mm:n reikää matossa) ehjä ja siisti. Vielä puuttuis kaukalon lämpöpussi ja joku paksu (ei toppa) 56 haalari. Mut onhan tässä vielä aikaa tehdä hankintoja.

Elsiliini ja pikkuihminen 20+0 (tj 5 ultraan!!)
 
Samaa mieltä olen elsiliinin kanssa, mä jotenkin kans kummeksun asennetta, ettei sen takia voi imettää, et sitten ei pääse mihinkään. Onko se muutaman kuukauden rauhallinen kotona oleminen sitten niin rankkaa? Ku imetyksenkin saa menemään niin, että vauva syö tiettyyn aikaan, eli jäähän siinä aikaa kai muuhunkin. Ja ne on vauvoja niin lyhyen aikaa, et miksi siitä ei ottaisi iloa irti koko rahan edestä. Mutta no, jokainen edelleen tyylillään. :)

Isommat lapset ovat ottaneet ihan hyvin vastaan tiedon, että jengimme kasvaa :) Isoveikka tiirailee autoja ja miettii, et mahduttaskohan me sitten tommoseen ja tommoseen. Kaikkein innokkain on tuo 3v kuopus. Eilen nappasin tytön syliini sohvalle, heti kysyi, et meneekö vauva nyt plittiin? :D Kovasti on omaa vauvaansa hoitamassa ja suunnittelee kans, et laittaa sitten tuttia suuhun ja antaa riepua :):heart:

Heidukka oih :heart: Mä olisin kyllä ollu hirmu tyytyväinen siihen mäkkäri safkaan, big mac:iä tekee taas mieli ja edelleen se lähin mäkki on 60km päässä :kieh:

Bliss väelle pikaista paranemista!:)

(.) Meillä oli 5v tytön nla lääkäri tänään ja voi apua sentään. Kaikki muu just niinkun pitää, mutta meillä vanhimmilla on molemmilla kurkku R ja tällä neidillä s suhisee liikaa. Lähete puheterapeutille, mikä toki ihan hyvä juttu, mutta sitten tänä (venälainen) lääläri täti meinas, et kielijänne tarvis leikata :O. Ai niinkun nyt vasta? Hän meinas, et L:lläkin kuulostaa hassulta, ei minun mielestäni ja R:äkin on paljon parempi kun esikoisella.. Noo, mä luulen, et terapeutti ei kyllä tule olemaan ihan samaamieltä. Sitten kun joskus sinne asti päästään, jonot on pitkät.
 
Sellainen piti kysyä, Cannes ja muut. Että siis rintoihin voi laittaa lanoliinia? Siis sitä lampaan villassa olevaa rasvaa, jota käytetään villavaatteiden hoitoon?

Vilinäiti, kiva kuulla, että pahoinvointisi on helpottanut, jospa se ei sitten riesaisikaan koko loppuaikaa. Mulla oli tässä huonompi parin viikon jakso, mutta nyt taas viikon, pari ollut helpompaa.

MrsR, ihanaa reissua teille! Me harkittiin Brysselin reissua marraskuun loppuun, mutta jääköön se. Epäilen, että en jaksaisi kävellä kaupungilla niin paljoa kuin jaksaisin. Ja tarvitsisin siinä vaiheessa jo lääkärin luvan lentämiseen.

Ei käy kateeksi Viivin tiistaiaamu... :D

Pinkille :hug: ja kiitos kohdunkaula-selvennyksestä.

Blissille myös tsemppiä sairaan lapsen kanssa. Mulla oli itselläni viime keväänä kurkunpääntulehdus. Aivan järkyttävä kipu ja vielä kun luuli tukehtuvansa, niin ei ollut kyllä yhtään kivaa!

Mä repesin ihan täysillä Heidukan miehelle. Meillä ei romantiikkaa lahjojen suhteen löydy kaivamallakaan. Mutta olen jo tottunut miehen lahjoihin, ne ovat niin osuvia ja täysin yllättäviä.
 
Halitsempitykset myös täältä Kengumamma ja Pink89 :hug:

Ultrakuulumisia tulin päivittelemään. Eli tänään sitten vihdoin koitti meilläkin rakenneultra ja kyllä ennakkoon tosiaan hermostutti ja pelottikin, että onko kaikki ok. Onneksi pelko osoittautui turhaksi ja ruudulla näkyi eläväinen kaveri, jolla näytti olevan kaikki kuten pitääkin. Reisiluun mitan mukaan vaikutti olevan pari päivää isompikin eli jostain on ongittu pituusgeenejäkin mutta ei kyllä multa.. :) Perätilassa siellä vielä köllöteltiin ja jumppailtiin mutta onneksi vielä on reippaasti aikaa kääntyä oikein päin. Istukka oli etuseinässä, kuten olin jo vähän arvellutkin. Sukupuolta ei kysytty mutta oma arvio on olemassa ultran perusteella, jota en sen kummemmin tässä lähde kertomaan. Katsotaan sitten helmikuulla, näinkö oikein... :kieh:

Olo on huojentunut ja kevyt. :heart:

nessuli & nasu 20+3
 
tuuliannaliina hengissä ollaan ja "justiinallakin" tuntuu kaikki olevan kunnossa, liikkeistä ja möngerryksestä päätellen :) tuhruttelua ei ole tullut sunnuntain jälkeen, luojalle kiitos, ja perjantaina pääsen sitten vielä äippäpolille tarkastukseen. kyllä se vaan niin paljon pelotti ja paniikkia rupes pukkaan kun sitä vuotoa tuli pitkin päivää. :ashamed:

katteliko joku eilen ava kanavalta sitä erillaiset äidit? mitä tykkäsitte?

imetyksestä Ite kans aijon imettää niin kauan kun on mahdollista.

ja onnea kaikille ultra kuulumisista :flower:
ja pink89 tsemppiä! :hug:
 
Hei kaikille ja erityistsempit Pink89:lle ja Kengumammalle minultakin!

Eilen meni kela-paperit eteenpäin ja rastitin sitten pienellä haikeudella äitiysavustus rahana -kohdan, voih! :) Viikonloppuna tsekkasin meidän vauvanvarustetilanteen siskoni kanssa ja kyllähän sitä tavaraa löytyi, varsinkin muutamien viimeviikkoisten ostosten jälkeen... :) Isoista ostoista puuttuu vielä turvakaukalo ja esikoisen sänky. Mulla on vielä mietinnässä onko järkeä ostaa vastasyntyneelle toppapukua, kun meillä kuitenkin on kiitettävästi villavaatteita alimmaiseksi vaatekerrokseksi, ja sitten on lämmin haalari, joka varmaan menisi makuupussin sisällä kovemmillakin pakkasilla.

Nyt pitää lähteä iltapuuhiin, hyvät illanjatkot kaikille!

Nappikeitto + Pyöriäispoika 23+5
 
Tervehdys kaikille ihanaisille!

Eilen käytiin ultrassa. Huh tippui IIISO kivi sydämmeltä kun näki pikkusen sydämmen sykkivän tuhatta ja sataa. Kätilö tutkaili pitkään ja hartaasti katsoen joka paikan. Kaikki kunnossa eikä LA muuttunut.
Tunsimpa toissa päivänä ensimmäisen 100% varmuudella potkun <3
Ja kun viimeksi sanoin että poika fiilis on jostain kumman syystä niin poika se on!!! Ihme noita-akka :D

MULLE SAA PÄIVITTÄÄ POJAN! ( oon puhelimella netissä, eikä suostu punasella kirjottaa. Sorry)

Amore ja tiitiäinen 20+4 <3
 
KELAn hommeleista kysymys. Te joilla on jo lapsia, osaisikohan joku vastata tähän (toki muutkin saa vastata :D ). Olen ajatellut, että jään lapsen kanssa kotiin vielä hoitovapaankin muodossa, koska nykyisissä töissä minä ja mies emme voi käydä yhtä aikaa enää lapsen synnyttyä, kun molemmat matkustamme päiväkausia kuukaudessa. Tähän tilanteeseen tulee muutos parin vuoden päästä, mutta siihen asti siis olisin hoitovapaalla kotona. Mies haluaa kuitenkin pitää sen "isyyskuukauden" ja sehän tarkoittaa mahdollisen uudistuksen tullessa voimaan sitä, että minä olen ensin täyden setin vanhempainvapaalla ja sitten mies vielä kuukauden. Niin mitä ihmettä minä teen tuon kuukauden ajan? Menenkö minä silloin kuukaudeksi töihin ja palaan sitten hoitovapaalle? Onko kellään kokemusta? Vuosilomapäivät eivät kuukauteen riitä.

Ennenaikaistahan tätä nyt on miettiä, mutta häiritsee, kun en osaa suunnitella asiaa.
 
Viikon matka takana ja totaallisen ulkona palstan tapahtumista. Pitää tässä samalla kokeilla saada luettua pintapuolisesti ainakin kuulumisianne.

Uusia tullut useampiakin eli tervetuloa joukkoon kasvavaan :)

Maksalaatikkoa olen syönyt surutta kuten myös maksamakkaraa parin leivän verran viikossa. Maksaa pitäisi syödä 3kg, jotta A-vitamiini määrä ylittyisi (kaikki vitamiinithan eivät imeydy mitä ravinnosta saadaan), joten enpä jaksa stressata jonkun muutaman kymmenen gramman takia mitä valmisruuista löytyy.

Vauvanvaatteita tuli matkoilla ollessa ostettua todella paljon. Kuopus täytti vuoden reissussa, joten neidiltäkin kyllä on jäljellä kaikki rinsessa-asut, mutta Jenkeissä kaikki vaatteet niin halpoja ja valtavat valikoimat, joten pakko oli (ihanat bodyt ja alaosat oli 2-3€)

Flowerby ei lääkäri sairasloman palkallisuudesta päätä ja toki saat palkan vaikka raskaudesta johtuvasta syystä olisit kotona. Taisi olla vaan tapa pitää sut töissä ja poissa kelan tukia nauttimasta (työnantajahan saa kelalta päivärahat maksaessaan sulle). Hae sairaslomaa, jos siltä tuntuu. Voit toki hakea työterveydestäkin. Riippuen mistä syystä sulle saikkua kirjoitetaan ja mikä sun sopparisi ehdot on voi olla, että saat normipalkkaa koko loppuajan vaikka olisit sairaslomalla. Meillä oli aikoinaan niin, että sai 3kk palkkaa samasta sairaudesta ja jos tuli toinen diagnoosi sai sitten seuraavat 3kk palkkaa. Itse sain ensin pahoinvoinnista ja sen jälkeen olin suppareiden takia kotona ja koko ajalta palkkaa.

Tukivöistä Vauva & Odotus-messuilla testasin Nexcare tukivyötä ja ostin apteekista sen (hinnat vaihtelee eri apteekeissa 40-55€ välillä). On todella hyvä ja vie kivut heti pois. Tosin nyt tuli eilen uusi kipuilun aihe entisen häpyluunkivun mentyä tuolla vyöllä pois eli nivusiin sattuu. Taitaa olla lantio löystymässä, kun pariin tuntiin en päässyt kunnolla kävelemään. Onneksi kävelykeppi löytyi autotallista ja sillä pääsi eteenpäin raahautumaan.

Kengumamma Tsemppiä, toivottavasti ultrassa saatta mahd. hyviä kuulumisia.
Sektio riippuu ihan lääkäristä miten helposti sen saa. Itse olin vankkumaton kannassani toisen kohdalla ja sanoin ettei esikoisen synnytyksessä tulleiden pahojen repeämien takia enää suositeltu alatiesynnytystä ja sitä ei kukaan uskaltanut lähteä kiistämään. Jos olet varma päätöksestäsi, niin tee se selväksi hyvissä ajoin ja pyydä neuvolasta laittamaan asiaa eteenpäin sairaalaan.

Saikku liitoittele verenvuodon määrää ja paukkaa päivystykseen soittamatta, en ne sieltä ulos heitä!!

Pink tsemppiä! Toivottavasti saat pikaisen ajan ja selviät mahd. lyhyellä pötköttelyllä.

Neuvolassa tuli käytyä ja saarnanpoikasta oli ilmassa painosta, jota tullut liki 6 kg/6vk:ssa ja kaiken kaikkiaan yht. 9kg. Suklaan ja herkut, kun jättäisi niin eihän tuota painoa tulisi vaan enpä halua niitä jättää, joten tämän sanottuani loppui keskustelu painostani kuin seinään. =)
Proteiini oli plussalla, joten aamusta pitää heittää näyte labraan. Hemppa oli huono 107 vaikka rautaa olenkin popsinut tasaisesti. Tosin joka päivä en muista, mutta usein otan sitten kyllä tupla-annoksen. Nyt vaan pitää tsempata raudan kanssa. Muuten kaikki ok ja kuopuksenkin 1v. neuvola hoidettiin siinä samalla.

Maarit ja Hattivatti 22+3
 
KeltakukkaMitä äiti tekee isäkuukauden aikana?

Äiti voi isäkuukauden ajan olla kotona, palkallisella vuosilomalla tai mennä esimerkiksi töihin tai opiskella. Äidin ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, mitä hän tekee isäkuukauden aikana. Vuosilomasta, työskentelystä yms. äiti sopii työnantajansa kanssa.
Äidille ei makseta isäkuukauden ajalta vanhempainpäivärahaa, sillä tuki menee isälle. Jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia, perhe voi saada kotihoidon tukea, jos isäkuukauden tuet ovat pienet. Yleensä kotihoidon tukea ei kuitenkaan jää maksettavaksi. Voit laskurilla laskea, voisitteko saada kotihoidon tukea.

Kelan sivuilta, selvensikö yhtään :)

(.) Yö meni suhteellisen hyvi, tosin kuopus taas yritti änkeä väliin, sydän siinä murtuu kun en häntä viereen ota. :( Nyt viikonloppuna pääseekin sitten patjalle meidän huoneeseen kun isommat on yhden yön pois, en oleta, että nukkuisi sitten yksinään kun ei siihen ole tottunut.
Aamu on ollu mitä parhain, kukaan ei tapellu tai kiukutellu ja lapsetkin heräs vasta kun mun kelloni soitti.

Mua on nyt ruvennu vähän ahdistamaan toi painottomuus. Mä olen viimeset 2 viikkon melkein vain syöny ja just kävin puntarilla, eikä mitään ole tapahtunu. Eikä mun mielestä mahakaan ole kasvanu.. Mun tarvii varmaan puhelintunnilla soitella, niin nyt vaivaa. :'( Ahdistavaa.

Äiti maa & Alli 23+5
 
Huomenta!

KELTAKUKKA, sä voit olla ihan kotona sen miehen isäkuukauden ajan, et vain saa rahaa siltä ajalta. mä LUULISIN et saisit ne omat vuosilomat pitää siinä ja sitten vaikka olla tavallaan rahatta sen aikaa kunnes miehen isäkuukausi loppuu.. ellet sitten ehdottomasti HALUA olla töissä. Mä itse oon nyt kotona kun isännällä alkaa kuopuksesta 15.10. isäkuukausi. On tavallaan harvinainen yhteinen loma :) Mutta rahaa en luonnollisesti saa itse siltä ajalta kun mies saa kelalta isäkuukaudestaan.

IMETYKSESTÄ, itseasiassa pidin sitä vähemmän sitovana kuin pulloruokintaa. Mulla siis keskimmäinen halkionsa takia syönyt rintamaitoa vain 2kk ja senkin erityissyöttövälinein. Jestas sitä pullojen pesua, maidon lämmitystä, kylille mennessä kaiken raahaamista mukaan..... Rinnalla tavallaan oli niin helppoa: ei pullonpesuja, ei kaupasta purkkien kuskaamista, aina sopivan lämpöinen ruoka....
Jos taas tarkoitetaan sellasita sitovuutta ettei voi lähteä juhlimaan tms niin kyllähän sitä voi pumpata maitoa ja ylläpitää sillä sen ajan tuotantoa yllä kun ei imetä.
Silloin ekan lapsen kans enemmän olikin sellanen olo, 2-kymppisenä, et haluaa mennä vähän, mut ei kyl nykyään yhtään... Tuo imetys/vauva-aika on TODELLA lyhyt, eikä itseä kyl oo huvittanu senkään takia kun aina se 30kg:a tullu ni yleensä menny ekan kerran viihteelle kun omat vaatteet on mahtuneet:LOL: Eli n. vuosi synnytyksestä:D

PAINO: mulla on nyt tullut.. hmm.. 7,5kg:a mutta tosiaan kuopuksesta se 10 vielä jäi, joten lasken et mun normipainoon on 17,5kg:a:ashamed: (vaikka siis tuo mun lähtöpaino oli siis BMI:iltä normipainossa, mutta kun oon tottunu olemaan hoikka ni olo on ihan läski:ashamed: ) Mutta hei, tässä on varaa lihota vielä yli 10kg:a siihen mitä on kaikista lapsista tullut aina (ja lähteneet):headwall::LOL: ja ekaa kertaa muuten painonnousu on ollut tähän asti tosi maltillista! vaikka oon syöny miten sattuu:ashamed:
PÄÄTIN etten stressaa kun ne kilot tulee kuitenkin: joka kerta joka raskaudes treenannu ja hölkkäilly ja ollu tarkka ja paskanmarjat mitää auttanu:stick:
Nyt oon vedelly just sitä mitä mieli tekee ja painoa tullut "todella sopivasti" neuvolatädin mukaan.:D

ELSILIINI, meillä lapset ottaneet uutisen hyvin (8 ja 7 vee likat) ja tuo kuopus 11kk+ ei vaan tajua vielä:D
kaksosuutinen on ollut kovasti puheissa heidän kanssaan, ja olenkin selittänyt sitten että joskus vain sitten tuleekin kaksi :) Ovat innoissaan ettei tartte enää tapella kumpi saa pitää (kuopuksen pitämisestä aina kauhee taistelu kun molemmat haluis halia ja leikkiä jne :D )

ULTRAN KESTOSTA: mulla on aiempien lasten kohdalla kestänyt aina 15-30 min ultraus, keskimmäisestä vähän kauemmin kun halkio löydettiin. ei siinäkään se ultra kestänyt, lähinnä se lääkärin haku paikalle varmistamaan asia.
nyt kesti tunnin, mutta ultrattavia olikin kaksi, ja olivat aika hankalalla tuulella: hyvin liikkuvaisia :D Oli vaikeaa saAda reisiluuta näkyviin ja sitten vielä siten et on varmasti tietyn vauvan ja että mittasi sitten seuraavaksi eri vauvan reisiluun :D Päiden mittaus meni hyvin,niit ny oliki vaan kaksi siellä, mut reisiluita kun viuhuu 4 kpl vierekkäin niin sai siinä tovin metsästää:heart:

(.)

Nyt tuntuu liikkeet sitten jo päällepäin ja isommat tytöt pääsi todistamaan:heart:
Toinen laski poskensa toiselle puolelle ja toinen toiselle puolelle mahaa ja kun alkoi eka potkia niin toinenkin villiintyi toisella puolella:heart: ja molemmat saivat potkuja posken täydeltä:heart:
oon kovasti koittanut selittää heille miten voi kaksi vauvaa saada alkunsa, ja on se heille vaan niin ihmeellinen asia... no onhan se itsellekin:heart:

Mulla on ollu tosi heikko happi pari päivää. Närästystä, ja ruoka ei ole tahtonut pysyä sisällä... vauvat täyttää kyllä jo tosi paljon vatsaa.... :D

Tänään ystävän kanssa lounaalle:heart:
on hyvä ystävä jo tarha-ajoilta:heart:

T:Neiti + masuKit 20+6
 
  • Tykkää
Reactions: Kengumamma ja MrsR
Heipat puhelinpäivystäjä-kampaajalta! :D Täällä on niin hiljaista, että voisin alkaa nukkumaan - jos ois sänky... Phuuh.

Maarit* jenkeistä kyl kannattaakin ostaa aina vaatteita sun muita, ne on hurjan paljon halvempia kuin täällä. :) Viime vuonna toin serkun lapsosille juhlamekkoa ym. omalta reissultani - ovat siellä ihanan näyttäviä, juuri sellaisia, mistä serkun esikoinen tykkää todella paljon. :)

Imetys aion todellakin yrittää imettää, mutta kuten sanottu en aio stressata siitä, jos se ei onnistu. Mua ei syyllistetä huonoksi äidiksi sen vuoksi - varsinkaan, kun se ei tule olemaan oma päätökseni. Jos joku yrittää, heitän kengällä. :kieh:

Vanhempainvapaa, isyyskuukausi, hoitovapaa aion jäädä kotiin lapsen kanssa, ainakin siis ensi vuosi menee kokonaan kotona ja sitä jatkoa katotaan sit loppuvuodesta. Mies tulee olemaan kotosalla kanssa syntymän jälkeen sen 2-4vko - tai ainakin vain nopeilla työkäynneillä, saatavilla siis minulle ja vauvalle. Hänellä kyllä onkin pitämättömiä lomia aivan järjetön määrä, vaikka olikin kesällä 4vko tekemättä mitään. Toinen mokoma vielä pitämättä. :D No, yks viikko menee nyt sitten Stuttgartissa. :) Mut virallisesti ei olla tuosta isäkuukaudesta mitään ihmeempiä vielä puhuttu, katsotaan sitten ajan kanssa. :)

Nyt se yrittää taas sitä himskutin flunssaa pukata päälle... en tykkää yhtään. Eikä asiaa auta se, että oon täällä päivystämässä käytännössä katsoen puhelinta ja jos vaikka joku käy ostamassa tuotteita, kun pitäis olla kotona peiton alla ja nukkumassa. :( Onneks on jo torstai. Se hiukan piristää. :)
Ootan hieman pelolla tuota viikon päästä olevaa neuvolakäyntiä ja erityisesti sitä punnitusta - paino on todennäkösesti lähteny nousuun kunnolla. Ainakin pitäis olla näillä herkkumäärillä ja muutenkin ruoan kulutuksella. :D Viimeksihän se oli sen +0,5kg alkuun nähden, mutta nyt on varmasti tullu pari kolmekin kiloa. :LOL: Minkäs tekee, kun ruoka maistuu? Hmph.

Jospa laittais Katsomon laulamaan, että tää päivä jotenkin kuluis johonkin suuntaan. :D

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 22+0 POKS!
 
Aurinkoiset!! huomenet kaikille!

Kyllä vain pieni auringon pilkahdus saa reippautta töppöseen, vaikka nää työaamut muuttuu vaikeemmiksi aamu aamulta. No just laskiskelin, että olisko 7vko niin saa jäädä kotiin, kun oon jo joulukuun lomalla =) Sinne asti mennään vaikka tulitikut luomien välissä :D

MrsR tuttu tunne tuo puhelimen päivystäminen, tuntuu että viimeiset kaks viikkoa on ollut työmaalla niin hiljaista, ettei juuri muuta ole tarvinnut tehdä.On näemmä tää lokakuun alku hiljasta vähän joka alalla..!

Painosta sen verran, että mulla on sitä tullut nyt jo tosiaan omasta mielestä aivan liikaa (ja kyllähän sen vaakakin kertoo), mutta neuvolassa pikkasen jopa odotin ja kalastelinkin :LOL: haukkuja painon noususta, niin th oli sitä mieltä, että se on niin ihmiskohtaista paljonko sitä tulee. Ei kannata kuulemma stressata! :O Onneksi se pahin jatkuva nälkä on nyt mennyt ohi niin ei tarvi ihan koko ajan olla suuhun jotain mättämässä! :LOL:

Vapaista olin itse sitä mieltä alkuraskaudesta, että palaan töihin heti, kun vanhempainvapaa loppuu. Nyt olen kitenkin ajatellut olla kotona ainakin ensi vuoden loppuun asti tai sitten jopa pidempään. Ei kauheesti houkuta laittaa alle vuoden vanhaa hoitoon 10h/pvä. Luksustahan olisi jos voisi olla kotona pidempäänkin, mutta rahavarat (ja pankki) eivät varmaankaan anna periksi.

Imettää aion ehdottomasti, mutta onnistuuko se on sitten eri asia. En aio ottaa stressiä siitä, sen näkee ja kokee sitten. Mutta aion ystävien vinkkien pohjalta hankkia valmiiksi: rintapumpun, rintakumit, vastiketta ja tuttipulloja- juuri niitä joista ei se maito tule liian helposti pihalle. Tai jos laittaisikin miehen ostamaan niitä laitokselta päin, niin olisi raukka ihan nolona. :LOL: En jotenkaan osaa ollenkaan kuvitella tilannetta!

Muutenhan kaikki isoimmat hankinnat on jo tehty. Vaunut ovat keskellä olohuoneen lattiaa, turvakaukalo on olemassa ja siihen tuli eilen pussikin postissa, pinnis on miehen perintökalu ja sittereitä on kaksikin. Ainoat mitä oikeasti puuttuu, ovat pinniksen patja ja peitot ja muut sinne pinnikseen, ja kaikki vaatteet. Pitänee kait alkaa niitäkin pikku hiljaa hankkimaan, mutta jotenkaan en ole löytänyt kivoja unisex vaatteita mistään. Musta kun valkoiset ja vastaavat vaatteet ovat NIIN tylsiä pienillä lapsilla. Ideaalistahan olisi ostaa niitä vaatteita vasta sitten, kun toinen on syntynyt, mutta meidän kylä pahasessa ei valikoimaa ole ja netin kautta tilattuna menee kuitenkin aikaa useampi päivä. Pakko se on vaan jotain perusvarastoa alkaa hankkimaan..!

(.) Neuvolassa kävin tosin maanantaina ja seuraavaksi sitten kuukauden päästä, jolloin menen sinne sokerirasituksen aikana. Ei tarvi istuksia mummojen ja pappojen seassa labrassa koko aikaa. Th lupasi samalla pistää influenssarokotteenkin mulle. Mites te muut, aiotteko ottaa sen rokotuksen? Mulla ei ole ollut tapana ottaa sitä, mutta nyt kaikki ovat toitottaneet sen hyödyistä, niin päätin sitten sen ottaa. Onneksi saa sen kuitenkin hoidettua noin neuvolan ohessa, niin ei tarvitse taas selitellä työmaalla miksi tulee aamulla myöhässä. Sen verran selvisi perhevalmennuksestakin, että kukaan ei tiedä mistään mitään. Saattaa olla että neuvolan th:kin vaihtuu vielä tän raskauden aikana, mutta tää nykyinen th ei itsekään tiennyt miten kaikki nyt menee. Mielenkiintoista!

Muuten olo ollut ihan ok, mitä nyt selkä meinaa pikkasen kiukutella. Onneksi ne pahimmat liitoskivut ovat nyt kadonneet. Yöt ovat vaan aika katkonaisia, kun tää meitin jumppakärpänen ei annan äidin nukkua. Tai oikeastaanhan se menee niin, että herään johonkin, jolloin toinenkin sitten kait herää ja päättää sitten alkaa rallin tuolla mahassa. Ja se ralli on välillä sitä luokkaa, että tuntuu että omat sisuskalut lähtee paikaltaan! :D Varmaan tulee rauhallinen lapsi... :LOL:

Kommentoitavaa oli taas vaikka kuinka, mutta ajatus ei pysy kasassa (oon kirjottanut tätä jo pian tunnin), ja tulihan tästäkin taas oikein romaani :p

Poksutaan nyt kuitenkin vielä!

Keisha ja Jumppakärpänen (masuasukki nimettiin uudelleen!!) 22+0 *POKS*
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Äiti maa, Neiti-81, MrsR ja Keisha kiitokset vastauksista ja omista näkemyksistä tähän isäkuukausi ja muu KELA hässäkkään. Tämä helpotti jo paljon, kun tietää, että minä käytännössä sovin työnantajan kanssa mitä sen kuukauden ajan teen eikä KELA vaikuta siihen käytännössä mitenkään. Hyvä näin!

Vitsi te olette kirjottaneet tänään pitkiä kirjoituksia :D Sai syödä kaksi lautasellista puuroa (vispipuuroa nam!) ennen kuin oli päivän tekstit luettu.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81 ja MrsR
Keisha mäkin aiemmin aattelin, et palaan heti töihin, kun äippäloma loppuu, mutta niin se mieli on täälläkin päässy muuttumaan... :) Aion kyllä silloin tällöin käydä tekemässä muutamia asiakkaita - on mun vakkareita eivätkä omien sanojensa mukaan selviä, jos en ole hiuksia "halkomassa". :D Mutta en siis taatusti aio täydellä teholla töihn palata hetkeen. :) Päivyröiminen on karmivaa... lokakuun alku on aina hiljaista, loppua kohti kiihtyy ja vuoden loppua kohti varsinkin, kun taas ne ALVit nousee niin ihmiset tahtoo käydä ennen vuodenvaihdetta ainakin kampaajalla. :)

Just olin melkein tilaamassa het vaikka mitä, mutta sitten päätin, että haluan nähdä ensin livenä ennen kuin laitan rahhoo hirveesti mihinkään - kyseessä siis sitteri ja turvakaukalo telakoineen... sit melkein tilasin noita vaatteitakin, mutta tajusin, että kahen viikon päästä oon Saksassa, joten ehkä hypistelen sitten siellä ja vingutan korttia urakalla. :D

Mulla on taas nälkä - johan kaks tuntia sitten söin leipää ja jogurttia. Se on tää kalsea kylmyys ja liian vähät yöunet.

Mäkin tos laskin, et 3kk äippälomaan! Jee! Tosin aion varastaa sen verran, että pidän vuoden alusta lomaa 1,5vko ennen kuin siirryn sit äippälomalle. :)

Jatketaanhan jännittävää päivystämistä. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Keisha
Pink89, mulla ei alotettu mitään antibioottia o_O. Kuulema jos pahenee supistukset (joita mulla on ollu paljon aikasemmin), niin sitten uudestaan joudun menemään ä-polille.
Ekana tuota juttua mulla hoidettiin emätinpuikoilla, kun tuli niitä suppareita mut sit kun ne ei loppunu niin kävin ä-polilla.
Ei ne siellä muuta tehny ku otti sen kokeen ja sitten tuli soitto seuraavalla viikolla et se on positiivinen. Synnytyksessä kuulema sitten antibioottitippaa. Mä synnytän siis keski-suomen keskussairaalassa.

Imetyksestä, ei onnistunut edellisen kanssa :/. Oli teholla 2 päivää ja tottui tuttipulloon + tuttiin. Eikä kenelläkään ollut aikaa opettaa osastolla, hoitajat juoksi huoneesta toiseen kokoajan ja mä jäin sitten aina ihan yksin ja jouduin pyytelemään lisämaitoa, kun pikkunen huuteli nälissään :(. Tällä kertaa mä pääsen imetyspoliklinikalle, joten toivoisin, että siitä ois apua.
En nimittäin jaksais kyl alottaa mitään kauheeta pullorumbaa + korvikkeiden ostelua mielellään, kun on tuo taaperokin ja imetys on edullista ja se maito on aina valmiina.
Tosin Ainu Medela syöttöratkaisun aion ostaa, kun mä ostan huomenna yhdeltä Amedan rintapumpun, et mieskin saa välillä osallistua syöttämiseen :).

Isosisaruksille kertominen, no meillä on niin pieni tuo tuleva isoveli, että se nyt ei vielä tajua mitään :D. Vasta ensikuussa 1,5 vuotta vanha.

Painoa ei ole tullut kuin muutama kilo ja hyvä niin. Viime raskaudessa niitä tuli 22, mut jäi 7.
 
Eilen oli rakenneultra ja masussa kaikki kunnossa! Painoarvioksi saatiin 366g. Istukka on takaseinämässä (minkä oikeastaan jo arvasin, koska liikkeet tuntuu niin hyvin). Sukupuolikin saatiin selville ja tyttöhän siellä masussa köllöttelee :heart: olo on niin onnellinen :heart: Äsken kävin pyörähtämässä Hulluilla päivillä, ja sieltä tarttui sitten mukaan ensimmäiset vaaleanpunaiset vaatteet :)

Kysyin samalla kätilöltä Naistenklinikan remontista ja hän oli sitä mieltä, että todennäköisesti ei tuu vielä helmikuussa vaikuttamaan mitenkään. Kuulemma Kätilöopiston sairaalasta on löytynyt jotain kosteutta, jonka vuoksi äippäpoli oli siirtynyt eri paikkaan, kun siellä pitää kuivatella. Tämä kuulemma viivästyttää omalta osaltaa sitä naistenklinikan remppaa. Itse siis synnytän kättärillä ja kyselin kun mietin, että kuinka ruuhkautuu sitten jos se remontti kerkeää vaikuttamaan.

Vauvojen vaatteet Jenkeissä Minun tekisi mieli tilata Macy`s nettikaupasta vaatteita vauvalle, siellä on aivan ihania. Mutta mitenhän noi koot jenkkilässä menee..Kun siellä on ilmoitettu koot newborn, 3months, 6months jne., mutta ei noi oikeastaan kerro mulle, että minkä kokoisia kannattaa tilata. Newborn saattaa sitten kuitenkin olla heti ihan liian pieniä, joten kannattaakohan tilata mielummin noita 3kuiselle tarkoitettuja. Mitäs mieltä olette?
Ja vaatteista vielä, että kuinkahan paljon vastasyntynyt tarvitsee vaatteita?

Joku kyseli Erilaiset äidit ohjelmasta. Me miehen kanssa katsottiin se :) Oli ihan kiva ohjelma, vaikka kovin nuorilta tämä ensimmäinen pariskunta vaikuttikin. Ja hieman korvaan särähti tupakointi raskauden ja imetyksen aikana. Tosin aika vähäistähän se oli ollut. Varmasti tullaan katsomaan myös jatkossa. Ja Vappu Pimiällä oli niin suloinen vauvamasu. Eilenhän hänkin sitten synnytti tyttövauvan :)

Imetyksestä sen verran, että itse toivon ainakin voivani imettää, mutta en halua ottaa siitä mitään hirveää stressiä. Vähän jännittää, että jos nännit menee ihan hajalle ja hommasta tulee kovin kivuliasta. Ja hyvä vinkki oli noi rintakumit, pitää sellaiset varuiksi hommata! Milläs muuten nännejä kannattaisi rasvailla? Voiko niitä vahvistaa etukäteen?

Olenkohan kysellyt aikaisemmin, mutta aikooko kukaan muu mennä 4D ultraan? Me varasimme jo pari viikkoa sitten ajan ja se on nyt 24.10 :)

Bumble & masukki tyttönen 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti maa ja MrsR

Yhteistyössä