Helmikuun Helmet 2014 *Elokuussa*

Mulle kätilö sano ultrassa et istukka on kohdun etupuolella, ja kohtu takana, että sitä kattellaan sitte rakenne ultrassa tarkemmin et mihin päin on siirtyny, mut tietääpähän ainakin ettei ihan heti odottele liikkeitä tuntuvaksi, kun asetelma on tollanen... :)

ummetuksesta joku mainitsi... On mukana, ja tuntuis pysyvän... välillä tuntuu et se on ihan sama et mitä syö, ja kuinka paljon juo, niin ei vaikutusta... Mut ehkä tää tästä, tullakseen sitte taas loppuraskaudesta takasin... :D
 
Töissä kertomisesta muutamalle hyvälle työkaverille kerroin jo heti plussan jälkeen, ihan senkin takia, että jos kaikki ei menisikään hyvin, niin ehkä saisin sitten heiltä tukea. Nyt muutama työkaveri on arvannutkin jo ja osa arvanneista kysynyt. Laajemmin ajattelin kertoa vasta kun pääsen pomolle kertomaan ja siihenkin menee vielä kaksi täyttä viikkoa tämän viikon jälkeen. Tulee vasta silloin kesälomalta. Saa nähdä mitkä juorut siinä vaiheessa jo liikkuu ympäriinsä, kun nyt jo tuntuu hankalalta yrittää pitää masua piilossa :D

Istukka näytti meillä nt-ultrassa asettuvan kohdun takaseinälle. Voiko se siis sieltä vielä vaihtaa paikkaakin? Harmi jos voi, ehdin jo innostua että pääsen ehkä tuntemaan liikkeitä melko aikaisin (verrattuna siis siihen jos istukka olisi etuseinässä). Lisäksi yksi tuttava joskus pelotteli että istukka kolhiintuu helpommin jos se on etuseinässä, niin nyt ajattelin ettei niin paljon sitten tarvitsisi varoa niitä kaikenmaailman ovenkahvoja sun muita, joihin kohelona onnistun aina telomaan itseni...:D

Ja tosiaan voimia huonoja uutisia saaneille ja menetyksen kohdanneille!

pikku-inkeri ja möykky 14+0 (POKS!)
 
miss_piggy
Täällä on ollu nyt niin normaali olo että välillä jopa unohtaa olevansa paksuna :D Huomenna poksuu täälläkin 14+0, eipä sitten mitään muuta uutta. Hankintoja en tee edelleenkään, sillä mitä vaan voi vielä tapahtua ja sattua. Vasta RU-ultran jälkeen ajattelin alkaa pikkuhiljaa shoppailemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: katrinainen
Käsittääkseni istukka voi vielä vaihtaa paikkaa kohdun kasvaessa, mutta mitään suuria muutoksia tuskin enää tulee. Itse en tiedä istukan sijainnista vielä. Ekassa raskaudessa oli takana ja tokassa oli edessä. Silloin tuntuivat potkut vasta viikolta 20+ lähtien etisen istukan takia.

Mulle on iskenyt flunssa. Aamulla oli kurkku kipeänä ja nyt nenä vuotaa. Ei kuumetta onneksi, mutta olo on muuten tylsä.

salmonellasta Onko täällä kukaan koskaan sairastanut? Söin viikonloppuna saksassa puoliraakaa munaa ja näin jälkikäteen huomasin, että saksassa muna pitäisi aina syödä kypsänä. Salmonellahan puhkeaa tartunnan jälkeen nopeasti, joten en usko tosiaan salmonellaa saaneeni. Pohdin vain, että miten se oireilee :)? Sen toki tiedän että raskaana olevalle kuten muillekin ikävä tauti muttei niin paha kuin listeria tai tokso.
 
Pomolle kertomisesta, ite en oo vielä kertonut töissä kenellekään... Kerron vasta np-ultran jälkeen. Ekaks meinasin kertoa pomolle, että sais selvyyttä, pitääkö mun työnkuvaa muuttaa jotenkin vai ei. Toivon että ei tarviis muuttaa, haluan jatkaa entisissä hommissa. Ja sit vasta kerron työkavereille. Muutama kaveri tietää kyllä ja mun vanhemmat ja sisko.

Istukan paikasta, ei vielä varmaa tietoa, mutta toivon että olisi takaseinässä. Sillon viikolla 7+0 pieni köllötteli kiinni kohdun takaseinässä, joten toivon että istukka ois muodostunut kiinnittymispaikkaan :)

-riitu- 11+1
 
Mulla oli esikoisesta istukka etuseinässä ja tunsin liikkeet rv 15 eteenpäin (no silloin vain ihan pieniä muljaisuja ja kuplintaa). Ei sillä paikalla taida paljon olla väliä :) Ainoastaan sitten jos on kohdunsuulla, niin on riskiä vuotoihin yms.
 
-bambi- en tiedä sainko yv:n lähetettyä, mutta en ole ainakaan saanut kutsua fb-ryhmään. Tai sitten olen vain turhan hätäinen :)

Maanantaina olisi seuraava neuvola, muuten ei mitään uutta. Pahoinvointi on väistynyt, vain pienet näppylät selässä/ olkapäissä pysyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Ootteko te kysyny neuvolasta riskulukuja nt-ultran jälkeen eli seulan yhteenlaskettu tulos äidin ikä+niskaturvotuksen määrä + verikokeitten tulokset. Mä hölmö kysyin ja sain tulokseksi 1/890 mahdollisuus down lapseen ja musta se on huono luku :/ Niskaturvotustahan oli se 1,9mm. Kannattaako tätä nyt jännittää? Okei ikäähän mulla jo on se 36v että olisi kiva tietää miten jo se yksistään tota lukua heiluttaa... mutta silti jäi epävarma olo. Hjelp!
 
Imarre, Kun 25-vuotiaan äidin mahdollisuus saada Down-lapsi arvioidaan 0,05 %:ksi, on se 35-vuotiaalla äidillä 0,5 %:a ja 45-vuotiaalla äidillä peräti 4 %:a. Suora lainaus netistä... Eli toi 35v vastaa 1/200-riskiä, sulla riski on pienempi joten ikäsi huonontaa tota sun lukua selvästi. :) Ja vaan yks laps yli kahdeksassadasta olis sun riskillä Down, ei paha mun mielestä.

Mä kans odottelen vielä Ultraa. Sen jälkeen voisin sinne faceenkin tulla...
 
Viimeksi muokattu:
Emlu, mihin se puutuneisuus tulee? Mulla oli pari vuotta sitten niska niin jumissa tuolta yläniskasta että se aiheutti kasvojen puutumista ja sehän voi myös aiheuttaa huimausta. Tuli vaan mieleen kun puhuit puutuneisuudesta.
 
POKS 15+0 :heart:

Hitsi että tulee nykyään herkästi heikotusta. Nytkin kun heräsin ylös ja aloin esikoiselle tekee puuroa, niin hyvä ettei pyörtyn. Paastosokeri taitaa mennä turhan alas tms. Kylmäähikee ihan puskee. Inhottavaa!

Ninzi&Papu 15+0
 
miss_piggy
En oo kysynyt noista riskiluvuista tarkemmin, nt-oli se 0.9 ja veriseuloista ei oo kuulunu sen kummemmin mitään. Täälläkin ikää jo 32v,mutta kyllähän ne kaikenlaiset riskit varmaan nousee iän myötä :)

Ite herään välillä yöll siihen ku kädet on puutunu. Mahassa ei oo tuntunu pitkään aikaan kasvukipuja, repäsykipuja tms, joten tottakai sitä taas ajattelee pahinta, mutta silti dopplerilla pieni jumputus kuuluu päivittäin. Tää täysin oireeton olotila vaan on niin eriskummallinen, jotenki sitä ennen raskautta oletti että koko aika on sitte jotain vaivoja jo näilläkin viikoilla.

Ja tänään 14+0 :)
 
Joskus mä olen onnellinen ettei täällä norjassa noita riskilukuja tutkita eikä seuloja oteta. olisin varmaan ihan tosi hysteerisenä koko ajan jos olisin seuloissa käynyt. Ajattelen että kaikki pahin näkyy myös rakenneultrassa ja muuten mennään sitten ihan tuurilla. Mulla sai yksi ystävä muuten down-lapsen jokunen vuosi sitten eikä mikään seula hälyttänyt. Joskus näinkin.
Ja joka päivä silti pelottaa ja jännittää mikä siellä mahassa kasvaa vai kasvaako mikään. Kyllähän niitä riskejä ajattelee koko ajan. ja kyllä itsekin ennen ekaa lasta näin unen, että meille syntyi kaksi toisissaan kiinni olevaa tyttöä. Onneksi ei syntynyt.
Mutta käsittääkseni 1/890 on hyvä luku :)! Kuten sanottu ikä nostaa aina riskilukua.

Täällä edelleen kauheassa flunssassa ja töissä. Ei kivaa ei.
 
En oo tajunnu kysyä koko riskilukua, veriseulatulokset tuli eikä suurempaa riskiä ole, turvotus oli 1,0. Enkä oikeastaan edes välitä tietää, noihan on vaan arvioita. Down -lapsi tulee jos niin on tarkoitettu, eihän nuo luvut sitä muuta mihinkään. Toki en väitä ettenkö olisi huolissani, jos riskilukuni olisikin vaikka 1/100, mutta ei mun mielestä toi 1/890 ole kovin suuri todennäköisyys. :)
 
Hei,
Täällä ilmoittautuu uusi odottaja joukkoon =) Olen seurannut kyllä keskustelua jo pitkään ja nyt päätin liittyä mukaan. Nt-ultra oli viime viikolla ja siellä salamatkustaja kovasti jumppasi menemään :heart: Kaikki oli hyvin.

Tämä vauva on meille täysi yllätys, joka on siis nimetty salamatkustajaksi :) Kova oli shokki, kun tajuttiin että mistä kaikki oireet johtui.. Olin siis ollut juurin leikkauksessa ja söin todella vahvoja lääkkeitä, mitä ei suositella syötäväksi odotusaikana. Onneksi kuitenkin hoksasin asian ja jätin lääkkeet pois, toki leikkauksesta toipuminen oli sitten hieman haastavaa ilman lääkettä. Mutta tästäkin on selvitty. Toki sitten alkoi jatkuva pahoinvointi : / mikä nyt on onneksi alkanut helpottamaan.

Monenlaista on mahtunut tähän alkuraskauteen, mutta nyt toistaiseksi kaikki on hyvin ja olemme todella on onnellisia tästä tulevasta vauvasta!

dotti / 26 / 1. lapsi / LA 16.2

Dotti ja salamatkustaja 12+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä