Helmikuun helmet 2014 *kesäkuussa*

Tervehdys!
Ihan koko ketjua en alkanut lukea, sen verran jo on sivuja siinä. Olen 22 vuotias, mies 9v. vanhempi, eka lapsi meille tulossa. Käytiin perjantaina varhaisultrassa, koska lapsettomuus polin asiakkaina meiltä kysyttiin, haluammeko mennä. Sielä näkyi pieni herne ja syke :) Laskettu aika 18.2. ja huomenna maanantaina on ensimmäinen neuvola, koska olemme lähdössä pitkälle matkalle kehitysmaahan, ja pitää keskustella rokotuksista yms. Muuten olisi hiukan myöhemmin vasta neuvola.

Nyt on siis rv 6+5, eikä ole pahemmin raskausoireita ollut, hiukan väsymystä ja pari kertaa hetkellistä pahoinvointia. Rinnat on tosi arat, koko ajan nännit kovat ja sattuu kun ajaa polkupyörällä! Hiukan nyt on ollut muuten heikko olo, kun olen flunssassa:/ Ollaan kerrottu jokuselle ihmiselle raskaudesta, mutta ei vielä kummankaan vanhemmille. Niin ja synnytyssairaala on KHKS.
 
Heip vaan kaikki!!

Ihanaa kun niin monella on ollut iloisia uutisia varhaisultrassa! :) Ja Miss Piggy jess!! :)
Täällä myös käyty varhaisultrassa viime viikolla, ja pieni otushan sieltä löytyi sykkeineen ihan oikeasta paikasta! Jotenkin SILTI vaikeaa vieläkään tajuta että mitä tässä ihan oikeasti on tapahtumassa :D
Ja hetkittäin tulee pieni jännitys kaikesta, vaikka tätä niin paljon haluaakin niin silti... Ja pieni harmistus siitä että oma kroppa tulee muuttumaan...

Ensi viikolla eka neuvola! Yksin meinaan mennä, jotenkin sinne en koe tarpeellisena että mies tulisi mukaan (hän ei erityisesti halua tulla). Mites te muut, olette menossa yksin vai yhdessä?

Ja vielä tuosta sykkeen kuulumisesta / näkymisestä: ultralaitteissa on usein doppler, eli kun syke nähdään niin voidaan kytkeä doppler päälle jolloin se myös kuullaan :)
 
Esikoista odottaessa mies tais olla kerran tavallisella neuvolakäynnillä mukana ja lisäksi oli lääkärineuvoloissa (ja ultrissa). Nyt luulen, että tulee lähinnä vain ultriin tai siis ainakin itselle se on ok :)
 
Heiduli89: Vapaaehtoiseen alkuraskaudenultraan yksityisellä suositellaan mentävän rv7+, silloin nähdään jo sydämensykkeet yleensä. Tietysti jos on hirveästi heittoa, voi joutua (halutessaan) käymään pariin otteeseen (kuten allekirjoittanut ed.raskaudessa). Joissain (ilm melko harvoissa) neuvoloissa on mahdollisuus ultraukseen, jolloin ehkä tuo yksityisellä käynti on "turhaa".
Niskapoimu-ultraan sitten taas varaa ajan neuvola, tai paikkakuntakohtaisesti joutuu ajan itse varaamaan ekan nla-käynnin jälkeen. Meilläpäin kutsu tulee postissa. Kyseinen ultra on sitten rv 10-12. Itselläni on np-ultra 15.7 ja silloin on viikkoja kasassa 11+3.

Ninzi&Papu 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta neuvola ja lääkärikäynneistä, me ollaan ainakin yhdessä menossa koska esikoista (ja todennäköisesti ainokaista) tässä odotetaan. Miehen työnantaja on "rentoreiska" ja sille passaa vallan mainiosti että isäntä karkaa töistä välillä :)
 
Meillä esikoisen kohdalla mies oli lähes aina mukana neuvolakäynneillä ja joka ultrassakin oli. Tosin meidän neuvolatäti on niin huippu, että käynnit on aina tosi mukavia ja höpötellään paljon muustakin kuin raskaudesta ja nauretaan paljon. Jos olisi joku liian tiukka ja asiallinen tyyppi niin kävisin varmasti yksin :) Ultriin mies haluaa ehdottomasti, koska ne on niin jänniä hetkiä, siinä kun pääsee näkemään, kun pikkuinen olio liikkuu mahassa.

Oma olo on edelleen melko oireeton. Pari kertaa on ollut oksennus lähellä, mutta muuten on pahoinvoinnistakin selvitty vähällä. Ens viikon pe olis varhaisultra. Jännittää...

Merile 6+4
 
Mies on ilmoittanut tulevansa mukaan kaikkeen mihin vaan on mahdollista tulla, neuvolaan, ultriin jne. Voi kyllä olla, että joku kerta haluan käydä ihan vaan kahdestaan juttelemassa hoitajan kanssa, näkee sitten.

Te jotka olette jo käyneet ekan neuvolan: miten pian/myöhään teille varattiin seuraava aika? Oliko puhetta lääkärintarkastuksesta? Mulla oli eka käynti viime keskiviikkona ja seuraava aika on vasta elokuun vikalla viikolla. Tuntuu jotenkin pitkältä väliltä, vaikka ultra onkin siinä välissä. Ei myöskään tullut puheeksi mitään lääkäriin liittyvää, pelkästään terveydenhoitajan tapaamisesta puhuttiin.

Erikoiselta on myös tuntunut, että ekalla neuvolakäynnillä ei otettu mitään veri- tai virtsakokeita. Kokeet otetaan vapaavalintaisena aikana kun rv9+ on ohi, eikä ultran jälkeen oteta erikseen kokeita. Mitä olen kuullut, on sekä ekalla käynnillä että ultran jälkeen otettu kokeet. Onko nyt ruvettu säästämään?

ON: Eihän tässä pysty edes urheilukisoja kattomaan ku itku meinaa tulla ihan mistä tahansa. Joku mitätön teki oman ennätyksensä: Snif! Ihan sama kuka voitti: Byää! Nostalgiapläjäys: Volloti! :D
Kirkasta verta vaan tulee edelleen alle kuukautismäärien. Onneksi on asiaa lääkärille huomenna muutenkin niin samalla saavat tuta kyllästyneen, ärsyyntyneen ja hermostuneen äidin tunnekuohut.

bumbuli rv9+1 jälkiPOKS
 
  • Tykkää
Reactions: undercovergirl
Itse kävin neuvolassa maanantaina ja seuraava aika on 31.7. Ja silloin on lääkäri samassa, joka tekee sisätutkimuksen ja kuuntelee sydänäänet.
Meillä täällä joka käynnillä otetaan pissakoe ja sit tarv. on se sokerirasitus. Itse joudun siihen rv.20-24 ajalla iän takia. Esikoisesta kävin myös ja sillon arvot oli todella hyvät. Enpä päässy tälläkertaa luistamaan kokeesta, vedoten aiempiin tuloksiin vaikka yritin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: bumbuli
Sokerirasitukseen menen minäkin. Ei tullut yllätyksenä kun bmi on yli 30. Toisaalta olen sen jo kertaalleen käynyt, eikä se ollut mun mielestä niin kamalaa kuin aina kuulee. Toivottavasti on yhtä helppo tälläkin kertaa. Täällä toi virtsan valkuainen ja sokeri mitataan oikeastaan itse ennen neuvolakäyntiä. Siellä on pari vessaa joissa on näytetikkuja, ja tulos sitten vaan ilmoitetaan hoitajalle tai merkitään itse ylös. Ei sitä voi oikein näytteenotoksi sanoa. ;)

Pitää varmaan kysyä tosta lääkärintarkastuksesta neuvolasta. Kun olen ymmärtänyt että lääkäri pitäisi tavata kerran joka raskauskolmanneksessa, ja se mun seuraava aika on vasta rv17+ eikä siitäkään tiedä onko silloin lääkäriä vai ei. : /

Muoks: Löytyihän sieltä Helsingin sivuilta neuvola-aikataulu. Eka lääkäri on vasta viikoilla 26-28, koska ultraukset korvaa lääkärin. Ja toinen neuvola olis ton virallisen aikataulun mukaan vasta rakenneultrankin jälkeen (!), joten saan kai olla tyytyväinen että toinen aika on "noinkin pian"...
 
Viimeksi muokattu:
Näis käytännöis on vissii melkosesti kuntakohtasia eroja. Meidän neuvolassa tarttee vaan purkkiin pisasta ja täti käy ottaas kokeen. :) Eipä tuo sokerirasitus itselläkään ollut mikään juttu, mut nyt jos sattuu aika huonolle päivälle niin pitäis eikoinen ottaa mukaan ja sepäs se mukavaa on, yrittää viihdyttää (silloin about vuoden ikästä) siel :D
 
Mulla eka neuvola oli nyt perjantaina, ja seuraava elokuun lopussa. Sinne asti en oo vielä viikkoja laskenut. Sillon on ihan terkkarikäynti. Tässä välissä onkin ensi kuussa eka ultra. :)

Meillä mies ei taida oikein osallistua näihin kakkosen neuvolakäynteihin. Jos vaan on kotona sillon kun käynti olisi, niin jää esikon kanssa kotiin. Muuten itse otan pojan mukaan aina. Ultriin tietysti sitten osallistuu :)

Vielä tuosta ekasta käynnistä. Täällä otetaan pissanäytteet, hemppa ja siitä sitten labraan. Sinne seuloihin käyn ottaa kokeet vasta kun rv 10 on tullut täyteen. Nyt huomenna joudun kuitenkin jo käymään labrassa, katsotaan rautavarastot. Ja sen takia en voi käydä noita yhtä aikaa ottamassa, kun neukkutäti lomailee.
 
Tosiaan tosta on eritietoa! Oon ton 150 tienny, mut nii et se alkais rv 12. Neuvolapapereis lukee peräti 140!!!! o_O

Tällasen löysin:
Kuopion yliopiston liikuntalääketieteiden perusta sanoo näin:

Sikiön sykkeen perustaso, joka loppuraskaudessa on noin 140 lyöntiä minuutissa, nousee yleensä äidin liikunnan aikana. Jos harjoituksen kuormittavuus on 60 % maksimisuorituskyvystä, sikiön syke kiihtyy noin 10-20 lyöntiä; lisäys on sitä suurempi mitä pidemmällä raskaus on tai mitä voimakkaampi tai pitkäkestoisempi rasitus on. Tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sikiön sykkeen on havaittu harvenevan fyysisen kuormituksen aikana, mutta liikunnan päätyttyä sikiön syke kuitenkin kiihtyy nopeasti perustasolle ja useimmiten jopa tiheämmäksi. Sykkeen harvenemista on havaittu useimmin silloin, kun äidin syke ylittää 150 lyöntiä minuutissa. Kohdun verenkierron mittauksiin liittyvien havaintojen ja sikiön syketarkkailun perusteella voidaan äidin liikunnan rasittavuuden turvallisuusrajana sikiön hyvinvoinnin suhteen pitää normaalissa raskaudessa äidin sykerajaa 150 lyöntiä minuutissa.
 
Tällanen löyty tohtori.fi sivulta: Raskauden loppupuolella ehkä noin 24. raskausviikon jälkeen kannattaa välttää liikkumasta yli 150 sykkeellä 15 minuuttia kauempaa. Tässä vaiheessa myös sikiön syke nousee suhteessa äidin sykkeeseen, ja liian kovassa rasituksessa voi istukan toiminta heikentyä.

Ääh tää asia pitää nyt kysyy neuvolasta, koska mä oon nyt urheillu nii paljon et haluun tietää miten uskallan jatkaa, mis rajoissa.
 
Mä jo aiemmin kirjotinkin näistä samoista asioista..mut siis mulla on toka neuvola sen np-ultran jälkeen ja koska kävin varhaisultrassa yksityisellä ja tehtiin sisätutkimus (+toka raskaus) niin se eka lääkärineuvola skipataan (olis ollut sillon tokalla käynnillä), jollei ole mitään erityistä. Myöhemmissä raskauksissahan muutenki noi käynnit harvenee verrattuna esikoise odotukseen.
Ekalla käynnillä otettiin hemoglobiini ja pissanäyte, verenpaine ja paino. Seulaverikoe sitte rv 10+.
 

Yhteistyössä