Helmikuun helmet 2014 *kesäkuussa*

miss_piggy
katrinainen: Tsemppiä! Tuu kertomaan sitte miten kävi..

Saako muuten vuohenjuustoa syödä? Kotijuusto on suurta herkkua ja sitä oon ainaki syöny mutta ku Amarillossa mun heikkous on sellanen chicken pocket jossa on pariloitua vuohenjuustoa :D No, söin joka tapauksessa...
 
Tervetuloa uusille! Mulla alkoi tän raskauden neuvolakäynnit vähän köpelösti sikäli, että terkkari soitti aamulla, että mulla ois ollu eka käynti tälle aamulle ... Olin varautunut menemään vasta ensi torstaina, no onneksi sain jo iltapäiväksi uuden ajan. Alkoi ekaa kertaa puhelimessa jotenkin tuntua todemmalta tää raskaus! Meillä neuvolan kautta tulee kaikille alkuraskauden ultra, sitä joutuu kyllä odottelemaan vielä pari viikkoa. Ennen sitä ei uskalla lähteä ihan vielä täysillä iloitsemaan tästä. Mulla on kanssa melkein kaikki oireet kadonneet, miten ne nyt tolla lailla?!
 
ultrassa käyty! siellä se pienen pieni sydän sykki :heart: viikoiksi tuli mitan mukaan 6+1, eli viikon vähemmän mitä ajattelin, mutta ihan yhtä oikein tuokin kun en tarkkaa aikaa tiedä.

se eka varsinainen neuvola varattiin kolmen viikon päähän, jolloin siis 9+1. sanoi että käydä alkuraskauden ultrassa, mutta en ihan tiedä tarkoittiko siis vielä ylimääräistä ultraa vai sitä nt-ultraa.. enkä sitten kysynytkään sen tarkemmin :rolleyes: no, sama ootella tuohon neuvolaan ja kattellaan sitten uuestaan ne viikot. eihän se nyt ihan viikon päälle ole. kyllä sen jossakin vaiheessa saa tarkemmin selville. viimeistään siinä nt-ultrassa.

mutta näillä mennään! ja loppuun muokkaan vielä ne omat tiedot :)

19.2. / -pansku- / 25 / 2. lapsi / OYS
 
Viimeksi muokattu:
-pansku- näillä viikoilla viikon mittavirheet on tosi yleisiä! Meillä kans esikko mitattiin 6+3 vaikka oli jo 7+3. Se sit palautu normaaliks np-ultrassa. Se alkio on vielä niin pieni et se on vaikea mitata oikeen kokoseks.
 
no juu. oli sitä muutenkin aika vaikea nähdä kunnolla kun oli tosiaanki niin pieni ja kuvassa näkyi melko oikealla.. mutta pienempi oli selvästi kuin edellisestä viikolla 8+2, kun ekaa kertaa ultrattiin. silloin näkyi jo mahan päältä, nyt piti katsoa alakautta..
 
Ruoka-aineista Tällasta lukee lapuissa joita sain eilen neuvolasta:

Syö vain kuumennettuna tyhjiö- ja suojakaasupakattuja ja graavisuojattuja sekä kylmäsavustettuja kalatuotteita ja mätiä. Saattavat sisältää listeriabakteeria. Se tuhoutuu yli 70 c-asteen kuumennuksessa. Ei tuhoudu pakastettaessa tai suolattaessa.

Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. Vältä myös pastöroidusta maidosta tehtyjä home- ja kittijuustoja, esim. brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio. Kuplivan kuumaksi kuumennettuna juustot ovat turvallisia. Saattavat sisältää listeriaa - jälkikontaminaatioriski. Kovissa juustoissa kuten esim. edam, emmental, polar, oltermanni ym. listeriabakteeri ei pysty lisääntymään.

Muita ehkä yllättäviä vältettäviä: riimiliha ja parmankinkku (raaka liha), korvasienet, pellavansiemenet (myös rouheena), rooibos ja yrttiteet, auringonhattu-uute.

Lista on päivätty 10/2011 eli alle 2 vuotta sitten, joten ainakin meillä mennään näillä. :) Tai ainakin mä menen näillä, mies varmaan mutisee jotain todennäköisyysprosenteista. :stick:
 
miss_piggy
Mullahan ite arvioin että raskaus olis niinku ollu ultran aikaan 7+3 mutta se oliki 7+4 joten vaan päivällä heitti :D Täällä on ollu kauhea ukkonen koko päivän. Ja jotenki tänään taas sellanen huono olo ettei yhtään kiinnostais istua töissäkään.

8+0.
 
Pitihän se arvata, kun saa itsensä suht rauhalliselle ja luottavaiselle mielelle tuleekin kirkasta verta ja pieniä hyytymiä. Ei kylläkään sellaisia määriä että se ketään lääkintäihmistä kiinnostaisi. Että ole tässä sitten luottavaisin mielin, ku väkisinkin valmistautuu mielessä siihen että uusi yritys sitten joskus vaikka toivookin parasta. :mad:
 
Eiks tossa ruokasuosituksessa toi graavilohi tarkota nimenomaan tyhjiöpakkauksessa olevaa graavia? Viime raskaudessa jouluna ostin graavilohen tuoreena kaupan tiskiltä ja söin hyvällä omallatunnolla. Ja söinpä alkuraskaudessa epähuomiossa paketistakin graavilohta. En kyllä syönyt sen jälkeen kun sain tietää ettei sitä suositella, mutta eipä tuosta kerrasta ainakaan tullut mitään. Ensi joulunakin aion syödä tiskiltä ostettua graavilohta
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Hei kaikille!
Täällä ensimmäistään odottava, ja jännittää kovasti mitä on tulossa :)
Ensi viikolla menen ensimmäistä kertaa lääkäriin asian tiimoilta, silloin varmankiin tarkistavat onko kaikki kunnossa ja kuin pitkällä ollaan. Mutta omien laskujen mukaan nyt olis 7+2, ja tollon ekalla käynnillä sitten rv 7+6.

Kaikki merkit kyllä ollut ilmassa jo toista viikkoo: pahoinvointia aamuisin, pakko on syödä parin tunnin välein jotain, rinnat aristaa... Ja plussatestin tein vajaa kolme viikkoa sitten, heti kun jäi menkat välistä ;)
Ollaan kyllä niin innoissamme, että on ollu pakko jo kertoo läheisimmille ihmisille ilouutisista, vaikka kyllä mielessä käy välillä että ei tää juttu varmaa oo.. <3

Niistä ruuista: minä kuulin että suomalaisia juustoja uskaltaa syödä melko turvallisesti, ulkolaisia juustoja kannattaa harkita. Se pastöroitu maito tuhoaa enimmät bakteerit, kuten listerian. Ja kaloja uskaltaa syödä, kunhan syö vaihtelevasti järvi- ja merikaloja :) Lohen graavaus ei pitäs aiheuttaa bakteereja, ainoastaan se tyhjiöpakkaus, siinä ne voi lisääntyä.

Tiedättekö, onko nopeasykkeisellä, "hit" -liikunnalla raskaudelle haittavaikutuksia?
 
Sykeraja on n. 150 rv 12 jälkeen. Ennen rv 12 saa syke olla vaik 200! Ja mulla on muutenki helposti korkeet sykkeet nii sillo se raja voi olla vähän korkeempi esim 160. Saa syke käydä yli ton rajan, mut ei saa kauaa olla siellä sillon uhkaa sikiölle hapenpuute, mutta siis nyt saa liikkua ihan rauhassa! Sit rv 12 jälkee otan sykemittarin käyttöön ja seurailen ettei pompi 180 ssä kokoajan ;D
 
  • Tykkää
Reactions: lumira
Aijaa, mä en edes tienny et on tommoset sykerajat jossain vaiheessa. hmpph. Mulla siis nousee sykkeet myös melko helposti. Jo jossain punpin hausiliikkeitä tehdessä saattaa huidella 180:ssä =) täytyypä kaivaa sitten sykemittari taas esiin, kunhan tässä päästään edes kaksinumeroisille viikoille. Kiitos Bambi infosta!
 
  • Tykkää
Reactions: lumira ja -Bambi-
POKS 9+0 <3

Np-ultraan enää 2,5vkoa! :) :)

Mua kyllä on alkan jotenkin ahdistaa ajatus ettei kaikki o kunnossa. Esikoisen perässä kun menee päivät ja ei välil ees muista raskautta. Tää saa aikaan taas sen ajattelun, että entä jos... Pahoinvointi on vähentyn, mut edelleen ellottelee iltasin. Muuten oonki ihan oireeton..

Ninzi&Papu 9+0
 
  • Tykkää
Reactions: -pansku-
Tuosta liikunnasta. Mäkin kävin salilla eilen ja crossarilla juostessa oli maksimisyke 183. Kiitos infosta, et suositellaan ettei nousis yli 150:n 12:n viikon jälkeen. Tiedättekö, että saako kahvakuulassa käydä? Siinähän ne liikkeet on aika "repäseviä" ja voimalla tehdään. Oon käynyt tunneilla vasta muutaman kerran ja nyt en oo uskaltanut käydä ollenkaan. Painoista oon lukenut, et pitäis olla ok reenata, enkä mä kyllä mitään isoja puntteja muutenkaan nostele. :)

Sitten sukupuoliveikkauksesta. Mulla on aina ollut semmonen fiilis, että ensimmäinen olisi poika. :rolleyes: Aika sama mulle ja miehelle, että kumpi tulee, kunhan kaikki menis hyvin. Miehellä on jo tyttö edellisestä suhteesta ja hän ainakin toivoisi pikkuveljeä. Ei kyllä olla vielä uskallettu kertoa pikkuihmeestä.

Purnukka. + Sisu
7+0 :heart:
 
Eka neuvola takana ja samat jututhan siellä käytiin mitä ensimmäistä odotellessa.. Hemppa oli matala jo nyt, joten joudun käymään labrassa ens viikolla tarkistamassa rautavarastot. Jos niissä jotain häikkää niin sitten äippäpolille. Ens kuussa olis ultra myös :) Sitä odotellessa.

Ainiin! Mulle vois päivittää alustavasti LA 5.2., voi muuttua vielä aiemmaksi, mutta ei laskettu enempää kun ultrassa tietää sitten enemmän.

Mimmau + pikkuinen 8+2 <3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempityksestä, ainakin nyt ollaan taas "kuivemmilla" vesillä. Ja oireet jatkuu, joten varmaan täällä on kaikki kuten ennenkin. Neuvolaan en ruvennut soittamaan, kun olen jo kahdesti näitä vaivojani sinne kuvaillut ja vastaus on ollut sama "se on ihan normaalia". Hetkellisiä, voimakkaampia pistoskipuja on ollut pari kertaa, mutta koska siltä kohdun kasvu saattaa tuntua niin "sekin on ihan normaalia".

Papusti: Mä ymmärrän tekstin niin että graavattu ja kylmäsavustettu lohi on kieltolistalla pakkaustavasta riippumatta (paperissa sanottiin pakattu JA graavisuolattu jne.). Neuvolatädin mielestä ei kuitenkaan pitäis olla riskiä jos ostaa lohen jonka tietää olevan tuore ja suolaa sen itse saman tien. Muuten mukava ihminen, mutta ei aina tuntunut tietävän muuta kuin sen mitä paperissa suoraan lukee, joten en nyt sitten tiedä...

Pansku: Saatko sä ite varata ajan? Täällä np- ja rakenneultraa varten neuvolatäti laittaa sairaalaan lähetteen ja sieltä ilmoitetaan kirjeitse päivämäärä. Sit pitää soittaa sinne sairaalaan jos aika ei jostain syystä käykkään.

Huomennahan on jo lauantai, silloin poksuu, nyt vielä 8+6. :)
 

Yhteistyössä