Helmikuun helmet 2014 *kesäkuussa*

Pahoittelut keskenmenon saaneille! : / :hug:

Oireita tullut nyt lisää eli tissit tai ennemminkin nännit on arat ja nöpöttää lähes koko ajan :D Muuten sitten sitä väsymystä edelleen ja mahaa jomottelee ja repäisykipuja tuntuu aina välillä. Muuten ei mitään selvää, Ei tunnu raskaanaolevalta, jos ei ala ihan kuulostelemaan. Lisäksi nyt naama täynnä näppyjä kun viimeksi se vain parani raskauduttua, jos en tuota ole jo kertonut...
Ollut nyt tosi oireetonta tämä alku ja samaa sanoi siskoni, joka saa myös toisen lapsensa tänä syksynä :D Lisäksi miehen sisko saa kolmannen loppuvuodesta, että pikkuisia riittää tulevaan vuoden vaihteeseen! :D

Oulun Terveystalossa np-ultra tehdään mahan päältä. Ainakin viimeksi. Ja meidän neuvolassa ultrataan aina mahan päältä..

-pansku- ja 6+ jotain??

Vielä 5pvää ekaan neuvolaan ja ultraan!
 
Heii!
Täällä ilmoittautuu yksi mukaan Helmikuun odottajiin! Lomareissun ruokamyrkytys epäilys olikin positiivinen raskaustesti, josta olin lievästi sanottuna shokissa. Meillä on ennestään 8kk poika, ja tämä seuraava raskaus tuli siis täytenä yllätyksenä.. Suunnitelmissa oli kieltämättä vähän pidempi ikäero lapsille, mutta kyllä tämäkin alkaa ihanalta ajatukselta tuntua. Eiköhän sitä pärjää. :)

Lasketusta ajasta ei ole tarkempaa tietoa, reissussa kävin siis lääkärissä/ultrassa ja siellä lääkäri ilmoitti vaan mitään näyttämättä "kyllä sinä raskaana olet, helmikuussa laskettu aika, mene suomessa sitten uudestaan ultraan".

Ja raskaus on toistaiseksi ollut hyvin vähäoireinen, pieniä vatsanipistelyjä, ja ajoittain vähän etovaa oloa.. Näin oli myös edellinen raskaus, joka oli kokonaisuudessaan hyvinkin oireeton. :)

Eli tietoihin voi päivittää bumbis / 24v / toinen lapsi / KHKS LA ilmoitan kun se joskus tarkentuu. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan (jo) viikoilla 7+1 (tai 2..?)! Vastahan sitä oltiin 4+ :D Aika on mennyt kyllä nopsaan. Ensi viikolla onkin jo eka neukku, millon mennään sitten jo rv 8.

Semmosta itseasiassa tulin kyselemään, te jotka ootte ajatellut Kätilöopistoa synnäriksi, aiotteko hakea Haikaranpesään..? Mulla on ollut alusta asti mielessä sinne meno. Sinnehän vissiin on mahdollista päästä jos käy kummatkin ultrat kättärillä, sekä pitiköhän käydä tutustumassa siellä kanssa.. Paremmin tietävät korjatkaa jos oon väärässä :) Viime synnytyksen jälkeen mut vietiin automaattisesti sinne osastolle 5, joka oli haikaranpesän, ja tykkäsin kyllä kovasti olla siellä. Tosin kokemusta "normiosastosta" ei ole. Useasti kävi kätilöt kyselemässä ja auttamassa, sekä kysymässä synnytyksestä. Jouduin synnytystä edeltävänä yönä sinne päivystysosastolle (jouduin sinne aiemminkin, kun epäiltiin raskausmyrkytystä, josta ne ei kyllä sen kummemmin kertonut oliko sitä sitten vai ei), jossa jouduinkin aika paljon olemaan yksin.

Tuli vielä mieleen, että viime raskaudessa tosiaan lopussa alettiin epäillä raskausmyrkytystä. Mulla oli korkeat verenpaineet, josta laitettiin päivystykseen, ja sitten myöhemmin jäin sinne yöksi kun mentiin synnyttämään (väärä häly), mutta en sitten päässytkään enää kotiin juurikin tuon myrkytysepäilyksen takia. Onko muita joilla on epäilty/on ollut raskausmyrkytys?
 
Mimmau[\B] mun piti ekalla kerralla synnyttää Haikaranpesässä, mutta se oli täynnä kun mun synnytys alkoi eli menin kättärin normisynnytysosastolle ja oma kokemukseni oli tosi hyvä, jopa niin hyvä että voin suositella :)

Jos Haikaranpesään mieliin niin ultrat ja synnytysvalmennukset pitää(!) käydä siellä, ja puolison on tultava(!) mukaan valmennuksiin. Jotain terveyteen liittyviä vaatimuksiakin on ne löytyy HP:n nettisivuilta.

Selvittelinpä juuri itsekin mites noi haikaranpesän vaatimukset menikään ja törmäsin tähän: Synnytykset siirtyvät Kätilöopistolle toukokuussa | Yle Uutiset | yle.fi
Eli haikaranpesän toiminta on lopetettu Naikkarin remontin ajaksi :( - saapa nähdä mahtuuko kok Kättärille synnyttämään...

miss_piggy[\B] luotetaan siihen et me ollaan onnellisten tähtien alla ja vältytään pahoinvoinneilta ja muulta ikävältä :)
 
Viimeksi muokattu:
Mimmau samat sanat, mua ei myöskään toi Jorvi kiinnosta, mut alko pelottamaan et jos joka paikassa on täyttä ja joutuiski Hyvinkäälle, Porvooseen tms!! Viimeksi kun synnytin Kättärillä niin siellä tuli sulku päälle sen jälkeen kun mut otettiin sisään oli sen verran täyttä. Tosin oli maaliskuu eli ilmeisesti ruuhka-aika :)

(Ja en sano et noissa muissa synnäreissä ois mitään vikaa, mut jos haluu johonkin ja ei h-hetkellä pääsekään niin ymmärrätte varmaan :) )
 
Joo, Naikkarin remontti tosiaan vähän sotkee näitä pk-seudun kuvioita. Mä olin viimeks Hyvinkäällä, vaikka meiltä olis suunnilleen yhtä pitkä matka myös Naikkariin tai Kättärille. Varmaan nytkin mennään Hyvinkäälle, jos sinne asti päästään.
Kuitenkin siinä synnyttäessä ehkä eniten vaikuttaa millainen kätilö osuu kohdalle ja miten henkilökemiat pelaa :) Toki eri synnäreilläkin on vähän omanlaisensa henki ja tavat.
 
Täälläkin on yksi helmikuinen odottaja! Ruokamyrkytys osoittautui täälläkin täysin yllättäen "2-3 viikkoa raskaana"-merkinnäksi. Valitettavasti sain kuulla, että keskenmenriski on tavallista korkeampi, joten en uskalla vielä ilmoittautua Facebookin ryhmiin tai innostua liikaa raskaudesta. Katson ensin ainakin jonkin aikaa päivä kerrallaan pysyykö pikkuihminen matkassa mukana. Raskausoireina ovat olleet samat kuin viikko ennen kuukautisiakin, jolloin aloin epäillä raskautta eli 12h kestänyt yllättävä oksentamiskohtaus, joka alkoi hampaiden pesemisestä, kaikki ihmiset ja asiat haisevat pahoille, rinnat ovat erittäin arat, nenä on tukkoinen ja turvotus on niin huomattavaa, että ihmiset alkoivat tuijottaa työpaikalla vatsaani ennen kuin itse ymmärsin olevani raskaana. Näillä siis mennään, onnea muillekin raskautuneille ja tarrasukkia pikkuisille :)
 
Leona tervetuloa ja tarrasukkia hirveästi matkaan! :)

MammaLa, meiltä sen verran matkaa Porvooseen että sinne en kyllä kans mielellään menis. Viime raskaudessa (asuttiin sillon lähempänä) kävin siellä yhden ultran, jolloinka ajattelin saman tien että siellä en synnytä. :D Tietysti voihan se olla ihan mukavakin paikka. Meillä taitais olla Hyvinkää sit seuraava minne päädyn jossei tosiaan sinne kättärille pääse.

eltsu81 millanen kokemus sulla on Hyvinkäältä..? Se kun siis olis varmaan sitten synnäri vaihtoehto 2..
 
Moikka!
Täällä varovaisesti huutelee eilen positiivisen testin tehnyt ensimmäisen lapsen odottelija.
Tasan kaksi vuotta sitten olin ensimmäisen ja edellisen kerran raskaana ja se päättyi kohdunulkoiseen raskauteen. Nyt sitten kahden vuoden yrittämisen jälkeen pääsin tutkimukseen, jossa tutkittiin pcos:in ja urheilun merkitystä ja sieltä minulle määrättiin terolutit, jotta olemattomat kuukautiseni tulisivat.
Kuukautisten piti alkaa viikko sitten, mutta eipä kuulunut. Sen sijaan olen voinut pahoin ja tänään aamulla jopa oksensin. Kuvittelin vatsakipujen ja pahoinvointtin johtuvan noista lääkkeistä, mutta niin vaan testi näytti plussaa.
Ensi viikolla pitäisi alkaa selvittelemään missä tässä nyt mennään ja onko ylipäätään raskaus oikeassa paikassa.
Olen tietenkin aivan sekaisin, koska tätä raskautta on odotettu niin kauan. Toivon hartaasti, että voin tulla kertomaan tänne vielä lasketun ajan pian!
 
Mimmau ihan tyytyväinen olin Hyvinkään synnäriin (samoiten muutama tuttu). Sinä yönä, kun synnytin oli vipinää, mutta myöhemmin sain olla yksinkin neljän hengen huoneessa. Imetykseen sain ihan kivasti tukea, olin ammeessa avautumisvaiheessa ja henkilökunta oli mukavaa. Vaikea nyt sinänsä arvioida, kun ei ole muusta kokemusta :D Oon itse sairaanhoitaja ja oon Naistenklinikallekin joskus tehnyt keikkaa, että mulle sairaalamaailma on niin tuttu, että sopeudunkin myös aika helposti osastolle..Nkl:stä jäi ehkä päälimmäisenä mieleen se kiire ja ahtaus, mutta toki sekin on päiväkohtaista.
Toki Hyvinkäälle ei ole myöskään ehkä niin paljon ruuhkaa ajaa ja parkkipaikan saa helpommin kuin Helsingissä. Siellähän saa käydä tutustumassa muistaakseni ti ja to ilman ennakkoilmoitusta.
 
Mulla esikoinen syntyi Jorvissa ja siis on melkeinpä vain pelkkää hyvää sanottavaa paikasta! Niin ihana oli meillä henkilökunta, että ei olisi voinut parempaa toivoa. Sekä siis kätilö synnytyksessä että osastolla olevat hoitajat. Ja imetykseen sain valtavasti eri hoitajilta apua ja tukea. Eli jos joku joutuu pakon sanelemana menemään Jorviin, niin avoimin mielin kehotan lähtemään matkaan :) Nyt ollaan tosiaan muutettu toiselle paikkakunnalle, ja luulen, että Satakunnan keskussairaala tulee olemaan tämänkertainen synnytyssairaala, onko kellään kokemuksia paikasta?
 
Täällä ei tällä hetkellä oo kauheesti oireita.
Välillä etovaa oloa, turvottaa ja väsyttää/laiskottaa (yritän kyllä käydä joka päivä ulkoilmassa raitistumassa ).. Miehen deodorantti meni vaihtoon :D (ennen rakastin sitä tuoksua, nyt piti ostaa miltein hajutonta) :D ! Kauheesti jännittää, että onko masussa kaikki hyvin ja kuka/ketkä siellä asustelee..Tää on vieläkin vähän epätodellisen tuntuista, kun en oo mistään monitorista vauvaa nähny tai sykettä kuullu..eikä ne liikkeetkää tuu pitkiin aikoihin :D kaikkea odotellessa.
Jaziemily ja Pikku-Nurminen 7+2
 
Voi ei,kurja uutinen että Haikarapesä on suljettu.Oon synnyttänyt siellä kolme kertaa ja oletin meneväni neljännenkin kerran.Mihinkään jorviin en taatusti mene:mad:

Turvotus jatkuu jatkuu jatkuu..Ja nyt se painokin on noussut puoli kiloa,toivottavasti se on vaan turvotusta.Pahoinvointi on ajoittaista.

Pitkien yöunien lisäksi oon nyt nukkunut myös päiväunet:vampire: Ihanaa.Saas nähdä miten sitä ensi viikolla pärjää töissä kun ei sitä unta saa niin paljoa..

Hajut eivät ole kiusanneet,ihme.Ainoastaan koira haisee pahalle mutta niin se muutenkin haisee:D
 
terveruloa uusille ihanaa, että meitä on jo näin monta.

Täällä poksuu tänään 6+0 :)!

Viime raskaudessa ei päästy edes tänne asti. Olo on tosi turvonnut ja mulla on vauvamasu jo. Varmasti turvotusta, mutta eilen kysyi eka ihminen minulta, että koskas on La. Olin vähän nolona kun sanoin että helmikuussa vasta :). En viitsinyt valehdellakaan. Eilen sitten ostin alesta ekat raskaushousut. Pakko saada sopivaa vaatetta. Onneksi oli niin halvat, että voi heittää vaikka pois jos tässä huonosti käy. Huono-olo nostaa päätään. Aamuisin on oksuolo ja aina kun olen syönyt tulee entistä hirveämpi olo.

me kun asutaan ulkomailla niin synnytään myös täällä. Olen jo kaksi synnyttänyt, joten ihan ilolla sen kolmannenkin täällä pyöräytän.
 
raskausmyrkytyksestä joku kyseli mulla oli ekassa raskaudessa. Toisessa ei ollut ja varmaan (toivottavasti) kolmaskin menee ilman. Eka raskaus käynnistettiin kahden viikon sairaalassa oleskelun jälkeen. Ei ollut kivaa, mutta tulos oli mitä ihanin.
 
miss_piggy
Mullaki oli eilen taas kauhea turvotus, oli töissä jalassa äitiyshousut, ku en voinu pitää normaaleja. Maha oli niinku pallo. Näin aamusin se on taas normaali.
Ei oo mullakaan ollu vielä kertaakaan mitään mahaoloja, joista vois päätellä onko tuolla mahassa mitään, ellei turvotusta lasketa. En tiä mitä ne maha-nippailut ja kasvukivut on joista täällä puhutaan ku ei tunnu mitään sellasta, eikä mitään menkkamaistakaan tunnetta :(
Huomenna on se eka ultra, en halua mennä kuulemaan sinne huonoja uutisia. Yhyy...

piggy ja 7+2
 
Varhaisultrassa oli kaikki hyvin! :)

Kyllä se itku pääsi jälleen kun ne sydänäänet saatiin esille, nyt vain pelottaa niin hirveästi jos jälleen tulee keskenmeno :/ Mutta täytyy koittaa olla positiivinen .

Juhannus meni täällä mökillä missä vieläkin ollaan :)
Mulla on töitä vielä tiistaista torstaihin.ja sitte viikon loma. Lapset ja mies jää mökille siksi aikaa.
Hyvin meni juhannus,.vaikka pahan olon kourissa mä olin. Muut söi hyvin mulla oli pelkässä salaatissa jo haastetta saada alas. Juhannuksena oli ystävä pariskunta lapsineen ja eilen molempien vanhemmat.
Tämän päivän olen vain loikoillut ulkona ja ihaillut merimaisemaa. Huomenna poksuu 8+0. Oireita siis on jo ihan tarpeeksi. Neuvola aika on reilu viikon kuluttua.
Paino oli raskaustestin tehdessä 59,2kg nyt 58,9kg eli ihan samoissa ollaan.. Vielä.
Turvotusta on välilmä mutta ei paljoa.

Kaikille jaksuja!

Alina ja Himppa 7+6
 
Juhannuksen vietosta palattu! Nyt on pakko kysyä et miks porukka on niin Jorvia vastaan?! :D Synnytin ite siellä esikoisen ja vietin siellä muutaman tunnin vviime yönä ampiaisen piston takia o_O
Mun kätilö ei ollut kauheen mukava, mut lastenosaston porukka on ihan 10+++++. Synnyttäneiden osaston kätilöt oli kans perseestä. Mut muuten ;D
 
Juhannuksesta selvitty, eikä sukulaisetkaan varmaan epäilleet mitään, kun en alkoholia juo normaalistikaan. ;)

En yhtään tiedä missä olis tarkoitus synnyttää, kun voi olla että yritetään päästä muuttamaan isompaan asuntoon sitä ennen. Kätilöopisto on nyt lähimpänä, mutta mitä jos sinne ei mahdu? Pitääkö muutenkin soittaa ambulanssi, kun ei ole omaa autoa? Yhden Jorvissa synnyttäneen tiedän, eikä ole pahaa sanaa sanonut jos nyt ei taivaisiin asti kehunutkaan.

Keskiviikkona on ensimmäinen neuvola. :) Toivottavasti saatais kuunnella sydänääniä ja ne myös kuuluis. :heart: Jotenkin on vieläkin vaikea uskoa että siellä joku elää ja kasvaa. Kun niitä muitakin vaihtoehtoja on niin monta niin sitä alkaa uskoa niiden todennäköisyyteen enemmän vaikkei siinä kai pitäis olla mitään järkeä... Mutta jos mennään vaan juttelemaan ja otetaan veri- tms. kokeet niin en ole tilanteesta yhtään sen varmempi. : / Eka ultra on ilmeisesti joskus heinäkuussa. Vauvamaha sun muut ulkoiset merkit pysyy kyllä pitkään piilossa, kun pelastusrengas löytyy omasta takaa ja nopea painonnousu sai ne raskausarvetkin aikaan jo vuosia ennen raskautta. :D

bumbuli ja rv 8+1
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa sydänääniä kuunnellaan muistaakseni vasta 10+ vai oliko 11+ viikoilla. Ne harvoin löytyy nimittäin ennen sitä. Aiheuttaa vaa äidille turhaa paniikkia jos ei löydy.. Ekalla neuvola käynnillä vaa jutellaan kaikenlaista ja saa lippusia ja lappusia ja raskauskalenterin :)
 

Yhteistyössä