Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

Pakko kysyä et miksi ihmeessä yritätte saada synnytystä käynnistymään vaikka vauvakaan ei ole edes täysiaikainen tai LA edes lähellä? Eikö ole aika itsekästä eikä ainakaan vauvan edun mukaista? Kai nyt vauvan on parempi kasvaa viel kohdussa jos mitään erityistä syytä olettaa toisin ei ole.

Muistan kyllä itekin toivoneeni et vauvan sais pian hoidettavaksi ja ihasteltavaksi mut ymmärsin kuitenki et parempi sen on antaa kasvaa kolossaan kunnes itse on valmis syntymään.

Koettakaahan löytää kärsivällisyyttä ja armollisuutta vauvalle ja nauttia viimeisistäkin viikoista, aika tuo ei tule enää takaisin mutta on aika ihanaa ja jännää :)
 
  • Tykkää
Reactions: smulan
Maddi Mun siivouskommentti eiliseltä tuli ehkä vähän väärin kirjoitettua :). En siis hetkeäkään yrittänyt ns. käynnistellä. Oli siis ihan muuten vaan siivouspäivä menossa :).
Kunhan kommentoin kun niin moni oli siivoamassa.
 
No aivan varmasti jokainen tietää ja tajuaa, että vauva syntyy sitten kun siihen on valmis. Turha mielestäni syytellä itsekkääksi ihmisiä jotka vain toivoo, että vauva syntyisi mielummin ennen laskettua aikaa kuin paljon sen jälkeen. Mun puolesta oma vauva saa tulla maailmaan heti sen jälkeen kun 37 vkoa on täynnä, sittenhän sitä ollaan täysiaikaisia.

Ainakaan meikäläisellä ei edes ole tiedossa mitään millä vauvan voisi kotikonstein oikeasti häätää mahasta. Saunomiset, siivoukset ja seksi on normaalia elämää. Ja hyvähän se on jos jaksaa (ja saa) vielä tehdä noita asioita lähes normaalisti.
 
Kylläpä täällä kovasti yritetään saada vauvat jo nyt ulos. :)

Mä niin nautin näistä löhöilypäivistä, päivät menee ihan hurjaa vauhtia vaikka en tee yhtään mitään.

Pääkaupunkiseudulla ei ole mitään käyntiä äippäpolille missä tehtäis synnytystpaarviota tavallisessa raskaudessa. Täällä joudutaan tyytymään neuvola lääkärin käyntiin. Mulla huomenna aika, varmaan ollaan aika lähellä 1kg/vk, on tullut herkuteltua ihan luvattoman paljon.... Hups.. Onpahan mitä imettää pois :D

Rumpali 37+2
 
Meilläkin täräytettiin tänään suursiivous käyntiin ja voi herranjestas, että kaappeihin on kertyny kaikkea TURHAA :D 3 isoa kaappia siivottu ja 3 isoa jätesäkillistä lähti roskiin... Ups ;)

Mä en todellakaan toivo, että tämä vauva täältä vielä tulee ulos, koska ei olla edes täysiaikaisia vielä :) Siivoan pikkuhiljaa ja jos tulee huono olo levähdän ja katon ku ukko rehkii ;) Toivon kyllä, että tulis vähän ennen laskettua aikaa, koska radin takia vauva voi ottaa kasvukirin vimosilla viikoilla ja käynnistykseen en haluais. Ultrassa vkolla 33 lääkärikin käski lähteä lenkille ja toivoi supistuksia tulevan, että ei ainakaan yli menisi. Mulla onneksi ultra vielä 2vkon päästä jossa kokoa katotaan. Jos kovin isolle vaikuttaa joudutaan varmaan käynnistelemään ennen LA :( Mulla ei kyllä muuten mikään kiire ulos tätä vauvaa ole saada kun hommat vielä hoitamatta :D Katellaan sitte ultran ja lääkärin jälkeen mikä on tuomio ;)
 
Joo mäki luulen et ei se vauva ehkä sieltä tule ulos jossei se ite siihen ole valmis.. Neuvolantäti ite viimeksi heitti, että nyt vaa ahkerasti sekstailemaan :D ja muutenki, kuten hortensia sanoi niin tuo siivous, seksi ja saunominen on normaalia arkea. Enkä minäkää nyt esimerkiksi viikolla 34 toivois tietentahtoen sitä lapsen syntymää ... mutta minusta tuntuu, että enää viikolla 38 ei nyt nii äärimmäistä irsekkyyttä ole, jos vähän jo elättelee toiveita, samalla kun tekee näitä pakollisia kodin askareita..
 
Ja just kun mä ehdin rauhoittua siitä listeria ajatuksesta niin eiköhän mulla alkanut ripuli. Voi ei. Mutta nopealla googlaamisella löysin ripulin olevan aikas harvinainen listerian oire. No jos tämä tästä yltyy niin täytyy soitella polille... Mutta mulla on kyllä aina kerran viikossa vähintään vatsa muutenkin sekaisin tän raskauden aikana, eli jospa olisi samaa...
 
Heippa pitkästä aikaa,

Kodin laittamisessa (eli raivaamisessa, kamat kirpparille raahaamisessa ja vauvatavaroiden esiin kaivanmisessa) on jotenkin menneet lähes kaikki alkaneen äitiysloman päivät. No pääsin sentään tyttöjen kylpyläreissullekin ja yhdet häät käytiin juhlimassa.

Piti sitten ihan tulla katsomaan, että joko on vauvoja - ja olihan niitä jo! Paljon onnea!

Meidän kaveri saisi kyllä pysyä vielä mahassa. Olin just synnytystapa-arviossa ja ihan normaalikokoisen ( nyt noin 3 kg) vauvan ollessa kyseessä odotellaan alatiesynnytystä. Sellainen ikävyys tosin, että mulle diagnosoitiin raskausdiabetes. Lähinnä tässä on mittailtu sokeriarvoja ja syöty vähemmän suklaata (ihan aiheellista joulun jälkeen). Ei ole arvoissa ollut mitään ja ei tosiaa ollut vauvakaan mitenkään liian iso, mutta loppuaika tätä nyt seurataan.

- Nael 36+2
 
miss_piggy
Kyllä mulla ainakin on jo lupa toivoa että vauva tulis ulos, kun on kerran lääkäritkin sanoneet, että näillä viikoilla ei enää mitään väliä vaikka syntyisikin.
Ja kuka täällä on muka kotikonstein koittanut synnytystä saada edes käyntiin? :D Itse ainakin totesin, että tehdään suursiivot ja SAA NÄHDÄ käynnistyykö synnytys tai tuleeko supistuksia.

No, jos joku haluaa niin istukoot jalat ristissä vaikka hamaan tappiin asti, vauva tulee kun se haluaa tulla, on sitten viikkoja 36 tai 42.
 
Todellakin vauva tulee just silloin kun on tullakseen. Ellei sitten ole niin takertujatyyppiä, että oikeasti tulee häädetyksi yliaikaisena. :D

Ja ainakin itse kun toivoin jotain edistymistä tuonne alakerran tilanteeseen, niin ei se nyt sitä tarkoita, että toivoisin vauvan olevan jo puoliksi pihalla. Lähinnä se paikkojen kypsyminen olisi vain antanut pientä toivoa siitä, ettei hirveästi yli LA:n menisi. Mulla kun on pieni (ja varsin perusteltu) pelko hanurissa, että vauva kasvaa ihan mahdottoman kokoiseksi jätiksi jos menee pitkälle yli vkon 40.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Siivouksesta meillä on nyt siistimpi koti, kuin tavallisesti. Äsken esim liotin käsienpesualtaan ja kävin sen myös harjaamassa tiskiharjalla, plus huuhtelu ja kuivaus. Tosi helppoa ja kevyttä. (en siis yritä jouduttaa synnytystä, vaan laittaa paikat puhtaiksi, ihan oman mielenrauhan saamiseksi, ei ole sitten talo sekaisin kun tulee lähtö)

Sama on suihkun kanssa (peseytymisen yhteydessä), mäntysuopaa tiskiharjalla harjaten, plus mikrokuituliina, huuhtelu ja kuivaus (lasit vetää lastalla). Jos on kalkkipinttymiä, niin ruokasoodaa litran tölkistä+harjaus ja huuhtelu. Lattia lopuksi siniharjalla ja huuhtelu+kuivaus. Tuohon menee sen 10min aikaa ja paremman työskentelyasennon saa kun istuu reilusti lattialle :D Ison mahan kanssa puunaamassa.

Ja seksistä, hyvä sitä on miettiä kun ei harrasteta :D Eli sekin poissa peleistä.
 
Synnytystoiveet - Mulla ei ole oikeastaan mitään kummempia toiveita, kunhan tulisi mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti (ei mitään syöksysynnytystä tosin!). :D

Lähinnä toivon, että osaisin keskittyä siihen hetkeen ainutkertaisena kokemuksena eikä ihan karkaisi mopo käsistä, pysyisi siis jonkinlainen kontrolli siihen omaan olemiseen ja mieleen. (En siis haluaisi muuttua synnytyksessä joksikin kirosanoja viljeleväksi ilmestyskirjan pedoksi jolla menee kaikki voimat karjumiseen ja riehumiseen. :D)

Sairaalassa haluaisin saada omaa rauhaa, siis sitten kun lopulta päästään osastolle lepäilemään. Olisi ahdistavaa joutua huonekaveriksi jollekin taukoamatta baby bluesin kourissa itkevälle äidille tai olla itse itkeskelevän äidin roolissa samalla kun viereisessä pedissä majoittuva joutuisi sitä itkua kuuntelemaan.
 
Kun tuota matkaa on, toivon että lähtö kotoa sujuu ajan kanssa, esim ehtii tarkistaa että on vaikkapa kännykän laturi matkassa yms. tarpeellista, vaikkapa poiketa kaupasta hedelmiä (minä autossa, mies hakemassa), ettei ole liian hoppu. Ja tottakai että saa jäädä sairaalaan kun sinne päästään.

Mukavia kätilöitä; tarkoitan että asiallista kohtelua, tarpeeksi keskustelua (tietoa edistymisestä ja saatavilla olevista lääkkeistä) ja että toiveita huomioidaan.

Synnytysasentoon haluasin myös vaikuttaa, kokeilla avautumisvaiheessa mitkä asennot mun fysiikka kestää, esim jakkara. Tässäkin mielellään niin että kätilö opastaa riittävästi ja kertoo eri asentojen hyödyistä.

Lopuksi, lapsentahtinen kohtaaminen, eli jos vauvan ja minun vointini sallii, ensi-imetys ihokontaktissa ennen kuin vauva pestään, punnitaan ja puetaan.
 
Tällainen nopea kommentointi vain..

Kävin viime to neuvolalääkärissä, vauva oli kääntynyt raivotarjontaan viikon sisällä mutta en tiiä kuinka laskeutunut oli. Paikat oli pehmeät, parille sormelle auki ja kanavaa jäljellä 3cm. (Ja tää aukiolo ihan normia uudelleensynnyttäjälle). Ja la-su yönä meni lapsivedet. Ja paikat oli samassa vaiheessa vielä kun sairaalaan tultiin..
eli ei se paikkojen avautuminen/kiinni pysyminen välttämättä liity siihen milloin se lähtö tulee ;)
mulla avautuminen 4cm-10cm tapahtui noin puolessa tunnissa, samaan aikaan kun sain epiduraalin. Ja siltä se tuntukin..

Meillä ainakin jäi asioita ja juttuja tekemättä ennen synnytystä, mut kerkeehän sitä. Suurin ongelma oli et mistä saadaan klo4 miehelle tupakkaa mukaan :D
 
Nii, ei tolla paikkojen kypsyydellä voi hirveesti ennustella vauvan syntymää. Viimeksi mulla kävikin niin, että vikassa lääkärissä oli jo "hyvällä mallilla" paikat ja lääkäri meinas, että mahdollisesti kahen viikon sisää vois olla jo synnytys, vaan viishän viikkoa siinä meni. Ja arvata saattaa, että alko pikkuhiljaa kyrsimään se odottelu viikko toisensa jälkeen kun lääkäri jo "lupaili" muuta :D Ja tosta "vauvan savustuksesta pihalle", eiköhän se oo todettu juttu, ettei fyysisellä liikunnalla saa synnytystä itse käynnistymään, ainakaan normaalisti edenneessä raskaudessa. Kyllähän neuvolassa ja lääkärissäkin loppuaikoina opastetaan äitiä liikkumaan, jotta paikat alkaisi pikkuhiljaa kypsyä. Ja jo ennen täysiaikaisuuttakin. Eli ei äiti nyt mikään itsekäs julmuri ole sillä perusteella, että toivoo paikkojen pikkuhiljaa alkavan kypsyä kun viikot vähenevät. Omasta kokemuksesta se vauva tulee sitten kun tulee, vaikka kuinka koittaisikin rehkimällä sitä ulos saada :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Synnytystoiveita: listattaisiinko sellaisia. Esim jokainen sanoo vaikka 5 toivetta, ja ajankohta voi olla koko synnytystapahtumalle, kunnes kotiutuu. :)
1. lapsivedet menis vasta sairaalassa
2. saisin sellaiset puudutteet että ei jäis traumoja
3. synnytys ei kestäis montaa vuorokautta
4. ei tulis mitään pahoja repeämiä
5. imetys alkais sujumaan helposti.
 
Kyllähän mullekin neuvolalääkäri eilen vielä tosiaan totesi, ettei sillä kohdunkaulan tämänhetkisellä tilanteella voi ennustaa milloin vauva mahdollisesti syntyy. Lähinnähän se paikkojen kypsyminen on itselle jonkinlainen konkreettinen askel eteenpäin raskaudessa ja kohti synnytystä, vaikka tiedostaakin sen tosiasian, että synnytys käynnistyy sitten kun keho ja vauva on siihen kypsiä.

Johan sitä joillakin paikat pehmeää jossain raskauden puolivälin tienoilla ja silti vauva syntyy lopulta täysiaikaisena. :)
 
Synnytystoiveet: 1. Matkaa on 100 km joten toivoisin, ettei hirveellä kiireellä tarttis lähtee, et tulee kaikki mukaan. Toivon, että ilma ois otollinen, ei tartteis missää hirveessä tuiskeessa olla.
2. Vesi. Kivunlievityksenä haluisin aluks käyttää vettä, eli suihkuun tai ammeeseen jos mahdollista. Tää onkin ainoa juttu mitä oon synnytyksen suhteen suunnitellu, muuten luotan siihen, että asiat menevät omalla painollaan :)
3. Hoitohenkilökunnalta toivon myönteistä ja motivoivaa asennetta ja uskonkin, että ovat varmasti ihan huippuja !! :)
4. Hortensian kans samoilla linjoilla, että en taho muuttua miksikään ilmestyskirjan pedoksi. Vaikka kätilöt on "kaiken" nähny niin kamalaa jos sitä on iha hirviö niitä kohtaan. :D Hoitajana sitä on potilailta saanu kaikennäköstä käyttäytymistä katsella ja kuunnella ja oppinu olemaan ottamatta itseensä, kuten kätilötkin tuolla, mutta silti toivon, että kontrolli säilyis :D
5. Haluan, että vauvan syntymän jälkeen kätilöt ovat läsnä ja auttavat, mutta antavat kuitenkin aikaa sen oman lapsen kanssa :)
 
Aikooko teistä joku käyttää vauvalla kestovaippoja? Yhden paketin kertiksiä olen varannut, muuten kestovaipat käyttöön. Viimeisin villitys harsot, näpsyä ei ole, mistä sellaisen saa?

Helsingin reissu tiedossa helmikuun alussa, jospa sieltä löytyisi näpsy.
 

Yhteistyössä