Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

mä voisin pestä saunan. mutta miten. mäntysuopaa on. ja -20 pakkanen.

muoks, mies sanoi ettei mun kannata rasittaa itteäni sellaisella. :heart:

muoks 2, tuli muuten mieleen. Onko teissä äitejä, jotka miehen kanssa samaan aikaan kotona? Me tullaan olemaan vauvan kanssa molemmat yhtäaikaa kotona, "mies ei käy kodin ulkopuolella töissä". Ei ole kyllä työtönkään. :)
 
Viimeksi muokattu:
Karcci Onnea ihan hirveästi.
Tsemppiä myös kaikille siivoaville Mullakin on siivousta tänään edessä. Mutta viikkoja vielä niin vähän, että tuskin käynnistyy.

Mulle kävi eilen tosi paha ruokamoka. Söin vahingossa osittain raakaa/punaista sianlihaa anoppilassa. Nyt ahdistaa ihan hirveästi että olen saanut listerian tai tokson. Onneksi tänään on lääkäri, jolta voi asiaa kysyä.Itkettää ja ahdistaa ihan hirveästi. Aamulla oli vielä kaiken isäksi huono-olo. Mitenköhän suuri toi sairastumisriski oikeasti on?

36+2
 
Ihanaa kun täällä porukka rupee jo jakaantumaan !! <3 itsellenikin soisin sen jo :D eilen illalla vähän hommailtiin ja sen jälkeen ihan kivasti supistelikin, en nyt miksikään napakoiksi niitä sanos, mut ku supisteluja on ollu nii vähä nii pienetki on tervetulleita.. Mullaki alkaa olla lonkat melko kipeet, niinku aika monella näköjäään.

Täällä myös aikeena vähän siivoilla, taidan siivota oikein pitemmän kaavan mukaan, jos sais niitä suppareita taas aikaseks :)

Tänään oli neuvola, paino taas noussu yli kilon viikossa.. huoh. Muuten kaikki hyvin, oli eri täti ku aiemmin mut epäili, että vauveli on joskus ollu ylempänäkin, eli hitaasti mutta varmasti vois olla laskeutumassa. Pe tai ma viimein se viimeinen neuvolalääkäri, aikoivat soitella siitä ajasta vielä. Oliha se aikakin, ku viikkoja nyt 37+5..
 
Ei tämä varmaan ole mitään, mutta kuitenkin kirjoitan tuntemuksistani.

Muutamana päivänä/viikon aikana ollut vesipaskaa :LOL: tai muuten helppo vessareissu, kun normisti voi olla myös ummetusta. Tänään myös oli ruikulilla.

Jotenki "hengityksellisesti" ahdistunut olo, hieman alakuloa ja saamattomuutta. Selkä kans "jumissa" tai verraten kipeä, ajattelin ensin että nukkuessa kipeytynyt tai muuten vaan. Supisti äsken kun nousin ylös tuolilta.

34+5 mutta jotenki tuntuu että tämä saattaa tulla aikaisemmin. Mistä sen tietää... Hyvin on laskeutunut lantioon. Mahan kanssa lievästi tuskainen olo. Eilen saunoin kahdesti illan aikana :D äidin kanssa, ja miehen kanssa myös kotona.
 
Listeriasta ja toksosta sain konsultoitua lääkäriä asiasta ja sukulaistani joka on eviralla töissä. Listeria ei ole lihan sisällä vaan pinnalla ja jos pinta on kuumennettu niin listeria kuolee vaikka liha olisi sisältä punaista. On suolistobakteeri joka voi harvinaisissa tapauksissa levitä lihaan suolistosta huonossa teurastushygieniassa. Mutta siis ei ole lihan sisällä ja pohjoismaissa riski teurastuksen yhteydessä leviävään listeriaan on häviävän pieni.

Toksoplasmoosia lihassa voi olla sisälläkin, mutta harvinaista sekin ja yleensä toksokin viihtyy lihan ulkosyrjällä. Mutta tartuntariski on hyvin pieni. Sain varmuudeksi kuitenkin laboratorioajan 14 päivän päähän tarkistamaan tokson vasta-aineet. Eli tartunnan pitäisi näkyä silloin jos sellainen olisi tullut.

Eli tässä hiukan tietoa kaikille raskaana oleville listeriasta ja toksosta .
 
miss_piggy
mä voisin pestä saunan. mutta miten. mäntysuopaa on. ja -20 pakkanen.

muoks, mies sanoi ettei mun kannata rasittaa itteäni sellaisella. :heart:

muoks 2, tuli muuten mieleen. Onko teissä äitejä, jotka miehen kanssa samaan aikaan kotona? Me tullaan olemaan vauvan kanssa molemmat yhtäaikaa kotona, "mies ei käy kodin ulkopuolella töissä". Ei ole kyllä työtönkään. :)
Me ollaan ainakin alussa molemmat kotona, kun mies on työtön tällä hetkellä. Ei auttanu siivous, ei supistele yhtään :D
 
Ihanaa, oikein paljon onnea Emlu!


Itse palailin juuri synnäriltä kotiin. Soittelin sinne aamupäivällä, ja käskivät käymään. Säännöllisiä supistuksia tuli sielläkin n. 2min välein kun laittoivat käyrälle, mutta ei ilmeisesti ole kuitenkaan tosi kyseessä. Maha erittäin pinkeä ja kova. Lääkäri sanoi että niin paljon liikkuva vauva että sekin saattaa aiheuttaa noin kovat harjoitussupistukset. Ja kroppa valmistautuu. Panadolia käskivät syömään jotta supistukset rauhoittuisivat. Saapi nähdä milloin pääsee sitten tosi toimiin. Toivottavasti ei nyt joka yö menisi noin voimakkaiden harjoitus suppareiden parissa valvoessa.

Sainpahan jonkinlaisen kokoarvion sitten samalla kuitenkin. n. 3kg typy oli tällä hetkellä :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Neuvolassa käyty. Kaikki oli edelleen mallillaan, vauvan asento rt kuten aina aiemminkin, syke huiteli 130-145 välillä. Sf-mitta taisi olla 31, eli siellä keski- ja alakäyrän välillä mennään. Kohdunkaula oli kiinteä, kiinni ja jäljellä sitä oli 2 cm - sen perusteella kuulemma ei voi vetää mitään johtopäätöksiä, että koska syntyy. Kokoarvio "ei ole iso vauva tulossa". Tuohon arvioon uskon sitten kun itse näen lopputuloksen. :D
Painoa olen kerryttänyt nyt reilu 300 g viikossa, mikä on ihan kiva määrä aiempiin lukemiin verrattuna (edellisellä käynnillä karvan alta kilo/vko!). Hb:kin oli 135.

Saunomisen kanssa neuvottiin ottamaan iisisti, kun mulla on nyt pariin otteeseen alkanut heikottamaan sen jälkeen. Kuulemma saattaa laskea verenpaineen melko alas kun saunan lämmössä verisuonet laajenee. Himosaunoja ei hirveästi ilahtunut tästä!

Vähän lässähti toiveet, että Ensio olisi kovin pian syntymässä, mutta täytyy alkaa niitä perinteisiä ässiä vetelemään hihasta. :kieh:

Hortensia ja Ensio 36+3
 
Söin tuossa ennen kolmea ja menin sitten nukkumaan, upeat 3h päikkärit. Jos oli tuota väsyä vain :) ja söin taas lisää :D nams. kaalilaatikkoa (eri ruoka kuin edeltävä). Nuutunut olo, tästä lähtien kyllä mielellään suosisin päikkäreitä, jos tulee lähtö yöllä, ennen kuin on saanut unta palloon.

Saunomista en kyllä lopeta. Mä savustan tän vauvan pihalle :D Löylyissä on jotain juotavaa mukana, ja hyvissä ajoin tankkaan nestettä ennen saunaa. Miedot löylyt ja alalauteelle jos siltä tuntuu. Varovaisesti liikkeelle lähtö. Tähän mennessä ollu hyvä olo.
 
Paljon onnea karcci ja emlu!

Mahtavaa, että vauvoja alkaa putkahdella meidän pinoon. Kukas seuraavaksi?? En minä ainakaan. Tänään oli kolmas ja viimeinen lääkäri. Kohdunkaulaa on vielä jäljellä, mutta lääkäri ei osannut arvioida kuinka paljon, koska on kuulemma niin pehmeä. Ilmeisesti kohdunsuu oli kuitenkin ihan kiinni. Pää aika alhaalla, mutta saattaa liikkua siitä vielä. Että ei vielä mitään merkkejä. No, onhan laskettuun aikaankin vielä yli kolme viikkoa ja täysiaikaisia ollaan lauantaina. Muutenki kaikki kohillaan. Paineet alhaiset (103/70), pissa puhdas.
SF-mitta oli 35 cm ja se on yläkäyrän yläpuolella. Oma paino noussut 10 päivässä 800g. Kerroin lääkärille, että olen huolissani kuinka isoksi vauva kasvaa, jos tässä vielä viikko tolkulla jatketaan kasvua. Hän sitten laittoi lähetteen ultraan. Tuolla neuvolassa ei näköjän ultrata eikä minkäänlaista kokoarviota ole tehty koko aikana. Joten on mukava päästä kurkkaamaan vauvaa vielä ennen synnytystä ja kuulla jotain tietoa hänen koostaan.

Tänään 36+2

Muokattu oma painonnousu, joka ei ollutkaan niin huima kuin luulin, tarkistettu neuvolakortista! Niin ja streptokokkinäyte otettiin tänään.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ois lääkäri ens torstaina ja sit viikolla 37 vielä yksi ultra tän radin takia. Hyvä kun pääsee vielä näkemään ja kuulemaan vähän kokoarviota ennen h-hetkeä :D En todellakaan ala mitään 5kg synnyttelemään. Tuntuu, että mahakin vaan kasvaa ja kasvaa :D Kiva kuulla, että miten paikat mulla tuolla alhaalla on kehittyny kun en ainakaan hirveästi ole supistuksia huomannu :)

Saunaan vaan ja kropan ehdoilla :D Löylytellään vaavit pihalle!
 
Tänään siivoan tuon vauvan pihalle tuolta !! Taidan elätellä vähä turhia toiveita, mutta onpaha motivaatiota siivoamiseen :D Perjantaiksi varmistu lääkärineuvola ja toivon todella, että nuo paikat ois mahd. paljon jo valmistautunu tulevaan koitokseen..
 
miss_piggy
Täällä yö meni rauhallisesti, siivous ei saanut aikaan mitään suppareita.. Tai no illalla taas sohvalla maatessa muutama laimea mutta siihen jäi.
Kauheeta, laskettuun aikaan ois jäljellä 17 päivää! Täällä onneks synnytystapa-arviossa annettiin se tämän hetkinen painoarvio, mutta ei siis mitään puhetta siitä että minkä kokoinen olis syntyessään.. Tuskin mikään älytön, kerran 37+0 se paino oli 3070g.
Mahassa ei oo nyt liikuttu juuri ollenkaan, mutta en tuosta jaksa panikoida. Kai se tuon kokoisella mötkäleellä alkaa liikkuminenkin olemaan jo vähän tuolla mahassa ahtaalla :)

37+4
 
Hei aaaapuuuaaa! Älkää nyt kaikki vielä synnyttäkö! :D Minä olen turvallisesti ajatellut, että tässä on ainakin vielä kuukausi aikaa puuhastella itsekseen kaikkea. Ja laittaa kotia valmiiksi vauvalle. Nyt kun lukee näitä vauvakuulumisia, alkaa pian stressata. Meillähän ei ole mitään vielä valmiina...

Täällä supistukset jatkuvat. Nykyään tulee myös ns. sukkapuikkosupistuksia (onkohan tämä oikea nimi?) eli sellaisia alapäätä kovaa viiltäviä tuntemuksia. Onko teillä muilla ollut niitä? En kyllä usko näiden tekevän mitään. Neuvolalääkärissä ei ollut tapahtunut kohdunsuulla yhtään mitään. Edelleen kiinni ja pituus 3cm.

Meillä koko neuvolalääkäri oli kyllä niin typerä ja nopea. Mitään kokoarvioita puhumattakaan synnytystavasta ei tehty. Muutenkin koko käynti kesti 10 min ja siinä ei paljoa mitään puhuttu. Olisi ollut kiva saada vähän keskustella synnytyksestä, vauvan koosta ym.
 
miss_piggy
Ei täälläkään neuvolalääkärissä oo keskusteltu mistään synnytykseen liittyvästä, eli nimenomaan sitten kun on äippäpolin puolella tehty tuo synnytystapa-arvio niin siellä puheltiin sitten synnytys-jutuista.
 
Täälläkin neuvolakäynti takana. Neiti nukkui ja oli oikein rauhallinen. Sykkeet oli hyvät ja pää oli jo alhaalla lantiossa. Eli lähtöasemissa selkeesti.

Puhuin nyt vielä neuvolassakin listeria/tokso pelosta kun edelleen on huono-olo. Listerian saan kuulema kokonaan unohtaa. Ei tule sisältä raa'asta lihasta. Toksokin kuulema todella epätodennäköinen ja näillä viikoilla hyvin hoidettavissa jos testi näyttää parin viikon päästä plussaa. Tämä mun huono-olo on kuulema raskauspahoinvointia tai joku lievä virus kun vastakaan ei ole sekaisin eikä ole influensan oireita. Eli jospa nyt viimein rauhottuisin.

Onnistuin vielä typeryyksissäni eilen lohkaisemaan pienen palan hampaasta. Se on vähän kipeänä nyt. Hammas siis. Mulla olisi hammaslääkäri 7.3. Malttaisiko sinne asti odottaa?

36+3
 

Yhteistyössä