Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

miss_piggy
Itekki oon tehny just silleen, että kotona oon pessy paikat ennen neuvolaan lähtöä mutta näköjään sitte ei riitä kuitenkaan, vaikka neuvolassa meneeki heti ekana sinne vessaan :D
 
Niin pitäkäämme paikat puhtaana :kieh:

Mullaki tämä mieliala vaihtelee kokoajan. Muutaman päivän tässä "itkeny", että en halua synnyttää, en osaa hoitaa lasta, en halua vielä lasta, en pärjää lapsen kanssa jne" ajatuksia... Ne on kyllä varmaan ihan normaaleja ajatuksia, mutta ihan oikeasti se tunne kun tajuat, että se vauva on ihan oikeasti kohta täällä ja meidän vastuulla. Mies on onneksi positiivisin mielin ja aina minuakin jaksaa rauhoitella :heart:

No sitten taas tänään on ollut tosi hyvä fiilis. Synnytys ei edes muka pelota, haluan synnyttämään, odotan vauvaa ja katselen kaikkien vauvojen kuvia. Mutta tämmöstä tämä vissiin tulee olemaan, että mieli vaihtelee ja myllertää ennen H-hetkeä ja varmasti vielä paljon senkin jälkeen =)
 
miss_piggy
Kyllä itekin ajattelen välillä että miten sitä käärylettä osaa sitten hoitaa, mistä tiedän milloin kylvettää, ruokkia, vaihtaa vaipat jne. Mutta synnytystä en edelleenkään osaa pelätä.
Sitten tietysti on joku tosi traumaattinen ja hankala synnytys :D
 
synnytys Mua kyllä ihan rehellisesti huolestuttaa ja pelottaa vähän. Mutta onneksi on kaksi synnytystä jo takana niin tiedän sitten mitä on tulossa synnytyksessä.

Täällä kärsitään raskauspahoinvoinnista. olo on ihan hirveä välistä ja vetämätön. Onneksi verenpaineet ovat pysyneet kohtuullisesti kurissa. Ja uutena ongelmana ovat tulleet kärsimykset jotka johtuvat PERÄPUKAMISTA! Ovat ikävästi pullahtaneet ulos ja kuulema ei mitään tehdä ennen kuin vasta synnytyksen jälkeen jos eivät itsestään poistu. Tylsää.

Vatsa on myös kovin pinkeä ja kipeä koko ajan. kuuluu kuulema asiaan sanoivat neuvolasta eli siitä en stressaa niin kauan kuin vauva myllää masussa.

Huomenna täällä poksuu taas :)

34+6
 
Mulla eka synnytys meni ihan hyvin ja siitä jäänyt hyvät muistot. Nyt loppuvaiheessa on tullut ihme ahdistus että ehkä tää synnytys ei meekään yhtään samalla tavoin.. :/
Ihme stressiä kehitän itelleni, mä oon muutenkin niin kauhee stressaamaan ja nyt stressaan sit synnytyksestä, ens viikon häistä, rahatilanteesta jo etukäteen ja ties mistä! Myös siitä kun viimeks tuli jonkinasteinen synnytyksen jälkeinen masennus niin kyllähän nyttenki tulee.. saan varmaan sydärin vielä :D

ja sit oon tässä keksinyt että mä haluan mennä takas töihin :D omaan normiduuniin tosin en kun se on arki ja päiväduunia - oon katellu et jos tekis jotain keikkaa vaik viikonloppuisin. Täs alkaa vissiin lopullisetkin järjenhivenet häviämään..

niin ja mullekin tullu jostain peräpukama! Ihan järkkyä, muistan et viimeks synnytyksen jälkeen sellainen ilmesty mutta ei kummemmin haitannut ja häipy vähin äänin. Nyt oli pari päivää niin kipeä et meinas taju lähteä! Siis niin kipeä että ei voinut istua, maata tai kävellä. Vei ajatukset kivuliaista supistuksista joita oli ollut jo pari päivää. Nyt tuo pukama on rauhottunu ja supistukset palanneet - ei niitä tuu ku ehkä max 2 /tunnissa ja välillä monen tunnin tauko..
Ens viikon lääkärissä nähään sit onks edistystä tapahtunu alakerrassa :D

tänään 36+2
 
Ois kyllä hyvä jos synnytys lähtisi luonnollisesti käyntiin. Periaatteessa käynnistyskään ei haittaa kun tiedän niistä jotain, esim lääkkeetön menetelmä pallongilla (katetri jossa kohtua avaava nesteen täyttämä laajentuma) kuulostaa hyvältä. Se perinteinen, että lapsivettä alkaa tihkua olis kyllä unelma tapa huomata synnytyksen ajan olevan käsillä.

Synnytyksen kestoksi povaan minimissään 9h synnytystä. Ja arvaan että saan kipulääkettä pistoksena pakaraan. Haluaisin säilyttää kohtalaisen kehonhallinnan, että haluamani ponnistusasento on mahdollinen. Lisäksi haluan kokeilla miltä tuntuu istua synnytysjakkaralla, onko verrattavissa pöntöllä istumiseen??? ;)

Epiduraali on niin perus, mutta siinä on se jalkojen hallinnan menetyksen riski... joten onko kohdunkaulan puudute parempi... täytynee luottaa kätilöön näissä yksityiskohdissa. Ensikertalaisia tässä kun ollaan.

Ja tuolle synnytystalolle sanon heipat mahdollisimman pian.
 
Omalle kohdalle ei voi sattua jotain hirveää synnytystä. Normaali tuskainen, hikinen, verinen ja uuvuttava synnytys kiitos. Ja vauvalla kaikki hyvin ja jos sektioon joudutaan, niin toivottavasti ei hätä sellainen. Ammatti ihmisten luulisi älyävän ajoissa ettei vauva mahdu syntymään.

Oletteko miettineet äitienne synnytyksiä? Olen esikoinen, lääkkeellä kohdunsuulla käynnistetty yliaikaisuuden vuoksi, vihreä lapsivesi, n. 9h synnytys. Eppari leikattu, ilokaasu ja spinaali. 7päivää osastolla.
 
Mä kuvittelin/asennoiduin viime raskaudessa että synnytys alkaa supistuksilla ja yöaikaan - niinkuin kaikilla (siis usein kuulee näin..).
No yhtenä aamuna (juuri sinä päivänä kun olin suunnitellut tekeväni vaikka mitä) rv 39+6 heräsin aamulla seiskan aikaan, kävin pissalla, kuului poks ja lapsivedet meni. Mies oli just lähössä töihin - totesin vaan että tää taitaa syntyä nyt tai sit kusin just alleni :D
Eli viimeks oli ainakin helppo tietää milloin lähteä sairaalaan..saas nähä miten tällä kertaa käy. Mun hartain toive on vain että ei menis kauheesti yliaikaiseksi tai että pitäs käynnistellä..
 
Täällä alamaha,haaraväli ja sisäreidet niin kipeät että seisomaan nousu ja kävely yhtä tuskaa...Eilen oli tunnin kestävä alamaha kipukohtaus joka meni itsekseen ohi. Sen jälkeen ollut aivan tuskassa paikat. Vauva potkii ja tuntuu että tulee läpi alakerrasta....|O
 
Viimeksi muokattu:
Bluebaby: mulla on ihan samanlaisia tuntemuksia. Ihmiset kommentoikin että sulla synnytys lähestyy. Kiva sitten siihen vastata, että joo on vielä 5 viikkoa LA:han :).

Kovasti jo supisteleekin välillä. Mutta niin mulla oli viime raskaudessakin jo näillä viikoilla ja silti mentiin viikoilla 38+2. Ja nyt olen ihan varma, että tällä kertaa menee yliaikaiseksi.

Onneksi olen saanut viime yöt nukuttua paremmin. Viikko sitten heräsin aina neljän viiden aikaan. Nyt olen nukkunut viime yöt hyvin. Tosin näen unia ja painajaisia synnytyksestä. Näin mm. Unta, että vedet meni kesken steptuntia kuntokeskuksessa :). Enkä ole edes käynyt steptunneilla yli kuukauteen.

Mua on ruvennut myös mietityttämään että miten kerätään sairaalaan. Viime synnytys kesti vaan 1 tunnin ja meiltä on sairaalaan 30 min matkaa. Pitää varmaan heti lähteä jos jotain tuntuu...

35+0
 
Itsekin olin viime viikolla ihan varma että synnytys alkaa jo, kun kroppaa vihloi päästä varpaisiin, ja neuvolassakin epäiltiin kipujen liittyvän synnytykseen.
Mutta nyt tilanne rauhoittunut. Mies on hieronut minua parina iltana ja muutenkin tuntuu että kivut liittyivät ennemminkin vauvan laskeutumiseen kun itse synnytykseen.
Vanne on hieman löystynyt pallean ympäriltä ja selkäkipukin hellittänyt hieman. Istumisesta selkä ei vieläkään tykkää, vaan kävely ja seisoskelu on parasta (mistä jalat ei taas kiittele)

Mutta enää vajaa kuukausi LA:han, joten tämä loppu menee vaikka päällään seisten :p

35+5
 
Täälläkin liitos- ym. lantiokivut ovat olleet ajoin aivan kamalia. Reiluun pariin kuukauteen en ole enää yhtenäisiä yöunia nukkunut niiden vuoksi. Pahimmalta kuitenkin tuntuu kun on hetken istunut kovalla alustalla tai esim. työtuolilla. Onneksi ei enää tarvitse kuitenkaan olla töissä vaan voi tarpeen mukaan löhöillä ja kävellä :)

Supistuksia on ollut paljon viikolta 16 alkaen. En ole niillä liiemmin vaivannut päätäni, mutta nyt ne alkavat olla aika "voimakkaita" tai jotain tuntuu myös tuolla jossain sisällä (kohdunsuulla?).

Eiköhän tämä tästä. Kohta pitäisi varmaan ruveta laittamaan jotain vauvalle valmiiksi? Vaikka aikaa varmaan on. En usko, että se tulee ennen maaliskuuta. :)
 
miss_piggy
Mullaki on sisäreidet kipeät, tai lähinnä ihan siis tuolta nivusista. Pitäis vissiin venytellä lonkan koukistajia... Oon miettiny että vaikuttaakohan synnytykseen jotenkin, kun mulla on lonkat vähän eri kohdilla..nuorempana oli toinen jalka hippasen toista lyhyempi ja edelleen esim. olkapäät ei oo samalla korkeudella jos tarkemmin tiirailee...

Omasta synnytyksestä, tai siitä kun äiti minut synnytti, olen ainut lapsi ja vuonna -81 ei oo ollut mitään puudutuksia, joten luomusti synnyin 2 päivää ennen laskettua aikaa ja painoin 3200g.

36+1
 
Mulle neuvolantäti sanoi, että no ei ihme, että ei vielä supistele ja oo kipeät paikat koska tämä asukas makoilee vielä melko ylhäällä :D Sanoikin, että saattaa vielä kääntyillä ympäri, mutta ei usko kuitenkaan. Toivotaan, että ei ainakaan ihan ympäri pyöris enää.

Sinne lähti pikkuiset vaatteet mummolaan pesulle :D Äiti halus välttämättä ottaa asiaksi pestä kaikki jo ostetut vauvan vaatteet ja tekstiilit, että mulla ei tarvi :) Tosi kiva kun mä muutenki inhoan pyykin pesua ja saapahan seki eläkeläinen jotain mielekästä puuhaa :heart:

Ihan asiasta kymmenenteen... Tänään alkaa kauan odotettu putous. Ukko yön töissä, koira lähti porukoille hoitoon, koska huomenna ajellaan Ikeaan ostoksille niin kuluupahan ilta mukavasti kun tulee töllöstä jotain katsottavaa :) Seuraako kukaan muu?
 
Täällä kans alkanut nuo kivuliaat supistukset, hyvin epäsäännöllisesti, lisäksi harjotussupistuksia ja noita löystymiskipuja alapäässä. Tuotiin eilen meijän vaunut ja turvakukalo mun vanhemmilta meille. Kissa otti turvakaukalon omaksi paikakseen... Vaunuihin viritettiin tuo oravaverkko. Lisäksi hoitopöydän laatikot sai uuden kiskot :)

Mä olin yliaikainen, käynnistettiin synnytys, 23h äiti mua väänsi pihalle kunnens kätilö huomas et oon poikittain, sit mentiinkin hätäsektioon.. Toivon ettei tämä ole periytyvää.

Mä pesin tänää nuo vauvan pyyhkeet ja vaunulakanat ja uudet vaatteet mitkä tuli postista torstaina.

Eilen oli synnärille tutustuminen, synnytysosaston kätilö ei ollut ollenkaan miellyttävä, kamala eukko mut sit käytiin synnyttäneiden osastolla ni sielä oleva lastenhoitaja oli aivan ihanan oloinen. Pitääpi katsoa saako perhehuoneen, vaikutti tuolla Jorvissa aika natsimeiningiltä tuo valvonta niissä. Miehen pitää siis olla kokoajan paikanpäällä. 1-2h saa poistua osastolta jos esim kissa pitää ruokkia/ on joku muu hyvä syy, jos mies lähtee ilmottamatta tai pidemmäksi aikaa, äiti siirretään kolmen hengenhuoneeseen. Ymmärään tietenkin et pitää rajottaa, isä ei voi mennä päiväksi töihin ja illaksi tulla osastolle nukkumaan mut se vaikutelma oli aikamoinen.

Lastenhoitaja kehotti ottamaan omat rintakumit mukaan osastolle jos on sisäänpäin kääntyvät tai matalat rinnat. (tarkottaaako matalat rinnat lauta tissejä vai?) Nii ja synnärille pitää ottaa oma kauratyyny.

Onpa ihanaa ku porukat otti koiran muutamaksi päiväksi hoitoon, saa vaan olla ja levätä. Tosin nyt tuskin tulee ulkoiltua... Oon pitänyt itseäni melko reippaana ku olen kävellyt joka pvä vähintään 2x35 min lenkit.

Huomenna poksutaan :)
rumpali 35+6!!!
 
miss_piggy
Täällä maksaa laitoksella olo muuten 29€/vrk, jos haluaa perhehuoneen niin se on sitten 60€/vrk.
Ja liikkua saa vapaasti, eli mieskin saa lähteä kotiin milloin haluaa. Eihän ketään voi pakottaa olemaan laitoksella :D Etusijalla perhehuoneissa on sellaset, joilla on muitakin lapsia, tai jotka tulee kauempaa maakunnista synnyttämään. Ite en perhehuonetta tarvi, se sairaalassaoloaika on kuitenkin sen verran lyhyt.

Mukaan pitää ottaa ainakin omat imetysliivit ja liivinsuojia. Ja omat vaatteet jos haluaa, mutta ei pakko. Sairaalan vaatteita saa vapaasti hakea komerosta ja samoin vauvalle tulee päälle sairaalan vaatteet.
Täällä ainakin on noissa tavallisissa pienemmissäkin synnytyshuoneissa sänky isälle. Ja meidän koti on muutenkin sairaalasta noin 500-700m, joten mies pääsee kotiin nukkumaan kun mut viedään osastolle.

36+2
 
POKS 38+0!! :) vieläkään ei oo tullu supistuksia, eikä mitään mikä viittais, että pitäs lähtee synnyttään :D

Täällä hirvee tauti jylläämässä. Nukun sohvalla, että pystys nukkuun vähän istuma-asennossa, jos helpottas. Yleensä ku herää, ni kurkkua polttelee ja yskittää... ei jaksais. Allergialääkkeitäki oon ny ottanu, ku tuntuu, että ne tekee oloo vähän helpommaks. Lääkäriin en oo vielä halunnu mennä.

Olin torstaina synnäritutustumiskierroksella, mut ei se kyllä ollu ihan sitä mitä odotin :D Aika "turha" mun mielestä, mutta kukin koki varmasti sen omalla tavallaan. Eka oltiin kokoushuoneessa 45 min, jossa kätilö kerto synnytyksestä ja mihin osastolle mennään milloinki. Lopuks sit käytiin kattomassa se vastaanotto mihin pitää mennä ilmottautuun, ku tulee synnyttään (mulle se oli tuttu, ku ilmottaudun siinä samassa paikassa lapsivesitutkimuksiin). Ainoo uus tieto oli, että tonne (Tays) on rakennettu viime kesänä hotellihuoneita, mihin äiti ja vauva (+ muu perhe jos haluaa) voi mennä synnytyksen jälkeen, jos ei osastolle halua ja huoneita on vapaana, niin ne hotellihuoneet on halvempia ku jäis osastolle. Huoneissa on kätilö 24/7 tavoitettavissa ja vieraita saa käydä aikalailla oman mielen mukaan. Osastolla jos on ni vauvan isä joutuu lähtee viim. 20.00 ja isovanhempien vierailuaika on 18-19, mutta tosiaan tuolla hotellihuoneessa ei tollasia rajotuksia oo. Toivotaan, että ku on synnyttäny, ni kävis niin hyvä säkä, että ois huoneita vapaana ja kaikki kriteerit täyttys, eli mulla ja vauvalla on kaikki hyvin. Hotellihuoneisiin ei pääse esim. jos on tehty sektio tai että vauvalla tai äitillä ei oo kaikki hyvin.

En tiiä johtuuko tästä mun taudista, mutta vauva ei oo liikkunu yhtä vilkkaasti niinku ennen. Ainaki viimesen viikon ollu sellasta ja melki päivittäin teen liikelaskentaa, ku huolettaa niin paljon :( Oon kyllä saanu suhtkoht hyvin niitä liikkeitä (10/tunti), mut silti piti soittaa synnytysvastaanottoon ja kysyä niiden mielipidettä, että kannattaako lähtee näytille. Sanoin, että oon saanu kotidoplerilla sykkeet hyvin kuuluviin yms. ja sanoivat ettei tarvii tulla näytille. Tuntuu vaan, että oon koko ajan ihan hermoraunio, ku liikkeitä ei tuu enää niin paljoo :(

Viime ti oli neuvola ja kaikki oli siellä hyvin. Ens tiistaina on taas neuvola, sitä odotellessa.

Kysyin äitiltä mun + veljien synnytyksistä, ni ne meni sillai, että isoveli tuli viikkoo aikasemmin laskettua aikaa ja mä ja mun pikkuveli tultiin aikalailla lasketun ajan paikkeilla. Mä olin ainoo lapsi, josta meni lapsvedet. Saa nähdä onko mun synnytyksen alkaminen yhtään verrannollinen äitiin. Raskausaika on meinaan ollu just melki samanlainen ku äitillä :)

Niiiiiin ihanaa, että tuli lunta ja pakkasta <3 ja kyllähän se Putous pitää joka lauantai kattoo! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Minun omasta syntymästä: äiti oli kärsiny niin pahasta hengenahistuksesta, että oli päätetty käynnistää. Syystä tai toisesta mitään ei ollu tapahtunu :D en tiiä kuinka kauan sen jälkeen, mut oli lapsiveet sitte tavallisesti menny kotona. Pari viikkoo ennen la:ta oon syntyny.

Mulla huomenna lääkärineuvola, voi kunpa se sanosi ettei kauaa enää... olo on kyllä sellanen, että saattaa mennä hyvinki paljo lasketun ajan yli.

Haettiin eilen vaunut, emmaljungan city crossit ja siihen valkoseen nahkaan päädyttiin. Voi luoja miten ihanat voi olla !! Oon niitä täällä työnnelly pitkin kämppää, mies on luonu muhun vähä outoja katseita... :D Katsoin kans putouksen, valtaosa hahmoista oli hyviä, Riku Niemisen hahmo oli heti sellanen etten tykänny.. mitäs muut mieltä hahmoista ?
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Monella kaikenlaista vaivaa/kremppaa. Mulla on ollut noita huolia vain. Mutta nekin on sellaisia että aika näyttää, eikä lääkärin mukaan syytä huoleen ole. Unta riittää ja vointikin on hyvä. Toki pienemmät viikot, 33+4.

Synnytysjännitys toki nostaa päätään, kun omalla autolla 200km ois matkaa, 2,5h menee ajamiseen ilman pysähdyksiä.
 
POKS 38+0!! :)

En tiiä johtuuko tästä mun taudista, mutta vauva ei oo liikkunu yhtä vilkkaasti niinku ennen. Ainaki viimesen viikon ollu sellasta ja melki päivittäin teen liikelaskentaa, ku huolettaa niin paljon :( Oon kyllä saanu suhtkoht hyvin niitä liikkeitä (10/tunti), mut silti piti soittaa synnytysvastaanottoon ja kysyä niiden mielipidettä, että kannattaako lähtee näytille. Sanoin, että oon saanu kotidoplerilla sykkeet hyvin kuuluviin yms. ja sanoivat ettei tarvii tulla näytille. Tuntuu vaan, että oon koko ajan ihan hermoraunio, ku liikkeitä ei tuu enää niin paljoo :(
Eikö ole ihan tavallista/luonnollista ettei vauva enää noilla viikoilla myllerrä mahassa niin paljon kun aikaisemmin, kun tila alkaa käydä vauvalle niin pieneksi, ettei se mahdu kunnolla liikkumaan. Näin ainakin minulle on kerrottu, ja tuo mainitaan aika monissa teksteissä joissa kerrotaan raskausviikkojen etenemisestä. Jos sydänäänet kuuluu, ja synnärillä ei olla huolissaan, niin ei panikoisi asiasta. Helppohan se on tietty täältä huudella :)
Mutta HUI, sinulla on tosiaan jo h-hetki lähellä!!
 
miss_piggy
Mulla ainakaan kaveri ei oo myllänny mahassa piiiiitkään aikaan kunnolla kun ei oo enää tilaa. Lähinnä ne liikkeet tuntuu semmosina muljahduksina. Ja omalla kohdallani tuo liikelaskenta ei ainakaan oo koskaan toiminut.
Silti esim. ultran mukaan mahassa on aktiivinen ja virkeä vauva. En olisi siis huolissani vaikkei liikkeitä enää tunnukaan samalla lailla kuin ennen.

36+2
 
joo, minäkin tänään kaupassa valaisin miehelle, tiedätkös mitä on liikelaskenta... minunkaan kohdalla ei ole pystynyt tekemään. istukka edessä ainakin vie tuntoa pois. Nykyään toki muljahduksia tai sellaisia venytysliikkeitä. Vauva saattaa painaa peppuaan vatsasta koholle. Liikkeitä tuntuu pitkin päivää, enkä näe tarpeelliseksi laskea niitä.

Jos vauva ei liiku, "pitää" ottaa jotain syötävää ja juotavaa. Vaihtaa asentoa muutaman kerran (miltä itsestä mukavalta tuntuu) ja odottaa liikkeitä. Tai niin kuin minä :) , kädellä tunnustelee vauvan asentoa, puhuu vatsalle niin johan alkaa tapahtua. Tai sitten vain telkkari pauhaamaan kovalle (uskomaton eläinlääkäri pol) Huomaa yllättävän helposti isänsä erilaisen äänen.

Synnytyksestä : Tiedän jo nyt, ettei meidän vauvaa vedetä ketjuilla pihalle (lehmä synnyttää perätilavasikan) Ja että lehmillekin on saatavilla spinaalipuudutus!
 

Yhteistyössä