Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

EMY: oon tullu nuitten Mama-pillereiden suhteen samaan tulokseen ku sinä. Söin niitä ekat 4 raskauskuukautta orjallisesti, sit otin ku muistin ja viimeseen kahteen kuukauteen en oo syöny yhtään. Vaikka siinä sitä rautaa on 100% päivän saantisuosituksesta niin lopettamisella eikä kyllä käyttämisellä ollu vaikutuksia hemoglobiiniin: raskauden alussa 124, nyt 121 :D
 
Neuvolassa käyty nyt täälläkin. Kaikki oli mallillaan, paitsi se pirun verenpaine joka on tuolla mitattuna _aina_ jotain 140/90 ja yli (tänään jotain 155/97!). Kotona mitattuna sitten ihan normaaleissa lukemissa mennään.

Vauva ei ole vielä kiinnittynyt, mikä nyt ei tullut yllätyksenä. Kääntelee kylkeään lähes päivittäin, mutta sehän ei haittaa kunhan nyt ei rupea kuperkeikkaa heittämään. Vauvan sykkeet huiteli tällä kertaa 155 (päätti siinä mittauksen aikana ryhtyä vähän riehumaan). Sf-mitta kasvanut viikossa sentillä 31 cm -> 32 cm, viimeksi mittauksen teki kylläkin neuvolalääkäri joten voi olla ihan mittaajastakin kiinni. Lähemmäs keskikäyrää kuitenkin noustiin jälleen. Painoa mulle olikin näemmä tullut viikossa tasan 700 g, eli kohta voin ylpeänä ilmoittaa kiloja kertyneen 17. :kieh:

Ensi viikolla sitten taas seuraavan kerran. :)
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Taallakin on leipomisvimmaa ilmassa. Osaatteko sanoa, kauankohan noi leipomukset pysyy hyvana pakastimessak? kun mulla vauvan tuloon voi menna viela muutama viikko...

tuosta synnytyksen alkamisesta. kun esikoinen tuli maailmaan, en ollut viela muutamaa tuntia aiemmin ollenkaan varma, onko nyt menoa vai supisteleeko muuten vaan tosi paljon. vedet meni siis vasta sairaalassa just ennen ponnistelujen alkua. vaikken ollut varma, et nyt on menoa, niin kirjailin supistuksia ylos koko paivan. uskon siis, et kylla sen ainakin alitajuisesti tietaa et nyt on tosi kyseessa.

kannykalla kirjoittaminen on aika syvalta... mutta tallaisia pikaisia mietteita

merile
 
miss_piggy
Merile:Kyllähän leivonnaiset säilyy pakkasessa ties kuinka kauan, sinne vaan.

Hortensia:
Onko sulla kotona verenpainemittari siis olemassa? Ku mulla on ainakin sellanen diili ton neuvola-tädin kanssa, että mittaan aina kotona paineet ennen ku meen neuvolaan ja laitan suoraan sen lukeman ite ylös siihen korttiin. Mulla kun tuo jännitysverenpaine on aikasta pahakin välillä, ja sen takia tehty mm. 2xvuorokausimittaus, niin ei puhettakaan, että saisi kunnon lukemia jossain neuvolassa... Jonkun sortin sairaalakammokin mulla vissiin on, kun saattaa alkaa sairaalassa ihan mistä tahansa syystä silmissä mustenemaan ja huippaamaan ja henkeä ahdistamaan :D En tiä mistä tuokin on muhun tarttunut, mutta saa nähdä lähteekö taju synnärilläkin sitten...
 
Onnea jo vauvan saaneille!! :heart: :flower:

Mulla oli tuo sf-mitta 31.12 31cm ja nyt pari päivää sitten vaan 32cm. Putosi yläkäyrältä keskikäyrälle. Vauva tosissaan laskeutunut alas kun ei ollut mitta kasvanut tuon enempää. Esikoisesta tuolloin oli sf 34-35cm eikä siis laskeutunut ollenkaan. Kyllä tuntuukin että vauva ihan tuossa kohdunsuulla,vihloo ja särkee koko alapäätä. Vielä olis enintään 2vkoa ja 4 päivää. Saan nähdä miten käy,pysyykö sinne asti. Muutamia supistuksiakin on jo tullut.

Maidosta: mulla on tullut jo viikolta 20 kokoajan jotain rinnoista,kokoajan enemmän ja enemmän. Näin oli esikoisestakin.

Mulla olisi vielä yksi neuvola ennen sektiota 3.2.

36+3
 
miss_piggy, löytyy joo kotoa oma verenpainemittari ja ollaan tosiaan neuvolassa sovittu myös, että mittailen paineita kotona. Jos paineet alkaa useammalla kotimittauksella nousta 90 ja yli (alapaine siis) ilmoittelen asiasta neuvolaan.
Joka kerta neuvolassa kuitenkin verenpaine on mitattu ja erikseen sitten kirjattu ylös omat mittaukseni. Eikä noihin korkeisiin lukemiin neuvolassa ole puututtu koska mitään muita oireita ei ole ja pissakin on joka kerta ollut puhdas + sitten nuo normaalit ja jopa alhaiset verenpainemittaustulokset joita kotimittauksilla tulee.

Mulla on ollut sieltä teini-iästä asti tiedossa tuo jännitysverenpaine, mutta aina sitä joutuu selittelemään lääkäreille ja muulle hoitohenkilökunnalle. Ärsyttävää, mutta minkäs sille mahtaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Haha lulina - ihana :D mäkin erilailla luen sun juttuja kun sama laskettu aika..

supistusten kellottaminen
Se on aika haastava homma, varsinkin kun on tosi kyseessä kun pitäs muuhunkin keskittyä :D puhelimeen on kaikenlaisia ohjelmia ladattavissa esim.tähänkin tarkoitukseen. Nimi oli joku contraction timer tms. Siitä vaan aina painat kun alkaa ja loppuu niin se ite laskee supistuksen keston ja välin ;) en tosin ite ees koko ohjelmaa käyttäny mut hyvä varmana silloin kun alkaa vaikka kotona tuntumaan supparit..

Aah mulla alkaa olemaan jo aika normaali olo :D Alapäähän sain tosiaan vaan 2tikkiä ja istuminen on sujunut ihan normaalisti synnytyspäivästä lähtien. 15kg tippunut viikossa ja tissitkään ei oo enää kipeät (mä olin jo unohtanut miten kipeää se maidon nousu tekee!!!!!!!)
Voi nukkua mahallaan ja kyljellään ja just miten haluaa ja melkein vois lähteä vaikka juoksulenkille :D pakko oli teille kertoa ja vähän kiusata - kyllä se olotila kohta normalisoituu! :)

Tänään oli vauvan eka neuvola ja kaikki hyvin ja paino nousee :heart:

Tänään poika 1 vko vanha
 
Verenpaineen mittauksesta kotona mittaan minäkin käsivarsimittarilla, 130/80, p. 80 luokkaa, kun neuvolassa voi olla 145/90 p. 100 . Seurantakorttiin merkkaan, ja tällä kans huomaa jos alkaa paineet nousta esim raskausmyrkytyksen vuoksi. Pissatikkujakin olen saanut kotiin, testaan kun siltä tuntuu. :)

Maidosta minullakin tullut ennen rv 20 maitoa rinnoista. Itsestään alkaa herumaan tippa tai useampi, puseroon tulee kotioloissa läikkiä. Sängyssä on oltava "fleecehuopa" lakanan alla kosteussuojana, sellaisia mahtavia 1-5cm läikkiä aluslakanassa kun niin puristuu tissit yön aikana. Saattaa ihan tuntua rinnassa sellainen kylmä tunne, ennen kuin heruu. Valumalla tulee esim saunan jälkeen peilin edessä tälläytyessä.

Raskausvitamiineistaennen raskautta, ehkäisyn jättäessäni, söin foolihappoa kuurin, sitten ostin raskausmonivitamiinit, multivitan, joita olen syönyt uskollisesti tähän asti ja aion jatkaa imetyksen aikanakin. Rv 17 asti olen "nauttinut" myös rasvakuulia, multivitan omega 3. Nyt loppuraskaudessa lisäfoolihappo eli purkin jämät ;) sekä maitohappobakteeria kun tuo vatsa on löysällä.

Ravintolisien vaikutuksestasanon kyllä hiukset! En ole värjännyt hiuksiani 1v 4kk aikana ollenkaan, leikannut oman värin takaisin. Ja tulos on hyvin kiiltävä, ihana tukka! Uskon että tällä raskaudella on ollut positiivinen vaikutus mun hiuksiin. Rasvalisän aloittaminen näkyi myös kynsissä. Ihokin on voinut paremmin, yleensä talvella sellaista kuivaa ihottumaa, nyt ei ole. Ja masua olen rasvannut/öljynnyt loppuraskaudessa eikä ole tullut yhtään arpea (teinivuosina tuli arpia).

Pesuaineista raskauden aikana, ja muutenkin yleensä pyrin välttämään hajusteita. Pesuaineet tiski ja pyykki hajusteettomia. Erisan merkkisiä. Myös shampoo mulla on hajusteeton, käytän kyllä normi suihkusaippuaa. Dödö ainut miedosti hajustettu. Ainut myrkky mitä talosta löytyy on fairy :) Siivouksessa käytän mäntysuopaa, ruokasoodaa ja etikkaa. Hajuvesiä en omista.

Kivut nyt viikon ajan on polvien ulkosyrjät ollu kipeät, esim sänkyyn mennessä. Epäilen että painonmuutos asialla. Nyt olis tullut 12kg.

Huomenna synnytystapa-arvio ja 5. ultra. 35+5
 
Mulla ei näy maha enää istuvilteen niin hyvin ku ennen tai melki ollenkaan, byäääh :'( mulla on ikävä sitä. Onks toi likka oikeesti laskeutunu niin paljon, että toi mahan "häviäminen" on normaalia? vai pitääkö mun huolestua? :O Liikkeet tuntuu ihan normaalisti. Huomenna kylläkin neuvola ja siitä puheenollen, yhtälailla mun pitää mitata verenpaineet kotona ennen neukkua, ku siellä ne on jotain ihan muuta. :)

Aattelin ruveta nyt väsään niitä korvapuusteja ja sit vähän pannaria! Tervetuloa kilot :D

Hauskaa huomata itessä sellanen pieni muutos eilisen jälkeen ku poksahti rv 40, ni oon nyt muka jo hirveen kärsimätön tän odotuksen suhteen :D Enää ei mukamas jaksais vaikka samanlaisiahan nää päivät on ku viikko sitte. :D

40+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mullaku poksahti 37 viikkoa nii oon sen jälkee ollu ku tulisilla hiilillä... jos menee yli lasketun nii yritän varmasti nii epätoivosin keinoin saada tän lapsen ulos että saa jokanen mammapalstalainen jonkinnäkösen paskahalvauksen :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
vauvan asennosta mukavasti tuntuu takapuoli navan vasemmalla puolella, ja jalka/polvi oikealla. Taisi olla lapsella nälkä, äidillä ainakin oli :) pitsaa ja kokista :p

Ostin laatikon pätkiksiä itselle ja miehelle mussutettavaksi kun on urakka tehty laitoksella. Vieraita kun en odota sinne, täytyy itse viedä herkut mukana.

Onnistunut päivä, imuroin koko talon ja pesin vessan seiniä myöten. Kaupoillakin käytiin. Lakanat vaihdoin, kiitos maitolammikoiden, saa vaihtaa useammin. Näpsykin on kohta matkalla, eli olen täysin kyvykäs kestovaippailemaan. Vauva vain puuttuu.
 
Maidonerityksestä Mullakin tullut tuota ensimaitoa jostain 20 rv lähtien, tissit muutenki kasvanu tosi paljon, en tiiä minkä kokoset on ku maito nousee, varmaa joutuu nosturin hankkimaan ;)

Raskausarvista Nulle tullut tosi paljon, olen rasvannut joka päivä ainakin kerran raskausarville tarkotetulla rasvalla ja toisinan vielä toisen kerran ihan perusvoiteella. Tuo on ku pakanamaan kartasto... Never ever bikinejä. Kilot mulla kutenkin pysynyt niin hyvin kurissa ku laihduin alkuraskaudessa -11kg ni en oo niitäkään vielä saanut takasin.

Henkinen tuki tästä palstasta on ihan uskomaton, varsinkin näin loppua kohti. Mäi olin iha henges mukana elmun synnytyksessä ;)

Pakastamisesta Siellähän ne pakasteet säilyy, kunhan ei vuositolkulla pidä, tulee jossainvaiheessa semmone pakastimen maku niihin. Mut peruspullat jne ni useamman kk säilyy samanmakuisena. Mä oon siivonnut ja täyttänyt pakastimen tuossa muutama viikko sitten, valmisruokia, leipää ja mahd tuleville vieraille pullia ja munkkejä. Tietääpähän et sielt löytyy sit alkuun itelle ruokia jos ei jaksa kokata.

Jännitysverenpaine on kans mulla, mä mittailen ite päivittäin ja nla täti niistä kyselee mut korttiin merkataan siellä mitattu verenpaine.

Niskakipua ollut täälläin muutaman viikon. Panadolilla ja kuumasuihulla ja hieronnalla hoitanut. Toisinaan pahenee nukkumisesta niin et päätäkin rupee särkemään -> josta heti päättelen et nyt se raskausmyrkytys iski :D. Vainoharhanen, tiedän ja myönnän.

Syömisestä täällä syödään vähintään 1 kg mandariinia päivässä, en tiedä onko pidemmän päälle miten terveellistä..

Sairaalakassia pitää vielä vähän täydentää... Jotenki en oo saanu aikaseksi.

Mä oon vähän kade, joku voi nukkua mahalteen.....
 
Noista multivitamiineista, mäki oon niitä syöny ja oon syöny myös imetyksenkin ajan kun tulee välillä syötyä niin huonosti. Mulle ollaan neuvolassa useamminki sanottu, että siinä olevan raudan määrä on tosi vähänen, että monesti sitä rautaa joutuu syömään vielä sen lisäksi. Itse ei oo kyllä tarvinnut sitä syödä vielä, eikä viimeksikään, kun vasta synnytyksen jälkeen.
 
miss_piggy
Vielä tuosta verenpaineesta, mulla ei edes yritetä mitata neuvolassa kun oon sanonut ja itekin ovat huomanneet että ei onnistu :D Äitiyspolilla kyllä ovat mitanneet, mutta oon sitten sieläkin sanonut että mulla tahtoo vähän paineet olla kohollaan aina jos mitataan kodin ulkopuolella :) Mutta onneks on ihan suhteellisen hyviä tuloksia tullut, viimeksikin tais alapaine olla jotain 85, ja pahimmillaan se on mullakin joskus ollut reilusti päälle 100.

Minä laitoin sänkyyn lakanan alle kaks pyyhettä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Ku ajattelin että jos lapsivedet hulahtaa niin ei oo patjaa myöten sitten märkänä, ku vielä on ohut petarikin patjan ja pyyhkeiden välissä. Voi sitten nakata vaikka kaikki suoraan pyykkikoneeseen. Tänään tullu jotain pikku-suppareita.
Jäi mietityttään kun se neuvola-täti sanoi että harvoin syntyy ennen laskettua aikaa. No, oonpas minäkin syntynyt 2 päivää ennen, joten jos kävis samoin, niin mun synnytys olis käsillä joskus ensi viikon puolessa välissä :D Nyt alkaa ehkä jo vähän jänskättämään, mutta edelleenkään en sitä kipua osaa pelätä.
 
Heipsan!

Mulla myös ollut nyt parina päivänä hartiat jumissa ja päänsärkyä. Myös sormet aamulla turvonneet ja jäykät, jopa ranne oli eilen! Väsyttää myös koko ajan, kuvittelen tekeväni "jotakin fiksua", mutta en pysty :/ Väsyttää aina silloin, kun en nuku, hehe.

Viimeksi kun katsottiin hemoglobiini, oli 112. 110 olisi kuulemma raja, milloin suosittelevat lisärautaa, mutta mulla kun on kotona rautalisää jokatapauksessa, niin olen sitä nyt yrittänyt muistaa juoda joka päivä. Myös raskausajan monivitamiinia ja kalciumia syön päivittäin.

Nyt aloin jo epäillä raskausmyrkytystä tuon päänsäryn, turvotuksen ym. vuoksi! Pitääpä katsoa verenpaine.

Torstaina yrittävät kääntää meidän vauvan. Valitettavasti se vaan kuulemma ei onnistu kuin alle puolella, joilla yritetään kääntää. Kyllä oon sitten miettinyt, että haluan sektion ennemmin kuin perätilassa olevaa synnyttää, koska mua kauhistuttaa hapenpuute ym. riskit, ja jos käviskin jotain, niin menis kuitenkin hätäsektioon.
 
miss_piggy, sitä vähän mäkin toivoin ja odotin/odotan, että syntyis näinä päivinä, ku ite oon synt. rv 37+2 ja mun isoveli ja pikkuveli molemmat rv 40+1. Viime viikolla neuvolassa täti sano, että voi olla ettei nähäkkään seuraavalla kerralla ku vauva niin paljon laskeutunu ja jos on verrannollinen oman äitin synnytyksiin. Noh, huomenna taas neuvola ja uskon vahvasti, että sinne oon kyllä menossa. argh :D

Mulla on sängyssä pissasuoja, sama mikä pinnasängyssäkin on, mut n. 4x isompi ^^ jos sattuu lapsivedet lorahtaan sänkyyn.
 
Neuvolassa käyty tänään. Kaikki ihan kunnossa. Verenpaine 117/70, pissa puhdas, hb noussut 124 (korkein lukema koko raskauden aikana!) ja streptokokkinäyte nega. Ultralla katsottiin vauvan asento, pää alaspäin ja aika alhaalla hän siellä köllötteli.

Viime yönä en saanut nukuttua. Luulen, että mua närästi. Yhtäkkiä nousi oksut kurkkuun ja muutenkin oli semmoinen polttava tunne kurkussa ja sai nieleskellä vähän väliä. Mikä teillä, joilla on närästänyt, on auttanut siihen? Mä en siis koskaan aiemmin ole kokenut moista, nyt ihan ekaa kertaa ja yllättäen.
 
Mä en oo ees aatellu, että toki tuon meidänki uuden sängyn vois suojata just vahingon varalle :D Kiitti vinkistä. Närästykseen mulla auttanu rennie ja vichyt :D Juon muutenkin vichyä varmaan 1.5l päivässä kun meidän hanavesi maistuu pahalle :/
Huomenna lekurille aika :) Jännittää... En tiiä miksi.
 
Tänään oli neuvola, eikä mitään ihmeempiä. Hb oli pompannut 137 vaikka en ole syönyt rautaa vuodenvaihteen jälkeen. Sf noussut taas sentillä, eli nyt 34cm.

Jotenkin tänään ottanut päähän ihan kaikki. Koko päivä ollut ihan hanurista. Minulle ei todellakaan sovi tämä joutenolo, mutta maha painaa ja selkää särkee, niin eipä tässä mihinkään ihmetekoihin jaksa. Yöt olen nukkunut tosi huonosti kun tuo meidän bilehile riekkuu kaiket yöt masussa. Masensi vielä lisää kun neuvolassa tokaistiin että tuskin ainakaan ennen laskettua aikaa syntyy. Mie romahan!!!

Vilja-Maaria, kyllä tuo närästämisen oire on. Itse joudun nukkumaan 3 tyynyn kanssa puoli istuvassa asennossa, muuten on koko ajan mahahapot suussa. Rennie auttaa pahimpaan, mutta itse en ole kokenut minkään muun oikein tehoavan. Erona Maiscuun, niin hapolliset juomat vaan pahentaa. Parasta on itsellä ollut rasvaton maito, jota juon ainakin litran päivässä :D

38+0
 
Mun närästyksentappoaseet on Rennie, Antepsin (neuvolalääkärin suosituksesta), piimä ja puoli-istuvassa asennossa nukkuminen.
Mitään hiilihapollisia juomia ei voi juoda, ei ainakaan just ennen nukkumaanmenoa. Muutenkin pyrin olemaan iltaisin pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa syömättä.
Ärsyttävästi on nyt parin viikon ajan alkanut närästää myös aamuisin ja sitä jatkuukin sitten koko aamun ja aamupäivän. :/
 
Eilinen nla aiheutti sitten sen että soitin heti kasilta hysteeripuhelun nlaan... Korkeet verenpaineet oli siis eilen ja tänään aamulla on yököttäny ja ollu pää kipeä, melkein jo itkettääki että ei kai taas jotain toksemiaa :'( Eilen oli niin viimisen päälle ylienerginen olo, nyt viime yön suppareita ja sukkapuikkoja joka saakelin vessareissun päälle... Yhessä välissä jo kerkesin ajatella pääsenkö seuraavalla kerralla enään jaloilleni vai pitääkö kontata vessaan. Välissä jo tuntu siltä että joku repii häntäluuta irti... yheltä käydä tänään sit näytillä neuvolassa... :$:(
 
EMY06 tsemppiä neuvolakäynnille, toivotaan ettei olisi raskausmyrkytyksestä kyse!

Mulla takana levoton ja uneton yö. Ei vaan uni tullut millään.
Nyt ajattelin viskata vaunukopan pehmusteet/verhoukset pesukoneeseen.
Niin ja tuuletan pinniksestä petarin, koska kissanp*rkele oli salaa käynyt nukkumassa pinnasängyssä ja karvastanut sen. :headwall: Muistuipa taas mieleen, että täytyy ostaa pinnikseen vielä kissaverkko (ja vauvan huoneen oveen korkea portti, koska elukoiden ei tarvi siellä hengailla ollenkaan).

Hortensia 37+4
 
"Synnytystapa" ultrassa käyty. Olin lukenut netistä etukäteen, että synnytystapa-arviosta voi jäädä huono maku suuhun, monella tapaa. Tiesin siis jollain tapaa pettyväni :mad:

35+6 tänään, paino, rr, sikiön sykekäyrä 20min ja (pissa kotona puhdas). Lääkäri tunnusteli mahan päältä sikiön pään paikkaa. Kätilö ultrasi, mittailivat, painoarvio nyt 2300g. Pää alhaalla, kasvot oikealle, selkä vasemmalla, piteli polvistaan kiinni. Mitään muuta siis ei tehty, mitään ei juteltu, vaikka istuin "jakkaralle", tuli "menetkös siitä"-olo. :O

Olin valmistautunut henkisesti, että tunnustelee lantion luiden paikaa ulkopuolelta ja mahdollisesti tekee sisätutkimuksen. Hieman olisi kiinnostanut tietää paikkojen kypsyys. Tarvetta ei kuulemma ollut. Mitään synnytykseen liittyen ei puhuttu. : /

Sinänsä ihan kivaa, ettei tarvinnut nakuilla, mutta silti jäi hassu tutkimaton olo. Syntyy tai ei synny alakautta, ajateltiin miehen kanssa kotona. :|

Tein eilen vauvalle "pesän", ison peilioven taakse, jossa on tankokuja. Vaatteet järjestelin toisiin kaapeihin, siirsin ylälevyn alas sopivalle tasolle ja siihen päälle äp-laatikko petivaatteineen. Ovi auki toimii sänkynä ja saapi mukavasti piiloon, eikä vie lattiatilaa. Pinnasänky vielä eri huoneessa, kun se on liian iso vauvalle =)
 
Lääkärillä käyty ja sitä ennen perus mittaukset neuvolatädin tykönä. Kaikki OK ja painokin puonnut 400g viime kerrasta! :) Jei. Pissa puhdas ja paineet ok.

Lääkärillä perus jutut ja mittaukset mahan päältä. Sf-mitta edelleen yläkäyrällä ja vauvan sykkeet ok. Saikin niitä metästää varmaan 5min. Ku vaavi oli pikkusen vilkkaalla tuulella :D Alapäässä ilmeisesti kaikki ok. Kohdunsuu kiinnl ja kohdunkaulaa jälellä n. 2cm vähän ylikin. Ei ollut tohtori ylettää sormilla mittaileen :D No eipä siinä ollut mitään ihmeellistä taaskaan. Onneksi on se ultra ensviikolla, koska siellä näkee kokoa jne.
Nyt aattelin hemmotella itseäni palalla suklaatia ja rahkalla :D Ehkä otan pienet unoset myös. Jotenki ihanan levollinen fiilis :)
 

Yhteistyössä