Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

miss_piggy
Parus montanus: No olipas tympeä käynti teillä :( Meillä siellä synnytystapa-arviossa ensin piti käydä hoitajalla, joka vähän kyseli mietteitä ja otti verenpaineet, sitten mentiin lääkärille. Lääkäri kysyi sitten mitä olen ajatellut esim. kivunlievityksistä jne.
Sitten siirryttiin pöydälle makoilemaan, ja ensin ultrattiin, otti vauvalta pari mittaa mun mielestä päästä ja sääriluusta, sanoi että hyvät napavirtaukset jne.
Sitten teki sisätutkimuksen, ja kysyi että onko ollut supistuksia, kertoi että kohdunsuu auki 2cm ja kaulaa jäljellä 1,5cm.
Antoi vielä lähtiessä mukaan pari ultrakuvaa mötkäleestä, ja kopiopapereita joissa kerrottiin eri kivunlievitys-vaihtoehdoista.

Niin ja sisätutkimuksessa vielä kokeili lantion tilavuutta emättimen kautta, että mahtuuko syntymään ja onko kaikki ok. Verenvuodonhan sain läksiäislahjaksi joka kesti pari päivää :D

Mutta kyllä mun mielestä synnytystapa-arviossa pitäisi ainakin se sisätutkimus tehdä ja ultrata että kaikki vauvalla ok.

38+4
 
  • Tykkää
Reactions: Parus montanus
Tänään oli neuvolointia. Kaikki ok niinku ennenki :) Paino pudonnu viikossa 200grammaa! Jee! :) Vaikka musta tuntuu, että oon lähinnä eläny sokerilla xD Sykkeet 140 molemmin puolin ja sf-mitta pudonnut 0,5cm.
Neuvolatäti laitto tänään lähetteen äitipolille ja sieltä tulee ens viikolla kutsua yliaikaiskontrolliin, ellei likka sitä ennen suvaitse tulla. Saisit kyllä jo tulla, kun odotus on niin kova :heart::rolleyes:

Muuten ei oo mitään erikoista, ens viikon ti ois taas neuvola jos ollaan viel yhessä osassa ^_^

40+2
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mulla ei esikoisen aikaan ollut mitään synnytystapa-arvioita Lahdessa, sen verta kuitenkin, eä vikassa lääkärissä ultrasi ja antoi painoarvion. Täällä Helsingissäkään ei automaattisesti mitään st-arvioita ole ja vikassa lääkärissäkään ei ollut edes ultraa eikä minkäännäköistä kokoarviota saanut. Tai onko lapsivettä normaalisti tai näyttääkö istukka vielä hyvältä ym. Ois kyllä ihan aiheellista mielestäni katsoa tuollaiset asiat. Kohdunsuuntilanteen kuitenkin käsikopelolla tunnusteli. Ihme jos ei sitä ole Parus montanus sinulta katsottu. Sekin on mielestäni ihan perus juttu, joka kuuluisi katsoa.
 
Olin kyllä pettynyt viimeiseen neuvolalääkärikäyntiin, kun terveydenhoitaja puhui synnytystapa-arvion sisältyvän siihen käyntiin. Joo, katsottiin kohdunkaulan ja -suun tilanne, kuunneltiin vauvan sydänäänet, otettiin sf-mitta ja katsottiin vauvan tarjonta. Niin ja se kokoarvio "pieni vauva tulossa", todella vakuuttavaa. :D Siinäpä se, koko käyntiin upposi aikaa ehkä 10 minuuttia.

Inhottava epätasa-arvo vallitsee tuossa suhteessa. Jossain saa tarkan painoarvion, tiedon istukan toiminnasta jne. Ja jossain luotetaan hyvään tuuriin... :|
 
Parus Montanus: onko sulla neuvolalääkäriä vielä? Siellä nyt ainaki se sisätutkimus pitäs tehdä. Ompa outo käynti ollut kyllä :/
Mullakin jäi vaivaamaan kun neukkutäti sano että lääkäri ottaa varmaan tänään sen streptokokkinäytteen, mutta ei se mun mielestä mitään ottanu/puhunu asiasta. Ja enää ei ole lääkäriä jos kaikki on ok.
 
Mites muuten, onko kaikilta lääkäri ottanu sen streptokokki näytteen, kun nimittäin minä otin ite iteltäni, ku neuvolantäti anto vermeet kotia. Mut lääkäri oli sitte kans jo ottamassa ku hokasin että hei multa on kyllä otettu tää ja negaa näytti :D
 
Joo alko vaivaamaan kun ei sitä ilmeisesti otettu :/ Eikai se minun tehtävä ole lääkäriä ohjeistaa :D No seuraavassa neuvolassa sanoa jos vaikka sit ite ottas kotona :D Miten se otetaan? No ei mullakaan lääkäri puhunu synnytyksestä tms. Kukaan ei oo puhunu siitä mitään missään vaiheessa :( Eikä kivunlievityksistäkään. Hohhoi taas.
 
Ei se oo ku sellasta pumpulipuikkoa pyöritellä emättimen limakalvoilla n.30s. Sit puikko putkiloon ja putkilo labraan.. parhaiten onnisti seisten, toinen jalka wcpöntön kannella. kaikki tulee steriilissä pakkauksessa joten se steriiliyden säilyttäminen on vaan tärkeää :D Hankaluutta kyllä teki se, et puikon varsi oli taipuisa, joten sen tuikkaaminen ko. reikään oli vähä hankalaa ku muutenki pelotti et menee mönkään :D
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin siis ultrattiin, ja istukkaa katsottiin myös. Napavirtausta en tiedä tutkittiinko, ei varmaan, kun ei tullut sellaista äänikäyrää ruudulle. Painoarvio koneen laskema, johon ainakin maha ja pää mitattiin. (ensin kätilön jututettavana, ja sitten kätilö ultrasi, lääkäri seurasi)

Sisätutkimus minulle on tehty sen yhden ainoan kerran koko raskaudessa, koska tarvitsin sairaslomaa selkävaivoihin. Viikkoja joku 20 silloin. Aion kyllä puhua neuvolatädille tästä. Esim synnytyksestä ja kivunlievityksestä olisi kiva tietää jotain, vaikka tiedänkin jotain jo. Vähintään jotain luettavaa kotiin. Jos ei tule mitään infoa, niin ei sitten. Kiva sanoa kätilölle sitten h-hetkelle, että en mä ymmärrä sua, saat selittää KAIKEN, kiitos. :'(

Eli tekeekö ne loppuraskaudessa viimeisillä viikoilla perus neuvolakäynnillä sisätutkimuksen? Viikko ja ollaan täysiaikaisia, mutta pieniä =)

Tuo näyteasia, terkkari ottaa seuraavalla neuvolakäynnillä. Käyn myös rh-neg näytteen antamassa labrassa.
 
ei ole enää lääkäriaikaa, mutta painotan neuvolatädille kyllä tuota käsikopeloa ;)

Ja onko sillä niin merkitystä synnytyksen kannalta? Jollakin voi olla viikkoja auki tai joillain pysyä loppuhetkeen asti kiinni. Neuvolasta hoitavat asian jos yliaikaiseksi menee (tähän sain edes vastauksen)

Ehkä mä vaan olen niin tavallinen ja fiksu ihminen, ettei mua tarvi paapoa. Ja synnyttämään kun lähtee, niin kätilön luulisi tekevän alatutkimuksen, ja huomaavan jossain vaiheessa jos on kapea lantio synnytykseen (synnytys ei etene). Ärsyttävää toki joutua viime hetkellä sektioon. Suunniteltu olisi kivempi.
 
Parus montanus Mulle on tehty sisätutkimus kolme kertaa eli jokaisella lääkärikerralla. Oma terkka ei tee sisätutkimuksia. Viimeisin lääkäri oli viime viikolla ja silloin oli 36+2, enää ei siis sisätutkimusta tehdä ennen synnytystä.
 
Mua harmittaa kanssa, että täällä ei loppuvaiheilla saa minkään näköstä kokoarvioo yms, eikä katota kohdunsuun tilannetta enää. Viimenen neuvolalääkääri oli rv 34 ja se oli tosiaan se mun "synnytystapa-arvio" ja siellä se katto ton tilanteen alapäästä. Viimesimmän kokoarvion oon saanu rv 29, ku kävin kasvukontrolliultrassa ja sillon ultraaja sano syntymäpainoks, että ihan normaali 3,5kg. Synnyttään ku menee ni ultraahan ne sillon viimestään, ni arvioivat vähän sillon sitä painoo.

Streptokokista, vähän ihmetyttää että miten noi näytteiden ottamiset heittelee noin paljon :O Ku mulle sanottiin, että viime vuoden kesästä lähtien on tullu joku säädös, että KAIKILTA raskaana olevilta otetaan tuo näyte, koska siihen pitää varautua synnytyksessä ja vauvan synnyttyä (antibiootein). Mun piti varata labraan aika ja käydä siellä antaan se näyte (oli ilmainen) ja se otettiin pumpulipuikolla sekä emättimestä että peräaukosta.
 
Ei täälläkään tehdä mitään synnytystapa arviota. Ja koko raskausaikana on ainoastaan yksi neuvolalääkäri käynti. Muuten ihan perushöpinät. Mistään kivunlievityksistä en ole saanut tietoa joten ne ole itse opiskellut, mutta enpä osaa minkään tekstin perusteella päättää mikä olisi itselle se sopivin. Kai ne siellä synnärillä jotain tuikkaa jos pyytää :D

Mä sain nyt sillon extrana lääkärikäynnin, kun käskivät niiden supistelujen vuoksi synnärille käymään. Siellä sitten ottivat samalla sen streptokokkinäytteen. Neuvolassa tästä ei oltu edes puhuttu. En sit tiedä onko täälläpäin tapana ottaa kun sinne synnyttämään mennään?!?
Virtaukset katsottiin, ja kokoarvio. Samalla katsottiin kohdunkaulan mitta joka oli 2cm ja kohdunsuu.

Mutta normaalisti näitä ei täällä siis tehdä enää loppuraskaudessa ollenkaan.
 
Sreptokokista Sen pitäisi olla nykyään pakollinen kaikilla. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että jos streptokokki on, niin vauvalle se saattaa aiheuttaa pahan yleisinfektion, ja jos ei ole otettu ennen kuin menee synnärille, tekevät siellä pikatestin.

Synnytystapa-arviosta Meillä tosiaan ei synnytetä täällä, mutta arvio tehtiin kuitenkin. Mulla se meni niin, että ensin katsottiin sydän- ja supistelukäyrää, sitten ultrattiin ja kyllä lääkäri nopeasti koitti ainakin sen verran, että sanoi, että voidaan vaikka saada vauva vielä käännettyäkin perätilasta raivotarjontaan, kun kuulemma on vielä tilaa. En tiedä, olisiko tunnustellut enemmänkin, jos olisi ollut raivotarjonnassa, että jättikö nyt sitten sinne synnytyssairaalan äitiyspolille nämä lisätutkimukset.

Kivunlievityksestä ym. synnytystiedosta Käytiin miehen kanssa perhevalmennuksessa. Siinä taisi olla kolme sellaista "höpöttelykertaa" eri aihein, ekalla kerralla aihe oli synnytys, sitten oli vauvan hoito ja yksi kerta oli parisuhdekerta. Neljäs kerta oli fysioterapeutin pitämä, missä koitettiin erilaisia asentoja, missä voi synnyttää, hengittämistä ja rentoutumista.

Rv 37+1 ja torstaina tosiaan yritetään käännellä vauva ympäri. Katotaanpas, jos alkaa siinä samassa synnytyskin sitten...
 
onko tuo streptokokki, se missä annetaan antibioottia äidin suoneen synnyttäessä? ja sanoivat että näyte lähetetään toiseen paikaan tutkittavaksi. ensi tiistaina annan näytteen.

Minäkin osaan sanoa synnärillä; "sattuu, haluan lääkkeellistä kivunlievitystä" :D

Tuli mieleen tuosta tutkimattomuudesta, sitähän voisi nyt heittäytyä siten, ettei antaisi alapäätän tutkittavan ;) muuta kuin näytteen otatuttaa. (ennenkään tutkittu tilannetta, miksi sitten nyt) Synnärillä sitten antaisin tutkia :D
 
Mulla on vauvan koko arvioitu viimeksi raskauden puolivälissä RUssa. Inkku90, ei ne kyllä mulla viimeksi ultraillut enää mitään, kun synnyttämään mentiin. Ja käsittääkseni se ei ole tapanakaan. Tiedä sitten, onko jotain poikkeustilanteita..
 
Oulussa ei ainakaan tehdä muuta kuin ne 2 ultraa,eli niskapoimu ja rakenne. Lääkärit neuvolassa noin rv 11 ja 26. Sen jälkeen ei paikkoja tutkita tai ultrata tai mitenkään arvoida synnytystapaa. Eli ihan normaalia on tuo että ei sen kummemmin enää loppuraskaudessa tutkita paikkoja tai ultrailla...Eikä synnytyssalissakaan ultrata ellei epäillä väärää tarjontaa tms. Eli älkää huolestuko. Synnytyksestä sain muutaman monisteen omalta neuvolantädiltä ja niissä oli myös kivunlievityksestä. Ei sen ihmeellisemmin niitä käyty läpi. Kyllä kätilöt on asiansa osaavia ja kutsuvat tarvittaessa lääkärin paikalle synnytykseen.
 
Joo, kyllä ainakin itse menen synnytykseen ihan luottavaisin mielin. Ainakaan kenelläkään ystävällä tai sukulaisella ei ole jäänyt täälläpäin mitään traumoja, ja ovat olleet hyvissä voimin kotiin tullessaan.
 
streptokokki-näytteestä.. itse sain lähetteen labraan kun sitä pyysin neuvolatädiltä (ekassa raskaudessa mulla se oli). No enpä kerennyt sitä näytettä antaa kun synnytys jo alkoikin.. ottivat sitten sairaalassa sen ja antavat ohjeet miten toimitaan jos näyte positiivinen.
 
Tänään oli neuvola, eipä kyllä mittään ihmeellistä ollu. Paino sen ku nousee, sf-mitta kasvanu sentin, verenpaineet ok ja sitä rataa :D musta tuntuu, että viime yönä se limatulppa sit irtos. Olin pissillä ja kuulu jonkinnäkönen molskahus, näköhavaintoja ei kyllä oo :D
39+0 Poks !
 
miss_piggy
Parus montanus, streptokokki on just se mihin tarttee sitten synnärillä antibiootit jos on plussalla se näyte...

Täällä ilmeisesti otetaan kaikilta odottajilta, ainakin ensisynnyttäjiltä. Multahan se otettiin jo aikoja sitten neuvolalääkärin toimesta kun oli niitä tulehduksia, eli emättimestä joku puikkonäyte. Muutoin sen olisi ottanut neuvolaterkka tuossa viikko sitten, mutta sanoin, että mulla se on otettu jo ja tää terkka oli vielä ite merkannu sen tuloksen silloin aikoinaan korttiin että nega :D

).( Ei mitään uutta eikä ihmeellistä. Ei ainuttakaan supistusta, eikä mitään merkkejä siitä että kaveri haluais edes ihan lähiaikoina ulkoistaa ittensä. Huoh... Aamulla sanoinki miehelle, että tulis ees yksi supistus, niin tietäis edes olevansa raskaana. Kun ei mulla oo oikein mitään oireita, mitä nyt selkä välillä naksuu..

38+5
 
Synnytystapa/kokoarvio rakenne ultrassa viimeeksi ultrattu. Nla lääkäri tehnyt sisätutkimuksen rv 27 ja 37. Lääkäri totesi et on 3,5-4kg syntyessä. Käsikopelolla mentiin.

Tänään kans nla takana sf mitta 37 cm 3cm kasvanut viikossa.. Pe kontrolliin, jos sillonkin koholla -> lähete äitiyspolille ilmeisesti. Muuten rr ok, painoa 500g/vk. Proteiini +, kuulemma valkovuodosta johtuvaa. Hb mitattiin pitkästä aikaa, oli 127 eli samassa kun ennen raskautta vaikken ole ollenkaan rautalisää ottanut! :)

Muuten vointi hyvä, tuossa se ylämahalla pyllistelee..

Rumpali 38+3
 

Yhteistyössä