Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Koitin viime yönä jättää 03 pullotuksen väliin mut ei siitä mitään tullu :D Tutti ei tyydytä poikaa tarpeeks, ekku annoin tuttia mutta jatkoi rauhatonta kääntyilyä, sitten annoin ihan vähän maitoa ja tutti suuhun, ei mitään vaikutusta. Jatkoi touhuilua varmaan tunnin kunnes annoin maitoa varmaan joku 50ml, ja tutti suuhun. Sitten oli tyytyväinen ja jatkoi uniaan.
Eipä tänne muuta uutta.
 
Voi kun tämä meno jatkuisi pidempään!
Ollaan nyt kaksi yötä menty yhdellä syötöllä/heräämisellä, ne nukkumaanmenon jälkeen ilmenneet huutelut on jääneet pois (tai sitten niitä ei tule kuin yksi ja siihenkin riittää, kun nostaa hetkeksi syliin rauhoittumaan ja hakemaan unta).

Täällä on lähdetty konttaamaan ahkerasti paikasta toiseen, vaikka välillä asia unohtuu ja etenee ryömien, jos kiire yllättää. :)
Tukea vasten nousee jo näppärästi polviseisontaan, seisomaan on noussut minua vasten pari kertaa. Äsken tuossa seisoi sohvaa vasten (minä hänet siihen siis autoin) ja otti muutaman askeleenkin siinä.
Jutella pälpättää ihan hirveästi, tulee kaikenlaista sepostusta, tavuja jne..
Hauskaa miten taas ihan yhdessä päivässä alkoi tapahtua monenlaista uutta asiaa.

Eilen otettiin joulukortteja varten kuvat, mutta menee homma uusiksi. Tänään olen itse kameran takana koska minulta nuo potrettikuvat onnistuu paremmin kuin mieheltä (jonka juttu on maisema- ja yökuvaus). Josko tänään saataisiin korttitilaus eteenpäin.
Malli on kyllä supersöpö tonttulakkeineen! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Wc Ankka
miss_piggy
Meillä on pojan tonttulakkikuvat jo teetetty korteiksi, 10 korttia riittää vallan mainiosti kun ifiltä tilasin. Laitan vain tärkeimmille sukulaisille ja muut saa tyytyä tekstariin tms.

Voi noita meidän öitä, kyllä saan itse nukuttua todella huonosti. Ukko kuorsaa eikä auta vaikka tökkään kylkeen. Kääntää vain asentoa ja jatkaa kuorsausta. En tiedä johtuuko siitä kun käy salilla monena päivänä viikossa, että onko jotenkin yliväsynyt vai ikäkö alkaa painaa kun on jo mittarissa 31v :D
Ja poika... no möngertää öisin unissaan sängyssä miten sattuu, vähän väliä joudun korjata jätkän asentoa kun milloin potkii mua naamaan ja milloin on yhtenä myttynä sängyn ylälaidassa.
Viime yönäkään ei tuo maidotta oleminen onnistunut. Ei vaan rauhoitu jos ei saa edes pientä hörppyä pullosta maitoa. En ole varmaan koko pojan olemassaolon aikana nukkunut putkeen edes 7-8 tuntia, eipäs kun yhden ainoan kerran olen nukkunut putkeen muistaakseni 7,5 tuntia. Muuten mun unet on luokkaa 3-4h kerrallaan hyvällä tuurilla.
Täällä kiipeillään seisomaan joka paikassa ja otetaan kävelyaskelia tukea vasten ja kontataan ympäri kämppää. Vedetään kengät alas kenkätelineestä, levitellään lehtiä pitkin lattioita lehdenkeräyslaatikosta ja revitään kamarin digiboksia lattialle antennijohdosta.
 
Onpas täällä ollut hiljaista.

Eipä tässä kyllä hirveästi mitään kerrottavaa ole, mitä nyt poika oppi ihan kunnolla nousemaan tukea vasten seisomaan. Erityisesti tykkää seisoskella sohvaa vasten ja siinä ottaa jo rohkeasti askeliakin samalla. Yritti myös heti kiivetä sohvalle, mutta onneksi ei tule onnistumaan vielä piiiiitkään aikaan. :D

Hampaita tulee, edellinen kun puhkeaa niin jo seuraava tekee tuloaan.

Viikon kuluttua maanantaina meillä onkin jo 10 kk neuvola (vähän aikaisessa siis, vastahan jätkä täytti keskiviikkona 9 kuukautta). :)
 
miss_piggy
Meillä on 10kk neuvola 10.12 eli just samana päivänä kun poika virallisesti täyttää 10kk. Ei tännekään mitään uutta, edelleen kiipeilee joka paikkaan ja kävelee tukea vasten, konttaa kovaa kyytiä ja öisin pitää syödä pullosta maitoa.
Ollaan jo maisteltu vähän raejuustoa ja maustamatonta jogurttia. Jogurstista ainakin tykkää kun sekoittaa vaikka banaanin kanssa.
 
Olen ollut saamaton, muka ollut niin kiire ettei ole ehtinyt täälä käymään.

Täällä harjoitellaan seisomista ilman tukea, askeleiden ottamista suoraan eteenpäin eikä sivuttain. Ei kävele käsistä käveletettynä, mikä on outoa. Kävelee parisängyn ympäri kuitenkin. Ei enään ryömitä laisinkaan.

Käytiin eilen ostamassa ikeasta tarralla kiinnitettävät lapsilukot kaappeihin, ja oon niin onnellinen kun ei tarvitse enään 20krt päivässä laittaa tavaroita paikoilleen. Liesisuoja pitäisi kiinnittää pikimmiten.

Meilläpäin on 8kk nla ja seuraava vasta 1v! Mutta meillä on poikkeuksellisesti huomenna nla, kasvukontrolli ja saadaan samalla toinen influenssarokote.

Ootteko ajatellu ottaa vesirokkorokotetta?

Pottaharjottelijoita?

Yöt on meillä hyviä, toisinaan fiaskoöitä, niinkun viimeyö. Huusi 03-4.30 ja sit halus jumpata ennekun klo 5 saatiin takasin nukkumaan... Tavallisesti herätään ja syödään kerran, klo 5-6. Nukutaan 21-07.
 
Moi.
Täällä on kans nyt ihan alotettu tuo ilman tukea seisominen mutta aika nopeaan pyllähtää. Meillä myös kasvukontrolli muuten ei neuvolas olisi. Nyt on alkanu karkeampi ruoka maistumaan. Oma tekemä ruoka ei ole hetkeen maistunu. Miten muuten annatteko päivässä 2 liha/kala ateriaa? Meille ei ole sanottu nla mitään aiheesta. Niin olen nyt toisinaan antanu toisenkin liha aterian ja välillä pelkkää kasvista.
Meillä tyttö alkanu urakalla puremaan tissiä. Aina saa ruveta pelko p*rsiissä antaa tissiä. Ihan sama kuin kieltää tai on antamatta tissiä niin sama meno jatkunu jo useamman päivän.
Pottailua olen miettiny. Pitäs vaa hommata potta. Vois alkaa totuttaa siihe pikku hiljaa. Kyllähän tuo jo istuu niin miksipä ei sitä voisi välillä pottaan istuttaa tutustumaan.
 
Mä olen kahdesti käyttänyt poikaa potalla istumassa eikä arvosta sitten niin yhtään. :D
Odotellaan siis tovi noiden pottatreenien kanssa...

Meillä sälli kävelisi käsistä tuettuna vaikka päivät pitkät jos äitin ja isin selät vaan kestäis. :D

Osaa kontata hienosti, mutta silti tyytyy lähinnä ryömimään. Välillä konttaa lyhyitä matkoja ja sitten kun bongaa jotain kiinnostavaa niin kiirehtii paikalle ryömien.
Tukea vasten seistessä saattaa yhtäkkiä vaan päästää irti ja sitten lennetään puupökkelönä nurin (tai lentäisi ellei äiti tai isi olisi siinä aina kytiksellä vahtimassa menoa). Tukea vasten lähti ottamaan askelia heti seisomaan noustessaan. Pikkasen holtintota ja pelottavaa menoa!
Ei ole vielä tainnut kertaakaan kunnolla nousta itse istumaan, saa nähdä milloin meinaa malttaa siihen asiaan perehtyä. Sentään osaa ilman tukea kuitenkin istua.

Yöllä poika vähän yskiskeli ja aamulla aivasteli kamalasti, räkäiseltä tuntuu. Toivottavasti ei ole flunssaa onnistunut jostain saamaan. Vähän hankala päivä ollut tänään, vasta sain päikkäreille nukahtamaan melkoisen väsytysoperaation jälkeen.

Annan yleensä 2 liha-ateriaa päivässä, toisinaan sitten toinen ateria on kasvisruokaa. Nyt saa menemään taas omatekoistakin sosetta kunhan sekoittaa teollista sosetta sekaan.
Ihan törkeän hyvää omatekoista sosetta tuli bataatista, kesäkurpitsasta, broilerista, sipulista ja persiljasta (+maustepippurista).
Kalaa en saa poikaa syömään. Oksentaa ainakin kaikki lohisoseet joita on tarjottu (niin kaupan valmiit kuin onatekoisetkin). Tarvii kokeilla seuraavaksi seitiä käyttää.
 
Heluna, meillä loppu imetys 5vk sitten juuri tuon puremisen vuoksi. Jätkä alotti syömisen ottamalla nännistä kiinni ja riuhtasemalla päätä taaksepäin. Eka lopetin päiväimetykset ja sit kun pureminen alkoi myös öisin niin lopetin kokonaan. Meillä asiaan kyllä saatto vaikuttaa uusi raskaus.

Täällätaas poika ei tykkää yhtään kanasoseesta mutta lohta voisi syödä kokoajan. Meillä mennään 98% omilla karheilla ruuilla mutta syödään vaan kaupan hedelmäsoseita. Oon vihannekset vaan muussannu ja riisi on sellaisenaan. Meillä pyritään syömään 2xpuuro, 2xliharuoka ja 1x hedelmäsosetta.
 
miss_piggy
Mikä on vesirokkorokote? En siis meinaa antaa, lapset sairastaa kuitenkin rokot jossain vaiheessa ja hyvä niin, ei tule sitten aikuisena nuo rokot jos vauvana ne sairastaa pois. Itelläni on ollut tuhkarokko, vesirokko jne ihan pienenä.

Annan vähän vaihtelevasti noita ruokia, toisinaan saattaa mennä 2 liha-ateriaa päivässä, toisinaan annan vain lounaalla jotain kunnon ruokasosetta ja sitten päivälliseksi esimerkiksi banaania tms kun kuitenkin sitten parin tunnin päästä on heti perään iltapuuro.
Kyllähän se suositus on vissiin, että vaihtelevasti päivässä 1xliha, 1xkasvis, välipalaksi hedelmää ja aamu-sekä iltapuuro.

Pottaa meillä ei edes ole vielä hankittuna. Sen aika tulee sitten joskus myöhemmin. Yöunille täällä mennään edelleen noin klo 20 ja vaihtelevasti sitten noustaan ylös noin klo 07:15-08:00.
Päikkäreitä otetaan edelleen kolmet.
Korvikkeella on nyt menty jo varmaan pari viikkoa, yhtenä päivänä mulla alkoi yhtäkkiä valumaan maitoa tissistä vaikken ollut imettänyt aikoihin. Silti ei käsin lavuaariin lypsämällä tullut kuin pari tippaa, joten eiköhän tuo tyrehdy kokonaan, enkä aloittaisi enää edes uudelleen imetystä kerran poikakin on nyt korvikkeeseen tottunut.
Yöllä pyörii ja ähisee niin kauan että yleensä klo 03 annan vähän juoda pullosta maitoa ja sitten rauhoittuu unille, ja noin klo 06 sitten saa juoda pullon tyhjäksi ja nukahtaa vielä takaisin. parina yönä olen vaipan vaihtanut pullottelun yhteydessä ettei ole aamulla täynnä pissaa. Varaan yöksi aina korviketta pulloon 160ml ja se riittää ihan hyvin.

Anopilta saadaan pojalle joululahjaksi taaperokärry, niin pääsee harjoittelemaan sitten kävelemistä. Käsistä kun pitää kiinni, ottaa kyllä askelia eteenpäin, ja tukea vasten osaa liikkua edes takaisin.
 
Vesirokkorokote on rokote vesirokkoa vastaan, ei kuitenkaan kuulu yleiseen rokotusohjelmaan. Tautihan on vaaraton kun se sairastetaan lapsena mutta siitä jää elimistöön herpesviirus joka voi aiheuttaa mm. ruusu infektioita (jotka on yleisiä). Itse en ole ihan varma haluanko rokotteen Leolle vaiko en.

Jännittää, päästään tänään uudestaan nt ultraan!
 
Me mietitään vesirokkorokotteen ottamista pojalle sitten jos ei 13 ikävuoteen mennessä ole tautia sairastanut. Mies on taudin sairastanut vain lievänä ja hällä siis isompi riski sairastua siihen toistamiseen, joutunee sitten evakkoon jos ja kun poika jossain vaiheessa taudin saa itselleen.

Meillä jäbä näemmä sai sitten flunssan riesakseen. : /
Räkäinen ja ärtynyt, jaksaa kuitenkin touhuilla ja naureskellakin välillä. Yöllä nostin pinnasängyn päädyn koholle ja sidoin sängynpäätyyn valkosipulisukan.
Syksyllähän pienellä oli jo sellainen lievä räkätauti joka meni nopeasti ohi, toivotaan ettei tämäkään pitkittyisi.
Itselläkin lievä flunssa iski eilen päälle, mutta tosiaan onneksi näyttäisi menevän helposti ohi. (Ehkä noissa sinkkitableteissa + tuhdissa d-vitamiinilisässä on sittenkin jotain tehoa eikä taudit pääse päälle niin rajuina.)
 
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Meillä ruvettu kävelemään karhukävelyä, hullunkurisen näköistä puuhaa. Ihan hullu touhu menossa kokoajan, ei malta edes keskittyä kun jo seuraavan jutun hoksaa. Seisään yhden käden tuella, hetkittäin irrottaa otetta. Otetaankohan ensiaskeleet tämän vuoden puolella?
 
  • Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Meillä parannellaan flunssaa, koko perheen voimin. Onneksi pahin on jo podettu!

Täällä jäbä melko usein testailee karhukävelyä ja todellakin on koomisen näköistä.
Poika on melko rämäpää nyt kun oppi nousemaan tukea vasten seisomaan. Päästää ihan hasardisti kädet tuesta irti ja luulee osaavansa kävellä ilman tukea. Ottaa rohkeasti askelia tukea vasten ja seisoo yhdellä kädellä tukien. Huojuu kuin humalainen ja meillä vanhemmilla riittää vahtimista.
Silti, edelleenkään ei nouse itse istumaan. Osaisi kyllä taatusti, mutta eihän nyt semmoiselle istuskelulle ole aikaa!
 
miss_piggy
Täälläkin seistään niin että pidetään vaan yhdellä kädellä vähän jostain kiinni. Ylhäällä näkyy neljä hammasta ja alhaalla 2.
Mitään muuta uutta tänne ei oikein kuulukaan. 3 päikkärit otetaan edelleen päivässä, öisin vaatii vieläkin maitoa pullosta sen yhden kerran joskus 02-03 aikoihin ja toka satsi 05-06. Kakka on ollut vähän löysällä mutta vissiin johtuu taas noista hampaista.

Mulla on ollut jotain omituisia ylämahakipuja lähes päivittäin pojan syntymän jälkeen, tänään menenkin käymään Terveystalossa jos löytyis joku syy. En tiedä onko jotain ruoansulatus-ongelmia vai onko synnytyksen jälkeen tullut suolistoon jotain kiinnikkeitä tms.
Lisäksi mulla on palannut kuvioihin iltaisin nuo levottomat jalat. En saa nukuttua kun jalkoja pakottaa. Sama onko sukat jalassa vai ilman sukkia... Jos en paremmin tietäis niin epäilisin olevani raskaana mutta en kyllä oo ku pillereitä syön :D
 
Moikka kaikille ! Jääny vähän vähemmälle täällä kirjottelu, käyn kyllä aina lueskelemassa :)

Meillä tosiaan tapahtu tossa 9kk kieppeillä joku ihmeellinen kehityspyrähys, alko kahden viikon sisällä nousee polvilleen, nousemaan tukea vasten seisomaan, sit konttaamaan ja lopulta oppi menemään istumaanki.. Jonkun aikaa on ottanu askelia tukea vasten ja myöskin yhdella kädellä tukien osaa seistä. Joten hurjasti on tapahtunu tässä n. 3-4 viikon aikana ! Tyttö täyttää torstaina nyt 10kk :) Eilen oppi vilkuttamaan, oli vähän hassun näköstä !

Tyttö on vaa hirveen varovainen, ei uskaltas oikein lähtee laskeutuu, paitsi pakon edessä jos on kiinnostavia tavaroita, yleensä ensin kyllä koittaa seisaaltaan kurottaa ottamaan lattialta jotakin :D Toisaaltaan hyvä, et vältytään tälleiltä, sillonku laskeutuu nii menee tosi hienosti :) Nyt on alkanu päästää irti kokonaan seisoskellessaan mut pyllähtää heti kumoon. Onneksi, liikaa kehitystä muutenkin näin äidin näkökulmasta ;)
 
miss_piggy
Niin joo, meillä on nyt keskiviikkona sitten 10 kuukautis-neuvola, eli 10.12 :) Saa nähdä miten jätkä on kasvanut.
Nyt mulla on joku ihme turvotus menossa, maha on ku pallo :x Pitäisköhän varuilta hommata R-testi..
 
piggy- ehkä kannattaa varmuuden vuoksi? Jos joku pilleri vaik otettu liian myöhään, ei tarvii miettiä. On btw järkyttävää miten maha on paaaljon isompi toisessa raskaudessa!

Täällä ollu yskää 2 vk, tosi limanen. Eilen nosti lämmönkin. Nukkuu ja syö hyvin, tunkee vaan sormia tooosi syvälle kurkkuun, en kuitenkaan siellä nähny mitään. Huomenna vien lääkäriin ni saan mielenrauhan.
 
miss_piggy
En oo pillereitä kyllä unohdellut mutta vaihdoin mineistä yhdistelmiin tuossa vähän yli viikko sitten... ja ekan viikon aikanahan pitäis käyttää lisäehkäisyä. No ei oo käytetty mutta ei oo kyllä hommailtukaan mitään. Paitsi pari päivää ennen ku vaihdoin pillerit, niin tuli touhuiltua mutta jotenkin en jaksa uskoa raskauteen.. No katellaan... :D

Meillä on ollut tänään pitkästä aikaa kakaton päivä. Huomenna varmaan tulee senkin edestä. Huonoon aikaan meidän neuvola huomenna kun on klo 10:15 ja siihen aikaan just yleensä ollaan nokosilla, kun poika nukkuu 09-11 ja itsekin olen silloin saanut yleensä nukuttua jonkun aikaa.
 
Täällä herätty viideltä uuteen päivään. Ei kyllä mun mielestä olis näin aikasin tarvinnut. |O
Poika kyllä nukkui koko yön oikein hyvin, heräilemättä. Unta ei vaan riittänyt näemmä tuon pidempään.

Mä vaan kovasti odottelen, että poika oppisi nopeasti laskeutumaan nätisti alas tukea vasten seisomasta. Päivät on yhtä päätöntä seisomaan nouseskelua ihan kaikkea vasten. Mitään ei voi tehdä silloin kun on yksin poitsun kanssa kotona, kiipeää jatkuvasti meikäläisen jalkoja vasten seisomaan. Eikä silmistään voi laskea hetkeksikään, kun kiipeilee kaikkialle seisoskelemaan ja edelleen saattaa vaan lähteä kaatumaan tikkusuorana kumoon. Vielä on vältytty pahoilta kaatumisilta, mutta pelottaa kyllä, että milloin kolahtaa kunnolla. :O

Konttaamaankin on nyt viime päivinä innostunut yhä enemmän ja enemmän, välillä meinaa mennä nenilleen kun oikein kiireesti täytyy mennä eteenpäin.
Muutaman kerran on seisomasta laskeutunut pyllähtäen istumaan, mutten ole varma onko olleet silkka vahinko vai ihan tarkoitus.

Komentaa kovasti minua ja isäänsä. Yrittää myös saada tahtonsa läpi vähän joka käänteessä ja sitten huudetaan kun ei tahto toteudu. Vaan helpompi se on tulevaisuutta ajatellen nyt jo treenata hyväksymään noita pettymyksiäkin. ;)

Peruin maanantaisen neuvola-ajan ja siirsin ensi viikolle. Vaan eipä tuota ikääkään ole kymmentä kuukautta vasta kuin tapaninpäivänä, sikäli siis ei haittaa ollenkaan...
 
miss_piggy
Meillä 10kk mitat oli tänään neuvolassa 75cm ja 9660g. Painoa on tullut lisää kahdessa kuussa vaan 20g, mutta johtuu varmaan siitä kun konttaa koko aika joka paikkaan, joten energiaa kuluu. Sanoi vain terkka, että koittaa vaikka suurentaa ruoka-annosten kokoa ja siitä yömaidosta pitäisi koittaa päästä eroon. Samaa mieltä olen, ja ensi yönä ajattelinkin aloittaa "unikoulun", ja terkan vinkistä laitan pulloon vain vettä. Moni on kuulemma sillä keinolla päässyt sitten eroon yömaidosta kokonaan. Kun eihän pojalla tosiaankaan nälkä ole silloin klo 03 aikoihin, kerran maidon himo tyydyttyy jo parin hörpyn jälkeen, joten kyse on ihan vain tavasta josta nyt ei oikein meinata päästä eroon.

Viime yö oli ihan shaisse. Mun jalkoja pakotti, välillä vilutti, välillä hiostutti. En tiedä oliko kuumetta mutta nukuin sairaan huonosti koko yön, ja tänään otinkin sitten parit päikkärit yhtä aikaa pojan kanssa..
 
Hortensia- meillä poika oppi kahdessa päivässä laskeutumaan istualteen seisoma asennosta. Olin ehkä julma mutta aina ku rupesi huuto et haluaa istua tai oli kaatua tukkina taaksepäin niin nykäsin housun vyötäröstä niin että tumpsahti pyllylleen maahan. Ei tarvinnu kun tosiaan 2 päivää opettaa ni oppi ite pyllähtää. Nykyään menee kyllä usein hifistellen polviseisonnan kautta alas.

Poika osaa kiivetä sohvalle. Jee :headwall:

Käytii lääkärissä yskän vuoksi, keuhkot oli kunnossa mutta molemmissa korvissa raju korvatulehdus. En olisi uskonut kun aikasemmin kun ollut korvatulehdus niin ei ole syöny eikä nukkunut vaikka tulehdukset olleet lievempiä. No, nyt saatiin antibiootti tipat, vatsansuojalääkkeet, 2 nenäsuihketta, 2 kipulääkettä ja 1 yskänlääkettä. Lääkkeet yksinään kustansi 110 e ja lääkäri 80. Huh, onneksi on vakuutus! Kontrolli aika 3 vk päästä, sillon lääkäri päättää pitääkö laittaa putket, tämä on jo kuitenkin kolmas tulehdus.
 
miss_piggy
Täällä on vissiin vesirokkoa liikkeellä aika paljon ja tarttuu helposti. Saa nähdä löytääkö meidän osoitteeseen. No parempi mitä nuorempana tulis ja kun kerran sen sairastaa, niin sitten ei tule uudelleen.

Vesipullo-kokeilu meni viimeyönä niin, että poika ois juonut sitäkin varmaan pullollisen :D Annoin aamuyöstä vähän, jatkoi unia, 06 maissa veti sitten 180ml maitoa ja nukuttiin 08 asti.
Itse nukahdin taas vasta joskus 24 jälkeen kun jalkaa pakotti. Tänään tilasinkin netistä pari r-testiä. Testataan nyt ihan varmuuden vuoksi kun niin erikoisia oireita tässä on tullut.
Toivon kyllä suuresti että negaa näyttää. Ei tähän nyt mitään toista heti perään haluta, hyvä että jaksaminen riittää tämän yhden kanssa...
 
Kyselin tänään avoimesta päiväkodista tilan vuokrausta, ne olikin tosi kysyttyjä! Helmikuun melkeen kaikki päivät olivat jo varattuina, onnksi meidän suunniteltu 7.3 oli vapaana niin saatiin 1v synttäritila varattua. Tosi aikasessa saa kyllä olla!
 

Yhteistyössä