Helmikuun Helmiäiset 2016 lokakuussa

Itse taas en nää siinä suurta riskiä, että esim. makailen pari tyynyä pehvan alla ja vauva sen aikana kääntyy, kun kovin radikaalia tuo ei mielestäni ole. En usko, että kääntyisi noin "helposti", jos siihen olisi joku hyvä syy, ettei halua kääntyä. Mutta tottakai jokainen tekee tavallaan :)

Sitten taas esim. ulkokäännökseen en suistuisi, jotenkin se väkisin vääntäminen tuntuu ajatuksenakin tosi pahalta.
 
kaikki oli tytöllä oikein hyvin :) syntymäpainoarvio nyt 3100. Sano ET vauvat kasvaa eniten viikoilla 30-35,sattuu just sopivasti joulupyhät tuohon väliin niin on ainaki kasvumateriaalia :D mää käyn vielä 21.12 kattoon miten kasvaa,joku mun valtimo tai mikä lie toimi vähän huonommin ku toinen.ei vaikuta kuitenkaan vauvan hyvinvointiin eikä aina tuohon kasvuunkaan.kiva käydä ennen joulua moikkaan :)
 
Huh, nyt on sokerirasitus onneksi takanapäin. Tuli tosi huono olo nyt jälkikäteen ja kylmää hikeä pukkas kaupassa kun lupasin äidilleni lähteä kenkä-makutuomariksi. Ei oikein kommentteja irronnut..
Neuvolasta tuli melkein heti perään viesti, että arvot on hyvät(y)

Raskausarpia tuli ensimmäistä odottaessa melkeen jokapaikkaan minne voi tulla, pehva oli raidallinen kuin seepralla!! Olin silloin laiha kuikelo:D
Muissa raskauksissa ei sitten arpia tullutkaan, vaikka paino nousi 20+kg..

Minä olen vielä yrittänyt pitää alakerran puskattomana:LOL: vielä pystyi itse sokeroimaan enimmät. Voi niitä onnellisia joilla ei ole kuin 3 karvaa ja nekin vaaleita:ninja:

IMN, mahtaakohan olla sama vauva kyseessä:ROFLMAO: tämä vauveli syntyi kajaanissa...vaikka maailma on pieni, se on tullut huomattua muutaman kerran!!
 
  • Tykkää
Reactions: Tiitana
IMN
Ei sitten taidakkaan olla sama poika kyseessä, tää tapaus synty oyssissa :D

Mulla on tänään ilmaantunut aivan törkeä kipu mahan molemmille sivuille. Samoten raskausmyrkytyksestä tutut näköhäiriöt on lisääntyneet. Verenpaineet tuntuis kuitenki olevan ok, vaikka eipä ne kyllä viime raskausmyrkytyksessäkään hirveästi nousseet..

Uskaltauduin muuten aamulla puntarille.. alkaa uudet kymmenluvut lähestyä. Nyt tullu 6-7kg :confused: eli n. puolet siitä mitä aiemmissa on tullu. Nyt on kyllä tullut kauheesti syötyä roskaruokaa kun on ollut niin paljon menoja pitkin kaupunkia, joten eiköhän tuo painonnousu tästä tasaannu kun arki taas asettuu (ja jääkaapissa odottava pitsa on syöty).
 
Mullakin tuntuu et maha on ottanu sellasen räjähdysmäisen kasvupyrähdyksen ja kilojakin tullu nyt joku 5kg alusta laskien. Otin alunperin tavotteeks sen 10kg koko raskauden aikana, mut ehkä niitten kertyminen on yksilöllistä eikä kaikkeen voi ees ite vaikuttaa. Etten toisaalta aio stressata tosta. Kaikki hiilarihöttö vaan tuntuu maistuvan erityisen hyvin :D

Mulla onnistuu TOISTASEKS karvojen sheivailu ja kenkien pukeminen. Liikkuminenkin on aika kevyttä ja harpon portaita monta askelmaa kerrallaan, juosta kipitän bussille jne. Kauhulla ootan millon se köntys-vaihe alkaa, pelkään että pää hajoo kun ei voi tehä enää ite kaikkea ja mennä pää kolmantena jalkana :D

Saitteko te siis rakenneultrassa jotain syntymäpainoarviota? Me tietääkseni ei, tai sit meni ohi ja pahasti.
 
IMN
Rakenneultrassa ei oikeen vielä tarkkaa syntymäpainoarviota voi antaa, tietenki kilon tarkkuudella voi jotain veikata.. Sillon on yksilölliset painovaihtelut vasta aluillaan ja kuten maalis tais mainita niin vauvat kasvaa eniten viikosta 30 eteenpäin. (Lääkäri?)neuvolassa saatetaan jotain veikata loppuajasta sf-mitan ja ulkoisen tunnustelun perusteella.
 
Täällä käyty tänään lääkärillä tarkastuttaan, onko supistelu vaikuttanu kohdunkaulaan ja kaikki näytti onneks normaalilta. (y)
Eilen oli varsinainen neuvola, jossa sain vihdoin todistuksen kelaa varten. Pääsee tilaan lisää hypisteltävää. Hempat on laskenu aika reilusti, joten rautaa joutuu nyt sitten syömään. Ehkä sekin vaikuttaa tähän väsymykseen, yöllisten supistelujen lisäksi.
Tämä viikko ollaan kuitenkin sairaslomalla lepäilemässä ja katsotaan sitten ensi viikolla taas mikä on olo.
Mä laskeskelin tossa, että jos pidän osan lomista ennen äippälomille jäämistä, niin enää ei olis kun 7 viikkoa töitä :)

Sheivaamisesta, säärikarvat pystyy viel suurinpiirtein itse ajelemaan, mutta tosta intiimialueen raivaamisesta on ollut pakko luopua. Vähän kyllä harmittaa, siitä kun oon ollut aika tarkka, mutta en kyllä mieheen ko hommassa kyllä myöskään luota :ROFLMAO:

Wendys & booris 24+0
 
Onpas paljon tullut tekstiä. Eilen meinasin kirjoitella, mutta se sitten unohtu muiden kiireiden keskellä. Mulla on ollu su ja ma tosi huonoja päiviä. Eilen supisteli suurimman osan työpäivästä tosi inhottavasti. Su taas paineen tunne alapäässä oli jotain järkkyä. Tuo paineentunne onkin jo kuukauden vaivannut, mutta ei onneks joka päivä. Onko muilla tätä ongelmaa? Mulla pahimmat on seisominen, pöntöllä istuminen ja pönnääminen sekä kyykyssä oleminen. Tuntuu, että alapäässä keilapallo on tulossa haarojen välistä ulos ja repeen kahtia :eek: huomiseks sainkin sitten neuvolan sekä lääkärin. Saa nähä tuleeko saikkua. En kyllä usko, että mitään pehmentymisiä ois tapahtunut, mutta hyvä käydä tarkastamassa :rolleyes:

Eikös tuo syntymäpainon arvailu oo aika hakuammuntaa. Siis välillä kuulee niin suuria vaihteluita, että voi ihan kilollakin heittää. Itellä tosin heitot on ollu ihan muutamassa kymmenessä grammassa.

Mulla vauvan liikkeet tuntuu alhaalla, ylhäällä ja yleensä vas. Sivulla. Eli varmasti aika paljon vetää vielä rundia masussa. Eikös ne tosiaan pääse kääntymään vielä aikalailla viime metreille asti. Tosin esikko oli rauhallinen ja alusta loppuun oli raivotarjonnassa.

Jännä nähdä huomenna hb neuvolassa. Oon nyt syöny joka toinen päivä yhtä ja joka toinen päivä kahta tablettia obsidania, nii kiva nähdä onko ollu vaikutusta.

Stalkkauksesta, me ei olla kerrottu sukupuolta kellekkään ja nyt kaverit fb:ssa kyttää, että myynkö tyttöjen vastteita pois ja kuin paljo :LOL: pari ulkovaatetta oli pakko myydä kun samaa kokoa talvivaatetta löytyi 5 kaapista, kaikkia ei tarvita vaikka kaksoset olis tulossa :D
 
Ai että on olon puolesta ollut huono päivä! Aamusta alkaen on pienestäkin kyykistelystä tullut epämääräinen huono olo ja nyt illalla supisteli enemmän. Ei tosin mikään ihme kun huilailu jäi vähiin kun käytiin töiden jälkeen kaupoilla. Torstaina olisi neuvola ja saikun mahdollisuus on kyllä viime aikoina ollut monesti mielessä.

Turvakaukaloita käytiin hypistelemässä. Vielä ei ostettu ja nettiselailulla löytyi edullisesti brio primo - kaukalo isofixtelakalla. Onko kenelläkään kokemusta tuosta? Onko kätevä käyttää? Entä onko miten painava? Houkuttelisi tilata tuo kun olisi 100e halvempi kuin mitä lastentarvikkeesta saisi halvimmillaan.

Vinkata saa myös jos tiedätte muhkean/tiiviin/korkean imetystyynyn. Esikolla oli lainassa perus tyyny ja se oli aivan liian löysä ja littana minun makuun. Netistä olen koittanut katsoa mutta kuvan perusteella ei voi yhtään sanoa miten napakka on. Ja kaikki mitä olen livenä nähnyt on niitä lörttöjä..

viikot poksuu 26
 
hattisvattis Eikös IMN suositellut juurikin tuota mulle, käytiin itsekin testaamassa lastentarvikeliikkeessä ja oli kyllä ihan hurjan kevyt malli, toimi ihan kivasti "sitterinäkin" ja oli tosi näppärän oloinen kantaa. Tosiaan tuo keveys nousi esille kun roudaili niitä muita tuon ohella niin itse himoitsemani Cybexin uutuus jää kyllä kauppaan sillä en meinannut jaksaa sitä kantaa vaikkei ollut edes vauvaa kyydissä. Ihan järkky raskas! Meillekin tulee siis tuo Brion primo.. Suurimassa osassa nettikauppoja se maksaa tuon 179 jalustan kanssa, jossain bongaisin sen jaluistoineen 140e, en vain muista että missä. Täältä löytyy tarjoushintaan tuo myös lastentarvikeliikkeestä..:)
 
IMN
Jep, minä suosittelin brioa :) Surusilmät luettelikin jo syyt :D meillä oli tuo käytössä viime kerrallakin ja nyt ihan muita katselematta ostettiin sama. Sillon oli hobbyhallissa tarjouksessa 139e. Ozbabylla tai babystylessa oon kans tainnu nähdä tuota halvemmalla.
 
Minä oon kattellut lämpöpusseja JO talveksi 2016-17 rattaisiin. On hyvä olla ajoissa liikenteessä. :D:D

Löysinkin aivan mahtavan mutta se on ihan törkykallis. Onko järjenköyhyyttä maksaa pussista noin paljon selkän ihanankammottavan kuosin takia? :LOL:

http://fi.babyshop.com/toe-muff-aop-beige/p/91762?nosto=history-recommendations

Huh, mulla alkaa tänään joulusiivous, aattelin makkarit pestä lattiasta kattoon, huomenna vessan, kylppärin ja olohuoneen. Keittiö jää viikonlopulle. Mullahan joulusiivous tapahtuu aina marraskuuntaitteessa sillä oon niin turkasen töissä koko loppuvuoden etten ehdi nokkaani kotona näyttää. Hirvittääkin miten jaksan joulukuun töissä. :eek: Onneksi sen rutistuksen jälkeen alkaakin melkeen heti äippäloma!
 
Käyköhän tuo brio primo-kaukalo isofix-telakalla emmaljungan yhdistelmävaunuhin? Ollaan vaunuja käyty kattelemassa ja jotenkin jalat vie joka kerta emmaljungan duo edge -vai mitkä ne nyt oli- luo.

Täällä kanssa tuli kesken kauppareissua seinä vastaan, kun menin töistä neuvolaan ja sieltä anopille käymään eikä maha enää halunnutkaan kauppaan. Alkoi sellainen särky ja väsy koko vatsan alueelle että huhhuh. Oloon auttoi vasta kunnon päikkärit, ja nyt täytyy alkaa käyttää tuota tukivyötä ihan joka päivä. Saikkuakin olen harkinnut, mutta toistaiseksi oon jaksanut töissä.

Meillä oli tosiaan eilen neuvola, ja hemppa oli 117, eli tosi hyvä. Paineet olikin sitten alhaiset, satasen kieppeillä. Ajoittainen huimailu johtuu siis niistä. Mulla tosin on aina ollut tosi alhaiset paineet, että tuntuu ihan normaalilta. Painoa, apua, on nyt tullut alusta lähtien 7 kg!! Koskaan ole painanut näin paljon!:eek: Onneksi paino ei sinäänsä näy, vaan keskittyy tuohon mahan seudulle. Enkä toisaalta ihmettele, herkkuja menee joka päivä erinäisissä hiilaripitoisissa muodoissa...:coffee:

Nyt takaisin töihin, vaikka istuminen tuntuukin tosi ahdistavalta, ihan kun ei happea saisi kunnolla..:confused: (rv 23+2)
 
IMN
Mullakin ois kauhesti siivottavaa mutta totta puhuen en uskalla kohottaa pulssia kauheasti.. varmat supparit tiedossa jos tartun moppiin. Mies onneks lupautui pesemään kylppärin viikonlopun aikana, sitten onkin se raskain hoidettu.

Painoarvioistahan mun piti jo aikaisemmin. Tosiaan ulkoisesti tehdyt painoarviot ei kerro oikeastaan mitään, esim. Esikoisesta sf-mitta hieman keskikäyrän yläpuolella, mutta vauvan koko oli 2% luokkaa. Kokenut kätilö/th voi tietenkin osua lähellekin :) Ultralla tehdyt on sitten tarkempia, mutta ei kiveenhakattuja nekään. Mulle ei oo ikinä syntymäpainoarviota annettu noiden kasvuhidastumien vuoksi, mutta sen hetkinen paino on arvioitu joka kerta. Esikoisesta veikattiin 2,6 kiloiseksi neljää päivää ennen käynnistystä ja syntyessään oli 2795g. Neitiä veikattiin käynnistystä edellisenä päivänä ehkä jopa alle 2,5 kiloiseksi mutta painoikin 3035g :)
 
Mä en kauheesti noihin painoarvioihin luota. Ne on vain "arvioita". Esikoisesta edellis päivänä ultralla katottuna painoarvio oli 4400g. Tiesin ite ettei tosiaa oo niin iso. Seuraavana päivänä ku synty, niin paino oli 3980g :D
 
Mä tilasin Lekmeristä Gracon kaukalon telakoineen, oli tarjouksessa 142e. Oon tykännyt siitä kun se on tilava kaukalo, ei mikään kevyt mutta onkohan niissä niin kauheita painoeroja. Kannoinpa samaisissa kaksosetkin, ja haba kasvo :D

Ja mä tykkään noista Emmaljungan Duo Edgeistä, suosittelen, ne on vaan niin ihanat :love: Mä otin ne classic rungolla koska sinne teräs koriin mahtuu enenmmän tavaraa ja kestää paremmin, samoiten isot pyörät kulkee kelissä kuin kelissä :) Mut nää on makuasioita, niistä ei parane kiistellä :D

Aamusella käväsin neuvolassa, kaikki ok, paitsi paino :ninja: Se on kolmessa viikossa noussut kolme kiloa, no onpahan tavotetta kuhan vauva on syntynyt :D No onneks neuvolantäti ei ollut huolissaan, kun lähtöpaino on kuitenkin normaalissa :)
 
Surusilmät: tuo linkkaamasi lämpöpussi on IHANA! uskoisin, että saisi myös hyvin eteenpäin kaupaksi jos haluaa? :) Minirodinilla on kyllä ihania tuotteita. Oon katsellut jo vähän sillä silmällä sieltä takkia pikkuselle talveksi 2016-2017. :whistle:. Siis haalari toki tarvitsee ostaa mutta että olisi semmonen ns. parempi takki sitten lisäksi.

Menin myös jo ostamaan ensi talveksi fleece-haalarin, koska eteen osui niin ihana etten vaan voinut vastustaa! http://www.johnlewis.com/hatley-baby-tractor-snugglesuit-red/p1958276. :love:

Siivouksesta: olen koko syksyn käynyt kaappeja läpi ja vienyt tavaraa kirpparille sekä lahjoittanut eteenpäin. Ihana tunne saada turhaa roinaa pois nurkista ja tilaa ympärilleen. :)
 
kyllähän väkisin raskausajan painonnousuun vaikuttaa äidinkin lähtöpaino.. :) mutta Joo,määki oon onnistunu jo haaliin itelle sen 8,5kg eli 60kg meni rikki ja ittiä kyllä hirvittää.toivottavasti ei 70kg rikkoudu.

ei noita sikiön syntymäpainoarvioita tosiaan tässä vaiheessa varmaan hirveesti hyödytä sanoa mut mulle ne pisti noita lukemia käyrälle just sen takia et jos vähän seurataan kasvua nyt niin nähdään missä mennään. Esikoisesta löytyy samanlainen käyrä :) oli tosiaan erikoislääkäri Se kenen luona kävin ja joka sanoet Se sikiön paino nousee eniten rv 30-35.

mulle tehtiin esikoisesta yliaikakontrollissa ultralla painoarvio ja Se meni vaan 40g pieleen

fiona älä huoli,ei semmosta köntysvaihetta välttämättä edes Tuu :) mää en ainakaan oo tuntenu itteeni yhtään köntykseksi kahdessa edellisessä raskaudessa.ihan ite oon päässy sängystä,saanu kengät jalkaan,kävelly ja pyöräilly loppumetreille asti :)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Joo pakko se on ollu ite pärjätä loppuun asti ku ei mitään kotihoitajaa ole :D Viimeksi juostiin asunto-asioita vielä käynnistystä edeltävänä päivänä ja homma näyttöineen ja pankkikäynteineen jatkui 5pv synnytyksen jälkeen. Tuo sheivaaminen vaan on lähinnä yltämisestä kiinni kun maha vyöryy näkökentän eteen :rolleyes: esikoista oottaessa minäkin pyöräilin ihan viikolle 38 asti.
 
Onpa vapauttava tunne päästä syömään sokerirasituksen jälkeen :p tosin nyt on kamala väsy ja pää edelleen kipeä, joutuu varmaan ottaa torkut ja kattoa sitte, miten vapaapäivänsä käyttäis... Tympein vaiva koko sokerirasituksesta tuntuu tällä hetkellä olevan kipeät kyynärtaipeet, mulla ei oikein iho tykkää tosta teipistä vaikka ei se siinä kauaa ollukkaan..

Yllätin itteni eilen kaupasta ettimästä luumumarmeladia ja tänään on pakko tehdä luumumoussesarvia :X3: ja jos oikein hyvä tuuri käy, voitais illalla päästä kattomaan meidän palleron uusinta serkkua :love:

Viikot menee sekasin koko ajan ja välillä joudun neuvolakortista tarkistamaan, missä mennään mutta kyllä se tais tänään 26 poksahdella :)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Tosiaan, mullakin poksuu tänään 26+0! :) Nää viikot vaan vilistää ohi.

Ainiin, OYSiin synnyttämään aikovat; omat tutit mukaan. Meillä oli tänään kunnon tuttikatarstofi kun miehen sisko oli sellaista vailla, eikä sairaalasta tuttia enää saanut tai kukaan muu ehtinyt viemään. Soitin osastolle ja kysyin vierailuajoista ja vastaus oli jyrkkä "et saa tulla jos et ole isovanhempi". Jaha, eipä sitten. No, laitoin viestiä että en pääse tuttia tuomaan ja miehen sisko vastasi että hänelle juuri toinen hoitaja sanoi, että on ihan ok jos tuun käymään. Onneksi sattui olemaan kiva hoitaja siinä kansliassa niin päästi mut viemään sen p*rkeleen tutin. Eipä musta varmaan hirveästi haittaa kellekään ollut kun kävin yhden tutin nakkaamassa ja ehkä 5min viivyin kyselemässä kuulumisia :LOL: Kaikilla muillakin oli vieraita..
Mun mielestä hoitajilla pitäisi olla yhtenäisempi linja noiden vierailujen kanssa. OYSissa on aina ollut tuo ongelma, että jotkut hoitajat päästää kenet tahansa käymään ja jotkut taas ei päästä isääkään kuin vierailuajoilla :mad: Mua ei henk.koht. kauheasti liikuta että kuka siinä naapurivuoteen vierellä vierailee, kunhan käy ihmisten aikoihin eikä pidä meteliä. Mitä väliä sillä on istuuko siinä vauvan mummo vai kummin kaima, kun kaikilla ei ole edes sitä isää saati isovanhempia jotka kävisi.

Huh, sain purkaa kiukkuni :LOL: Alkoi kyllä kasvaa jokin elin otsaan kun sen tutin takia joutui lähtä ajamaan vaikkei ollut ees varmuutta että päästetäänkö mua sisään..
 
Viimeksi muokattu:
ai saako oysiin nykyisin tulla isovanhemmatkin :O 2011 ei saanu. Ja 2008 sai... On kyllä Joo hankalaa ku käytännöt vaihtelee.Määki jo mietin et saakohan exä tulla lasten kanssa käymään :D

ite Tykkään että vieraita ei kävis kellään paljon.sais rauhoitettua sen sairaalassaoloajan ku kuitenki jotku voi olla tosi kipeitäkin.ja eihän siellä olla ku pari päivää niin voi kai sitä kyläillä sit kotonakin
 
IMN
Niin, jos selviää vaan parilla päivällä. Kaveri oli 2009 kaksi viikkoa osasto 13/I:llä, eikä hänen äitinsäkään saanut käydä. Lapsen isää ei kiinnostanut vierailla kuin kerran. Minä kuitenkin miehen kanssa pääsin käymään, luulivat kai mun miestä lapsen isäksi :rolleyes: Sai kaverikin jotakin seuraa..
Ei siis se tietenkään ole kiva jos koko ajan ramppaa porukkaa. Voihan niiden vieraiden kanssa mennä vaikka käytävälle tai oleskelutiloihin, jos on paljon vierailijoita tai tulevat kauempaa ja viipyvät siksi kauemmin. Mutta jos yksi kaveri käy puolen tunnin verran pyörähtämässä niin en näe siinä mitään eroa siihen jos käymässä ois lapsen mummo, pappa, isä, kuka ikinä.

Osaston ovessa luki että vain isät ja isovanhemmat (ja lapsen sisarukset?) ovat tervetulleita. Vierailuaika 18-19. Tyhmää jos isänkään ei anneta käydä kuin vierailuaikoina.. Esim. jos meillä ukko ois iltavuorossa niin eipä pääsis käymään ollenkaan (n) Luulisi isällä olevan oikeus nähdä lastaan kauemmin kuin tunnin verran päivässä, kaikki kun ei sitä isyyslomaakaan heti alkuun pidä..
 

Yhteistyössä