Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Meille oli ohjeistus pakkasilla, että kahden viikon ikäisen voi viedä ulos aluksi 5min ja siitä pidentäen. Lokavauvan sai plussakeleillä viedä heti. Tuo -10 tosiaan ois pakkasraja, mutta eipä taitais esikoinen saada vapaapäivää sillä verukkeella että ulkona on pikkusiskolle liian kylmä :rolleyes: eli ollaan kyllä parinkympin pakkasillakin käyty tuo puolen tunnin "aamulenkki" heittämässä. Tietenki ämpätty enemmän vaatetta päälle :) leudommilla keleillä yleensä jätän pihalle nukkumaankin.

Mun mielestä näissä pakkasrajajutuissa vois neuvolakin käyttää ihan maalaisjärkeä. Eihän kaikki pääse sinne neuvolaankaan muuten kuin vaunuilla ;) Onneks meille on sattunu semmonen neukkutäti joka ei ota kaikkia suosituksia liian pilkuntarkkaan. Vois moni muu terkka olla meidän kans ihmeissään :ROFLMAO:
 
Ehkä sitttenkin Ootteko te kokeillu kapalointia yön ajaksi? Monella tuntunu jelppivän kun vauva on tiukassa paketissa :) meillä on käytössä SwaddleMe-liina, jolla saa sopivan napakan, mutta joustavan kapalon aikaseks.
Kerran yritettiin mutta oli varmaan vähän väärän mallinen kangas tuohon tarkotukseen kun ei siitä oikein mitään tullut :cry: Pitäisi yrittää uudelleen.. tosin vähän mietityttää lämpö, kun tuo on öisin ihan hiestä märkä vaikka nukkuu pelkkä vaippa päällä, niin miten kuuma mahtaisi olla kapalossa.

Tämä päiväkin mennyt vaan max 1.5h unilla (ja mielellään sylissä) joten näinköhän täälläkin olisi tiheän imun kausi menossa (n)
 
ja pakkasellakin kun muistaa vaan että Se on se hengitysilman kylmyys mitä seurata, eli laittaa harsoa tai muuta vaunun aukon suojaksi niin että se ilma vaunuissa lämpenee.nythän on (olis!!) ihanat ilmat kärrytellä,ainaki täällä Oulussa kelit kieppuu nollan lähellä ja linnutkin on jo alkaneet laulaa <3
 
Kirpsakka: mä asun kaupunkialueella ja sairaalaan on noin 2km matka, niin meillä sairaalan lähetti hakee kotoa. Maitopoika käy maanantaisin, keskiviikkosin ja perjantaisin hakemassa maidot ja tuo tyhjiä tilalle. Joten ei tartte itellä onneksi toimitella minnekkään noita. Ojentaa kylmälaukku vaannovenraosta :)
 
Onnea Meeku!!

Mulla kirpsakka riippuu aika paljo siitä miten ehdin ja saan pumppailla irti. Mutta hakukerralle on yleensä 750ml-800ml.. päivässä ehdin pumpata kerran tai kahdesti ja saalis on 250-300ml. Kuinkas paljon sinä lähetät kerralla?
 
Onnea Meeku!!

Mulla kirpsakka riippuu aika paljo siitä miten ehdin ja saan pumppailla irti. Mutta hakukerralle on yleensä 750ml-800ml.. päivässä ehdin pumpata kerran tai kahdesti ja saalis on 250-300ml. Kuinkas paljon sinä lähetät kerralla?
Lähetän yleensä litran verran, ja mietinkin että mikä mahtaa minimi olla mitä ne ottaa vastaan :) Viimeksi kun luovutin niin päivittäin tuli 1,5-2,5 litraa, joista otettiin omille vauvoille ensin maidot kun olivat keskolassa. Silloin jäi luovutukseen n. 150l, huh, ei tuu kyllä millään nyt tollasia määriä :D

Täällä maksetaan 17 euroa litralta.
 
Onnea Meekku!

Vihdoin uskalsin ottaa rintakumit käyttöön, vaikka hankittuna ne on ollut jo ennen synnytystäkin. En tajua, miksen ottanut niitä aikaisemmin. Eihän se imettäminen olekaan aivan kauheaa, kun laittaa ne. :) Oon niin tyytyväinen, että joku täällä kannusti niiden käyttöön. Kiitos! Kai niissäkin voi jotain haittaa imuotteelle olla, mutta nyt ei enää pelota, että koska pitää seuraavaksi imettää... Parempi niin.

Kohkaaminen viime yönä loppui kokonaan, kun laitoin vauvan yöksi toukkapussiin. Vaihtoehtona kapaloinnille toimi oivallisesti. Ainakin yhden testiyön :D.
 
IMN
Oon monesti miettiny tuota luovutettua maitoa, että testataanko sitä mitenkään? :D melkeen oon jopa sairaalassaki pyytäny vauvoille korviketta ku oon pelänny että mitä se luovutettu voi sisältää.. :whistle: esim. nikotiini, huumeet ym. mistä ne tietää ettei luovuttava äiti käytä mitään?

Meidän neidillä on tänään ollu tosi kovia masuvaivoja, vaikka on syönytkin nornaalia vähemmän :( pikkuhiljaa tuntuu ilma purkautuvan kun on koko päivän äkissyt..

Pappikin ilmoitti tänään ettei pääsekään perjantaina käymään meillä, vaan tulisi jo torstaina. Siis huominen vielä aikaa keksiä se nimi :cautious: kai muillakin on yhtä vaikeaa? :D mieskin tuntuisi jo hyväksyvän minkä tahansa nimen kunhan vaan lopettaisin jahkailun :LOL:
 
En tiedä ottaako ne mitä näytteitä noista maidosta, ainakin kolmesta ensimmäisestä erästä ne ottaa bakteerinäytteet. Tota mäkin mietin että jos on niitä kun sanoo ettei tupakoi luovutuksen aikana ja polttaa joka tapauksessa. Saati sit muut aineet :confused:
 
Meillä vähimmäismäärä mitä ne ottaa vastaan on 500ml/ per haku. Koska se ei oo enää kannattavaa kenenkään puolesta jos alle sen menee, kun kuitenki maito testataan ja kuletellaan... Mutta hienosti Kirpsakka tulee maitoa pienille vauvoille sulla. :) Onko sulla sairaalasta pumppu vai pimppaatko omalla?
Meillä on ihan idiootti tuo sairaalan pumppu, siitä.pitää maksaa 1.50e/vrk vuokraa. Oon aatellu et palautan tuon ja ostan itelle sähköpumpun, koska se tulee halvemmaksi kun tuon mööpelin vuokra. Vaikka onki hyvä.

Siis joo IMN, kyllä jokaisesta pullosta otetaan labrat :D
Tupakointi on kielletty, samoin alkoholi. Buranaa jos joutuu käyttää niin pitää pitää 24h väli luovutuksessa, panadolissa 3h. Muita lääkkeitä ei saa käyttää, samoin hormonaalinen ehkäsy on nounou. Ja näin meillä Kainuussa. Noissahan on sit paikkakuntasia eroja.
 
No äläpä. Maitokeittiön nainen ei sanallaankaan sanonu että tuosta pitäs maksaa vuokraa. Luin vaan niistä lapuista jotka piti täyttää. Ärsyttävää, koska toi pumppu ois hyvä. Mut menee vähän plus miinus nolla kannattavuuden puolesta pitää tota. Melkein puolet tienesteistä menis tuon vuokraa.
 
IMN, meillä ollaan nimen suhteen ihan samassa pisteessä(n)
Yks suosikki on ollu jo raskausajasta lähtien, mutta sekään ei jostain syystä tunnu nyt siltä oikeelta. Tuntuu ylipäätään ettei vauvalle sovi mikään oikee nimi, vaan kaikki höppänät, nöppänät ym lempinimet on parempia. Luultavasti se johtuu siitä, ettei vauva näytä vielä "ihmiseltä" jos ymmärrätte mitä tarkotan. Onko teillä (joilla jo lapsia on) ollu epäilyksiä tai totuttelemista nimen suhteen vielä kun se on jo annettu? Mut myöhemmin varmasti kuitenkin nimeen tottunu? Mietin vaan onko se nimi mitä ollaan mietitty kuitenkin se oikee, mutta nyt vaan totuttelun puutetta kun ei olla sitä käytetty. Mikään muu ei toistaseks tunnu paremmalta. Tästä saa vielä kriisin aikasiks :eek:
 
IMN
Aina se tuntuu oudolta puhutella nimellä :D ja vielä oudommalta kuulostaa kun joku käyttää annettua nimeä. Kaikista nimistä on kuitenkin jonkinlainen mielikuva, mutta kyllä se vauva alkaa ajan kans näyttää nimeltään, tai oikeastaan nimi lapselta :)

Ääh, tänään se pitäis päättää :cautious:

Niin ja kiitos vastauksista tuohon maidon testaukseen! Nyt voin huokaista helpotuksesta jos vielä joskus on tarvetta luovutetulle :D

Maalis, mitkä fiilikset? :) mää näin eilen naisen synnytyskävelyllä, olikko se sinä? :LOL:
 
Me ei päästä miehen kanssa ollenkaa yhteisymmärrykseen nimestä:cautious:. On todella turhauttavaa, mut onneks ristiäisiin on vielä aikaa, päivämäärää ei vielä siis ole päätetty:D.
Ja tuntuu aluks oudolta kutsua vauvaa nimellä mut kyllä siihen tottuu sit melko nopeasti :).

Tänään on vauvalla eka neuvola, saas nähdä paljonko on painoa tullut.

Yö nukuttiin ihan äärimmäisen surkeasti, kun vatsaa tuntu vääntävän:(. Onkohan tutilla vaikutusta ilmavaivoihin, tai lisääköhän ne kuinka herkästi niitä. Esikoinen ei syöny tuttia, tämä taas nukkuis ja rauhottuis sillä, mut en mielelläni käytä tuttia jos siitä tulee lisää ilmavaivoja:oops:.
 
mulla on ainakin jokaisen 4 kohdalla ollut tottutteleminen nimeen, mutta sitten kun siihen tottuu niin ei sille lapselle muuta osaisi ajatellakkaan :D meillä on ollut kans niestä vääntöä, mutta nyt tuntuisi että ollaan päästy nimestä yksimielisyyteen ja ehkä pojasta tulee joku muu kun tän hetkinen maukka peruspätkä :D
 
IMN
Tähkä, mulla tulis mieleen että jos vauva tuttia imiessään nielee ilmaa, niin se johtuis siitä ettei vauva oo vielä tottunut tuttiin, vaan luulee sieltä tulevan ruokaa. En sitten tiiä, tää on vaan mun diagnoosi :D ainakaan ite en oo huomannu että lapset ois nieleskelly tutti suussa, ellei sitten oo ollu nälkä :)

Mulla on jo kunnon stressi siitä nimestä. Huomenna kolmelta on ihan viiminen deadline :cautious: tahotteko auttaa mua? :D oikeita nimovaihtoehtoja en paljasta ettei kukaan bongaa sukunimeä kastettujen palstalta :p

Mulla on siis ongelma, että itelläni on kaksiosainen nimi ja niin myös meidän vanhemmalla tytöllä, tyyliin että ite oisin minna-sofia ja tyttö ois anna-sofia. Jälkimmäinen nimi siis sama. En kuitenkaan tuota nimeä keksiessä tullu ajatelleeks että jos joskus saisin toisen tytön niin pitäiskö hänestä kans tulla "-sofia". Kaikki muut ainakin tuntuu olettavan niin, mutta en oo ite ihan varma että tuleeko nimistä turhan samanlaisia, vaikka pelkällä etummaisella nimellä molempia puhutellaankin/puhuteltaisiinkin. Toinen vaihtoehto kaksiosainen nimi jollain toisella jälkimmäisellä nimellä tai sitten ihan vaan kolme nimeä ilman väliviivoja. Ja oisko se toinen nimi sitten tää "sofia" vai ihan joku muu.. Ääh, auttakaa pliis :LOL:

Miten muut joilla on suvussa kiertäviä nimiä, onko ne annettu vain perheen ekalle tytölle/pojalle vai miten? Meidän suvussa ei oo ollu tilannetta jossa perheessä ois ollu enemmän ku yks tyttö..
 
Onko siis joku paikka mistä näkis minkä nimisiä vauvoja nyt on kastettu? :D Kiinnostais tietää mitä nimiä just nyt annetaan.

IMN, luulen et teiltä iteltä se ratkasu loppujen lopuks tulee ja miten päätättekin, niin se on paras just niin. Ite en ehkä antais lapsille liian samanlaisia nimiä. Mietin asiaa omasta näkökulmasta ja kokisin häiritsevänä, jos mulla ja siskolla ois kovin samanlaiset nimet. Mut ihan hyvin jonkun toisen mielestä ois just kiva niin. Ymmärrän siis sun pointin tossa. Voisko tälle uudelle tulokkaalle antaa jonkun muun suvussa olevan nimen toiseks osaks? Ois varmaan kuitenkin kiva et nimi ois kaksiosainen, ettei sit ois liian erilainen teiän nimiin nähden. Mutta niinku sanottu, teette just niinku teistä oikeelta tuntuu, tässä vaan ajatuksia mitä tuli mieleen:)

Me ollaan miehen kans nimestä päästy yhteisymmärrykseenki, mut kun tuntuu niin epävarmalta. Tuntuu et mietin ihan liikaa epäolennaisia asioita, just kuinka suosittu se nimi on, millasia lempinimiväännöksiä siitä saa, tuleeko nimestä jotain mielleyhtymiä tai onks sillä jotain outoja merkityksiä mitä mieltä sukulaiset on nimestä jnejne.. Näillä pohdinnoilla ei tuu valmista :ROFLMAO:
 
en oo tainnu olla minä siellä kävelyllä :D alkaa selkä jo oleen sen verta kipee että ei tässä paljon enää kävellä.. Huomenna Pitäis tulla oysista soittoa että millonka olis Se kontrolli.neuvolasta meinas että saattais olla jo perjantaina.toivottavasti! Millanen oulussa onkaan nykyisin tuo käytäntö.passittavatko paljon porukkaa kotiin vielä tuolta kontrollista?mulla ei oo kokemusta muuta ku vuodelta 2008 ja Sillon sain jäädä sille reissulle..
 

Yhteistyössä