Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Maalis Minä ku vielä katoin että tuollako se nyt taapertaa :D
Jos eivät meinaa samalla reissulla ottaa sisään niin kannattaa ainakin kysyä :) meidätkinhän ois passitettu vielä kotiin, mutta Raudaskoski soitti meidän toiveesta synnärille, josko ois tilaa. On muuten ihana lääkäri! :)

Nimi saatiin päätettyä! :D löydettiin suvusta kiva nimi toiseksi nimeksi ja pienen pohdinnan jälkeen päätettiin jättää erilleen etunimestä :) kaksiosainen nimi on ollut välillä itselleni melkoinen riesa, joten ajattelin toisen tytön säästää siltä :whistle: naureskelin kyllä miehelle että saatan yön pikkutunteina käydä vetämässä sen viivan siihen väliin :LOL:

Fiona Paikallislehdissä on yleensä kastettujen palstat :) netistä löytyy myös kauheasti nimilistoja ja -koneita, nimien merkityksiä ym. Väestörekisterikeskuksen sivuilta voi katsoa kuinka paljon mitäkin nimiä on minäkin vuosina annettu.

Meillä on mies ja poika olleet mahataudissa. Eipä tää ookaan ku vasta toinen mahatauti meidän perheeseen vauvan syntymän jälkeen..:cautious:
 
IMN
Mulle iski uus nimistressi; pitäiskö sittenki ottaa miehen sukunimi.. :rolleyes: tuossa kaksiosaisessa etunimessä ei ookkaan vielä tarpeeks haastetta niin siihen perään vielä harvinaisempi sukunimi mallia "kirjain kirjaimelta tavattava" :D
 
Meillä nimi vielä vaiheessa, toinen nimi pitäisi vielä keksiä. Sukunimi täälläkin tulee olemaan hankala/kirjain kirjaimelta tavattava joten etunimet tulee olemaan selkeitä Ristiäisiin on vielä kuukausi aikaa.

Jokohan uskaltaa huokaista helpotuksesta että kyseessä oli joku lyhyt kausi. Nyt on pari päivää nukuttu päivisin taas kolmen tunnin päikkäreitä, eikä olla kokoajan tissillä. Viime yönä nukuttiin yli 12h, toki syötiin parinkolmen tunnin välein, tosin itse olin niin väsynyt että taisin nukahtaa heti kun tissi oli suussa Tämä tyytyväinen vauva on paljon mukavampi kun kitisevä :whistle::whistle:
 
Täällä painitaan vieläki tissityksen kanssa. Viimeksi eilen käytiin imetyspolilla opettelee. Maitoo tulee runsaasti, nyt on enää kyse äidin ja lapsen kärsivällisyydestä. Yöt on mitä on, mahakipuja ilmeisesti, kun sylissä vaan viihtyis. Heti kun laittaa sänkyyn niin alkaa ääntely. Mulla on menossa antibioottikuuri tissitulehdukseen niin toivon että mahakipu loppuu kun kuurikin huomenna päättyy. Äidillä hirveet univelat, stressi ja murhe, mutta en luovuta! Imetysasentoki ilmeisesti ollut päin peetä. Vinkkejä tähän? pitäis vaan osata rentoutua ja antaa kaiken mennä omalla painollaan. Nimittäin lapsi on ainaki kasvanut, yli neljä kiloa jo.

Kurjaa että yrjötautia on liikkeellä. Pitää toivoo että säästytään :cautious:

Ristiäisjärjestelyjä täälläkin suunnilla, kovaa hommaa.:confused: kiva että muutkin tuskailee nimien kanssa, meillä pähkäillään kahden nimen kanssa, kumpi valitaan. Onneks ei riitaa oo tullu, kummatkin nimet hyviä mutta ei vaan osata päättää :X3:
 
Voi tsemppiä IMN oksutaudin kanssa:unsure:.

Mä niin toivon että vauva ei saa tartuntaa tuolta esikoiselta, onneks esikoisella ei muuta oiretta kun tuo kuume, yhdeltä yöllä annoin särkylääkkeen ja nyt tuntuu vasta siltä että alkais kuume taas nousemaan. No ensimmäinen sairastelu tänä vuonna, jos jotain hyvää on haettava:D.

En tiiä onko tää nyt sitte tiheän imun kautta vai mitä, mutta vauva ei juurikaan nuku ja koko ajan ääntelee jotain, tissille hetkeks rauhoittuu mut hetken päästä taas alkaa ääntelyt ja pienet ähinät.
 
Täältäkin IMN jaksamista, mahatauti on kyllä niin kamala :cry:

Tähkä, täällä ihan sama juttu! Tänäänkin koko päivä oltu hereillä lyhyttä vaunulenkkiä lukuunottamatta. Hirvee ähinä koko ajan, ilmeisesti ilmavaivojakin mut lisäks sellasta sylin/tissin tarvetta. Tuntuu ettei maitoakaan nyt tuu oikein kunnolla, vaikka alkuun ihan suihkus ja imetys yhestä rinnasta riitti. Eilenkin illalla syötin molemmat rinnat ihan tyhjän tuntusiks eikä vauva tuntunu tulevan kylläseks, sit oli unen saanti tosi vaikeeta. Mitäköhän tääkin nyt yhtäkkiä o_O
 
Fiona, toivotaan että tää on joku lyhyt ohimenevä kausi.
Mulla oli esikoisen aikaan joku sovellus puhelimessa mistä näki vauvan vaiheet, mut nyt en yhtää muista mikä sovellus oli kysessä. Mut se piti kyllä paikkansa joka kerta näiden vaiheiden kanssa:D.
 
IMN
Sillon ku vastustaa niin vastustaa kaikki.. Iski vielä karmea huuliherpeskin :mad: tuleepa nättejä kuvia lauantaina. Vinkkejä?

Tää päivä on tullu nukuttua siitä asti ku mies tuli töistä. Kauhean huono omatunto, liekkö tuo pikkunen enää ees muistaa äitiä :unsure: on nää hormonit ihania :D
 
Meillä oli kamalasti huutoa ja kitinää reilun viikon ja aina lähinnä iltaisin. Koliikkia jo pelättiin. Nyt kolmas päivä mallasuutetta ja disflatyliä ja paljon on parantunut tilanne. Myöskin se on auttanut, kun tuon vauvan rytmin on hahmottanut, osaa laittaa nukkumaan oikeaan aikaan ja antaa syödä tarpeeksi kauan (koska taidan olla suihkutissien vastakohta). Toivottavasti tämä jatkuu näin. Kopkop.
Toki meillä on isoveljensä tavoin paljon huomiota kaipaava vauva. Mites te viihdytätte vauvojanne kun ovat hereillä??

Ja mitäs maitohappobakteeri tuotetta annatte vauvoillenne ja onko tullut siitä mitään haittaa??
 
Nyt ekaa kertaa tullu sellasta "en oikeesti jaksa" -fiiliksiä :cry: Viime yönäkin taas valvottiin ihan kiitettävästi ja sitä ennen eilinen päiväkin melkein aamusta iltaan valveilla. Mä en oikein tiiä onko ne niitä mahavaivoja, mut kauheen levoton ja tyytymätön vauva on. Silmät selällään, kädet ja jalat viuhtoo, jatkuvaa ääntelyä ja välillä itkua tai parahduksia ainakin. Onneks ei sentään yhtä soittoa itke koko aikaa. Voimaton olo ku ei keksi mikä auttais. On tuo vauva silti aivan ihana, en mä sillä!

Äiti seiskanelonen, mäkin aiemmin kyselin täällä vähän samaa vauvan viihdyttämisestä. Sillon (harvoin) kun on tyytyväisenä hereillä, pidän sylissä ja saatan hieroa tai jumppailla vauvaa. Tuijotellaan ja höpistään. Vauva tuntuu äkkiä kyllästyvän esimerkiks yhessä asennossa tai paikassa oloon, joten aika paljon sellasta kieputtelua on. Leikkimatolla oon pitäny lyhyitä aikoja ja sitterissä, onneks alkanu siinä vähän viihtyä. Tanssi on meiän uus harrastus:LOL: Laitan radiosta hyvän kanavan ja humppaan vauva sylissä pitkin olohuonetta:D
 
Jee!eiköhän täälläkin oo vkloppuna vauva :) pistivät ballongin ja jos ei ala käynnistyyn itsestään niin aamusta sit oysiin ja siellä käynnistellään osastolla tai puhkaistaan kalvot,tilanteen mukaan.jännää!! Teen täällä paniikissa hirveetä siivousta :D ei vaan hirveen hääviä hommaa oo rehkiä tuon ballongin kanssa.ja aloin eilen ompeleen hoitoalustaa,sekin olis kiva saada vielä valmiiksi :)

joku kysy aiemmin vauvan viihdyttämisestä ja kotitöistä tms.mulla on semmonen hyvä sääntö että sillon ku vauva nukkuu niin kotitöitä ei tehdä :D sillon äitikin nukkuu tai kattoo vaikka telkkaria.vauvan kanssa sit voi täytellä tiskikonetta ym.joko niin et vauva on kantoliinassa,sylissä tai sitterissä.kyllä ne viihtyy siinä puuhissa mukana.ja sitte isompana niille voi antaa kauhaa ym asiaankuuluvaa käteen :) helposti muuten väsyttää ittensä.. esikoisen kans ainaki ite tein sen virheen että kokoajan olin viihdyttämässä vauvaa kun se oli hereillä mut toisen kanssa sitä kun ei enää ehtinytkään niin oli ehkä jotenki terveemmällä pohjalla se vauvanhoito :D :D kyllä ne vauvatki tykkää olla välillä tarkkailijan roolissa ja väsyvät siihen jatkuvaan kontaktinottoon
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ekaa kertaa tullu sellasta "en oikeesti jaksa" -fiiliksiä :cry: Viime yönäkin taas valvottiin ihan kiitettävästi ja sitä ennen eilinen päiväkin melkein aamusta iltaan valveilla. Mä en oikein tiiä onko ne niitä mahavaivoja, mut kauheen levoton ja tyytymätön vauva on. Silmät selällään, kädet ja jalat viuhtoo, jatkuvaa ääntelyä ja välillä itkua tai parahduksia ainakin. Onneks ei sentään yhtä soittoa itke koko aikaa. Voimaton olo ku ei keksi mikä auttais. On tuo vauva silti aivan ihana, en mä sillä!

Äiti seiskanelonen, mäkin aiemmin kyselin täällä vähän samaa vauvan viihdyttämisestä. Sillon (harvoin) kun on tyytyväisenä hereillä, pidän sylissä ja saatan hieroa tai jumppailla vauvaa. Tuijotellaan ja höpistään. Vauva tuntuu äkkiä kyllästyvän esimerkiks yhessä asennossa tai paikassa oloon, joten aika paljon sellasta kieputtelua on. Leikkimatolla oon pitäny lyhyitä aikoja ja sitterissä, onneks alkanu siinä vähän viihtyä. Tanssi on meiän uus harrastus:LOL: Laitan radiosta hyvän kanavan ja humppaan vauva sylissä pitkin olohuonetta:D
Fiona, kuulostaa tutulta. Meilläkin vauva kyllästyy tosi nopeasti juttuihin. Nyt vasta viime viikon aikana on jaksanut hieman pällistellä pinniksen päällä olevaa soivaa mobilea tai siitä hiljaisempaa versiota keittiössä. Pisin aika minkä on sitterissä viihtynyt kun on jotain katseltavaa on n. 5 min. Lattialla selällään 0 min ja mahallaan joskus n. 5 min. Jumppamatosta ahdistuu. Ei tykkää lauluista eikä juuri tanssista. Sylissä yleensä tykkää kyllä olla, mutta vain tietyissä asennoissa. Jumppapallolla istun ja pompin ni se rauhoittaa häntä (ja siinä hyvä treenata itsekin pienesti esim. Lantionpohjalihaksia, jotka surkeessa kunnossa). Kaukalossa ja vaunuissa tietty viihtyy (vaikka aluksi karjuukin). Ja vaipan- sekä vaatteidenvaihto on pelkkää huutoa 99% kerroista. Eli mitään hierontoja turha yrittää. Kylvystä nykyään tykkää, kunhan on tarpeeksi lämmintä.

Tää viikonloppu jännittää, kun mies on reissussa ja minä nyt yksin poikien kanssa ja molempia pitäs viihdyttää. Jos on enempi vaikka vatsanvääntöä niin silti pitäs jaksaa olla itse kärsivällinen.

Tsempit Maalikselle!

Niin, onko teillä Fiona ilmavaivat poissuljettu? Entä röyhtäileekö tarpeeksi syötön jälkeen? Tai sitte ku menee väsymyksen puolelle, taisteleeko unta vastaan??
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei kyllä oo kumpikaan viihtynyt askareiden mukana. Ei siis liinassa eikä sitterissä. Huutohan siinä tulee, ja sit itse mieluummin oon vuorovaikutuksessa vauvan kanssa ja hommaan rauhassa kotityöt kun nukkuu. Itsehän en pääse päivisin nukkumaan, joten samapa tuo. Ja teeveet katselen imetyksen lomassa. Laskin et hyvin tulee kolmisen tuntia ruutuaikaa päivisin. Meillä ollaan rinnalla aina sen reilu 4 tuntia/vrk. Mutta hyvähän tuo on, että tapansa kullakin ja siltin homma toimii.
 
Jee, tsemppiä maalis! :) pian saat sun pikkusen syliin! :)

Ja onnea kaikille vauvan saaneille vielä :)

Meillä tyttö on nyt 12 päivää vanha jo, ja tuntuu menevän aika synnytyksen jälkeen todella nopeasti :) muutamana päivänä ollaan käyty vaunuttelemassa (eli siis ulkoilemassa isompien lasten kanssa), ja nyt alkaa tuntua että pikkuhiljaa lähtee arki rullaamaan :)

Toistaiseksi mennään täysimetyksellä, maanantaina käy lastenneuvola kotikäynnillä, ja mua jännittää suunnattomasti onko vauvan paino noussut tarpeeksi :/ pissavaippoja kuitenkin tulee vähintään 5 isoa per päivä, kakkaa tulee pitkin päivää, ja vauva on muutaman kerran päivässä virkeänä hereillä ja jaksaa tyytyväisenä kattella ympärilleen. Eikö nää merkit kerro sen että vauva saa tarpeeksi ruokaa? :) toivon vaan niin kovasti, ettei taas tarvitsis alkaa pelleillä lisämaidon kanssa! (kokemusta on jo kahden lapsen verran, ja kyllä se vaan on helppoa jos pelkällä imetyksellä pärjää ;))

Nimeä ei olla mekään vielä päätetty, jestas kun on hankalaa :s ite ihastuin kovasti yhteen nimeen, mutta mies ei tykännyt siitä yhtään :D äääh, toivottavasti keksitään joku kiva, semmonen mistä tulee fiilis että tää se on :)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Oishan se kyllä tosiaan helppoa jos pärjäis täysimetyksellä.. Ei tarttis aina kuljettaa maitopurkkia ja tuttipulloa mukana. Mulla ei siis todellakaan maito riitä, vaan aina rinnan jälkeen menee 90-120ml korviketta. No, edes jonkin verran. Ennen ei oo riittäny tänkään vertaa.

Maalis, VIHDOIN! :D tsempit! :)

Meidänkin vauva on melkoinen äkisijä. Oon kyllä huomannu että harvemmin se äkinä ja ähinä mitään hätää meinaa, eikä se lopu vaikka kuin sylittelisi tai viihdyttäisi. Tuollahan tuo nytkin ääntelee sohvalla, mutta turhaanpa minä sinne laukkaan. Kai vauvat voi ääntelehtiä ihan muuten vaankin?
Sylissä viihtyy parhaiten semmosessa "pyllynpesuasennossa", eli toisella kädellä kannattelen kainaloiden alta ja toisella mahan alta. Päätäkin kannattelee jo useita minuutteja tuossa asennossa ja ehkä siksi tykkää ollakin niin, kun näkee paremmin ympärilleen.

No nyt se äkinä muuttui itkuksi, pitikin mennä sanomaan.. :rolleyes:
 
Hei jes maalis, tsemppiä nyt sit siihen viimeiseen rutistukseen! :)

Fiona, meillä taas meni viimeyö paremmin, en tiiä onko vaikutusta mutta itse hieron vauvan parikin kertaa päivässä (jalat+vatsa), sekä yöksi tiukkaan kapaloon nukkumaan:).

Viii, kyllä siltä kuulostaa että vauva maitoa saa riittävästi. Luotat vaan siihen oman maidon riittävyyteen :).


Meillä viihdytään yleensä parhaiten mahdollisimman pystyssä.
Mä teen kotityöt aina sillon ku vauva nukkuu, itse en päivisin pysty nukkumaan niin tämä järjestely sopii hyvin:). Kotityöt on myös esikoisen kanssa sellaista kahden keskistä aikaa, hän ku niistä tykkää, vielä ainakin:D.
 
Maalis, jee tsemppiä hurjasti!!:geek:

Äiti seiskanelonen, no teillä kuulostaa melkein vielä kärsimättömämmältä tapaukselta kun meillä. Vaipan ja vaatteiden vaihto onnistuu nykyään jo ilman suurempia itkuja, ainakin jos on syöty ensin. Jumppapallon mäkin todennu hyväks. Viikko sitten meillä vauva ei vielä osannu röyhtästä ja sillon oli selkeitä ilmavaivaitkuja. Kipristelyä ja piereskelyä :D Nykyään röyhtäisee eikä tää viime päivien meininki oo ollu samanlaista, siks mietinkin onko jotain muuta itkua. Mut kai se mahavaivakin voi olla monenlaista. Myös toi yliväsymys on hyvin mahollista, että taistelee unta vastaan. Ainakin viime yönä oli sen näköstä touhuao_O

Tähkä, kiitti muuten niistä hierontavinkeistä. Oon melkein päivittäin niitä tehny. Mä tilasin uuden kapaloliinan, kun ostin aiemmin sellasen tarrallisen, joka ei enää oikein pysy kiinni:( Vauvalla on voimaa jo sen verran et viuhtoo nekin auki. Uus tulee olemaan sellanen missä ei oo mitään kiinnityshärpäkkeitä.
 
kyllä kai tuommosta ihanuutta kannatti odottaa <3<3<3 ihan supersöpö vauva saatiin vähän ennen kuutta.Vaikeimman kautta kun meni lopulta sektioon.ei edenny synnytys ja vauvan syke oli 2h 180.hapetusarvot oli onneksi kokoajan ok.ei löytyny mitään syytä korkealle pulssille,nousi epiduraalin laiton jälkeen,kullekin nousi itelle kuume. Nyt on vauva iskän kans jossain minne toivottavasti pääsen pian itsekin. Voi että oli kyllä ihana vauva,Semmonen siro ja kaunis <3<3<3 3460g/52cm
 
Onnea hurjasti maalis :love:.

Nyt sit kaikki ollaan taidettu jakaantua :).

Fiona, Meillä tuntuu masuvaivat olevan just sellaista pientä kitinää, joitain isompia huutamista on joskus mut enimmäkseen se on sitä kitinää. Tai oletan sen olevan masusta kiinni, ellei sit oo jotain muuta tyytymättömyyttä o_O. Tai jos hän vaan kommunikoi:D. Voi kun vauvat osais puhua..:ROFLMAO:

Mä lähden pian hiihtämään, koirien avustuksella mut kuitenki:whistle::LOL:.
Hauskaa päivää kaikille! :)
 
Onnea Maalis!

Meillä on huomenna ristiäiset ja viimeisiä valmisteluja vaille valmista. :LOL: Nimen kanssa ei ollut ongelmia, jo odotusaikana löytyi sopiva. Pähkäiltiin miehen ja minun ehdotuksen välillä kunnes valittiin se mikä ei ole niin yleinen/suosittu juuri nyt vaikka perinteinen nimi onkin.

Vauva jaksaa valvoa pitkiä aikoja tunti-puolitoista menee helposti. Viihtyy lattialla katselemassa ympärilleen, samoin mahallaan. Sitteri ei enää kelpaa ollenkaan. Useampi päivä meni ennen kuin ymmärsin että iltojen tyytymätön kitinä johtui siitä että yritin laittaa rinnalle nukahtaneen vauvan sitteriin unia jatkamaan. Lattialla viihtyy myös illalla köllimässä.

Pulloa kokeiltiin yhtenä iltana ja puoli unessa söi siitä hyvin. Tosi testi on sitten maanantaina kun minulla on sokeri rasitus ja pojat on isin kanssa sen melkein kolme tuntia keskenään. Toivottavasti selvitään yhdellä pullosyötöllä etten ihan pakahdu kotiin tullessa. Tosi fiksua on mennä sokerirasitukseen ristiäisten jälkeisenä päivänä mutta muita sopivia aikoja ei ollut. Pitää koittaa hillitä kakun syömistä. :rolleyes::LOL:

Jes! Lapset nukkuu yhtä aikaa, nyt itsekin pää tyynyyn!:sleep:
 

Yhteistyössä