** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Huomenta! Taas tuli valvottua yöllä muutama tunti, maha oli jotenkin kipeä ja oli hankala olla. Ja vauvakin valvoi ja mylläsi. Lisäksi ehkä jopa vähän närästi ja luulen että johtui siitä että join eilen kahvia pari kuppia mitä en ole tehnyt syyskuun jälkeen... No onneksi ei tarvii mennä minnekään eikä tehdä mitään.

Miten olette pesset tai aiotte pestä Bravadot? Pesuohje on 30 asteen hienopesu, mutta en mä ainakaan käsin jaksa pestä eikä oikeastaan ikinä ole mitään muuta 30 asteessa pestävää. Noita kuitenkin tarvii pestä varmaan aika usein...

Huomenna neuvolalääkäriin, saa nähdä mikä on tilanne.

Mini ja Pompidou 35+5
 
Neuvolalääkärillä tuli sitten äsken käytyä,aika turha reissu oli.Ei tehnyt sisätutkimustakaan kun viime viikolla olin siellä kättärillä,sanoi että ei viitsi turhaan nyt alkaa ronkkimaan,joten mittasi sitten vaan verenpaineen ja kuunteli sydänäänet,ei edes mitannu mahaa.

Noh kaikki kaiketi hyvin,vauvan pää oli siellä alhaalla ja ei ole kiinnittynyt ja sanoi että ei kyllä varmaan kiinnitykkään.

saas nähä johtuiko ne supistelut virtsatietulehduksesta vaiko tuleeko niitä vielä..

Olisi kiva jos jo synnyttäneet laittaisi tai jaksaisi laittaa kuvia pikkusesta tänne ja kertoisi vähän miten on mennyt.

jontsulii 35+6
 
Moikkis taas!!!

Ja tuhannesti onnea vauvaantuneille :flower:

Maanantaina oli neuvola:

- Rv 35+6
- paino +700g/ vko
- rr 128/ 85 ( alapaine edelleen koholla --> kontrolloidaan kotona ja ensi tiistaina ylim. neuvola käynti) vaikka siis musta toi paine ei mitenkään hälyyttävä??
- pissa puhdas
- sf 34cm ( 32 cm)
- Rt
- syke 128-138 vauveli oli rauhallinen, aiemmin sykkeet olleet siinä päälle 150....
- turvotus +
- liikkeet ++
- vauva ed. alhaalla, muttei kiinnittynyt

Nivuset on koetuksella ja häpyluu/ kumpu tooosi kipeä, vauva kun liikkuu, niin tuntuu että tulee pissat tai vedet...eilen tuli yksi niin kipeä supistus, jotta olin varma että pamahtaa pökäleet pöksyyn, mutta meni sillä ohi...

Synnytys ei pelota!

Napa on pullahtanut :D

maaliskuu ja Rakas 36+1 :heart:
 
Neuvolakuulumisia:

rv 37+5 (35+4)
paino 80kg (78,3kg) turvotusta hiukka :D
rr 104/62 (113/69)
pissa puhdas
Hb 113 (110)
mahamitta 34 (30) eri mittaajat :eek:
Pt? (rt)
syke 148-160
liikkeet ++

Eli sain lähetteen ultraan äitipolille varmaankin ens viikolle perätilaepäilyn ja ison koon vuoksi. Ja jos nyt alkais synnytys vedenmenolla niin ambulanssilla pitäs mennä kun ei ole kiinnittyny ja jos supistuksilla niin heti käymään sairaalaan kun säänn. supistukset alkaa. Et voivat tarkistaa tarjonnan ajoissa. Semmoset ohjeet!
Huomenna ois sit se pelkopoli käynti... saa nähdä onko siitä mitä iloa...

Ihan hyvillä mielin tällä hetkellä kuitenkin...

-äitilintunen-
 
Olipas taas eilen tullut tekstiä :)

Minäkin eilen olin äitipolilla siellä kokoarviossa. Tosiaan viikkoja oli vasta 34+6, joten aika aikastahan tuo oli.
Ensimmäistä kertaa katsottiin vauvan sydänkäyrät. Pikkuinen rupeskin nukkumaan kesken kaiken ja hoitaja kävi sitten vähän väliä tätä mun isoa mahaa liikuttelemassa, että saatais käyrään vaihtelua.
Lääkäreitä paikalla oli kaksi, sillä toinen niistä oli perehtymässä tämän puolen lääkäriksi. Siinä mielessä oli ihan mukava, että sai pitkään olla paikoillaan ja katsella vauvaa sieltä ruudusta, vaikka en siitä paljoakaan ymmärtänyt, kun siellä näkyy kaikki tuolta vauvan sisältä :)
No vauvapa liikkui sitten melkein koko ajan, oli oikein sähikäinen. Lääkärit vain naureskelivat, kun mittaaminen ei meinannut onnistua. Ja minä kun olen ollut huolissani siitä, että en tunne kunnolla liikkeitä. Syykin selvisi, sillä vauvalla on selkä minun mahaan päin ja liikkeet menevät sisäänpäin useimmin, kuin tulisivat ulospäin.
Koin sitten kaksi aika mahtavaa muutosta tuolla reissulla...
Tähän asti on pelätty vauvan kasvavan suureksi, kun sf mitta on reilusti käyrien yläpuolelle. No toinen lääkäreistä teki mahan ulkopuolelta koko arvion ja toinen teki sitten ultralla mittaukset. Ensimmäinen sai tämän hetkiseksi kooksi 2,2-2,3kg toinen mittauksilla 2,2kg. Minä olin ihan :eek: , sillä tähän asti puhuttu isosta lapsesta...ja lääkärin arvio syntymäpainoksi oli sitten, että hieman yli kolme kiloa, mutta ehdottomasti alta 3,5kg... Pitkä vauva ilmeisesti on, sillä sen päähän on laskeutunut todella alas, mutta sen takapuoli/selkä on tuossa jossain mun navan ja tissien välissä...itse kyllä olen lyhyt...Siinä siis syy tuolle mun suurelle Sf mitalle.
Toinen oli sitten, kun kysyin että kumpaahan sukupuolta se näyttäisi olevan kun en itse siitä monitorista mitään ymmärtänyt. Lääkäri sanoi, että aivan selvät KIVEKSET tällä näkyy... Ja minä olen koko ajan ajatellut sen rakenneultran perusteella, että meille tulee tyttö ja ostanut muutaman vaaleanpunaisen bodynkin...no varmaksihan se selviää vasta sitten kun se syntyy.

Helpottavaa on se, että annetaan sen nyt rauhassa kasvaa ja syntyy sitten kun syntyy. Käynnistetään kyllä viikolla 41 jotain, jos ei ole siihen mennessä syntynyt.

Pissa oli tuolla käynnilla puhdas, paineet hyvät ja sokereita ei kuulemma tarvitse enää vkon 37 jälkeen mittailla, kun aletaan loppuraskautta lähestyä... Kohdunsuun pituus oli 2cm, pehmeä ja uss...onkos tuo nyt usealle sormelle auki?

Että tällaista omaan napaa nyt tänne...

Ja jottei pääse unohtumaan niin POKS 35+0
 
En halua pelotella, mutta minulla edellinen arvioitiin 37 viikolla 3 kiloiseksi ja et sit laskettuna aikana ois sen 3,5kg. Ja just sf-mitta oli iso ja maha valtava. No, kun poika syntyi niin olikin 4,2kg!! Eli ei se ultra aina näytä totuutta... Onneksi mahtui alakautta vaikka kammot jäikin... :/ Oli pakko kommentoida sori :ashamed: Toivotaan et sinulla tuo arvio todella pitää paikkansa :hug: :flower:
 
Mä kävin tänään kanssa tayssissa ultrassa oman kystani takia (ettei paina kohtua tms) kaikki ok. Kokoarvio ois nyt rv 37+5 3380g, nauroin et onpas saman kokonen kun meidän esikoinen, synty rv 37+6 ja oli 3220g! :) Ulkosuu oli sormelle auki ja paikat pehmeet. Supistelee aika usein ja tuikkii tonne kohdunsuulle. Käyrällä kun makasin niin supisti 2min välein mutta ne oli kivuttomia. Sanoivat vaan että ei nyt vielä ole syntymässä, mutta sitten kun syntyy niin heti sairaalaan jos vähänkin mietityttää et pitäiskö mennä,ei kannata soittaa ja kysyä et tulenko. Edellinen oli senverta nopea ja kivuton että tämän kanssa saattaa käydä hassusti jos jään kotiin ihmettelemään. Mies ei kuulemma tahdo kätilöksi ruveta! :LOL: Mä kyllä toivon että syntyis pian,ettei kasva kauheen isoks...
 
Noniin, eli eilen tosiaan Kättärillä käyty kokoarviossa ja noiden sokereiden takia. Pissassa oli sokeria yhdellä plussalla, johtunee luultavasti juuri syömästäni aamupalasta.. taas! Sisätutkimus tehtiin myös, kaulaa jäljellä 3cm, pehmeä ja 1,5cm auki :) Vähän jouduin kyllä järkyttymään kun kokoarvioksi saatiin tällä hetkellä 3700g :eek: Mä kun olen kokoaika odottanut meille pientä vauvaa ja jos tuo nyt pitää paikkaansa olis se sitten laskettuna aikana yli nelikilonen :x Mun piti vielä järkyttyneenä kysyä siltä lääkäriltä, mahtuuko se muka tulemaan musta ulos? :LOL: Kyllä kuulemma pitäs mahtua, itse kun olen sen verta pitkä!!

Muuten kaikki oli hyvin, kovasti nyt vaan painotti mua dietille loppuajaksi, ettei vauva kasvaisi liikaa :ashamed: Ja mun kun tekis niin mieli kaikkia herkkuja..
Mainitsin tuosta limatulpasta, mutta ei lääkäri ottanut siihen kantaa millään tavalla. Voi kuulemma syntyä heti huomenna tai sitten vasta muutaman viikon päästä :/
Tänään taas aamulla on valunut limaista ja verensekaista vuotoa..


Onko muilla joilla turvotusta, sitä myös naamassa?
Mä näytän aamuisin ihan kun oisin ryypänny kuukauden putkeen! Hyvä että saan silmät auki ja koko päivän naama on ns. kuuma ja punoittava. Onpa tosi hehkee olo :kieh:

Nyt vain omaa napaa, yritän myöhemmin kommentoida tidän muidenkin juttuja :ashamed: :hug:

-Dolly ja toivottavasti piakkoin syntyvä asukki 38+2
 
nimbe sulla kyllä käy jatkuvasti huono tuuri noiden sairaala- ja lääkärikokemusten kanssa. :kieh: Vai että pelkopolille nyt jo lähetettiin.

Joku oli laittanut muovit lakanan alle, ettei mee sänky pilalle, jos vedet menee yöllä. Mulla on mielessä ollut muutamaan kertaan, että pitäisköhän suojata petiä jotenkin varmuuden vuoksi, mutten ole ainakaan toistaiseksi vielä mitään asialle tehnyt.

Anoppi kysyi eilen, että olenko ollut raskauden aikana jotenkin väsyneempi kuin yleensä. Sanoin siihen, että alkuaikoina väsytti, välillä oli tosi energinen olo ja nyt on taas ihan mielettömän väsynyt olo. Voisin nukkua joka yö vähintään 10h yöunet ja joka tapauksessa päivisin on sellainen olo kuin eläisin jonkun sumun keskellä. En jaksa nähdä ihmisiä niin kuin ennen ja olo on todella nuutunut melkeinpä päivittäin. Ei mikään ihme, jos tämän jo ulkopuolisetkin huomaavat. :ashamed:

Meilläkin on isyydentunnustaminen edessä, kun ei olla naimisissa. Käsittääkseni kotiin tulee postissa ohjeita siitä. Hyvä tietää, että isyydentunnustamisen jälkeen vasta lapselle voi antaa isän sukunimen, niin tietää hoitaa asian alta pois ennen nimiäisjuhlia.

Mini77 mä olen pessyt Bravadot 30 asteessa. En ole uskaltanut laittaa neljäänkymppiin, etteivät kutistu, vaikka usko, että noille hirveästi mitään tapahtuisi, vaikka neljäänkymppiin heittäisi. Mulla on pari paitaa, jotka täytyy pestä kolmessakympissä, ja pari kertaa olen pessyt koneellisen 30 asteessa muuten vaan, ettei ole tarvinnut tyhjillään pyörittää. Noi Bravadot on kyllä aivan ihanat, olen nyt käyttänyt niitä päivittäin ja ajattelin vielä kolmannet tilailla, josko niillä sitten pärjäisi. Mistään ei kiristä tai purista ja rinnat on kuitenkin tukevasti liiveissä.

Mulla on ensi viikon torstaina vika lääkärineuvola ja siellä samalla kuulemma synnytystapa-arvio. Toivoisin, että lääkäri ultraisi ja saisin jonkinlaisen kokoarvion, kun vauvan kokoa ei ole missään vaiheessa arvioitu rakenneultran jälkeen.

Onko teillä muilla tullut synnytys tai raskaus uniin, tai oletteko raskauden aikana nähneet erilaisia unia kuin yleensä? Mä olen nähnyt aika montakin unta, jotka on tavalla tai toisella liittyneet raskauteen tai synnytykseen, ja noin yleensä olen nähnyt todella outoja ja "rajujakin" unia.

Nyt taidan keittää kupin teetä ja syödä pullaa ja jatkaa palapelin kokoamista. Jossain vaiheessa voisi käydä kävelyllä, kun ulkona on ihana aurinkoinen pakkassää. Mukavaa päivää! :wave:

Ikuisuus ja pieni 35+6
 
Hei vaaan kaikille :wave:

Väsymyksestä Mulla on ollu kans n. 3 päivää tosi väsyny olo. ei oo jaksanu tehdä mitään. Poikaystäväki ihmetteli ku sohvalla istuin kaukosäädin kädessä, mutta tv ei ollu päällä. mä vaaan istuin hiljaa ja katoin sitä. :LOL:
Osa syyllinen on väsymykseen nuo menkkajomotukset jotka on kestäny jo kolmatta päivää. :( se vie multa voimat.. Mietin vaan koko ajan että mikähän se on ja että tapahtuukohan jotaki.
Ja vielä yks syyllinen väsymykseen on mun yöunet. Nukahdan suunnilleen klo. 23. Herään ekan kerran suunnilleen 2-3 aikaan. Toisen kerran 4 aikaan ja sit vielä 7 aikaan. sit ku saan taas unta niin herään 8-9 aikaan. ja olen todella väsyny ja päätä särkee. :ashamed: Mutta muita vaivoja ei ole.

Huomenna olis lääkärineuvola. Saas nähdä mitä siellä sit on..

puuh :eek: Polttaja 36+1
 
Tulin vaan dollylle kommentoimaan että täällä on kans sitä turvotusta naamassa ja varsinkin aamuisin,silmät on kuin sialla ja huulet sen näköiset kun niihin ois laitettu botoksia :LOL: .Päivän aikana se turvotus laskeekin sit tonne jalkoihin ja sormet on aamulla myös ku hk:n siniset :) Että näillä mennään...Joku mainitsi täällä että niitä sokereita ei enää mitata rv 37 jälkeen ni pitääkö se paikkansa vai onko sekin tapauskohtasta???
 
Neuvolakuulumisia taaltakin.

Rv 35+5
r/r 117/82 (Maaliskuu, mulle ei ainakaan sanottu mitaan tosta jalkimmaisesta. Ei minunkaan mielestani se 85 nyt niin hirvean korkea ole. Tietty jos sulla aiemmin ollut paljon matalampi, niin ehka sitten silla on valia)
pissa puhdas
syke 150
paino +603/vko
Turvotus +
Sf 32.5 (ennen ollut kayrien ylapuolella, nyt meni sinne yla- ja keskikayran valiin. yes!)
Syke +
Liikkeet ++
tarjonta RT

Perjantaina sitten Tayssiin viikottaiseen tarkastukseen, koska on tuo raskausdiabetes. Neuvolassa sanoivat, etteivat anna sinne enaa uutta aikaa, koska turha nyt molemmissa paikoissa juosta viikoittain. Mutta jos haluan heille tulla niin soitto vaan ja saan ajan. Tuolla neuvolassa kylla kivempi kayda, koska muistavat sinut ja tunnelma paljon kivempi kuin noissa isoissa sairaaloissa. Mutta ei ehka sitten sinne enaa kuitenkaan...

Minulla on nyt ollut muutaman paivan turvotusta kasissa ja jaloissa. Yhtena aamuna oli myos kasvoissa. Apua! Vahan kait olin komia.

Itsekin aion laittaa muovit lakanan alle juurikin sita lapsiveden menoa varten. Ja neuvolassa sanoivat, etta on kylla ihan hyva senkin jalkeen kun tulee sairaalasta. Jos meinaan viela vuotaa enemmankin. Aitiyspakkauksessahan oli sita froteemuovia. Laitoin siihen laatikkoon, koska aion siina pitaa vauvan ensin. Kangaskaupasta pitaisi saada metritavarana sita froteemuovia, jotta voin laittaa myos pinnikseen. Ja ehka vaunuihin.

Isyydentunnistaminen taallakin edessa. En ollut sita viela edes ehtinyt murehtia. Kiva kun taalta taas tamakin asia selvisi :)

Yhden tai kaksi kertaa olen nahnyt tyttovauvasta unta. Muuten kylla ehka vahan normaaleja oudompia unia. Esim. juuri tanaan aamulla herasin ja makoilin sangylla. Olin sitten jossain vaiheessa nukahtanut uudelleen (toivottavasti ainakin oli unta eika totta!) Makasin siina unessa juuri siina sangyssa ja samassa asennossa, kuin ennen uudelleen nukahtamistani. Huomasin siina sitten outoa liiketta paani ja seinan valista. Taivutin paata taaksepain ja siella oli haamu. Erittain ilkean nakoinen. Se leijaili siihen minun paalleni ja yritti takaapain tukehduttaa minua. Piti myos kasiani paikoillaan, enka paassyt siis pakenemaan sangysta. Yritin siina aannella jotenkin, etta mieheni kuulisi keittiossa ja tulisi auttamaan. (Oli siella muuten ihan oikeastikin koneella) No, sitten nain liiketta sankyni vieressa ja ajattelin, etta ihanaa, mies tuli minut pelastamaan. Mutta ei. Siina oli toinen kummitus, jolla valkoiseksi maalattu naama. Tuli vaan auttamaan sita toista :( Siihen sitten herasinkin. Eika kylla ollut kysymyksessa mikaan sopo Kasperi-kummitus...
Juu ja edellisyona muuten nain unta kylmaan veteen hukkuvista ihmisista. Oli aikkast karsee uni sekin. Etta sellasia ihanuuksia taalla :whistle:

Sarina ja Sisu 35+5
 
Sarina mulla on alapaine ollut tässä raskaudessa koko ajan siinä päälle 60, sellaista 66-70, että ei se siltikään oo hurjaa nousua, ja kun esikon odotuskorttia katoin, niin samanlailla on hänestäkin loppua kohden noussut! Parempi se tietty on ottaa varman päälle!!

Mä oon kans nähny vauvasta unta, yhessä unessa hoitaja sanoi ultrassa että tää on poika ja syntyy ainakin 2 vko ennen lskettua, toisessa unessa meillä oli pieni tyttö, joka oli omissa vaatteissaan, mutta kävin Tyksissä imettämässä?? Tiedä sitten mistä nuo unet tulee...ois ollut edes samaa sukupuolta, ni vois siittä ajatella kumpi tulee.

Mullekin sanottiin neuvolassa että on kookkaampi kuin esikko ( 3140g/ 48 cm ), juurikin siis tuon sf-mitan vuoksi, mutta mä en kauheesti osaa pelätä sitä!

maaliskuu
 
Piti muuten kysyä vielä rintakumista. Ostin Prismasta rintakumin, jonka koko näyttää olevan 24mm. Vasta kotona huomasin, että niitä on myös 16mm kokoisena. No, en ole nähnyt tuota pienempää missään, mutta tuo isompi, jonka ostin, tuntuu todella isolta. Pitääkö nännin sujahtaa siihen kumiin niin, ettei kumin ja nännin väliin jää tyhjää tilaa? Löysin tällaisen kuvan netistä: http://www.pedihealth.fi/images/rintakumi_p_0901_5e1.jpg Tuo on oikeastaan se tilanne, mikä omalla kohdallani tulee tuon 24mm rintakumin kanssa vastaan. Kuuluuko tuon kumin tosiaan olla noin väljä, vai saako vauva liikaa ilmaa maidon mukana, jos väliä on noin paljon?
 
Dolly04, Mä oon 161 cm ja kapea ja molemmat pojat ovat syntyessään olleet nelikiloisia. Synnytykset ovat menneet hyvin ja ponnistusvaihekin on mulla ollut todella lyhyt ( muistaakseni viiden minuutin pintaan). Eli eiköhän se vauva sieltä mahdu, vaikka eihän äidin koko (pituus) sitä määritä. Turvotusta ei mulla muualla olekkaan kuin kasvoissa. Juuri sellainen viinalla ja roskaruualla hankittu pöhönaama. Ihanaa. Ja kun olen vielä väriltäni hyvin vaalea (talvella valkoinen kuin lumi ) olen hyvinkin hehkeä ja säteilevä!!!

ikuisuus, mä en ole tiennytkään että rintakumeja on eri kokoisia. En usko että isommista on ihan hirveästi haittaa, kun eihän niitä kumeja (toivottavasti) tarvitse kuin hätätilanteessa. Itse käytän rintakumeja silloin kun nännit on todella, todella kipeät ja verillä. Mun ei tarvitse käyttää kumeja kuin n. puoli vuorokautta ja siinä ajassa ehtii nännit parantua. Jos rintakumisi kuitenkaan ei tunnu hyviltä, suosittelen Aventin rintakumeja. Ovat erittäin hyvin muotoiltuja.

Avilla 37+6
 
ikuisuus, tuollaiselta se rintakumi taitaa näyttää... eli tyhjää sinne jää, mutta ei mun mielestä mennyt ilmaa vauvan mahaan vaan kumi menee lyttyyn ja täytyy maidolla. Käytin esikoisella rintakumia jonkun aikaan, kun rinnat oli niin arat ja rikki, mutta aika äkkiä siitä pääsi eroon.
 
Meille syntyi 16.1 klo 0.08(rv38+2) prinsessa mitoin 3850g ja 51cm,py 37,5cm,naureskelin vaan miehelle et ois nyt syntyny minuuttia aikasemmin ni ois ollu 007 :D tosin siinä tapaukses mies ei ois ehtiny näkemään kuinka meidän neiti maailmaan tuli,avasi salin oven juuri ku kätilö nappasi meidän neidin kiinni ;) Mullahan siis alettiin jo pe aamuna käynnistelemään,kun kokoarvio oli to 3760g,et ei kyl paljoa arvio heittänyt =)
Mut nyt on kyl niin touhun täyteisiä päiviä et täytyy yrittää ehtiä jossain kohtaa vähän paremmalla ajalla,lukemaan edes tein kuulumiset,joku täällä vauvautunutkin:eek:nnea
:heart:

Piiuli ja Emmi-neiti 4pv
 
Onnea Piiuli82 :flower: Ja tosiaan oli jo aika iso tyttö :heart: Kerro sitten paremmalla ajalla kuulumisia, kun prinsessa antaa sellasen hetken ;)

Rintakumia en itse ainakaan edellisellä kerralla tarvinnu vaikka välillä kipeää tekikin. Onneksi ne ei kipeenä ollu koko aikaa vaan aina kun vauva otti väärän otteen :kieh:
Saa nähdä miten nyt käy? Onko tämäkin tulokas yhtä hyvä syömään ja pysyykö rinnat kunnossa. Muistan kun anoppi varoitti, että pitää varoa rintatulehdusta. Se jos joku olis ollu kivuliasta :x Ja varmaan aika vaikeeta, kun imettää..
Mutta kun oli niin helppo kesällä imettää ulkona tms.
Nyt pitää suojata rinnat sitten kunnolla esim. ihan villasuojalla! Onkos jollain sellasta rintoihin tarkoitettua??

En ole pahemmin nähnyt vauvaunia tai synnytysunia :whistle: Ihan muutaman muistaakseni? Mulla on kyllä niin huono muisti, että voi olla etten vaan muista niitä :LOL:

Olo täällä myös turvonnu ja masu todella iso. Mielestäni isompi kuin esikoisen aikaan. Ne ihant arvet loistaa taas kivasti joten ei paljon itseään viitsi peilistä katsoa :p
Liikkuminen kankeeta ja ylöspääseminen vaikeeta. Sanoinkin miehelle, että olis hyvä sellaset liikuntaesteisille/ vanhuksille tarkoitetut tuet ja nostoavut :LOL: :LOL:
Ja kun liikkua pitäisi ;)

Fi0na 36+6
 
piiuli82 Onnittelut pikku nyytistä - luinkin jo tuolta tammikuisten puolelta "kuulumisia" :D

Neuvolassa käyty ja ei niin kivoin uutisin sieltä pois lähdin... :whistle:
Neiti on päättänyt kääntyä poikkitilaan niin, että selkä on alaspäin ja jalat vasemmalla mun kylkiluiden alla :headwall: Ei ole siis ihme, että on kyljet olleet hieman hellänä, kun tuollainen 3 kg mötikkä makoilee tuolla ei-niin-luonnollisessa asennossa ;)
Lisäksi syke oli dopplerilla mitattuna liian matala, mutta onneksi neuvolassa oli lääkäripäivä niin pystyi ultraamaan ja syke oli sitten jo ihan normaali :heart: Nyt on lähete äitipolille menossa 1-7pvä kiireellisyysluokituksessa, joten saa sitten nähdä josko tuo neiti olis tuolta voinut kääntyä oikein päin. Lääkäri kyllä sanoi, että jos selkä olis ylöspäin niin helpommin kääntyis itse normaaliin asentoon, mutta toki onhan se vielä mahdollista, että kääntyy silti. Toivoa sopii :/
Myös painoa oli tullut perjantaista 1,5 kg :eek: :eek: (nestettä, mutta silti). Verenpaine ok, samoin pissa.

Huomasin myös tänään siinä odottaessa lääkäriin, että jotkut ihmiset on todella itsekkäitä. Siinä samassa jonossa yksi nainen odotti vauvansa kanssa ja koko ajan erittäin kuuluvaan ääneen huokaili ja voivotteli sitä miten myöhässä lääkäri on (kyse 10 minuutista) ja miten he nyt myöhästyvät sieltä ja täältä tämän takia (tämä oli siis tarkoitettu mulle vinkkinä "me mennään sitten ensin - sorry vaan vaikka sun vauva tekis kuolemaa"). Mä siinä itkua pidellen istuin (sen sykkeen takia) ja päästin tämän naisen menemään, vaikka lääkäri oliskin ottanut mut ensin. Onneksi kyse ei ollut hänen lapsensa mahdollisesta hädästä :kieh: Silloin tilanne olisi ollut varmasti juurikin päinvastainen.
No minkäs teet - meitä on moneen junaan :LOL: :LOL: Onneksi muutkin odottajat huomasivat tilanteen ja olivat "mun puolella" B)

Nyt sitten vaan odotellaan sitä äippäpoliaikaa :(


Develly ja Potkuttelija 37+1 :heart: :heart:
 
piiulille paljon onnea neidosta! :flower:

Tuulia Meilläkin äiti ja täti on leikattu, kun ei olis alakautta mahtunut. Itse olen todennäköisesti vielä kapeampi. Eivät kuitenkaan aio tehdä arviota mitoista :/ . Kysyin tänään kahden asiantuntijan mielipidettä Taysissa, ja molemmat suosittelivat ilman muuta elektiivistä sektiota. Pitää nyt vain yrittää saada se puhuttua, kun menen seuraavan kerran äitipolille.

Dolly Kenellä lääkärillä sä kävit eilen? Mä mietin, kun mulla kans aiemmissa kahdessa mittauksessa kundi on ollut keskikäyrällä ja nyt sitten eilen +1,5 SD -käyrällä. Musta näytti, että lääkäri otti aika krouvisti mittoja, joten jäin miettimään mittausvirheen mahdollisuutta. Vaikka on toki täysin mahdollista, että sokerit tekevät tehtävänsä ja kasvattelen jättiläistä.
 
yhdes koos ollaan. Minulla oli aino arvio nyt et olis n.3,5kg syntyessään.. saa sit nähdä. :)

Bravadot mä pesin ainakin 40 asteessa eikä mennyt miksikään. :)

liitokset taas vaivaa niin perkuleesti ettei tiedä miten päin olisi.

samariini ja poks 39!!
 
Malinda
Onnea piiuli82 pienestä kääröstä! :flower:

Mulla ei napa oo vielä pullahtanut ulos. Mulla on kans sellanen normaalisti tosi syvä napa ja nyt näkee taas vuosien jälkeen pohjaan, niin kuin joku muukin täällä sanoi. Se on siis tällä hetkellä ihan sileä. Esikoista oottaessa yläpuoli pullahti loppuvaiheessa pikkasen.

Ikuisuus älä välitä, jos sun mahaa moititaan pieneks. Mulla on samanlaisia kokemuksia viime raskaudesta. Ärsytti kun kerroin ihmisille, että oon äitiyslomalla niin ne kysy, että "niin ootkos sää jo synnyttänyt?" Kiva siinä vastata, että joo en, mutta ihan viimesilläni tässä oon... :LOL: Tällä kertaa on huomattavasti suurempi maha. Neuvolassa sanoivat, että johtuu varmaan siitä, kun edellisestä synnytyksestä on niin vähän aikaa, että paikat on valmiiksi venyneet, ettei välttämättä esim tarkota, että vauva olis hirveen iso tällä kertaa.
Rintakumeista kysyit. Mä käytin sellasta varmaan jonku kolme viikkoa, koska rinnanpäät oli ihan rikki ja alussa oli myös sitä ongelmaa, että kun rinnat oli niin älyttömän pinkeät maidosta, että nänni oli aivan sileänä, ettei siitä olis vauva saanu millään kiinni ilman kumia. Mulla ei siis ollu siihen ulokkeeseen minkäänlaista täytettä, mutta kun vauva imee niin se imu vetää nännin sinne kunnolla reunoja myöten, että ei sinne ilmaa jää ja loppu täyttyy maidolla. Mäkään en tiennyt, että niitä on eri kokoa ja en nyt osaa sanoa, mitä kokoa mulla oli ja onko sillä koolla merkitystä.

Synnytystä en oo hirveesti suunnitellut. Menee sitten omalla painollaan, jos nyt ylipäätään pääsen alakautta yrittämään tän lantioni kanssa. Varmasti ilokaasua käytän ja tällä kertaa meen varmaan alkuvaiheessa suihkuun istumaan, mitä en viimeks tehny. Musta tuntuu, että en välttämättä ota epiduraalia, koska se ei viimeks auttanu ja hermostuin vaan, kun oottelin, että kohta helpottaa ja sitten se ei vaikuttanutkaan. Täytyy kysellä muista puudutuksista, että sopisko joku muu mulle ehkä paremmin. Onko jollakin kokemuksia muista puudutuksista? Joku haukkui jotain puudutusta, mutta en muista kuka ja mitä...

Olipas hyvä Fiona, että otit esille tuon rintojen suojaamisen. Viimeks oli kesävauva niin ei ollut siinä pahimmassa vaiheessa tarvetta millekään kunnon suojukselle, mutta muistan että yks mun hyvä kaveri suositteli kovasti jostain nettikaupasta ostamaansa suojusta. Täytyypä kysästä, kun en enää muista, että mistä se oli tilannu sen ja kerron sitte teille.

(.) Ei kummempia kuulu. Kävin eilen Tyksissä sydänkäyrällä, kun ei sillon viikko sitten saatu kunnollista, kun vauva nukkui vaan. Nyt näyttikin sitten oikein hyvältä ja vauva liikkui kovasti. Muutenkin olo kohtalainen, ei oo turvotusta eikä närästystä, mutta nukkuminen on hankalaa kun lonkkia ja selkää pakottaa ja asennon vaihto on hankalaa. Vessaan herään minäkin muutaman kerran yössä, mutta nukahdan onneks nopeesti uudestaan. Silti jää yöt vähän liian lyhyeks ja koko ajan väsyttää.

Malinda 34+5
 
Malinda
Niin Tuulialle ja kanellalle piti vielä sanoa, että kiva kun on muitakin ahdaslantioisia :) Ite tunsin itteni niin kummajaiseks esikoista odottaessa, kun kellään muulla en ollut kuullut olevan samanlaista diagnoosia. Minä oon jonkinlainen rajatapaus, että toivoa mulla on vielä synnyttää alakautta, jos vauva ei kasva hirveen isoks (eikä ilmeisesti anneta kasvaakaan, vaan käynnistetään näillä näkymin parin viikon päästä). Esikoinen oli 48cm ja 2750g rv 40+2 ja mahtui tulemaan. Ihan hyväkuntoisena kuitenkin molemmat selvittiin ja mulle sanottiin, että ei edes aleta millään imukupilla repimään vaan jos ei oo tullakseen niin sitten leikataan. Todennäkösesti nyt tehdään samalla tavalla, että lähdetään yrittämään alakautta ja saa olla kyllä paljon isompi vauva tulossa, että suostun suoralta kädeltä sektioon, niin paljon se mua pelottaa.
 

Yhteistyössä