Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA~ Vol.2

Onnea kovasti kaikille vauvautuneille!!! :flower:

Meidän suloinen pikku tyttönen tuli maailmaan 3.helmikuuta, painoa 3515g ja pituutta 52 cm, raskausviikot 38+6. Kaikki meni loppuviimeks hyvin ja terve tyttö syntyi sektiolla. Päiviä kestänyt käynnistysyritys ja sen jälkeinen sektio vaan veivät minun voimat niin, että nyt vasta jaksoin tulla raportoimaan syntymästä. Kotona oltu reilu viikko ja ihanalta maistuu vauva-arki!
 
Heippa,

Ei käyty synnärillä, neuvolassa katsoivat, et ei tarttee, kun vauva tosiaan kyllä liikkuu (koko ajan nyt :xmas: ). Mä vaan en tunne niitä. B) Tosi hämärää. Terkkakin mittas sf-mittaa ja sanoi kahteenkin otteeseen, että vauva potkasi, mutta mä en tienny niistäkään mitään. Joten olivat sitä mieltä, et niin kauan kuin kuitenkin liikkuu, ei ole hätää.

Ja veikkaan, et osa syytä tähän on nyt tässä mun kaksviikkoisessa flunssassa. Oon vaan maannut ja ollut tekemättä paljon mitään ja jotenkin tuntuu, et kun tänään olen ollu enemmän liikkeellä, vauvakin jaksaa enemmän. Eli siis vähän ehkä ylirauhottunut hänkin.

Pixie sä voit lohduttautua sillä, et ne sun sukulaisen sanat osuu ja uppoaa minuun täysin. Ei todella ole tietoa sen paremmin liikkumisesta kuin synnytyksestäkään. :xmas: :D

Niin ja muutenkin neuvolassa siis kaikki kunnossa muutenkin. Sykkeet hyvät, samoin pissat, paineet jne. :) Tuosta liikelaskennasta mulle on sanottu, et jos tuntuu, et ei ole liikkunu normaalisti, niin silloin laskeskelee. Mä oon laskeskellu tähänkin asti aika paljon, koska tällä on useamminkin ollu näitä vaimeita kausia, mut en mäkään joka päivä ole laskenu ja normaalisti (poikkeuksena kulunut viikonloppu, kun tuntui, et vauva vaan katoaa) vain kerran päivässä (illalla).

Mut oon kans kuullu ton, et joillekin opastetaan, että kunhan edes vähän päivässä liikkuu, mut sit taas mulle itselle on sekä neuvolasta, et Taysista painotettu sitä, et pitää tulla kymmenen tuntiin ja heti pitää laskea, jos vähänkin tuntuu muutosta. ...ihanan ressaavaa... :xmas:
 
Mä täällä vähän välii... :ashamed:

Outoa muuten, että mulle tulee pahimmat supistukset autossa! Eilen jouduttiin ajamaan melkeen 100km putkeen ja loppumatkalla oli aikamoiset poltot selässä... Se mukavin ässä kans hieman tuntuis auttavan... ;) Nooooooo, mä sit ehdotin eilen mun siskolle, ett jos tuplaisin tehon eli se lähtis meille kuskiks ni me voitais harrastaa seksiä autossa :LOL: EI LUVANNU LÄHTEE??? Mitä lähimmäisenrakkautta se tuollainen on?? :LOL: :LOL:
 
Uusioäippä onpa outoa, ettei lähtenyt. =) Kyllä kai sitä ny ees tuon verran vois auttaa... :xmas:

Mulla suppailee (jos niitä nyt niiksi voi kutsua :D ) oikeestaan vain ja ainoastaan vessakäyntien yhteydessä. Joskus harvoin tulee, kun menen maate, mut sen sijaan tuo pissille meno on takuuvarma keino saada pikku suppari aikaiseksi. B)

Ja IIIIIIIISOT onnittelut syntyneille vauvoille ja tuoreille äideille! :D
 
Heippa kaikki!

Onnittelut vauvautuneille!!!!!

En ole kerennyt palstalle sitten viime alkuviikon ja taitaakin tulla taas enemmän tekstiä kerralla...
Olin viime viikolla todella ahkera. Varsinkin keskiviikkona kun kävelin Ikeaan ja ruokakauppaan ostoksille, siivosin koko kämpän lattiasta kattoon, pyykkäsin, lenkkeilin koirien kanssa yms. Olo oli mitä loistavin ja nauroinkin kavereille et masukki viihtyy niin hyvin yksiössään et pysyy siellä murkkuikään... :LOL: :LOL:

No eipäs pysynytkään!!!
Masukki syntyi sitten torstaina 12.2 klo 11.52 ja rv:t oli 39+2 :heart: :heart:

Sellainen lyhyt synnytysselostus et todellakin ei mitään ennakko-oireita ja puolen yön maissa kun päivä vaihtui torstaiksi alkoi supistella. Oletin niiden olevan harkkareita tms. No samantien ne alkoi tulla 10 min välein ja kahdelta soitin äippäpolille. Sanoivat et harkkoja ne on et ensisynnyttäjällä niitä saattaa olla viikonkin. No kolmelta soitin miehelle et nyt kotiin kun ei ole ihan normaali olo... Sovittiin et tulee ja käydään käyrillä Tyksissä.
No neljän maissa taidettiin olla siellä ja supistukset jatkui. Mun ihana pelkopoli kätilö oli ottamassa vastaan ja totesi hetken käyriä katseltuaan et taitaa se vaan sieltä nyt syntyä.
Päästiin aika pian huoneeseen ja siellä sitten hengittelin supistusten kanssa noin kello 9 jolloin sain petidin-piikin reiteen. Se rentoutti ja väsytti kivasti. Supistusten välit lyheni ja synnytys lähti tuon jälkeen etenemään nopeammin. Joskus 10 jälkeen kätilö edotti ilokaasua ja sen kanssa oli helpompi hengittää varsinkin niiden lasta alaspäin työntävien supistusten aikana. Se oli oikeastaan ainoa vaihe kun tuntui oikeasti pahalta. Epämiellyttävää muljintaa :p
Musta se pitkä hengitys sisään ja ulos rauhallisesti sekä niiden hengitysten laskeminen supistuksissa oli todella helpottavaa. Laskin aina et keskimäärin supistuksessa on 5-7 hengitystä ja 4 jälkeen ollaan voitolla =).
Joskus 11.20 alkoi sitten ponnistusvaihe ja silloin en saanut enää ilokaasua. Oikeastaan ainut fiilis tuolloin oli kamala tarve ponnistaa lapsi ulos. 11.52 tuo sitten tuli ja 12 minuuttia sen jälkeen jälkeiset. Kätilö ihanasti antoi mun toimia omaan tahtiin itseäni kuunnellen koko synnytyksen ajan ja ainoastaan ponnistusvaiheessa kerran pyysi odottamaan jotta repeämisiltä vältyttäisiin. Ponnistus tapahtui kyljellään ja muuten vaihtelin asentoani miten hyvältä tuntui. Pari tikkiä tuli ja muuten vointi oli heti todella hyvä.
Molemmat mulla olleet kätilöt oli aivan ihania ja teki synnytyksestä meille uskomattoman sekä unohtumattoman kokemuksen. Ikinä en olisi uskonut et pelkosektiosta päätyisin tähän synnytykseen. Ehdottomasti elämäni paras kokemus!! =)
Kokoa pojalla oli 3610 kg ja pituutta 50 cm. Pipo taisi olla 35 cm.

Vielä kun olimme tänään lähdössä toinen kätilöistä tuli osastolle moikkaamaan ja saimme ihanasti kiittää häntä vielä kasvotusten. Molemmat teki synnytyshetkestä rauhallisen ja sellaisen, että saatoin luottaa heihin sekä itseeni.

Osastolla kuulin kyllä valitettavasti parikin erilaista kokemusta synnytyksestä ja kätilöstä. Ikävää, että jonkun asenne saattaa pilata toiselta kauniin hetken. Heillä kätilöt oli kuulemma valittaneet äkäisenä kiirettä yms. Musta se ei ole synnyttäjän vika jos heillä on kiire! Itse kysyin vielä tänään kätilöltäni oliko silloin kiire kun synnytin. Oli kuulemma. En sitä huomannut kummankaan käytöksessä.

Siinähän se ja nyt ollaan kotona. Nukuttu on viimeksi ti-ke välisenä yönä kunnolla. Muuten pieniä pätkiä ja ihailtu vaan poikaa. Olo on loistava ja ihana tietää et hetken kuluttua oma sänky odottaa =)

Profiilikuva päivitetty!

Caro ja tuttimies 4 pv :heart: :heart:
 
Mul on tän raskauden aikana tullu tasan kerran sattuvii supistuksii jos vattan kovettumisii ei lasketa. Oiskoha ollu joskus 30 rv tienoil ku laskinki niiden väliä ku tuli muutaman minuutin välein ja ne sattu jonkun verra ja kesti noin 2 tuntii. Sen jälkee ei oo tullu mitää.

Mun jalanpohjat huutaa kualemaa ku siivosin koko päivän ja silti kökin täs koneel taas :whistle: nyt telkkarin ääreen ees välil.
 
Caro79, Onnea vauvan johdosta! Oli myös ihana lukea positiivisesta synnytyskokemuksestasi, noinhan sen juuri pitäisi mennäkin, että itselle tulee turvallinen ja hyvä olo ja edetään omaan tahtiin.

Neuvolakuulumisia tässä:
RR 132/84
Sf mitta 35 (sama viimeksi)
Pissa puhdas
Turvotus +
Paino -800g (ihme kyllä näillä turvotuksilla :eek: )
Syke +145
Liikkeet +

Kysyin terkalta, että olisko sen mielestä kiinnittynyt, mut sanoi vaan että aika alhaalla tuntuu jo pää olevan. Seuraava neuvola oliskin sit sillon kun lask.aika, että saapa nähdä vieläkö silloin kärvistellään tän mahan kanssa.. voi vauva kun ymmärtäisit ulostautua jo ennen sitä :whistle:

Kävin tuossa juuri kaupassa ja taas tarttui mukaan karkkia ja suklaata.. ostin sit sellasen kolmen levyn tarjouksen fazerin sinistä :eek: onneks näin äidin kaupassa ja annoin sille heti yhden levyn etten vaan ala ahnehtiin kaikkia ite :kieh: kyllä toi makeen syönti tuntuu nyt olevan oikein heikkous tässä loppuvaiheessa, mutta hei eikös sitä ole nyt tutkittu, että odotusaikana suklaata syöneiden äitien vauvat on onnellisia ja hyväntuulisia :saint: =)
 
Mae
:wave: täällä yksi kisaan osallistuva. Ja mulle kun on vielä ennustettu et tulis etukäteen, mut tuskinpa.
Tänään kävin neuvolassa ja sanoi että on pää tosi alhaalla ja takana (ei sitä tuntenut). Mutta sitten oli aika huolissaan sydänäänistä, oli hyvät mutta hitaan puoleiset. Ja kun tämä on ollut niin hiljainen vauveli muutenkin, niin nyt sitten aletaan liikelaskentaa harjoittamaan. En oo ite juurikaan huolissani. Muuten kaikki oli neuvolassa ihan hyvin.

Onnea kaikille vauvan kainaloonsa saaneille :flower:

Mae ja kakkapylly 38+5
 
Onnea Nigella ja Caro! :heart:
Carolle kiitos ihanasta synnytyskertomuksesta. Voi ku pääsiski kertomaan kohta jotain vastaavaa...

Nukuttiin esikoisen kans sit "vahingossa" melkein neljän tunnin päikkärit. :eek: Ens yönä oiski sit hyvä lähteä synnyttään ku unta ei nyt sit ainakaan taida riittää. Saanpahan tehtyä ainaki sen vauvan villatakin lopultakin valmiiksi.


uusioäippä
: Ei lähtenyt? Kummaa porukkaa ettei sen vertaa voi auttaa... :LOL:
Mulla muuten sama juttu että autossa supistelee eniten. Ens viikonloppuna ajateltiin pitkästä aikaa ajella kokopäiväreissu eli molemmat isovanhemmat läpi jos ei sitä ennen oo syntynyt. Sit syntyy varmaan autossa. :eek:
 
Eli jos tota uskoo et suklaan syännil saa onnellisen vauvan ni tää tulee virnistää iha pirust ulos tullessaa :D Ikinä en oo näi pal suklaat syäny ku ny raskausaikana. Nytki ootan muksujen nukkumaan menoa jossai vaihees et saan tehä jäätölöannolsen :p tual orottais suklaajäde, kermavaahto, suklaakastike ja ettei iha pääs laihtuu ni aattelin sulloo sihe viäl pikkupätkiksii sekaa :LOL: kauhee laihduttamine tulee olee kyl tän raskauden jälkee et pääsee omii mittoihi takas
 
Täällä yks kasvissyöjä vetää lihapullia. Teki vaan mieli:)

Tuli sitten taas käytyä siellä sairaalassa turhan takia, kuten uusioäipällä ei mullakaan ollut mitään myrkytystä. Sanoivat, että mahdollisesti kylläkin virtsaputken tulehdus! Oireeton sellainen ilmeisesti (tai ehkä se selittäis ne öiset vessassa juoksemiset.....). Nyt en enää kehtaa oikeasti mennä sinne sairaalaan. Synnytän siellä oven takana ja huudan ne hakemaan mut ja kersan sitten.

Pixie Täällä on varsin hiljaista tämänpäiväisen synnytyksen suhteen.... Voisin vaikka aloittaa just ton kamojen ulos räimimisen... Toisaalta me asutaan pohjakerroksessa ja mä en tiedä kuinka rock se on ruimia niitä tosta kuistilta edessä olevalle kävelytielle :D

Caro, toi oli kyllä ihanan kuuloinen synnytys! Toivottavasti saadaan muutkin kokeilla samaa linjaa. Mä saatan kyllä itse ärmyillä niille, joten katsotaan kuinka pitkälle kätilöiden ruotsalainen ystävällisyys kantaa :D
 
JeJa, mullakin vauva varmaan suorastaan kiljahtelee ilosta eikä oo yhtään huonolla tuulella, on meinaan kans tullut vedettyä ihan huolella suklaata :LOL: muttei sille voi mitään kun se vaan on niin hyvää :) kuulostaa muuten ihan syntisen hyvältä toi sun jätskisuunnitelma tälle illalle :p mulla on ainakin kamala urakka edessä ton laihdutuksen suhteen, koska muutenkin ollut jo ennen raskautta tota painoo ihan tarpeeks :whistle:
 
Jeja: Mulla on kans kaapissa suklaa-, toffee-, mansikkajäätelöö ja vadelmasorbettia, kermavaahtoo ja kinuskikastiketta. :p Täytyyki ostaa vielä pikkupätkiksiä. Kiitti vinkistä! :D

unikeko: Täällä on kans tosi hiljasta synnytyksen suhteen, jos sovitaan et mennään huomenna? ;)
 
Onnea Nigella ja Caro! :flower:

Muutama kipeämpi supistus tänään, ei muuta. Aika mojovasti vetää tonne takareiteen, jos nää on tälläisiä synnytyksen alkaessa, niin kuinkahan pysyn pystyssä supistuksen aikana, kun nyt jo meinaa mennä jalat alta. :/

Mutta osallistun mukaan kärvistelykisaan! :wave: Laskettuaika on perjantaina, mutta tämä pikkuinen taitaa viihtyä mahassa hamaan tulevaisuuteen. Jos on isäänsä tullut, niin ei lähde mihinkään ennen kuin on pakko... Mieluummin aina hieman myöhässä kuin etuaikaa, joten eiköhän hän käynnistykseen asti odottele. =)

Jeja: ei saa antaa noin herkullisia kuvauksia syömisistään, nyt mun on pakko käydä tossa yllättävän lähellä ostamassa jäätelöä. :p
 
Onnea vauvan saaneille :)

Mieku päätin et en halu vauvalle pinnasänkyy, et matkasängyssä saa nukkua. No tänää sittenku en ollut kotona, niin kappas vaan.. Matkasänky raahattu pihalle, ja tilalle tuotu pinnasänky. :headwall:

Vauvan liikkeistä ei oo mulle muuta sanottu ku et pitää niit joka päivä tuntua. Illal oon sit aina tökkiny mahaa niin kauan et tunnen et se siel liikkuu, jos päiväl en oo muistan huomioida niitä sen liikkeitä.

:wave: Taidan minäkin osallistua tuohon kisaan :D Maaliskuun puolelle menee aivan varmana jos ei nyt ala syntymää. :p Neuvola tätsy sano viimeks et jos ei o viel la:n tullu ulos, niin on sit yks neuvolakäynti vielä (eli tuolloin 27.2) ja sen jälkeen aletaan miettimään käynnistystä.

Nyt ei mee enää toppatakin vetoketjukaan kiini. (aikasemmin sain sen jotenki viel kiini) Nyt täytyy aina pistää nepparit kiini, sitteku istuu jonnee ni ne aukeilee.. Sit saan taas naamapunasen niit vääntää kiini :LOL:

Tyttö-nen ja vaavi 39+3
 
CAROLLE onnea vaavista.... :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Juuh tänään ei kenelläkään ihmeempiä oireit... Mä tuos jo luulin.... :eek: Däääm mut ei mitää enäää... Tosin luulen ja aatelen joka päivä jossai vaihees..

Ihania herkkuja kaikilla.. Meillä on lapsetki syöny enempi herkkui mun ansiosta... Kun ei nuo 11 ja 14 veet enää menekään nukkuu niin pal aikasemmi, et sais salaa niiltä syötyä... HE kurinpalautus kunhan on vaavi maailmas..
Tänään on tosiaan vohveli-ilta... Katton salkkarit vaan ekaks.

Kiitos taas synnärikertomuksist kaikille!!! =) Tarkkaan pitää lukea...

Seranzu edelleen 38+3
 
PALJON ONNEA KAIKIKILLE NYYTIN SAANEILLE :heart:

labello: olin aika varma, että olet jo nyyttisi saanut kun en eilen koneelle kerennyt, kumma vaisto :D

Jep, eli omaa napaa vaan typerästi:
Eilen aamulla 7.30 heräsin koviin supistuksiin. Ne oli säännöllisiä 8 min välein ja tosi kipeitä. Niitä kesti tunnin kunnes väli tiheni 4 min. kymmenen aikaan menin suihkuun ja se helpotti, supistukset tuli taas harvemmin 8-9 min välein. supistukset jatkui ja 12 aikaan väli tiheni 3 min. Oli tosi kipeitä ja sairaalaan suunnattiin ennen yhtä. Käyrillä makasin ja supisteli edelleen. Sanoivat, et katotaan kohdunsuu ja siirrytään saliin... PASKAT :headwall: Kohdunsuulla ei muutoksia, edelleen 2 sormelle auki :eek:
Sanoivat, että saan jäädä sinne seurantaan tai lähtee kotiin odottelemaan. No kotiin lähdettiin ja sillä tiellä ollaan edelleen. Äitini haki tänään mun äitiyskortin äitipolilta, et se on mulla mukana huomisessa neuvolassa. Jokseenkin epäuskoinen olo, että tämä nappula ikinä ulostautuisi.
Viimeyönä ei tullut ainuttakaan supistusta ja tänään on taas suppaillut kipeesti, mutta kelloa en enää edes seuraa. Menen vasta kun pää näkyy :whistle:
Kukapa olisi uskonut, että meidän neljäs lapsi, joka sai jo kortisonitkin rv 33:lla pysyy vatsassa pidempään kun yksikään meidän muista lapsista. Eli ennätystä tehdessä...

Kvartti: Tsemppiä kovasti tulevaan. Lähtö taitaa olla jo tosi lähellä =)

-kyrsä ja nappula rv 39+3
 
Toivottavast tuli lähtö ny :D

Monel alko näköjää tekee miäli jädeannost ku sellasest menin kertomaan :D Nyt on mukulat nukkumas ni mä voin tehä itelleni ison satsin :p kaikil höysteil.
Mä iha omal luval keräilen ny kiloi niin kauan ku viäl raskaana olen. Sit ei voi kyl tällasii määrii enää syärä tai menee iha muadottomaks :whistle:

Facebookis helmimammojen sivuil en ollu pariin päivään päässy mut tänään pääs näköjää taas kattelee ku vauvojen kuvii oli tullu.
JeJa 39+3
 

Yhteistyössä