Helmivauvat 2010

Käytiin eilen lääkärissä. Korvat oli terveet. Ilmeisesti tämä on sitten ihan tavallista flunssaa. Tänään aloin sitten taas epäillä tota terveyskeskuksen diagnoosia, kun meidän aurinkoinen vauveli on aina hereillä ollessa ollut kovin itkuinen. Panadoolia olen antanut, mutta tuntuu, ettei siitä ole apua. Varasin sitten ajan yksityiselle lääkäriasemalle, kun voihan olla, että flunssa kipuilee vasta nyt korviin. :|

Pojulle on tosiaan puhkeamassa kulmahammas. Tuntuu ihan terävänä ikenessä, mutta ien ei ole vielä rikki. Jotenkin vaan hassua, kun pojulla on kaksi hammasta keskellä alhaalla ja nyt tämä kolmas on sitten kulmahammas. Voihan tietty olla, että kerralla tulee sitten enempi hampaita.

Meillä on ensiaskelkengät kokoa 22 (on just sopivat) ja merkki on ruotsalainen KAVAT. Sitten pojulla on ulkokengät kokoa 24 (ihan vähän kasvunvaraa) ja ne on merkiltään JONATHAN.

Sitten pukkaa kysymystä.. Onko teidän vauvoilla käytössä tyynyä? Meillä ei vielä ole ja kaksosista en enää muista, että missä vaiheessa tyynyä aletaan käyttään.

Vielä täytyy sanoa tosta räkätaudista, että poju on nukkunut todella hyvin. Tietty tollanen uuvuttaa. Meillä kun on vielä tuo astma, niin ajoittain pojun hengitys kuulostaa kovin hankalalta. On kovin neuvoton olo. Tuntuu niin pahalta toisen puolesta. Meillä on vielä jatkuvana lääkityksenä se pulmicort-astmalääke ja näin flunssa aikaan ventoline. Itse en edelleen kykene antamaan astmalääkkeitä, kun poika huutaa ja itkee niin kovasti. Ja nyt sitten on tupla piiputukset! Ei auta, kun toivoa, että oltais taas terveitä ja meidän poju olisi taas oma aurinkoinen itsensä. :kiss: :(

Ai niin, poju oppi tänään taputtamaan käsiä yhteen. :heart:

Täytyy tästä mennä itsekin unille, kun minuunkin tarttui tämä pojun flunssa. Eipä sitä omaa oloa huomaa, kun päivällä touhuaa pojun kanssa ja yrittää helpottaa toisen oloa, mutta näin illalla huomaa, että omatkin voimat on huvenneet.

-mervi-elina ja poju 11 kk
 
Viimeksi muokattu:
Kengistä Mä ostin pojalle Tutan kävelykengät, kokoa 21! On todella tukevat ja menevät suht helposti jalkaan! Ainoo, että noi on kyllä melko kylmät näin talvella. Sopisivat paremmin melkein syyskeleihin. Ollaan sitten pidetty niitä enempi jos lähdetään kyläilemään, kauppaan tms, missä ei tarvitse olla ulkona =) En ole kenkiä uskaltanut ostaa käytettynä, sillä jokaisen ihmisen jalkahan on erilainen ja kengäthän hyvin nopeasti mukautuu käyttäjänsä jalan mukaisesti!

Täällä on nyt toinen etuhammas puhjennut ja toinen on kovasti tuloillaan! Yöksi olen ihan huoletta laittanut suppoa, kun selvästi nuo hampaat vaivaavat : / Supon voimin on kuitenkin nukkunut yöt tosi hyvin!

Mä olen itse nyt sitten kuumeessa :( :snotty: Toissailtana tuli kurkku kipeeksi ihan tunnissa ja seuraavana yönä nousi kuume! Eilen menin sitten pojan kanssa mun äidin tykö ja siellä makasin koko päivän peiton alla, äidin katsellessa pojan perään! On kyllä ollut niin vetämätön olo :( Viime yönä heräsin miljoona kertaa, kun välillä ihan tajuttoman kylmä ja välillä olin hiestä märkä.. Aamulla ei ollut kuumetta, mutta olo on todella pöhnäinen..

Täällä myös poikaa kiinnostaa ihan hirveästi tyhjät limsapullot, maitotölkit ja pahvilaatikot! Tuntuu, että ovat paljon mielenkiintosempia kuin omat lelut :D
 
Nopeasti kirjoittelen. Tyttö huusi koko viime yön, nukkui aamu 6-9. Huusi kuin syötävä ihan kuin jonnekin sattuisi. Käytiin taas lääkärissä ja molemmissa korvissa edelleen tulehdus. Uusi antibioottikuuri aloitettiin ja seuraava kontrolli korvalääkärille, kuulemma jo suunnitellaan mahdollista putkitusta. Tytöllä taipumusta ahtauttavaan keuhkoputkentulehdukseen noiden tulehdusten yhteydessä ja ilmeisesti se on lisäsyy siihen, että tarpeen vaatiessa putkitetaan pian. Onpa huono mieli. :(
 
Pikaista paranemista kaikille flunssaisille! Ja olipa ikuisuudelta kurjia uutisia. :( Voi kun tuo korvatulehdus nyt pian hellittäs! Ja peukut täällä pystyssä että pääsisitte pian putkitukseen, jospa siitä olisi apua :hug:

Mervi-elina, toivottavasti teiän pojun korvista ei löydy nytkään tulehdusta. Tuli vaan mieleen, kun itelläni oli keväällä hammassärkyä, niin se säteili korviin. Oli siis korvatkin kipeet. Voisko tuo hampaiden puhkeaminen tehdä korvaoireitakin? Mut hyvä tietysti tarkastuttaa lääkärillä! Mut toivottavasti pojun flunssa menee pian ohi. Hankalalta kuulostaa nuo hengitsvaikeudetkin. :(

Tyynyä meillä ei ole vielä käytössä. Itseasiassa en kyllä minäkään enää muista millon otettiin tyyny esikoiselle käyttöön. :O Aika myöhään kumminkin. Varmaan lähempänä kahta vuotta...? Mulla on sellanen käsitys ettei tyynyä pitäs pienillä käyttää, vaikuttaa ryhtiin tai jotain...?

Kengistä:
meiän tytöllä taitaa olla tosi pieni jalka!? Ulkokenkinä meillä on 21 Kuomat, paksun villasukan kanssa ovat hyvät ja sen verran väljät että helposti sujahtavat jalkaan vaikka villapuvun lahkeetkin jää sinne kengän sisään. Muistelen että esikoiselle noissa kuomissa oli ihan liian ahtaat varret. Meillä tosiaan tyttö pitää nyt veljensä vanhoja kenkiä, mutta ne on ihan kuin kaupan hyllyltä, ei siis yhtään muotoutunu. Samoin nuo ensiaskelkengät on ihan uuden verosessa kunnossa, harmi vaan että ne on niin isot! Mut edelleenkin otan vinkkejä vastaan, jos olette jostain ostanu 19-20 numeron kenkiä!

Ja sitten kengistä sujuvasti kävelyyn :) Tyttö seisoskelee jo tukevasti ilman tukea. Kyykkyyn/pyllylleen menee jo tosi hallitusti, ilman tukea siis, ja eilen ensimmäisen kerran näin että meni kyykkyyn ja nousi siitä uudestaan suorille jaloille. Mut ilman tukea ei vielä nouse ylös vaan aina jonkun tuen kautta. Illalla leikittiin tytön kans niin, että istuttiin miehen kans lattialla vastakkain, väliin jäi noin metri, ja sit tyttö käveli meiän väliä niin että toinen otti aina vastaan. Jossain vaiheessa lakattiin pitämästä kiinni ja tyttö otti aina 1-2 askelta ilman tukea. =)=) Tyttö oli kyllä niin innoissaa tuosta leikistä, että tuntu kävelevän vaan sillä vauhdin voimalla, ei niinkään tietoisesti. Rinku ja nauraa rätkätti ja melkein juoksi aina toisen luota toisen luo. =)

Mitähän muuta mun piti kommetoida... Ei nyt tule enää mieleen, joten :wave:
 
Heipä hei kaikille!

pähkämö Tsemppiä arjen pyöritykseen työn ohella! Ihan itseä jo hirvittää tuo edessä oleva tilanne, vaikka ei mitään tietoa oo vielä, koska meen töihin.

aani Mä oon kanssa moneen kertaan meinannut että annan pojalle lusikan käteen, että sais itsekin opetella sen käyttöä. Niin se vaan on jäänyt ja jäänyt..että onnea taidosta! :)
Me ei olla vielä ostettu ensiaskelkenkiä. Ollaan kyllä katseltu kaupoista, mutta ajateltiin josko niitä sais joulun jälkeen alennuksella..(?) Meidän paikkakunnalla on vaan yksi kenkäkauppa, ja siellä oli vaan Eccoja, hinta 89 euroa...vähän turhan hintavat. En kuitenkaan halua mistään kirppareilta ostaa just siks, että kengät on muotoutuneet jo jonkun muun jalan malliin.

Dolly04 Ihanalta kuulosti teidän kylpyläviikonloppu! Paranemisia!!

tehilla Mukava, että pojalla on tuommoinen pehmeämpi lasku hoidon aloitukseen, ettei heti täyttä viikkoa. Varmasti helpottaa sopeutumista uuteen paikkaan.

Mini77 Mä oon kanssa koko ajan pelännyt, koska poika puree imetettäessä, mutta toistaiseksi siltä ollaan vältytty lukuunottamatta ihan pieniä vahinkoja. Tahallaan poika ei kertaakaan oo purrut.

mervi-elina Meillä ei ole vielä tyynyä käytössä. Poika nukkuukin enimmäkseen mahallaan, ettei sillä taida olla vielä hetkeen käyttöä. Ikävältä kuulostaa tuo flunssan ja astman yhdistelmä. Tuntuu kyllä varmaan itestä pahalta, kun pikkuisen on hankala hengittää. Paranemisia teille!!
Ja onnea uudesta taputus-taidosta! :)

Meille ei kai mitään sen kummempaa kuulu, sitä samaa! :) Aamut on edelleen aika aikaisia, mutta tänään nukuttiin jopa kuuteen, vaikka poika alkas jo viiden aikaan vähän itkeskelemään ja pyörimään sängyssä.

Meillä myös kaikki kauhat, mitat sun muut on kiinnostavia leikkikaluja. Omista leluista ei niin paljoa enää välitä, paitsi ne sisäkkäinmenevät purkit on oikein kestosuosikki. Poika laittaa välillä purkin sisälle jonkun pienemmän lelun ja sitten heiluttelee purkkia niin että kuuluu kiva kolina.

Nyt poika muuten on ihan tunnistettavasti alkanut sanoa "äitä"! :heart: Ihana. Ja huomaa, että tunnistaa tosi paljon sanoja, ym.
 
Bebo, minä katoin Prismasta noita Eccon kenkiä ja maksoivat muistaakseni 65€... Kalliithan nuokin vielä on. Ja suunnilleen tuohon hintaan ostettiin esikoisen Eccot K-Kengästä sillon pari vuotta sitten. Prismassa oli myös Ciraf-merkkisiä kenkiä n.20€ ja nekin oli mun mielestä tosi hyvän malliset ja sellaset kuin ensikengiksi suositellaan, mutta numerosta 21 nekin alko... (meiän kylällä ei muuten ole yhtään kenkäkauppaa ;) )

Niin ja lusikasta: anna vaan lusikka pojalle! Mäkin todella yllätyin että tyttö heti ties mitä sillä pitää tehdä! Siis sotku on ihan karmee, mutta eipä sitä muuten opi. :) Nyt tyttö ei suostu enää ollenkaan syötettäväks, vaan ite pitää saada lapioida. :O En ole etes huolissani saako tarpeeks mahaan asti, kun tosi pieni ruokanenhan tuo on koko ajan ollu, ja varmasti saman määrän syö nytkin kuin jos syöttäisin.
 
Viimeksi muokattu:
Poju kävi aamulla siellä lääkärissä. Oikea korvakäytävä oli punainen, mutta korva ei siis ollut tulehtunut. Poju sai kuitenkin sellaisen 3 päivän antibiootikuurin, jonka vaikutus on 10 päivää.

Yön aikana oli pojulle puhjennut tuo kulmahammas ylös ja muutenkin ikenissä tuntuu muhkuroita.

Nyt poju nukkuu päiväunia ja uni kuulostaa sellaiselta levolliselta. Ei hyöri ja pyöri. Kai tämä tästä taas helpottaa!

ikuisuus, :hug: Ajattele silti niin päin, että ne putket todellakin tuo apua. Tietty aina kurjaa, kun pieni sairastaa.

aani, ihana uusi taito!

-mervi-elina ja poju 11 kk
 
Viimeksi muokattu:
mervi-elina varmaan ihan hyvä, että saitte antibiootin vaikkei varsinaista tulehdusta olekaan, meillä kehittyi pari viikkoa sitten neljässä päivässä punoitus tulehdukseksi ja toiseenkin korvaan ehti sillä välillä kehittyä tulehdus. Tosiaan niistä putkista on varmasti apua, mutta eniten harmittaa se, että meidän vauvauinnit taitaa olla siinä, jos ne putket joudutaan laittaa. Onnea pojan taputustaidoista! :) Meillä on opittu soittamaan rytmikapuloita, mutta käsillä ei vielä ihan osata taputtaa.

Meilläkin tyttö teoriassa osaa käyttää lusikkaa, tai siis jotai menee suuhun ja laittaa lusikan suuhun, mutta hirveetä sotkemistahan se vielä on. :D

bebo onnea tosta äiti-sanasta! :heart: Meillä tyttö jonkin aikaa välillä sanonut "äittä" tarkoittaen ihan selvästi minua, mutta välillä tuo on myös sellainen yleissana kaikelle. Ihanaa kun ymmärrystä tulee lisää ja sanoja alkaa tulla! musta tuntuu, että nyt on sellainen vaihe, että koko ajan tapahtuu tosi paljon kaiken kehityksen suhteen.

aani vau, tosi hienosti teillä jo seistään ilman tukea ja noustaan ja laskeutudaan hallitusti! :) Nopeasti nää edistysaskelee tulee, meillä on seisty vasta jotain pari viikkoa ja nyt jo tyttö tulee alas suht hallitusti eli pää ei kolahtele juuri ikinä ja monesti istahtaa kun haluaa alas.

Dolly pikaista paranemista sinulle ja toivottavasti poika säästyy taudilta! Ihanaa, että oot saanut äidiltäsi apua ja saanut rauhassa sairastaa.

Nyt tuo pieni sairastaja kutsuu, voikaahan hyvin!
 
Heips! Päikkäreistä kyselin. Nukkuukos kaikkien vauvat vielä kahdet päikkärit? Meillä iltaisin nukahtaminen on mennyt niin hankalaksi ja mietin että mahtaako päikkärit vaikuttaa siihen. Tokat päikkärit tuppaa menemään aika myöhäiseksi, kun poitsu heräilee aamulla vasta 8-9 aikoihin. Sit rupee vasta klo 16-17 olemaan valmis tokille päikyille. Just kehuin kaverille, et miten helposti poika nukahtaa... Ei pitäis, tää on nähty jo monta kertaa:)
 
Pähkämö
piudelle päikkäreistä Meillä on päiväunirytmi muotoutunut nyt seuraavaksi:

herätys 5.45
pitkät päiväunet n. klo 11 alkaen, 2½-3½ tuntia
pikkutirstat (5 min) toisinaan autossa kotimatkalla hoidosta
toiset tirsat toisinaan illalla kuuden maissa vaunulenkillä
yöunille 21.30

Eli nukkuu yhdet varsinaiset päiväunet ja lisäksi saattaa nukahdella myöhemmin tarvittaessa. Nuo iltakuuden pikkutirsat (max. 15 min) ovat sellaiset, että jos ei niitä ota, on illemmalla sitten tosi äkäinen. Toisaalta, jos nukkuu ne, menee yöunille alkaminen kauheaksi höpöttelyksi ja naureskeluksi. =)

Pikkumies on alkanut nirsoilla korvikkeen kanssa. Aina on ollut tosi kova juomaan maitoa, mutta nyt ei enää meinaa maistua samaan malliin. On koitettu antaa nokkamuksistakin, mutta siitä ei mene senkään vertaan. Hörppyyttämällä puolet maidoista valuu rinnuksille - taitaa tosin olla tarjoilijan vika... ;) Eilen annettiin pikku tilkka aikuisten maitoa maistiaisiksi, tuntui tykkäävän.
Oliko se mervi-elina, kun antaa jo oikeata maitoa. Mitäs maitoa näille pienille suositellaan, rasvatonta vai kevytmaitoa?

Täällä tänään pikkujoulut, pääsee hiukan tuulettumaan :wave:
 
piude79 Meillä poika nukkuu vielä kahdet päikkärit. Toiset menee joskus aika myöhälle, mutta ei anneta koskaan nukkua viittä kauempaa. On ainakin vielä toistaiseksi nukahtanut hyvin yöunille (noin klo.21), vaikka olisi nukkunut viiteenkin. Yksillä unilla ei kyllä vielä pärjää, koska menee monesti ekoille unille jo klo.10 aikoihin.

pähkämö Mukavaa pikkujouluiltaa! :)

Unista vielä...Poika nukkui tänä aamuna klo.7.25 asti!!! :heart: Normaalistihan meillä noustaan jo 5-6 aikoihin. Unille meno vähän illalla venähti, kun meillä oli menoa josta kotiuduttiin vasta klo. 20 aikoihin. Yöunille poika kumminkin nukahti n. klo.21.15, eli hienot pitkät unet oli. Ei edes itkeskellyt aamuyöllä, kuten normaalisti tekee. Mun piti aamulla moneen kertaan katsoa kelloa, että onkohan tuo nyt oikeassa ajassa! :D Toivottavasti ei jää ainoaksi kerraksi, tietysti heti huomenaamulla noustaan viideltä..

Parina iltana on yöunille nukahtaminen ollut vähän vaikeampaa. Kun laitan pojan pinnasänkyyn ja toivotan hyvää yötä ja poistun huoneesta, alkaa poika itkeä mun perään. Edellisiltana meni aika kauan ennen kuin rauhoittui, mutta eilen lopetti itkun itse ilman että mun piti mennä takaisin makkariin. Poika on nyt muutenkin kovasti ollut mun perään, itkee mun perään jos meen esim. vessaan ja koko ajan on housun lahkeissa kiinni. Sylissä ei kuitenkaan kauaa jaksa olla, kun pitää päästä tutkimaan paikkoja.
 
piude79, meillä poju nukkuu kahdet päiväunet. Yöunet on nyt klo 21-8, joten aamupäiväunet on nyt lyhentyneet. Poju nukkuu aamulla noin 20-30 min(10-10.30). Päivällä nukkuu melkein aina sen 2 tuntia (13-15). Aamulla ollaan usein ulkona, ensin pulkkaillaan, tms, sitten tehdään kävelylenkki. Aika hankala pojua on pitää hereillä, joten olen antanut nukkua aamupäivälläkin. Mutta näyttäisi siltä, että pikkuhiljaa noi aamupäiväunet lyhentyy ja jää pois (?).

Pähkämö, meidän "keskosvauvalle" suositeltiin kevyt maitoa. Saa nyt noin 60 ml tavallista maitoa ja 40-60 ml on sitten korviketta. Poju juo 5 maitoannosta päivässä ja kerralla menee 100-120 ml.

Meillä toi uusi taputustaito on niin pop, että uutta taitoa esitellään kaikille (sisaruksille, isille...). Ja sen huomasin, että tunnistaa ton taputtaa-sanan!

Muuten meillä vielä kävellään tukea vasten. Seisomaan noustaan tukea vasten. Pari kertaa on irrottanut otteen, kun on kaksin käsin pitänyt jotakin tavaraa, mutta ei poju vielä pysy pystyssä. Muutenkin minua hirvittää noi kaatuilut... Meillä on esim keittiössä laattalattia, joten keittiössä olen koko ajan lähellä, ettei kaadu selälleen laatoille. Tosin, aika harvoin poju on kaatunut ihan suoraan selälleen. Aika nopeasti vauvat vaan oppii istahtaan sinne lattialle ja kaatuminenkin alkaa tapahtua sillai hitaasti.

Minä täällä aloittelen jouluherkkujen tekemistä! On niin mahdottoman hyvä mieli, kun taas jaksaa tehdä ja touhuta.

-mervi-elina ja poju 11 kk
 
heippa. me sitten käytiin eilen hammaslääkärissä, ja poika nukkui autuaasti koko käynnin ajan. =) pääasiassa hammaslääkäri antoi ohjeistusta hampaiden hoitoon ja vilkaisi lopuksi pojan suuhun, muttei tuo herännyt edes siihen. ohjeita tuli sitten seuraavanöaisia: hammastahnaa pitää siis alkaa käyttää heti kun ekat hampaat puhkeaa. tuo ohjeistus poskihampaiden puhkeamisesta on vanha. hammastahna olisi hyvä olla tuo 500 ppm, mutta ei haittaa vaikka olisi 1000, koska niin pieniä määriä käytetään.pesun pitäisi olla aamuin illoin, jotta fluorista olisi paras hyöty. tahnan käyttö tärkeää heti kun hampaat tulee koska kun hammas puhkeaa, se on hauras ja se fluori auttaa kovettamaan hammaskiillettä. kun poskihammpaat puhkeaa, tulisi käyttää xylitolpastilleja, sellaisia jotka liukenee vauvan suussa. hampaat kestää syömistä max 6 krt päivä, joten napostelu ja juomien juominen aterioiden välillä vältettävää. tutin käyttö olisi hyvä lopettaa 2 vuotta täytettyä ja käyttää tuttia vain uni, nukahtamis, lohtutarkoitukseen, ei huvikseen pitkin päivää.
meillä juuri puhkesi pojalla 6. hammas, nyt 4 ylhäälla ja 2 alhaalla. hammaslääkäri sanoi että alaikenet turvonnut niin että kohta tulee lisää.
päiväunet meillä nukutaan yleensä kahdet, joskus ollut yhdet kunnolliset. meillä tuon ihanan aamu-unisuuden onneksi poika peri molemmilta puolilta ja heräillään 8.30-9 aikoihin joskus v.loppuna nukkunut 9.30 asti, tajuaa jo varhain et mikä on v.loppu ;) nukkuu jotakuinkin 12h yössä. meillä tyyny käytössä ollut 8kk asti, sellainen pieni ja ohut.
kengät meillä on kokoa 20, sisäkäyttöiset, serkun vanhat. mutta hankalan tuntuista niillä liikkuminen, ei niin hyvin pääse ylös ym.. ja kuomat on kokoa 22, mittasin pohjalliseen jalkaa asettamalla lapsen niiden päälle seisomaan ja tyhjää jäi n. 2 cm. toivottavasti menevät koko talven. nyt on pulkkailtukin muutaman kerran, se on mukavaa touhua.
 
Meillä tyttö nukkuu kahdet päiväunet, jotka ovat molemmat kestoltaan yleensä 30min, eli yhteensä 1h päiväunia päivässä. Joskus harvoin saattaa nukkua vähän pidempään, mutta yleensä noin. Päiväunet ajoittuvat noin klo: 11-11.30 ja 15-15.30.

Meilläkin tyttö oppi tänään taputtamaan! Tänään on ollut todella aktiivinen päivä seisomaharjoitusten suhteen, tyttö on ihan koko ajan seisomassa ja nousee ihan kaikkea vasten. Kovasti siis taitoa hiotaan ja treenataan. :) Meilläkin tunnistetaan selvästi sanat "vilkuttaa" ja "taputa". Ei tarvitse kuin sanoa nuo sanat niin tyttö tekee työtä käskettyä.

Meillä vaihteeksi nukuttaminen helpottunut. Päiväunile tytön voi monesti vaan jättää pinnasänkyyn ja hetken pyörittyään nukahtaa. Melkein aina itkee ihan pienen sen jälkeen kun huoneesta poistuu mutta itku laantuu todella nopeasti. Yöunille käy samalla tavalla, ei aina enää nouse seisomaan, mikä oli ongelmana kun oppi nousemaan seisomaan.

Antibiootti tepsii ja tyttö huomattavasti paremmassa kunnossa jo nyt. Virtaa on kuin pienessä kylässä, olen itse hieman kipeä niin ei meinaa riittää omat voimat tytön touhuihin. Mutta kivaa, että potilas on hyvässä kunnossa!
 
Huomenta!

Päikkäreistä. Kahdet päikkärit käytössä. JOskus jos ekat unet menevät myöhäiseen tai kestävät 3 tuntia niin tokat jää pois. Yleensäkin nuo tokat menee niin myöhäisiksi että mietityttää antaako nukkua ollenkaan. Nimittäin jos nukahtaa seiskalta, ja unet uleensä kestää 1-1,5h niin sittenpä herätessä on jo yöunien aika... Monesti on pakko herättää poika.

Tänään käytiin verikokeissa. Piti olla syömättä ja aamutissi jäi saamatta. Kyynärvarresta otettiin 6 PURKKIA verta :O . Olipa kiinnipitämistä kun kesti jonkinaikaa saada tuollainen verimäärä ulos. MInä pidin poikaa ja yksi hoitaja vielä kättä paikoillaan. Ei tainnut se pistäminen olla niin kamalaa kuin se kiinnipitäminen. Muistoksi saatiin tarra :) Huomenna sitten lääkärille kuulemaan tulokset.
Siis katsottiin ainakin keliakia ja kilpirauhaskoe ja vielä jotain muitakin. Poika kun ei kasva ja nyt ryöminnän myötä jopa minun silmin on laihtunut . Ihan pikkasen on alkanut huolettaa että jospa pojalla onkin joku häiriö.

Te jotka olette käyneet hammasläkärissä onko teidät kutsuttu?

Kengistä ensi kesäksi löysin tarjouksesta Eccon sandaalit. KOkoa en edes nyt muista mutta tarkistin tasan vuotta vanhemman pojan äidiltä mikä koko heillä on. Osuu kohdalleen tai ei osu. Hitto kun kirppiksellä olis ollu täydelliset Kuomat ensi talveksi (5€) mutten ollut varma koosta, ja jätin ne ottamatta. Sit ystäväni kun soitti ja kertoi koon (joka olis ollut sopiva) niin joku olikin ehtinyt ne napata. Harmitti. Vaikka onhan tässä aikaa ja kuka tietää millainen suksi pojalla on ensi talvena, eihän nuo samaa tahtia kasva jalatkaan..

Ikuisuus onneksi olette voitonpuolella taudin kanssa!

Ja uusia taitoja kaikilla niin ettei perässä pysy! =)
 
Moikka pitkästä aikaa :wave: On ollut kaikennäköstä tässä niin ei ole ehtinyt edes tulla lukemaan näitä teidän juttuja.Aika paljon hidastunut tälläkin sivuilla tuo ihmisten kirjoittelu,mutta kiva ettei nyt ihan kokonaan sentään ole kuivunut kasaa ja että täällä jotkin jaksaa vielä kirjoitella,itsekkin yritän nyt alkaa tsemppailee kun on tervehdytty jne.

Meillä oli juuri pojalla ensimmäinen korvatulehdus ja antibioteilla hoidettiin se,sitä ennen oli hirvee nuha ja kurkunpääntulehdus.
Poika lopetti itse yösyömisen n.2kk sitten,mutta kyllä se meillä oli silloin helpompaa vaan antaa kerran yössä se maito ja ehkä joskus satunnaisesti tuttia.Nyt kun poika ei enää syö niin omat yöt ovat tosi katkonaisia,se heräilee tosi usein ja on annettava tutti,nousee seisomaan välillä,joskus valvoo tunnin keskellä yötä,mitä ei ennen tehnyt.Voi olla että pojankin unia voisi rauhoittaa se että siirtäisin sen pois ihan kiinni mun sängystä ja silloin ehkä saisi itsekkin paremmin unta eikä heräisi jokaiseen liikkeeseen.

Poika oppi 7kk lopulla nousee tukea vasten ja nyt sitten kävelee tukea vasten ja saattaa vaihtaa paikkaa esim sohvalta pöydälle,konttaa kovasti ja on joskus toistaa kun käskee niin äiti ja kakka.
lempileikki on pallon heittäminen ja aina muistaa taputtaa itselleen.siinä vähän uusia taitoja viime käynnin jälkeen.

viime vk:lla kävimme lastenklinikalla kontrollissa sydämestä,kun pojallahan oli 3mm reikä,nyt se oli ehkä 1mm kokoinen enää ja varmaan menee umpeen ja jos ei menisikään niin se ei tule koskaan vaikuttamaan mihinkään,joten se on mukava tieto.

Puhuitte parisuhteesta,kyllä se on aika ajoin ollu tuskasta ja vaikeeta ja milloin ollaan puhuttu erosta ja jne,mutta sitten taas rakastetaan kovasti hetken kunnes tulee uusia riitoja:D

Olimme pari viikkoa sitten 9kk neuvolassa (kun unohtui 8kk neuvola) ja pojan kasvu meni omilla käyrillä ihan ok:sti,paino -5 käyrillä,mutta kuulema ihan ok vielä,liikkuu vaan kokoajan niin sekin vaikuttaa.Mies lääkäri kysyi silloin että jokos poika syö itse ateriansa,vai syötättekö häntä vielä :D
alko pikkasen naurattamaan lääkäristä lähtien tuo.ei vissiin ollu kauheasti kokemusta suht nuorella mies lääkärillä lapsista:) mutta pojan mitat oli päivää vajaa 9kk 9270g ja74cm,pää oli 43.3.

Otin viime keskiviikkona vihdoin hormoonikierukan,tai se laitettiin toisen operaation yhteydessä nukutuksessa,niin eikös täällä ollut joku muukin sen kierukan ottanut? onko se sopinut kuinka tai onko mitään sivuvaikutuksia tullut?

Poika tuossa heräsi niin alan siivoilemaan,niin lueskelen myöhemmin tarkemmin juttujanne ja josko tosiaan saisi aikaiseksi useammin kirjoitettua.
 
Heipähei!

Mä en oikein tiedä onko meiltä nyt jääny toiset päikkärit kokonaan pois. Tyttö on nyt reilun viikon heränny vasta kahdeksalta, joten menee ensimmäisille päikkäreillekin 11 aikaan, ja nukkuu n. 3,5h. Noitten unien jälkeen jaksaa ihan hyvin valvoa yöunille asti. Jos alkuillasta käydään jossain autolla, niin saattaa pienet tirsat matkalla ottaa.

Ja meiän myöhäset aamuthan johtuu siitä että yöt on ihan hulinaa! :headwall: Laitan noitten hampaitten piikkiin vielä (nro 7 läpi!) eikä sen kummempia toimenpiteitä ole vielä aloitettu. Maitoa saa 1-2 krt yössä, koska halutaan nukkua. Joku yö tässä kokeilin josko pärjättäs ilman maitoa, mutta tyttö huusi ensin mulle 45min, isälleen 20min, sitten nukahti, nukku 30min, heräs huutamaan ja seuraava puoli tuntia meni niin että parahti aina kaks kertaa, oli pari minuuttia hiljaa, sit taas ne parahdukset, pari minuuttia hiljaa jne. Kun oltiin keskellä yötä kuunneltu tuota sen 30 min+ se aiempi yli tunnin huuto, kävin lämmittämässä maitoa ja sit nukuttiin aamuun asti... Särkylääkettä en ole enää antanu hammasitkuihin, kun siitä ei koskaan ole ollu mitään apua.

Sit toiseks tytön maha on ollu jo yli viikon löysällä! Ja nyt tuo kakkarytmi on kääntyny ihan päälleen ja kakka tulee yöllä -viime yönäkin kahdesti- ja päivällä ei sitten kakkaa, kun normaalisti tekee kakat aamulla. Siis milläpä tuohonkaan voit vaikuttaa, siis että alkais taas kakata aamulla/päivällä???!!!?? :( Maitohappobakteereja olen nyt antanu koko tuon ajan kun maha on ollu löysällä, mut ei tunnu mitään apua siitä olevan. Ja kakka tosiaan on vihertävää ja jotenkin tosi makean (pahalla tavalla) hajusta. Perjantantaina on neuvola, ja ootetaan nyt ainakin sinne asti, ellei tilanne mene sitä ennen pahemmaks, ja katotaan sit mikä avuks...


Hapanmaitotuotteitakaan
ei olla päästy vielä yhtään kokeilemaan tuon mahan takia. Tyttöhän on jo 10½ kk.

Tehilalle ja pikkumiehelle voimia!:hug: Toivotaan ettei verikokeista löydy mitään vakavaa ja kasvunpysähtymiseen löytys joku hyvä syy. :)

On niin kaunista! Harmi vaan ettei tuo pakkanen hellitä, nytkin on -23, eikä viiti lapsia viedä pihalle. Ite tuon pakkasen kyllä kestäis. :) Pitänee taas käyvä postilaatikolla oikein h-i-t-a-a-s-t-i. :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :wave:
 
Pikasesti vielä.Meilläkin nukutaan 2 päikkärit vielä,melkein aina herää 30 min kohalla ja on vielä väsynyt niin pitää nukuttaa se uudelleen pitämällä kättä se päällä tms,muutenkin on tuo nukahtanut aina yksin,mutta isi sit jostain syystä halusi mennä sen viereen aina nukkumaan tms ja nyt se kostautui eikä suostu nukahtamaan yksin,vaikka sanoin miehelle silloin että se alkaa sitä vaatimaan,mutta ei uskonut ja nyt sit päätin tehdä siitä lopun ja poika nyt puol tuntia tuolla sängyssä huutanut välillä ja välillä leikkinyt.

En tiedä mitä ostetaan pojalle joululahjaksi vaiko ostetaanko mitään,kun se saa kumminkin lahjoja muualta,on tilattu lahjaksi taaperokärry ja potta ainakin,pottakokeilut aloitetaan heti kun ollaan potta saatu.Onko muuten muilla vauvoilla sitä että näyttäs niitä nolottavan kun kakka tulee,meillä poika yleensä laittaa pään piiloon taikka ei suostu katsomaan meitä päin vaikka sanotaan nimeä jolloin normaalisti katsoisi.

Se unohtui sanoa että otin tuttipullon jokin aika sitten pois,ei näytänyt olevan moksiskaan kun muutenkin meillä tossa oli vesinokkamuki pöydällä niin siitä pitkin päiviä aina vähän hörpittiin niin oli jo tuttujuttu tuo nokkamuki pojalle.

Poika vielä syö 5-6kk soseita,koska oksentaa heti semmosen ruuan missä on kökköjä,mutta auta armias kun annat omalta lautaselta muruja ja paloja niin kyllä menee alas,ei siis lusikallista mene,mutta makuannoksina kyllä.

Meillä on myös maisteltu raejuustoa,jugurttia,pannukakkua,jätskiä ja vaikka mitä maitotuotteita,mutta ihan pieniä maistiaisia iteltämme,ei ole koskaan maha mitenkään regoinut.

Hieno taitoja on muillakin opittu,on se hassua ajatella että kohta noi muutamankymmensenttiset vauvelit jo kävelee:D

tehilla,toivotaan että tulokset eivät ole ikäviä

Huh,poika nukahti vihdoin,saas nähdä kauan kestää tottua taas nukahtaa yksin.

Nyt lukemaan ja lyhentämään 7 päivää pinoa.
 
celia81 Teilläpä oli uninen hammaslääkärissäkävijä! :) Tosi erilaisia neuvoja kyllä annetaan hammaslääkäreissä. En oo kyllä vieläkään muistanut etsiä kaupasta tahnaa pojalle, vaan meillä pestään edelleen pelkällä vedellä.

ikuisuus Onnea uudesta taputustaidosta ja kiva kun tyttö on jo paremmassa kunnossa.

tehilla Toivottavasti verikokeiden tuloksista ei löydy mitään vakavaa! Meille ei ekaan hammaslääkäriin (tai hammashoitajalla käytiin) tullut kutsua, vaan aika piti itse varata. Seuraavalle kerralle tulee kutsu, mutta siihen oli pitkä aika.

jontsulii Teilläpä on sairastettu, onneksi nyt taudit on selätetty. Toivottavasti teillä yöt rauhoittuisivat. Ja hienoa että sydänkontrollissa kaikki oli hyvin!

aani Toivottavasti teillä selviäis syy tytön mahaongelmiin.
Mä kans vaan ikkunasta ihailen, kuinka kaunista ulkona on...eipä tuonne viitsi lähteä, kun melkein koko päivän ollut -20 astetta, ja taitaa vaan jatkua huomennakin.

jontsulii Meillä myös menee vielä aika sileitä soseita. Muuten poika ei söis päivän aikana juuri mitään. Kova ruisleipä, ym. kyllä menee, mutta ei kovin karkeat soseet.

Täällä kun monet on kirjoitelleet, että lapset sairastelleet niin nyt meilläkin poika flunssassa. Nuhaa vaan on, mutta heti vaikutti uniin. Viime yönä poika heräsi useamman kerran itkemään, ja päikkäreiltä heräilee 30 minuutin unien jälkeen mutta nukahtaa uudelleen kun rauhoittelee. Toivottavasti ei tule taas kurkunpääntulehdusta.

Ollaan nyt harjoiteltu pojan kanssa lusikan käyttöä. Vielä poika ei oikein hoksaa itse ottaa lautaselta, mutta kun autan vähän, niin vie kyllä lusikan itse suuhun. Lautaselta vaan on niin ihana tonkia ruokaa sormilla, ja sotku on sen mukainen. Mut eipä tuo haittaa! Rullaan keittiöstä maton sivuun ennen ruokailua, vaikka eipä tuota ruokaa vielä pahemmin lattialle asti ole päätynyt vaan enimmät on pöydällä ja pojan vaatteissa. :D

Meillä olis huomenna 10kk neuvola. Hapanmaitotuotteitakin ois jo saanut aloitella, mutta pojalla ollut vatsa tässä pari päivää vähän sekaisin, niin oon katsonut paremmaksi siirtää vähän niiden aloittamista. Huomenna mitataan hemoglobiini, saa nähdä mimmoinen itku tulee!
 
Josko nyt olisi hetki aikaa kirjoitella..lukemassa käyn kyllä päivittäin. :)

Päiväunista Meillä tyttö nukkuu edelleen aamutirsat ( syystä että esikoinen herää aamuisin aikaisin, luulen että tyttö nukkuisi pitempään ) ja puolen päivän hujakoilla 2-3tuntia ja sitten näin illan suussa vartin / puolen tunnin tirsat.

Hammaslääkäristä
Tämä eka 6kk aika piti varata itse, seuraaviin tulee kutsut. Ja meillä tosiaan suositeltiin tahnaa. Ei kylläkään joka päivä pestä tahnan kanssa, välillä pelkällä vedellä.

10kk neuvola
ssa käyty, mitat oli muistaakseni 74cm ja 9,6kg. Painoa ei enää ole juuri tullut, mutta ei tuolla vauhdilla ehdi painoa kasvattamaankaan :D Tyttö syö kyllä hyvin, mutta hereillä ollessa ei ole hetkeäkään paikallaan.

Ruoka
Tyttö syö jo rakeista ruokaa, vaikka hampaita on edelleen vain kaksi :O Hapanmaitotuotteita olemme syöneet/maistelleet. Raejuusto on suosikki, tyttö napsii niitä itse mielellään suuhun. Myös viiliä on syöty aamuisin, ja tänään annoin riisipuuroa kun itsekin söimme. Toistaiseksi ei ole mitään oireita tullut :)

Tehillakos se oli hyvät kirpparilöydöt tehnyt, olisin minäkin junat ostanut tuohon hintaan. :D Ne on käsittämättömän hintaisia :O

Noniin, vartin tirsat on otettu ja kutsu käy....
 
Huomenta!

Meillä aamut alkaa nykyisin esikoisen toimesta noin klo 06 HAUKOTUS :(


Onnea uusista taidoista kaikille, kyllä nuo meidän vauvat kasvaa niin kovaa vauhtia!! :':))

Sanoja Tyttö sanoo äiti ja heihei suht selvästi. sukKA ja kakKA on sanoja joita selvästi yrittää toistaa, usein tuo loppu tulee selvästi ja alku on mitä sattuu :D Ja sitten tä-tä-tä-tä-TÄ eri äänen sävyillä ja painoilla on koko aikaista höpinää

Lusikkaa tyttö vain imeskelee, ei ymmärrä sillä syödä, eikä ole vielä tietysti mikään kiirekään osata. Sormin napsii mielellään.

Kengät Meillä on Tepsut merkkiset kengät kokoa 21. Hyllyssä odottaa esikoisen vanhat kuomat 22 ja eccon goretex 23, kai niillä kevät talvi pärjätään.
ONGELMAA tuottaa vaunuissa nukkuminen, tai lähinnä varpaat! Vaikka mie kuinka laittaisin villasukkaa tms. tahtoo varpaat olla aina kylmät. Täytyy jotkut lampaankarvatossut ostaa nukkumis tarkoitukseen. TOSIN nyt kun on pakkastakin liki 20 astetta niin eihän tuolla ulkona voi nukuttaa. Meillä on tuulikaappi sen verran viileä, että tyttö nukkuu siinä vaunuissa päiväunet.
Joulu hommat alkaa olemaan aika hyvin hanskassa. Joulun vietämme kotona, mummo tulee meille ja tietysti joulupukki :) Kinkku täytyy vielä hakea kaupasta ja lahja säkit jakaa kummilapsille yms.

Parin päivän sisällä tyttö on ottanut satunnaisia askelia ilman tukea, yhden tai kaksi. Mutta ei sentään taida jouluna vielä kävellä :whistle::saint:

Joulukuusi Vähän mietityttää kuinka tyttö antaa olla sen paikoillaan, on joka asiassa kovapäisempi kuin esikoinen. :D

Räkätauti viimein selätetty,tällä erää. Peukut ja varpaat ristiin, että joulu ollaan terveenä.

Anteeksi omanapainen kirjoitus, pikaisesti tässä aamukahvin kanssa kirjoittelin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä taas uneton yö takana. Tytölle vaihettiin yöllä kolme kertaa vaippaa, maha on ihan kuralla. :( Aamulla soitin heti lääkäriaikaa ja saatiinkin sellanen tälle päivälle. Täytyy kyllä antaa täydet pisteet meiän terveyskeskuksen toiminnalle! Nytkään omalle lääkärille ei ollu aikoja, mutta sairaanhoitaja sai järkättyä tytön neuvolalääkärin vastaanotolle, kun sellanen just sopivasti tänään on paikalla. Sano vaan mulle ettei hän teitä mihinkään päivystysjonoon laita, että kyllä hän jostain ajan saa, ja niinhän sieltä sitten löyty, ja soitteli vähän ajan päästä mulle takasin. :heart:

Nyt vaan huolestuttaa mikä tuota tyttöä vaivaa. Kuumetta sillä ei ole, syö normaalisti, on ihan oma touhukas ittensä, mutta maha on ihan vesikuralla, vihreällä sellasella. :x Meiän kummankin suvuissa on keliakiaa, miehen siskollekin se puhkesi just tässä alle vuoden vanhana, ja nyt pelottaa jos meiänkin tytöllä on jotain sellasta. Sithän tuolla on vielä se ihottuma, joka ei myöskään ota parantuakseen. :(

Tajusin vaan taas yöllä kuinka uupunut ite olen edelleen. Meni kyllä ihan itkuks, kun en sit enää unta missään välissä saanu, vaan alko kaikki asiat pyöriä päässä. Jotenkin olen koko ajan ajatellu että jaksan kyllä kaiken, kunhan lapset pysyy terveinä, mut jos tulee jotain ylimääräistä huolta ja murhetta, niin en kyllä tiedä mistä voimia revin. Mut turhapa tässä on mitään etukäteen murehtia... :) Katotaan nyt, voihan tuo vaan olla joku ohimenevä vatsapöpö.

Jontsulii! Kiva kuulla teiänkin kuulumisia pitkästä aikaa! :) Ja tosi hieno homma että pojan sydän on kunnossa. :)

Missäs Sarina13 luuraa? Eikös teilläkin ollu tytöllä allergioita ja ihottumaa? Kuinkas tyttö nyt jakselee?

Sanoja ei meiän neidiltä vielä tule. Kaikenlaista omaa kalkatusta kylläkin. :D Mäm-mäm-mäm tarkottaa maitoa, hokee tuota aina kun näkee maitopullon, tai kun on ruoka syöty, ja tietää että seuraavaksi saa maitoa. Muita tuollasia selvästi vain yhtä asiaa tarkottavia "sanoja" ei ole. Meiän esikoinen oppi puhumaan vasta kaksi vuotiaana, joten ei ihan hirveitä odotuksia ole tämän toisenkaan suhteen. Vaikka yksilöitähän ne sisaruksetkin on. Esikoinen kyllä "loisti" motorisilla taidoilla, oli niissä aina ikäisiään edellä, ja sama juttu taitaa olla tytönkin kanssa. Mun vanha viisas mummo, 10 lapsen äiti, sano aina mulle esikoisesta että "puhe jää jalkoihin", kun poika vipelti kuin pieni orava, mutta sillä oli 1,5 vuotiaana vain kolme kokonaista sanaa. Niin, ja nyt välillä toivon, että voi kun se ois etes hetken hiljaa. :D

Matami-mimmi, odotas vaan kun kannatte kuusen pirttiin niin tyttö juoksee sen luo. :LOL:

Mie olen näillä pakkasilla nukuttanu tyttöä kuistilla, joka kyllä kans on pakkasen puolella, mut ei sentäs -20... Vaunuissa on talja alla ja tytöllä on päällä alusvaatteet, villapuku, toppapuku, kahdet paksut lapaset ja kahdeks paksut villasukat, alusmyssy, villapipo, huppu, äp:n makuupussi ja vielä villahuopa päällä. Muuten tyttö pysyy lämpimänä mutta posket on viileet.

Mikäs se ulosmenon pakkasraja tämän ikäsillä on?
Sillon kun esikoinen oli saman ikäinen, ei kyllä tainnu kertaakaan tälläsia pakkasia olla.

Täällä laitetaan -siis minä laitan :D - joulua päivä päivältä enemmän. Nyt on jo yksi joulukukka-asetelmakin tehtynä. Miehet lähtee varmaankin tänään kuusen hakuun, että saadaan se viikonloppuna pystytettyä. Me ei olla etes jouluna kotona, mut enhän minä voi olla mitään laittamatta!! Ja esikoisen ainut joululahjatoivomus on koko ajan ollu joulukuusi, niin eipä sitä voi olla toteuttamatta. :heart: Pieni pöytäkuusi meillä on ollu jo vähän aikaa, mutta kun hän haluaa IIIIIISOOOOON kuusen, koko pirtin korkuisen! :LOL:

Eilen sitten sain viimetingan ispiraatioin käydä sittenkin tekemään joulukortteja ite, lasten kuvasta... Aika hauskan kuvan sain niistä otettua, joten sukulaiset kärsiköön!! :whistle: Illalla sitten tekstailin joulun toivotus-tekstejä, korttipohjat loppu kesken, ja mies niitä lähti hakemaan Tiimarista lisää. Saas nähdä mitä sieltä tulee...

Mies otti tämän päivän vapaata, kun sieltä neuvolasta tuli toive ettei tuota isompaa otettas mukaan, jos tuo ripuli on tarttuvaa (poika on kyllä ihan terve ainakin vielä). Lähtivät just isänsä kanssa kauppaan, tyttö unilla, ja minäkin voisin käyttää tämän ajan jotenkin muuten kuin koneella istuen... Päivän jatkoja siis! :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Kirjotin sitte hirveen litanian ja eiköhän nää sivut sitten tökänny :mad:

No lyhyesti,

Täällä oma tauti vihdoin voitettu, pojulla edelleen räkä valuu, ties jo kuinka mones nuha menossa : / Muita oireita ei edelleenkään ole, onneksi!
Multa tietenkin vielä lohkesi hammas, Dumlen syönnin :)ashamed: ) yhteydessä : / Onneksi sain perjantaiksi ajan hammaslääkäriin!

päikkäreitä nukutaan edelleen kahdet. Toiset ennen yhtätoista n. pari tuntia ja toiset joskus kolmen pintaan, n. tunnin.

yöunista Poju on käynyt yöunille varmaan viimoset puol vuotta aina klo. 20, mutta nyt tuntuu, että täytyy siirtää unille käyntiä tunnilla. Tuntuu ettei toinen ole tarpeeksi väsynyt vielä tuolloin ja sit menee vaan sängyssä seisoskeluks ja itkeskelyks koko homma :( Eilen ajattelin tätä jo kokeilla, mutta nukkuin niin lyhyet toiset päikkärit, että nukahti samantein sänkyynsä jo klo. 20! Noh, ehkä tänään sitten =)

Me on siirrytty jo tavalliseen maitoon suhteessa puolet Tuttelia, puolet tavallista maitoa! Ens viikolla saapi varmaan ton Tuttelin jättää jo kokonaan pois! Mitään masuvaivoja ei ole tullut!

ruoista Poitsu syö jo lähestulkoon aina samaa ruokaa, kuin mekin ja ihan maustettuna! Maustamaton ruoka ei meinaa maistua, eikä me muutenkaan käytetä suolaa ruoanlaitossa! Jos syödään jotain semmoista mitä poju ei voi syödä, saa hän sitten kaupan soseita!

Toinen ylähammas on kokonaan jo puhjennut ja toinen on tuloillaan! Yöllä nukkuu onneksi edelleen hyvin, mitä nyt muutaman kerran yössä saattaa herätä itkeskelemään, mutta ei vaadi ihmeempiä toimenpiteitä! Tosin on alkanut nyt sitten heräilemään 5-6 aikaan aamulla ihan pirteenä ja maitopullo on ainoa, millä saa pojun jatkamaan unia! Näin ollen meillä on aamumaito tullut takaisin kuvioihin, hetkeksi :whistle:

Täällä myös kovasti kävellään tuen kanssa! Kävelytuoli on saanut ihan uuden käyttötarkoistuksen, kun poitsu sitä täällä työntelee :D Joulupukilta on toivottu taaperokärryä!
 
Hei!!

Lääkärillä on käyty ja kaikki kokeet (maksa, munuaiset, kilpirauhanen ja mitäniitäoli) oli kunnossa. Keliakia varmistuu myöhemmin, mutta sitä tuskin on kun kakka on ok ja ihottuma (jota ON, jätin nyt vielä rasvaamatta jotta lääkäri näkee kunnolla) taitaa olla vaan atooppisen ihon metkuja (kuten äidillään). Ruoka kun ei maita niin lisätään rypsiöljyä ruokaan jotta energiaa saadaan lisää. Kuukausittain käytävä edelleen neuvolan puntarissa kunnes saadaan paino nousuun.

Joulukuusi mietityttää täälläkin. Ajateltiin pienempää pöytäkuusta tuonne sivupöydälle, mutta tekisi mieli oikean kokoista...

aani eikös sulla kohta pidä kiirettä korttipajassa jos huomenna olis kortit oltava postissa?? ;) Tosin meneehän nuo myöhemminkin. Ja toivottavasti masu saadaan kuntoon ja keliakialta välttyisitte. Vai olikos tuo pienten keliakia sellainen että se voi myöh hävitä?

En ole vienyt poikaa ulos nukkumaan näillä -20 pakkasilla,, vaikka viimetalvena nukkui aina kelillä kuin kelillä. Mutta nyt jostain syystä nukkuu muutenkin ulkona huonommin. JOs ulkona nukutaan niin päällä sisävaatteet (body, sukkikset, paita, paita) villapuku toppapuku (JÄRJETTÖMÄN paksu Jonathan) + lämpöpussi. Ja rattaissa alla lampaantalja. Niin siis lämpöpussi TOSI kylmällä ja lauhemmalla ÄPpussi peittona. Toi Jonathan tahtoo olla autossa liian kuuma. Piti kaivaa äp:n kevyttoppis käyttöön myös. Samoin Fredriksonin toppahattu on niin lämmin ettei sitä autossa voi pitää, eikä juuri muuallakaan.

Poju kälättänyt sängyssään jo tovin, ei tahdo vissiin uni tulla. Taidan hiippaila vakoilemaan kun hiljeni. Ja sit miehen kaa kaffetta.
 
En tiedä haetaanko tänä vuonna ollenkaan joulukuusta. Poika kun vetelee kaiken mahdollisen muutenkin hyllyiltä ja muualta, niin taitais kuusikin olla kumossa aika monta kertaa joulu aikana! =) Muuten on tullut laiteltua joulua, jouluverhoja sun muuta.

aani Toivottavasti nyt selviää vatsavaivojen syy. Ja jaksamista sinulle! :hug:

Käväistiin neuvolassa, poika on nyt mitoiltaan 73cm ja 10,24kg. Hemoglobiinin mittaamisesta poika ei piitannut mitään, laastari vaan oli hyvin mielenkiintoinen juttu! :D

Nyt poika heräilee, tämmöset pikakirjoittelut tällä kertaa.
 

Yhteistyössä