Helmivauvat 2010

Meillä on kuusi jo valmiina pihassa, odottamassa sisään pääsyä. Se laitetaan joka vuosi, siitä ei tingitä :D
Ylipäätänsä en ole mitään nostellut kotona korkeammalle, on paikkoja / tavaroita joihin ei saa koskea, siihen täytyy tytön oppia. Sen verran annoin periksi aatteelleni, että äitini maalaamat joulupukit yms. laitoin hyllylle jonne tyttö ei yletä. Niillä on tunne arvoa ja en halua olla koko ajan tyttöä kieltämässä. Täytyy olla kuitenkin tilaa leikkiäkin :)

tehilla
Hyvä ettei mitään huonoa löytynyt. :)

Aani Toivottavasti selviää, eikä olisi mitään ikävää sielläkään :) Uskomaton palvelu teidän tk:ssa, meillä ei aikaa saa vaikka pääolisi kainalossa :(

Pakkasraja...on kai sellainenkin olemassa? en tiedä, en itse ole hentonut laittaa kun on yli -15´c. Meillä on peltoaukeaa ja kovin tuulista. Salpaa jo omaa henkeä tuo ilma. Mutta jos tuuleton päivä ja reilu 10 pakkasta niin kyllä tyttö ulkona nukkuu. Nukkuu muutenkin päiväunet paremmin vaunuissa kuin sängyssään.
 
Moi!

Saatiin lähete verikokeisiin, sitä keliakiaa nyt katotaan. Epäili että todennäkösesti on vaan ohimenevä virus, kun ei keliakian oireet ihan noin yhtäkkiä pitäs alkaa, kun onhan siitä viljojen alottamisestakin jo aikaa, mutta asia nyt kumminkin varmistetaan ja hyvä niin. Kun tuo tytön ihottumakaan ei ole tyypillistä atooppista, ihottuma siis on epätyypillisissä paikoissa, eikä siihen kortisonikaan tepsi, joten senkin takia nuo verikokeet otetaan.

Ja voi hitto että hävetti! :ashamed: Mies syötti tytön ennen lähtöä ja puki ulkovaatteisiin. Vasta neuvolassa katoin tyttöö tarkemmin kun riisuin ja sillähän oli ruuat pitkin poskia ja kyynärpäitä myöten paidan hihoissa. Yritin siinä sitten kääriä hihoja ja niitä ruokatahroja piiloon, naamalle en ehtiny tehdä mitään kun päästiin suoraan sisään. Mä harvoin mitään tuollasia häpeilen, mut nyt hävetti! Tyttö oli kuin porsas ja sit menen valittelemaan lapsen vatsavaivoja...

Tehilla, vielä kerran hieno juttu että teillä oli kaikki hyvin verikokeissa! =) Saipa muuten erään tuttavan poika samalla lailla öljykuurin kun ei painoa alkanu tulla, ja nyt kohta kolme vuotiaana, on edelleen aikamoinen rimpula. Toiset vaan on hoikkia!

Ja juu, vähän pitää kiirettä korttipajassa, mutta pikku paine on aina hyvästä. :D Ei vaan korteista tulee niin yksinkertaset: valmis taitettava korttipohja johon liimaan kuvan sisälle ja kanteen tekstaan joulun toivotukset. :)
 
Tehilla tosi hieno juttu, että kaikki kunnossa! Mulla yhden tutun lapsi on myös joutunut "rasvadieetille" 1-vuotiaana. Nyt vajaa 2-vuotiaana on edelleen todella hoikka, mutta hyvin kasvaa omia polkujaan. :)

aani voimia sinne. :hug: onpa hienoa, että ihan varmuuden vuoksi noin paljon tutkitaan, ja tosi upeeta, että terveystasemalta sai ajan noin helposti ja asiaan oikeasti paneuduttiin! Tosi upeeta. Heh, mä ennen tytön syntymää välillä kattelin, kun lapsilla on ruuat ja räät pitkin naamaa ja likaset vaatteet, mutta niinpä vaan mekin ollaan välillä aikamoisia ryysyläisiä, kun tytöllä näkyy naamasta viikon ruokalista eikä vaatteetkaan ihan tahrattomat ole. :D

Me ollaan ulkoiltu nyt vaikka ollut suht napakka pakkanen. Tänään -14 ja kävelin 30min. matkan kaverini luokse ja tyttö nukkui mennen tullen rattaissa. Kerran -19c nukutin tytön ulos kun oltiin kylässä eikä tyttöä saanut sisään ollenkaan päiväunille. Tytöllä oli toppahaalari päällä ja vaunuissa toppapussi ja vaunun kuomun päälle laitoin fleecehuovan kaksinkerroin, että hengitysilma ei pääsisi niin kylmäksi. Hyvin tyttö nukkui ja oli ihan lämmin kun sisään otettiin. Mä en saa tyttöä kylässä nukkumaan kuin ulos joten pakko nukuttaa rattaisiin vaikka olisi kylmempää kuin -10c. Mutta uskon, että maalaisjärjellä pääsee pitkälle.

Joulukuusta ei hankita tänä vuonna, ei mahdu minnekään ja ollaan jouluaatto ja -päivä muualla. Ehkä joku pieni kuusenoksa hankitaan lipaston päälle, että tulee joulun tuoksua ja saadaan edes muutama neulanen siivota. :D Mielenkiinnolla odotan, mitä tyttö touhuaa miehen vanhempien luona aattona kuusen parissa.

Sanoja on muutamia. Tyttö sanoo "äittä" ja tarkoittaa äitiä, kun vilkuttaa sanoo "ei ei" (hei hei), lampulle on oma sananssa "appu" tai vastaava... Noiden lisäksi juttelee omia tavujaan ja asioitaan jatkuvalla syötöllä.

matami-mimmi vau, ai askeleita jo otetaan ilman tukea!

bebo hienot uudet mitat ja hyvä, että hemoglobiinin mittauskin meni noin näppärästi! Minkä takia tuo hb muuten mitattiin, oliko ihan rutiinimittaus vai oliko tuohon joku erityinen syy?

jontsulii mukava kuulla pitkästä aikaa teistä! Onpa teillä sairasteltu paljon, onneksi taudit alkaa olla selätetty ja hieno juttu, että se reikä sydämessä on noin pienentynyt eikä siitä pitäisi olla mitään haittaa.

Kyllä tänään viimeksi mietin, että mistä nää pienet lapsoset oikein saa tuota energiaa! Tyttö nukkuu päivisin yhteensä tunnin ja kaiken muun ajan hössöttää ympäriinsä, on koko ajan seisomassa, muksahtaa, nousee seisomaan.. Koko ajan vilkuttaa, taputtaa, juttelee... Mulla ei riittäisi energiaa edes puoleen tuosta touhusta. Ei ihme, että iltaisin nukahtaa kuin sippi ennen kahdeksaa ja nukkua posottaa usein 12h inahtamatta, kun tuolla tahdilla ja noilla unilla touhuaa päivän.

Miehellä tällä viikolla taas opiskelujuttuja ja ollaan tytön kanssa kahden. Kyllä on muuten eroa hoitaa tyttöä yöt päivät yksin ilman minkäänlaista apua. Kiirettä pitää. :)

Kaikki ihan hyvin täällä, aletaan olla kaikki terveitä ja joulua odotetaan kovasti. Ihanaa, kun on lunta ja pakkasta, nautin ihan mielettömästi talvesta ja ihanaa nähdä, kun oma lapsikin nauttii siitä. Ollaan vedetty tyttöä pulkassa ja tyttö istuu tosi hienosti ihan tavallisessa pulkassa ja tykkää käydä pulkkakävelyllä.
 
Meillä poju on nyt täysin terve. Ei ole enää yhtään nuhainen. Unikin on taas rauhallista. :heart: Itse olenkin sitten vielä kipeä. Varmaan tyypillistä, että äiti hommaa lapsille ja miehelleen lääkärin ja lääkitykset ja unohtaa sitten itsensä. :D

Kaksoset on tottuneet joulukuuseen, mutta viime vuonna muutettiin tähän uuteen asuntoon ja sen verran olen tarkka, kun jotain uutta saa, että oikeaa joulukuusta meille ei tule. Meillä lattiat tykkäis kyttyrää, jos ja kun kuusen vedet kaatuis lattialle. Harmillista! Viime jouluna meillä ei ollut joulukuusta ollenkaan ja tänä jouluna meillä on tekokuusi. Pitkään haettiin sellaista hyvää ja aidon näköistä joulukuusta, kun oikeaan kuuseen tottunut, ei ihan mitä tahansa kuusta katsele. ;) Kuusen tuoksua saa sitten purkista (tiedetään, keinotekoista!) ja kukka-asetelmien havuista.

Minun jouluvalmistelut alkavat oleen hyvällä mallilla. Laatikot on jo valmiina pakkasessa, jotain leipomuksia on valmiina, joulusiivoustakin olen aloitellut... Jotain koristeita laitoin. Onhan tota tekemistä vielä ja toi pieni vie oman aikansa, mutta kummasti sitä tulee valmista. =)

tehilla, mukava kuulla hyviä koetuloksia. Meidän "keskosvauva" saa sekä puuron että ruuan seassa rypsiöljyä, vaikka ei painon puolesta sitä tarvisikaan. Sitä kuitenkin suositellaan! Siskoni tyttö, kohta 2v, juo punaista maitoa ja saa jotain ravintolisaa, kun on tosi huono syömään. Siskoni ei ole ihan aloittelija vauvan hoidossa, mutta tämä hänen kuopus on ollut todella hankala ruokailija ja hattua nostan siskolle, kun jaksaa sellaista rumbaa. Siskon tyttö ei vieläkään syö yhtään rakeista ruokaa, vaikka yritetty on ja PALJON. Tytöllä on ollut paljon käyntejä lääkärissä, esim ruokaputken tähystys on tehty, jne...

aani, toivotaan teillekin hyviä vastauksia.

matami-mimmi, teillä on kyllä taitava tyttö. :)

Meillä pojun sanavarastoon kuuluu "äittä tai äiti", "ssss" (=isi), "aloo" (=haloo) ja sitten sanan "hätä" sanoo hyvin selkeästi. :LOL: Tuo hätä-sana tulee siitä, kun minä aina sanon pojulle, kun itkee, että "ei mitään hätää".

Minä olen pitänyt pakkasrajana -15 astetta. Ollaan käyty -14 asteessa tosi nopeasti ulkona, postilaatikolla tai pari kierrosta pulkalla. Näillä pakkasilla poju on nukkunut aamupäivällä sisällä (-15 ja -20).

Poju inhoaa yli kaiken pukemista, mutta nyt talvella sanasta pulkka on tullut pelastus. Kun sanoo, että "mennään ulos. mennään pulkalla", unohtaa itkut ja vääntyilyt.

Käytiin tänään pojun kanssa minun työpaikalla. Oli pienellä ihmettelemistä, kun isompia lapsia oli useampi kymmenen. Poju vierastikin hiukan. Ei ensin itkenyt, mutta oli tosi tarkka, että olin näköpiirissä. Tuli sitten muutamat itkutkin, kun kotiin lähtiessä työkaverini halusivat pukea poikaa... Poju jotenkin hätääntyi, kun näki, että minulla on jo takki päällä ja hän on vieraan ihmisen sylissä. Katse oli sellainen, että "äiti, et kai jätä minua tänne" ja sitten tuli lurppahuuli ja itku.

Samalla, kun valmistelen joulua, suunnittelen jo pojun 1v synttäreitä. Tuntuu ihan uskomattomalta, että kahden viikon päästä poju täyttää vuoden. Jotenkin haikea olo ja toisaalta sitten mukava nähdä, miten pieni kasvaa. :heart:

-mervi-elina ja poju 11 ½ kk
 
Mä oon laittanu tytön ulos nukkumaan pakkasista huolimatta. Kotona nukkuu tuulikaapissa, jossa jotakuinkin 5 astetta lämpimämpi kun ulkona, ja tosiaan ei tuule. Anoppilassa naapurissa tyttö nukkuu kuistilla, josta kaks seinää umpinaisia.
Vaunuihin laitan alle -15 pakkasille sukkikset+body, fleecepuku, villasukat, tossut, tumput, ohut kypäräpipo, toppamyssy ja toppapuku. Sitten tyttö superpaksuun makuupussiin joka saatiin anopilta, on miehen vanha. Sitten pakkasesta riippuen laitan harsoja, fleecepeittoa ja äp:n makuupussin avaan "peitoksi" ja toppaan tytön sillä. Aina on neiti ollu lämmin, posket joskus ollu kylmät (lähinnä kun en tajunnu alkutalvesta laittaa tarpeeks kangasta vaunujen päälle).

Neiti on nyt ruvennu nousemaan seisomaan tukea vasten aktiivisemmin. Jos ei satu onnistumaan, niin suuttuu ihan kauheesti. Sängyssä seisoo kans koko ajan :)

Meillä nyt alettu nukkumaan 20-08, eli saa nukkua pitkään :D Ja aamuimetys nyt sitten taitaa kohta jäädä, kun en saa enää sen kasin jälkeen tyttöä uudestaan nukahtamaan edes imetyksellä, niin samalla sitten mennään puurolle. Tänä aamuna ei ainakaan suostunu edes maitoa juomaan, ja kun se aamuimetys ollu ainut jota enään tehdään, niin se tais olla siinä. Tavallaan hyvä, mutta vähän haikeeta... :(
 
Täällä tuntuu mittari jämähtäneen tuohon -23, joten sisällä vielä tänäänkin. : / Onneks ne lupas huomenna reilusti lauhtuvaa. Ite kyllä tykkään kovasta pakkasesta, eikä nämä lukemat omaa ulkoilua haittais, mutta ei noita pieniä vaan viiti viedä.

Mervi-elina, teillä onkin juhlia kerrakseen. :) On se vaan haikeeta ja kumminkin ihanaa kun nämä vauvat kasvaa, ja pitäs varmaan jo käydä puhumaan taaperoista?? Eilen siellä neuvolalääkärin vastaanotolla oli muutama pikkiriikkinen vastasyntynyt, ja kylläpä tuo oma vauva tuntu jättiäiseltä ja muutenkin niin isolta. Huoh. :)

Pizza, onpa teillä hyvän pituset yöt. On se vaan niin voimauttavaa kun saa itekin nukkua kunnolla, etes välillä. :) Imetyksen loppuminen on haikeeta. :hug: Mut hienostihan teillä on menny kun näin pitkälle olette päässeet!

Ikuisuudelle jaksuja väliaikaiseen yh-arkeen!

Bebo, hienot mitat tosiaan teiän pikkumiehellä. Muakin kiinnostaa miks hemoglobiini mitattiin?

Dolly, paranemisia teiän pojalle ja hyvä juttu ettei maidosta ole tullu vatsaoireita. Kyllä se vaan helpottaa, ja pienentää maitolaskua, kun nämä pienetkin pääsee juomaan samaa maitoa kuin muukin perhe.

Joku muuten kyseli tuota maidon rasvasuutta. Täällä neuvolasta on annettu ohje käyttää rasvattomia maitotuotteita, taitaa olla ihan yleinen ohje nykyään. Mutta kun jäärä olen monessa muussakin asiassa, niin tässäkin, ja meillä juodaa kevytmaitoa. Olen sitä mieltä että ne pahat rasvat on jossain muualla kuin maidossa. Jos tuolta meiän rimppakinttu esikoiselta ottas vielä maidon rasvan pois, niin olis pelkkää luuta ja nahkaa! Kulutusmaitokaan ei varmaan olis sille pahasta.

Oli muuten niin tehokas lääkäri reissu, että viime yönä ei tarvinnu vaippaa vaihtaa. =)=)=) Yhellä herätyksellä nukuttiin koko yö ja kakka tuli vasta aamulla. Nyt sitä jo saatto sanoa kakaksi, vaikka vihreä oli vieläkin, mutta pysy sentäs jo vaipassa eikä imeytyny vaipan uumeniin niin kun tässä parina päivänä.

Taidanpa jatkaa jolukoristusten väkästystä. Kun on ronkeli, eikä löydä kaupasta mieleisiä, täytyy tehdä ite. :D Jos se vaan onnistuu yhteisymmärräksessa tuon pojan kanssa... Sen verran äitin askartelu ja koristelu innostus on lapseen tarttunu, että liimaili joulutarroja potkumopoonsa ja ripusti joulupallot ohjaustankoon, ja nyt päristelee ylpeenä "joulumopollaan". :xmas:
 
Kukkuluuruu Aani ja muut! En ole pitkään aikaan muka ehtinyt sivuille, mutta nyt terästäydyin.

Pikaisesti muutama kommentti, koska kohta tuo neiti varmaan heräilee...

Aani, meidän tytöllä tosiaan on allerginen maidolle, vehnälle ja kananmunalle. Noita kun vältetty, niin iho pysynyt oikein hyvässä kunnossa. Päivittäin rasvaillaan. Maanantaina aloitin maitotuotteiden kokeilun, koska kela ei enää korvaa kun tyttö vuoden vaan täytyy tehdä uudet testit. Eli testailen ajoissa näin kotona, kun niihin kokeisiin pääseminen saattaa viedä aikaa ja ei todellakaan huvita omakustanteisesti maksella niitä korvikkeita. Nyt kolmas päivä menossa rahkaa, eikä vielä mitään oireita! Yes! Saattaahan toki vielä olla allerginen maidolle, mutta ei ainakaan aivan hirveän vahvasti, kuten esim. muna ja vehnä. Mahtavaa! Loppuviikosta annan raejuustoa.

Aloitan työt tammikuussa ja isä jää kotiin. Kurssit on hänellä silloin loppu ja on siis työttömänä. Ei taideta pahemmin puoleen vuoteen edes työtä haeskella. Vaikka vanhempi kotona, niin 5 kertaa kuussa saa käyttää hoitopaikkaa, ilman että vaikuttaa etuuksiin. Toki hoidosta täytyy maksaa. Meillä päin alle 5h hoidossa maksaa 11e/pvä ja yli 18e. Hain tytölle perhepäivähoito paikkaa joka perjantaille. Saa isäkin sitten vapaapäivän ja tyttö varmaankin nauttii lapsiseurasta.

Minä olen nukuttanut tyttöä ulkona vaikka onkin näin kylmä. Eli vielä -17 on ulkona nukuttu. Se Jenni Vartiaisen biisi joka soi koko ajan joka paikassa (en nyt muista biisin nimeä) on kyllä hyvä, mutta yhdessä kohdassa aina alkaa naurattamaan. Siinä jossa laulaa, että ... voin kun lapsi nukahtaa... Eli tarkoittaa juovansa ensin maidot? Nukkuvansa rattaissa? Pinnasängyssä? Huutavansa ensin puoli tuntia naama punaisena? Kyyneleet valuu silmistä ja räkä nenästä? Pylly pystyssä? Sori mun huumorintaju...

Taidan tänään hakea K-kengästä sellaiset ensiaskelkengät. Ovat aika ohutta nahkaa, mutta sisällä niillä tullaan pääasiassa kävelemäänkin. Ja ovat nauhalliset. Kaikki muut neiti riisuisi heti pois, mutta nuo saa varmaankin tarpeeksi kireälle. Sieltä löytyi mukavasti kokoja. Alkoi 18 ylöspäin. Hinta n. 50e. Jos vaan pystytte niin ottakaan pohjallinen pois kengistä jotka ostatte ja lapsi siihen päälle seisomaan omalla painollaan. Näkee hyvin miten sopiva koko on. Ja sentti pitäisi jäädä sinne eteen tilaa.

Onnittelut kaikille uusista taidoista :flower: ja voimia heille joiden lapset kipeinä!:hug:
 
Viimeksi muokattu:
Vielä vähän...

Meillä ollut joulukuusi jo viikon verran. Suht hyvin neiti antanut sen olla. Alussa tietty yritti koristeista vedellä, mutta kun kiellettiin niin uskoi aika helposti. Toki vieläkin välillä niihin alimpiin koskee ja vähän vetääkin, mutta melko rauhallisesti. Ei ollut lähelläkään kaatumista tuo joulupuu... mutta nyt toki, kun siitä menin täällä mainitsemaan niin nurinhan tuo on ennen iltaa...
 
Se Jenni Vartiaisen biisi joka soi koko ajan joka paikassa (en nyt muista biisin nimeä) on kyllä hyvä, mutta yhdessä kohdassa aina alkaa naurattamaan. Siinä jossa laulaa, että ... voin kun lapsi nukahtaa... Eli tarkoittaa juovansa ensin maidot? Nukkuvansa rattaissa? Pinnasängyssä? Huutavansa ensin puoli tuntia naama punaisena? Kyyneleet valuu silmistä ja räkä nenästä? Pylly pystyssä? Sori mun huumorintaju...
:LOL::LOL::LOL:
 
Kun nyt kerran alkuun päästiin, niin joululahjoista...

Meillä vauvauinnissa sellaisia sukellustikkuja, joista kaikki lapset tykkää. Kun täyttää vain osittain vedellä pysyvät kellumassa. Lapset tykkäävät napata niistä kiinni ja pitää kädessä. Voi myös upottaa kokonaan ja laittaa esim. ammeen pohjalle. Myöhemmin sitten käyvät ihan sukellusleikeissä. Eli pitkän ajan hankinta. Jos pysyvät ehjänä ja tallessa...

Netistä voi ostaa swimshop.fi vesileikit/sukellusleikit/flexi-sukellustikut. 18e/4kpl.

Kylpemisestä taas tällainen pikku vinkki niille,jotka eivät niin kauhean hygienisiä ole... Eli meillä lounaan jälkeen neiti kylpee aina keittiön tiskialtaassa. Pesen altaan ennen ja jälkeen kylpemisen, mutta jotakin saattaa tietty haitata, että ehkä vauvalta pääsee pissi sinne altaaseen. Sinä aikana pystyn hyvin siivoamaan keittiön ja keittää ja juoda kaffet. Tosi kätevää! Toki pitää vahtia koko ajan ettei nouse pystyyn, koske hanaan jne. Mutta meillä toimii loistavasti!
 
Olipa Sarina kiva lukea teidänkin kuulumisia pitkästä aikaa :)

Ja tuo keittiön altaassa kylpeminen, suloisen kuuloista :heart: mutta mulla ei riittäisi hermot aina raastaa märkäimuria keittiöön :xmas::LOL: Sen verran roiskuu kylpiessä että se on suoritettava kylpyhuoneessa :xmas:
 
Tytöllä on joku kiukkukausi ( kausi toivon mukaan ) menossa. En tarkoita rumasti, mutta sellainen vit&%¤mainen virnistys naamalla kitisee ja kiljuu koko ajan. :D Ei siis tiedä itkisikö vai nauraisi.|O Kai sinne suuhun on viimein lisää hampaita tulossa, vähemmästäkin kiukuttaa. Mutta kun tuo tyttö on ollut aina niin aurinkoinen ja hymyilevä, niin tällainen omituinen kitinä saa mut hermoraunioksi :saint::D

hmm..toisilla on jo kuusi sisällä...suostuisikohan isäntä että mekin jo laitettaisiin viikonloppuna kuusi sisälle? :heart::xmas:
 
Täälläpäin tuo hemoglobiinin mittaus ilmeisesti tehdään kaikille 10kk-neuvolassa. Niin ainakin ymmärsin.

aani Hyvä että vatsavaivojen syy nyt tutkitaan kunnolla ja hienoa että saitte nyt paremmin yöllä nukuttua. Mä muuten kanssa oon muskarissa tai jossain huomannut, että pojalla onkin ihan likaiset vaatteet...monesti lähdetään sinne niin, että herätän pojan nokosilta, puen ja laitan autoon. Sitten huomaaki paikan päällä, että eipäs ookaan ihan puhtaat vaatteet.

ikuisuus Vaikuttaa kyllä tosi touhukkaalta teidän tyttö! :) Meillä ei poika ainakaan vielä osaa nauttia pulkkailusta, vaan istuu kyytissä ihan jähmettyneen näköisenä, vähän niinku "mihin mä oikein oon joutunut?" :D

mervi-elina Onnea jo tulevista 1-vuotissynttäreistä! Niin se aika menee...:)

pizza Kuulostaapa ihanalta teidän yöt! :)

sarina13 Kuulostaa mukavalta teidän hoitojärjestelyt. Kuulostaa tosiaan kivalta tuo keittiön altaassa kylpeminen, mutta niinkuin matami-mimmilläkin, taitais meillä olla koko keittiö sen jäljiltä märkä. Sen verran kovasti poika räiskyttelee!

Täällä poika on alkanut käyttää pyykkitelinettä kävelytelineenä. Siis semmoista taitettavaa mallia. Menee sinne keskelle seisomaan, ottaa sivuista kiinni ja kävelee sen kanssa pitkin kämppää...:D

Joulukuusesta vielä...ois kyllä ihana semmoinen ottaa, mutta en jaksa koko joulua olla kieltämässä, vaan haluan et ois rauhallista ja leppoisaa..pojalle kun ei vielä minkäänlaiset kiellot tepsi, vaan on koko ajan tekemässä jotain kiellettyä. Välistä saa koko ajan olla kulkemassa perässä.

Vaipanvaihto on nykyään melkoista touhua. Vaippaa ei tahdo saada riisuttua kun jo ollaan karkuteillä. Sitten viimeistään kun vaippa on poissa, poika karkaa (jos on lattialla), katsoo oikein perään, että tuleeko joku perässä ja virnuilee. :D

Poika on vieläkin räkäinen. Muita oireita ei onneks oo tullut. Jospa huomenna päästäis ulkoilemaan, kun on luvattu lauhempaa säätä!
 
Iltaa!

Siis mulla menee hermot tytön pukemisen kanssa. :kieh: Tyttö karjuu ihan lautana selkä kaarella kun puen pipoa ja haalaria ja muita ulkovaatteita. Kiva lähteä ulkoilemaan kun lähtöä edeltää 20min. karjunta ja lopulta kun päästään ovesta ulos olen ihan hiestä märkänä toppakamppeissa. Koskahan tää pukemisviha laantuu?

mervi-elina teillä tosiaan jo pian 1v synttärit! :heart: Kylläpä aika menee nopeasti. Tosi hienoa, että teillä toi "pulkka" on pelastus pukemisen suhteen. Mitähän mä keksisin helpottamaan tota raivoa? Sinusta saa kirjoitusten perusteella sellaisen "maailman rauhallisin äiti" -kuvan, vaikutat aivan ihanan kärsivälliseltä. :)

bebo ilmeisen erilaisia käytäntöjä eri puolilla Suomea, täällä ei olla puhuttu hb:n mittaamisesta mitään. Heh, vaipanvaihto on tosiaan melkoista akrobatiaa nykyisin. Päivisin käytetään housuvaippoja niin ne nyt saa suht ok päälle, mutta iltaisin kun laitetaan teippivaippa niin oon todennut, että helpointa laittaa se päälle kun tyttö istuu mun sylissä.

sarina mukava kuulla kuulumisianne pitkästä aikaa! Meinasin tukehtua nauruun tuon Jenni Vartiaisen kohdalla, en olekaan kuunnellut noita sanoja aiemmin niin tarkkaan. :D Totta tosiaan! Hienot hoitojärjestelyt siellä, tosi kiva, että miehesi jää kotiin hoitamaan lasta kun itse menet töihin. Ja hienoa, että etuuksiin vaikuttamatta lapsi voi käydä välillä hoidossa ja kotona oleva vanhempi saada lepopäivän.

aani hienoa, että yö meni noin hienosti ja kakkakin tuli vasta aamulla. :D Ja sepä se, ei omaa liikkumista pakkaset haittaisi tippaakaan, mutta ei viitsi tyttöä viedä parinkymmenen pakkasiin. Täällä päin Suomea ollut sellaiset ilmat, ettei kovin montaa päivää ole tarvinnut sisällä kykkiä, mutta saa nähdä, mitä tuleva talvi tuo tullessaan, ennätyskylmäähän on monelta taholta luvattu.

Tyttö taisi nukahtaa, ainakin jutustelu makuuhuoneesta loppui. Ollut aika raskas päivä. Näinä "yh-päivinä" huomaa hyvin, miten paljon mies auttaa kotihommissa. Mulla on hartiatkin ihan jumissa kun niin paljon täytynyt tyttöä nostella ja kantaa. Toivottavasti yö on rauhallinen niin aamulla on taas uudet voimat tytön kanssa touhuamiseen.
 
bebo ai että miten mielikuvitustani hiveli tuo pyykkiteline kävelytelineenä :LOL:

pukemisesta meillä on selvitty aika vähällä taistelulla. Ihan vaan muutaman kerran tuota lauta -efektiä ollut havaittavissa. Ja teippivaipat vaihtuu vielä hoitopöydällä.

Jenni Vartiaisesta tai siitä laulusta, mua taas alkaa aina itkettää kun kuuntelen sitä. Tulee niin liikkis olo ja poikaa ajattelen . Varsinkin kohdasta tuuli tuule sinne missä muruseni on, leiki hetki hänen hiuksillaan tulee heti mieleen pojan hieveröiset niskahaivenet.. Mulle on jäänyt joku raskausajan yliherkkyys päälle...

Käytiin kylän puurojuhlassa ja kesken piti poistua, kun poikaa alkoi hermostuttaa ihmispaljous. Nyt kotona taas aivan rauhallisena. Päivällä käytiin taas päiväkodissa vierailulla, eikä sielläkään ollut hätää vaikka paljon lapsia metelöi ja kirmaili eestaas.

Nyt äkkiä koiran kaa kuutamolenkille
 
ikuisuus, ;) Lapset on minun alaani.. Työ on tuonut paljon kärsivällisyyttä ja tiettyä johdonmukaisuutta ja auktoriteettia. :saint: :LOL: (Vähän täytyy kehua itseään!)

Pojulla pakkasvaatetus on body, sisähousut, fleecepuku, villasukat, villatumput, toppatumput, kypärämyssy, toppahattu, toppapuku ja joko "toppasukat" (jos on vaunuissa) tai kengät (jos mennään pulkalla). Lisäksi vaunuissa on pohjalla lampaan talja, poju on huopaan käärittynä ja koko paketti vielä makuupussiin. Hirmu paljon vaatetta ja kapaloa, mutta ei poju ole valittanut.

Huomenna olisi sitten vuorossa 1-vuotisneuvola...
 
Pikaisesti neuvolakuulumisia! Eli 12 kk neuvolassa käytiin. Paino oli nyt 11,625 kg ja pituutta 74 cm. Paino on nyt hitusen tasaantunut ja painoindeksi on nyt alle +20. :LOL: Poju esitteli kaikki taitonsa ja neuvolatäti on hyvin tyytyväinen. Poju sai pari rokotusta, yhdistelmärokotteen ja sikainfluenssarokotteen. Ensin olin hiukan epävarma tosta possurokotteesta, mutta neuvolatäti suositteli, kun pojulla on noita astmaoireita. Muutenkin kertoi, että tästä uudesta rokote-erästä on poistettu se ainesosa, joka ehkä on aiheuttanut sitä narkolepsiaa. Luottavaisin mielin ja vähillä itkuilla saatiin sitten nämä rokotteet. "Hidas hämäläinen" itki vasta, kun rokote oli jo pistetty.

-mervi-elina ja poju 11 ½ kk
 
mervi-elina Onpa aika mennyt hurjaa kyytiä, kun teillä kerta jo kohta 1-vuotis päiviä vietetään :O Onnea ihan hirmusesti jo etukäteen pienelle 1 veelle :heart:

sarina Kiva kuulla teidänkin kuulumisia!! :)

ikuisuus Tsemppiä ja jaksamisia "yh-päiviin" :D Tuo on ihan totta, että sitten vasta sen tajuaa kuinka paljon mies täällä auttelee (vaikka täälläkin olen valittanut, ettei mies mukamas tee mitään), kun hän on poissa muutaman päivän :| Meillä mies nykyään pääosin hoitaa pojan "nukuttamisen" jos ei poika meinaa itsekseen nukahtaa! Mä saan keskittyä sohvalla ihan rauhassa tv:n tarjontaan :D :heart:
Ja pukemiseen en osaa antaa vinkkejä, meillä kun sujuu se yllättävän rauhallisesti! Poju tosin inhoaa nykyään vapan laittoa, kiemurtelee ja karjuu minkä kerkeää :kieh: Että ristinsä kullakin ;)

Poika on oppinut lähiaikoina läpsimään!! Ja voi että on ärsyttävä tapa :kieh: Läpsii koiriakin mennen tullen ja myös meitä vanhempia! Olen joka kerta kieltänyt tiukasti ja pitänyt käsistä kiinni, koska kiellot on ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta poju ottaa sitten raivarit kun ei saakkaan treenata tätä uutta "taitoaan".. Ja ei ole kyse mistään hellästä läpsimisestä vaan alkaa pojalla oleen ihan kunnon voimat, sattuu nimittäin ihan hitosti! : /

Mä olen miettinyt yksiin päikkäreihin siirtymistä, jos se auttaisi noihin aamuyön heräämisiin! Eilen jäi päikkärit yhteensä n. tuntiin (vähän reilu) ja viime yönä posotti sitten 11 tuntia heräämättä :heart: Taitaa vaan nukkua päivisin liikaa ja sitten ei sitä unta jää enää yölle.. Saa nähdä miten onnistun pitämään pojua hereillä aamupäivästä pidempään!

Nyt suihkuun, kun poika tais sipata :wave:
 
Jatketaas vielä, kun poju nukkuu..

mervi-elina Hienot mitat teillä :D Hyvähän se on että poika kasvaa ja kiva, että rokotuskin meni suht kivuttomasti :)

Piti vielä kertomani, että meillä poju on nykyään oikeen ovien avaaja! Saattaa viihdyttää itseään vaikka kuinka kauan, avaamalla ja sulkemalla eteisen ovea :D Kylässä ollessamme bongaa heti kaikki ovet ja niiden kimpussa hyörii :LOL: Kotona ollessamme tyhjentää kyllä kiitettävästi myös kaikki kaapit ja laatikot, nyt on löytänyt roskiskaapin ja eilen ihmettelin miehelle, että mitä poika oikeen syö?! No, fiksuna poikana hän oli käynyt hakemassa roskista hieman evästä ja tyytyväisenä maiskutteli juuri roskiin heittämääni kuivahtanutta kurkun palasta :x Mies sitten vaan tokaisi, että "ollaan me vaan ekologinen perhe, kun lapskin syö suoraan roskiksesta! " :LOL:

Juu, että silmä tarkkana saa kyllä olla tuon vesselin kanssa kokoajan!
 
Dolly04, kiitos onnitteluista! :) Meillä asuu pieni imuri. Jos vaan jotain muruja on lattialla, niin kaikki löytää tiensä suuhun ja sitten vielä poju sanoo, että "mam mam" (nam, nam).

sarina13, toi kylpeminen tiskialtaassa kuulostaa tosi hyvältä idealta. Mutta meillä poju ei ensinnäkään mahdu keittiön lavuaariin... Meillä on keittiössä yksi, pieni lavuaari!!! Ja toinen on se, että poju todennäköisesti nousis ylös. Varmaan 3 minuuttia istuis ja ihmettelis, mutta sitten täytyis jo päästä seisoon. Monesti kyllä ruokailun jälkeen, varsinkin nyt, kun treenataan itse syömään, toi olis aivan mahtava juttu, kun vois laittaa suoraan lavuaariin.
 
Heissan! Piti kirjoitella rauhassa kuulumisia, mutta poika nukkuikin taas vain puolisen tuntia, joten... Ei ole mitään erityisiä kuulumisia, poika oli nuhassa alkuviikon ja yöt ja päivät oli kitinää täynnä. Nyt helpottaa taas. Ruoka maistuu kohtuullisesti, mutta valikoivasti. Purkkiruokia saa pääasiassa ja kaikki maistuu. Puuroa ei juurikaan suostu syömään, paitsi Muksu Puolukkaista :) Kovasti tykkää syödä itse paloina olevaa ruokaa (leipää, banaania, kasviksia), mutta lusikka ei mene ollenkaan edes suuhun päin... Edelleen siis poika keskittyy vauhtiin ja vaarallisiin tilanteisiin, hienomotoriikka saa odottaa.

Ilman tukea tuo seisoo välillä hetkiä, lelu kädessä tai ilman. Ja ylettyy ihan joka paikkaan, missään pöydillä ei voi olla mitään reunojen lähelläkään... Ei siis joululiinoja eikä voi lautasiakaan kattaa normaalisti pöydän reunaan. Joulun jälkeen meillä on 10 kk neuvola, saa nähdä kuinka paljon pituutta on jo (8 kk oli 73 cm).

Jouluvalmistelut olen ottanut hyvin kevyesti, koristeita on laitettu, mutta lahjoja en ole VIELÄ ostanut.... Jospa ensi viikolla kävis joku päivä muutaman paketin hankkimassa. Kuusi meille tulee, täytyy varmaan laittaa jollain narulla kiinni seinään :) Aattona ollaan kotona ja esikoinen on meillä, joten aatoksi tehdään jotain jouluista ruokaa. Pyhinä sitten mennään valmiisiin ruokapöytiin.

Nukkumisen
suhteen olen jo luovuttanut. Poika on nyt nukkunut mun vieressä ja käy tissillä muutaman kerran yön mittaan. Mutta oon päättänyt nyt priorisoida nukkumisen, olkoon kaikki unikoulut mun puolestani. Siis kaikenkaikkiaan paremmin nukutaan nyt kaikki, vaikka olenkin tähän asti ollut sitä mieltä, että nukutaan parhaiten kun jokainen on omassa sängyssään. Ja omaan sänkyyn kuitenkin aina illalla nukutetaan ja on siellä sitten nukkumassa muutaman tunnin ainakin. Imetystä tarttis kyllä alkaa vähentää pikkuhiljaa. Olin tossa yhtenä iltana pois kotoa klo 17.30-21.30 eli jäi pari imetyskertaa väliin ja niinpä vaan maitoa suihkusi kun tulin kotiin...

Piti kommentoida vaikka mitä, mutta pikkumies ei tykkää että istun tässä pöydän ääressä... Ulkovaatteiden pukeminen on yhtä taistelua ja huutoa aina, vaipan vaihto on ollut täysin mahdotonta jo pari kuukautta. Housvaippa vedetään lennossa päälle ja illalla tehdään sirkustemppuja että saadaan teippivaippa laitettua :)

Ai niin, ollaan ex-temporee lähdössä pienellle kaupunkilomalle loppiaisena, poika mukana. Mitähän siitä tulee? Tai siis että kuinkahan tuo vauhtipeppu malttaa istua rattaissa ja saadaanko mitään tehtyä. Ehkäpä shoppailua ja hengailua ainakin. Pitää vissiin hankkia matkarattaisiin joku lämpöpussi, jotta ei tarvii pitää paksua haalaria päällä. Mikähän olis hyvä?
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Aamulla käytiin 10kk neuvolassa, ihan rutiini mittaukset vaan, ei muuta ihmeellistä. Ja tyttö on nyt (10,5kk) 73cm ja 8716g. En hirveesti niistä käyristä perusta, eikä meiän terkkarikaan onneks niihin takerru, mut tyttö menee tasasesti pituuden suhteen siellä -1 käyrän tietämillä ja paino -10 käyrällä. En oikein koskaan ole ymmärtäny tuota painokäyrää, koska mun mielestä tyttö näyttää hyvältä, siis tarkotan ettei se ole mitenkään laiha, vaan sellanen vauvan pullukka ja pyöree poskinen, että kuinka paljon suurempia tämän ikäset sitten on?? Poika kasvo vauvana aina + käyrillä, eikä se ollu mitenkään iso vauva, eikä oleellisesti isompi kuin siskonsa nyt. Mut 1v neuvola sitten seuraavaks, ja ens viikolla alkuviikosta ollaan menossa siihen verikokeeseen ja tulokset tulee sitten joulun pyhien jälkeen.

Mini, teiän matkasuunnitelma kuulosta hyvältä. :) Taidatte reissata aika usein? Olis kyllä niin ihanaa kun itekin pääsis pitkästä aikaa! Kaupunkiloma houkuttais, tai sit joku luontokohde. Lämpöpusseista ei omaa kokemusta, mutta ainakin tuo EISBÄRCHEN tuntuu olevan suosittu. Meiän yöt muuten menee kans noin että otetaan tyttö viereen kun herää. Ollaan todettu että tärkeintä on että kaikki vaan saa nukkua mahdollisimman paljon. Ja jos oikein riehaantuu niin maitoa vaan että päästään pian takasin nukkumaan. Yöt kyllä menee pääsäntösesti ilman maitoa.

Mervi-elina, hyvästä syystä saat itseäs kehua. :) Ja olethan jo aika konkari muutenkin meihin muihin verrattuna, 10v kokemuksella. :)

Unohdin neuvolassa kysyä tuosta sikainfluenssarokotuksesta. Mervi-elina (ja muutkin) mitä sulle siitä kerrottiin, rokotetaanko kaikki lapset, vai pelkästää riskiryhmäläiset? Terkkarikaan ei siitä mitään puhunu. Eikös se kumminkin ole niin, että se raskausaikana saatu rokote ei suojaa enää syntynyttä lasta? En kyllä ole etes vielä miettiny että otetaanko, jos sellanen mahdollisuus on...

Meillä uusin villitys on nyt tuo mitä hankalimpiin paikkoihin tunkeutuminen. Etenkin työpöydän ja tv-tason taakse johtojen sekaan. Ei ne johdot niinkään tunnu kiinnostavan, vaan se hankala ahdas paikka! Tyttö on myös oppinu mistä nappulasta saa musiikit päälle tuosta mikäliekinkotiteatterihärveli:D, on sopivasti tytön korkeudella, nousee polvi-istuntaan, laittaa musiikit soimaan ja alkaa pompotella jalkojensa päällä. Välillä vääntää äänet täysille ja sitten ihan paniikissa täristen huutaa, ja kun pienennän ääniä, niin jammailu jatkuu, kunnes vääntää taas nupit kaakkoon... :LOL: Että tämmöset harrastukset.

Minusta tuntuu ettei tuota tyttöä tarvii ikinä kieltää mistään. :O Kuumaa uunia täytyy varoa, ja varsinkin tuhkaluukkua menee monesti avaamaan, ja ne on suunnilleen ne ainoat asiat mistä pitää kieltää, ja nyt tuo johtojen sekaan meneminen. Mut muuten viihtyy niin hyvin lelujen ym sallittujen juttujen kanssa että harvoin on missään pahan teossa. Mulla on kynttilälautasella käypyjä koristeena. Eilen tyttö huomas ne kävyt ja kielsin niitä ottamasta. Kiinnostus oli kumminkin ihan ylitsepääsemätön, niin annoin sille yhden oman kävyn leikkeihin. Niihin muihin olin suihkassu kultasprayta ja annoin tytölle maalamattoman. Sit se laitto sen oman käpynsä sinne lautaselle, touhus jotain muuta, ja kävi kohta taas hakemassa sen käpynsä, mut kertaakaan ei ottanut niitä mihin olin kieltäny koskemasta. =)

Myös pukeminen sujuu pääsääntöisesti ilman venkoilua. Jos laittaa hanttiin, niin yleensä alan laulamaan, jota sitten keskittyy kuuntelemaan. :D Aika helppo tapaus noin kaiken kaikkiaan, mikä lienee ihan ansaittua tuon ärripurri esikoisen jälkeen. :)

Viikonloppuna piparinpaisto talkoot ja kuusen pystytystä. Saas nähdä mitä meillä siitä tuumataan. Viikonloppujaaaaa :wave:
 
Mini meillä on just se Eisbärchenin lämpöpussi ja se on kyllä todella hyvä! Paksu ja erittäin lämmin! Eli suosittelen sitä. :) Voi miten ihanaa että lähdette pienelle reissulle! Mullakin olis kauhee matkakuume, keväällä todennäköisesti jonnekin lähdetään.

aani meillä myös ahtaat paikat suosiossa. Tytön on pakko aina tunkea itsensä keittiönpöydän alle tuolien sekaan ja lopulta on siellä niin jumissa että huutaa äitiä hakemaan pois. :D Noi käyrät on tosiaan hassuja... Ei tiedän tyttö erityisen pieneltä mun mielestä kuulosta. Meillä ei ole ollut 10kk neuvolaa, joten en tiedä tytön pituutta, mutta about 70cm taitaa olla ja painoa on kotimittausten mukaan 9,3kg. Mutta meillä toi paino on mennyt jossain +10 käyrän yläpuolella hyvän aikaa, joten kai tossa välissä sitten on se 0-käyrä. Oho, miten vähän tiellä tarvitsee kieltää! Meilä tyttö on jatkuvasti "pahanteossa", koittaa saada kaukosäätimet käteensä, käy painelemassa stereoita ja digiboksia, tietokone on ihan kaikista kiinnostavin ja sähköjohdot myös. No, tää on nyt tätä aikaa kun kaikki kiinnostaa. Ai niin ja tyttö nousee koko ajan vessanpönttöä vasten ja jos kannen unohtaa sulkea kopeloi pöntön sisustaa. :$ Meidän tyttö taitaa olla samanlainen tapaus kuin teidän esikoinen!

mervi-elina ootteko ottaneet kausi-influenssarokotusta? Tai siis eikö siinä ole mukana sitä sikainfluenssaroktoetta myös? Eroaako se jotenkin tosta pelkästä sikainfluenssarokotteesta? Hyvät on pojun mitat! :)

Dolly meillä kanssa ovet hoksattu. Tyttö viihdyttää itseään ovien parissa mutta vähän vaarallista touhua kun meinaa välillä jäädä sormet väliin. Mäkin olen miettinyt, että kokeiltais jossain vaiheessa nyt yksiä päikkäreitä. Tyttö nukkuu päivisin 2*30min ja yöt menee pääasiassa hienosti, mutta päiväunille nukuttaminen on vähän hankaloitunut ja mietin, että jos sais venytettyä ekoja unia niin jos vaikka nukkuis vähän pidempän ja jaksais sitten yksillä unilla.

tehilla te olette ilmeisen mukavan rauhalliseen tapaan tutustuneet päiväkotiin yhdessä? :) Onko poika vielä ollut siellä yksikseen?

Oltiin eilen kylässä missä oli muovinen leikkipuhelin joka pirisi ja ilmeisesti tuli sanottua "haloo" muutamaan otteeseen. Nyt tyttö nostelee tavaroita korvalleen ja jos sanon "haloo" laittaa heti käden korvalle. :D

Mies tuli just kotiin ja onpa ihanaa, että ollaan taas koko perhe koolla. :heart:
 
ikuisuus meillä poikaa ainakin kiinnostaa ihan samat jutut kuin teillä, ja koko ajan saa olla kieltämässä.

Kirjotin äsken huisin pitkästi ja sit painoin vaaraa nappia ja kaikki katos, jes.

Täällä on ihan hirveen pätkissä yöt menny eikä meinaa kuin tissi kelvata, mähän lupasin tossa taannoin että jos alkaa öisin oikeen tissittelemään niin lopetan koko imetyksen, muta, mutta.. Jos mä sittenkin odotan vielä, jos tää oiskin vaan joku vaihe tai poika tekee hampaita tai jotain.. Mutta jos joku teistä muistaa niin tentatkaa mua joulun jälkeen että vieläkö tissitellään öisin että tajuan joskus tehdä jotain, ei tästä näin mitään tule. Päivät oon onneks saanut pidettyä järjestyksessä, rytmit kohdillaan ;) Niin joo ja välillä varmaan johtuu pojan herkkävatsaisuudesta, josksu kun antaa lihaa niin seuraava yö on pelkkää piereskelyä ja itkeskelyä, ei onneks aina..

Joululahjoista oon niin räsymattopullaäiti että haluan vaan perinteisiä leluja pojalle ja muutenkin että laatu ennen määrää, ja ehkä hintakin kans joskus :) Mut jukkahakkaa, askarelaatikkoa ja brion mäyräkoira ois tulossa.. Muutenkan pojalla ei hirveenä leluja oo, enkä niin nää tarpeelliseksikaan kun kuitenkin poika viihtyy.. Oon ottanut pojan "mukaan" jo kotitöihinkin, kun täytän/tyhjään astianpesukonetta niin annan pojalle kauhoja, kun leivon niin poika saa oman taikina palan jne... Mut aina ei ihan onnistu, kun esim alkaa astianpesukoneen sisältö kiinnostaa tarkemmin..

Nyt siivoamaan! :xmas:
 

Yhteistyössä