Helmivauvat 2010

Ja hei Dolly samaa havaittavissa. Mä en nykyisin meinaa enää edes herätä tytön itkuihin?! Viime yönäkin mies hoiti yöherätykset ja mä en ees havahtunut kaikkiin itkuihin. Imetyksen lopettamisen jälkeen syksyllä oli eka väsymysaalto kun hormonitasot muuttui elimistössä ja olin ihan väsynyt yöherätyksiin, sitten hetkellisesti jaksoin ja nyt en meinaa saada itteäni nousemaan sängystä jos tyttö herää. Ei oo noi yöherätykset mua varten, oon niin uninen tapaus että antaisi mitä vaan jos saisin nukkua yöt putkeen. Ja vaikka meilläkin yöt menee pääasiassa hienosti niin ne harvat yöt saa mut ihan hulluuden partaalle ja koko päivä menee väsymyksen vallassa. :hug:
 
ikuisuus Kiva että löytyy kohtalotovereita noiden öiden suhteen! Kai se vaan niin on kun hormoonit alkaa palailee normaaliks, niin ei niitä yöherätyksiä vaan enää jaksa samaan malliin kun silloin alussa! =)

Lääkärissä käyty ja pojalla lievä korvatulehdus molemmissa korvissa :( Uusi Vuosi aloitetaan siis ab-kuurilla! Toisaalta helpottavaa, että löytyi joku syy tuohon kiukkuisuuteen, eikä olekkaan mun omaa kuvitelmaa!

:heart: Uutta ja Parempaa Vuotta 2011 ihan jokaiselle Teille!! :heart:
 
Moikka kaikille!

Tulin jättämään hyvästelyt kun en kertakaikkiaan ehdi enään koneelle ja kohta on paluu työelämään niin aikaa vielä vähemmän : /

Pian siirrytäänkin taaperoihin niin luovutan päivityksen aktiivisemmalle kirjoittelijalle. Uskon että siihen asti kaikki ketä haluavat osallistua keskusteluun ovat tervetulleita ilman etusivun päivitystäkin :)

Toivotan kaikille oikein ihanaa ja toiveet täyttävää uutta vuotta 2011! :)

 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Meillä poika nukkuu edelleen kahdet päikkärit, yhteensä päivän aikana noin vajaat 2h-reilu 3h. Harvemmin kuitenkaan yli 3h. Tänään veteli aamupäivällä 2h 10min ja nyt on vielä pienillä tirsoilla. Yleensä noi ekat unet on pidemmät kuin toiset, mutta päivittäin on suurtakin vaihtelua. Ei siis todellakaan joka päivä nuku tommosia kahden tunnin unia.
Yöunet on noin 21-(05.30)6. Joskus harvoin nukkuu seitsemään. Välillä aamuisin olis itellä NIIN väsy. Kun sais ees joskus nukkua myöhempään..

ikuisuus Löysin kanssa meidän lähikaupasta tuota Ingman Luonto plus-jugurttia, aiemmin oonkin ostanut vaan Bulgarian jugurttia. Raejuusto on pojalle nykyään myös suurinta herkkua. Purkkia ei saa jättää pöydälle näkyviin, koska muuten poika ei suostu syömään mitään muuta! :D

Dolly04 Paranemisia pojalle, hyvä että löytyi syy kiukkuilulle!

Uuden vuoden yö meni ihan hyvin, vaikka vähän jännitin että herääkö poika rakettien paukkeeseen. Ei herännyt, mutta oli muuten tosi levoton yön ja aamulla heräsi 5.30. Ite kyllä valvoin sen rakettien paukuttelun ajan ja vähän muutenkin. Täällä ainakin alkoi se paukuttelu tosi aikaisin, ja tuossa tosi lähelläkin jotkut ampuivat raketteja (onneks ei sentään ihan tässä rivitalon pihassa).
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille! :)

Vuosi vaihdettiin kotona, rauhallisesti. Tyttö ei raketeista ollut moksiskaan, ei tainnut edes tajuta mitään outoa :D Ikkunasta katseltiin alkuillasta parit valot&rätinät, hihkui vain sylissä ja koputteli ikkunaan :) Yön nukkui normaalisti eikä herännyt.

Pikaisia paranemisia sairastelijoille, meilläkin pärskitään taas vähän.

Odottelen kovasti lisää hampaita, tyttö hiestää ikeniään KOKO AJAN ja vatsa on vähän löysällä.

Myös minusta kuoriutuu öisin monsteri, minä vain niin pidän nukkumisesta ja inhoan herätyksiä. :(

Onkos aani vielä reissussa?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää uutta vuotta arvon naiset! :)

Meillä vuosi vaihtui mukavissa merkeissä, oltiin miehen vanhempien luona yötä, syötiin hyvin, saunottiin ja ammuttiin klo 18 vähän raketteja, tyttö oli niistä ihan haltioissaan! :D Käytiin samalla myös potkukelkkailemassa vähän. Puolilta öin paukkui raketteja todella paljon mutta tyttö oli niin sikeässä unessa ettei havahtunut niihin yhtään.

Pottailut edistyy! Muutaman päivän sisällä tyttö on tehnyt kolmet isot pissat pottaan ja tänään saatiin ensimmäiset (ja isot) kakat pottaan! *äiti on niin ylpeä* :D Ei sentään kuvaa otettu mutta kyllä varmaan koko perhe oltiin onnistumisen tunteen vallassa. :LOL:

Laitoin päiväkotihakemuksen menemään ja kylläpä tuntuu yhtäkkiä konkreettiselta se, että on enää muutama kuukausi aikaa olla kotona. Vaan ensin pitäisi löytää itselleen työ, johon mennä. Vähän stressaa kun ei ole tulevasta mitään tietoa mutta hakemuksia olen laittanut ja toivon, että asiat selviää ajallaan!

Tyttö on taas kipeä, kauhea flunssa ja räkää on vaikka muille jakaa ja vähän hengitys rohisee. Meillä on tänään korvalääkärin kontrolli edellisestä korvatulehduksesta, ihan mielenkiintoista tietää, että onko korvat kunnossa vai onko flunssa taas laukaissut tulehduksen. Suuri toiveeni on, että korvat säästyvät tässä flunssassa tulehdukselta!! Me ollaan ihan hirveässä sairastelukierteessä, lokakuun alun jälkeen ei olla juuri tervettä päivää nähty kuin välillä satunnaisesti. Olo on oikeasti aika väsynyt näihin tauteihin. Ei olla liikuttu viime viikkoina paljoa missään ihmisten ilmoilla ja harrastuksetkin on tauolla mutta silti on tämä tauti, joten taidanpa tästä lähtien vaan liikkua ties missä kun taudit näyttää tulevan joka tapauksessa tähän perheeseen.

Joka tapauksessa mukavaa viikkoa kaikille!
 
Moi!!

Ja tätä vuotta!! UUsi vuosi vaihtui rauhanmerkeissä. Oltiin nukkumassa jo 23:00. Poika tosin heräsi huutamaan tasan puolenyön aikaan. Ja huusi melkein tunnin.. Meillä pääsi välillä lipsahtamaan yöimetyksiin (vaikkei maitoa juuri ole) ja nyt kun saatiin iskä reissusta erotuomariksi niin tuo uudenvuodenyö meni vieroittaessa. Aina tunnin verran unta ja taas huutoa. Onneksi yksi yö riitti ja nyt mennyt 2 yötä ilman heräilyä. JUHUU!!

Viikon päästä alkaa työt. Tänään käytiin taas hoidossa tutustumassa. Perjantaina mennään ja jätän pojan sinne vähäksi aikaa ja käyn vaikka kaupassa.

Ikuisuus onnea "pottasaaliista"! Meillä potta vielä vintillä. Nythän tuo poju oppi vasta istumaan itsekseen.

Mini77ltä piti kysyä, jos tämän huomaa, että syökö heillä poika normaalisti ruokaa vaikka saa rintaa aika paljon??
 
Täällä on niin pää nollattuna että salasanakin oli uhohtunu! =) Saas nähä tuleeko tästä kirjoittamisesta yhtään mitään, neiti on on nukkunu tänään 2x10min, nyt tuon toisen pätkän ja jo mölisee vaunuissa. Jospa sinne vielä rauhottuis...

Eilen palailtiin joulureissusta. Muuten meni reissu hyvin, mut esikoinen oli ensimmäiset 6 päivää ihan hysteerinen. :headwall: :kieh: :mad: Pikkasen söi fiilistä kun koko ajan sai olla kieltämässä, torumassa pienempien serkkujen/siskon tuuppimisesta, kantamassa jäähylle, rauhottelemassa, taistelemassa pukemisten, syöntien ja ihan kaiken kanssa! Vasta viimeset 3 päivää meni hyvin ja ehti itekin etes vähän levähtää. Poika nukku sentäs yöt hyvin, mut tyttö valvotti senkin edestä. Sillä paheni se ihottuma tosi paljon tuolla mummolassa ollessa ja se sitten vaivas öisin ja rullas vaan ympäri sänkyä. Tuli tehtyä monta tyhmää juttua: esimerkiks tyttö söi (maisteli) piparia ja suklaata ja muutakin sellasta mitä kotona ei olla syöty, aloteltiin hapanmaitotuotteita, pesin pyykkiä äitini pesunaineilla, sellasilla joita ei kotona olla käytetty, käytettiin tyttö ammeessa joka päivä, kotona käydään ammeessa kerran viikossa ja suihkussakin vaan joka toinen päivä. Sit multa jäi perusvoide kotiin, kävin ostamassa apteekista uutta, mut ajattelin että kokeilenpa eri merkkiä, joka ei sit ollenkaan sopinu... Liikaa siis kaikenlaisia muutoksia ja paha nyt sanoa mistä se ihottuman paheneminen johtu.( Niin, ne verikokeen tuloksetkin tuli ja kaikki oli ok! ) Hitsit että sitä voikin olla tyhmä!!! Sit meiltä levis kotiin lähtö aamuna autosta starttimoottori ja oli hilkulla ettei loma venähtäny vielä viikolla! Lopulta saatiin työntämällä auto käyntiin ja sit posoteltiinkin kotiin yhdellä pysähdyksellä vaikka normaalisti pidetään 2-3 taukoa. Onneks matka meni kuitenkin hyvin. Esikoinen vois vaikka asua autossa, se ei kaipaa etes mitään viihdytystä, katselee vaan tyytyväisenä maisemia. Tytössä olikin sitten vähän enemmän haastetta, kun yleensä ajotetaan ajaminen päiväuniaikoihin, ja nyt sit meni aikataulut sekasin, ja päästiin lähtemän vasta tosi paljon myöhemmin kuin oli tarkoitus ja tyttö valvoi aika ison osan matkasta.

Lahjoja
tuli ihan sopivasti ja kaikkea tarpeellista :) Munkin toivomusta oli onneks kuunneltu ja lahjat oli enimmäkseen vaatteita, eikä sitä kauheaa leluröykkiötä mitä vähän pelkäsin........ Mukava yllätyslahja oli kumminkin tytön saama nukkekoti. =) Veljensä sen taisi omia, mutta väliäkös tuon, kun ei tyttö vielä hirveesti siitä ymmärrä. ;) Kävin siellä myös paikallisella kirpparilla tekememässä löytöjä ja mukavasti sain tytölle vaatetta kevääksi jemmaan.

Ja tyttöhän tosiaan lähti kävelemään! Onnea muuten matami-mimminkin tytölle ensiaskeleista! =) Jouluna piti muutaman päivän taukoa, kun oli paljon ihmisiä ja hälinää, mutta sitten välipäivinä taas, kun oltiin pienemmällä porukalla, innostu treenailemaan ja nyt voi jo sanoa että ihan oikeasti kävelee. Käännöksetkin jo sujuu ja kävellessä taputtaminen sekä ilman tukea ylös nousu. =) Onhan tuo vielä sellasta huteraa pyllähtelyä, mutta päivä päivältä varmempaa.

Raketeista, muutamia kateltiin ikkunasta ja kun laitoin tytön kahdeksalta nukkumaan oli ulkona täysi "sota" päällä, mutta ei toinen ollu moksiskaan. :)

Ite ostettiin ahkio, hiihtäen vedettävä. Ihan sellanen halppis, ei minkään merkkinen. Kokeillaan mitä nuo muksut tykkää ja jos oikein innostutaan, niin vois ens talvena hankkia vähän paremman.

Mut tyttö sieltä heräili, joten tuli nyt vaan ihan oma napaista sepustusta. Palailen...
 
Moikka taas jälleen kerran pitkästä aikaa sorry etten ole kirjoitellut :(


Menee niin aika siivillä, heräsin todellisuuteen että 2kk niin neitonen on 1v. paljon meillä jo osataan, sanoja tulee muutamia, kuten äiti isi ja isoveljen nimi ja tottakai niin kiva sana kuin ei :D tukia pitkin on kävelty 7kk iästä lähtien ja nyt koitetaan jo kovasti ilman tukea lähteä kävelemään.

Mulla on niin aika mennyt nopeasti, kun käyn töissä ettei ole jäänyt aikaa tänne kirjoitella.
Ja siis mies näiden kahden lapsosen kanssa päivät kotona :) ihan kivaa vaihtelua tälle perheen pyörittämiselle. En kuitenkaan ole kokopäivätyössä, vaan osa-aikaisesti.

päiväunista täällä on juteltu Meillä Neea nukkuu kahdet n. reilu tunnin mittaiset päikyt ja yöunet samat kuin 2kk iästä alkaen 21-08/09 :)

mahdoinkohan joskus kirjoittaa neean astmasta.. no mutta hänellä kuitenkin sen rs-viruksen jälkeen/takia tuli infektioastma, joka välillä haittaa arkea, mutta onneksi on ollut laantumaan päin :)

Onhan muilla vauvat pysynyt terveinä?? nyt ei jaksa 100 sivua lukea juttujanne sorry :p

-Nemu
 
No niin, nyt tyttö on sit taas flunssassa. Ei tää oo todellista!! Esikoinen sairasti ensimmäisen flunssansa 10 kk iässä ja kuopuksella tämä on jo viides! Ja vasta oli se mahatautikin. Miten voikin olla toisella lapsella näin paljon huonompi vastustuskyky vaikka ihan samat lähtökohdat kummallakin?!? Millonkohan mä oon viimeks nukkunu....

Noh, huomenna ollaan menossa sitä ihottumaa näyttämää ja samalla tulee sit kurkattua korvatkin, kun niin kovasti niitä hieroo. Tuntuu myös että tytölle ois TAAS tulossa hampaita, kahdeksanhan tuolla jo on, mut taitaa tehdä jo poskihampaita seuraavaks. Ja mahakin taas löysällä. :(

Esikoisella ois viikonloppuna synttärit. Niin kovasti niitä odottaa, ja kyllä harmittaa jos nyt ollaan muutkin kipeinä ja joudutaan juhlat perumaan. :( Anteeks nyt kauhee valitus vaan koko ajan, mut tuntuu taas että kaikki kaatuu niskaan.... Onneks, ja toivottavasti, auto saadaan jo tänään takasin korjaamolta!

Mulla on nyt muutenkin joku yleinen ahdistus vaan ihan kaikkea kohtaan. :ashamed: Tympäsee vaan niin kaikki... Eilen karsin lasten leluja kolme 15litran muovilaatikollista. Tylysti vaan pakkasin kaikki sellasen pois millä ne ei koskaan leiki. Mua niin ahdistaa se kaikki pikku roju ja sälpä ja tuli heti jotenkin parempi olo kun tuonne jäi nyt vaan ne millä oikeesti leikitään. Pistin kaikki tytönkin "tyttömäiset" lelut pois, kun sitä kiinnostaa vaan nuo veljen autot ja palikat. Ja seuraavaks lähtee olohuoneen verhot! :D Tympii nekin. :D Joulujuttujakin tekis mieli pistää pois, mut esikoinen niin nätisti pyysi, että ethän äiti ihan vielä. Olkoon nyt synttäreiden yli ja sit lähtee! Keittiön jouluverhot ja tuolinhuput kyllä saa kyytiä jo ennen sitä.

Teistä aika moni taitaa palailla ens viikolla töihin. Käykäähä kumminkin kertomassa kuulumisianne aina kun ehditte! :)

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
 
Täällä on pikkuhiljaa vatsataudista selvitty ja elämä alkaa taas voittaa! Mä sitten sain ilmeisesti tuon samaisen taudin kuin mervi-elinan miehellä ja pojalla oli, mutta mulla se kesti onneksi vain yhden vuorokauden! Toissayönä heräsin siihen, kun oli ihan julmetun huono olo ja siitähän se sitten lähti, vessassa kökkiminen.. tavaraa tuli sitten niin molemmista päistä :x Eilen oli kyllä olo, kun rekan alle jääneellä ja mietinkin että miten ihmeessä mä selviän täällä pojan kanssa kahden siihen asti kun mies tulee kotiin.. Ihmeen kaupalla sitä vaan jakso, tosin unta ei tarvinnut hirveen kauaa eilen illalla hakea ;) Nyt kuitenkin jo ihan uus olo!

Pojalla hirveä flunssa päällä, sitä tuntuu olevan liikkeellä : / Ab-kuurihan tuolla on noiden korvien takia, mutta viikonloppuna alkoi myös jumalaton yskä ja räkä senkun valuu..

Pikaiset paranemiset kaikille pienille potilaille!

Nemu Tosi kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Ja teillähän tyttö osaa joka vaikka mitä, hienoa! =)

aani Paranemisia myös sinne! Toivottavasti saatte pidettyä esikoisen synttärit, eikä tarvitsisi niitä lähteä sairastelun vuoksi siirtämään! Synttärit on näille pienille ihmisille niin kovin tärkeät! =)

ikuisuus Teillähän hienosti jo pottaillaan! Ja saalistakin olette saaneet, wau! :D Meillä on vasta tutustuttu pottaan ja kerran olen pojan siihen istuttanut, malttoi ehkä 10 sek. olla paikallaan kunnes punkesi jo ylös :D No, kaikki ajallaan!

Tosiaan, monet meistä alkaa pikkuhiljaa palailemaan jo työelämään ja varmasti palstailu vähenee, kun sitä aikaa ei enää samalla tavalla ole! Toivottavasti jaksettaisiin edes välillä tulla kertomaan kuulumisia, ettei meidän "helmivauvat 2010" ihan kokonaan kuole! Itse palailen töihin kokopäiväisesti heti toukokuun alussa, joten vielä muutaman kuukauden saan kotona olla!
 
Meillä vaihtui myös uusi vuosi peiton alla, mies nukahti sohvalle ennen yhtätoista ja mä menin kanssa saman tien nukkumaan, kun en jaksanut yksin valvoa. Paukkeeseen kyllä heräsin, mutta en noussut ikkunasta kurkkimaan.

Tehilla meillä poika syö ja ei syö… tosi vaihtelevaa on ruokahalun kanssa. Jotenkin kyllä tuntuu että imetys ei paljoa vaikuta ruokamääriin vaan kaikki muu, vatsan toiminta (kakkaa ruokapöydässä ja sitten ei enää syö), hampaiden tulo, kiire leikkeihin. Purkkiruokia saa nyt pääasiassa ja yleensä puoli purkkia menee aterialla tai sitten vastaava kasa omatekoista ruokaa. ”Oikeaan” ruokaan ei olla vielä siirrytty. Puuroa menee 1-2 dl kerralla, jos menee. Ja ruokailut on kyllä aika vauhdikkaita, koko ajan pitää olla jotain pojalla itsellään kädessä tutkittavana että malttaa suutaan availla. Itse syö leipää, pastaa, hedelmiä ja kasviksia aina ruuan päälle eli kai tulee täyteen. En jaksa olla huolissaan tuosta, syö mitä syö, kun nyt kuitenkin on kasvanut ihan hyvin.

Imetys alkaa kyllä pian riittää mulle (poika ei taida olla vielä samaa mieltä), pitäis vaan kerätä jostain voimia pikku hiljaa alkaa lopetella. Ihanaa kyllä että on sujunut ihan alusta asti ongelmitta näin pitkälle. Esikoista imetin vuoden, mutta silloin sentään oli kaikenlaisia haasteita ja vaiheita että homma alkoi sujua ja jatkui niin kauan.

Mitäs oireita muilla on tullut maitotuotteista? Poika on saanut pikkumaistiaisia jo ennenkin, mutta viime viikosta alkaen viitenä päivän annoin vähän reajuustoa ja jogurttia ja puuron seassa tilkkasia maitoa. Hyvin pieniä määriä per päivä ja nyt oli sunnuntaina iltana ilmeisesti tosi kipeä masu, huusi ja kiljui vähän väliä ja heräili yöllä tiuhaan. Kakkasi yöllä klo 3 ja aamulla klo 7 sitten vielä aamupäivällä, jolloin tuli pari kertaa ihan löysää ja vihreää kakkaa… Eilen en antanut maitotuotteita lainkaan. Yökakkaaminen jatkui viime yönä (eli kiva jos rytmi muuttui tuollaiseksi) mutta vaikuttaa jo normaalilta vatsan toiminta. Itsekseni mietin, että ettei vaan olis jonkinlaista maitoallergiaa kuitenkin, niin että olisi tähän asti reagoinut vain levottomuutena öisin ja nyt sitten enemmän, kun saa oikeaa maitoa.

Torstaina lähdetään reissuun ja ensi viikolla on meilläkin synttärikiireitä, kun esikoinen täyttää 6 v. Mihin sekin aika on mennyt?
 
Nemu, meidän pojulla on astmantyylisiä oireita. Käytössä jatkuva lääkitys, Pulmicort ja Singulair. Pulmicoert annetaan piipulla, joka on meillä miehen homma, kun itse en vieläkään kykene huudattaan toista. Singulair on jauheena ja sen saa puuron seassa illalla.

Meillä uusi vuosi meni suht mukavasti. Mieheni ja poju toipuivat vatsataudista. Minä ja vanhempi poika sairastuttiin vatsatautiin torstaina, joten uutena vuotena oli pientä totuttelua mehuihin ja keittoihin. :x Sen verta oltiin tolpilla ja kunnossa, että illalla päästiin ulos. Lähetettiin noin klo 19 pari rakettia ja pojukin oli silloin mukana. Illalla klo 00 mieheni ja isommat lapset kävivät laittamassa vielä pari rakettia. Poju nukkui tyytyväisenä ja vähät välitti paukuttelusta.

Joo, meillä on nyt sairastettu. Tyttökin sai lopulta sunnuntaina tämän vatsataudin, kun melkein jo huokaistiin helpotuksesta, että aletaan toipua. Koko perheen siis kävi läpi! Poju on toipunut melko hyvin. On syönyt ruokia ja päivä päivältä ollaan taas päästy samoihin ruokamääriin, kun mitä oli ennen tota vatsatautia. Maitoa ei ensin juonut isoja määriä kerralla, mutta nyt juo kahdessa erässä 100 millin määrän aterioiden päälle. Painokin on pysynyt samassa, mitä oli ennen vatsatautia.

Torstaina päästään sitten juhlistamaan pojun synttäreitä! Vihdoinkin!

-mervi-elina ja poju 1v
 
Pähkämö
Heippa kaikille pitkästä aikaa :wave:

Kiirusta pitänyt; tänään pitkästä aikaa päivä, kun pääsin karkaamaan töistä hiukan etuajassa. Muutoin tehnyt keskimäärin 9-10 -tuntista päivää... Huh! Mies talvilomalla ja nyt koirien ja pojan kanssa anoppilassa tekemässä autoremonttia ja itselläni hiukan omaa hengähdysaikaa. Kiva :)

Pikkumiehen kuulumisia hiukan. Hampaita kahdeksan ja kävelee jo muutaman metrin matkoja hienosti ilman tukea. Tavan maitoa juodaan ruokailun yhteydessä ja muutoinkin syödään pääasiassa kaikki suht' samaa ruokaa. Iltamaito on vielä osittain korviketta. Kävelyn opettelun myötä öistä on tullut levottomia :( Tai siis toivottavasti on vain sitä. Nimittäin meilläkin oli pikkuinen nuhanpoikanen ja toivon, että ei ole mennyt korviin. Muutoin on kyllä ihan reipas ja oma itsensä, yöt ovat vain hankalia.
Ja minä itse sairastin tuon kauhean mahataudin ennen joulua, yöks! Itse "tyhjentyminen" kesti vain yhden yön, mutta oli sitten sitäkin perusteellisempi! Onneksi meillä ei muut saaneet sitä tautia!

Huomenna tulee pojalla 11 kk täyteen, iso mies jo! :heart:
 
ikuisuus Voi kun teillä sujuu pottailut jo hienosti! Meillä ei olla toistaiseksi kuin vähän kokeiltu istuskella potalla. Enemmän poikaa tuntuis kiinnostavan pyöritellä pottaa käsissään ja maistella sitä. :D Paranemisia teille!

aani Teillä tyttö jo noin hienosti kävelee, onnea vaan taidosta! :) Ja teille myös paranemisia, toivottavasti pian jo helpottais!
Täällä muuten myös jonkinlaista yleistä ahdistusta/masennusta ilmassa...:| Jotenkin ei vaan jaksais tai ei huvita mikään..plaah. Mua ei ainakaan haittaa kenenkään valitus, helpottaa vaan kun pääsee jonnekin purkamaan. :)

Dolly04 Sinne myös pikkuiselle paranemisia ja hyvä että vatsatauti meni ohi. Täällä kun monet on kirjoitelleet tuosta vatsataudista, niin näin painajaista, että pojallekin tuli kamala vatsatauti. Toivottavasti ei ollut enneuni..

Mini77 Meillä ei pojalle muunlaisia oireita ole tullut maitotuotteista kuin että piereskelee mielestäni jatkuvasti! Kananmunasta sitä vastoin seurasi melkoisen levoton yö. On toki sitä saanut monia kertoja aiemminkin, mutta nyt söi iltaruualla kokonaisen kananmunan. Koko yön sitten heittelehti, pyöri ja itkeskeli sängyssään.
Hyvää reissua teille!!

mervi-elina Huh, teillähän sitten vatsatauti myllännyt oikein urakalla! Kiva, että pääsette nyt vihdoin juhlistamaan pojan synttäreitä. :)

pähkämö Teilläkin poika jo kävelee, onnea! Ja onnea pikkumiehen 11kk-synttäreistä! :)

Meillä poika ei vielä yritä kävellä, mutta välillä seisoo hetken ilman tukea. Silllä tavalla tykkää kävellä, että pitää mun toisesta kädestä kiinni. Taaperokärryn kanssa on niin suloinen, kun lähtee sillä kävelemään niin vilkuttaa joka kerta.

Poikaa ei kiinnosta vähääkään omat lelut tällä hetkellä, vaan on koko ajan aukomassa kaappeja ja laatikoita ja vetää sieltä kaikki tavarat ulos. Kielloilla ei ole MITÄÄN vaikutusta, vaan poika alkaa vaan naureskelemaan. Vaatii vähän kärsivällisyyttä välillä! Muuten poika kyllä on reipas ja iloinen, eikä turhia yleensä kitise ja itkeskele, paitsi silloin jos ei saa tahtoaan läpi tai on väsynyt.

Tuosta ahdistuksesta vielä.. huomaan ainakin itse, kun poika nukkuu niin lyhyitä yöunia, että oma väsymys vaikuttaa suoraan mielialaan..mulla on alkanut olla jonkinlaisia unihäiriöitä, että joko en saa unen päästä kiinni tai sitten valvon keskellä yötä. Nyt en oo tainnut vajaaseen viikkoon nukkua kunnolla. Alan pikkuhiljaa ymmärtää ihmisiä, jotka kärsii unettomuudesta...
 
Bebo, mulla kans just tuo sama juttu että väsymys vaikuttaa mielialaan, ja ihan sama, että en enää nykyään saa unen päästä kiinni illalla, enkä yölläkään, sen jälkeen kun tytön on saanu rauhoittumaan. Nukkumaan käyntikin on jo ahdistavaa kun vaan miettii ehtiikö ollenkaan nukahtaa ennen kun tyttö herää ekan kerran. Ja mun mies kuorssaa!!!! :mad: Vietän välillä öitä lasten huoneen lattialla, että saisin etes sen pikku pätkän nukuttua ennen kuin tyttö herää. Ja olen nykyään todella äkänen miehelle koko ajan. Tekee vaan mieli kiekutella jollekin, ja kun en lapsillekaan viiti, niin mieshän sen saa tuntea nahoissaan. :ashamed: Täytys vaan keksiä joku muu keino purkaa ahdistusta kun miehelle kiukuttelu, mut ei vaan jaksa mitään. Olen aina ollu liikunnallinen, mut nykyään en sitäkään jaksa. Ja sit jo alkais taas kunnolla liikkumaan, niin vaatis ne kunnon yöunetkin palautumiseen.

Minkälaisia keinoja teillä muilla on selviytyä kun oikein väsymys ja apeus painaa?

Mulle tää nurkkien puunaaminen, eli siis just tuommonen kaiken häiritsevän silmistä pois saaminen, niinku oli nuo turhat lelut ja ne verhot :D, auttaa vähän. Tosi pieniä asioita, ja turhamaisia, mut isompiinkaan muutoksiin elämän millään saralla ei nyt ole voimia, ja noita voi tehdä samalla kun lapset pyörii jaloissa. Tietysti aina se ystävien ja sukulaisten tapaaminen, ja että saa vaan ajatukset hetkeks pois sen oman navan ympäriltä, vaikkei ne ongelmat minnekään sillä aikaa katoakaan, mut sit taas jaksaa.

Ja niin tosiaan, sairastellaanhan sitä näköjään muillakin... Valtavasti siis voimia kaikille pikkupotilaille ja teille pikkupotilaiden äideille ja isille!
 
Tytöllä oli eilen korvalääkärin luona kontrolli korvatulehduksesta. Tulehdus oli loppuvuodesta pitkittyneenä molemmissa korvissa ja vaati kaksi antibioottikuuria. Tuomio oli, että toinen korva on terve mutta toisessa edelleen tulehduksen jälkitila, välikorvassa nestettä ja punoittaa. Tyttö on nyt todella räkäinen eli kovassa flunssassa, ja voi kuulemma äitiyä helposti korvatulehdukseksi. Jos ei, niin sitten mennään kuukauden kuluttua korvalääkärille taas ja jos silloin korva ei ole terve mennään putkitukseen. Taitaa olla tän pinon ekat mahdolliset putket? :/ Huono mieli asiasta, mutta toisaalta tuovathan putket helpotuksen asiaan ja en toivoisi tytölle enää ainuttakaan korvatulehdusta, niin kipeä tyttö on ollut. Yksi tulehdus oli siis ennen tuota pitkittynyttä, ja kun kaikki tämä ollut 3kk:n sisällä sanoi lääkäri, että neljä antibioottikuuria on se raja, jonka jälkeen laitetaan putket.

aani voimia ja jaksamista sinulle. Tottahan se, että tässä arjen keskellä on kauhean hankalaa rentoutua. Mulle myös tuo siivoaminen ja asunnon järjesteleminen on jotnekin tärkeää, pakko pitää asunto siistinä ja heittää turhat roinat pois. Mä pääset suht usein tapaamaan kavereitani jos vaan haluan ja ilmoitan miehelle ja se on tärkeä henkireikä. Olen käynyt elokuusta asti myös viikoittain uimassa ja se on tärkeä henkireikä, ihanaa huolehtia vaan itsestäni ja liikkua! Toi suksilla vedettävä ahkio kuulostaa loistavalta! Ootteko innokkaita hiihtäjiä? Tytölle pikaista paranemista, nyt on hirveästi liikkeellä tauteja. Meillä on sairastettu koko syksy, ei oo montaa tervettä hetkeä nähty tässä muutaman kuukauden aikana ja alan olla aika loppu tähän sairasteluun, että kohtalotoveri täällä. :hug:

Mini kannattanee seurailla tilannetta ja jos näyttää ettei maitotuotteet sovi mennä allergiatesteihin? Meillä tytölle maitotuotteista ei ole tullut mitään oireita. Nyt ollaan laitettu ilta- ja aamupuurojen sekaan ehkä puolet tavallista rasvatonta maitoa ja puolet korviketta ja välillä lisään korvikkeeseen tavallista maitoa. Mutta pääasiassa korvikkeella mennään. Tyttö on kyllä koko tän pian 11kk:n aikana piereskellyt ihan hulluna jatkuvasti, joten en osaa sanoa, aiheuttaako toi maito vielä enemmän pieruja kun noita kausia aina välillä tulee. Yllättävän hyvin tytön maha kestänyt kaikenlaiset ruuat kun ollut tuon mahan kanssa ongelmia tässä alusta asti. Ja mini onnea teidän esikoiselle!

bebo ja aani minä myös olen huono saamaan unta yöllä jos tyttö on herännyt. Jään vaan pyörimään sänkyyn. Meillä menee yöt pääasiassa hyvin mutta sitten kun se huono yö tulee niin mä olen koko seuraavan päivän tosi pahalla tuulella. En meinaa jaksaa mitään ja tulee sanottua tyhmiä asioita ja niistä tulee turhaa kinaa.

bebo meillä myös ongelmia kieltojen kanssa. Tyttö tuntuu ihan tosissaan testailevan rajojaan (jo tässä iässä?!) . Todella uhmakkaasti viskelee mm. ruokapöydässä tavaroita ja oikein katsoo mua uhmakkaana sen näköisenä kuin miettisi, että mites nyt suu pannaan. Jos en nosta tavaroita alkaa karjua selkä kaarella mutta jos nostan tämä pudottelu vaa toistuu. Menee myös kiellettyihin paikkoihin kuten stereoiden ja tietokoneen luo heti kun silmä välttää ja mikään kielto ei tehoa. Uutena tyttö repii ihmisiä nenästä ihan hirveällä voimalla ja kun sanon "au, äitiä sattuu", tyttö nauraa ääneen. Sekunniksi jos poistun huoneesta tyttö on pahanteossa, yksi päivä oli ehtinyt ottaa kaukosäätimestä patterit ja oli tunkemassa niitä suuhunsa.

Tänään oli pottahommissa ihan mahtava päivä, pottaan tuli neljät pissat ja yhdet kakat! Eihän tän ikäistä vielä kuivaksi saa mutta on tää iso askel eteenpäin. Käydään säännöllisesti potalla aina ennen ja jälkeen unien, ruuan jälkeen, ulkoota tullessa jne.

Pähkämö onnea 11kk:n ikäiselle ja onnittelut myös kävelemään oppimisesta! :)

mervi-elina voi kurjuus, että kävitte taudin koko perhe läpi, mutta hyvä, että viimeisetkin sairastajat ovat jo toipumaan päin! Ja hyviä juhlia jo näin etukäteen! :)

Dolly kovin samanlaisilta kuulostaa teillä touhut kuin meillä! munkin olisi tarkoitus toukokuun alusta mennä töihin (kun vaan löydän ensin työpaikan itselleni) ja korvatulehduksia ollut täälläkin. Pikaista paranemista pojalle! Kirjoitinkin ylempänä, että meitä uhkaa putkitus. Tai uhkaa ja uhkaa, helpotushan se tavallaan on, mutta jotenkin kauheeta kun näin pienenä jo. Onko teillä eka tulehdus menossa vai onko ollut useampia? Onko teille vielä putkista puhuttu mitään? Inhottava toi vatsatauti, onneksi ne on usein aika nopeita tauteja ja sinäkin sen olet jo selättänyt!

Nemu kiva kuulla teistä pitkästä aikaa! Meilläkin sairasteltu ihan hirveästi, todella monta flunssaa, kaksi keuhkoputken tulehdusta, korvatulehdus ja pitkittynyt korvatulehdus jonka jälkimainingit yhä käynnissä.

Mutta nyt otan hetken omaa aikaa sohvan nurkassa, kun tyttö taisi nukahtaa yöunille, ei ainakaan sängystä kuulu enää mitään ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Pottailusta tulin vielä kirjoittamaan. Poju alkoi pottailut ihan kokeilumielessä heinä-elokuussa. Aika pian teki ensimmäiset kakat pottaan ja melko pian halusi aina potalle, kun oli kakka tulossa. Nykyisin tekee kaikki kakat pottaan! Kakka-sanaa poju ei osaa sanoa, mutta ähisee sen merkiksi ja joskus menee vessan oven tykö. Joulukuussa oli enempikin tota ähinää ja minä tietty kiikutin toista potalle.. :saint: Aina ei tullut kakkaa, mutta melko usein tuon ähinän seurauksena tuli pissa tai sitten vaipassa oli ihan tuore pissa. Eli poju ilmoittaa sekä kakan että pissan tolla ähinällä! ;) Ei tietty osaa pidättää pissaa (tai edes sitä kakkaa), mutta tavallaan yrittää aina ilmoittaa, että potalle olisi päästävä. Nyt on ollut aika usein päiväunien jälkeen kuiva vaippa ja pissa kerkeää tuleen pottaan. Eipä tämä tosiaan ole kovin ryppy otsasta ja vieläkin harjoitellaan ihan kokeilumielessä, mutta jokunen vaipaa aina säästyy! :)
 
Joo ei meilläkään tietenkään otsa rypyssä pottailua treenata. Tyttö tykkää istua siinä ja rauhaksiin harjoitellaan. :)

Piti vielä sanoa, että on meillä kyllä aivan mahtava ja sopuisa porukka täällä juttelemassa! Tätä kautta on saanut vertaistukea ja neuvoja vaikka mihin asioihin niin raskaus- kuin vauva-aikanakin! :flower: Upeita naisia pino täynnä!
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa

Onpa aikaa kun viimeksi kirjoittelin. Kaikkea on ehtinyt tapahtua, kuten imetyksen lopettaminen, seisomaan opettelu ilman tukea, hoitoon tutustumiset ym.

Meillä joulun aikaan sitten räjähti tilanne täällä käsiin.Pikku-ukkohan on itkeskellyt monta kuukautta öisin. Menee ihan nätisti nukkumaan, mutta kun valot sammutetaan alakerrasta eli tulee täysin pimeää niin hysteerinen itku alkoi. Mietittiin kaikkea mahdollista et mitä tehdään. Neuvolassa käskivät ensimmäisenä lopettaa imettämisen, kun hoitoonkin on reilun viikon päästä lähdössä. No sitten miehen kanssa todettiin että se johtuu siitä pimeästä ja ostettiin pistorasiaan laitettava lamppu ja yöt on parantuneet ihan huomattavasti. Edelleen heräilee pari kertaa yössä, mutta kääntää kylkeä ja käy nukkumaan uudestaan. Nyt meillä on myös levännyt iskä, joka oli niin väsynyt, että itki tuolloin viimeisenä itkuyönä kun ei enää kuulemma jaksanut. Ja mä en ollut tajunnut ollenkaan et toinen on niin väsynyt, kun ei oltu tajuttu puhua asiasta ollenkaan.

Meillä pitäis kans ostaa potta ja alkaa harjoitella. Perhepäivähoitajalla on pikkuiselle oma potta mitä voi siellä sitten kokeilla. Kotiin en vielä ole edes ostanut.

Joo siis meillä loppui imetys joulun aikaan. Ei ole tissiä kaivannut onneksi yhtään. Korvikkeella nyt jatketaan ja viiliä sekä rahkaa on maisteltu.
Unetkin on muutettu niin, että nukkuu yhdet päikkärit ja tuossa neljän jälkeen lyhyet max.20 min torkut. Nyt muutamana päivänä unet olleet tosi lyhyet ja torkkuja ei ole suostunut nukkumaan. Onkin sitten illalla jo seittemän jälkeen ihan väsy. Nukkumaan olen kuiteskin laittanut vasta lähempänä kasia, vaikka onkin kiukunnut ja meinannut syliin nukahtaa.

Neuvolassa käytiin 10kk iässä. Paino menee ns. alakäyrällä, mutta omalla käyrällä kumminkin.Pituutta oli tullut kahdessa kuukaudessa 3cm lisää, eli poika on edelleen pitkä mutta hoikka. Mitat oli 74,5cm ja 8970g. Painoa oli tullut 2kk vain 600g eli ei kovinkaan paljoa...

Eilen käytiin taas tutustumassa perhepäivähoitajaan. Ihan mukavalta paikalta vaikuttaa. Ensi viikon maanantaina sitten alkaa pikkuisella hoito ja mulla sitten torstaina työt. Sain siirrettyä töihin lähtöä vielä niin, että menenkin vasta 13.päivä ekaa päivää. Poitsu voi sitten alkuviikosta olla lyhyempiä päiviä että tottuu ja sitten onkin vain kaksi normaalia pitkää päivää ennen viikonloppua.

Mutta nyt pitää taas mennä. Tuntuu ettei nykyään paljoa ehdi koneella istumaan, kun on kädet täynnä hommaa.
 
Moikkelis!

Meidän perheessä syöskykierre ja alamäki taisivat kääntyä nousuun. Pitkään on ollut ahdinko kova (taloudellinen) ja päätä on seinään lyöty. Nyt mies kypsyi ja teki isoja ratkaisuita perheemme hyväksi. Helpotti kovasti. Siihen vielä kruunuksi tein rtestin joka näytti plussaa! =) Jotenkin oli sellainen fiilis että niitä kuukautisia ei nyt tule, muttei ollut kuitenkaan mitään raskausoloa. Nyt sitten alkaa taas se jännitys että meneekö kaikki hyvin ja loppuun saakka. Vaan kun tuo poika tuossa on niin ei varmaan ehdi sillätavalla miettiä raskautta koko aikaa. Toivon vaan että kaikki menee niinkuin pitääkin. :heart:

Tässä tämä, nyt ei PYSTY muuta kirjoittamaan...
 
heippa piiiitkästä aikaa :wave:

Jos joku vielä vaikka muistaa meidät :LOL:
Melkein päivittäin käyn lukemassa täällä,mutta oma kirjoittelu jäänyt.

Meillä olisi ollut tänään eliaksen korvien putkitus,mutta rohinan takia anestesialääkäri päätti,että nukutusta ei voida tehdä : / uusi aika ja uusi yritys ois sitten 4.2. Hassua vaan sinällään,että meillä oltu lähes koko syksy näin limasia ja nuhasia,että eipä tämä tästä kummemaksi muutu :(
Mutta toivotaan nyt,että hieman paremmassa kunnossa oltas niin nukutuksen uskaltas tehdä. Risatkin mahdollisesti samassa nukutuksessa sitten poistetaan,jos tarve vaatii.
Eli ikuisuus,ette ole ekoja putkitus potilaita tässä pinossa :wave:

Eliaksen 10kk mitat oli 10,4kg ja 76,2cm. seuraavaksi sitten odotellaan kuukauden päästä olevaa 1v neuvolaa :heart: hui,miten tämä aika meneekään!
Tapaninpäivänä elias otti ensimmäiset askeleensa ilman tukea ja nyt jo koittaa kävellä jatkuvasti..semmosia 5-10askeleen matkoja menee :heart:
Pottailua olleen aloteltu ja lähes joka kerta sinne pottaan saalista saadaankin. Tokihan ihan harjottelu asteella vielä ollaan eikä ressiä oteta :).

Jokos olette miettineet synttäreitä? Miten juhlitte? Tuleeko paljon vieraita jne? Mitä tarjoatte?
Itse kun kokki ammatiltani niin muiden tarjoilut aina kiinnostaa :D
Mä tässä pikkuhiljaa meinasin ruveta juhlia suunnittelemaan ja 5.2 ne varmaan pidetään.

Jaahans,pikkuapina taas vauhdissa kera isosikon joten mentävä :LOL:
 

Yhteistyössä