Hitto, ostin vauvan vaatteita yli 10000 eurolla ja nyt

  • Viestiketjun aloittaja uusi palstalainen
  • Ensimmäinen viesti
Äiti85
Luin kyseistä palstaa vasta nyt ekan kerran ja olin haljeta naurusta!
Mikähän Aitolahti mahtaa olla äiti :) heh..
Meillä muutaman kuukauden ikäinen vauva ja puetaan siististi ja kauniisti, mutta juuri vauvalle tarkoitettuihin vaatteisiin..ei mitään kirpputorilta, tosin en tarkoita etteikö sieltäkin varmasti löydy jotakin hyvää, ei vaan ole minun juttu..mutta ei siis mitään kaikista kalleintakaan, vaatteet kun kuitenkin jäävät pienellä vauvalla niin nopeasti pieneksi..vaikka niitä kuinka voisi pistää jemmaan seuraavaa lasta varten..
En kuitenkaan nää mitään järkeä ostaa noin paljoa vaatetta kerralla!?
Nyt, kun foorumin aihe on jo vuoden vanha olisi mielenkiintoista kuulla miten äiti on vaatteiden kanssa pärjännyt ja paljonko rahaa on kuluttanut vielä lisää, käytännöllisempiin vaatteisiin!?
 
Alkuperäinen kirjoittaja uusi palstalainen:
mun kaveri väittää etten voi käyttää niitä mun vauvalla.
Odotan esikoista LA viikon päästä. Ajattelin ostaa kaikki vauvan vaatteet 50-80cm etukäteen ettei tarvitse pienen vauvan kanssa lähteä shoppailemaan vauvan vaatteita ja käytän itse laadukkaita vaatteita niin halusin niitä myös tytölleni pääkaupunkiseudulta (asumme toisella pyolella Suomea). Mekkoja, housuja, farkkuja, neuleita, neuletakkeja, hameita, takkeja, ulkohousuja, ulkoliivejä, kaulahuiveja, t-paitoja, toppeja, pipoja, capreja, sukkia, kenkiä, lappuhaalareita, slipovereita, alushousuja, legginseja, huiveja yms mitä on löytynyt kaupoista vauvan osastoilta. Äitiyspakkausta en ottanut enkä ole ostanut perinteisiä potkuhousuja, bodyja, kypärämyssyjä, collegehaalareita, ulkohaalaria tai muita vauvamaisia vaatteita. Lähipiirissäni ei ole pieniä lapsia, mutta olen hiljattain tutustunut uudelleen lapsuudenkaveriini jolla on 4 alle 6-vuotiasta lasta. Kun hän näki tulevan vauvani vaatekokoelman niin hän kauhistui ja sanoi, että minä en voi käyttää niitä vauvallani, koska ne ovat epäkäytännöllisiä (hänen lapsensa käyttävät kirpputoreilta ostettuja potkupukuja, bodyja, collegeasuja ja äitiyspakkauksen vaatteita). Kirpaisi hieman, koska olen käyttänyt aikaa ja rahaa ostaakseni tytölle laadukasta ja kaunista vaatetta. Pitääkö tästä lähteä ostamaan vielä niitä "käytännöllisiä" vaatteita vai pärjäänkö näillä?
en tiedä onko ap ny ihan tosissaan kirjoittanu tään vai ei, mutta ite ostin esikoiselle vastaavia vaatteita kuin ap ja totesin niiden olevan erittäin epäkäytännöllisiä. Esim farkut ja paita- yhdistelmät ym - aina ku nostat vauvaa syliin on paidat korvissa ja niitä saa kiskoa koko ajan alas. Sama mekkojen kanssa (joita ostin toiselle lapselleni,joka on tyttö).Samoin jäykät farkut ym housut estää vauvaa harjoittelemasta liikkumista. Ulkoiluasut, takki ja housut erikseen, sama ongelma.Erittäin epäkäytännöllisiä vauvalla. Pelkällä ulkoilutakilla tai liivillä ei tee mitään. Nyt odotan kolmatta lastani ja tasan ostan sille vain bodyja, potkareita ym käytännöllisiä vaatteita. Niitäkin saa kauniin värisinä ja -näköisinä, kuoseissa on valinnanvaraa.
 
hoh
Alkuperäinen kirjoittaja mulla on hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja hups:
meille sanottiin kuules 4d ultassa rv 28 että tyttö tulee mutta 10 viikkoa myöhemmin sieltä kyllä syntyikin poika :)
Onhan toi ihan mahdollista, jos esim. vaimo vaihtu matkan varrella... :)
No olen kyllä kuullu tapauksia et edellisenä päivänä on viel sanottu tytöksi ja poika onkin tullu!!!! Et ei tarvii varmaan vaihdosta tapahtuu.....
 
Aivan loistavaa! Hienoa, että jollain on noin paljon rahaa! Mä voisin vaan ostelun ilosta ostaa 10000 suloisia tyttöjenvaateita vaikkei tyttöä tuliskaan, antais sitten vaikka naapurille :D

Eikä mun silloin tarvis miettiä kuinka hankalaa niistä neuleista/farkuista on sitä sinappikakkaa pestä pois kun mullahan ois oma nanny joka hoitais sen, minä vaan pukisin lapsen söpösti :LOL:
 
maija
mä kans ostin kaikille lapsille jo mopot valmiiksi. Yks makso vaa 5000 euroa ja meillä on 11 lasta. Varmaan kaikki taas uskoo ja tulee kauhtuman. Me muuten asutaan porvoossa ainki melkeen... :LOL: :LOL:
 
pink poison
mun kaveri osti oikeesti 2tonnilla vauvanvaatteita (on siis oikeesti tosi turhamainen tietyissä asioissa, mut hauska kaveri ei siinä mitään=) mut kymppitonni on jo vähä uskomaton... Ja ne 2tonnin vaatteet oli suureks osaks IHAN TURHIA. Jotku nike vaalenpunaset lenkkarit vastasyntyneelle ja sit jotai kymmenen pinkkiä bodyä kokoa 52... Sano jälkeenpäin et ne ei menny ku ekan kk ja koon 56 haalaria ne ei ees ehtiny käyttää ku se ei päässy tulehtuneen sektiohaavansa kanssa ekaan kk edes ulos... Vaunuja oli tietty kolmet:valkoiset "kesävaunut" vaaleanpunaiset ja ruskeet "neuvola ja kaupassakäyntivaunut". Mä salaa toivoin ku se odotti et olis tullu sittenki poika niitten hello kitty tuotesarjojen keskelle =) mut tyttö tuli ja on nyt 2v ja elää vieläkin vaaleanpunaisessa prinsessamaailmassa=)
 
Tuleva äiti -87
Huvitavaa joo! Ite en noin pali kerral ostaisi. Pikku hiljaa alennuksista.. "Merkki"vaatteitakin saa halvalla jos tahtoo... Ite en edes halua etukäteen tietää sukupuolta, vaan ostelen sellaisia jotka sitten sopii kummalle vaan. Sukkahousuja, bodeja, paitoja, yökkäreitä.. Mut ei mekkoja vielä eikä erikseen v.pun tai v. sin. paitsi kevyt toppahaalarit ovat erikseen jos tulee tyttö niin on se v.pun ja jos poika niin v.sin. Mut neki ostin vaan koska OLI HALVALLA. Olishan se sitten kiva käyttää omia vanhoja mekkoja kun on säästetty... :) Mut niinku MAALAISJÄRKEÄ! Ostaa voi mut ei niin tuhottomasti.
 
vanda
Olis kiva nähdä, miten ap:n poika siellä Porvoossa on nyt puettuna.
Mulla muuten on poika 2v, ja sille on vaatteita 6-vuotiaaksi asti! KÄÄK, sukulaiset kantaa meille kaikki käytetyt.
 
turhamaisuuden huipentuma
Alkuperäinen kirjoittaja mansikka-lime:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Juu niin varmaan ostit.
Ja miksei olis ostanut?
Meillä tuli laitokselta vauva "puvussa" kotiin :saint: Siis ei nyt puvun takkia yms ollut, mutta sellainen puvun näköinen plyyssihaalari.

Mä ostin myös kerralla ison pinon vaatteita, summaa en muista tarkalleen mutta monta tonnia niihin meni (markoissa). Mielestäni oli kätevää ostaa kerralla paljon laadukkaita vaatteita, eikä joka toinen päivä kierrellä.

Jokainen tyylillään, eikös =)
:O :D okei. no, jos rahaa todella on kuin kroisoksella että voi TUHANSIA hassata tuollaiseen mitä saa myös halvalla ja ilmaiseksikin.
 
Vanha ketjuhan tää on, mutta näemmä nostettu ylös ja mikäs siinä.

Ketjussa kyllä hienosti heijastuu "rumat ne vaatteilla koreilee"-asenne. Mitä helekutin väliä sillä on, jos jollain on rahaa ja tykkää shoppailla vaatteita? Ekologista shoppailu ei ole ikinä, mutta kalliimpien ja laadukkaampien vaatteiden ostaminen on ympäristöystävällisempää kuin halpojen, joiden käyttöaika on lyhyt.

Ei vauvoja tarvitse tärkättyyn kauluspaitaan laittaa, mutta on niitä joustavia vauvafarkkujakin.
 
kaikilla pimeät puolensa
Alkuperäinen kirjoittaja pink poison:
mun kaveri osti oikeesti 2tonnilla vauvanvaatteita (on siis oikeesti tosi turhamainen tietyissä asioissa, mut hauska kaveri ei siinä mitään=) mut kymppitonni on jo vähä uskomaton... Ja ne 2tonnin vaatteet oli suureks osaks IHAN TURHIA. Jotku nike vaalenpunaset lenkkarit vastasyntyneelle ja sit jotai kymmenen pinkkiä bodyä kokoa 52... Sano jälkeenpäin et ne ei menny ku ekan kk ja koon 56 haalaria ne ei ees ehtiny käyttää ku se ei päässy tulehtuneen sektiohaavansa kanssa ekaan kk edes ulos... Vaunuja oli tietty kolmet:valkoiset "kesävaunut" vaaleanpunaiset ja ruskeet "neuvola ja kaupassakäyntivaunut". Mä salaa toivoin ku se odotti et olis tullu sittenki poika niitten hello kitty tuotesarjojen keskelle =) mut tyttö tuli ja on nyt 2v ja elää vieläkin vaaleanpunaisessa prinsessamaailmassa=)
kuulostaa minulta ;) siis hankintojen osalta..
mutta meille on toinen lapsi tulossa ja ekan kanssa olin ihan samanlainen. en kyllä ole kertonut näistä hankinnoista kenellekään tutulle. teen niitä ihan omaksi ilokseni ;)
mun mielestä toi kymppitonni ei ole mitenkään kummallista jos varaa siihen on (ettei luotolla joudu niitä ostamaan :D )

 
Xaberina
Juu, en minäkään ostais noin paljon vaatteita valmiiksi, mutta miksei vauvalla voi käyttää kauniita vaatteita? Mulla on nyt 5kk tyttö ja on meinaan jäänyt potkarit ja unisex-vaatteet käyttämättä. Tyttö puetaan mekkoihin, hameisiin, tunikoihin. Ihan alusta saakka olen toiminut näin, ehkä ekan kuukauden käytettiin joskus puolipotkareita bodyn kanssa. Bodeja käytetään kyllä edelleen. Huomasin vaan, että sukkahousut ovat miljoona kertaa käytännöllisempi vaihtoehto kuin puolipotkarit, joissa on milloin liian löysä vyötärö ja ne tajuttoman isot jalkaterät menee ihan mykkyrälle sukkien alle.

Hoikalla tytöllä housut valuu helposti ja ovat aina liian lyhyet tai pitkät. Eivät kovin käytännölliset, nyt kun tyttö tykkää olla pystyasennossa, pomppia ja ottaa askelia kainaloista kannatellessa. Ryömimisen kanssa mekoista ei ole haittaa. Konttausvaiheessa on varmaan sitten pistettävä lyhyempiä tunikoita, jotka eivät ole tiellä. En pue lastani miniaikuiseksi, mutta hänellä on kauniita ja käytännöllisiä vaatteita, eri väreissä ja malleissa!

Alkuraskaudesta ostamistani unisex-vaatteista lähinnä valkoiset kuviottomat bodyt olivat kovassa käytössä mekkojen alla. Potkarit, ym. ovat lähes käyttämättöminä. Pari kertaa olen pukenut tytölle omat vanhat potkarini, kahdet kun löytyivät kivanväriset veluuriset. Mutta eivät tosiaan ole käytännöllisimmästä päästä. Yökkäreitä ei vauva ole tarvinnut, kun nukkuu unipussissa. Liian leveät/isot mekot ovat epäkäytännöllisiä, mutta sopivan kokoiset ovat just hyviä! Yhdet farkut löytyy, mut ne on tosi pehmeää kangasta ja mukavat päällä.

Oikeastaan kaikkein helpoimpia päällä ovat sellaiset hameet, joissa on se pikkuhousuosa kiinni; pysyvät hyvin paikoillaan. Myös bodymekkoja ollaan pidetty: tosi käytännöllistä ja kaunista pienelle!

Olen ostanut aleista ja normaalihinnalla, tilaillut netistä käytettyä ja käyttämätöntä ja etsinyt kirppareilta helmiä. Mitään nukkaisia, tahraisia tai rikkinäisiä ei tyttöni käytä. Ja ihan sama aika se noidenkin vaatteiden vaihtamiseen menee: Joskus mennään koko päivä samoilla, joskus joutuu vaihtamaan neljä kertaa, jos vaikka kakka tulee vaipan puntista yli tai tulee puklua tai syödessä roiskuu. Toki syödessä käytetään sellaista essuruokalappua, joka suojaa hyvin, mutta on kivannäköinen (itse asiassa tytön lemppari, tavallisia ruokalappuja repii pois, tästä pitää kiinni, kun yritetään ottaa pois). Mutta samalla tavalla ne hienotkin vaatteet voi pestä kuin rumat.

Ja talvihaalareita on syyskuun viimeinen syntyneellä tytöllä ollut käytössä kaksi: 56- ja 62-senttiset. Liian isot haalarit ovat aivan liian epäkäytännöllisiä, paitsi ehkä parvekepäikkäreillä! Noi 62-senttiset saatiin muuten kaverilta käytettyinä (hyväkuntoisina), 56cm ostettiin itse. Nyt olen ostellut 74-senttisiä kesävaatteita (lähinnä nettitilauksilla, esim. ulkomailta), mutta pieni pelko on, että ovatkin liian isoja kesällä.

Ai niin: tähän viiden kuukauden ikään mennessä pilalle on mennyt yksi vaatekappale; sekin johtui kangasväreistä. Meillä on aika paljon vaatteita, mutta ovatpa siis seuraavallekin vielä käyttökelpoisia, ja mä en tosiaan vauvalle pue yhtäkään näkyvästi nukkaista, pienelläkään tahralla varustettua vaatetta. Ja nyt ollaan siis kuukauden verran kiinteitä maisteltu.

Kevääksi ostin tytölle muuten villakangastakin ja nyt ois haussa nätit ulkohousut sen kanssa: eipä vaan tunnu löytyvän!
 
äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Xaberina:
Huomasin vaan, että sukkahousut ovat miljoona kertaa käytännöllisempi vaihtoehto kuin puolipotkarit, joissa on milloin liian löysä vyötärö ja ne tajuttoman isot jalkaterät menee ihan mykkyrälle sukkien alle.
Niitä porkareitakin saa sopivankokoisia =)

Mä taas suosin potkareita ekat 6 kk. Siksi että ne oli paljon helpompi pukea päälle 5 x päivässä. Eivätkä puristaneet eivätkä tehneet poimuja vauvan makkarajalkoihin. Joo-o. Eivätkö sopivankokoiset potkarit jääneet roikkumaan jalkaterään, kuten sukkahousut jäivät - ja mitä pienemmän koon ostit, sitä enemmän tuntui puristavan.

Nyt on tenava 9 kk, ja olemme pari kk käyttäneet sukkiksia. Vieläkin ne on niin hankala pukea päälle. Nyt olemme alkaneet käyttää jo puseroitakin bodyjen sijaan, mutta kyllä mä liputan bodyille edelleen.

 

Yhteistyössä