Hitto, ostin vauvan vaatteita yli 10000 eurolla ja nyt

  • Viestiketjun aloittaja uusi palstalainen
  • Ensimmäinen viesti
Xaberina
EIpä ole makkarajalkoja tai kiristäviä tai hankalasti puettavia sukkahousuja näkynyt täällä. Meillä on siro pikkutyttö ja usein housuissa tai puolipotkareissa on joko liian löysä vyötärö eli eivät pysy päällä tai sitten ovat liian lyhyet. Ja melkein kakissa potkareissa on joko mielettömän leveä tai pitkä jalkaterä, ihan kuin jollain vauvalla voisi olla niin jättiläismäinen jalkaterä. Paljon helpommin olen löytänyt sopivankokoisia sukkahousuja. Ihan aluksi olivat pienimmätkin isoja, mutta niissä se pituus ei olekaan niin justiinsa, kun ne saa nätisti silti laitettua, kun pistää sukat taikka socks-onit. Puolipotkareit noiden kanssa ovat ensinnäkin aivan mykkyrällä jalkaterän kohdalta sekä roikkuvat sitten päällä.

Sukkiksia olen löytänyt hyvänkokoisilla jalkaterillä ihan esim. h&m:ltä ja name it:iltä. Nyt 62-senttisiä käyttävälle tosin 50-56cm sukkikset käyvät vielä. Osa 62-68, mutta näissä koissa vain h&m on hyvä, tosin saattaa vyötärö olla vähän löysä. Melkein kaikki kotimaiset 60cm sukkikset on ihan mielettömän isoja, en sit tiedä miksi. Pituudeltaankin varmaan vauvan pituisia.

Nyt olen muuten alkanut käyttää trikoitakin (leggingsejä) vauvalla, sukkisten päällä. Ovat myös yleensä kapoisempia, eli pysyvät jalassa, eikä just haittaa vaikka ovat vähän pitkät, kun saa nätisti rypytettyä. Ja painaumia näistä ei ole tullut ollenkaan, huomaisin kyllä, sillä tytöllä tulee helposti punaisia painaumajälkiä esim. kypärämyssyn saumoista. Lentävät muuten nekin hemmettiin heti kunhan ilmat sallivat. Miksei niitäkin voi tehdä saumattomina?

Sukkikset ovat kyllä meidän tytöllä olleet ehdottomasti mukavempia kuin puolipotkarit! Niissäkään ei sitä paitsi ole yleensä saumoja kuin vaipan kohdalla, jossa eivät siis häiritse.

Bodeja on meilläkin käytetty, koska paidat ovat tosiaan hieman epäkäytännöllisiä. Mutta niitäkin löytyy kauniita ja asuun sopivia! Ja yksiväriset ovat meillä olleet käytetyimpiä, toki pieni kuva rinnassa ei haittaa, kun jää usein liivimekon alle. Pienellä on tosiaan kietaisubodyt parhaita. Tyttö vihaa vieläkin, kun jotain liian kireää vetää pään yli, sellaisia bodeja siis vältellään. Alkaa jo pikkuhiljaa oppia ostamaan niitä oikeita merkkejä ja malleja.

Yks asia tuli vielä mieleen: hupparit ovat älyttömän epäkäytännöllisiä talvivauvalla! Siis sitten kun ulkovaatteet puetaan, niin ovat tosi hankalia. Meilläkin on niitä paljon, kun ollaan saatu esim. lahjaksi, mutta harvoin tulee käytettyä, vaikka kivannäköisiäkin löytyy.

Yks juttu, mitä olen koittanut etsiä, on polvisukat. Meillä on yhdet netistä tilatut ja ovat tosi hyvät ja nätit sukkisten päällä mekkojen ja hameiden kanssa! Kehuja ovat saaneet muiltakin noin ulkonäöllisesti. Siellä nettikaupassa ei vaan ollut kuin niitä yksiä samanlaisia ja alla 1v. koossa vain yhtä väriäkin. Ja kalliit olivat, itsellekään en niin kalliita sukkia ole ostanut. Mutta ehkä pitää hankkia kevääksi/kesäksi lisää, kun sukkahousut käyvät liian kuumiksi!
 
Xaberina
Mulle on toisaalta ihan sama, miten kukin lapsensa pukee, vaikken ymmärräkään, miksi kukaan haluaisi ostaa tai pukea lapselleen rumia vaatteita. Ja tosiaan, jos joku haluaa käyttää niitä potkareita ja college-pukuja, niin niitäkin löytyy kyllä nätimpiä. Ja ihan joka hintaluokassa. Sekin on jokaisen oma asia, jos haluaa käyttää toisiinsa sopimattomia vaatteita tai väriyhdistelmiä/liikaa värejä samassa asussa.

MUTTA sitä en voi tajuta, mikseivät kaikki huolehdi, että lapsella on puhtaat, ehjät ja siistit vaatteet päällä. Kun ei kai kukaan aikuinenkaan käytä rikkinäisiä ja likaisia? Ja tosi nukkaiset tuskin ovat mukavatkaan, kun niissä on sitä nyppyä, eivätkä ole enää pehmeät. Ihan hirveäkuntoisia näkee kirpparillakin myynnissä. Tai huuto.netissä; muuten olen saanut hyväkuntoista (lähinnä uutta ostankin), mutta nyt tuli sitten niin nukkaiset housut, etten tajua, miten ne on edes saatu siihen kuntoon! Onneksi setissä ollut body oli hyväkuntoinen. Meillä lapsella on paljon vaatteita, jotteivat ne loppuisi ja joka päivä pitäisi konetta pyörittää puolityhjänä, mutta myös siksi, että säilyvät siten parempikuntoisena! Hyväkuntoista käytettyäkin vaatetta olen kyllä saanut ja ostanut.

En oikein tajua, että miksi niistä vaatteista ei pidetä huolta. Totta kai välillä on huonoa laatua vaan, mutta edullisistakin löytyy hyvälaatuisia lastenvaatteita. Tahroja kun tulee -> Ne voi saman tien huuhtaista tai pistää likoamaan, jos ei heti kerkeä. 40 asteessa on meillä kaikki tahrat lähteneet. Kuudessa kympissä pesen vain liinavaatteet. Ja käytän sensitive-aineita. Ryppyiset vaatteet voi silittää. Ekoina kuukausina silitin kaikki vauvanvaatteet, koska silitys pehmentää niitä. Meillä käytetään myös pikkuisen herkälle iholle suunnattua huuhteluainetta pyykkiä pehmentämään. Ja mitään iho-oireita ei likalla ole ollut.

Mä en todellakaan noilla käsittelyillä saa vaatteita niin nukkaiseksi, mitä olen nähyt, en edes käytettyjä. Ja meillä on likalla mennyt pitkään nää pienimmätkin koot, nyt 5kk pistin vasta viimeiset 56-senttiset pois. 62-senttisillä mennään. Eikä ole mikään keskonen ollut ja kasvaa kyllä tasaisesti, omalla käyrällään. Meillä siis vaihdetaan aina tahraiset vaatteet, eli pesukertojakin tulee kyllä, vaikka vaatetta on, varsinkin niille suosikkivaatteille.

Tulipahan vaateasiaa, mutta olen vaan ihmetellyt! Lapsen voi pukea sekä kauniisti että käytännöllisesti, ihan samaan aikaan. Tykkäsi sitten käyttää mekkoja taikka niitä potkareita. Mekot ja hameet meneekin muuten paljon pidempään: vauvalla kun ei niin haittaa, vaikka olis aika lyhytkin: sitten pistetään tunikaksi trikoiden kanssa! Tosin meillä ei taideta noin toimia, kun niitä ihania mekkoja on niin paljon joka koossa! :D
 
ruusutarha
Alkuperäinen kirjoittaja Xaberina:
MUTTA sitä en voi tajuta, mikseivät kaikki huolehdi, että lapsella on puhtaat, ehjät ja siistit vaatteet päällä.

...
Tahroja kun tulee -> Ne voi saman tien huuhtaista tai pistää likoamaan, jos ei heti kerkeä. 40 asteessa on meillä kaikki tahrat lähteneet.
Susta huomaa, että et tiedä mitä on kun vauva alkaa opettelemaan itse syömään ja ruoka oikeasti tahraa.

Kyllä meilläkin pysyivät kaikki bodyt puhtaina vielä tuonne 5-6 kk ikään saakka. Mutta siinä vaiheessa kun lapsi meni syöttötuoliin ja se alkoi itse opettelemaan ruokailua... niin kaikki vaatteet, siis ihan kaikki ovat kokeneet puhtaudessaan kolauksen. Joka ikinen body on saanut ikilian. Välistä aina yritän ostaa uusia bosyjä, että edes kyläillessä voidaan käyttää puhtaita, mutta nekin tahtovat tahriintua, kun siellä kylässäkin pitää syödä.

Porkkana ja tomaatti on pahimmat. Tervetuloa vaan parin kuukauden päästä sottapyttyjen kerhoon ;)

Meillä liotetaan aina bodyt käytön jälkeen (niitä menee noin 3 per päivä + yöpuku) ja silti tahroja on kaikkialla. Usein liotan myös tarranpoistoaineessa tuoreeltaan, ja silti saattaa tahroja jäädä.



 
Xaberina
Itse asiassa nyt oli yhdessä valkoisessa bodyssa pientä porkkanatahraa kauluksessa pesun jälkeen! Oli niin hankalassa kohtaa, etten sit varmaan heti putsannut sitä tarpeeks tarkkaan. Mut onneks on aika huomaamaton ja pieni tahra, suurin osa lähti. Pitää varmaan ostaa jotain tahranpoistoainetta. Pistin siihen tahraan nyt vielä käyttämäämme pesuainetta ja likoamaan. Jos ei puhdistu, niin sitä ei kyllä enää julkisella paikalla sitten käytetä.

Meijän eläväinen ja liikkuvainen 5kk saa kyllä tahroja aikaiseksi syödessään, vaikka istuukin vain sitterissä. Yrittää itse ottaa lusikkaa, sylkee välillä ruokaa, sitten länttää kätensä siihen ja ennen kuin ehtii putsata, niin se käsi on jo kerennyt tahrata sukkahousut. Meillä on sellainen suojaessu käytössä, mutta varsinkin bodyn kaulus meinaa tahraantua aina, kun ei sitä saa niin tiukalle sitä suojaamaan. Muuten kyllä suojaa hyvin. Bataatti ja porkkana sotkee joo. Mutta tähän mennessä on tosiaan tahrat lähteneet, kun on heti putsannut syönnin jälkeen tai liottanut.
 
ruusutarha
Alkuperäinen kirjoittaja Xaberina:
Itse asiassa nyt oli yhdessä valkoisessa bodyssa pientä porkkanatahraa kauluksessa pesun jälkeen! Oli niin hankalassa kohtaa, etten sit varmaan heti putsannut sitä tarpeeks tarkkaan. Mut onneks on aika huomaamaton ja pieni tahra, suurin osa lähti. Pitää varmaan ostaa jotain tahranpoistoainetta. Pistin siihen tahraan nyt vielä käyttämäämme pesuainetta ja likoamaan. Jos ei puhdistu, niin sitä ei kyllä enää julkisella paikalla sitten käytetä.

Meijän eläväinen ja liikkuvainen 5kk saa kyllä tahroja aikaiseksi syödessään, vaikka istuukin vain sitterissä. Yrittää itse ottaa lusikkaa, sylkee välillä ruokaa, sitten länttää kätensä siihen ja ennen kuin ehtii putsata, niin se käsi on jo kerennyt tahrata sukkahousut. Meillä on sellainen suojaessu käytössä, mutta varsinkin bodyn kaulus meinaa tahraantua aina, kun ei sitä saa niin tiukalle sitä suojaamaan. Muuten kyllä suojaa hyvin. Bataatti ja porkkana sotkee joo. Mutta tähän mennessä on tosiaan tahrat lähteneet, kun on heti putsannut syönnin jälkeen tai liottanut.
Eipä ole meillä tahranpoistoainekaan auttanut. Ollaan kokeiltu Tabortia, Sertoa ja Vanishia. Vaan eipä noi lähde, vaikka heti liuottais.
 
Xaberina
Piti vain tulla kertomaan, että lähti tahra, ilman tahranpoistoaineita! Eli pistin toisen kerran likoamaan pienen hankauksen jälkeen normaalin nestemäisen pesuaineen kanssa ja sitten uudestaan koneeseen: tahra on poissa! :) Oli siis juurikin sitä porkkanaa...
 
vieras
arvon tuoreet äidit: porkkanatahra lähtee, kun kuivattaa vaatteen auringon paisteessa. Kesällä riittää pari tuntia, talvellakin lähtee jos koko päivän saa olla ulkona se paita. Mutta ei hätää: myös vanhat porkkanatahrat lähtee sitten kesällä kun saatte ne aurinkoon.
Mustikka lähtee Vanishilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
arvon tuoreet äidit: porkkanatahra lähtee, kun kuivattaa vaatteen auringon paisteessa. Kesällä riittää pari tuntia, talvellakin lähtee jos koko päivän saa olla ulkona se paita. Mutta ei hätää: myös vanhat porkkanatahrat lähtee sitten kesällä kun saatte ne aurinkoon.
Mustikka lähtee Vanishilla.
Lisään vielä, että voikukka ei lähde ikinä, eikä ruoho, saati öljy (fillarinketju/moottori). Myös liian hieno hiekka tarttuu vaatteeseen lähtemättömästi.
Mutta pihka lähtee pirtulla.

Purkan saa hiuksista fairylla. mutta siis ei vettä, vaan raakaa fairya ja siitä lähdette nyhtämään yksi hius kerrallaan.

Ai niin: ne kutaleet oppivat sitten vielä rikkomaan vaatteitaan. Konttaavat, leikkaavat, kaatuvat ja kiipeilevät puissa. Että ottakaa sekin huomioon ennen kiun laitatte burberryt pihavaatteiski.



 
Rudebo
Aikas rohkeaa... Minä ostin yhden nätin vaatteen tytölleni kun hän syntyi, ja arvatkaa jos sain käyttöä sille - tyttöni oli lonkkatuessa elämänsä 6vkoa.
Toivotaan toki että kaikki menee niin kuin pitääkin teillä, ja että et koe vaatteita epäkäytännöllisiksi. Huivit ja kaulaliinat heittäisin tosin menemään...
 
maalaisjärjellä
Ihan näin pikkuvinkkinä lapsen etua ajatellen, jos haluat tehdä lapsen olon mahdollisimman mukavaksi luovut noista ja ostat ihan tavallisia puuvillaisia vauvan vaatteita, kietaisupaitoja, bodyja ym..
 
3 lapsen äiti
Kirppareilta saa tosi hyviä vaatteita tosi halpaan hintaan. Ei haittaa vaikka jääkin likaseksi eikä tahra mene pois, sillä se maksoi niin vähän. Vauvan vaatteisiin ei tarvitse haaskata paljon rahaa sillä vauva kasvaa äkkiä. Sitten voi tehdä itsekkin vaatteita mutta en takaa lopputulosta.
 
hahhahhah
Alkuperäinen kirjoittaja uusi palstalainen:
mun kaveri väittää etten voi käyttää niitä mun vauvalla.
Odotan esikoista LA viikon päästä. Ajattelin ostaa kaikki vauvan vaatteet 50-80cm etukäteen ettei tarvitse pienen vauvan kanssa lähteä shoppailemaan vauvan vaatteita ja käytän itse laadukkaita vaatteita niin halusin niitä myös tytölleni pääkaupunkiseudulta (asumme toisella pyolella Suomea). Mekkoja, housuja, farkkuja, neuleita, neuletakkeja, hameita, takkeja, ulkohousuja, ulkoliivejä, kaulahuiveja, t-paitoja, toppeja, pipoja, capreja, sukkia, kenkiä, lappuhaalareita, slipovereita, alushousuja, legginseja, huiveja yms mitä on löytynyt kaupoista vauvan osastoilta. Äitiyspakkausta en ottanut enkä ole ostanut perinteisiä potkuhousuja, bodyja, kypärämyssyjä, collegehaalareita, ulkohaalaria tai muita vauvamaisia vaatteita. Lähipiirissäni ei ole pieniä lapsia, mutta olen hiljattain tutustunut uudelleen lapsuudenkaveriini jolla on 4 alle 6-vuotiasta lasta. Kun hän näki tulevan vauvani vaatekokoelman niin hän kauhistui ja sanoi, että minä en voi käyttää niitä vauvallani, koska ne ovat epäkäytännöllisiä (hänen lapsensa käyttävät kirpputoreilta ostettuja potkupukuja, bodyja, collegeasuja ja äitiyspakkauksen vaatteita). Kirpaisi hieman, koska olen käyttänyt aikaa ja rahaa ostaakseni tytölle laadukasta ja kaunista vaatetta. Pitääkö tästä lähteä ostamaan vielä niitä "käytännöllisiä" vaatteita vai pärjäänkö näillä?
 
just joo!
Mitä helvettiä te valitatte! Vaatteiden ostaja on ollut fiksu.
Miksi ihmeessä vauvat pitää pukea niin rumiin vaatteisiin.?
Olen itse myös ns. "epäkäytännöllisten" vaatteiden puolella
Ja hyvin meidän tytöllä on pysynyt huivit topit ym...

Voi teitä ""ihanne-äitejä" :D
 
esikoisen äiti
Moikka!
Älä murehdi! Olen myöskin tottunut itse käyttämään merkkivaatteita ja suunnittelin niitä myös vauvalleni. Onneksi oli malttia odottaa h-hetkeen asti ja "treenata" äitiyspakkauksen vaatteilla mitä on tarpeellista ja mitä ei. Valitettavasti tai onneksi täytyy todeta että meidän tapauksessa bodyt ja peruspotkarit osaittautuivat parhaiksi käytännön kannalta. Eikä niitä tarvi olla paljon per koko, muutama riittää.
Ei sun todellakaan tarvi mennä kirpparille. Kivoja juttuja saa HM:sta, Lindexilta ja ihan perustavaratalosta (yllätyin mutta parhaat lyötyivät Tarjoustavaratalosta!!! - löydön teki mun mies) Älä osta paljon kerralla, vaan kokeilet ensin mikä on sun ja sun vauvasi juttu. Kyllä sä sen hoksaat melko nopeasti! : ))
Jätä muutama hieno vaate juhliin ym tilaisuuksiin, loput voit myydä vaikka huuto.net:ssä.
Meidän neiti ryömii tällä hetkellä vanha body päällä (mustikan tahroja siellä sun täällä kun oltiin mustikassa tänään ja sitten niitä syötiin), potkarit jätettiin pois kun oli vähän tiellä.... :))
 
"tansku"
meinasin tippua tuolilta ku luin että joku on ostanu 10 000€:lla vauvan vaatteita idea siihen nähden on hyvä koska on ostanu eri kokoisia mutta topit ja caprit kaulahuivit... joo noh en oikee usko että vastasyntyny kauaa on hiljaa sellasilla vaatteilla mutta tapansa kullakin... joku mainitsi ettei ymmärrä miksi poikavauvoja ahdetaan neuleliiveihin löysin itse kirpparilta ihanan neuleliivin mikä on mein 2kk vanhalle pojalle hieman iso ei paljoa mutta tarpeeksi väljä että ei purista mistään ja helppo pukea ja ottaa pois....
 
"milla"
Kannattaisi ehkä miettiä ennemmin sitä että vauvalla on hyvä olla vaatteissa kuin että kuinka tyylikkäitä ja kalliita ne on...Ja ensimmäinsen vuoden aikana kun vauvan lämmönsäätely ei vielä toimi, tarvii vauva pukea lämpimästi, esim. pitkähihainen body, paita, housut ja sukat. Topit ei kauheesti pientä vauvaa lämmitä ja mitä vauva tekee huivilla? Ehkä tukehtuu siihen... Huivit kannattaa suosiolla vaihtaa kypärämyssyyn, vaikkei se välttämättä niin hienolta näytäkkään. Kyllä ihan tavallisetkin vauvanvaatteet voi olla hienoja. Tässäkin asiassa järjenkäyttö on sallittua, toppi ja caprit päällä vauva vain vilustuu. Ja esimerkiksi jos lapsi on kesällä ulkona, täytyy silti mielellään pitää esim. pitkähihaista bodya ja housuja ja lakkia jottei aurinko pääse polttamaan pienen herkkää ihoa, joten silloinkaan en kyllä toppia käyttäisi. Joten mitä iloa on hienoista ja kalleista topeista jos ne täytyy kätkeä kahden muun paidan alle? Ei mitään. Eikä vauva myöskään tarvi alushousuja, kuka jaksaa esim. yöllä kun mahd. montakin kertaa joutuu heräämään vaihtamaan vaippaa, riisua ja pukea turhia alushousuja, ne ovat ajankohtaisempia sitten kun lapsi alkaa opettelemaan potalle. Ja ihan totta on että arvio lapsen sukupuolesta voi osua väärään, eli etukäteen kannattaisi ostaa neutraaleja vaatteita jotka sopivat kummallekin.
 
mimla
Mitä helvettiä te valitatte! Vaatteiden ostaja on ollut fiksu.
Miksi ihmeessä vauvat pitää pukea niin rumiin vaatteisiin.?
Olen itse myös ns. "epäkäytännöllisten" vaatteiden puolella
Ja hyvin meidän tytöllä on pysynyt huivit topit ym...

Voi teitä ""ihanne-äitejä" :D
Kyllä huivi varmaan pysyy joo mutta se voi mennä pienen vauvan naaman eteen ja vauva voi tukehtua...ja toppi ei paljoa lasta talvella lämmitä...ihan tavallisen bodyn päälle voi kyllä pukea hienojakin vaatteita, ja kuka esim. talvella vahtaa vaunuissa nukkuvaa lasta onko sillä heno kaulahuivi tms..
 
"just"
Sun kaveri on salee köyhä ja haluu sult ne vaatteet ja luulee et sä annat ne sil. Noi on niin tommosii. Mun yks frendi oli kade mun hiuspidennyksistä ja alko dissaa et muka epäkäytännöllinen et mä kyl tiiät milt sust tuntuu!
 

Yhteistyössä