Hoitoihin 2012

Kultakimpale, pistin ketjun pystyyn laihdutuksesta...
Jos haluat hoikistumisesta jutskaa, tuu ihmees sinne ja!!!

5 kg ei ole onneksi paljon!! Mun tulee laihduttaa muutenkin, terveyden vuox....
Meille on jo se selvinny et hoitomuotoon se ivf, ja mulla kans painoindeksin tulee olla alempi.
uusi vuosi, uudet kujeet, siitä on hyvä aloittaa elämänmuutos :)
 
Hei kaikki ja tervetuloa uusillekin! :)

En ookaan aikoihin kirjoittanut, vaikka oonkin käynyt tekstejä täällä lukemassa. Pieni tauko on tehnyt ihan hyvää, saa mieli levätä näistä vauvajutuista, vaikka ainahan ne alitajunnassa pyöriikin..

Itsellä on alkanut pikkuhiljaa hiipiä noita haittavaikutuksia Procrenista lähinnä kuumien aaltojen muodossa. Mutta melkoisen lieviä ne kuitenkin on. Tällä viikolla olis toinen pistos ja hirvittää jo valmiiks se pistäminen. Vaikka se tässä koko hommassa se pienin haitta taitaa olla :D

Kuulin tuossa pari päivää sitten raskausuutisia kaveriporukassani. Vaikka pitäis olla iloinen ja onnellinen toisten puolestani niin en mahda sille mitään, että oma tuollaisissa tilanteissa oma huonommuus iskee ku märkä rätti kasvoille. Tuntuu niin epäreilulta, että vaikka yrittää ja yrittää niin mitään ei tapahdu (eikä tässä todellisuudessa ole edes hirmu kauan yritetty..) Tuntuu siltä, että muut elää ja saa sitä, mikä kuuluisi myös mulle. Järjellä kyllä ymmärrän, ettei toisten raskautumiset ole multa pois, mutta tunnetasolla se ei toimikaan samalla tavalla. Ja kaikki nää ristiriitaiset tunteet on niin vaikea kestää. Ja sitten sitä syyttää itseään, että on ihmisenä niin perseestä, ettei voi edes iloita omien ystävien puolesta. Ja vaikka näistä tunteista puhuukin ystävän tai miehen kanssa, niin silti on sellainen olo, että kun ne ei ymmärrä.. En tiiä, kai tässä on kohta lähdettävä myös johonkin lanttulääkärille :O

Toivottavasti muiden vuosi on vaihtunut paremmissa merkeissä! :) Ja jaksamisia kaikille! :heart:
 
Nyt rupee jännittämään. Huomenna ensimmäinen aika klinikalle. Vaikka eihän siellä vielä mitään tehdä mutta kuulee nyt ainakin sen että miten voidaan liikkeelle lähteä ja mitä kaikkea toimenpidettä se lapsen saaminen meidän kohdalla sitten edellyttääkään. Hirvittää oikein kun ajattelee kaikkia samperin hormonipiikkejä sun muita. Ärsyttää kun kaverit on nyt päättäneen alottaa oikein kimpparaskautumisen...uutisia siellä, uutisia täällä, mutta onko niitä pakko mulle tulla heti hehkuttamaan. Kaikista älyttömintä on että laitetaan viesti heti testin teon jälkeen, että "meille muuten tuleekin vauva"...Argh! Tekis mieli vastata että "meille muuten ei ehkä enää koskaan tuukkaan" :)
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Tiedän tasan tarkkaan tuon tunteen, kun kaikki ympärillä tuntuvat lisääntyvän ja itse tietää, että meille sitä vauvaa ei todellakaan noin vain tulekaan. Oon nyt tosin jo hiukan päässyt yli tuosta kateudesta ja katkeruudesta... mutta aina uusi vauvauutinen, kyllä hiukan tuntuu...

Mulla on tässä nyt siis menossa viimeinen kierto ennen inssikiertoa. Kahden viikon päästä sitten alkaa ruljanssi. Toivottavasti.
Oon hiukan jännittänyt tässä, kun olen ollut tutkimuksissa aiemmin sairastamani sairauden vuoksi. Jos tuo sairaus on uusinut mutkistuu meidän tie näissä hoidoissa huomattavasti. Tuloksia juuri odottelen :/

No, mutta ei tässä oikein voi olla kuin toiveikkain mielin. Uusi vuosi ja kaikkea :D
 
amalia armas mehän mennään sitten samaa tahtia, täälläkin ensimmäinen inssikierto alkaa jotakuinkin 2 viikon päästä, jos ei nyt tässä kierrossa onnistuta :whistle:

tuosta inssistä tulinkin tänne vähän kyselemään. Kun mulle lääkäri määräsi vain gonal f -piikit. Eikös useimmilla ole clomitkin samaan syssyyn käytössä. Ja sit mistään irroituspiikeistä tms. ei ollut mitään puhetta.. pitääkö sellainenkin ottaa, kun näin olin käsittävinäni kun googlettelin..? vai kertooko ne lisää sitten ultrakäynnillä, joka olisi kp 9 tai 10. Olen hieman pihalla. :attn:

sit miten toi kelan korvauskatto.. en ole koskaan pahemmin lääkkeitä ostellut niin kirjataanko ne lääkkeiden hinnat jotenkin vain kelakortin avulla asiakkaan tietoihin. Siis ettei tarvi olla mitään sellaista lappusta, jota ainakin lääkäri-/sairaalakäynneillä täytetään. Vai mitenkä? Tietääkö joku vielä, että paljonko se korvauskatto tälle vuodelle on, ja paljonkohan ne gonal-piikit maksaa? jostain taisin kuulla, että ovat hirmuisen kalliita.

Tämä kun nyt näyttäisi olevan viimeinen luomuyrityskerta niin ollaan kyllä yritetty olla ahkeria. :LOL: vähän meinasi jo eilen hyydyttää, kun oli neljäs kerta viiden päivän sisään. Joo, ja tiedän, että ihanteellinen olisi joka toinen päivä, mutta tässä on ollut hieman aikataulullisia säätämisiä (nähdään miehen kanssa seuraavan kerran vasta torstaina tai perjantaina, joten yritettiin pupuilla vähän varastoon) :LOL:

niin ja hyvää uutta vuotta kaikille. Nyt jos alkuvuodesta heti tärppäis niin ois nyytti kainalossa jo ensi jouluksi. :heart:
 
Ensimmäinen lekurikäynti nyt siis takana ja niinhän se meni kuin epäilinkin, että ICSI:llä suoraan aloitellaan...tai no ens viikolla miehen TESA ensin ja si nähdään että pystyykö aloittaan mitään. Mut siis jos sieltä kiveksistä elämää löytyy niin sitten on kuulemma mahdollista jo seuraavasta kierrosta aloittaa piikitykset...eli APUA...ehkä jo kahden viikon päästä!!! Tää lähti nyt liikkeelle paljon nopeemmin kun osasin odottaa!
 
Amalia Armas, rootis ja ehkä vielä joskus: Huih, mua jo jännittää teidän kaikkien puolesta! :) Ajatella, että voidaan kohta saada plussia tähänkin ketjuun :heart:

Muakin kiinnostaa noi maksukatto jutut, että miten ne toimii.. En huomannu äsken apteekissa käydessäni kysäistä, et tietääkö ne niistä jotakin. Vaikka kyllähän julkisella on toki halvempaa ku yksityisellä, mutta ei se raha meillä kuitenkaan puussa kasva.

Ite kävin tänään toisella Procren piikillä ja onnekseni saan pistättää sen kolmannenkin tuol polilla. Mikähän lie piikkikammo muhun on iskenyt, vaikken oo kyl aiemmin juurikaan semmosesta panikoinut. Toisaalta tuntuu hurjalle, että kohta ne varsinaiset hoidot meilläkin alkaa ja toisaalta tuntuu, että pitää odotella vielä vaikka kuinka, blaah!

Tsemppiä kaikille! :)
 
Maksukatosta ainakin apteekin osalta: Esitelkää kelakortti tiskillä joka kerta kun reseptillä haette, katto kertyy kaikista lääkkeistä mistä kela maksaa jonkun prosentin (kaikista lääkkeistä ei maksa!). Säilyttäkää kuitteja siinä kohti kun se 700e alkaa olla täynnä -> Kelasta tulee lappu että maksukatto tälle vuodelle täynnä ja hakemuspaperi millä saa sitten ylimääräiset eurot takaisin mitä meni yli kun tuo katto täyttyi jollain apteekkireissulla.

Sitten sen kelasta tulleen A4:sen kannsa käydään loppuvuosi apteekissa ellei apteekki tallenna omiin tietoihinsa tuota maksukaton täyttymistä. Eli tuon jälkeen kaikki reseptilääkkeet mitä kela korvaa maksaa 1,5e/lääke/ostokerta. Itsellä siis ainakin yliopiston apteekki on tallentanut tietoihinsa aina tuon maksukaton täyttymisen, ei oo tarvinnut kuin kerran näyttää aina joka vuos tuota maksukattolappua.
 
  • Tykkää
Reactions: rootis
Moikka! Täällä on lähtenyt asiat nopsaan rullaamaan. Marraskuussahan käytiin siis suunnitteluajalla, jolloin sovittiin hoitomuodoksi ivf ja sain samalla laukun mukaani jossa piikittely- ja lääkeohjeita, ja tänään sitten kävin hoitajalla piikitysneuvonnassa ja hain samalla lääkkeet apteekista. 1.IVF-hoitoni alkaa jo ensi kierrosta, laskujen mukaan vkolla 3 pääsen aloittelemaan. Jännityksellä, mutta kovin innoissani kylläkin odottelen jo tulevaa! :)
Hieno kuulla että useilla täällä on alkanut hoidot vauhdilla!
Toiveet täyttävää vuotta ihan jokaiselle! :wave:
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! Täällä joulun aika ja vuoden vaihde mennyt sumutellen. (IVF-hoidot aloitettiin 20.12) Eilen oli ensimmäinen ultra, jossa lääkäri totesi, että nyt voidaan aloittaa piikitys. Eilen pistin eka piikin Menopuria 300 IU. Täytyy sanoa, että tällaiselle piikkikammoiselle ei mikään helppo tehtävä, mut pakko! :) Lääkäri kehotti välttämään raskasta liikuntaa ja ponnistelua, ettei hyperstimulaation vaara kasva. Onko kellään kokemusta siitä? Kauhistuttaa, kun työni on melko fyysistä, ettei se rasita liikaa. Jumpat taidan jättää nyt väliin suosiolla. :) 11.1 on seuraava UÄ, jolloin nähdään et miten piikitys on toiminut.

Kyllä tässä on kaikenlaisia tunteita joutunut käymään läpi lapsettomuushoitojen aikana. Samoihin aikoihin kun päästiin hoitoihin, niin sieltä täältä kuulua vauvauutisia. Seitsemän ihmistä lähipiirissä odotta pikkuistaan. Onneksi olen vielä saanut pidettyä katkeruuden tunteet syrjässä. Täytyy vaan luottaa ja uskoa siihen, että jonain päivän on meidän vuoro.

Toivon meille kaikille tsemppiä ja plussauutisia tännekin! :)
 
rootis Ei niitä kaikkia kuitteja tartte säilöä ellei itse halua tarkkailla paljonko rahaa on jo mennyt ja kuinka pian katto on täysi. Vain niitä kuitteja tarvitaan jotka on juuri sen maksukattorajan tuntumassa, sillä kela palauttaa sen maksukaton yli menneet eurot (eli se/ne kuitit jotka ylittää maksukaton pitää toimittaa kelaan hakemuksen yhteydessä). Myöhemmin tarvitsee kuitteja ja kelahakemuksia maksukaton täytyttyä vaan jos ei oo ollut apteekissa mukana maksukaton täyttymisilmoitusta ja tästä syystä on pitänyt maksaa enemmän lääkkeistä kuin se 1,5e per lääke.
 
Hyvää uutta vuotta täältäkin :) Täällähän on moni jo päässyt tositoimiin, hienoa!! Mua niin kauhistuttaa noi itsensä piikittelyt jo valmiiksi...

Meidän tilanteessa ei oo mitään uutta, ovulaatio oli viime viikonloppuna, mutta en jaksa enää luomuraskauteen uskoa...Yritetään tietysti, mutta ajatukset on jo siellä ivf:ssä.

Kävin muuten yks päivä tk:ssa lääkärissä migreenin takia ja lääkäri (ulkomaalainen mies) kyseli lääkkeitä määrätessä, että oonko raskaana. Eka sanoin että todennäköisesti en ole, mutta se jatkoi tivaamista ja kerroin lopulta, että ollaan lapsettomuushoidoissa, mutta tällä hetkellä ei oo mikään hoito menossa, ja että raskaus on mahdollinen, mutta aika epätodennäköistä...No hän sit ottikin asiakseen alkaa tutkia mun labravastauksia ym. sieltä koneelta ja kävi kyselemään hoidoista ja koko migreeni-asia unohtui siihen :LOL: Hän oli sitä mieltä, että ivf:ään ei kannata mennä, tulee kuulemma kuitenkin kaksoset tai kolmoset ja "osta vaan ovulaatiotestejä, kyllä sä raskaaksi tulet, kun susta ei oo mitään vikaa löydetty" :D Ja selitti vielä miten tärkeää on sperman määrä, ei sais harrastaa seksiä joka päivä vaan ovulaatiotesteillä pitää tarkistaa ajoitus ja siinä pitäis olla useamman päivän tauko ennen ovulaatiota, että spermaa on varmasti tarpeeksi...Mua niin huvitti noi ohjeistukset, kun ite en ois koko asiasta välittäny tk-lääkärin kanssa pahemmin jutella. Sit hän käski vaan levätä ja ottaa panadolia migreeniin, hän kirjoittaa vaikka useamman päivän sairaslomaa, mutta migreenilääkettä en saa missään nimessä loppukierrossa ottaa =) Mulla meni siellä 45min. ja siitä ajasta yli 1/2h se paasas lapsettomuusasioista, kun piti vaan sairaslomalappu ja uusi lääkeresepti hakea. Mut olipa kerrankin tk:ssa lääkäri jota kiinnosti kuunnella, eikä vaan tunkenu reseptiä kouraan ja heittäny äkkiä ovesta ulos :)
 
Hieman alkuun omaa napaa: Eli siis minulla aloiteltiin niitä sumuja (synarela) tuolla joulukuun puolella ja ehdin käyttää niitä pari viikkoa. Niistä tuli kuitenkin minulle ihan mahdotonta kutinaa ja ihottumaa ja kun tuossa 4.1 kävin lääkärissä niin se sanoi että nyt lopetetaan sumuttelu ja jatketaan ns lyhyen kaavan mukaan kun tosiaan oli tuollaista allergista reaktiota tulossa no ei siinä mitään... nyt mennään minullekin tutun kaavan mukaan mutta hieman erilääkkeillä. Minä siis piikittelen tällä hetkellä gonal-f:ää sellaset 225IU:ta eli siis aika isolla annoksella mennään (tosin näin on parempi kun minulla noi rakkulat reagoivat aika huonosti lääkkeille ja pitää tosiaan aika isoilla annoksilla mennä jos jotain aikoo saada aikaseksi ). Maanantaina olisi sitten minulla verikoe tiedossa ja samalla käynnillä ultrataan ja katotaan onko lääke saanut mitään aikaseksi *toivoo sormet ristissä että lääke tehoaa*

Tuosta lääkekatosta sen verran että näissä hoidoissa tuo katto tosiaan menee nopeasti täyteen ja siinä mielessäseon ehkä ihan hyväkin että se täyttyy jo alku vuodesta että jos joutuu usempia hoitoja käymään läpi (jota en kenellekään todellakaan toivo) niin saa sitten ne muut lääkkeet lähes ilmaiseksi. No aika inhottavaltahan tuo tuntuu kun käy hakemassa muutaman paketin pistoslääkettä apteekista niin rävähtää jo heti ensikättelyssä sellanen päälle 500€ maksukuitti käteen :| ei kiva! Sitä toivoo tälläsessä tilanteessaettä miten ihanaa sitä oliskaan olla ns "normaali". Elämäkin sais paljon enemmän sitä jännitystä... Mutta olen minä kyllä erittäin tyytyväinen sille joka nämä hoidot on meille hoitoja tarvitseville keksinyt. Todellinen mahdollisuus!

Tsemppiä hoitoihin ja muillekin !
 
pikkumy juu, tajusinkin, ettei niitä kaikkia kuitteja tarvi säilyttää, mutta miten sitten pysyy itse kärryillä, milloin katto on täyttymässä? vai tuleeko kelalta 'varoitus' hyvissä ajoin?

sannamary kun sulla on tuota gonal-f:ää niin paljonko sen hinta on ollut? Mulla tais olla annostus vain 75 x 4, mutta paljonkohan tuo tulee kustantamaan? säästän kyllä ihan viime tippaan noiden ostamisen, kun mulla on käyttämättömät clomitkin kaapissa seisomassa. :|
 
Voihan rähmäkäpälä! Pienoinen takaisku tähän alkuvuoteen: tulevassa asuinmaassamme avoparit kuulemma joutuvat maksamaan 100% hoitokustannuksista itse. Tämä tosin ihan jonkin keskustelupalstan infoa joten täytyy tarkastaa asia vielä luotettavammasta lähteestä. Inseminaatio nyt vielä menee mutta täytyy toivoa ettei tarvitse turvautua järeämpiin ja kalliimpiin hoitoihin.
 
Pika kommentti...

Rootis: Joo eli mulla tosiaan on tuo gonal-f käytössä... Ostin kerralla kaks sellasta esitäytettyä kynää niin ne tuli mulle maksamaan kelakorvauksen kanssa 529,09€. Eli aika huimasti sitä rahaa menee :|
 
Täällä pistetään menopuria ja minäkin teen fyysistä työtä. ei lääkäri mulle ainakaan mitään nosteluista ole puhunut. Tiistaina ultra ja positivisella mielellä oottelen,onko pistelyidtä ollut hyötyä.Inssiin kohtapuoliin menossa ja jännittää. Ei se pistely ekan kerran niin inhottavalta tunnu,itse totuin aika nopeesti ja kohta puoliin pistän Pregnylin. Tosin vs liitossa sanottiin,että sitä pistelyä ehkä jatketaan, sitten tulee paineita,miten pistät muilta piilossa työpaikalla. :)

Tsemppiä kaikille :)
 
Hui kauhistus, kun alkaa jo jännittää. Ensi viikolla siis alkanee uusi kierto. Kiertoni on ollut viime aikoin vähän sekaisin (16 -33 päivää) ja nyt tuntuu siltä, että menkat on ihan just alkamassa (tänään kp18). Ja kierron kolmas päivä pitäisi sitten aloittaa pistely. Ongelma on vaan se, että seuraava aika polille mulla on vasta 16. päivä. Ja tuolloin ois siis tarkoitus määrittää mulle lääkeannos ja opetella pistely. Nyt vähän näyttäs siltä, että tuo 16.päivä voi olla liian myöhään...

Sanoin kyllä jo aikaa varatessa, että 16. päivä on liian pitkällä, mutta aiempia aikoja ei ollut saatavilla. Täytyy nyt vaan toivoa, että menkat pysyisi poissa vielä ainakin torstaihin asti...

Mutta kiva, että täällä on muitakin jännittämässä samaan aikaan. :D

Tsemppiä meille kaikille!
 
Heippa! Vihdoin osui silmään täältä Lapsettomuus -puolelta ketju jonne rohkenen huudella. Ollaan siis lapseton pariskunta, minä 33v. ja mies 32v. Yritystä on takana reilu vuosi. Epäsäännöllisen kierron vuoksi hakeuduimme lapsettomuushoitoihin yksityiselle jo puolen vuoden yrityksen jälkeen. Mies sai onneksi puhtaat paperit tutkimuksista, mutta itselläni on todella vikaa ovuloinnissa ja hormonitasot ovat todella matalalla. Itselläni on lääkityksenä myös Metformiinit (2.tyypin diabetekseen) sekä Klexane -pistokset (kohonnut veritulppariski hormonaalisissa hoidoissa). Onneksi ei kuitenkaan PCO:ta, endoa tms. ongelmia ja aukiolotutkimuksessakin kaikki kunnossa.
Eka hoitokierto Femareilla toteutettiin syyskuussa/2011 --> ei vastetta. Tämän jälkeen löydettiin mulla toimiva lääke eli Menopur, jota olen nyt pistänyt jo kolmen kierron ajan. Hienosti ollaan sillä ovulaatio saatu aikaiseksi ja irtoaminen varmistettu Pregnylillä, mutta plussaa ei ole kuulunut.
Tänään alkoi taas uusi kierto ja huomenna soitto klinikalle. Testasin eilen haamuplussan (menkat 4 päivää myöhässä), mutta illalla alkoi tiputteluvuoto joka tänään on jo ihan kunnon vuotoa hyytymineen. Testasin samanlaisen haamuplussan luomukierrossa 08/2011.
Meillä ei lääkärin mielestä ole mitään hyötyä inssistä puhumattakaan noista rankemmista hoidoista, koska miehen simpat on niin hyvät. Kaipa tässä jotain lisätroppia kuitenkin tarvittaisiin että raskaus voisi alkaa ja että nää haamuplussat saisi vahvistumaan.
 
rootis kelalta tulee sitten suhteellisen nopeasti (parissa viikossa eli kelan normitoimintavauhtiin nähden nopeasti) se paperi kun maksukatto menee täyteen. Ja jos pelkästään näitä hoitoihin tarvittavia lääkkeitä joutuu ostamaan niin ymmärtääkseni katto on äkkiä täynnä. Aika hyvin sitä on itsekin hahmottanut koska katto on menossa täyteen vaikka viime vuonna täyttyi itselläni normaalia huomattavasti hitaammin. Kun on ollut vuosia milloin katto täytty ekalla apteekkireissulla... Mulla on siis pysyvä lääkitys joista yks lääke on erittäin kallis ja päälle satunnaisostoina tarvittavia kun kaikki särkylääkkeistä lähtien pitää olla reseptillä allergioiden takia.

Tämäkin kierto selvästi ovuloimaton, pitäs olla jo paha migreeni päällä jos ois ollut koko ovulaatiota. Eli ei oo vielä keho toipunut tarpeeksi. Ärsyttää, mutta eipä tälle mitään voi. Onpa edes muu vointi parantunut samaa tahtia kun tässä nyt tuota kortisonia on syöty.
 
Huomenta.

Onpas tänne tullut väkeä :) Itse en ole vähään aikaan kirjoitellut tänne, mutta käynyt lukemassa. Aikaisemmin ei oikeen ole tapahtunut mitään kun joululomat oli välissä ja Tyksi oli kiinni. Nyt sentään jotain saatu aikaseksi.

Eli meillä alustavasti oli lääkärin kanssa sovittu Ivf keskustelu 25.1, mutta sain aikaistettua sen täksi päiväksi. Eli tänään On sitten keskustelua ja Helmikuussa alkaa hoidot. :)
Tähän kiertoon ei kerennyt ku kk pitäs alkaa pe 13 päivä.

Että näin täällä taasen.
 
  • Tykkää
Reactions: rootis
Tervees tyttöset!

Hirmusiin summiin silmät osuivat kun tälle sivulle pääsin -uskallankohan edes tarkemmin katsoa :)


Oon aika tietosesti ollut poissa täältä.. alkanut ahdistamaan ja pelottamaan ihan hirmusti tuo ensi viikon lääkäri-aika.
Oonkin alkanut purnaamaan enempivähempi asioista blogeihin (Haaveet, suuret toiveet).
Viimekierto oli ja meni ja nyt yk 13..
Vuoto oli ihan normaalia, paitsi hyytymiä (?) normaalia enemmän...

Yritän taas perehtyä teidän teksteihin kun oon siihen henkisesti sopivassa kunnossa...
 

Yhteistyössä