»»» Huhtihiput 2008 - Osa 1 «««

Meillä ei anneta fluoritabletteja. Xylitolipastilleja saa ruoan päälle. Hampaat pestään aamuin illoin. Vettä juodaan janojuomana.

Sanoja meillä ei vielä tule, esikoisellakaan ei vielä tässä vaiheessa tullut.

Minä olen lukenut jostain että tutista voisi jo vieroittaa 10 kk ikäisenä ja 1v ei enää tarvitsisi tuttia. Meilä ainakin tutista luopuminen sujui ongelmitta molemmilla pojilla. Monesti se on helpompaa mitä aikaisemmin luopuu. Mutta jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.
 
Niin olis kai sitä jotain omiakin kuulumisia voinut kirjoittaa...

Eipä meille tosin ihmeitä kuulukaan. Poika on vihdoin alkanut syödä meidän kanssa samaa ruokaa. Ihanaa, ihan yhtäkkiä alkoi kelvata! Poika on muutenkin ruvennut syömään tosi paljon. Tuntuu, että poika on pyöristynytkin kovasti. Toi kiinteiden syöminenhän meillä takkusi monta kuukautta, kun ne 6kk iässä aloitettiin. Silloin tuntui, ettei poika ikinä opi syömään, mutta kummasti vaan nää jutut jossain vaiheessa helpottaa :) .

Mä kyllä nautin tästä kotona olosta ihan satasella. Siellä töissä kerkee kyllä olla vielä monta vuosikymmentä. Ajattelin töihin palata aikaisintaan ensi vuoden syksynä. Pidempäänkin varmaan viihtyisin, jos olis mahdollista. Tosin nelonenkin olis vielä toiveissa, mutta katsotaan nyt. Taas tuli keskenmeno reilu kuukausi sitten (toinen alkuvaiheen keskenmeno 3kk sisällä ). No katsellaan, ei se nyt mikään maailmanloppu olis, vaikkei sitä nelosta siunaantuisikaan.

Hyvää yötä hipuille ja mammoille! Toivotaan, että säät vähän lämpenis, että pääsis muksujen kanssa uimaan ja retkeilemään.
 
Heippa pitkästä aikaa!


Taustailuksi on menny kokonaan tämä mun palstailu, ei oo ollu oikein voimia kirjoitella eikä kyl mitään niin tähdellistä asiaakaan. Mulla taas masennus tuppaa puskemaan päälle :'(

Ihania kuvia angel =)

Meillä on nyt muutamia päiviä kävelty 1-1,5m matkoja ilman tukea. Hirmu varovainen ollut tämä kuopus liikkeellelähdön kanssa. Mutta parempi näin, kuin että pää kolmantena jalkana jo menisi. Ehtii vähän järkeä tulla päähän ennen juoksemista ;)

Tuttien ja tuttipullojen vieroituksesta yms. sanoisin kolmen lapsen kokemuksella, ettei siitä kannata ottaa paineita, varsinkaan tässä vaiheessa. Toivottavaa tietysti olisi, jos siinä 2-vuotispäivän korvilla pääsis niistä eroon. Sen olen itse huomannut, että mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimikaan toisella. Tämä pätee muihinkin juttuihin, kuten mm. nukuttamiseen ja kuivaksi opetteluun.
Kaikkea ei tarvitse tehdä oppikirjan mukaan tai kuten muissa perheissä on ollut tapana. Jokainen perhe tekee omat päätöksensä ja oman lapsen kannalta parhaimmalta tuntuvat ratkaisut.


Faerie ja poika 1v2kk
 
Huomenia täältä.

Meillä on nyt ruvennut poika huutamaan yöllä ja kitisemään |O Ja asettuu sit vasta ku saa maitopullon. Nyt ku miehellä alkaa juhannukselta lomaviikko,ni laitetaan Topi omaan huoneeseen nukkumaan. Sen olen huomannut herra yrittää herätä välillä aamuisin 5-6 aikoihin,ni mä meen takkahuoneeseen nukkumaan. Ni herra nukkuu paremmin ku on itestään :eek:

Lilja-76 :hug:

Anu-78 Onnea hääpäivän johdosta :flower:

Joo mä kävin kans eilen työhaastattelussa,mut ei tärpännyt. Ku olen samalla lailla ku Anu-78 työtön työnhakija eli liiton rahalla plus kotihoidontuki.

Meillä meni tää läppäri toissapäivänä jumiin. No sitä sit ihmeteltiin et mikä siihen nyt tuli :headwall:
Ilmoitti ettei windous löydä langatonta verkkoa,no poika oli vahingossa painanut tossa etuosassa olevaa onnettoman pientä nappulaa ni siinä vika :D nyt toimii.

Mitähän vielä piti kirjoittaa :/

Meillä on ollut noilla vanhemmilla pojilla sillo pieninä niitä fluoritabletteja mut nyt ei mainittu niistä hammashoitolassa. Mut sehän riippuu vesijohtovedestä.

Angel Ihania kuvia :heart:

Mut nyt on mentävä laittaa pyykit kuivumaan ja sit pojan kanssa ulos :wave:

baby dream ja Topi
 
Kylläpä se elämä osaa välillä yllättää: plussasin tänään :heart: En kyllä usko, raskausoireista huolimatta, testipuikon tulosta, joten pitää tehdä parin päivä päästä uusi testi. Mies jo suunnittelee, että miten pojalta pieneksi jääneet mopot siirtyy sitten pikkuveikalle - minä kun taas yritän laittaa kapuloita rattaisiin, kun kaikki on niin alussa vielä. Eihän sitä tiedä, onko hippunen kasvamassa edes oikeassa paikassa. Ikuinen pessimisti, kyllä!

Mutta nyt päiväunille, että pääsee mies sen jälkeen remppahommiin!

Kesää odotellessa, Mavi ja poika kohta 1v2 kk:tta
 
Anu-78
Terve taas :wave:

Mavi onnea plussasta! :)

Vielä tosta tuttipullon vierottamisesta niin minä en siitä stressiä ota koska jäppinen ei saa kun aamu sekä ilta maidon pullosta, kerkee siitä päästä sit aikanaan eroon...et älkää stressatko :) ... ja noista fluoritabuista kans sen verran et meillä kyl noi isommat pojat aikanaan sai niitä kun olivat pieniä, nykyään eivät ole mitään maininneet asiasta, hammastahnaa kun ovat jo pitkään käyttäneet, samoten ei mitään ole sanottu kun Sakun kans käytiin hammashoitajan luona...

Nyt alkaa kämppä näyttämään jo asuttavan näköiseltä :) ikkunat on pesty ja verhot paikoilaan sekä mattojakin oon kerennyt pesemään ja nekin sain jo laitettua lattialle tänään :)

Eipä muuta nyt taas kerran tule mieleen...

Anu ja Saku
 
:wave:

Me kotiuduttiin Tukholman risteilyltä eilen ja ajettiin suoraan mummilaan tänne Itä-Suomeen. Olihan reissu, kun neiti ei osaa nukahtaa jos joku on samassa huoneessa niin meni nukahtamishetki ihan ranttaliksi. Roikku vaan matkasängyn reunalla ja heitteli unirättiä lattialle ja huusi sitten perään. Loppujen lopuksi mun piti pidellä tyttöä makuulla ettei päässy nousemaan ylös. Yhdeltätoista sitten vihdoinkin simahti (tunti taistelua). Tokana yönä olin sit viisastunu sen verran, että pistin suoraan makuulle enkä päästäny kertaakaan nousemaan ylös niin simahti vartissa. Eli kaikki sympatiat vaan vanhemmille, jotka joutuu nukuttamaan lapsiaan. Mä olin jo ihan hermoraunio tuosta! :D Mut huvittavaa et herätys oli silti 7:30, vaikka kävikin nukkumaan yli 2h myöhemmin ku normisti. Nukkuikin sitten viime yönä kotona 13h :) Ja perään 3 tunnin päikkärit. Mutta mitä reissusta opimme niin tytölle on pakko varata oma hytti/huone, kun reissataan :LOL:

Mä aloitin tutista vierotuksen "kevyesti" eli en anna enää autossa tuttia, jos on tarkoitus ottaa unet matkalla (ei oo saanu muuten autossa tuttia jos ei oo "uniajo" kyseessä kuten reissu mummilaan). Ihan hyvin menny, vähän rutissu ennen ku on nukahtanu. Seuraavaksi olis sit vuorossa tuttivieroitus päikkäreiltä - jossain vaiheessa.. kuten Faerie hyvin ohjeisti, meilläkään ei oteta asiasta paineita :)

Niin ja neiti sit lähti itte kävelemään viime sunnuntaina. Laivalla ei päässy oikein kävelemään, mutta eilen ja tänään taas kävelly kämppää ympäri koko ajan. Ja hirveetä vauhtia välillä. Pitelee "tukea" omasta päästään ja välillä jalasta :LOL: Me vaan istutaan sohvalla ja katotaan ku neiti tulee ja menee. Hassua. Ulkonakin käveli jo parisataa metriä. Aina aiemmin vaatinu kädestä pitämään, nyt ei sitten enää kelpaakaan ;)

Fluoritabletteja syön itte välillä, mutta tytölle en kyllä anna. Enkä ajatellu antaa xylitol-pastillejakaan vielä ainakaan. En mä muista ikinä antaa D-vitamiiniakaan... :ashamed:

Hampaita meillä on vasta viisi, kuudes tuloillaan, joten harjauskin on vähän mitä sattuu. Ilman tahnaa ei suostu ottamaan harjaa edes suuhun ja tahnan kanssa lähinnä vaan imeskelee harjaa..

Mavi tervetuloa joukkoon eli onnea plussasta :)
 
Mavi onnea plussasta :heart:

Meillä ei vielä ole tärpännyt mut jatketaan harjoituksia :p

Me sit lähdetään mökille lauantaina ja tullaan juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina pois. Mies käy sit mökiltä käsin töissä ei oo onneks pitkä matka kaupunkiin (12km). Et tulee itekkin välillä käytyä kotona mut ihanaa päästä mökille B)

Illan jatkot

baby dream ja Topi jo nukkumassa
 
Mavi onnea!

Lilja :hug:

Faerie :hug: sinullekin! Saathan jotain apua tuohon masennukseen? Näin monia tapauksia vierestä seuranneena voin sanoa, ettei missään tapauksessa saa jäädä liian pitkäksi aikaa itse seurailemaan tilannetta. Jos pääsee tilanne pahaksi kestää tosi kauan taas nousta ylös ja päästä tilanteen herraksi.

aippa3 harrastelijaporukka meilläkin on. Kaikki on kans pelanneet joskus sarjaa, mutta viime vuosi jäi kaikilta väliin. Lisäksi osa porukasta on lopettanut pelaamisen kokonaan ja muualta on sitten haalittu porukkaa lisää. Mutta silti aiottiin lähtee tuota C-sarjaa kokeilemaan, saa nähdä kuinka käy. Saako udella missä porukassa pelaat? Onkohan joskus oltu vastakkain?

Zeena joo terveyskeskuksessa kävin noita Otson korvia näyttämässä. Enkä olis kyllä varmaan antanut noita korvia puhdistaa, vaikka olis halunnutkin. Sen verran kärsimystä nuo lääkärissäkäynnit muutenkin. Pitää varmaan Remowaxia ostaa ja puhdistella itse kotona ennen seuraavaa käyntiä.

Onko kellään muulla kahden auton ja turvaistuinongelmaa? Olen tässä jo pähkäillyt syksyn hoitokuvioita. Meillä kun molemmat joudutaan kulkemaan töissä omalla autolla ja minun työajat kun vaihtelee, niin molemmat joudutaan kuskaamaan Otsoa hoitoon ja kotiin omilla autoillamme. Oisko väärässä paikassa säästetty, jos hankimme toiseen autoon vain huokeamman "marketti-istuimen"? Tämä siis siihen autoon, millä kuskataan vain taajama-alueella taajamanopeuksilla. Kun ei millään raskis toista kallista istuinta ostaa, eikä kyllä jatkuvasti viittis vaihtaa istuinta autosta toiseenkaan.

Tämmöisiä tänään,

Puella ja Otso
 
Maville onnea plussasta! =)

Kiitos Puella :hug: Juu, käyn psykologin juttusilla ja lääkitys mulla on ollut jo 4 vuotta..
Lähinnä paniikkihäiriön hoitoon, mutta sen seurauksena tuli masennus, joten noita molempia hoidetaan samalla lääkityksellä.
Tää tilanne ei oo mulle uusi, oon vuosien varrella sairastanut masennusta, pahimmillaan kait lasten syntymien jälkeen. Esikon jälkeen en sitä myöntänyt ja jäi hoitamatta. Keskimmäisen jälkeen hakeuduin hoitoon. Ja mä kun niin luulin selvinneeni jo tuosta, kun Veetin kanssa vauva-aika on mennyt paljon paremmin.. Ei tää kotiäitiys taida oikein sopia mulle, kun ei ole kavereitakaan ketä vois tavata :'(


-Faerie-
 
Faerie: Voimia täältä myös sinulle :hug: Vaikeita asioita, mutta onneksi saat apua, kaikki kääntyy vielä parhain päin :hug:

Puella:
Meillä on mietitty samaa turvaistuimista. Hankittaneen varmaan kakkosistuimeksi kanssa joku halvempi, kahta noin kallista ei raaski kyllä hankkia.. Tiettykin turvallisuus ennen kaikkea, mutta eiköhän niistä halvemmistakin sopiva kakkosistuin löyty... :whistle:

Herättiin tänään sitten 04.10.. Siinä 1,5h tappelin Väinön kanssa, sain sen sitten viimein jäämään sänkyynsä.. puoleksi tunniksi.. On vähän väsy olo täälläkin, mutta eiköhän tästä henkiin jäädä... :D

Dooris ja Väinö
 
Faerie :hug:
Mullakin välillä samanlainen fiilis, että ei oo kavereita ketä nähdä. Onneksi sentään muutama, mutta haluaisin välillä enemmän säpinää meidän päiviin, kun oon niin huono puistoilemaankin. Sieltä niitä kavereita kai kyllä löytyis.. No näen onneksi työkavereita välillä lounailla, mutta taaperokavereita tytöllä on liian vähän :(
 
Faerielle iso :hug: Ja Maville onnea :flower:

MB kannattaa alkaa syksyllä käymään kerhoissa. Mm seurakunnan perhekerhot ja avoimet päiväkerhot on semmosia missä tutustuu oman alueen äiteihin, eli juuri niihin naapureihin lapsineen. Sillee mä oon kaikki nykyiset mammakaverini saanut. Se on niin helppo sit ku näkee kerhotuttuja puistossa hiekkalaatikolla nii mennä jutteleen ku on jossain jo ennenkin nähty. Ja siitä on sit helppo vaikka sadekeleihin vedoten pyytää kotiin leikkimään + aamupäiväkahville. En minä ainakaan kotona näin kauaa olis kestänyt ellei olis kunnollista sosiaalista elämää ympärillä. Joka päivä pääsen viimeistään puistossa klo 10 jutteleen kavereille ja lapset taas saa leikkikavereita samalla. Teilläkin kun on toinen lapsi tulossa niin olis se helpottavaa sinullekin ku olis esikoisella välillä leikkikaveria pyytää kylään ja saisit itse samalla vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevasta jostakusta.. Tiedä vaikka löytäisit sydänystävän!
Mulla yksi äiti näistä kerhotutuista on mun paras ystävä nykyään. Tutustuttiin esikoisten ollessa 5kk:tta eli melkeen 3-vuotta sitten ja meidän miehetkin on jo tutustunut tänä aikana niin hyvin että ollaan vietetty uusia vuosia, vappuja ja mökkiviikonloppuja yhdessä. Paras puoli on että asutaan kävelymatkan päässä toisistamme eli on helppo pitää yhteyttä. Omat "vanhat" kaverit ei oo lapsia vielä innostunut tekemään ja asuvatkin muualla, joten tuli tarpeeseen....

Anu ja pojat
 
Kiitos vain kaikille onnittelijoille =) Kyllä on tämä päivä hykerryttänyt, kun on tiennyt, ettei raskausoireet olleetkaan kuviteltuja. Haluaisin vain olla matalalla profiililla sinne 3 kuukauteen asti ja kertoa sen jälkeen vasta työntekijöille ja esimiehelle. Saas nähdä vain pystynkö odottamaan niin kauan, jos se maha löpsähtääkin esille jo aiemmin...

Mutta nyt ruokaa laittamaan!

P.S. Faerielle :hug:
 
Onnittelut täältäkin Maville plussasta! Ja Faerielle jaksamista.

Minä vielä odottelen työhaastattelun tuloksia, ensi viikon aikana kai yrittävät päättää. Haastattelu olisi voinut mennä paremminkin, mutta en toisaalta kovin pahasti mokannutkaan, että toivoa on edelleen. Haluaisin kyllä paikan kovasti, vaikka toisaalta mielelläni olisin vielä kotonakin pojan kanssa.

Miehellä alkoi juuri 8 viikon loma, aika hienoa =) Huominen ollaan kotona ja lauantaina ajellaan viikoksi Pohjanmaalle sukulaisiin. Poika pääsee esittelemään mummulle uusia hienoja kävelytaitojaan - tänään otti ekat askeleet ilman tukea!

Viljaliina ja poju, tänään 1v1kk
 
Faerielle Oikein ISO :hug: ja jaksamista.

Puella Me ostettiin miehen autoon käytettynä toinen istuin ja ihan hyvin hoitaa tehvänsä ;)

Mä pakkailin jo tavaroita lähdetäänkin jo huomenna mökille,ihanaaa.

MB Joo kannattaa käydä niissä seurakunnan järjestämissä kerhoissa niinku anuuu tuossa mainitsikin niistä. Mä oon löytäny sieltä kans kaks hyvää kaveria.

Mut nyt takasin teho-osaston pariin :wave:

baby dream ja Topi
 
Heippa!

Maville :flower:

Jaksamista kaikille jotka sitä erityisesti tarvii :hug:

Eero tekee hampaita ja yöt menee risaseks viime yönäkin huuteli kymmenen yhentoista välillä sit nukku hetken ja kiukkus sit taas yhestä eteenpäin.. ja kun ei se ees välttis oo hereillä kunnolla..
Oma jaksaminen on kans välillä vähän kortilla, kun ei hetken rauhaa.. kamala takiainen :)
nyt onneks saan mennä lauantai-illaks töihin.. :LOL: ihanaa! Eero menee mummolle yökylään.

Juhannus - ahistaa kun mä niin tahtosin mennä mökille mut kun ei oo ketään kaveria joka lähtis mukaan.. enkä tiä et kuin sit selviisin ton kans kaksin siellä kivikossa järven rannalla.. ettei sil oo pää auki tai huku.. no onhan täs viel viikko aikaa..
tarttiskohan laittaa ilmotus johonkin et juhannusseuraa etsitään :LOL: :LOL:

Essi- ja Eero 1v ja 1½ kk
 
Essi tuttua mullekin tuo ipanan yöhuutelu.. Veeti ei tee hampaita, mutta nukkuu tosi levottomasti ja heräilee pitkin yötä. Tätä tää on ollu jo pitkään.


Mä saan ekan kerran reiluun vuoteen vapaan vuorokauden. Mies ottaa huomenna muksut mukaansa ja suunnistaa vanhempiensa mökille. Mitenköhän mä osaan olla tuosta pienestä tissitakiaisesta erossa niin pitkään :ashamed:
Ihan hölmöä, ensin sitä kaipaa omaa aikaa ja hiljaisuutta hetken ja kun se mahdollisuus tulee niin alkaa jänistää..
No, koitan parhaani mukaan nauttia tästä harvinaisesta ajasta :)


-Faerie-
 
Kauhee, kun mä oon ollut taas laiska. Oon käynyt kurkkimassa, mut en oo saanut aikaiseksi kirjottaa mitään. Missäs muuten vuotis on :eek: ? Ei oo näkynyt linjoilla aikoihin....

Mavi onnea :flower: voi kun mäkin tulisin pian perässä :whistle:
ja Faerie jaksuja sulle :hug:


Essi tsemppiä öihin, meilä on ollut pari parempaa yötä välissä, mutta yleensä ne on aika levottomia....vaikka ei hampaita tuukkaan :(

Äh, ajatus katkes ihan täysin kun jätkä jotain huutelit tuolta unilta. Kait se on pakko vaan nousta ja lähtee huiskii kotihommia jos niitä meinaa saada joskus tehtyä. Mä kaipaisin seuraa, mies on talkoissa ja huomenna se lähtee aamupäivästä jo metallican konserttiin. Mutta kuten muutamalla muullakin kaverit on aika vähissä. Ja tällä hetkellä ei oo mahiksia kerhoihin, kun oon ite töissä. Talvella sitä menemistä taas haittas tuo käsileikkaus, kun poikahan oli hoidossa ja mä en paljon kyennyt liikkumaan. Kait niitä kavereita joskus löytyy.... Ja onhan ne kaikki vanhat ja rakkaat ystävät olemassa, ne on vaan reilun tunnin ajomatkan päässä, joten ei sinne/sieltä ihan niin vain käydä lapsien kanssa iltapäiväkahvilla.
Jurppii.

-Hysteerinen-

ps. Ainiin, poika kiipeili toissaitana ja tipahti sellaselta lasten nojatuolilta, löi pään siihen nojaan ja tietty hampaat huulesta läpi. Mutta ihmeen vähällä huudolla selvittiin ja yökin oli ihan normaali, mä olin ihan ihmeissäni, vaikka verta tuli paljon, että huuto loppui suht lyhyeen ja sitten meillä oli vaan vähän turvonnut huulinen poika mutta ei yhtään sen kiukkusempi kuin normaalisti.Tosin laitoin mä heti supon, että jos se vähän auttoi.
 
Anu-78
:wave:

Huh huh että tänään ollut painostava ilma täällä päin..

Farielle täältäkin jaksamisia :hug: ja muillekkin jotka sitä tarvii :)

Juhannus suunnitelmia ei sen enempää meillä ole muuta kuin jos kaveri perhe tulisi meille iltaa istumaan ja grillaittaisiin sit tos pihalla :) , jos nyt säät sallii sen grillauksen :whistle: kun eihän noista ota selvää millon lupaa mitäkin ilmaa... :whistle:

Miehelläkin sitten loma loppuu, joten maanantaina menee töihin, voi kökkö :| oishan toi ollut kiva jos se ois ollut mun kans vielä tätä kämppää laittamas :) mut loma pidetty ja sillä siisti...

Ääh, jotain jäi sanomatta mut en nyt muista mitä...toisella kertaa sit...

Kivaa lauantai-illan jatkoja! =)

Anu ja Saku
 
Farielle :hug:

Meillä on kakkosautossa halvemmat istuimet ja ne on ihan hyvät.

Meillä on hyvin selkeät juhannussuunnitelmat. Töissä menee molemmilla, pojat ovat hoidossa. Sattuu kyllä vuorot niin ettei poikien tarvitse kuin syödä ja nukkua. Välipalan jälkeen haen kotiin. Ne onkin sen viikon ainoat 2 hoitopäivää.
 

Yhteistyössä