**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Meillä ainakin esikoinen on oppinut nukkumaan omassa vuoteessaan vaikka aluksi annettiin nukkua vieressä. Parhaiten nukkui meidän välissä eikä se haitannut omia unia. Meillä neuvolassa ei kommentoinut mitenkään, kun mainitsin välissä nukkumisen, terveudenhoitajissa eroja. Aikoinaan esikoisen kohdalla sijainen neuvolassa sanoi mahallaan nukkumisesta että kääntää kyljelleen kun nukahtaa. Kokeiltu oli ja heti heräsi, joten annettiin nukkua mahallaan suosituksista huolimatta. Oma terveydenhoitaja tuumasi vain että on niitä, jotka nukkuvat mahallaan. Tämä vauva osoittaa myös samanlaista mieluisaa asentoa :ashamed:
 
heippa

mietin voisiko tuo pikkuinen saada huutokohtaukset siitä että on olen ollut sen kanssa kylässä/liikenteessä tms?!?
tänään peruin kaverin tulon ja ollaan oltu kaksin kotona vaan. tyttö nukkuu ja syö. ei kitise eikä valita- on siis tyytyväinen oma itsensä. :whistle:
miten muiden vauvat suhtautuvat siitä että lähtee vaikka kauppaan ihmisvilinään tms?

sitten juuri mä tein esikon kanssa virheen, otin häntä viereen nukkumaan välillä ja kyllä oli vaikea saada poika omaan sänkyyn. varsinkin mitä enemmän ikää tulee, sitä haastavampaa se on. sanoisinko että vaikeaa.. :xmas:
toista en oikeastaan ottanut ikänä viereen ja aina nukkui omassa sängyssään hyvin.
tämän nykyisen kanssa nukuin 5 ekaa vuorokautta vierekkäin itseni jaksamisen takia. sen jälkeen äp laatikossa tuo on nukkunut ja laatikko pinniksen sisällä.
peiton sisälle olen laittanut nukkumaan ja rauhoittuu kyllä sinne musta aika hyvin.

mutta sä teet niin kuin teille parhaaksi näet, kukaan muu ei paremmin tunne vauvaa kuin te :)

päällä nukkuessa tuolla on pitkähihainen body ja puolipotkarit tai sitten kokonainen puku sukkien kanssa. ja on musta meille hyvä vaatetus. samanlaisetyyppiset vaatteet myös päivisin päällä kotona.

Sanmar mä olen kanssa uhmannut neuvolaa ja nukuttanut lapsia mahallaan. niin myös tätä tyttöä, juuri parhaillaan vetää sohvalla mahallaan uniaan.. B) ja taidan mennä sohvan toiselle puolelle jatkeeksi pian. :saint:

t. pulttis ja tyttö 3 viikkoa+ 2 päivää

:heart:
 
Meillä kanssa poika nukkuu mun kanssa samassa sängyssä. Olen ainakin tähän mennessä päätynyt tähän nukkumisratkaisuun pojan mahavaivojen takia. Aloin itse olla niin väsynyt ainaiseen sängystä hyppäämiseen, että jaksaminen meinasi loppua. Parhaillaan nytkin poika syö öisin 1,5-2 tunnin välein, niin mielestäni silloinkin hyppimisväli on suht tiuha. Ensi viikolla ajattelin alkaa poikaa opettamaan omaan petiin, ja kapaloimisen otan avuksi!

Mutta nyt poitsu tuolla jo huuteleekin nälkäänsä!

T. Mavi ja poitsu 6 vk + 4 päivää
 
Hei, kiitos kaikille kommenteista tuon nukkumisen suhteen. Ongelma meillä tuoss omassa sängyssä nukkumisen kanssa on siinä, että vauva nukahtaa parhaiten rinnalle. Eli enhän minä voi tuonne pinnasänkyyn ryömiä tissittämään :LOL: ja sitten jos sylissä yrittää nukuttaa ja nostaa sitten sänkyyn niin havahtuu hereille. Mutta voisin yrittää tuota kapaloa, sairaalassa ainakin tuntui rauhoittavan tuota. Jossain kapalointiohjeessa kyllä sanottiin, että kädet kannattaa jättää vapaaksi, kun vauva tykkää 'leikkiä' niillä.

Ainiin ja perhepedin puolesta vielä: http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml
 
Mavi: Tuo 1,5-2 tunnin välein syöttäminen on kyllä rankkaa. Itse jouduin esikoista syöttämään aluksi noin tiuhaan kellon ympäri ja minun piti vielä herättää toinen syömään, joka oli työntakana. Onneksi nyt ei ole tarvinnut noin usein syötellä yölläkin. Itse muistan siitä ajasta sen että yöllä kun heräsi ensimmäisenä mietti olinko juuri syöttämässä vai pitääkö alkaa syöttämään. Mieskin oli väsynyt rytmiin kun heräsi aina auttamaan lapsen hereille saannissa, vaihtoi vaipan ja röyhtäytti syönnin päälle.
Meillä syödään päivällä tiuhaan, välillä taukoa on vain puolisentuntia, mutta välillä on kyllä pitempiä kun nukkuu, yöllä onneksi saa nukkua.

Hyvä että joku toinenkin uhmaa ohjeita. Minusta kyllä tärkeintä on että lapsi saa nukuttua hyvin eikä joudu olemaan väsyneenä.

Lapset on niin yksilöllisiä, toiset sopeutuvat helpommin muutoksiin kuin toiset. Meillä pidettiin aika pitkään esikoista ennen kuin alettiin opettamaan omaan vuoteeseen nukahtamista. Onneksi opetettiin hyvissä ajoin ennen vauvan tuloa, nykyisin pistetään esikoinen vain pinnasänkyyn ja nukahtaa sinne itsekseen. Päiväunet nukkuu kyllä meidän vuoteessa.

Meillä nukkuessa vauvalla on yöpuku päällä, sellainen haalarimallinen. Ilmojen lämmetessä siirrytään helleasuun (haalarimalliseen).

 
Juuri mulla esikoinen nukkui ekat 2kk vieressä, sit omassa sängyssä meidän huoneessa 5,5kk ikään ja siitä on tähän päivään nukkunut joka yö omassa huoneessa omassa petissä, että sillä yhden lapsen kokemuksella sanoisin että pidä vieressä alkuun vaan niin jaksat ite paremmin. Itse olen nyt tän kakkosen kans nukkunut sillee et laitan omaan petiin aina yöunille mutta jos on univelkaa paljon niin annan nukkua kainalossa ekalta yösyötöltä ku siten ne imetykset on oikeasti helpompi hoitaa. Itseasiassa nolona täytyy myöntää etten aina tiedä olenko koko aikana edes imettänyt, tyyliin klo 02-08 on semmosta etten tiä onko tullu annettua tissiä vai ei. Muilla samaa?

Joanna onkohan noita jossain lastentarvikeliikkeissä noita kapaloita kans myynnissä? Mä yritin parina iltana tehä lakanasta kapaloa muttei siitä tuu mitää. Tän viikon on sit poika nukkunut makuupussissa niin et se on sillä nauhalla pienennetty.

Sanmar meillä poika kans tykkää mahallaan nukkua joten sisällä päiväunensa saa niin nukkuakin. Neuvolassa sanoivat siitä mahallaan nukkumisesta et jokainen tekee omat päätöksensä, mut varmaan jos nyt tehtäis uusi tutkimus mahallaan nukkumisesta+kätkytkuolemista tulos olis erilainen ku sillon joskus (80-luvulla?) jolloin patjat oli vanhoja, kenties homeisia eikä muuttuvia tekijöitä kuten tupakointia ole otettu huomioon. Meinas siis et tuskin on vaaraa.....

Ja meillä kans vauva nukkuu terällisellä yöpuvulla, kesäksi sit niitä kesämallisia.

v.raaputin, jännä kattoo osuuko sun nimiuni oikeaan! 1.6. olis ristiäiset, sit paljastetaan nimi. ja juu nähään vaan mut sovitaan tarkempi ajankohta myöhemmin..

Mies tuli kotiin ja pitää kuulemma päästä koneelle heti, joten mulla jää nyt kommentointi kesken...

Anu
 
anuu, muistan kyllä öiltä, että olen antanut pojalle tissiä, mutta on öitä, etten muista, kuinka monta kertaa. Ehkä sitä on joko rentoutunut jo sen verran, ettei hössötä niin, vaikka eka lapsi onkin, tai sitten on kertakaikkiaan niin väsynyt, että syötötkin hoituu silmät kiinni!

Pitää meidänkin kokeilla tuota makuupussia nukuttamiseen, josko se pojan nukahtaminen omaan koppaan onnistuisi paremmin. Aina näin vyöhyketerapian jälkeisinä päivinä poika on nukkunut melkein koko päivän ja nukahtanut mukisematta päivisin omaan koppaan. Yöt on nukuttujen päivien vuoksi olleet sitten aika virkeitä, joten ne minuutit, mitkä on nukuttu, on nukuttu meidän sängyssä. Saas nähdä, millainen tulevasta yöstä tulee, sillä poika on jälleen kerran nukkumassa näköjään koko päivän...
 
Anuuu mulla on kanssa noita, et en muista oonko syöttänyt vai en ja just 02-08 välillä. Ja välillä on huvittavaa, kun on ite nukahtanut kesken imetyksen ja herää siihen, et poika useamman tunnin jälkeen hyökkää itse tissiin uudelleen kiinni :D

Meidän poju on kanssa "kuumakalle". Tuntuu, et sillä on aina hiki päässä. En vaan osaa ikinä pukea sille tarpeeksi vähän päälle :ashamed: . Tosin kädet ja jalat sillä on aina kylmät vaikka ois useemmat sukat jalassa ja tumput kädessä.

Lilja + pikku-ukko 1 kk
 
perhepedistä meillä ainakin esikoinen oppi aikoinaan nukahtamaan hyvin ilman äitiä kun imetys lopetettiin, siihen asti nukahti tissillä. mutta jos epäilyttää niin suosittelen Elizabeth Pantleyn kirjaa Pehmeä matka höyhensaarille.siinä on ohjeet perhepetiläisille miten päästä eroon tissille nukahtamisesta sekä huudattamattomasta unikoulustakin.
ihan sellainen käytännön vinkki jos teillä on pinnis sivuvaununa tai muuten vaan sänky siinä teidän perhepedin lähellä ja haluatte nostaa vauvan siihen nukkumaan. ottakaa käyttöön unipussi (me ei olla vieläkään testattu, Miska nukkuu vaan kainalossa) tai nukuttakaa vauva vieressänne omaan peittoonsa käärittynä (vaikka yhteisen peiton alla) ja siirtäkää sitten koko käärö. ei vauva herää kun yhtäkkiä onkin kylmässä pedissä.

ja meillähän tyttö nukkuu edelleen käytännössä perhepedissä. toisella puolen on pinnis, toisella jatkettava. Minea nukkui kainalossa lähes alusta lähtien kun väsyin yörumbaan ja tuumasin että oma jaksaminen on tärkeintä! kun tyttö alkoi kontata, siirtyi usein öisin ihan itse vapaaehtoisesti sivuvaunuunsa nukkumaan ja tuossa 1,5v iässä ihan kitinöittä sitten jatkettavaan, josta pääsee edelleen kainaloon nukkumaan jos haluaa. tosin nykyään tyttö nukkuu yöt aina omassa sängyssään ihan kitinöittä. ikinä ei ole meillä nukkumaanmenoa tai nukkumisjärjestelyitä itketty ja on kaikki saatu nukuttua hyvin. meille perhepeti siis sopii paremmin kuin hyvin.

ja meillä mies vaihtaa kysymättäkin vaippaa molemmille, pukee molemmat, tekee ruokaa ja tiskaa. pyykkäys ja imurointi on mun hommaa. ja arki yksin kahden lapsen kanssa on ainakin vielä hulabaloota. hohhei. aamulla jo tiskattiin ja imuroitiin, käytiin kaupassa ja puistossa. kohta ulos ja kun iskä tulee, mennään taas kauppaan hakemaan kakkutarpeet jne. :D
 
Anuu nyt en osaa sanoa myydäänkö kapaloita lastentarvikeliikkeissä. Vois kyllä kuvitella niin. Mä olen käyttänyt ihan lakanaa. Ostin kerran ikeasta vauvan pussilakanan ja se on ihan hirmu iso.. sopii just kapalo lakanaksi :D
 
Meillä esikoinen nukutettiin tassuttelemalla aikoinaan. Imetin olohuoneessa ennen nukkumaan menoa ja siirrettiin vasta sitten sänkyyn. Välillä kyllä nukahti jo rinnalle ja välillä oli hankalampi saada nukahtamaan tassuttelullakin. Meillähän esikoinen lopetti yösyönnit aikaisin, 1.5 kk iässä.
Vauvan pedin saa lämpimäksi käyttämällä lämmintä kauratyynyä tms.
Meillä esikoisella oli ruskovillan unipussi. Aika kuuma meidän kuumakallelle. Talvella oli kyllä hyvä.
 
Perhepedistä halusin antaa oman kommenttini..
Esikoisen syntyessä mulla oli hirmuisen vahvat mielipiteet miten lapsi tulisi kasvattaa. Olin mm. perhepetiä vastaan ja mielestäni se oli lähes piloille hemmottelua. Ja ettei sellaisessa voisi kukaan "normaali" ihminen nukkua. Lapsesta tulisi siinä varmasti sellainen, joka ei vielä kouluun mennessäkään halua nukkua omassa sängyssään. Puhumattakaan niistä riskeistä, että sitä unissaan kierähtää vauvan päälle ja tämä tukehtuu.. Kuinka väärässä tuolloin olinkaan!
Se, että esikoinen nukkui alusta asti omassa sängyssään ja 1,5kk iässä jo omassa huoneessaan, ei ollut pelkästään hyvä asia. Itse olin todella puhki rampatessani kahden tunnin välein syöttämään vauvaa ja nuokkuessani nojatuolissa silmät ristissä taikka roikkuessa sängyn reunalla hyssyttelemässä vauvaa jotta tämä nukahtaisi omaan sänkyynsä. Itkuhan siinä tuli pidemmän päälle ja väsyneenä sitten suuttui lapselle..
Tämän neidin kanssa on yhä edelleen vaikeuksia nukkumaan käymisen kanssa ja ikää hänellä on kuitenkin jo pian 6v..

Kakkosta taas yritettiin saada omaan sänkyyn, mutta hän oli koliikkivauva ja huusi yötä päivää, ellei saanut olla sylissä taikka vieressä. Hän nukkui tunnin-kahden pätkiä, joten olo oli nuutunut. Nopeasti väsyin yrittämään vauvaa omaan sänkyynsä, kun esikoisen kanssa oli saanut taistella aina vaan nukkumisesta.
Siispä tämä neiti pääsi meiän sänkyyn ja pian huomasin, miten paljon helpompia yöt oli kaikille. Vauva kun heräsi syömään, annoin tissin suuhun ja molemmat jatkoivat uniaan tyytyväisenä.
Yöllisten ruokailujen loputtua ( noin 6kk iässä ) vauva saatiin helposti nukkumaan pinnasänkyyn. Tämä neiti ei nyt tule meidän sänkyymme, vaikka näkisi painajaisia. Hänestä on mukavin nukkua omassa sängyssään. Esikko taas välillä kömpii viereen vieläkin vaikka onkin pian eskarilainen.

Tämä kolmonen on saanut alusta asti nukkua perhepedissä. Päivällä nukkuu omassa sängyssään, vaunun kopassa taikka meidän sängyssä. Hän on myös muutenkin "sylimaakari" kuten kakkonen, joten tämä oli meille se ainoa järkevä vaihtoehto.

Mies nukkuisi mieluiten mun kanssa kahdestaan, mutta jos vaihtoehtona on kuunnella korvia vihlovaa parkumista, niin poika saa olla välissä ;)

Ei siis pidä tuomita kokeilematta itse. Ei ne neuvolan "täditkään" ole mitään kaikkitietäviä. Kuten monessa muussakin asiassa, on olemassa useampia oikeita vaihtoehtoja :) Kukin perhe valitsee ne itselle parhaiten sopivat jutut.


P.s. Kiitti Hysteerinen =)

Lisäys vielä. Mies hoitaa vauvaa siinä missä minäkin. On hoitanut myös tyttöjä samalla lailla.


-Faerie-
 
Täällähän oli taas paljon juttua.. Toivottavasti muistaa kaikkiin vastailla :D

Perhepedistä pitää minunkin sanoa. Meillä on kaikki nukkunut vieressä. Ja nuo isommat hiipailivat vielä ihan vähän aikaa sitten meidän sänkyyn mutta nyt on ollut monta kuukautta ettei kukaan ole tullut meidän sänkyyn.
Vauva nukkuu mun vieressä osan yöstä. ja yleensä käy niin kuin anullakin ettei tiedä onko herännyt antamaan tissiä vai ei ja kuinka monta kertaa.. Joskus jos herään itse niin nostan vauvan omaan sänkyyn niin saan aina pari tuntia nukkua vähän paremmin.

Miehen osallistumisesta vauva hoitoon. Meillä mies ei ole vauvan vaippoja vielä paljon vaihtanut. Silloin kun kaksi tuntia olin poissa kota oli vaihtanut ekan vaipan.
Isompia lapsia sitten joutuu passaamaan vähän enemmän kun mun aika menee kuitenkin aika paljon vauvan kanssa. Kotikin meillä on välillä aika räjähtäneen näköinen kun tuntuu ettei kumpikaan jaksa aina siivota :ashamed:
Mutta sellastahan se on kun on vauva talossa.

Ihana ilma ulkona. Eilenkin vauva jo nukkui tunnin ulkona. Jospa se siitä alkais viihtymään vaunuissa ja nukkuin pistiä pätkiä.
Auringoista viikonloppua kaikille
-Taika ja poju 18 päivää-

 
Tervehdys taas pienen poissaolon jälkeen!

En taaskaan jaksanut/ehtinyt lukea kovin kunnolla, mitä kaikkea tässä välissä on kirjoitettu. :ashamed: Palailen sitten paremmalla ajalla, jospa sitäkin tarjoutuisi... Mies kärräilee lauantain ratoksi joitain betonilaattoja (yhteensä taisi olla pari tonnia kannettavaa), eli olen poikien kanssa kolmestaan kotona ja kohta lähden kärräilemään isompaa ja samalla kanniskelemaan pienempää siinä toivossa, että Antto simahtaisi päiväunille.

Mua vaivaa nyt kamalasti yksi asia. Olen taas ruvennut murehtimaan, niin kuin esikoisestakin, nimittäin lapsen hengitystä ja nukkumista - ymmärtänette. :| Vie niin hirveän paljon iloa tästä vauva-ajasta se, että vain huolehdin koko ajan :( Päällisin puolin ihan normaalisti pystyn toimimaan, kun pakko on, mutta ahdistaa kamalasti. Sanokaa joku jotain lohduttavaa *ruinaa*

No mutta täytynee mennä kokeilemaan sitä päiväunihommaa, yritän päästä siitä tisulle nukuttamisesta esikoisen kanssa... :whistle: Ehkä olisi jo aika!

T. Kalenteri ja pikkumies 3 vk 5 pv
 
Rotarokotteesta: Meillä esikoinen sai rokotteen ja ei oirehtinut mitenkään silloin. Ei ole sairastanut vatsatauteja ollenkaan, ikää on 1 v 10 kk. Oli puolisen vuotta päiväkodissa hoidossa eikä saanut edes sinä aikana vatsatautia. Joten meillä se ainakin on autanut. Nyt meillä on resepti valmiina tälle kakkosellekin eli aiotaan antaa.

Viime yönä meillä poika sitten roikkui rinnassa melkein pari tuntia. Välillä torkahdettiin molemmat. Ostinkin nyt varalle tuteja jos käy niin että yöt menee kun toinen haluaa vain roikkua rinnassa ilman että nälkä. Yritetään kyllä vielä mennä ilman jos mahdollista, mutta jos tarvetta niin sitten tutti kehiin.

Kyllä sitä aina tulee murehdittua pikku asioita. Itse käyn välillä myös katsomassa päivällä mitenkä vauva nukkuu, samoin käyn joka ilta nukkumaan mennessä katsomassa että esikoisella on kaikki kunnossa (nukkuu omassa huoneessaan).
 
mä sain jo äsken äitienpäivä lahjan B)

nimittäin mies tuli juuri ovesta sisälle kantaen 40 tuuman taulutelevisioo mulle lahjaksi :heart:
mä olen sellaista haaveillut jo jonkin aikaa mutta rahavarat eivät ole periksi antaneet, joten mies oli salaa säästänyt rahaa siihen.. =)

ihanaa. :D
 
Elikkäs tyttö syntyi 8.5. klo. 13.39. Painoa tytöllä oli 3675g ja pituutta 51cm. Viikot oli 41+5. Tänään päästiin kotiin. Esikoinen tuossa vauvaa kauheasti ihmettelee.. Mä kertoilen synnytyksestä sit myöhemmin. Palaillaan.
Hippo + pikku neiti 2vrk :heart:
 
Kiitos uudesta pinosta ja ANTEEKSi, etten ole aiemmin ennättänyt, jaksanut, viitsinyt tms.. tulla etsimään vauvapinoa. Odotusajan pinoa olen silloin tällöin vielä selaillut.

Niin elikäs vauva syntyi 27.3.2008, pari vkoa ennen la:ta ja edelleenkin olen sama Heili Karjalasta mikä ennenkin. :D Jos tuonne etusivulle lisää. Ja vauva oli poika, Irvin Olavi nimeltänsä ja mitat 3780g, 49cm, 36,5cm py. n. Rv 38+0 syntyi. Ja on kolmas poika tässä taloudessa.

Vauvaelämä on alkanut suht hyvin. Mitä nyt selkeesti maito- ja vilja-allergiaa meillä podetaan, kuten tuon keskimmäisenkin kanssa. Olen siis imetysdieetillä ja en syö itse kotimaisia viljoja, enkä maitotuotteita missään muodossa. Lisäksi kiellettyjä ruoka-aineita on iso lista, jotka allergologimme suositteli jättämään pois. Toivon, että tämä "ruokavalio" jolla nyt olen auttaisi vauvan masuvaivoihin (on se auttanut´) ja ehkä veisi kilojakin pois minulta..

Heili + Irvin 6 vkoa (+ Edvin 1v9kk + Anton 6v)
 
Lilja kyseli ROTAROKOTTEESTA, resepti odottelee auton penkillä ja aiotaan tosiaan antaa tälle kakkosellekin. Kaksi edellista on kans sen saanut. Keskimmäinen eli tää edellinen vauva meillä sai sen, ei oireillut mitenkään rokotteen antamisesta, joskin meillä yksi norovirus-mahatauti on ollut hänen elämänsä aikana, mutta ei rotaa eikä sitä meille haluttaisi nytkään. Sukulaisten lapsilla ollut pienenä (kaksoset) paha rotavirusripuli ja ovat olleet sairaalassa..Ja olen kuullut muitakin tuttujen lapsia!
 
Iltaa, muu perhe (esikoinen ja mies) saunassa ja vauva nukkuu sisällä vaunuissa joten mulla hetki aikaa koneelle..

Rotarokotetta ei oteta, ei kuulemma rintaruokitulla ole niin tarpeellinen. Esikoinenkaan ei sitä ole saanut ja edelleen (2-vuotias) ei ole sairastanut ainuttakaan mahatautia vaikka kerhoillaan ja vauvauidaan säännöllisesti eli tartuntatilaisuuksia kyllä olis.

jaahas, vauva itkee joten lyhyeen jäi viesti.
 
eilen illalla tuli kaverilta viesti että oli synnyttänyt terveen pikkuruisen tytön :heart:

tänään toinen ystävä soitti, oli synnyttänyt pikkuruisen pojan mutta kuolleena. täysiaikainen. napanuora viidesti kaulan ympärillä, eli ilmeisesti sen hapenpuutteen takia saanut pieni sydänkohtauksen :/ :'(

kyllä tuli rutistettua Mineaa ja Miskaa toisenkin kerran sen puhelun jälkeen.
 

Yhteistyössä