**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Onnea sh :flower: =)
Ja onnittelut myös muille vauvansa saaneille :flower: en jostain syystä pääse laittamaan viestiä odotuspuolen ketjuun. Sanoo aina vaan että viestin tallennus epäonnistui.. :/


Marika: Kokeile muroja marjakeiton kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Pulttis älä stressaa siitä painonnoususta, vaikka se vaikeaa onkin. saako teillä tyttö lisämaitoa?
ei siis saa lisämaitoa. saanut sairaalassa vaan kerran.
eli rintamaidolla ollaan menty ihan imettämällä.
oletko sä antanut ihan korviketta pullosta vai miten lisämaitoa?
olisi hienoa imettää vaan, mutta toki ajattelen tytön parasta.. :ashamed:
 
sh07 paljon onnea :flower: :flower: :hug:
Tuosta jälkivuodosta kun olette puhunut, niin katsoinpas tuossa esikoisen korttia, mulla kesti sillon vaan 1½viikkoa. Ja seksielämästä meillä se jo on jonkun aikaa sit vähentyny, mä en tunnu nauttivan niin, vaikka tietää että kohta ku vauva syntyy niin sit on pakollinen tauko. Nautitteko te muut seksistä ennen synnytystä, vai tuliko "outoja" tuntemuksia?
Huomenna aamulla äippäpolille käymään, odotan jo suuresti.
Hippo 41+3
 
sh07 onnittelut ihanasta neitokaisesta! :heart:

Pulttis Meillä oli pojalle tullut viime kerralla painoa 160g/viikko ja oli neuvolatädin mukaan vielä ihan riittävää nousua. Eli mun mielestä toi teiän neidin paino on noussut ainakin saman verran kun meillä viimeksi. Ja tietty hyvä kun sitä nyt seurataan vähän useammin sitten. =)

Aika lohduttavaa kuulla, että muillakin täällä on vatsavaivaisia vauvoja. Munkin varmaan pitäis kokeilla tuota maidon poisjättämistä. Mutta kun eikös siihen kuulu sitten tosi paljon tuotteita, kun niin monessa on niitä maidon ainesosia. Mutta ehkä sitä täytyy koittaa, koska nyt on taas ollut niin pahana tuo itkuisuus, että |O |O |O . Eilen ilta oli oikein huippu, kun poika huusi 2 tuntia ihan täydellä teholla ja esikoinen 1v9kk ei pystynyt siinä melussa alkaa nukkumaan niin oli riemu valmis. Mutta jospa se tänään olis helpompaa, toivon niin! :kieh:
 
Kiitos kaikille, jotka antoivat vinkkejä ja neuvoja tuohon sulkijalihasongelmaan. Olen vähän yrittänyt treenailla lihaksia, mutta välillä tuntuu, että en 'löydä' koko lihasta. Mutta toivottavasti tosiaan helpottaa. Pitää vain syödä jotain tiukkaa tavaraa, että ulostekin on sitten kovaa. :LOL: :LOL:

Marika75 mitenkä nuo soija- tai kauramaito murojen kanssa. Saakohan niitä käyttää? En kyllä tiedä miten karseille nuo maistuu. =)

Ei vissiin ole vähän herkkää täällä. Mietin seitsemän vuoden päähän meidän tytsyä menemässä ensimmäistä päivää kouluun ja niagara on valloillaan. Sitten mua alkoi itkettää, kun siirsin kuvia kamerasta koneelle ja näin ne ensimmäiset valokuvat peipistä ja ajattelin että se on jo nyt niin 'iso' verrattuna siihen kun se syntyi ja kasvaa aivan liian äkkiä (ja peipi on huomenna viikon vanha). Vielä yksi itku tuli siitä, kun mietin peipin kantapäätä ja sitä, miten se ihan hetki sitten vielä oli mun masussa potkimassa tuonne kylkeen. Ikävä mun masupeipiä. Ja arvatkaa, mitkä :'( :'( :'( täällä taas on kun kirjoitan tätä. Onko muilla hormonit vähän pinnassa? Onneksi mies on aivan ihana ja ymmärtäväinen (vaikkakin se luulee, että mulla on joku hätänä, kun pillitän).

Yksi outo juttu muuten. Minusta tuntuu, että miehelläkin on aistit ja herkkyys reagoida parantuneet peipin myötä. Ja se tekee sanomatta asioita, joista ennen piti sanoa sata ja tuhat kertaa eikä sittenkään tuntunut menevän perille. Toivottavasti tuo on pysyvä 'vaiva'. ;)
 
marika75: soija- kaura- ja riisimaitoja on..mutta maku ei oo kovin kummoinen. Itse maito allergisena laitan murojen joukkoon omenamehua :whistle: :p Kauramaitoa käytän kun leivon tai teen esim. riisipuuroa. Sillon ei mausta huomaa et ei oo käytetty tavallista maitoa.

Pulttis: meidän neiti painoi syntyessä 3300g. Äitiysneuvolan kotikäynnillä 12päivän ikäisenä painoi 3500g ja lastenneuvolan kotikäynnillä 18päivää vanhana oli painoa jo 3860g. Meidän neiti ainakin on ollu ruoka-aikaan kotona.. Ens viikolla on 1kk neuvola ja sit saadaan taas uudet mitat, myöskin pituus.

Sokerinhimo on myöskin täällä valtava. Raskausaikana teki mieli herkkuja 24/7, meinasin kerran alkaa jopa tyynyliinaa järsimään kun mun mielestä se tuoksui vanilijajäätelöltä.. :ashamed: :LOL: Luulin ja toivoin et synnytyksen jälkeen ei enää samalla tavalla tekis mieli syödä herkkuja, mutta toisin kävi..
 
Nam, olipas hyvää juustokakkua, kun tekaisin kokeeksi, josko sellainen olisi yksi tarjottavista pojan kastajaisissa :p

Seksielämästä on ollut juttua. Meillä se suuri askel synnytyksen jälkeen otettiin pari viikkoa sitten. Aika oudolta se kieltämättä tuntui... Sattuikin aikalailla, vaikka lotrattiin mun toiveesta oikein kunnolla liukastevoiteella. Kipu tuntui aivan jossain tuolla syvällä, mutta onneksi se loppui pikku hiljaa, kun rentouduin. Mietin vain, että kuinkahan kauan sitä seksiä tuleekaan jännittämään :whistle: P.S. Jälkitarkastus on mulla vasta viikon päästä, mutta kun mitään repeämiä eikä tikkejä mulle tullut, niin ajateltiin kokeilla :p

Onkos muilla muuten paino tippunut? Mulla se on jämähtänyt niihin lukemiin, mitä oli sairaalasta lähtiessä. Syön kyllä kuin hevonen, että maito riittäisi (poika kasvaa älytöntä vauhtia= 3 viikossa oli tullut painoa yli kilo!), mutta eikös imetyksen pitäisi myös viedä energiaa. Tosiaan kaikki makeat olen jättänyt pois tuon poitsun mahavaivojen vuoksi, joten herkuistakaan painon paikallaan pysyminen ei voi johtua.

Marika75, itse olen nyt käyttänyt soijamaitoa ja -kermaa sekä syönyt soijajogurtteja, kun jätin maidon pois. Pelkiltään soijamaito ei hyvälle musta maistu, mutta ruoissa ei eroa huomaa. Muista syödä sitten kalkkia, jos jätät maitotuotteet pois!

Poika on iltapäivän ja tämän illan vain nukkunut ja syönyt. Satavarmasti se on sitten yöllä virkeä kuin peipponen. Ajattelen vain, että kun kerrankin nukkuu, niin antaa nukkua, sillä yli kahden tunnin unet ovat meillä luksusta! Ja voihan se olla, että eilinen vyöhyketerapiakin vaikuttaa.

Mutta nyt salkkareita katsomaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Pulttis älä stressaa siitä painonnoususta, vaikka se vaikeaa onkin. saako teillä tyttö lisämaitoa?
ei siis saa lisämaitoa. saanut sairaalassa vaan kerran.
eli rintamaidolla ollaan menty ihan imettämällä.
oletko sä antanut ihan korviketta pullosta vai miten lisämaitoa?
olisi hienoa imettää vaan, mutta toki ajattelen tytön parasta.. :ashamed:
no mulle oli hiton kova paikka ettei täysimetys onnistunutkaan. ei onnistunut myöskään esikoisen kohdalla. mutta sitten aloin miettiä että eiköhän se pääasia ole että lapsi saa tarpeeksi maitoa, ei se miten mun egoni kestää.

Miska sai pullosta vähän lisämaitoa ennen imetyksiä pari kertaa päivässä, että oppi täyttämään mahansa rintamaidolla. imetyksen jälkeen pumppasin sitten että rinnoille tuli viestiä "LISÄÄ!" mutta reilun viikon jälkeen en enää jaksanut pumpata joka imetyksen jälkeen kun pitäisi tehdä kotihommiakin :whistle:

eli korviketta on saanut sekä Aventin rintaa mukailevista pulloista että hörpyytysmukista, sekä sitten pumpattua maitoa mikä nyt on rinnoista irronnut + kertynyt maidonkerääjään imettäessä.

sanoiko terkkari mitään että pitäiskö lisämaitoa antaa tytölle? mä myös tehostin imetystä, eli vaihtelin rintaa useasti, jos vauva nukahti imetyksen aikana, herätin ja kiristin imetystahtia puoleentoista, pariin tuntiin. meillä myös pesittiin öisin, eli nukuttiin iho ihoa vasten, vauva vaippasillaan. se laukaisee lapsessa imemistarvetta ja nostattaa äidillä maitoa.

ja painoa ei kuulemma voi verrata kauheasti vauvasta toiseen kun se on aina suhteessa pituuteen. mutta yleensä mulle on sanottu lähteestä riippuen että 125g-170g/vko ois hyvä painon nousta.

monilla on kuitenkin se, että kunhan vauvan painon saa nousuun lisämaidolla, sen lisämaidon voi jättää sitten pois :)
 
Ai niin, tutista piti sanomani, että olipa helpotus, että otimme sen käyttöön. Nyt ei ole enää sellainen "paniikki" kuin aiemmin, että eikö toi ikinä ole hiljaa! Yksikin aamu, kun olin tosi väsynyt ja neiti halusi herätä klo 9, niin sain tutin voimalla jatkamaan unia klo 11 asti B) Olen toistaiseksi yrittänyt silti rajoittaa käyttöä iltaan/yöhön, saas nähdä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Pulttis älä stressaa siitä painonnoususta, vaikka se vaikeaa onkin. saako teillä tyttö lisämaitoa?
ei siis saa lisämaitoa. saanut sairaalassa vaan kerran.
eli rintamaidolla ollaan menty ihan imettämällä.
oletko sä antanut ihan korviketta pullosta vai miten lisämaitoa?
olisi hienoa imettää vaan, mutta toki ajattelen tytön parasta.. :ashamed:
no mulle oli hiton kova paikka ettei täysimetys onnistunutkaan. ei onnistunut myöskään esikoisen kohdalla. mutta sitten aloin miettiä että eiköhän se pääasia ole että lapsi saa tarpeeksi maitoa, ei se miten mun egoni kestää.

Miska sai pullosta vähän lisämaitoa ennen imetyksiä pari kertaa päivässä, että oppi täyttämään mahansa rintamaidolla. imetyksen jälkeen pumppasin sitten että rinnoille tuli viestiä "LISÄÄ!" mutta reilun viikon jälkeen en enää jaksanut pumpata joka imetyksen jälkeen kun pitäisi tehdä kotihommiakin :whistle:

eli korviketta on saanut sekä Aventin rintaa mukailevista pulloista että hörpyytysmukista, sekä sitten pumpattua maitoa mikä nyt on rinnoista irronnut + kertynyt maidonkerääjään imettäessä.

sanoiko terkkari mitään että pitäiskö lisämaitoa antaa tytölle? mä myös tehostin imetystä, eli vaihtelin rintaa useasti, jos vauva nukahti imetyksen aikana, herätin ja kiristin imetystahtia puoleentoista, pariin tuntiin. meillä myös pesittiin öisin, eli nukuttiin iho ihoa vasten, vauva vaippasillaan. se laukaisee lapsessa imemistarvetta ja nostattaa äidillä maitoa.

ja painoa ei kuulemma voi verrata kauheasti vauvasta toiseen kun se on aina suhteessa pituuteen. mutta yleensä mulle on sanottu lähteestä riippuen että 125g-170g/vko ois hyvä painon nousta.

monilla on kuitenkin se, että kunhan vauvan painon saa nousuun lisämaidolla, sen lisämaidon voi jättää sitten pois :)
kiitos taas :flower:

ei sanonut että täytyy antaa lisämaitoa lähinnä suositteli kokeilemaan jos sillä saisi tytön paremmin täyteen ja sitä painoa lisää-
tyttö kun on edelleen vähän keltainen ja ei niin ahkera syömään aina. :whistle:
ajattelin kokeilla ensi viikkoon vielä omalla maidolla. jos sitten neuvolassa edelleen sitä mieltä että liian vähän painoa niin sitten annan korviketta vaikka kerran/kaksi päivässä.
kyllä tää kuitenkin syö äitiä :ashamed: :'(
 
sh07 Paljon onnea ihanasta neidistä :heart:

Pulttis Minusta tuo painonnousu kuulostaa oikeenkin hyvältä. Täällä terkka sanoi, että kaikki 100-300g/viikko välillä on normaalia painonnousua. Itse olen joutunut antamaan lisäruokaa, kun Onni oli alkuun vielä niin keltainen sen valon jäljiltä ja paino ei noussut juuri ollenkaan. Meillä käytössä Nan, Tuttelista tuli mahavaivaa. Välillä täällälkin on paha mieli, kun oma maito ei riitä, mutta kun katsoo tuota supertyytyväistä kellukkaa niin tajuaa, että tärkeintähän se on, että lapsi saa ruokaa tavasta riippumatta :heart:
Pumpattu on täälläkin maidon lisäämiseksi, mutta kovasti tiukassa tuntuu tuo eväs pumpulla olevan. Muutama tippa tulee pumpulla, käsin saa kylläkin lypsettyä.
 
iltaa vaan kaikille!!

Tulin vaan tänne nyt laittamaan viimeisen viestin vähään aikaan, sillä huomenna suunnistan aikaisin aamulla naistenklinikalle käynnistykseen. Seuraavan kerran siis kommentoin täällä juttuja vauvautuneena... :D :heart:
Toivottavasti en joutuis kauaa kärvistelemään siellä sairaalassa ilman nöttöstä.

No, ilmoittelen sitten että miten kävi. :wave:

Elzibelzi & Nöttönen 42+0
 
Elzibelzille onnea matkaan!

Ihanaa, hyvä yö takana! Poika ei huutanut illalla eikä yöllä, ihan ihmeellistä! =) Aamulla oli koko perhe sirkeitä ja iloisia. =)

Seksielämä on yhä nollissa. Ajattelin odottaa jälkitarkastukseen asti, en uskalla sitä ennen alkaa vehtaamaan. Sen verran noita tikkejä tuonne alakertaan kuitenkin tuli..

Kiitos kaikille noista maidottoman elämän vinkeistä! Yllättävän hankalaa se on, näin yhden päivän kokemuksella... :whistle: Piti oikein miettiä aamulla, että mites aamukahvin nyt joisi...join sitten mustana ja voi YÖK! :kieh: Ehkä siihen tottuu, tai sitten hommaan noita soija- tms maitoja.

juuri olen huomannut sen saman erittäin oudon ilmiön miehessäni minkä sinäkin...Mieheen on tullut ihan erilailla aloitekykyä, liika marina kotitöistä on kadonnut (ei kaikki, mutta just se ärsyttävä liika osa sitä) ja mies ottaa hommiin kiinni. Häpeäkseni myönnän, että koskaan aiemmin ei meidän tiskipöytä ole ollut näin kiiltävä kuin nyt miehen ollessa "kotiorjana"! :LOL: :ashamed:

Onkohan ulkona kylmä..ainakin on ihana auringonpaiste! =)

Marika ja heppu tasan 1 kk :flower:
 
huomenta

täällä tapahtui illalla ihme. :xmas:
yht´äkkiä maito nousi kunnolla. ollut siis kai tarjonta tytön tarpeisiin liian pientä ja siksi ollut tyttö känänen/levoton muutaman päivän :whistle:
joten äiti on enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseen. ja tyttö näyttää kanssa olevan hyvinkin tyytyväinen :heart:
oli jopa rauhallinen yö sitten pe jälkeen :whistle: tosin mies rupesi häiriköimään kun mentiin nukkumaan
:kieh:
ja siitä päästäänkin itse asiaan, seksielämään tai siihen elämään mitä siis tästä talosta ei löydy tällä hetkellä ollenkaan B)
sana seksi tuli mun mieleen/esille vasta tällä palstalla joten se kertonee paljon
:LOL: :LOL:

omasta painosta täällä ollaan vielä +2kg lähtöpainosta. eli musta aika kivasti laskenut (n. 12-13kg).
se 2 kiloa tuntuu olevan tiukassa, tosin karkit/sipsit ja muut herkut maistuneet turhan hyvin. mutta mä yritän nauttia äitiydestä vaikka se välillä omine harmeineen vähän vaikeaa onkin. ;)

Elzibelzi onnea synnytys matkalle. oletkin jo sairaalassa varmaan. :wave:

RUOKAVALIOSTA: mun täytyy kyllä sanoa että olen aika vapaasti syönyt ja juonut vaikka mitä ja en ole huomannut että tyttö saisi kauheaa hepulia mistään.
ruisleivästä meni oma maha aivan sekaisin joten sitä olen rajoittanut tosi paljon, samoin kahvia juon kupin päivässä. maitoa olen juonut joka päivä 1-4dl, juustoa syön jne..
ainoastaan tulisia ruokia en ole syönyt enkä suklaata.
eli saan kaiketi olla onnellinen tilanteestani- sillä en voisi kuvitella eläväni ilman maitoa esim.


me tunnin päästä suunnataan vauvan kanssa matka kaverin luokse jossa 10kk tyttö. ihan kiva on ollut seurata miten tyttö on kasvanut. kauheinta on tajuta että se vasta syntyi mun mielestä ja nyt jo kävelee :whistle:

mutta, mä voisin vaikka hampaat pestä ja harjata tukkaa.. :xmas:
moikka :wave:

t. pulttis ja tyttö tasan 3 viikkoa :heart:
 
onko kenelläkään tietoa mitä allergia lääkettä saa syödä imettäessä???? :attn: :attn: :attn:

mulla aivan kauhea allerginen nuha. olisi pakko saada otettua jotain.
kotona yhtä lääkettä, ohjeessa lukee että ei ole tutkittua tietoa vaikutuksesta imetykseen ja lääkärin opastuksella/määräyksellä saisi ottaa kai.. :whistle:

t. pulttis jolla nokka vuotaa ja aivastus lentää 200 km tunti vauhtia :kieh:
 
Huomenta!

Isot tsempit ja onnea matkaan Elzibelzille! :wave:

Sh:lle paljon onnea ihanasta prinsessasta!

Meillä kaikki hyvin. Tuntuu, että vauvan mahavaivat vähentyneet, vaikkakin iltaisin on välillä aika kärtsy muuten vaan. Tuntuu, että se johtuu siitä, ettei pieni osaa nukahtaa ilman rintaa. Sitten vaan tankkailee pitkin iltaa ja on ihan ähkyssä ja pulauttelee sitä mukaa.

Jännä, kun tuntuu, että poju ihan kasvaa silmissä. Esikon ja tokan aikaan tuntui, että vauva ei kasva ollenkaan ja koko ajan vaan odotti, et ne kasvais ja oppis uutta. Ei osannu nauttia siitä hetkestä.

Plääh, tää kirjallinen ilmaisu ei nyt oikein luista tähän aikaan aamusta :ashamed: .

Juuri meilläkin ollut havaittavissa miehessä enemmän oma-aloitteisuutta. On kyllä tosi ihanaa, ettei aina tarvitse olla sanomassa.

Pulttis kiva, että nyt parempi mieli ton maitoasian suhteen. Mä oon kyllä sitä mieltä, että nykyään tuijotetaan liikaa niihin käyriin. Äiti kuitenkin parhaiten tilanteen tuntee.

Ei tästä nyt tuu mitään, palataan myöhemmin!

Lilja ja pikku-ukko 4vk
 
Pulttis, soita tetralogiseen (?) ja kysy. mun muistaakseni aika rajatut oli allergialääkkeet imetysaikana.

ja meillä ainakin nuo maidonnostatuskeinot toimi, nyt tulee tosi hyvin maitoa (paitsi ei pumpulle) mutta ei se lisämaitokaan haittaa varmastikkaan tee.
 
sh07 onnea tytöstä :flower: :flower: :heart: :heart:

Ja muuta en sitten taas ehdikkään kirjoittaa, poju vaatii huomioa taas ja sitten jos saisin tuon ähkyttimen nukahtamaan jossain vaiheessa niin olisin ikionnelinen että saisin itsekkin nukuttua hetken :) Eilen poika valvoi klo 16-22.30...ei zeesus jos tää meno jatkuu niin multahan lähtee taju, onneks mies sentään on jo viiden jälkeen kotona osallistumassa pojan viihdytykseen. Tänään onkin neuvola ja sitten pitää mennä kirkkoherran virastoon juttelemaan ristiäisistä, jotka siis on lauantaina.

:attn: illalla mä meen treeneihin :attn: Arvatkaan olenko odottanut tätä hetkeä B) Mutta vain kevyesti kokeilemaan, pelkkä varusteiden pukeminen saa varmasti hien pintaa, ja muutenkin pitää vielä varoa, mutta pääasia että pääsen kokeilemaan ja huomenna voin sitten tulle tänne tilittämään kuinka kipeä olen :LOL: :LOL:

Anteeksi omaan napaa vaan.... :ashamed:
 
Olipas yö. |O Nukkumaan päästiin vasta puolilta öin ja klo 04 neiti aloitti ähisemisen ja kiemurtelun masuvaivojen parissa eikä tutti tietenkään pysyny sen suussa. Nuku nyt siinä sitten. Eikä väsytä yhtään... Munkin pitäis varmaan testata toi maidoton ruokavalio. :/
 


Mahtavaa huomenta kaikille! =) Kuten näkyy, niin hyvin nukuttu yö on takana. Yöt meillä on menneet kyllä aika hyvin aiemminkin, mutta viime yö erityisen hyvin. Vauvan kanssa ollaan vierekkäin jo viikkoja yöt kyhnötetty, sillä siten itsekin saan edes hieman nukuttua. Näin päivisin poika sitten nukkuukin omassa kopassaan.

Ja ehkä siitä vyöhyketerapiasta onkin ollut hyötyä mahavaivoihin, sillä eilen ja tänään poika on todellakin nukkunut kopassaan. Yleensä hän on herännyt jo viisi minuuttia sinne laiton jälkeen, mutta eilen nukkui putkeen jopa neljä tuntia ja nytkin on vedellyt jo tunnin. Örinöitä sieltä kyllä välillä kuuluu, mutta ei ole ihmekään, kun kakkaa ei ole maanantain jälkeen näkynyt.

Tuttia meillä ei ole äitin sinnikkäistä yrityksistä huolimatta opittu syömään. Kun olen ollut varma, ettei poika nälkäänsä itke (= en siis vieläkään tunnistä nälkä- ja mahaitkun eroa!), olen työntänyt, tai oikeastaan pitänyt tuttia pojan suussa, mutta huuto on vain yltynyt. Kohta ajattelin luovuttaa, sillä en halua itkettää lasta "turhaan"... :ashamed: Eipähän sitten tarvitse miettiä aikanaan, miten tutista päästäisiin eroon.

Mutta nyt pikaisesti siivouspuuhiin, kun poika kerran viikkoihin nukkuu pitempiä pätkiä ja päästää näin äitin sylittelypuuhista kotihommiin!

...juuri, on ne vauvat vaan niin ihania!
 

Yhteistyössä