** HUHTIKUISET 2010 **

nasumasunen mekään emme ottaneet Lotalle rotarokotetta lainkaan.

Helle ei ole meillä onneksi vaikuttanut yöuniin tytöllä, mutta selkeästi useammin viihtyy päivällä tissillä eli janoon taitaa osa maidosta mennä :D Illalla on käytetty tyttö suihkussa ennen nukkumaanmenoa kun on niin nihkeä nahka (vaikka päällä ei ole kuin vaippa jos sitäkään..) että jospa siitä jotain apuakin on ollut noihin yöuniin:) Tänään onkin jo paljon mukavampaa olla kun ulkona ei ole kuin reilu 26 astetta lämmintä edellispäivien reiluun 30 asteeseen verrattuna :D

MaMa ja Lotta 3kk+ :heart:
 
Kirjottelinkin jo tonne naamakirjaan Mandin 3kk lääkärineuvolan kuulumiset, ja laitetaanpa nyt tännekin! :)
Eilen siis neiti täytti 3kk enkä mä voi vaan millään tajuta miten tää aika on juossu näin nopeeta!? :eek:
Mutta joo, sitten niitä kuulumisia..

Neuvola Painoa oli 5095g (4355g), pituutta 59,2cm (55,3cm) ja pipo 38,8cm (37,6cm). Lääkärin vähäsanaiset terveiset kuului näin neuvolakortissa: "Terve tyttö. Kaikki kunnossa. Hyvin kasvanut."
Mandi höpötteli ja naureskeli kauheesti. Hekotteli myös pituutta mitatessa, vaikka pidinkin päästä kiinni. =) (Veljensä huusi samaisessa tilanteessa aina suoraa huutoo :D)
Sai nyt rotan toisen annoksen, sekä BCG:n. Rotan otti ihan hyvin, mutta piikistä ei tykännyt, kas kummaa.. Ajattelin, että rauhoittuukohan ilman tissiä piikin jälkeen, mutta aikas pian rauhoittu syliin. Huh!

Mandi on keksinyt sylissä ollessaan hyvää viihdykettä itselleen. Nimittäin oman vaippansa! Sitä se aina tuijottelee pää melkein polvissa, taitaa olla kivan värisiä vaippoja? :LOL:

Täällä odotellaan nyt innolla uusia rattaita! Tiistaina tilattiin BabyStylesta ja varmaan alkuviikosta pitäis olla täällä. Jei! =)

Meilläkään ei kyllä helteet vaikuta pienen yöuniin, äidin kylläkin! Sais jo loppua! :kieh:
Useana yönä oon aina jossain vaiheessa hipsiny alakertaan nukkumaan, siellä on NIIIIIN paljon viileempi. Ja mies sitten aina jossain vaiheessa aamua/aamuyötä kiikuttaa neitiä tissille :D
Päivällä tosin ei oo nukkunu pitkiä pätkiä, paitsi tänään. Nukkunu melkein taukoomatta jostain 11 asti.. :eek: Ainoo missä heräs, oli neuvola.

Katyana & Mandi 3kk 1pvä <3

 
HUH HELLETTÄ!!! Onneksi tänään on ollut vähän viileämpi päivä, alkaa käydä kunnon päälle nämä kelit. Toiset rakastavat lämpöä, mutta minun keho inhoaa fibromyalgian takia yli +25 lämpötiloja... Onneksi Pikkuista ei ole pahasti häirinnyt, unet päivisin vähän lyhyempiä, mutta muuten mennään kuten ennenkin.

Melkoinen hymytyttö täällä majailee. Tyyntyy myös helposti eikä ole tulistuvaa sorttia. Ihanaa vastapainoa siskolleen!!! Kahden pienen tulisielun kanssa arki olisi varmasti paljon vaikeampaa...

Kiinteistä kommenttia: ajattelin aloittaa sormiruokina kiinteät ja unohtaa soseet. Esikoisen kanssa tahittiin soseiden kanssa ja kaiken sen tuskan jälkeen olen päättänyt valita toisen tien tällä kertaa. Saa nähdä miten päätöksen kanssa käy, mutta tällä hetkellä ajattelen kiinteiden olevan ajankohtainen asia joskus ½v paikkeilla ja alusta asti omien käsien kautta pöperöt suuhun. Luin aiheesta hyvän kirjan "Omin sormin suuhun", jota suosittelen lämpimästi kaikille.

Uusia taitoja ovat monet vauvat oppineet kovasti ja vauhti vain kiihtyy lähiaikoina. Itse toivoisin Pikkuisen köllöttelevän vielä kauan kaikessa rauhassa ilman hoppua liikkeelle. Mutta kukin menee omaan tahtiinsa, haluaisi sitä vanhemmat mitä tahansa. ;)

Nyt untenmaille kun Pikkuinen sammui rinnalle.

Donu
 
Meillä mentiin nukkumaan eilen illalla n. puol kymmenen sit Luca heräs syömään vähän yli viis!! :D Ja seuraavaks ysin jälkeen.. Pikkasen tihrustin kelloo sillon viideltä et mitä hittoo, onko se todella jo noin paljon! Mutta kyllä vain :)

Mein poika on alkanu puklaileen hirveesti :/ Suurinpiirtein joka syönnin jälkeen hän pulauttaa ja välillä tuntuu et se on melkein jo enemmän oksentamista :( Täytyypi ottaa neuvolassa asia puheeksi seuraavalla kertaa..

Muuten tänne ei ihmeitä :) Minust tuntu hirveen surulliselta tai sellaselta oudolta lukea kun kaikkien vauvat jo leikki ja kääntyili ja pyrki istumaan ja ties mitä, mut sit oli ihana lukea kun joku en nyt muista kuka kirjoitti ettei vauvansa tee kyl mitää. Ni ei kyllä Lucakaan, sitä ei lelut paljo kiinnosta, ei käänny kyllä mihinkään..eikä ainakaan punkee istumaan.

Ei muuta ku hyvejä viikonloppusii kaikille! :)


jastu ja Luca 2,5kk
 
Ooh, ihanaa kun oli pilvinen päivä! Tosin edelleen kovin helteistä piisaa. Pakko sanoa mutta mä odotan jo kirpeitä syysaamuja :ashamed:

3kk neuvolassa saatiin toinen rota-annos ja piikki reiteen. Piikistä oli hieman kärttyisä lopun päivää. Mitat 63cm ja 6115g. Miinuskäyrällä edelleen mutta punttipaavo musta tuo tyttö silti on.

Jaahas, en ehdikään enempää :wave: :D
 
Merkkailen vain ja kerron, että täällä naureskellaan nykyisin aivan kunnolla ääneen ja tyttö juttelee aivan valtavasti kovalla äänellä! :heart: Haluaa kai saada omankin äänensä kuuluviin, kun äiti, isi, isosisko ja kissa pitävät ääntä omalla tavallaan. :LOL:

Tänään tyttö kääntyi selältä mahalleen, mutta hän oli jo kyljellään alkaessaan kääntyä. Pääsee kyllä myös itse kyljelleen, mut nyt olin itse laittanut tytön kyljelleen. Ei ollut vielä siis aivan tyylipuhdas kääntyminen, mutta pian sekin varmaan nähdään.

Nyt iltapalalle, kun vihdoinkin tyttö lopetti kahden tunnin tissiurakan..

Piipa + tytöt 2v9,5kk ja 3kk1,5vk :heart:
 
Täälläpä on hiljaista. :) Joel ei vielä naura muutoin kuin sille helistimelle, hymyilee kyllä paljon, hihkuu jne. Juttua riittää, kun sille päälle sattuu. Kaikki mielenkiintoinen saa kunnon hööhööhöö-ääntelyt osakseen. :D Leluihin tarttuu, ja rapsuttelee/tunnustelee pintoja esim. mahallaan ollessaan.

Ensi viikolla saadaan tietää 3kk-mitat, veikkaan että menee jo 6kg rikki. Oon nyt imettänyt kuukauden ilman rintakumeja, ja poika näyttää pulskistuneen nopsaan. :)

Eilen nukuttiin peräti 3h päikkärit Joelin kanssa. :eek: Milloinkohan viimeksi olisin itsekin saanut nukuttua noin pitkän unipätkän! Tänään taas Joel on nukkunut aamu 10 jälkeen ehkä tunnin yhteensä. :/ Yöllä heräilee todella usein, miks mun vauva ei nuku pitkiä pätkiä? :/

Mutta on se komee, isäänsä tullut. ;)


Empuuu ja Joel pari päivää vaille 3kk
 
Empuu missä Joel nukkuu yöllä? Omassa sängyssä vai sinun vieressä? Aiemmin tuli jo mieleen kun mainitsit Joelin viihtyneen hyvin kauppareissun rattaissa, että hänellä saattaisi olla vähän samantapaista vaivaa kuin meidän Pikkuisella. Eli silent-refluksi... Pikkuinen nukkumisiin ratkaisu on ollut päädyn korottaminen (sekä sängyn että vaunujen). Nyt nukkuu usein hyvin aamuyöhön pinniksessään, jonka päätyä on reilusti korotettu. Vaakatasossa mahanesteet meinaavat nousta ylös ja ressukalla on hankala olo. Silloin ei nukkumisestakaan tule oikein mitään. Ja väsyneenä kaikki on itsekullekin vaikeaa. Tsemppiä!!!
 
Donu Vieressä nukkuu, en oo jaksanut nostaa omaan sänkyyn, kun melkein aina siihen havahtuu. Kyl toi saattaa kolme-neljäkin tuntia nukkua ihan levollisesti, mutta loppuyö menee lyhyemmillä unipätkillä. Alkuaikoina nukkui pari kertaa 5h, nukkuis edes sen varran nykyäänkin.

Tuo, että Joel viihtyy nyt paremmin rattaissa kuin vaunuissa, johtuu mun mielestä siitä, että hän näkee paremmin ympärilleen. Kaupassa pitää laittaa kuomu ihan alas, muuten menee hulinaksi...Vaunuissa kohotin sitä yläpäätä, mutta en huomannut eroa, yhtä huonosti viihtyi.

Ei nuku Joel vieläkään. :kieh: Ensin pyöriskeli sen takia, kun oli kakka tulossa, mutta ei sitten sen jälkeenkään rauhoittunut. Uskaltaisko kokeilla taas... Riehunut menemään jo kaksitoista tuntia muutamilla miniunilla. :eek: Onko tuo kovin tervettä aivojen kehityksen kannalta tms. :ashamed:
 
Ei tuo nukahda ikinä. :headwall: Kiemurtelee ja kitisee. Cuplatonia olen antanut jo yli kuukauden verran, ja se auttoikin, mutta nyt on taas viikon verran ollut masuvaivoja. En kyl mielestäni ole syönyt mitenkään eri tavalla. Ainoa, mikä tulee mieleen, on se että D-tipat loppui. Annoin muutaman kerran Deetippoja ja sitten olin antamatta ollenkaan, kun mietin jos niistä johtuu. Tänään hain lisää D-tippoja. Ottaa aivoon, kun tuo ei nuku päivällä (ellen mä sit makaa tuntikausia sen vieressä!) eikä yölläkään pitkiä pätkiä. Univaje ja yöheräämiset on alkaneet viime aikoina tuntua, ekat kuukaudet meni vielä hyvin. Nyt ei jaksais millään noustan sängystä, illalla/yöllä saan tosi huonosti unta. Joskus nukahdan vasta 3-4 aikoihin ja Joel saattaa haluta sängystä pois jo kuudelta, hurraa. Siinä välissä kun herää sen tuhat kertaa...

Eniten pelottaa, että poika ei saa tarpeeksi unta, ja siitä tulee joku ADHD-tapaus tms. :ashamed: Jos sen aivot ei saa tarpeeksi lepoa jne.
 
Empuuu Jos Joel sattuisikin olemaan ADHD, ei se vähäisistä unista johdu. :hug: Oma esikoinen on ollut pienestä asti "ylivirittynyt", nukkunut vähemmän kuin monet muut ikäisensä ja ollut aina ikiliikkuja. Mielenkiinnolla odotan mitä hänestä isona tulee. :D Hän oli tissitakiainen pienenä, nukkui usein päiväunia sylissä kun muuten nukkuminen ei onnistunut, tulistui silmänräpäyksessä, ei nukkunut kunnolla pinniksessä jne. Monet asiat ovat vaatineet hurjasti aikaa. Esim vaunuissa ei pitkään aikaan osannut nukkua jolleivät olleet liikkeessä. Lopulta kun oppi nukkumaan vaunuissa, saattoi nukkua rauhassa pari tuntiakin, mikä oli aivan luksusta!!! Ei puhettakaan, että olisi itse nukahtanut riippumatta siitä miten väsynyt oli. Olin suorastaan vihreä kateudesta kun tuttavapiirin lapset tuntuivat nukahtavan itsekseen tai pienillä heilutteluilla uneen, nukkuvan pitkiä pätkiä ja äidit saivat rauhassa siivota ja hoitaa asioitaan, syödä, käydä vessassa jne. Epäilin jopa puhuvatko edes totta, voiko lapsi ihan oikeasti nukahtaa kun esim vain laskee hänet sänkyynsä ja laittaa unilelun kainaloon. Pikkuinen on todistanut, että kyllä tosiaan voi ja minä olen hämmentynyt miten helppoa pienen vauvan kanssa voikaan olla! Enkä enää ihmettele ollenkaan miten meidän arki on tuntunut niin utopistiselta tuttavapiirin silmissä. Puolin ja toisin on ollut vaikea ymmärtää arkea, kun näkökulmat ovat eronneet toisistaan kuin yö ja päivä.
 
Empuuu, ei meilläkään nukuta juuri päivällä. Normi pätkä on sellanen puol tuntia 2-3 kertaa päivässä, sit voi olla niitä 5min tirsoja. Joskus harvoin nukutaan pidempiä tai enemmän.

Täällä on nyt nukutta parina yönä sellaset 8h putkeen (öö ja mitä tekee äiti kukkuu myöhään pystyssä vaikka voisi nukkua) Ihan outoa. Tuntuu että ei ole löytänyt käsiään vielä, mutta silti meni tänään eteenpäin teki 90 asteen käänöksen ja jatkoi taas eteenpäin. Känntyillä ei osaa, sen enempää mitä on pitkään tehnyt siis kyljeltä kyljelle selän kautta.

Luksusta on se että mun jälkivuoto on vihdoin loppunut, johan sitä kestikin sen reilu 11vk. Meinas mennä hermo totaalisesti.

Unico ja Typy muutaman päivän vajaa 3kk
 
Reissusta kotiuduttu. Olipas paljon autossa istumista (385km suuntaansa), menomatka meni loistavasti koska lähdettiin klo 6.30. Molemmilla lapsilla siis jatkui yöunet. Tulomatkalla sitten pysähdeltiinkin useammin ja hermot meinas poitsulla mennä viimeisten 30km aikana. Kivaa vaihtelua kuitenkin oli kokonaisuudessaan =)

Tänään oli meidän 3kk neuvola. Uudet mitat oli 6690g ja 64,5cm, eli hyvin jatkaa kasvuaan rintamaidolla :p . Saatiin eka piikki reiteen ja rotarokotteen topinen annos. Nyt illasta oli poika ihan kuuma, joten annoin suosiolla supon yöksi. Eka suppo tosin tuli kaaressa kakan mukana ulos samantien B) .

Katyana oon itsekin tilannut babystylesta aikaisemmin jotain tarvikkeita ja tyytyväinen oon ollut palveluun.

Uudet imetysliivit tilasin netistä taas netistä. Todella nopeaa toimintaa ja kun vielä säästää n. 20? Suomen hintoihin verrattuna, niin ei voi olla kuin tyytyväinen. Kyseinen kauppa löytyy täältä: http://www.nursingbra-shop.co.uk/default.asp .

Poppeliini ja Eetu huomenna jo 3kk :heart:
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Empuuu kuulostaa raskaalta jos ei saa itse nukkua :p . Mutta en usko että se Joeliin vaikuttaa mitenkään negatiivisesti :heart: . Jotkut on vaan sellasia kukkujia..

Meilläkään ei Paavo vedä kunnon päikkäreitä kotona. Mut jos lähdetään vaunuilla johonkin niin uni korjaa miehen useikski tunneiks! Kotona vetää 3-4 kertaa päivässä 5-30 min tirsat ja sen jälkee jatkaa vaan naureskeluaan :p .

Osallistuttiin siihen pneumogokkirokotetutkimukseen ja saatiin eka tälli kohta kk sitte. Ja nyt onki jo päästy kk pidemmälle korvatulehduksettomana ku esikoisen kanssa, olen jokasesta päivästä niiiin onnellinen ja toivon ettei sitä kierrettä tulis!

Tuntuu ettei toi ukkeli ole myöskää syöny juur mitää nyt helteillä :| . Saas nähä mitkä on sit ens viikon neukussa, veikkaan et 8kg kieppeillä mennään.
Kiinteiden maistelukin meni jäihin hetkeks, äijää alko naurattaa se touhu niin kovasti et ei siitä tule mitään! Laitat yhden lusikallisen sosetta sisään, ni sitä tulee kauheen hekotuksen kanssa 5 lusikallista takas ku kuolaan löträäntyy :LOL: nice.

Huomen tulee jo 4kk täytee! Viel ei käänny ku masulta selälteen. Istua haluis kauheesti ja tilasinkin innoissani Bumbon, vain todetakseni et sen reidet on niin paksut ettei mahdu siihen :D .

Pistetään nyt herra punapäästä vielä kuva, nyrkinsyöntisession keskeltä.



Sonja&Paavo melkei 4kk
 
sonjasusanna :LOL: Mikähän tuossa keskisormessa on, kun Joelkin sitä aika usein esittelee?

Taidetaan ottaa tavaksi, että kun noustaan yöunilta, ollaan tunti hereillä, ja mennään takaisin nukkumaan. Tänään noustiin seiskalta (mä nukahdin ehkä neljältä...), ja kasilta mentiin takaisin sänkyyn, noustiin jälleen puol 12. B) Sekä Joel että mä nukutaan hyvin tuolla tavalla.

Joel tekee lattialla ryömimisharjoituksia, nyrkki suussa taas ja kamala huuto! :eek: :D Täytyy käydä nostaa pois, alkaa olemaan niin hurja meno.

Emilia ja Joel tasan 3kk
 
Hehhee, Joel oikein tosissaan yritti kääntyä masulleen lattialla, oli siis selälleen. Ei iiihan onnistunut, jäi sitten tyytyväisenä makoilee kyljelleen toviksi. :D On se ihana. :heart:

Muoks. Nyt 10 min myöhemmin kääntyminen onnistui, jes!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
poppeliini, miten osaat katsoa tuolta koot? kun ne on erilaisia kun täällä. Onko jossain joku muunto/vastaavuus taulukko?
Kupit menee samalla tavalla kuin Suomessakin, mutta ympärysmitta eri lailla.
Se menee näin:
34=Suomen 75
36= Suomen 80
38= Suomen 85
40= Suomen 90 jne.
Ainakin nuo Anitan-merkin (http://www.nursingbra-shop.co.uk/ShowDetails.asp?id=103) on tosi hyvät ja tukevat. Multa löytyy nykyisin mustat ja valkoiset =) . Esikoisen aikana ostin lastentarvikkeesta samanlaiset reilun 50?:n hintaan.
 
3kk-neuvola takana ja piikki saatu. Pikkuisen mitat 60,7cm 5850g. Käyrä on suoraa viivaa. Minulle tämä käynti oli monella tapaa "yllättävä". Vakiterkkarilla oli loma, joten pääsin seuraamaan toisen th:n työskentelyä. Pelkällä rintamaidolla hyvin kasvaminen tuntui olevan jotenkin yllättävää th:n mielestä. Kyseli joko kohta aloitan kiinteiden antamisen joka sekin tuntui tosi hassulta, Pikkuinen on vasta 3kk, kasvaa rintamaidolla hyvin, nukkuu hyvin; miksi olisin aloittamassa kiinteitä...? Vastasin, etten ennen kun tulee ½v täyteen, ellei jotain ihan ihmeellistä tapahdu. Ja lisäsin aloittavani sormiruuilla, joka sai th:n silmät laajenemaan. :whistle: Kehotin häntä lukemaan Omin sormin suuhun-kirjaa, sillä sellaisia ennakkoluuloja ja aivan täysin perusteettomia kuvitelmia hänellä tuntui asiasta olevan, että ihan ammatin takia olisi hyvä avartaa näkökulmiaan. Se mikä minua hämmästytti eniten oli, että th on nuori ja puhuu tavalla joka ei noudata tämän päivän suosituksia. Jos samaa tekstiä olisi tullut iäkkäältä th:lta en olisi ollut lainkaan näin yllättynyt. :/ Välillä todella ihmetyttää miksi edes suosituksia tehdään kun niitä ei tunnuta noudattavan... Saman paikkakunnan th:illa saa aivan erilaisia ohjeita samoista asioista ja mielestäni se ei ole hyvä juttu. Sekin tuntuu käsittämättömältä miten eri tavalla neuvola toimii eri puolilla Suomea. Ystäväni juuri hämmästeli miten täällä on raskauden aikana ultrattu 4kertaa, heillä päin 2kertaa, kokoarviota ei ole hänen paikkakunnallaan tehty ollenkaan jne...

Nyt siivoamaan kun on vielä rauha maassa!

Donu ja Pikkuinen päivää vaille 3kk
 
Iitun 3kk mitat on (tai no 4 päivää vajaa 3kk) 61cm ja 6100g ja py 40,6cm.
reipas ja jäntevä mimmi. kehuja sai kovasti ja ekan piikin. rotahan se siis jätettiin välistä.
täälä päin pyörii enteroa...karmeeta jos se meille eksyy :/ ja aivokalvontulehdustakin oikein epidemiana kuulemma :(
kääk sanon minä! :D

reissussakin käytiin ja matkat meni mahtavasti. lapset oli niin kiltisti. mutta on se vaan ihana palata aina kotiin :D
 
Ihanan viileä ilma! :heart: Yöunet ei kyl olleet yhtään sen paremmat, milloin mä saisin nukkua edes 4h putkeen?! Joel nukahti eilen vasta noin klo 22.30 :headwall: Emmä tiiä, oiskohan sillä niitä rintaraivareita, kun ei tissi kelvannut ja huudoksi meni jos tissiä yritti. Valvottiin sitten ihan suosiolla, sänkyyn mentiin sitten, kun poika meni hiljaiseksi (ei siis jaksanut enää seurustella eikä kiinnostanut lelut jne.)

Näin se Joel pyrkii istumaan.


E ja J 3kk2pv

Niin ja täällä tais sit alkaa menkat, jihuu. Onneksi ei satu mihinkään.
 

Yhteistyössä