Huhtikuun helmet 2011 ** joulukuussa **

Perjantai huomenta!

Itse en jaksa joka päivä käydä kirjottelemaan, ihmisen perisynti, laiskuus :)
Ja ei viitisi kirjotellakkaan kun mitään ei tapahdu, mahakas vaan jatkaa omia hommeleitaan masussa, touhuaa välillä ja sitten ottaa taas tirsoja.
Väliin saattaa olla pari päivää hiljasempaa, tuntuu vaan ihan muutamat pienet muksaukset ja sitten taaas pari päivää ihan hulvatonta menoa.

Sen olen huomannut että töissä se on aktiivisempi, aivan kuin se haluis osallistua lasten leikkeihin, varsinkin jos lauletaan niin silloin alkaa!

Eilen joulujuhlassa mun työkaveri ilmoitti että nyt on vika joulujuhla tällä kokoonpanolla muutamaan vuoteen, etä kuten huomaatte hannalla maha on kasvanut vauvan muodossa.
paljon sain onnitteluja vanhemmilta, osahan siitä jo tiesikin mutta osaa vanhemmista en ole
tuntenut niin läheisiksi että heille olisin kertonut.

Ja nyt on vaivaakin esinntynyt pari päivä, nimittäin lonkat ja takamus.
Lonkat ymmärrän mutta se takamus, miten se tähän liittyy?
Istuminen teki eilen kipeää ja ylösnouseminen vielä kipeämpää :|

Yöt on kanssa välillä aivan tuskaa, selkä on jo muutaman tunnin makamisesta ihan sökö, mutta kun yötä olisi jäljellä vielä useampi tunti niin siinä kerkeää miettiä vaikka mitä ja tuskatuttaa itsensä, olisi vauva jo sylyssä niin olisi joku jonka kanssa valvoa :)

Tiistaina on sitten meillä se rakanneultra, mulla se on erikoislääkärillä kohdun poikkeavuuden takia ja muutenkin olen tämmönen "jämäkasa" niin tiedä mitä se siellä utelee.
Mutta ollaan miehen kanssa päätetty että kysytään kumpaa siltä näyttäisi pukkaavan jos suinkaan saadaan tietää.

Viikot juoksee, nyt on kasassa jo 21+1, muistan kun jännitin viikot 7-10 että miten käy ja nyt jo näin pitkällä...
Ihanaa, meille tulee vauva!
Vaikka väliin sitä ei kyllä uskokkaan mutta sitten luen neuvolakorttia ja mahakas antaa lisäpontta mahasta jämerillä tömäyksillä :heart:
 
Hei vaan pitkästä aikaa!

Mä olen (sen kauhean horror-oksentelun jälkeen) voinut oikein mainiosti, siis fyysisesti. Ruoka maistuu ja kaikki hyvin. Välillä närästää aika paljon, mutta siihen auttaa Gaviscone. :) Takapuoli tuntuu puutuvan nopeammin kuin ennen, etenkin jos joutuu istumaan kovalla tai kovahkolla tuolilla. Hengästyttää hyvin helposti ja mahalaukku on pieni, pitää siis syödä ja vähän ja usein. Mutta mikään noista ei haittaa mua, sillä ne on niin pieniä ja kuitenkin hallittavia vaivoja! Otetaan närästyslääkettä, kävellään hitaammin ja istutaan pehmeällä. :)

Henkinen vointi on parempi ja huonompi. Edelleen ilmassa on pettymystä vaikeaan raskauteen ja pitäisi saada puhua neuvolapsykologin kanssa asiasta, jotenkin käsitellä kaikkea. Tilannetta sotkee kuitenkin se, että jouduin jäämään töistä pois. (Palasin oksentelun jälkeen töihin, olin 4 päivää ja jäin pois esimiehen kiusaamisen takia, joka johtui raskaudesta.) Tilanne on paha enkä usko palaavani enää töihin ennen äitiyslomaa, jonka nyt ilmoitin aloittavani varhennettuna 19.2. (Ei tätä tilannetta voi mitenkään sietää nimittäin...)

Onneksi mulla on hyvät tukijoukot ja laki puolellani. Asiaa pitää silti vielä selvitellä ja saikkuakin hakea uudestaan, kun en vaan pysty työntekoon siinä ympäristössä. Se on stressaavaa ja peittää muut murheet alleen hyvin tehokkaasti, vie yöunet, saa aikaan supistuksia ja päänsärkyä. Pääasia kuitenkin, etten joudu kohtaamaan tätä ilkeää ja epäreilua (sekä huonoa) esimiestäni. Tuntuuhan kaikki tämä silti kohtuuttomalta: odotan esikoista ja joudun koko ajan kärsimään. Milloin saan nauttia lapsestani ja keskittyä onnelliseen odotukseen?

Tämän kaiken keskellä yritän olla reipas, keskittyä omaan elämääni, ilonaiheisiin joita siinä on ja tulevaan jouluun. Pieni herramme kasvaa ja voi hyvin: pian olen jo äitiyslomalla ja kaikki tämä on pelkkä paha unimuisto vain!

Santtu ja katkarapupoika 22+4
 
Lumista joulunalusaikaa kaikille!

Santtu82 Onpa sinulla kurja tilanne töissä. Itselläni hieman vastaavaa kokemusta aikaisemmilta raskauksilta. Tosin tilanne ei ihan noin pahaksi ole mennyt, tai sitten olen vain röyhkeästi mennyt lääkäriin ja hakenut saikkua. Sellaiset seuraukset siitä on ollut, että mahdollisimman pitkään olen tämänkin raskauden pitänyt salassa. Olen miesvaltaisella alalla töissä, jossa äitiyslomien ei todellakaan pitäisi olla ongelma. Yksi nainen ehkä kerran kolmessa vuodessa on lomalla, ja työntekijöitä on kuitenkin yli tuhat.

Eilen sitten vein paperit pomolle, tosin pudotin ne hänen postilaatikkoonsa, joten silmästä silmään minun ei häntä tarvitse tavata. Lisäksi meillä oli tyky-päivä, jossa mun tilanne tuli ainakin 20 työkaverille selväksi, joten siitä ne juorut lähtevät liikkeelle. Kotiin jään viim. 21.2., samoihin aikoihin kun koululaiset aloittavat lomansa. Tod.näk. kuitenkin saikulle jo aikaisemminkin.

Tuolla tyky-päivillä tehtiin kuntotesti, ja minussa hieman herätti kummastusta. Vatsaympärys mitattiin ja painoindeksit laskettiin ilman, että mihinkään laitettiin ylös minun raskauteni. Mahtaa tulla hurjan huonoja tuloksia, kun tuo ympärysmitta alkaa olemaan jo melkoisissa lukemissa. Kahdesta asiasta olen tyytyväinen. Kahden kilometrin testin kävelin jopa nopeammin kuin moni mieskollega, yllättävästi meni vain vajaa 18min, ja verensokeri oli aamiaisen jälkeen mitattuna 4,1.

Lisäksi tuon kävelyn jälkeen mitattiin pulssi sellaisella mittarilla mahasta, ja johan tulikin lukemat. Luulenpa, että mittari otti vauvan sykkeen. Mutta jälleen testin tekijä sivuutti mun raskausasian.

Mutta nyt ei ehdi enempää, pitää hakea eskarilainen kotiin viikonlopun viettoon.

Scala ja Taimi Itunen rv 24+1
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä Joulun odotuksia kaikille!:flower:

Minullakin loppu osaaika työsopimus nytt jouluun ja sen jälkeen aattelinkin keskittyä vaan tähän huilaamiseen ja muutamiin koulutehtäviin, saa sitt nähdä käyköhän aika pitkäks... Pitäis tässä vuoden vaihteessa miehen kanssa tehdä muuttoa pois kaupungista ja landelle :) että on siinäkin puuhansa ja tekemistä.

Kävin tänään tekemässä viimeisiä jouluostoksia.. Tarkoitus oli yrittää pitää säästölinja mutta siellähän olikin jo alkanu ensimmäiset ALE myynnit, kyllä sielltä lasten osastollta vaan tarttu yhtä sun toista mukaan :)

Katottiin miehen kanssa eilen ohjelma lasten kehityksestä, ja siinä oli taas monella naisella vaikeeta imettää, osa huusi oikeen kurkku suorana kuin ottii niin kipeetä. Yhdellä mun ystävällä on myös kuulemma nännit ihan vereslihalla.. Mua alko jo oikeen pelottaa et onko se oikeesti usealla äidillä noin kivuliasta?? :/

jatketaan odottelua T Mamsen + pikkunen:heart:
 
Mamsen joutuuhan ne nännit siinä aika koville, mutta minulle annettiin sairaalassa jo rintakumit, jotka helpottivat vauvan imuotetta ja samalla suojasivat rintojen arkaa ihoa. Suosittelen kyllä, vaikka on niiden pesu aina muistettava ja meillä oli välillä siskon poikaystävää myöten etsijät niitä metsästämässä, kun väsyneenä jätin ne aina minne sattuu...

Santtu82 olen tosi pahoillani siun työtilanteesta. Miulla oli esikon aikaan aika samanlaista töissä, mutta kiusaajana ei ollut esimies vaan työkaveri. Kävin neuvolapsykologilla silloin purkamassa tuntemuksia ja jäin saikulle ennen äitiysloman alkua unettomuuden takia. Oli tosi kova stressi enkä saanut nukuttua kuin 3h/yö ja muutenkin työ esimiesasemassa kauhean vastuun alla oli rankkaa..ei paljon empatiaa keltään herunut vaikka miten oli raskasta.

Meille olisi tulossa toinen tyttö. Ihan sata prosenttisen varmaahan se ei ole, mutta samalta näytti mielestäni kriittiset paikat kuin esikollakin ja kätilökin oli samaa mieltä. Vauva potkiskelee kovasti, mutta viihtyy koko ajan perätilassa, mikä huolestuttaa! Onko muita, joilla vauva viihtynyt koko ajan perätilassa tai perätilasynnytyksen kokeneita? Turhaahan tämä on huolehtia näin aikaisessa vaiheessa, kun toinen ehtii tuolla vielä kääntyä sataan kertaan, mutta näköjään ei vaan halua! Tuntuu ilkeältä kun potkii kohdunsuulle ja virtsarakkoon :(.

Hemoglobiini oli edellisellä kerralla 97 rautalääkkeestä huolimatta ja jouduin käymään labrakokeissa testaamassa onko joku raudanimeytymishäiriö (ei ole vielä vastauksia tullut). Viime kerrallakin oli ihan samaa ja alimmillaan tais hemppa olla jotain 92. Pahoinvointiakin on vieläkin ajoittain, mutta onneksi vähenee koko ajan. Loppuraskaudessa varmaan taas pahenee kuten viime kerrallakin. Oon vaan niin vitun kypsä tähän saakelin oksenteluun ja yökkäilyyn!!!!!!!!!! :mad:

Hyvät joulut vaan kaikille ja iloista joulumieltä :)
 
ninapeppi Mä just tänään kattelin äitiystakkia, kun alkaa oleen viimeisessäkin päälle mahtuvassa takissa vetskari tiukilla. Mut siinä Mama liciousin mallissa oli ainakin niin vähän vuorta, että hyllyyn jäi. Pitänee ehkä ostaa reilun mallinen, joku halpa toppis tälle talvelle.
Santtu82 olenkin miettinyt mihin olet kadonnut kun ei ole sinua täällä näkynyt. Kurjalta kuulostaa kyllä tuo sinun tilanne. Että vielä töissäkin tuollainen tilanne :( Oletko kuitenkin päässyt neuvolapsykologin juttusille?
Scala no joo, voi tulla vähän vääristyneet lukemat jos ei raskautta huomioitu mitenkään :O
mamsen suosittelen nännien rasvaamista jo odotusaikana ja sitten imetyksen alkuun vaan Bebanthenia kehiin. Se on kyllä ihme aine ja auttaa kipeisiin nänneihin nopeasti ja tehokkaasti. ja siitä ei oo haittaa vaikka lapsi saa sitä suuhunsa. Mulla oli varsinkin esikolta tosi kipeet ja vuoti verta, mutta tuolla rasvalla homma helpottui nopeasti.
Dolores no tämä meidän otushan on kans koko ajan pystyasennossa ja mulla kans huoli siitä että se ei tajua kääntyä pää alaspäin ajoissa. En millään haluais sektiota. Mutta onhan tässä tietenkin vielä aikaa vaihtaa asentoa montakin kertaa... Ja mulla on tullut pahoinvointi takaisin. Puolilta päivin alkaa ja koko loppupäivän kestää. Ei oo vaikutusta syömisillä. Pahaolo tulee vaikka söis vähän tai paljon kerrallaan
Tänään kävin pikaisesti jouluostoksilla. Nyt olis sitten kaikki kasassa saa rauhoittua joulun odotukseen muilla tavoilla :xmas:
 
santtu82: Onpas todella kurja tilanne töissä. Muista tosiaan ensi tilassa hakea saikkua ja käydä juttelemassa asioista.

scala: Hitsit mitä toimintaa tykypäivillä. Sinäpäs olet sitkeä odottaja kun osallistuit kävelytestiin ja kaikkeen ihan noin vaan :) Täällä alkaa jo iskias ja liitosvaivat vähän vaivaamaan niin ei ihan hyviä tuloksia tulisikaan.

milas: joo niin voi tosiaan olla ettei ne harvat mammatoppikset ole mistään kotoisin ja kunnon kokoinen ale takki vaikka joulun jälkeen ostettuna voisikin olla hyvä ratkaisu tähän ongelmaan.

Minäkin sain ilmoiteltua töihin raskaudesta ja ihan hyvää palautetta tuli onneksi :) Tosin olen nyt hoitovapaalla niin ei silleen minua kaivatakaan niin aktiivisesti.
 
No heippa! Enemmänki käyn varmaan lukemassa ja kirjottelemassa tonne naamakirjan puolelle, mut tulin nyt tänne kertomaan kuulumisia :) Elmo potkii niin lujaa että näkyy mahan päältäkin jo nytkähtely ja tuntuu tietysti selvästi kun laittaa käden masulle. Vilkkain aika alkaa illalla ysin aikaan ja kestää jopa yhteen yöllä.. Koita siinä sit saada unta :p Pari pientä supistusta on tullu, ja sitte jokaöinen vaiva nykyään lonkkakipu. En tiedä sit mistä johtuu mut jossain vaihees kumpiki lonkka niin pirun kipee yöllä et pitää nukkuu hetken selällä ennenku uskaltaa taas kyljelle. Onneks ei tee pahaa nukkua selällä. Äitiyspakkauksen pitäs tulla ensviikolla, pääsee sit räpeltämään :) Sokerirasituskoe oli keskiviikkona ja eilen soitin tulokset, läpi meni hienosti. Ihanaa, ei tarvi totakaan enää stressata. Nyt makoilemaan ja leffaa katsomaan. :)

Napis ja Elmo 24+2
 
Äizikkä rupesi kyllä niin hymyilyttämään, kun luin itkuherkkyydestäsi :) Niin tuttu tunne ja samoin täälläkään ei sitä oiretta ole pojista ollut.
Nyt taitaa olla useampiakin meitä, joille tulossa vaihteeksi eri sukupuolta oleva vauveli.

Santtu82 tosi kurjaa, että joudut kokemaan näin paljon hankaluuksia ja vielä esikoisesta :hug:

Dolores mulla ei kokemusta perätilasynnytyksestä, mutta meillä tämä tyttö vihtyy nyt ainakin vielä perätilassa. Potkut tuntuu aivan tuolla alhaalla. Kaikki pojat meillä on kääntyneet jo hyvissä ajoin heti puolenvälin jälkeen pää alaspäin ja pysyneetkin niin, joten tämä ei tunnu ihan täysyn seuraavan veljien mallia. :) Tosin kuten sanoit, niin moneen kertaanhan ehtii vielä kääntyä ja toivonkin, että tyttö jossain vaiheessa hyvissä ajoin ymmärtäisi kääntyä oikein päin.

Adrianna ja kirppu-tyttönen 23+6 :heart:
 
Dolores Meillä poika oli koko raskausajan perätilassa. Koittivat sairaalassa kääntääkin muistaakseni rv 36, mutta eipä vaan poika kääntyny. Mä en halunnut synnyttää perätilassa olevaa alakautta, joten sain sektion. Nyt mua on alkanu pelottaa jos tämäkin vauva tykkää jäädä perätilaan enkä vieläkään halua synnyttää alakautta perätilassa olevaa. Mutta kun mulle jäi kammo sektiosta. Voi vitsi miten kipeä mä olin :'(
Nyt tämä vauva tuntuu olevan vielä mitenpäin milloinkin. Yks yö heräilin monta kertaa siihen kun vauva heitti kuperkeikkaa :) Ja potkuja tuntuu kumpaankin suuntaan vielä...

Mulla piti olla keskiviikkona sokerirasitus, mutta oksensin tiistain niin peruin ajan. Nyt se "ihanuus" odottaa ens keskiviikkona :x

Mua on alkanu närästää ihan kamalasti. Ja selkä on tosi kipeä. Sitten kun tuo poika kauheesti venkoilee ja laittaa vastaan niin on alkanu tulla supistuksia : /

Jaaha, taas mentävä

Donnanen rv 24+5
 
Tuska ja mylväys!

Koko päivä mennyt ilman pikkuhuosuja, kaupassakin piti käydä ilman!
Ihmettelein aamusta kun on nivuset niin kipeät ja kokeilin useat pikkarit läpi mutta kaikki hiersi joten lopulta oli lähettävä ilman niitä.

Kaupasta ostin TAAS kahdet uudet parit jotta kokeilen josko ois yhtään peremmat.

Kotiin tultiin ja nivuset oli tulessa, pistin miehen katsomaan näkyykö mitään poikkeavaa, ei näy.
Syötiin ja oltiin menosa päikkäreille ja tuska entistä kovempi ja yritin itse sitten tihrustaa pelin kanssa ja järkytys mikä näky :'(
Nivuset aivan punaiset pientä näppyä täys ja siten mieskin huomasi kun annoin sille hydrokortisoonia käteen että ei olekaan ihan ei mitään-kysessä.
Hän nimitti mut heti rupisammakoksi sen näyn perusteella, ei osannut kuitenkaan sanoa oliko ne rakkuloita vaan pelkästään näppyä mutta vaikuttaa ihan palovammalta.
Ja se rasvan laittaminen sattui.

Luulenkin nyt että se tuli pikkuhousujen kuminauhareunuksesta, voisko sille olla herkistynyt nyt, koska ne on olleet ennen mun parhaat pikkuhousut ja nyt tekivät tämmösen tempun.

Mutta nyt mennään vkonloppu ilman pikkuhousuja, haaroväli rasvassa.

Mahakkaalla ollut tänään hiljanen päivä, muutaman pienen tönäyksen olen vaan tuntenut.

Kaupasta piti saada ostettua uusi ihana Tutan body ja siihen kuuluvat velour-housut, keltaiset pohjaväriltään.

Mahakas 21+2
 
Nyt vasta jaksan paneutua kirjoitteluun! Eilen tultiin siis alkuillasta kotiin risteilyltä, ja koko ilta meni vain ollessa. Liitoskivut (kai) alkaneet tääläkin, nivusissa tuntuu sellainen hassu särky.. Vähän lihassäryn tyylinen, muttei aivan. Rasituksesta ne kivut vasta tykkääkin, eilinen käveltiin ankkatyylillä kun sattui niin mahtavasti! :D

Pari päivää on mahassa oltu hiljakseen, välillä tuntuu pieniä muljauksia, mutta muuten sielä ollaan ku huopatossutehtaalla! :D Kaveri oli ainakin rakenneultran aikaan poikittain masussa, jalat vasemmalla ja pää oikealla. Tiedä sitten oisko kääntynyt kun ei liikkeitä tunnu niin paljon..

Mulla kans tuota pikkuhousuongelmaa tuntuu olevan, nykyään tuntuu kaikki hiertävän ja siksipä yleensä kotona olenkin ihan ilman! Ei vielä sentään äitynyt yhtä pahaksi kuin Tikkipäällä!

Itkuherkkyydestä; alkuraskaudesta ei itsellä sitä juurikaan ollut. Silloin oli muuten vaan pinna vähän kireällä ja tiuskin ja äyskin miehelle. Nyt on sitten tullut kamalan herkäksi! Eilen katsoin Kummien joulukonserttia ja pillitin melkein koko ajan, vaikka mitään "liikuttavaa" ei olisi tapahtunutkaan! Ihan outoa yhtäkkiä tulla niin herkkikseksi! :D

Eilen poksui, mutta väsymyksessä unohdin senkin!

-Minki ja kanssamatkustaja 21+1-
 
Iltaa ja tervetuloa uusille, mukaan mahtuu hyvin (sanoo näin vasta itsekin äskettäin porukkaan liittynyt...)

Yritän muistella, että mistä on ollut puhetta... oon siis tarkasti lukenu, mutta vähemmän kommentoinut.

Kalsari-gallupista muistan miettineeni, että miksi tää aihe on niin vieras. Sitten tajusin, et mä oon jo niin pitkään ulkoillut niin, että oon laittanut sisähousujen, esim. verkkareiden, päälle vaan ne ulkoiluhousut. Ja niin meen pääosin nytkin. Siksi en oo kalsareita kylmästä säästä huolimatta miettiny. Tosin mulla on äitiyslegginssejä ja -sukkahousuja ja niitä käytän työmatkoilla bussissa. Mut mul on niin lyhyt matka pysäkille, että hyvin pärjää niin. Nyt vielä pärjään omalla talvitakilla mut mulla on äitiysmalli odottamassa. Tosin se on vähän isompaa kokoa ja jotenkin ohuempi joten toivon, et kovimmat pakkaset voisin kulkea omassa takissa.

Oliko se mamsen joka oli imetyksestä nähnyt telkkarista juttua, siis lapsen syntymästä jne. Katsoin saman pätkän (Teemalta?) ja tuli sen äidin vingahtaessa mieleen, että ei se imetyksen ekat pari kolme viikkoa mitään nautintoa ollut. Ite sain myös sairaalassa rintakumit, kun nännit oli jo melkein verillä, mut en kokenu, et niistä oli juuri apua. Samoin Lansinohia ja Bebanthenia meni urakalla, mut ei ne mulla tilannetta heti korjannu. Välillä pumppasin rintapumpulla ku se tuntu vähemmän kipeälle.

Kaiken kaikkiaan ku kaikki lähti sujumaan ja iho parani niin imetys oli mun mielestä helppoa ja miellyttävää, se ekat peri viikkoa oli vaan kivuliasta siinä ekoilla imuilla. Oon ite miettiny, et mun mielestä tosta asiasta voi sanoa vähän rehellisemmin synnytysvalmennuksessa jne. Ku jotenkin niissä oli vaan kuullu, et imetys ei välttämättä onnistu, mut sit tosiasiassa ainakin mun tutuista useampi on sen takia lopettanu, et teki vaan niin kipeää.

Toinen asia, mikä mulle oli yllätys, oli se synnytyksen jälkeinen kohdun painelu. Joku oli sanonu, et jälkisupistukset on kipeitä, mut mul ei niitä ollu. Sen sijaan se, et kätilö painelee kohtua tyhjäksi, tuntu tosi häijyltä.

Mut siis täytyy silti sanoa, et synnytys oli helpompi ja inhimillisempi asia mitä olin etukäteen pelännyt. Jotenki se luonto ja oma kroppa vain hoiti hommansa :) Ja imetys, se oli kans helppoa ja mukavaa (vaikka välillä sitovaa).

Itkuherkkyydestä on ollu puhetta ja täytyy sanoa, et mä oon herkempi ku yleensä. Siis liikutun tosi herkästi, en onneksi ihan kyyneliin. Varsinki lapsia tai raskauksia tai kuolemaa koskevat asiat saa vedet silmiin.

Tsemppiä kaikille teille kipujen kanssa kärvisteleville! Ite oon päässy aika helpolla tähän asti, vähän alaselkäkipua sillon tällön, mutta ei juuri muuta.

Joku tais puhua hengästymisestä ja sitä on kyl tullu parin viikon aikana tosi paljon. En tiedä onko maha kasvanu niin paljon vai hemoglobiini laskenu vai mitä, mut hengästyn tosi helposti ja puuskatan pienestäkin liikunnasta. Scala, olit hienosti jaksanu kävellä ja liikkua tyky-päivässä! Outoa ettei raskautta huomioitu, mut ehkä voit kysyä niiden tulosten saannin yhteydessä, et mites nää asiat vaikuttaa? Toivottavasti

Santtu82:lle tsemppiä töihin. Täytyy ite olla iloinen, että oma pomo onnitteli ku kerroin raskaudesta ja muutenkin työkaveirt on suhtautunu mukavasti. Ens vuoden puolella vien sitten neuvolan jälkeen palkkikseen noi paperit ja sieltä ne päätyy kelaan. Edellisellä kerralla meidän kela käsitteli tosi nopeasti paperit, päätös taisi tulla parissa viikossa ja pakkauskin vaan viikko sen jälkeen tms. Tosin tällä kertaa en taida pakkausta ottaa, ku ei ne kuosit ihan hirmuisesti innosta ja muut perustavarat jo on. Kävin vaatteita läpi ja meil olis yhden äitiyspakkauksen verran vaatteita vauvasta kokoon 68 joten eiköhän nillä alusta selviä :)

Mukavia joulunodotuspäiviä ja mahankasvatusta1
 
Heips!:) Valvottaa keskellä yötä ja vauvakin jytistelee masussa,niimpä istahdin kertomaan kuulumisia.Rakenneultra oli torstaina ja kaikki näytti olevan oikein hyvin masussa.Ja saimme POIKA-lupauksen!:heart:
Painoarvio oli n.390g ja sanoi että vauveli on n.viikon vanhemman kokoinen.No,jospa nyt tällä erää syntyisi sitten ajallaan,kun kaikki muut kolme ovat menneet yli la.n.:p Ultran jälkeen kävin ns.pelkokeskustelun kätilön kanssa.Kaksi edellistä synnytystä ovat olleet tosi rankkoja ja pieni pelon siemen itää,kuinka tämä kerta menee.Keskustelu auttoi oikeasti!Moni asia selvisi noista hankalista synnytyksistä vasta nyt jälkikäteen,kuten että ed. oli mennyt täysin ilman kivunlievityksiä,vaikka kestikin 28h!!!(sillonkin pyysin apuja,mutta ne jäivät sitten saamatta syystä tai toisesta) Olin saanut vain lihasrelaksantti piikkejä pitkin reisiä:LOL: Kätilö oli tosi mukava,ja kertoi kaikki mahdollisuudet puudutteista ja lupasi jotta toiveet varmasti huomioidaan tällä kertaa. Töissä raskauteen on suhtauduttu mukavasti ja päällikkö on ottanut hyvin tilanteen huomioon työvuorosuunnittelussa.
Nyt pitää yrittää nukkumista uudelleen.Ihanaa joulunalusviikkoa kaikille!!!:heart::heart::heart:

Maikki ja poika pikku-myy 21+1
 
Tervetuloa uudet =)

Itkuherkkyydestä on ollut puhetta.Ite oon aikamoinen itkupilli.Itken tosi herkästi.Mies ei osaa oikein aina suhtautua mun itkemiseen.Jos itken jollekkin ohjelmalle ni tuumaa vaan et eiköhän vaiheta kanavaa.
Ens vk:lla on eessä koululaisten joulujuhla.Menen ilman miestä sinne ja kysyinkin mieheltä et kuka siellä mulle nenäliinoja antaa.Itken varmaan koko joulujuhlan.

Eilen saatiin tehtyä joulusiivous =) Kuusi pitäis käydä kaatamassa metästä ja viedä sulamaan se kylppäriin.Koristellaan lasten kans se sitten.Leipomiset on vielä tekemättä,joten kiire taitaa tulla.Oon taas suunnitellut kaikenlaista tekemistä joista varmaan puolet jää tekemättä.

Huomenna ja tiistaina menen töihin,jippii =) En oo moneen kk:teen ollut töissä ja nyt saan vaihtelua arkeen.Työvuorot alkaa klo6.Joudunkin heräämään klo4 että kerkeen.Työmatkaan menee 30-45min.Riippuu vähän kelistä.Voin kyllä olla ihan rättipoikkiväsy ku pääsen töistä.Päikkäreitä ei varmaan ainakaan huomenna kannate nukkua jos meinaan ajoissa mennä illalla nukkumaan.

Hyvää sunnuntaita kaikille =)

Valkyria ja Masukki 24+5 (onkohan viikot oikein :LOL: )
 
Milas ja Adrianna en ole siis huolineni yksin :) toivotaan, että pikkuset tajuais kääntyä.

Donnanen sitä sektiota miekin pelkään. En haluaisi siihen millään joutua ellei ole tietysti parasta vauvan voinnin kannalta.

Kävin pelkopolilla juttelemassa edellisestä synnytyksestä ja samalla kysyin perätilasynnytyksestä siltä kätilöltä ja antoi hieman sellaisen kuvan, että miulle alatiesynnytys perätilavauvan kanssa olis mahdollinen, kun esikkokin tuli ongelmitta alakautta maailmaan. Sanoi, että olin edellisessä synnytyksessä kätilön kannalta ihannesynnyttäjä, kun kaikki kävi nopeasti ja helposti. Miulle sattui vaan kätilö, jolla taisi olla "hieman" huono päivä ja sen takia jäi trauma koko hommasta. Olen öitä valvonut ja miettinyt, itkenyt ja syyttellyt itseäni, et miksi asiat meni niin kuin meni. Auttoi kyllä tuo pelkopolikäynti vaikken siellä nyt ihan kaikkea avautunutkaan siitä kätilöstä. Nyt pitäis olla kaikkiin tietoihin kirjattu, että sama kätilö ei saa tulla miun synnytykseen ollenkaan ja otan mukaan vielä kaksi tukihenkilöäkin. Haluaisin, että seuraavasta kerrasta jäisi hyvä muisto ja minua kohdeltaisiin ystävällisesti eikä kuin olisin joku kävelevä paskakasa...

Merinen miustakin imetys oli mukavaa puuhaa ja yks päivä tässä just miehelle sanoin, et kohta saa taas pienen tuhisevan vauvan imetettäväks.. ja itkuhan miulta meinas tulla, ku mietin sitä. On se niin ainutlaatuista aikaa!! Totta, että ei siitä imetyksen kivuliaisuudesta paljon etukäteen missään sanota. Miulla oli esikolta ihan järkyttävät jälkisupistukset ja nehän kuulemma pahenee kerta kerralta..se kohdun painelu oli myös aiva hirveää!
Repesin siellä pelkopolikäynnillä, kun kätilö puhui "rieskasta haarovälissä". Se oli niin osuvasti sanottu ja kyllähän se aika hyvin sitä oloa alatiesynnytyksen jälkeen kuvasi.. :) :)

Dolores ja "Emppu" 24+6
 
Tulipa mieleeni että tehdäänko rakenneultrassa sisätutkimus "automaattisesti" vai pitääkö sitä pyytää?
Mulla olo aika hysteerinen noiden supistusten kanssa joita tulee pitkin päivää ja viimeyönäkin kolme niin ois kiva tietää ettei tuolla värkissä ois tapahtunu mitään aukeamisia tai laskeutumisia.

Tässä kun mahaa taas katselen se näyttää ihan normaalilta, ei lainkaan kasvaneelta mutta odotas pari tuntia niin se jysähtää tohon eteen taas, mikähön senkin tekee että aamusta se ei näytä lainkaan raskaus-mahalta?Ennestään omatut läskit vai *wirn*
 
no niin pikaista päivitystä, elikkä rv 24 alkaa.. :heart::heart: aika juoksee.. :) toivottavasti meneekin tällä tahdilla huhtikuun lämpimiin ilmoihin, siis täällä helsingin päässä on nyt yön ja päivän aikana tullu reippaat kymmenisen senttiä lunta; eikä loppua tunnu näkyvän.. :stick: ja pahentaa iskiaksen kiukuttelua toi lumessa tarpominen.. :headwall: alan olemaan tosi kypsä siis noihin hankiin.. :mad:
mutta voidaan leidit hyvin, tuun paremmalla ajalla kommentoimaan.. :wave:
 
Maikki-76 onnea poikalupauksesta :flower:

Tikkipää mulla ei oo tehty sisätutkimusta rakenneultrassa ilman erillistä pyyntöä. Mutta varmasti on vaihtelua riippuen paikasta ja lääkäristä. Mutta kyllä varmaan kannattaa pyytää tekemään sisätutkimus, että saa selvyyttä onko ne supistukset saaneet jotain aikaan kohdunsuulla.

Meidän kuopus täytti tänään 1v. ja kyllä on ihanhirmu nopeesti mennyt tämäkin vuosi. Äiti täällä taas hiukan herkistelee, kun ajattelee, että meidän "pikku vauva" on vuoden vanha. :D

Adrianna ja kirpputyttö 24+1 :heart:
 
Dolores Haze täälläkin ipana kolmatta viikkoa perätilassa, jättikohtuni ansiosta tilaa on reilusti kääntyillä, mutta aiemminkin pojat viihtyneet perätilassa. esikoiselta yritettiin ulkokäännöstä, tuloksetta. täytyy kyllä myöntää, että se sattui. poika ei hievahtanutkaan, vaikka operaatiota yritettiin useampaan kertaan rv 36. silloin kävin myös lantion kuvauksessa, josta selvisi, että jättimäinen perseen koko ei lohduttanut, vaan lantio oli kapea :D pelkäsin perätilasynnytystä aivan kuollakseni, mutta silloin myöskin raskausmyrkytys äityi niin pahaksi, että esikoinen syntyi sektiolla. leikkauksesta jäi hyvä mieli, eikä mitään pelkoja. jos oikeen muistan, niin olisiko huhtikuisten Minttu synnyttänyt lapsukaisen perätilassa? korjatkaa, jos muistan väärin..

Adrianna onnittelut tulevasta prinsessasta, varmasti uskomatonta :heart:

Santtu82 jaksamista sinulle, toivottavasti vastoinkäymisesi olisivat jo loppusuoralla ja pääsisit nauttimaan kasvavasta kummustasi. esimiehesi saisi viedä saunan taakse..

täällä täyttyi eilen rv 24, joten aiemmat punktiot eivät ole olleet aivan turhia, nyt, kun pikkumiehellä on jo 50% mahdollisuus jäädä eloon. lääkäri sanoi, että keskiviikkona annetaan keuhkoja kypsyttävät kortisoonit jo varuiksi, mutta toivotaan, että viikkoja kuitenkin kasautuu vielä ainakin 10, ja tietenkin mahdollisimman lähelle laskettua aikaa olisi mahtavaa päästä.

ketjun hiljaisuutta on ihmetelty, taitaa olla äizikän mainitsemat joulutouhut siivoiluineen kaikkinen mammojen riesana. itsellä ollut vähemmän kiinnostusta koko netin suhteen, ettei ole vain tullut käytyä, enemmänkin odottelen ihania, aitoja, etanapostilla tulleita joulukortteja kun tuo sähköinen jouluposti ei oikeen inspiroi :D joulusiivotkin on tekemättä, ja ruoat vielä kaupassa. olen vain nauttinut pakkaspäivistä lasten kanssa sisällä, nyt kun saan viikon olla ihan vain kotona. tiistaiksi ostin lipun helsinkiin päin ja riskillä keskiviikoksi iltapäivälle paluumatkan, koska uutisissa lupailtiin junien olevan tupaten täynnä juuri keskiviikkona ja torstaina. toivottavasti ei tule mitään komplikaatioita, että pääsen ihan aikataulussa lähtemään kotia kohti :heart: sehän tästä puuttuisi, että olisin jumissa 350km päässä perheestä juuri kovasti odotettuna jouluna.

heituska 24+1
 
Töitä takana pian 2 viikkoa ja alan olemaan aika puhki.. Töissä jaksan kyllä ihan kivasti.. Ei supista tms Mutta kotona jaksaminen alkaa olemaan jo kovilla.. Tulee huudettua aivan liian paljon ja aivan liian herkästi... :(

Huomenna on lääkäri ja se ultra samalla.. Jännää nähdä pikkuista taas!! :)

Ja nyt pitää oikein laskea viikot, varmistaakseni että niitä on todella niin paljon kuin luulen.. :D

lysti 24+6
 
Heippa taas!
Lauantaina oltiin aikuisporukalla iltariennoissa ja nukkumaan päästiin vasta neljältä sunnuntaiaamuna. Oli kyllä tavallista väsyttävämpi reissu, mutta oikein mukavaa eikä ilo ilman viinaa todellakaan ole teeskentelyä :D
Huomasin tuossa että nyt mulla on sitten vissiin koittanut se ihana keskiraskaus. Vaikka välillä on pahaolo ja lonkkia sekä selkää särkee niin muuten mulla on tosi hyvä olo. Päivisin olen energinen ja pirtee. Illalla kyllä pitää alkaa ajoissa nukkumaan, mutta aamulla herään pirteenä jo kuuden aikaan. Joulun laitto sujuu siis oikein hyvin kun jaksaa tehä. Tää on kyllä kiva aika kun tietää, että loppuraskaudessa sitten tulee taas kaikenlaista menoa hidastaa vaivaa.
Vielä olis kolme päivää töitä ja sitten odotettu loma. Ihanaa olla ja nautiskella joulusta perheen kesken :xmas:
 
huomenta mammat!!

Pitkästä aikaa taas ilmoittaudun.:) Aika tuntuu menevän niin äkkiä että tuntuu ettei millään kerkeä joka paikkaan. Töissä on kiirettä ja työpäivän jälkeen tuntuu että on niin poikki ettei jaksa mitään. Sitten tulee vähän huono omatunto kun tuntuu että tuo esikko jää liian vähälle huomiolle.: /

Santtu82 Voimia sinne kaikkien koitosten keskelle!!!:hug: Esimiehes on kyllä ihan perseestä ja sille pitäis antaa hiukka köniin.:kieh:

heituska Toivotaan että pikkuinen pysyisi mukana vielä mahdollisimman kauan, jotta saa paljon voimia selvitä sitten täällä ulkomaailmassa!! Voimia sinne!!!:heart:

Milas Ihana että siellä saat nauttia hyvästä ja pirteästä olosta!! Toivottavasti se löytäisi tiensä tännekkin.:) Itsellä nyt vaivaa selkä ja issias, mitä enempi on töissä sitä kipeämpänä ne on.

Omaan napaan: Täällä siis podetaan selkä ja issias kipua.:kieh: Rasittava vaiva, mutta oli odotettavissa, kun niistä esikon kohaltakin kärsin. Viime viikolta on univelkaa ihan kiitettävästi, meillä tyttö sairastu ja pari yötä siinä meni valvoessa. Pieni reppana oli todella kipeänä, kyllä äitin sydäntä vihlo katsoa omaa lasta niin kipeänä.:( Nyt siis täytyisi koittaa saaha kuittailtua tätä univelkaa vähän pois. Olo kohenisi huomattavasti. Intoa kaikkiin puuhiin kyllä löytyisi, mutta virtaa ei sitten mistään.

Mites teillä toi masu... Kun mulla on toi kumpu jo aika valtava, mutta edelleenkin kun meen selälleen makaamaan, tuntuu että maha häviää melkeen kokonaan.:O Onko muilla vastaavaa? Oikeesti kyselen ihan idioottimaisia juttuja, mutta kiinnostas kamalasti tietää. Vauva mylläilee jo aika voimakkaastikkin välillä tuolla masussa. Ja tosta perätilasta on ollu puhetta, niin meijän asukki majailee poikittain ja kasvot selkään päin. Toivotaan että hoksaisivat ajoissa kääntyä oikein päin. Mä toivon jo senkin takia et liikkeet tuntus paljon paremmin sitten ku asukki hoksais kääntyä etes kasvot eteenpäin. Mutta nyt tyttö tuolta huutelee, täytyy mennä katsomaan.

Ihanaa jouluviikkoa kaikki masukkaat!!:heart:

liinukka83 ja Onni 22+6
 
Eipä sillä vauvan asennolla mitään väliä vielä ole.Keskimmäinen mulla pyöri ympäri vielä viimesellä viikolla mutta normaalisti synty. Tämäki on joko poikittain alhaalla tai perätilassa mut tilaahan on joten tehköön mitä tykkää yksiössään :D
Jälkisupistuksista on ollu puhetta niin yleensähän se on enimmäkseen uudelleen synnyttäjien vaiva ja kyllä ne voi olla tosi kipeitä mut särkylääke auttaa ku muistaa vaan ottaa niin ettei ehdi sattua. Ja imetyksen sattumisesta yms. Mulla nykyinen kuopus ei osannu ekaks kunnon otetta enkä sitä ite tajunnu niin tuli kipee rakkula nänniin mut kun muistaa alusta asti ohjata oikeen otteen niin ongelmaa ei ole,ei se sillon satu.

Pe kävin neuvolassa ja kaikki ok. Vajaat 3 viikkoo sitte otettiin töissä hb ja se oli 112.Nyt ei sit mitannu kun oli niin äskettäin mitattu...Sanoi että voisit alkaa n.viikon päästä syömään rautaa.Lähtö hb oli 129.Saan kelalaput vasta seuraavalla kerralla 17.1 mut mietin vaan et kun ä-loma alkaa 23.3 niin tulee aika kiire toimittaa ne laput et ehtii hakee 2kk ennen.

NeliApina ja palli-petteri 21+3
 

Yhteistyössä