¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

tuttipullousta ja imetyksestä Miten te joilla on kokemusta edellisistä ootte imettäny/antaneet pullosta. Kovasti haluan itse imettää mutta haluisin myös että mies osallistuu ruokintaan ja myös mies haluaa sitä. Eli miten ootte toteuttaneet? minskillä taisi ainakin olla vastaavanlainen systeemi? onko mahdollista esim osaruokinta pullosta, esim yksi yösyöttö miehelle tms.. Lisäksi mietin sellaista että onko kenellekkään käynyt niin ettei vauva huolinut enää rintaa kun sai pullosta maitoa myös?

unet on tosi katkonaisia ja herään aamuyöstä pirteänä. Vapaapäivinä saatan nousta klo neljän aikaan ylös. Tietty oon sit päivällä ihan väsynyt ja nukun väh yhdet päiväunet.

imetysliiveistä itse en ole ajatellut hankkia koska kaikki liivit mitä oon nähny on tosi isoja ja mulla on pienet rinnat. Jouduin kyllä ostamaan parit uudet kun kuppikoko on kasvanut jo yhdellä.. jee! Ostin sellaisia edestä aukeavia, ajettelin että ne voisi toimia imetyksessä.. en tiiä oon vaan niin pihalla kaikesta:LOL:

Meillä muuten 4 D ylihuomenna!

25+1
 
No niin, nyt se alko sittten murehtiminen. Sokerirasituksessa kävin viime pe ja heti tänään aamulla neuvolatätsy soitti että huomenna aamulla mittari hakemaan, kaikki arvot koholla. Ei paljon mutta kuitenkin.
Jotenkin tuli sellanen olo että tunnen itteni nyt jotenkin huonoks kun ei odotus mene niinkun pitää. Olen ihan normaalipainonen ja syöny ihan kunnolla, ilmeisesti tällekin kiitos hyvien geenien...
Jotenkin sitä vaan syyttää itteesä nyt tästä, ja alko heti pelottamaan ihan hirveesti että jos vauvalle tapahtuu jotain sen takia että minulla on sokerit päin peetä. Ahistaa!! Ja tuntuu että verenpaineetkin pomppii nyt kun hermoilee. No, jos huomenna vähän helpottais kun haen sen mittarin ja neuvolatätsy sitten ohjeistaa miten jatketaan. Ilmeisesti nyt tarkempaan syyniin sitten. On ihan hirvee huoli. Just kun kerkesin tuossa yks päivä ajattelemaan että ei mitään kummempia vaivoja ole ollut, mitä nyt lonkka on ollut kipeä.
Ja sekin alko pelottamaan että jos tää sokerihässäkkä ei rauhotu niin joudunkin sitten kait menemään Naistenklinikalle, kun oli tarkotus "päästä" hyvinkäälle vauvantekoon.
No, turhahan näitä OLIS murehtia mutta minkäs teet...
Huomenna taas ehkä vähän viisaampia.
 
Killiäinen, älä murehdi :hug: Mulla on eräs kaveri joka syö tosi terveellisesti, liikkuu paljon ja on erittäin hoikka ja niin vaan hänelläkin kaikki arvot hälyttivät raskauden aikana sokerirasitustestissä. Sai kuitenkin arvot hyvin pidettyä kurissa ruokavaliolla. Joten älähän itseäsi syytä! Ymmärrän kyllä sua, että toi mietityttää ja harmittaa, mutta kaikki järjestyy! :heart:

Jahas, ehdinpä eilen just tänne vastailla, että ei tule vielä maitoa, niin eiköhän tänään tullut pinkeä tunne rintoihin ja maitoa lähti tulemaan. Liekkö palstan vaikutuksia? :D
 
Kiitos Tiijona tosta selällään nukkumisen selvennyksestä. Itelle on neuvolasta jääny kuva, ettei missään tapauksessa sais selällään nukkua, mutta toisaalta se on se rentouttavin asento. Jotenki yhdistin omassa päässäni selällään nukkumisen laskimotukoksiin (kohtu painaa verisuonia -> veri ei liiku -> menee tukkoon) ja oon sitte niitä koko ajan pelänny. :p

Imetysliiveistä ja pulloista ei ole hajua. Mitä ensikertalaisen kannattaa molemmissa ottaa huomioon, vinkkejä? :)

(.) Huomenna sokerirasitus ja Rh-testit. Toivottavasti sujuvat. Mielialat hyppineet taas niin paljon, vollotan pienimmästäkin asiasta koko ajan.

felina 26+5
 
Killiäinen No voi että, voin kuvitella että nyt huolestuttaa, mutta eiköhän kaikki mene hyvin! Vaikka varmasti mukavampaa ois et niissä ei ois häikkää, mut nytkun asia on tiedossa et sokerit koholla niin voidaan sinun ja vauvan hyvinvointia tarkkailla. Tuon vuoksi meidän kunnassa otetaan rasitus kaikilta, painoon tai ikään katsomatta, koska voidaan saada kiinni kohonneita arvoja normaalipainoisiltakin ja ilman sukurasitetta olevilta. Mut tsempit sulle!

Anazu Kyllähän tuo varmasti on mahdollista yhdistää, siis rinta ja pulloruokinta. Itellä on kokemusta lähinnä pulloruokinnasta, mutta voisin heittää muutamaa vinkkiä kehiin siltikin. Eli alkuun varmaankin kannattaa panostaa imetykseen, siis syntymän jälkeen jotta vauva ja sinä totutte rintaruokintaan. Sit voithan pumpata maitoa jota mies sit antaa vaikka öisin, tai korviketta. Oon kuullu myös et äidiltä vauva saattaa huolia vaan rintaa ja muilta ottaa sit pullosta kuitenkin. Mut voi olla et pidempiä reissuja pois vauvan luota kannattaa välttää just sen takia et vauva ei totu siihen et saa pullosta helpommin maitoa, sit saattaa kieltäytyä rinnasta. Mut tosiaan suosittelen ainakin alkuun täysimetystä et lähtee homma kunnolla rullaamaan, kuitenkaan tuskin tyyliin yksi pullokerto esim. vrk vielä hämmentää vauvaa niin paljonet lopettas rinnan. Korjatkaa jos ootte ihan erimieltä, meitäkun on tän pullo/imetys asian suhteen joka lähtöön :)
 
Pumpulille suuri :hug:

Killiäinen: Varmasti kaikki sujuu hyvin! Tsemppiä :)

anazu, Meillä esikoinen söi sekä tissiä että pulloa eikä siitä koitunut mitään ongelmaa. Itse koin sen positiivisena kun isäkin pystyi osallistumaan syöttämiseen ja juurikin tuo yksi yösyöttö oli miehen hoidettavana. Mä myös halutessani pääsin vaikka yksin kaupungille ja tiesin, että lapsi ei huuda nälkäänsä koko sitä aikaa. En oo kyllä koskaan kuullu, että vauva olisi lopettanu tissin syömisen pulloa saatuaan, mutta saattaahan sellasiakin tapauksia olla. Enemmän oon kuullu, että vauva ei huoli pulloa ollenkaan vaan vain tissin kunnes sitten jossain vaiheessa alkaa juoda mukista. Mietiskelit niitä edestä avattavia liivejä imetysliiveiksi. Varmaan sinänsä toimivat, mutta kun avaat ne niin sultahan sitten paljastuu molemmat tissit, jos ei sitten oo tosi jämäkät että pysyy paikallaan vaikka hakanen auki. Niin ja pienillekin tisseille löytyy kyllä liivejä :).

Mulla oli esikoisesta imetysliiveinä henkkamaukan pitsiset, kaarituelliset nätit liivit julkisia paikkoja varten. Sitten kotikäyttöön oli Carriwellin comfortit (toppimallinen öiksi) ja Carriwellin Seamless Brat (luukulliset, päiväkäyttöön). Näillä ite pärjäsin hyvin ja tykkäsin tosi paljon. Kaikkihan ei käytä ollenkaan imetysliivejä, mutta mä jotenkin koin noi kyllä käteviksi. Noi Carriwellin versiot oli ihan parhaat silloin aluksi kun tissien koko vaihteli hurjasti. Nuo pitsiset nätit ostin sitten kun alkoi näyttää siltä, ettei kuppikoko enää hirveesti vaihtele. Imetyspaitoja mulla ei ollut ollenkaan. En tiiä, josko nyt ehkä hankkis yhen tai kaks.

maximillianna, Mulla myöskin pyörryttäny paljon ja särkeny päätä jatkuvasti :/. Mulla ei oo verenpainemittaria kotona, niin en tiiä johtuisko paineista. Neuvolassa selvinnee taas lisää.

löllöttelijä, Meillä oli rengasliina käytössä siinä vaiheessa kun esikoinen oli noin puoli vuotias. Kannoin silloin tuossa lonkalla. Pikkuvauvana käytin trikooliinaa ja koin sen silloin kätevämmäksi. Nyt en oo enää liinaa käyttäny kun ei tuota pikkumiestä tarvi hirveästi kannella mihinkään ja tuntuu, että en jaksaisikaan kantaa enää pitkiä aikoja. Mutta siis, ihan turvallinen se rengasliina on ja tosi kätevä :)

Nukkuminen on täälläkin vähän kehnoa nykyään. Asentoa on hankala löytää. Selältään mäkin usein herään epämiellyttävään tunteeseen ja täytyy kääntyä kyljelleen. Sohvallakaan ei pysty kovin kauaa olemaan selällään jos ei sitten oo yläkroppa selkeesti ylempänä. Esikoista odottaessa meinasin pyörtyä neuvolaan kun opiskelija makuutti mua ihan selinmakuulla ultratessaan vauvan asentoa. Oli aika ikävä kokemus :/. Nukkuessa vauva tuntuu potkivan ja villiintyvän täysin jos makaan oikealla kyljellä. Vasemmalla kyljellä ollessa on ihan rauhassa. Esikoinen oli ihan samanlainen vatsassa.

Nimiä oon minäkin pyöritelly jälleen mielessä. Pitäis keksiä sellanen mitä ei oo lähipiirissä kellään eikä siitä myöskään saa tulla ikäviä assosiaatioita. Hankalaa :p. Pitäisi kai käydä kans kalenteria läpi. Pitäishän sen nimen sopia myös tuon esikoisen nimeen jollain tavalla.

Mullakin on erittynyt jotain möhnää tisseistä. Suihkussa usein huomaa että nännien päähän on kuivunu jotain. En oo kuitenkaan tälläkään kertaa huomannu, että olis missään vaiheessa valunut mitään. Maidon eritys alkoi esikoista odottaessa muutama päivä synnytyksen jälkeen.

Mitäköhän sitten vielä..Kelan systeemit seisoo täälläkin. Kaipa sieltä kohta jo vois tulla jotain päätöstä. Pitänee ehkä soitella jos ei ala kuulua. Viimeksi ite soitin sinne ja sieltä puuttukin joku paperi, mut eihän ne tietenkään ihmisille siitä informoi :p Närästys ei oo vaivannu hetkeen, mutta kaikkea muuta kökköä kyl on ollu. Selkä vikuroi, issias särkee ja lonkat myös. Väsyttää ihan hulluna vaikka nukkuisi kuinka ja mielialat heittelee sit väsyneenä aivan häränpyllyä (mies parka :p). Aloitin tänään työt ja oon sitten helmikuun loppuun asti töissä miehen isäkuukauden ajan. Jänskättää vähän kun roolit vaihtuu hetkeksi, mutta oon kyllä tosi iloinen, että pääsen tekemään tässä välissä myös töitä. Toivottavasti vaan kunto kestää.

Iloisia ajatuksia uuteen vuoteen! Ei oo tosiaan kuin kaksi uutta pinoa niin ollaan jo me :O Mihin ihmeeseen tää aika häviää?!

Adalmis ja Kerttujooseppi 26+4
 
felinalle vielä, Mulle on sanottu, että jos selällään pystyy olemaan niin saa olla. Kyllä sitten tulee ikävä olo, jos se asento ei sovi. Sama pätee vatsallaan nukkumiseen, josta joku kyseli. Ite ainakin pystyn edelleen nukkumaan osittain vatsallaan eikä tunnu ikävältä.

ja anazulle vielä jatkan, Meillä annettiin esikoiselle pullosta maitoa jo laitoksella kun ei mulla itellä vielä tullut maitoa (nousi vasta kotona) ja "oppi" tosiaan jo siellä syömään pullosta. Mulla ei missään vaiheessa tullu vauvan tarpeisiin nähden tarpeeksi maitoa niin siksikin annettiin korviketta pullosta. Alussa kyllä myös pumppailin pakkaseen ja sitäkin syötettiin pullosta. Imetykseen/vauvan ruokintaan on just niin monta tapaa kuin on äitejä ja vauvojakin :) Sitä ei kannata stressata, koska ikinä ei voi tietää miten kaikki sujuu :)

Oisinkohan nyt kirjottanu tarpeeksi, kiitos ja hyvää yötä! :p
 
Joko teille muille on tullut raskausarpia mahaan? Mulle ei vielä...millonkahan ne tulee jos on tullakseen? Entä onko napa jo pullahtanut ulos? Mulla ei sekään vielä vaikka massu alkaa olemaan jo aika pinkeä...:D Nuo imetysliivit on aika hakusessa ainakin täällä oulussa...keskustan lindexillä ei ole kai ollenkaan,kun yritin etsiä. Henkkamaukalla oli paria mallia. Oliskohan sitten zeppeliinissä,lindeksillä.
 
Killiäinen, ällä turhaan syytä itseäsi! Sokeriarvot / raskaus DB kun voi kaiketi iskeä kenelle tahansa ihan riippumatta elintavoista. Pääasia, että tilannetta voidaan nyt seurata ja ruveta ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin.

Olen myös ymmärtänyt, että selällään saa nukkua niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Eli turha murehtiminen pois sen suhteen :)

Meillä rinta/pulloruokinnan yhdistäminen meni kuta kuinkin samalla kaavalla kuin Adalmiksella. Eli tyttö sai jo laitoksella ensimmäisen kerran pulloa. Tyttö oli ekan päivän tarkkailussa lastenosastolla ja siellä antoivat lisämaitoa automaattisesti. Ja sai lisämaitoa myös lastenosastolta pääsyn jälkeen, sillä minulla nousi maitoa vasta 4. päivän kohdalla. Oma maidontuotanto ei sitten oikein missään vaiheessa lähtenytkään kunnolla käyntiin (pari viikkoa taisi mennä jonkinmoisella täysimetyksellä). Tyttö söi aina ensin rinnat tyhjiksi, jonka jälkeen sai pullosta maitoa päälle niin paljon kuin halusi. Ja tuo esikoinen oli sen suursyömäri, että hänelle oli aivan sama missä muodossa maito tuli, tissistä vai pullosta. Pääasia, että sitä tuli ja nopeasti kun nälkä iski :LOL: Ihan viimeisinä imetysviikkoina tosin huomasin, että tytöllä alkoi mennä hermot, kun nälkäisenä sai puoli tyhjää tissiä imeä. Kolmen kuukauden jälkeen mentiin sitten kokonaan pulloruokinnalla, kun oma maidon tulo loppui. Saa nähdä miten tällä kertaa mennää imetyksen suhteen... Mutta jokaiselle löytyy varmasti se oma luontevin tapa vauvan ruokintaan :)
 
Bluebaby, täällä on napa pullahtanut jo jokin aika sitten ulos. Näyttää siltä kuin navan tilalle olisi ilmaantunut ylimääräinen nenä :LOL: Napa kaiken lisäksi pullottaa paidankin lävitse eli kaikki lähellä olijat pääsevät "pullonavasta" osalliseksi. Raskausarpia ei ole vielä tullut. Ekassa raskaudessa ei tullut ollenkaan, joten voi olla, että jää nyt myös tulematta. Linea negraa ei myöskään ole näkynyt, ei ekassa eikä tässäkään raskaudessa. Mutta tuo napa, voi TSIISUS sentään :whistle:
 
Ja minä taas täällä :D Mielestäni olen tuntenut vauvan hikkailun. Reilu viikko sitten taisi tuntua ekan kerran. Sen verran tasaista "nytkymistä" on ajoittain mahassa ollut, että tuskin ovat potkujakaan. Nyt siis menossa 24. viikko. Esikoinen oli aikanaan kova hikkailemaan mahassa. Parhaimpina päivinä maha hytkyi kolmekin kertaa (oli kova hikottelemaan myös syntymän jälkeen). Muistelen, että hikkailut alkoivat tuolloinkin puolen välin jälkeen.
 
Pitkästä aikaa minäkin saan tänne jotain raapusteltua.

Ollut vaan semmoista väsymystä että ei oo saanu itsestänsä irti edes kuulumisten ja vointien kirjoittelua.(Eräs ystäväni ei ole voinut käsittää että voisi kokea väsymystä missä ei vaan jaksa tehdä mitään enään muiden pakollisten juttujen jälkeen..nojoo) Tosin vointi muuten ollut yleisesti melko hyvä, ainakin tähän asti.. Ehkä nyt kun kohta se viimeinen kolmas pyörähtää käyntiin niin taitaakin iskeä kaikki kolotukset sinne.

Tänään hain äitiyspakkauksen postista ja pikaisesti sitä jo tutkailin.. Täytyy odotella jos tuon isukin kanssa yhdessä vähän kävisi läpi, jakaisi herkän hetken :D Kelalle kyllä pointsit suht nopeasta palvelusta ja melko selkeästä toiminnasta, ainakin kun verkkosivujen kautta täyttelin lippulappuset niin 9.12. laitoin, 12.12. vein todistuksen Kelaan ja 16.12. oli pakkaus lähtenyt ja posti leimannut 21.12. Ja muutkin lisät ja sellaiset taitaa olla kunnossa, toki äitiyspvärahapäätöksiä taitaa kaikki odotella vielä. Mut tää pakkaus taiskii olla mun odotetuin "joululahjani" :)

Tässä joululomasta vanhempien nurkissa olen nautiskellut ja samalla viimeiset pari viikkoa vasta tuntenut kunnolla joka päivä liikkeitä. AInakin tässä masussa ne tuntemukset on jääny jotenki ns. myöhään, mutta etuistukkaa saanee kiittää tästä ei-tuntemuksista.. Ja täällä kyllä raskausarpia löytyy. Löytyi jo ihan ennestäänkin mutta nyt huomaa että okei vatsa kasvaa ku uusia arpia tulee tilalle. Pikkuhiljaa tää vauvapötsikin kasvaa.
Ja kahden kuukauden päästä alkaa äitiysloma, tuntuu jotenkin ihan kummalliselta ja käsittämättömältä.. Että pitäisikö tässä kohta olla valmis vastaanottamaan pieni murunen tähän maailmaan. :) niinpä kai sitten.. hih. No, onneksi oppari ja koulujutut on melko hyvässä kunnossa niin on sitten valmis senkin puoleen. Ja kyllähän noita juttuja vauvallekin kertyy ihan huomaamatta. Tokihan alennusmyynneistä muutamia ihania vaatekappaleita kertyi mukaan, sellaisia joita koko syksyn hipelöinyt kaupassa ja nyt alennuksessa. Sopii opiskelijabudjettiin :)

Piti jotakin kommentoida täällä mutta väsymys sellainen ettei oikein muista. No, ensi viikon neuvolalääkäriä ja sokerirasitusta odotellessa. Saa nähdä mitä vaaka näyttää näin joulun jälkeen :D Vielä viikko lomaa joka päättyy Tukholman reissuun ja sitten koulunpenkille kuukaudeksi ja taas "lomalle" :) Sitä odotellessa.

Ihanaa tätä vuotta! Niin kuin muutama jo onkin todennut, pari kuukautta ja se on meidän kuukausi, aika kyllä menee hurjaa vauhtia! jaiks :)


saraneito & bertta 25+6 ( huomenna POKS 26+0)
 
kiitos vastauksista.. johan helpotti.. oon pähkäillyt tätä asiaa mielessäni ja helpottavaa kuulla että imetyksen ja pulloruokinnan yhdistäminen on sujunut monella hyvin =)
napa hieman koholla muttei ihan ulkona vielä.. luulis jo pian pongahtavan esiin kun niin pigottaa, raskausarpia ei vielä ole tullut, rasvailen masua ahkerasti...hikasta kun kävin ultrassa tuossa ennen uuttavuotta liikehälytyksen takia niin sillon vauvalla oli hikka, näkyi ultrassa kun pikkukaveri hytkyi, en kyllä itse tuota tuntenut
 
Tulin korkkaamaan uuden pinon!:wave:

Töissäjaksaa hyvin, työ on myymälässä ja eniten kävelyä ympäri liikettä ja tavaroiden purkua ja esille laittoa, voisin kuvitella että istumatyö olis "rankempaa". Koulussa alkaa olla ongelmia kun ei pääse tarpeeks lähelle asiakasta kun vatsa on tiellä:LOL: no 2 viikkoa valmistumiseen joten eiköhän sitä jotenkin selvitä;)
Ei ole närästystä, ei suonenvetoa, lonkka/häpy tms. kipuja-ei mitään:) Joten kaikki paremmin kuin hyvin. Kaikki päivittelevät pientä vatsaa vaikka aina olen ollut kutakuinkin tämän kokoinen. Ja lapset suht isoja syntyessään (4200kg ja 3800g). Ilmeisesti mulla on tilava sisälantio ja pitkä selkä joten mahtuu tonne sopukoihin hyvin:D
Pullot ja imetys Mä olen imettänyt molempia reilu 7kk niin että ovat saaneet omaa lypsettyä jossain 3kk kk ikäisenä eka kerran kun olen lähtenyt rimpsalle hetkeks. Totuushan se on että rintalapsen kanssa on enemmän kiinni, se on selvää. Mä en kokenut sitä mitenkään ongelmana. Välillä jos ei kerennyt lypsämään sitten annettiin korviketta. Esikoiselle kelpas mutta toka oli ronkelimpi eikä meinannut ottaa pullosta mitään ei edes lypsettyä. Tuttia en antanut kummallekkaan kuin vasta kun imetys oli kunnolla lähtenyt käyntiin (n.2-3vkoa) eikä siihen jatkossakaan ollut liiemmin tarvetta, vain nukkumaan mennessä vaunuihin. Ihanaa kun tulee kesävauva niin imetys on hirmu kätevää! Pulloja en oo keitelly kun eka kerran ennen käyttöön ottoa. Aivan turhaa hommaa. Suomen hygienia taso on muutenkin aivan överiksi mennyt.
Mä olen aina hoitanut yösyötöt, olis aika kohtuutonta pistää mies hommiin kun joutuu kuitenkin heräämään aikaisin töihin ja mä itse joka tapauksessa herään siihen itkuun ja tuhinaan enkä pysty nukkumaan. Yösyötöissä on sekin hyvä puoli (rintaruokinnassa) että itse nukahtaa heti uudestaan. Jotenkin hormonit hoitaa sen, vaikka joutuukin heräämään muutaman kerran yössä niin saa heti unen päästä kiinni uudestaan. Samoin yömaito on vauvallekkin unettavampaa. Mua kiinnostaa nää jutut ja olen lukenut paljon kirjallisuutta ja saanut asiaan perehdytystä asiantuntijoilta:xmas:
Korvike sulaa hitaammin ja syöntivälit saattavat olla pidempiä kuin rintaruokinnassa mutta siinäkin on kausia jolloin vauva syö tiheämmin ja tankkaa.
Suosittelen lukemaan aiheesta ja perehtymään siihen jo ennakkoon jos on halua imettää. Itse raskaudessa ja synnytyksessä ei ollut mitään odottamatonta mutta imetyksen aloittaminen olikin yllättävän vaikeaa( riittääkö maito, imetysote, kipeät valuvat rinnat yms.yms.). Onneksi mulla oli paljon ystäviä ja tosi kannustava mies ja oma äiti jolla oli paljon asiasta kokemusta.
Synnytyskokemuksen ohella imetysaika on jäänyt kyllä yhtenä elämän kohokohtana mieliin:heart: Mikään "kiihkoilija" en kuitenkaan ole tässäkään asiassa!
Nyt en keksi muuta kuin että pitäiskö tehdä jotain töitäkin välillä...:saint:
Terkuin Jousikas 27+6:heart:
 
Kiitos vauvikselle uudesta pinosta :) tullu nyt harvemmin täällä käytyä, kun pompin mahani kans tuolla feissari ryhmässä. Luin pumpulin tarinan ja itku tuli ja toivon hänelle ja koko perheelle paljon voimia ja parempaa uutta vuotta :hug:( . ) Oon alkanu tuntemaan vauvan hikkaus liikkeet ihan selvästi ja poju myllää ja potkii niin kauheesti välillä, että oikein sattuu...mutta on se vaan niin ihanaa :heart: 11.1 on muistaakseni lääkäri neuvola ja sit 18.1 olis se kontrolli ultra, mitä odotan kun kuuta nousevaa ja peukut pystyyn, että se istukka on älynny siirtyä :) Mites on mammoilla lähtenyt vuosi käyntiin? Ajatelkaa enään n. 3kk JEE! Sanoin tänään kaverille, että enään 10 viikkoa ja muutama siihen päälle, noin kun sen sanoo niin se ei tunnu liian pitkältä ajalta :D

Sale ja pupu 26+2
 
En ole melkein pariin viikkoon täällä palstalla kerennyt käydäkään ja nyt vasta luin Pumpulin suru-uutiset viime kuun ketjusta. Osanottoni ja jaksamista koko perheelle! :hug: :'(

Vauvikselle kiitos uudesta ketjusta!

Joku kyseli jo aikaisemmin liikunnasta; itsellä on kuntoilut aika lailla jäänyt. Ennen raskautta harrastin liikuntaa (juoksu, jumppa) 2-4 kertaa viikossa, mutta alkuraskauden pahoinvointi ja nyt myöhemmin vaivaava väsymys on huolehtinut ettei oikein mitään ole tullut tehtyä. Kerran viikossa olen käynyt äitiysjoogassa ja se on kyllä ihan huippu liikuntamuoto tässä vaiheessa. Juuri sopivaa. Voin kyllä suositella jos omassa kaupungissanne sellaisia tunteja pidetään. Tuolla tunneilla missä itse käyn voi käydä oikeastaan ihan loppuraskauteen asti. Liikkeet oon suunniteltu niin, että voi tehdä myös isomman mahan kanssa.

Isyyspakkauksesta (ja myös äitiys-) on ollut juttua. Ihan kiva idea, mutta jotenkin ei sovi oman mieheni tyyliin, joten en taida sellaista kasata. En ole ottamassa myöskään itselle (tai siis vauvalle) äitiyspakkausta vaikka onkin ensimmäinen tulossa. Mietin asiaa pitkään enkä haluaisi nirsoilla, mutta pakkauksen vaatteet oli niin poikamaisia etten usko, että ne tulisi käyttöön. Otan siis mielummin rahana (vaikka onkin puolet pienempi) ja hankin sitten ne muutaman tarpeellisen jutun rahalla. Mutta tämä on toki niitä juttuja mitkä jokaisen pitää funtsia itse ja ymmärrän kyllä miksi suurin osa paketin valitsee.

Hankinnoista on vaunut ja turvakaukalo laitettu tilaukseen ja myös lasteenhuoneen kalusteet ja värimaailma alkaa olla ainakin ideatasolla selvillä. Kunhan pääsis vielä toteuttamaan...

Nukkumisesta, levottomia ja huonosti nukuttuja öitä ollut täälläkin. Asennon löytäminen on todella vaikeaa ja jos olen edes osittain mahan päällä, niin vauveli rupee potkimaan. Ei ilmeisesti tykkää, kun tila masussa pienenee :) Nyt viikko sitten mies hommasi mulle imetystyynyn (sellaisen ison, Doomoo Buddy-nimeltään) ja se on kyllä toiminut hyvin nukkuessa. Aika kallis oli, mut onhan tuolle sitten käyttöä imetysaikanakin, joten sikäli ei nyt ihan muutaman kuukauden hankinnasta ollut kyse.

Napa ei ole vielä pullahtanut ulos, mutta vähän koholla se jo on. Raskausarpia ei ole tullut, mutta oon rasvaillut ahkerasti mahan ja rintojen aluetta viimeiset 1,5kk ja aijon tehdä niin jatkossakin.

Mitähän muuta täällä on keskusteltu; harkkasuppareista ainakin, mutta niitä ei ole itsellä ollut. Ai niin, Kelan paprut sain viime torstaina ja pitäisi laittaa ne työpaikan kautta nyt eteenpäin (firma maksaa 3kk palkan, joten siksi tätä kautta). Neuvola oli tosiaan viime viikolla ja painoa oli tullut 4,4kg ihan alkuraskaudesta. Olen luonnostaan hoikka ja ilmeisesti tuo painonnousu oli ihan ok. Hemoglobiini oli sitä vastoin romahtanut. Ei mikään järjettömän huono vieläkään (120), mutta koska on aina ollut hyvä ja edellisessä mittauksessa vielä 143, niin kyllä tuon pudotuksen huomaa. Neuvoltatäti miettikin, että pitäisikö rautakuuri jo aloittaa (täällä oman kotikaupungin neuvolassa on juurikin tuo 120 rajana), mutta meinasi sitten, että jos tunnen oloni todella väsyneeksi voisin sen aloittaa omatoimisesti. Oon ollut viimeisen kuukauden todella väsynyt ja nyt viime päivät erityisesti, joten kävin tänään hakemassa rautatabletit ja ajattelin, että jos kokeilisin nyt alkuun yksi tabletti joka toinen päivä.

Jotkut teistä muuten teki listaa hankinnoista meille ensimmäistä odottaville joskus tuossa syksymmällä, mutta en ainakaan heti löytänyt niitä vanhoista ketjuista. Muistaako kukaan missä kuussa siitä oli juttua tai voisiko saada listaa uusintana?

Lilie 23+0
 
Liitympä minäkin nyt tähän mukaan :)
eli La 23.4.2012, ikä 20v., sairaala TAYS ja poikalupaus


odotusaika on mennyt todella hyvin, ei ole liiemmin ollut pahoinvointejakaan, närästys vaivaa silloin tällöin ja nyt alkanut selkäkin vähän kipuilemaan.
Meillä ei ole vielä vaunuja tai sänkyä hommattu, vaatteita kyllä on jo jonkun verran :)
 
Eilen oli siis neuvolalääkäri:
verenpaine: 112/63
paino: 57kg(paino noussut nyt kilon)
sf mitta: 23
vauvan syke: 145 (potki kovin anturia)

kohdunsuu oli edelleen kiinteä ja kiinni, sekä pituutta oli n.3cm

Oli kyllä kaikista kivoin neuvolalääkäri, mitä mulla on koskaan ollut :D

rv26+6
 
Sojulle tervetuloa!

Alkaako viimeinen raskauskolmannes silloin kun on täynnä 27+0 vai 28+0?

Jokatapauksessa, tänään poks 27+0:) (ja jostain luin, että jos vauva syntyisi kun on 27+0 niin selviytymisprosentti ois jo 90%!) :)
 
Tervetuloa Soju :)

Juu ja JO toinen tällä kun heräsin klo. 4! Viime yönä tosin ei supistellut kuin kivuttomasti, mutta valvoin siinä sitte reilun tunnin kun ei vaan uni tullut.. Näin siinä käy kun "kehuu" öitänsä hyviksi, heti alkaa heräily, mutta ei paha, vauvan takiahan sitä :)

Napa ei ole pullahatnut, ei ole aiemmissakaan raskauksissa tullut ulos, niin ei varmaan sitte nytkään vaikka maha on valtava viikkoihin nähden :whistle:

Hikkaa en ole tuntenut ja raskausarpia ei ole uusia, esikoisesta on jäänyt ja ne on vähän tummuneet tässä jo, kuopuksesta ei tainnut myöskään erikseen tulla vaan nämä jo olleet on tummuneet aina..

Mies puheli illalla, että kyllähän tässä jo oottaa vauvan syntymää, pääsee ihmettelemään ja seuraamaan sitä kehitystä jota pienellä tulee jatkuvalla syötöllä :heart: Minäkin tammikuisten pinoa tuossa luin, vauvauutisia lähinnä :)

Soitin eilen neuvolaan niistä edellis yön ja päivän suht kipeistä supistuksista, sain lääkärille ajan torstaille, ottaa jotain pakteerinäytteitä, ilmeisesti ultraa ja kattoo sit tuon tilanteen tuolla alapäässä..

Josefia ja poika rv 25+3
 
Tervetuloa uudet! :wave:

Te joilla imetystyyny on öisin unikaverina niin miten te sen asetteletta?

Mulla ois ollu neuvola+lääkäri 10.päivä mut terkka siirsi tälle päivää kun on sitä mieltä, että lepo olis nyt tarpeen. Kysyin häneltä niistä kivuista mitä aina työpäivän päätteeks ja mainitsin äärettömästä väsymyksestä.. Saa nähä kuinka pitkä tai lyhyt saikku tulee. Mua jännittää se lääkärikäynti kun on mies lääkäri ja ei mulle gynekologisia juttuja/tutkimuksia miehet tehny ja toisekseen kun se ln niin epämiellyttävä ja yleensä kivuliaskin tutkimus :( en tykkää, mut kai se täytyy yrittää tottua et toosaa ronklataan joka välissä, etenkin sitten H-hetkellä...

Eipä tässä taas muuta...

L & Nti 25+2
 

Yhteistyössä