Huhtikuun hurmurit 2016 *tammikuussa*

Pikainen päivitys:

Aika menee ihan siivillä. En edes hoksannut että tammikuu on jo kohta ohi enkä ole kirjoittanut tänne yhtään mitään...
Töissä pitää kiirettä, kun kolmesta työntekijästä yksi sairastui ja on pitkällä sairaslomalla. Onneksi minä vielä kuitenkin olen jaksanut käydä töissä.

Neuvolassa ja lääkärissä kävin reilu viikko sitten rv 27+1. Kaikki näytti hyvältä vaikkakin raskausdiabetes tuomion takia edessä on käynti äitiyspolilla viikolla 38. Arvot on kyllä pysyneet ihan hallinnassa ja olenkin saanut vähentää mittauksia kolmeen päivään viikossa. Lääkäri myös ultrasi ja edelleen oli sitä mieltä että tulokas on tyttö, joten kai se pikku hiljaa täytyy alkaa itekin siihen uskoa. Rakenne oli kuulemma siro ja painoarvio himpun alle 1000g. Pää oli alhaalla ja lääkäri oli sitä mieltä että on jo niin alhaalla ettei enää toisin päin käännykään. Sf-mitta oli 23, joten keskikäyrän alapuolella, mutta kuitenkin käyrien välissä mennään. Seuraava neuvola olis sitten 1.2.

Vakuutuksen kanssa olen paininut ja luultavasti emme sitä nyt sitten ota. Esikoiselle ei olisi tarvinnut, koska ei ollut koskaan edes kipeä. Kuopuksella vakuutus taas maksoi itsensä takaisin korvatulehdusten takia. Tälle ei varmaankaan kannata ottaa kun yksityisiä kylässä on tasan yksi, eikä sinne pääsemisessä ole koskaan ollut mitään ongelmaa, kuten ei kyllä kunnallisenkaan puolelle.

Toukka16 28+3
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä suututtaa. Äitiyspäivärahapäätös tuli, ja jäi muutamasta satasesta tulot kiinni edellisen 6kk:n ajalta, että oltais voitu käyttää sen ajan työtuloja äitiyspäivärahan suuruutta määritellessä. Siinä kun on se raja,että pitää olla vähintään 20% isommat tulot edellisen 6kk aikana, tai muutoin menee vuoden 2014 verotuksen mukaan. Niin ärsyttää kun tuo on nyt laskettu tuon 2014 verotuksen mukaan, eli sen mukaan missä mulla on monta sataa egee pienemmät tulot per kuukausi mitä nyt. Just sanoin miehellekin että on tää älytöntä, jos ei ois menny raskaus kesken silloin kesäkuussa, niin mulla ois alkanu äippäloma jo joulukuussa, ja silloin ois menny heittämällä 6kk työtulojen mukan laskelmat läpi, koska vertailukohteena ois ollu vuoden 2013 verotus, missä oli sit jo taas huomattavasti pienmmät tulot kuin vuonna 2014...voi vit....!
Mut laskin tuon vero% vero.fi, ja laitoin sinne palkat mitä tuun tienaa tänä vuonna (26.5. asti saan palkkaa) ja sit sen jälkeen tuo äitiyspäiväraha, niin mulle tuli tohon äitiyspäivärahaan vero% 10,5! Riittääkö se muka sit oikeesti...kun kela kitasis sen 25 jos ei muutosverokorttia hakis :O
 
Katjuska kyllä ainakin muissa kaksplussan keskusteluissa on ihmiset kirjottaneet että muutosverokorttiin tullut prosentti tuota luokkaa. Mulla verottaja halus laskea veroprossaa uuteen verokorttiin tänä vuonna: 3,5 menee nyt palkasta veroa eli olishan se kauheeta maksaa minimi äippärahoista jotain 20% veroa. :ninja: en oo vielä muutosverokorttia hakenut kun väsyttää ja laiskotuttaa:rolleyes:
 
Sadeyes: Minä lasketutin ihan netissä tuon muutosverokortin, ja laitoin että suoraan kelaan lähettävät sen.. Mut juuh, antaa vaan mennä nyt tolla 10,5:llä.. että jäis nyt tuosta jotain käteenkin edes..jos tulee mätkyjä niin mieluumin maksan ne sit töissä ollessa,mitä noista noin pienistä rahoista. No onhan tuo tietty melkein tuplat enemmän kuin minimiraha mitä saan, mut tuntuu se silti palkkaan verrattuna tosi pienelle. :/ Onneks heinäkuussa tulee lomarahat!
 
Olisin kyllä tosi tyytyväinen tuollaisiin veroprosentteihin. Mulle kun laskenta tuotti veroprosentiksi 30,5. Kiva tollasia maksella päivärahoista, mutta ei auta, koska mätkyjä en halua. Viime vuoden veroprosenttikin oli paljon pienempi ja olin sentään töissä. Palkkaa en tänä vuonna saa kuin kahdelta ekalla kuulta ja sekin on vain 60%.
 
Mulle laski verotoimistossa puhelimitse verotuksen niin, että nyt viimesiin palkkoihin (saan palkkaa kans 15.6. asti) laitettiin isompi prosentti, jotta sitten Kelan rahoista ei lähtis niin paljon! Eli tasattiin se prosentti molempiin samaksi, 13,5 %, mun mielestä ihan järkevältä kuulostava systeemi.
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Pakkashuomenta!

Mittari näyttää -28,4 eli sehän tietää pirtinuunin lämmitystä :)

Mulla oli laskettu nyt veroprosenttia palkkaan varten, on vain 14,5. Sainkin kyllä viimevuonna aika isot palautukset, joten sikäli ihan ok, että veroprosentti pieneni. Mulla on työmatkaa 34km suuntaansa, ja kuljen omalla autolla, niin sain siitä paljon verohyvitystä. Mietin tuota muutosverokorttia, mutta tulin siihen tulokseen, että menköön ä-päivärahasta se 25%. Käytännössähän saan palkan 28.5. asti ja sitten 1.11. palaan takaisin töihin, kun mies jää vanhempainvapaalle. Eli on vain 5kk ajalta sitten tuo korkeampi prosentti. Tuleehan se palautuksena sitten, jos on liikaa maksellut.

Meillä vauvat on tykänneet nukkua ulkona vaunuissa pitkiä unia, parhaimmillaan semmoisia 3-4t huikosia. Sisällä eivät ole ikinä niin hyvin nukkuneet. Joten tämä tulokaskin saa varmasti nukkua ulkona. Meillä on sekä etu että takapihalla terassi, jossa on hyvä vetää päiväunet. Ja kun on nuita koiria, niin varmaan vaunulenkkejä tulee tehtyä päivittäin. Aivan ihanaa kyllä ajatella ensi kesää, kun vauva on just siinä helpoimmassa iässä kesälomakuukaudet. Meillä on suunniteltu jo koko kesä, tykätään aina hyvissä ajoin aikatauluttaa lomat, reissut ym. Kesäkuussa tarkoitus lähteä mummolaan viikoksi ja sitten heinäkuussa tehdään pitempi, 3 vkon reissu pohjoiseen. Varattiin lapista 2 vkoksi iso mökki, jossa lomaillaan ja silloinkin ollaan yksi viikko mummoloissa. Heinäkuun lopulla otan sitten oman ihanan kummityttöni meille pariksi viikoksi "etelän lomalle", asustaa siis pohjoisessa.

Vauvan nimi saatiin päätettyä! En sitä viitsi paljastaa, kun minut on täältä tuttujen helppo tunnistaa, mutta kolme etunimeä niinkuin muillakin lapsillamme ja kaikki sellaisia perinteisiä, suomalaisia nimiä :love: Olen kyllä ilahtunut, miten helposti lopulta päästiin yhteisymmärrykseen asiasta.

Minulla tämä 1,5 vkon sairasloma lähenee loppuaan ja maanantaina menen innoissani takaisin töihin. Vaikka tämä onkin tehnyt hyvää kropalle, niin kyllä aika kävisi pitkäksi, jos huhtikuuhun asti olisi pitäny yhtä soittoa olla kotosalla. Toki on tässä omat ihana puolensa, esim. että olen aina kotona, kun lapset tulee koulusta, mutta silti. Ja minusta on kiva huomata, että oikeesti tykkään työstäni niin paljon, että kaipaan sinne takaisin :)

Maanantaina mulla on sitten ä-poli käynti, siellä ultra + lääkäri. Toivottavasti kaikki on ok.

T. Huhtihapsukkainen 28+6 (huomenna paukkuu, jipii!)
 
Minäki luin ton salmiakki uutisen! Ehkä mä silti saatan jonkun lakupatukan vielä syödä tän raskauden aikana :D

Minä en oikein noista verojutuista osaa sanoo mitään :eek: Kannattaakohan mun tipuuttaa sitä prosenttia vai antaa olla se 25...

Mulla on vieläki vähän kurkku kipeä ja kappas katsoin kurkkuun tai oikeestaan kitalakeen, niin siellä oli rykelmässä semmosia pieniä punaisia pisteitä. Onkohan ne vaarallisia? :s On tämä kurkku kipu jo helpottanu verrattuna alkuviikkoon...

Huhtihapsukainen ihanalta kuulostaa noi teidän loma suunnitelmat :)
 
Heh,hauska ajatella miten aiemmat kokemukset muovaa omaa ajtusmaailmaa.. Huhtihapsukkainen mainitsi että vauva on nyt kesäkuukaudet siinä "helpoimmassa iässä", kun itse taas olen koko ajan ajatellut niinpäin, että vauva on nyt ensi kesän siinä kaikista vaativimmassa iässä, ettei varmaan pystytä mitään kesälomareissuja ees tekemään, että helpompi se taas sit jo ens talvena,saati seuraavana kesänä on reissata kun tää on jo 1+vee :D
 
Neuvolassa käyty, melkeen väkisten olis halunnu mut saikulle laittaa ku maha kovistelee niin paljon koko ajan mut en hyväksynyt ajatusta ainakaa vielä ja sain luvan käyä töissä mutta jos kovasti supistelee koko ajan ni sit lupasin soitella sinnepäin ku työ on kuitenkin niin fyysistä ja raskasta toisinaan... Siis supistukset kivuttomia kuitenki, ni sinnillä voisin vielä kolme viikkoa tehä.. mut pitäähän sitä tietty itteä ja vauvaaki ajatella..ei vaan haluttais jäädä ihan vielä kotiin mähöämään.. :) Muuten oli kaikki ok, paino meni uudelle kymmenelle :sick: vaikka ei nyt kuitenkaa onneks oo ku kymmenisen kiloa tullu mut kuitenki... :unsure:
Mahan kasvu vähän rauhoittunut, menee melkeen jo yläkäyrälle ettei aivan yläilmoissa pyöri sf-mitta :)

Oys:ssa myös mun mielestä noussee hinnat, vitsailinki jollekin että taidan synnyttää kotona :D mutta jospa en kuitenkaa (y)

Nyt semmoset tunnelmat että ois niin mahtava saada vauva jo syliin ku parille kaverille syntyny ja käyny niitä ihailemassa mutta toisaalta pitäs nauttia vielä tästä ajasta ku se on tuolla hyvässä tallessa (n):)
 
Täällä myös tuskin maltetaan odottaa että vauva tosiaan olis jo tässä maailmassa että pääsee reissuille. Me ollaan siinä mielessä asuntosäästäjiä, ettei koskaan olla kotona :D mutta nyt ei huvita enää loppuraskaudesta niin paljoa liikuskella, kun oma lyllertäminen on mitä on. Sen verran nyt kuitenkin että laskettelureissuja tehdään joka viikonloppu, kun kaikki meillä laskee. Kesällä käydään paljon "aikuisten" festareilla ja urheilutapahtumissa ja syksylle varattiin asunto Espanjasta 2 kuukaudeksi. Ihana olla äitiyslomalla, kun ei tarvi lomapäiviä miettiä :)
Vauva kulkee joka paikkaan mukana! Edellinen oli viikon vanha kun lähdettiin Lappiin keväthangille ja puolivuotias kun lähdettiin Langkawille. Onhan se sellaista pakkaamista ja vauvan aikataulun mukaan elämistä, mutta jotenkin sitä ei reissussa edes ressaa niin kaikesta.

Päätöstä äitiyspäivärahasta ei ole tullut vielä, mutta en sitä juuri odotakaan. Tulee kun tulee, ja laskurista olen katsonut suurinpiirtein mitä tuleman pitää. Työnantajalta sain juuri hyviä uutisia että saan pitää kaikki edut sinne toukokuun loppuun, mihin saakka palkkakin maksetaan. Täytenä yllätyksenä tuli, että terveydenhuolto menee koko ajalta työnantajan piikkiin! Enpä tuotakaan tiennyt.

Nimi on meillä vielä hakusessa. Muutamia ajatuksia on, mutta enpä tiedä. Mä toivon että tämä tyyppi kertoo meille sitten kuka on :D. Onko joku muuten jo ajatellut niin pitkälle kuin ristiäisiin? Kuinka nopeasti aiotte syntymän jälkeen pitää nimiäiset vai odotatteko ihan sinne takarajoille saakka? :)

Nöösikkä 29+1
 
Katjuska pitää ittekkin jaksaa huomenna laskea se prosentti, toiv saan yhtä alas! 25% alle 600euron tuesta on kyllä yks vitsi! :)

Nöösikkä voi kun olis kiva jos oliskin varaa olla kokoajan reissussa :geek: Meidän olis tarkotus lähteä mun isovanhemmille kylään Espanjaan toukokuun alussa, liput ostettiin just ennen kun plussasin ja raskaus/synnytys ei oikeuta lippuja siirtämään joten vähän jännittäää ehtiikö passin saamaan :(

Nimiäiset varmaan pidetään jonkunlaiset kun esikoisellekkin oli. Kirkkoon ei kuuluta. Jollain ihmeellä keksin pojalle nimen joka täyttää kaikki sata kriteeriäni :ROFLMAO: Esikoisellekkin oli niin vaikea keksiä, että olin varma tän jäävän nimettömäks :D Pelkästään mun supisuomalainen sukunimi asettaa haastetta kun etunimestä en suomalaista missään nimessä halua ja harva kansainvälinen nimi kuulostaa fiksulta mun sukunimeen..
Täytyy koittaa saada maistraattiin nimipaperit asap synnytyksen jälkeen että saa passihakemuksen vireille ja nimiäiset sitten Espanjan reissun jälkeen.
Ymmärsin että isyyttä EI kannata tunnustaa neuvolassa koska siitä tulee se 30pv odotusaika synnytyksen jälkeen ja luultavasti silloin ei nimeäkään voi antaa ennenkun siitä tulee päätös? o_O Eli kun isyyttä ei ole tunnustettu neuvolassa niin voin hakea lapselle nimen yksin ja tunnustetaan isyys sen jälkeen. On nää kaikki kyllä tehty hankalaks:poop:
 
Koska mun palkka on huonoin mitä ihminen voi Suomessa saada :D Tosin mulla ei kesän jälkeen ole ollut paljoa työtunteja vaikka vakityö on. En kuitenkaan valita, koska kaveri tekee täyttä viikkoa ja tienaa silti yhtä vähän kuin minä :eek: Aion kyllä vaihtaa työpaikkaa :)
 
Sadeyes: Okei :D No ei tuo sit kovin iso tuo palkka ole.! Joo voi mennä kyllä aika jänskäks tuo passin saaminen,ja jos menee tyyliin 2vk lasketunajan yli, niin sit ainakin.. :/

Ristäiset: Pidetään kyllä, minä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu. Nimi meillä on jo päätetty :)

Tuolla jo helmikuiset synnytyshommissa..aatelkaa,pari kk niin sit on meidän vuoro!

-Katjuska rv 29+2
 
Tokasta sokerirasituksesta selvitty puhtain paperein (y)

Myös kauan odottamani äitiyspolin aika tuli postissa. Se on 16.2., jolloin on rv 30+1. Pääsee juttelemaan asioista jotka on mielen päällä ja muutenkin näkemään vauvan pitkästä aikaa :)

Me ei kuuluta kirkkoon, mutta syvästi kristillinen vakaumus meillä kumminkin on. Ollaan pidetty vauvan nimeämis-/siunaamisjuhla (rukoillaan Jumalan siunausta lapsen elämälle) yleensä, kun vauva on 1kk vanha. Nimikin paljastetaan suvulla vasta silloin, vaikka se on jo yleensä ollut maistraatin tiedossa jo aiemmin.

Minäkin oon seurannut noita helmikuisia ;)

vaimo ja vaavi rv 26+5
 
Niin ja en vielä osaa sanoa että kuinka nopeasti järjestetään noi ristiäiset, riippuu paljon omasta voinnista, että 1kk vaiko lähemmäks 2kk päästä syntymän jälkeen. :) Tai minä luulen kyl että ne varmaan vietetään anoppilassa,ettei itse tartte paljoa laittaa tikkua ristiin niiden eteen.. hyvä niin.
 
Huomenta :)

Meillä on vaavilla etunimi tiedossa, mutta toista nimeä ei olla keksitty (n)

Meillä mies on vahvasti sitä mieltä, että haluaa nimiäiset, mutta minä taas haluaisin ehkä ne ristiäiset. Molemmat kuulutaan kirkkoon kyllä, mutta mies ei syystä ja toisesta haluais ristiäisiä. No onhan tässä vielä hetki aikaa kinastella asiasta....

Mulla on öisin koskenu vähän tohon mahaan, ei silleen kovasti, mutta tuntuu että ois hiukan pinkeenä ja pitää tyynyjä laittaa tohon mahan alle... :/

Täällä on ihana keli, pakkasta -10 ja lunta maassa :) Tänään jos lähtis vähän ulkoilemaan, kun ei oo 2 viikkoon voinu mitään oikein tehdä, kun kipeenä ollu :D
 
Ah ihana, kun pakkasista päästiin eroon! Pääsee edes vähän ulkoilemaan. En kyllä kovin pitkiä matkoja viitsi kävellä, sillä heti alkaa pistämään alamahaan/nivusiin. Neuvolassa sanoivat, että ihan normaalia. Kaippa tuo sitten liittyy kohdun kasvamiseen.

Äitiyspakkauskin tuli viime viikolla. En nyt oikein tiedä, kannattiko ottaa, mutta eipä sillä rahallakaan hirveästi olisi hankintoja tehnyt. Ompahan vauvalle nyt ensisänky ainakin tuosta laatikosta.

Vauva myllää kovasti masussa. Vielä oli perätilassa, kun tällä viikolla kävin neuvolassa. Sf-mitta oli 27cm. Huomaa, ettei vaavilla ole enää niin paljon tilaa liikuskella, kun liikkeet on vaihtunut terävistä potkuista sellaiseksi mönkimiseksi ja venyttelyksi.

Töitä olisi enää 5 viikkoa. Pidän kaikki lomat ja ylityövapaat ennen 10.3. alkavaa äitiyslomaa. Aika menee kamalan äkkiä. Kaikki tarvikkeetkin on jo vauvalle valmiina. Miten sitä malttaa vielä kolmisen kuukautta odottaa, että saa pienen syliin....

Nyyttitervetullut ja pikkuMötkö 28+1
 
Mulla tuli koko verokortin prosentiksi jotain 23,5% luokkaa, sekä alkuvuoden työtuloille että tuille. Haen viim. 6kkn tulojen mukaan rahoja joten päätös tulee vasta joskus maaliskuussa kun ovat töistä lähettäneet viimeiset palkkatiedot. Toivottavasti tulee ennen vauvaa kuitenkin :ROFLMAO:

Mulla oli eilen babyshowerit, kaverit oli järjestäneet!! Ihana yllätys, olin ajatellut et sit joskus äitiyslomalla tms. Saatiin ihana vaippakakku ja pelkkiä tarpeellisia juttuja. Oon vieläkin ihan hämmentynyt onnesta :oops:

28+4, rauta alkaa auttaa ja energia nousta. Töissä vielä jaksaa vaikka välillä supistaa. Musta on ihan kiva ettei tää synny vielä, taidan tarvita kaiken liikenevän ajan tähän henkiseen valmistautumiseen!
 
Kiva kyllä kun pakkaset loppui. Vähän päässyt ulos haukkaamaan happea. Pääasiassa, kun on sisällä tullut oltua tän sairastelun aikana. Ja edelleenkin on flunssaista ja kurkkua karhentelee. Viides viikko alkamassa tätä sitkeää tautia ja sitkeästi yritän jaksaakin.
Lapsukaisia nyt viikonloppuna ulkoiluttanut pihassa pulkkaillen ja luistelemaan. Teki kovasti mieli kävelemäänkin, niin tein tänään jo pikku lenkin. Tiedä sitten oliko viisasta vai ei, mutta sen näkee onko vointi sitten astetta pahempi huomenna. Ei kyllä taida ihan sellaisiin yleensä normaaleihin 6-10km lenkkeihin nyt kyetä loppuvaiheessa, mutta pienikin kävely teki jo hyvää :)

Kovasti jo kans toiveissa, että menis tää loppuaika jo äkkiä. Ei millään malttaisi odottaa kevättä, mutta äkkiähän tuo aika menee, kun touhua riittää :)
Nimistä ei ole vielä tietoa. Itse jotain miettinyt mielessä, mutta katsotaan sitten lähempänä yhdessä.
Vaunuhankinnat vielä tekemättä ja jotain pikku perustavaraa. Jos ensi kuulla tulisi käytyä kaupoilla. Itkuhälytintä olen etsiskellyt nettikirppareilta ja yksi tulikin vastaan, josta nyt odotan vastausta. Täytyy se hommata, kun on oma piha, niin saa pikkuisen ulos nukkumaan, eikä tarvitse koko ajan ikkunasta luuria. Ja jos on yhtään samanlainen nukkuja kuin viimeisin; nukkui 3h kevyesti putkeen pihalla ja sisällä, öisin jopa 5h. Ihan olikin silloin pakko th:lta kysyä saako noin kauan antaa nukkua, kun esikoisen aikaan oli vanhempi neuvolatäti, joka ohjeisti, että 3h maksimissaan, mielellään 2-3h välein herätellä syömään. Toisen kohdalla sai jo antaa nukkua niin kauan kun toinen nukkui, kun kerran hyvin kasvoi :) Ennemmin niin päin! Esikoinen kyllä oli huonompi nukkuja vaunuissa. Vaunulenkin ajan nukkui, mutta kohta kun vauhti pysähtyi, niin toinen heräsi :LOL: Meitä on moneksi :)

Kivaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Kyllä vaan aika menee nopsaan :) tiistaina on neuvolalääkäri ekaa kertaa ja nyt jännää. Olen todella turvoksissa! Olen herkästi turpoavaa sorttia mutta nyt pelottaa kuinka monta plussaa neuvolakorttiin pamahtaa. Kerran oli jo yksi mutta sitten turvotus onneksi laski. Muuten olo on ollut hyvä, mitä nyt välillä on harkkasuppareita.
Nyt alkaa meillä myös se ruuhkakuukausi ja toivon ettei itselle tule mitään rajoituksia, on niin paljon tekemistä. Hääpäivä ja kummankin synttärit vielä päälle niin täytyisi kyllä jotain erikoista kivaa keksiä remppaamisen ja muuton keskelle :)

Nimi meillä on päätetty, kolmasnimikin vaikka siihen oli pitkään kaksi vaihtoehtoa. Kastetaan ev.lut kirkkoon johon minä kuulun. Anoppi saa sitten ottaa kyllä maksua aina heidän kirkon juttuihin mukaan. Miehelle tämä tuntui alusta asti selvemmältä kun itse taas pohdin mihin kirkkoon kastetaan :)

Mulla on nyt unipötkylä öitä varten jota halailen ja saan sillä tuettua pötsiä: lonkkakivut lähes tulkoon kokonaan kadonneet!

Täällä myös taitaa rautatabut vaikuttaa hyvin kun energiaa olisi vaikka muille jakaa.(y)

Katselin Kelasta hakemuksiani ja siellä luki näiden rahajuttujen kohdalla "odottaa tietoja työnantajalta" Tarkoittaako tämä siis sitä että työnantajalle on lähtenyt postia ja heidän pitää tehdä jokin selvitys palkkatuloistani?
 

Yhteistyössä