*HUHTIKUUN MASUASUKIT*Joulukuussa

Outison Mulla sf-mitta lukee neuvolakortissa ja sitten siellä menee vielä se käyrä lisäks..
Mä sain ajan hammaslääkäriin pari viikkoa ennen la:ta :kieh: H.lääkäri vielä sano että et varmaan pysty enää tulee silloin mutta peru sitten aika ja varaa uusi!!! :kieh: Mitä meininkiä!!
 
Tuli mieleen että onko niillä kelan papereilla mitään viimeistä päivämäärää milloin ne pitää palauttaa että saa sitten rahaa..Oliko se nyt kuukautta ennen la:ta kun alkaa saamaan sitä äitiyspäivärahaa..(?)
Ootan innolla sitä rahaa kun saan sitten paljon paremmin rahaa kuin nyt mutta tiedän että niitten papereitten kaa käy niin että täytän ne sitten viime tingassa :ashamed:

Vauvallekaan en oo vielä mitään ostanut..Vaatteita en sen takia ole kun en tiedä kumpi on ja kotona pitäisi paikkoja järjestellä..ennen kuin viittii sinne mitään suurempaa tuoda.Ja haluisin että joku ostaisi vaunut mun puolesta :ashamed: LAISKIMUS olen.. Ja odottelen myös noita alennusmyyntejä niin saa sitten halvemmalla :)
 
Mulla mitattiin sf-mitta viimeksi neuvolassa 23+2 ollen 23cm ja sanoi, että menee yläkäyrillä, ihmettelen vain suuresti, että mun neuvolakorttiin ei ole sitä mittaa laitettu. Kuinkakohan iso tästä jätkästä meinaa oikein tulla? Eikä viime polikerralla oltu kirjoitettu painoarviota korttiin (onko mikään ihme kun oli niin ihme lääkärikin) mutta oli tosiaan 23+0 ja 720 gr ja esikon arvio 25+6 oli 715gr. Esikko oli kyllä siro tyttö 2930gr ja 49cm syntyen rv 39+4 ja aina ultrattaessa mitat vastasivat viikkoa "nuorempaa"

Mulla on näköjään ollut 11 käyntikertaa jo tämän raskauden aikana, saa nähdä tuleeko enemmän kuin esikosta *käy kurkkaamassa siihen korttiin* josta oli 21 käyntikertaa. On muuten esikosta ollut aikalailla sama sf-mitta 22+ viikoilla ja sitten on tasaantunut keskikäyrälle. joten vielä on toivoa saada tämäkin alakautta pihalle, meinasi esikosta olla vaikeata, tuli lopulta kupilla.
 
outison Mulla neuvola täti aina sanoo sen sf-mitan tai no
mulla on mitattu se vasta kaksi kertaa ja sitten merkkaa
äitiyskorttiinkin merkinnän ja sitten täytellään sinne
äitiyskorttiin sitä sf-käyrääkin....

mullakin on tammikuun puolessa välissä uusi hammaslääkäri aika,
hammaskiven poisto.


tinyAngel & Pikku Pirpana 21+0
 
Mulla yritettiin mitata sf-mitta jo edellisessä neuvolassa, mut oli liian pieni mitattavaks silloin. :D Nyt oli 20 mikä oli kauniisti hiukkasen keskikäyrän yläpuolella. :)
Käyntien määrästä... miten jollain voi olla jo 11 käyntiä kasassa?! Mulla on takana kolme neuvolaa, kaks ultraa ja sit tietty se yks ylimääräinen ultra mihin menin rv8.

).) Kauhea pakkaaminen käynnissä kun huomenna lähetään sinne Rukalle! :whistle:
Mua nyt alko vähän stressaamaan se että sitä painoa on tullut niin paljon. :( En mä halua mihinkään sokerirasitukseen enkä mä halua että mä oon joku satakiloinen tän raskauden lopussa. :'( Mun sisko (joka on mua kyl kaks tai kolme senttiä lyhempi) oli ekaa odottaessaan viimisellä viikollakin jotain 6kg kevyempi kuin mun lähtöpaino. :ashamed: Miks mun pitää olla valtava ja sit viel saada sitä painoa valtavasti? Ärh. En haluais alkaa tarkkailee syömisiä, kun sitä oon jo ihan tarpeeks harrastanu.
Sori avautuminen.
PItää mennä varmaan nukkumaan ku oon niin pahalla tuulella.
Sanokaa mulle mitä mä oon unohtanu pakata.... :whistle:

Laala ja Punkero rv22+2
 
Sokerirasituksesta ensin: Käypä hoito siis "käskisi" lähes kaikki odottajat sokerirasitukseen vain kahta poikkeusryhmää lukuunottamatta. Mutta todellisuudessahan osa paikkakunnista ei vielä noudata noita käypä hoito-suosituksia vaan menevät vissiin jollain siirtymäajalla.

http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_navi=1304&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.suositukset?p_tietokanta=khp

Kummallista ettei kaikissa labroissa pääse lepäämään. Koe kestää siis kaksi tuntia ja mulla oli kirja mukana. Olisin saanut jäädä pötköttelemäänkin jos olisin halunnut mutta piikkikammosena en halunnut olla verhon takana kuuntelemassa kuinka mummoja piikitetään vieressä ja valittavat että "mitenkähän onnistuu suonen löytämään kun ne karkaa aina alta pois"... Minulta otetaan siis verikokeet aina siten, että olen pitkälläni koska muuten varmaan pyörtyisin. Juotava litku ihan ok makuista, vähän niinkuin kokista, tosin ei ollut minusta niin sokerista kuin oikea cola. Pahinta oli se edellisen illan paastoominen. Niinkuin joku sanoikin että kyllä sitten on hirvee nälkä kun tietää ettei saa syödä ja muulloin pystyis ihan hyvin olee syömättä.

Eilen tuli siis käytyä ylimääräisessä ultrassa äippäpolilla ja kaikki kunnossa. Lekuri sanoi siellä että sykevaihtelut kuuluvat asiaan ja tarkasti sydämen tarkkaan ja sanoi että kaikki kunnossa siltäkin osin. Painoa tyypillä oli 980 g ja täysin vastasi viikkoja (26+4). Raivotarjonnassa oli, joten toivottavasti niin pysyisikin. Kiva oli nähdä 4D:nä kasvokuvaakin, tosin kuvia ei mukaan saatu. Sukupuolen arvailu menetti kyllä merkityksensä kun ehti jo hetken aikaa pelätä ettei kaikki olekaan kunnossa.

Kohdunpohjankorkeus: rv 22+4 = 22,5 cm, rv 25+4 = 24,5 cm ja viimesin rv 26+3 = 26 cm (kaksi ekaa terkan mittaamana ja vika neuvolan lääkärin mittaama )
Painoa tullut ekasta neuvolakäynnistä noin 6 kiloa. Ite en ota stressiä siitä kun kyllähän sen kuuluukin raskauden aikana nousta. Toki toivoisin että jäisi johonkin 15 kiloon. Mutta niinkuin on moni sanonutkin, että eikös se paino juuri näillä viikoilla nouse reilummin ja sitten taas lopussa tasoittuu.

Nyt nukkumaan hommautumaan, öitä mammat!

Sanni-Maria ja pikkunen 26+5
 
Heippis.. onki taas pitkä aika ku oon viimeks kirjotellu..

Sitä sokerirasitusta miettiville.. mä olin viimeraskaudessa siellä hiukan heittelevillä arvoilla ja joudun siis nytkin jossain vaiheessa.. sillon rasitus tapahtu perus labras ja käytävällä odottelin kaiket välit.. siinähän se meni lehtiä lueskelles ja mummujen ja pappojen kans mahasta jutustelles.. eikä se aika niin hirveen pitkäks tullu.. nyt on uudet maisemat ja ??? missä ja miten homman tällä kertaa hoidetaan.. viimeks olin myös sokerikäyrällä ihan osastolla vuorokauden.. minkä käsittääkseni voi hoitaa myös kotona, riippuen paikkakunnasta.. siellä arvot oliki sitte ihan kohillaan.. painoa oli tuolloin tullu viikkoon 23 mennes 10kg ja sf mitta tosiaan oli 24... sanoi nyt mulle muuten kans (lekuri) et nykyään sitä rasitusta ruvetaan suositteleen ihan kaikille odottajille..

jokuko oli kyselly paksuspaukahtamis nopeudesta.. ?? eka tuli meil heti toisesta yrityskierrosta.. ja tää toka oli 4-5 kierto.. ei kyl käytetty raskauksien välil mitään ehkäsyy, mut ei niin varsinaisesti yritettykää..

huomen aamulla sitten olis neuvola mitä odotankin innolla ku pitkästä aikaa pääsee.. painoo kans tullu nyt n. 6kg lähdöstä.. masu on oikeen ryöpsähtäny isoksi ja tuonu samalla sairaat häpyluukivut mukanaan.. eipä paljon kumarrella nosteleen pojan leluja lattioilta, harrasteta polvikävelyy taikka mitään muutakaan reipasta kävelyy.. nyt oon kaivanu viimeraskauteen kaverin antaman tukivyön esille mitä en sillon tykänny käyttää mut avot.. nytpä tuntus vähä auttavan... huh.. pikku typpi on ruvennu oikeen aktiiviseks potkijaks mahassa eikä tunnu etuistukka paljon vaimentavan sitä enää..

mulla on takana huomisen jälkeen vaan 4 neuvolakäyntii + 2 ultraa.. ja perus toinen raskaus menossa.. sama tahti oli ekaski raskaudes..

vähä muutes kateellinen teille koirien omistajille ku mäki semmosen ottaisin jos allergioiltani pystyisin.. pysyis nimittän kämpän lattiat aavistuksen siistimpinä ku olis muruimuri kulkemassa ton meidän pikkumiehen perässä sen syödessä millon mitäkin tai pöydästä ruokaa heitellessä.. kiva sitä ruokaa yrittää kaapii lattiolta ja matoilta ihan ite..

Noh.. Nyt nautitaan siitä joulu"lomasta" mikä miehelläni alko koulusta.. ja valvottiin ihan näin myöhään vaik eipä se aamuherätykseen se loma paljon auta.. joku ku vetää sormesta enne 7 aamulla ylös ja jos et nouse niin palosireeni rupee soimaan..

HYVIÄ ÖITÄ ja HUOMENIA kaikille ballomasuille....

Elov. & Hose 22+4
 
Heissan kaikille taas!

Heti ekana mietin tota sf mittaa että voikohan seki vähän riipua pituudesta ja kohdun asennosta...? Mulla edellisissä raskauksissa parhaillaan oli 32cm ja se oli n 3vkoa ennen synnytystä..Tai toisesta oli 33 5pv ennen synnytystä.. Nyt oli 22vkolla 20cm..
Ihan eka muistelin että ei ole noussut sen 30yli mut oli se sit näköjään kun tarkistin..Neuvoloista että mulla ollut 5 neuvolaa ja sit ne rakenne ja np ultrat..
painoa mulla tullut n 5kg yhteensä nyt..

Omanapakirjaa seuraavaksi :/
Eilen oli sitten taas sellanen kunnon pyörrytysolo ettei paljo tolpillaan viittiny olla.. Hälytin sit vapaapäivällä olleen työntekijäni tekeen mun työt..
Siinä sitten mietiskelin pötkötellessäni et oiskohan se sama hakea sitä saikkua tammikuulla...
Tuntuu vain toisaalta pieneltä vaivalta tuo pyörrytys,mutta kuitenki se haittaa niin paljo et ku kunnolla pyörryttää niin ei siinä töihin kykene..Luonteeni vain ei haluis antaa periksi,mutta kun miettii että paljonko saisin sairaslomalla rahaa kk ja paljonko nostan yksityisottoja liikkeeltä,niin tuntuu että samahan se olis jäädä lomalle niin sais työntekijäkin paremmin töitä...Nyt on vähän ollut niin ja näin että onko kuitenkaan kahelle töitä..ja voisinhan minä käydä tekeen välillä jotai kun siltä tuntuu.. Läväreitä ainakin pitäis sitte käydä välillä tekeen..
Miksihän se tuntuu niin hankalalta kuiteski jäädä saikulle...?

Tietääkö muutes kukaan nyt siis että miten se kotihoidontuki juttu menee kun on sit vauva ja kesäkuussa toinen täyttää 3v ja sit on 4v kotona niin saanko näistä kosseista muuta kuin sitä lisää jos sitäkään? Mistähän sen sais tietää saako täällä kuntalisää?
Tuntuu että kelallakaan ei kuulemma enään kukaan tiedä mistään mitään..On vain ne keskukset joissa sit on jotku jotka tietää..Yksi asiakas kelalla töissä niin seki oli ihan täynnä täät hommaa..Eri asia varmasti isommilla paikkakunnilla,mut täällä "tuppukylässä" kun tuntuu että kaikki vaan loppuu..Verotoimisto on viereisellä paikkakunnalla ja postista loppuu toiminta ja kouluja lakkautetaan koko ajan.. No nyt meni aihe vähä sivu suun mut olen jo monesti ajatellut et voisin muuttaa täältä pois,mut sit ois liikkeen kaa vähän hankalaa..

Oiskohan tässä tarpeeksi valitusta tällä kertaa... :ashamed:
Sori nyt ku tällasta tekstiä..

Olikohan vielä jotai mihin en vastaillu tai jotai..
Uusille tervetuloa!

Nyt tää lähtee töihin taas istuskeleen ja koittaa pysyä tolpillaan..

Hyvää päivänjatkoa kaikille masunkasvattajille.

Vaavimasu ja napukka 23+2
 
Huomenta mammat ja masut :D

painosta, mulla tullut 8.5kg, BMI oli 18 tosin, että saakin tulla!! mutta hurja aatella että NYT huikenellaan samoissa lukemissa missä lähes tulkoon esikon synnytin :eek: ja ei tyota roskaruokaa tuu ihan kamalasti syötyy, liekkö sitten jotenkin vaikutusta kun toista odottaa?? (yrittää uskotella ittelleen vaan) :D

mä meinaan kysyy kans 30 pvä ultrassa näkyykö sukupuoli, meillä ei toi oma neuvolalääkäri kerro, vaikka näkisi, ä-polilla kyllä kertovat!! esikostakin kysyivät että halutaanko tietää vkolla 28, kun näky 99% varmuudella silloin!!

hitto mulla on niin kuorsaava mies, että muuttaa tänään vierashuoneeseen yöks nukkuun!! semmosta maailmansotaa käyty taas viime yö prkle :kieh: ja tietysti itkeny näillä hormoonileveleillä silmät päästä!!!! :'(

mutta vointeja kaikille tähänkin päivään!!!!! :heart:

- nannuli+ tyyppi rv. 21+2-
 
:flower: onnea ziki tytöstä.

Kauheesti ootta tekstiä taas saaneet aikaseks..

sf-mitasta moon sitä mieltä ettei niitä mittoja kannata alkaa tuijottelemaan liiaksi. tai olla huolissaan jos niitä ei ole mitattu tai jos oma tuntuu jotenkin "pieneltä" tai "isolta". Ollaan rungoltamme kaikki NIIN erilaisia ettei niitä pitäisi verrata. Nimittäin mulla se mitattiin just, öö, tiistaina ja silloin oli 21+4, mitta 19,5cm ihan käyrällä. Ja mullahan ei näkyvää mahaa ole vielä ollenkaan joten jos en erikseen mainitse että olen raskaana ei sitä kukaan huomaakaan. |O Ja sekäs veetuttaa, oon ihan varma että mulle käy sillai, että keväällä kuljen kaupungilla vauvan kanssa ja kukaan ei edes ole tajunnut että oon raskaana. :( Nyt vielä kun ei voi pukeutua mitenkään pieniin vaatteisiin, ettei vallan palellu niin joo.. näkymättä jää. Ja kun olen töissä kaupassa jossa kyllä tapaan päivittäin paaaaljon ihmisiä niin oishan se kiva että nekin huomais :ashamed: Ongelmat kullakin..

(.) Mä menen tänään ekan kerran tällä viikolla oikeen töihin. Olin saikulla vielä eilen vaikken varsinaisesti enää kipeä ollutkaan keskiviikkona. Parempi vaan levätä oikeen kunnolla. Tosin mulla se lepääminen meni siihen että oon leiponut taatelikakkuja muutaman ja sitten semmosta ihanaa junttalimmua joka on siis makeeta leipää, saaristoleipää oikeestaan.. AH NAM.

Allusmamma :LOL: värkki korvassa, ootko nähny öö.. olikohan se scary movie? siinä se yks tummempi kaveri saa vessassa oikeesti värkin korvaansa. tuli vaan heti mieleen :LOL:

teppana ja asukas 23 *poks*
 
Huomenta.

yrityksestä: Meillä voisi sanoa tärpänneen ensimmäisestä kunnon mahdollisuudesta olla miehen kanssa samassa maassa. :D Ja todella kiitollinen saa tuosta kyllä olla.

sf-mitasta: Nyt toissapäivänä äippäpolilla sitä ei mitattu ja edellisestä neuvolakäynnistä on kyllä pompsahtanut ylöspäin, tosin mun vertailuista omaksi iloksikaan ei ole mitään hyötyä kun se myooma sijaitsee tuolla ylhäällä kohdunpohjassa niin tulee varmaankin nostamaan korkeutta.

Saas nähdä miten käy takkien suhteen. Oon vakaasti päättänyt etten takkia osta, mutta nyt tuo toinen isompikin näyttää siltä ettei mene enää kunnolla kiinni, joten pitänee käydä vielä läpi kaappia löytyisikö sieltä "isommalta ajalta" vielä vanhaa takkia. :saint:


Ruttana & Beanie 25+2 :heart:
 
AAM
Guten morgen to all !! :wave:

olittepas te olleet aktiviisia illalla ja minä käytin aikani pukin lahjojen paketoimiseen :| kuuluu kyllä ihan jollekin muulle :kieh:

sf-käyrät vaihtelee mittatulokset riippuen miten päin kersa siellä on :) jotka stressaa siis no worries.. asiansatunteva terkkatäti kyllä pitäisi siitä sanoa, ja mitat pitää kirjoittaa kirjaan, minä ainakin vaadin sen perästäpäin kun sen perusteella noita käyriä seurataan tietsikalla ja tuloksia katsellaan :) omanihan meni yläkäyrälälä mutta alussa normaalia..

paino onneks lapsi ottaa sen mitä tarvii ettei tartti huolehtia sen hyvinvoinnista :D laadullisesti voisi allekirjoittanutkin parantaa omaa ravitsemustaan :snotty: kertoo varmaan tää jatkuva sairastaminenkin sen että on laskenut vitamiinipitoisuudet tai terveellisyys ruoissa ;) :xmas: |O

Sokrut: ei meilläkään mtn tilaa ollut espoonlahden tk: ssa minne ois makuulle päässyt.. |O siinä samassa istuin räkästen vanhusten ja kirkuvien lasten kanssa :D pidin seuraa dementtiselel mummelille joka toisessa lauseessa kysyi että kuinkas pitkällä olen :D :LOL: siinä itseäni hymyilytti kyllä.. liikuttava tapaus.

Kela papereista misStar kyseli että koska pitää jättää viimeistään että saa paketit, siinä joku aika oli kyllä.. Vinkki (koskien just noita hoitoraha/tuki juttujakin (mitä Vaavimasu tuskaili) niin oman tilanteen ylös ) mä kirjasin kaikki mitä mun pitää kysyä niin paparille ihan konkreettisesti ja soitin sinne ja molemmilla kerroilla selvitin liiankin juurta jaksaen henkilölle mitä tarkoitan kun kysyn :D eiköhän sieltä joku kuitenkin osaava henkilö löydy vastaamaan (jos ei satu puhelimeen niin pyydä että se selvittää ja soittaa sulle) jos sinne numeroon soitat 020692206 tota mä käytän *pikavalintana puhelimessani :LOL: *

käynnit neuvolassa tähän mennessä.. mulla apaut 3-5 kertaa tällä hetkellä plus 2xultrat jorvissa (sydänääniä kuuntelutin yhden kerran omasta pyynnöstä ekstrana)..

AM & hippunen 23+4 :heart:
 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja teppana:
Allusmamma :LOL: värkki korvassa, ootko nähny öö.. olikohan se scary movie? siinä se yks tummempi kaveri saa vessassa oikeesti värkin korvaansa. tuli vaan heti mieleen :LOL:

teppana ja asukas 23 *poks*
NÄHTY ON teppana kaikki ne scary moviet ja ne muutkin versiot noista hupikauhu/huumoripläjäyksistä.. hulvattomia. ei niinkään hyvällä maulla koottuja ;) :D :LOL: :LOL: mut sehän niissä on kin pointtina, hurtti pervo/kikki/kakkahuumori !
 
AAM
oi ihana kävin äsken meitin kahvitilassa ja sinne oli katettu meidän joulupippaloista eilen yli jäänyttä ruokaa :p pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, namia, sipsejä, naposteltavaa, juustoja ja kräkkereitä ja klementtinejä oli varmaan viis verkkopussia ko joku toi :D :p NAM ! ja tuore kahvi tuoksui ihanalle :heart: ja jouluradio soi... oooi ihana... :) :) :) :)
 
Huomenta mammat :)

Se ois sitte melkein vkl ja joulu, ihanaa :xmas: Ens vkolla tosin viel pari pv töitä mut sit onki viikon loma =) Lasken kyllä jo päiviä ä-lomaan, joka alkais 25.2. Kuin moni muuten on viel töissä ja uskotteko jaksavanne ä-loman alkuun ilman saikkuja tmv? Mä en henkisesti enää jaksais :LOL: mut kroppa on eri mieltä et tääl sitä kökitään varmaan viimoseen asti... No, hyvähän se on et on pysyny kivuttomana ja vaivattomana.

paino mun mielestä tästä stressataan nyt liikaa ja tuntuu olevan neuvoloissa ihan eri käytäntöjä mikä normaalia ja mikä ei. esim mulle sanottiin että +500g/vko on oikein hyvä ja normaali tahti saada kiloja näillä vkoilla, niin sitten jotku taas joutuu sokrutestiin samalla tahdilla?? ja mullaki tullu painoo alusta nyt yli 6kg, tosin bmi oli jotain 20 alussa et saakin kai tulla tota tahtii :/ mut ärsyttää et raskaana olevia kytätään painon osalta noin tarkkaan jossain :kieh:

neuvolakäyntejä ollu mulla nyt neljä + kaks ultraa ja tossaki yks ylimääräinen hgin normien mukaan..

sf-mitta veikkaisin et tohon vaikuttaa ruumiinrakenne ym. enkä tuijottelis turhan tarkkaan meneekö just käyrällä. toisaalta, helppo mun sanoo kun oon niin keskimittanen nainen ku olla voi ja sf menee millilleen sillä keskikäyrällä... :whistle:

luin sanni-marian laittaman käypähoito-linkin ja sen jälkeen ihmettelen taas vähän ettei mua oo laitettu sokrutestiin... painoa ja elintapoja lukuun ottamatta oon melkosen riskiryhmässä, kun suku täynnä dibeetikkoja (I ja II tyypin), ikää 30+ ja esikkoa odottelen. eilen vielä nla-lääkäri kyseli sukurasitteesta mut sanoi ettei kuitenkaan testata jollei niistä pissatesteistä löydy jotain hälyttävää.

nyt mä keskityn taas näihin mun ei niin innostaviin töihin, ei taida tulla mulle vuoden työntekijä titteliä vaik oonhan mä väliin tsempannutki :whistle: :)

t. manna + lilli 25+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja manna8:
Huomenta mammat :)
paino mun mielestä tästä stressataan nyt liikaa ja tuntuu olevan neuvoloissa ihan eri käytäntöjä mikä normaalia ja mikä ei. esim mulle sanottiin että +500g/vko on oikein hyvä ja normaali tahti saada kiloja näillä vkoilla, niin sitten jotku taas joutuu sokrutestiin samalla tahdilla?? ja mullaki tullu painoo alusta nyt yli 6kg, tosin bmi oli jotain 20 alussa et saakin kai tulla tota tahtii :/ mut ärsyttää et raskaana olevia kytätään painon osalta noin tarkkaan jossain :kieh:
t. manna + lilli 25+2
Ihan olen samaa mieltä. Tässä kuitenkin mennään jo yli puolen välin raskautta, ja normaaliahan se on että painoa tulee. Itsellänikin painoa lähdöstä tullut 6 kg. Joka näillä viikoila käsittääkseni suhteellisen normaali. Usealla täälläkin tuntunut samoissa olevan painon nousu. Noi sokerirasitus testit tuntuvat tällä hetkellä olevan tapetilla kaikin puolin, lööpit huutaa tiukennetuista seurannoista ja odottavien äitien ruokavalion vaikutuksesta lapseen. Hyvähän se on että tutkitaan, mutta vähän alkaa mennä yläkanttiin neuvoloitten puolestakin painoon puutuminen.

Iitanen 25+3
 
hellurei! .... jotain asiaa miun piti taas kommentoida, mut ehä mie enää sitä muista mitä :eek: :ashamed: voi perhana.. Täs se näkee kui lahopää miust on tullu :D Eile avauduin ukolle et miks se on laittanu ruisleipä paketin jääkaappii, ni sano vaa että itse neiti sen kyllä vähä aikaa sit sinne nosti, sano et vähän hän sitä ihmetteli siin vieres mut ei sit sanonu mitää :D:D voi kökkö :( yks päivä löysin kaukosäätimenkin jääkaapista.. kuka lie laittanu.. :whistle:

Voi itku, miul on viel kaikki joululahjat ostamatta!! :ashamed: no mut oon tottunu jättää sen ostelun aina ihan viimeisii päivii :D ukolla onneks loma ens viikolla ni saa kyllä maanantaina tai nyt viikonloppuna lähteä miun seuraks tonne kauppoihi.. siel vaa tulee hulluks ku on nii paljo ihmisii mut mut.. ei voi mitn :whistle: varsinki noi itärajan naapurit tuppaa v*tuttaa "välillä".. niitä ku tääl lappeenrannas sikiää aika paljon..

ainii.. pitää laittaa mein pikku pusuhuulest viel kuva ku eile saatii :) (ukko eilen kuiskas nukkumaan käydessä et on hän salaa ilonen siitä et tulee tyttövauva) :D



ziki ja mimmi 22+ :heart: WOHOO!! :xmas:
 
Olin sitten neuvolassa.
Painoa tullut alusta 5,7kiloo,ei kummempaa kommenttia eikä mainintaakaan sokerista.sf-mitta oli 20.jaa...energinen kaveri,liikkui ja sydän jyskytti.

Sain kelan paprutkin.Veinkin ne jo kun kaupungissa kävin.Oli mun mielestä ihan iisi täyttää.Täytin neuvolatädin mukaan haun koko vanhempainrahalle kun niitä voi sitten sumplia myöhemmin kun tietää jos ja milloin tahtoo isäjuttuja pitää.

milky tasan 22
 
Hyvää päivää naiset!

Ziki: Tollasii ne miehet on. Eka täytyy sulatella, mut sit ku on sulateltu ollaanki ihan sulaa vahaa :).

Sf: mulla mitattii ekan kerran 15+6 ja sillon oli 11 cm, eikä siis merkinny mihinkää ku käyrä alkaa 16 cm. Seuraavan kerran mitattii 21+3 ja sillon oli 19. Tää merkittiin sinne ä-kortin käyrää. OOn teppanan kans samaa mieltä tosta ettei sitä kai kannata hirveesti tuijotella. Mulla meni ehkä millin verran yläkäyrällä, mut maha ei tunnu olevan mitenkää erityisen iso. Se kasvaa nyt tonne tisseihin päin muutenki :whistle:.

Neuvoloita
on ollu 3. Sit kaks lääkäriä, mut olin ekan kerran yksityisellä eli periaattees yhen kerran. Eli ei niitä mitenkää erityisen paljon oo ollu. 31. päivä seuraavaks neuvola.

Kävin eilen kelassa täyttelemässä papereita ku mun yksinkertanen pää ei mitään tajua... no se eukko sekotti mut entisestää :snotty:. Alko selittää jos jonkilaisist tuista... saat opintorahaa jos haluut mut sit pitää olla pisteit. Saat myös äitiysrahaa ja ja ja ja.. No se täyttiki sen mun lapun päin v-ttua. Mä sit kysyin et onkoha tää iha oikein..NO EI OLLU. Näin Helsingissä :).

Mut nyt paksukaiset (sori), hyvää päivän jatkoa!

Säde ja poju 24, pokspoks paukkuu paukkuu
 
Jotain piti kommentoida mutta en enää muista mitä :headwall:
No, mä ainakin joudun siihen sokerirasitukseen kun esikoisesta jäi 10kg ylim.ja nyt tän raskauden alussa oli Bmi yli 25 eli 27.ukko oli 1,5 vkoa töissä ja eilen kun tuli kotiin niin sanoi että ethän tuota ole lihonut kun mä olen sille joka pvä puhelimessa valittanut ett en saa kohta syödä mitään kun on jo kiloja tullut 6 ja rimpat.
Vaihtelee muuten päivän aikaan hirmusti jos käy vaakalla...

mun sf-mitta oli rv 20+3 21 cm ja yläkäyrillä mentiin mutt terkka sanoi että se kyllä tasoittuu ajan mittaan.
Ja ultrassa oli nyt painoarvio rv 23+3 670g ja lekuri sanoi että onpas tää iso ja siitähän se diabetes juttu sai alkunsa.

En kyllä haluaisi jäädä kiinni siinä rasituksessa kun en oikein kestä pistämistä :(
Meillä saa itse valita meneekö tk:hon vai Kys:n labraan otatttaa sitä rasitusta.
Mä taidan valita ton sairaalan kun siellä on kumminkin vähän enemmän vipinää kun tuolla kellarikerroksessa olevassa tk:n labrassa.

Ai niin joku kysyi siitä hoitorahasta kun on muita pieniä.Se on tosi kiva laskutoimitus mutta alle 3-vuotiaasta sitä voi hakea ja älkää kysykö miten se lasketaan mutt jotenkin sillai ett vähennetään se kotihoidontuki tosta äitiysrahasta ja plaa, plaa jääkö sitt jotain erotusta niin se maksetaan.

Nyt ruuan laittoon, ihana mies on pojan kanssa ulkona ja kuuntelen samalla joululauluja.

On niin ihana tunnelma ett meinaa tippa tulla silmään :'(
Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lis69 24 (vou onks se jo noin pitkällä)
 

Yhteistyössä