*HUHTIKUUN MASUASUKIT*

Hellurei pitkästä aikaa. Isot halit Lumi-Marjalle menetyksenne johdosta :hug:

Ja tervetuloa kaikki uudet munkin puolestani =)

Mulla oli tänään eka neuvola. Viikkoja vasta 6+3 mutta ilmeisesti täällä meilläpäin on tapana laittaa eka neuvola noille viikoille. Neuvolatäti oli oikein mukava ja kertoi paljon kaikkea uutta. Saatiin vaikka minkälaista kirjaa ja lippua ja lappua ja jopa DVD! Kovasti yritti neuvolatäti luoda positiivista mieltä odotukseen. Mua nimittäin edelleenkin jännittää ihan kamalasti miten tässä käy ja en osaa yhtään vielä rentoutua ja olla vaan onnellinen odotuksesta.

Mä olen itse ihan hirveä jännittäjäluonne (jännitän ihan kaikkea, varsinkin lääkäreitä ja sairaaloita) Mä olin sit ihan pelko persuuksissa siellä neuvolassakin ja koko hommasta ei meinannu tulla mitään. Mun verenpaine oli 171/86. Kotona se oli tunnin päästä 110/58.. että toi kertoo jotain mun jännityksestä. Mä oon niin hölmö :LOL: Miks ei ihminen vaan voi rauhoittua ja hengittää rauhassa. Mä jännitän jopa sitä etukäteen että jos mä jännitän kovasti ja kaikki menee mönkään. Hölmöä. :headwall:

Onks täällä muita yhtä hölmöjä joilla verenpaine nousee huippulukemiinsa lääkärissä tai hoitajalla.. kuinka nopeesti tohon puututaan neuvolassa jos kotimittaukset on kuitenkin ok?
 
heissan kaikille :wave:

uskaltautuisinko mukaan?! elikkäs neljättä odotellaan. ja kuukautisista laskien la olisi 14.4.2009 mutta saattaa heittää muutamalla päivällä. tyksiin olisimme menossa ja ikää mulla 27. meiän tyttö trio on 5,4 ja 1 ( täyttää pian 2 ) vuotiaat.

joitakin tuttuja täällä onkin tuolta keskenmenon jälkeen kuumeilevista... luen koko ketjun läpi tässä jossain kohtaa.

jonkin verran luinkin jo ja turvoksissa ollaan täälläkin -todellakin. vatsa, etenkin iltaisin, sen näköinen kuin viikkoja olisi paljonkin enemmän.

:wave: iltsu ja "vielä työnimetön" 5+0 (kai)
 
Heipä hei,

pienen harkinnan jälkeen ajattelin minäkin jättää puumerkkini tänne. Esikoista odotellaan syntyväksi 11.4. TAYSissa tai joskus noilla main. Viime viikolla tein 2 testiä, kun en ekasta meinannut asiaa uskoa. Hieman koko homma hirvittää ja olo on epätodellinen. Varasin tänään kuitenkin jo ekan neuvolan kahden viikon päähän, joten jospa se tekisi asiasta todellisemman. =)

Mukava lueskella muiden "kohtalotovereiden" kuulumisia, paitsi noita muutamia surullisia kohtaloita. :( Jaksamisia heille!

Nellikki ja joku 5+3
 
Iltaa kaikille tasapuolisesti ja onnea uusille huhtikuisille! Tervetuloa joukkoon munkin puolesta :wave:
Lumi-Marjalle lämpimät osanotto-halaukset :hug: Joskus koettelemuksia tulee niin, ettei niiden tarkotusta pysty käsittämään.. Voimia teille ja toivotaan, että vielä saatte pienokaisen syliinne jonain päivänä :heart:
Mulla on edelleenkin ihan mukavat olotilat täälä päin. Eli pahoinvointia ei kauheesti oo, mitä nyt joskus joku pieni kuvotuksen ailahdus, mutta ei muuta. Nälkä jatkuu ja painoa on tullu melkeen kaks kiloa.. Ups! Mutta jos se oksu-olo on vielä tulollaan, niin täytyy nyt syödä, kun vielä menee alas :whistle: Turvotusta on mullakin mahassa ja jonkin verran repäisykipuja/nippailuja. Valkkaria lorahtelee välillä reilummin, mut ei koko ajan. Oikeestaan oireista merkittävin onkin noi tissit, kun rinnanpäät on koko ajan arat ja vähän niinku olis tullu lisää täytettä kuppeihinkin. Saa kyllä tullakin, en yhtään pistä pahakseni =)
Neuvola-aika mulla on syyskuun alussa, joten jännitettävää vielä piisaa. Miehen kanssa ei olla ees työnimeä vauvalle vielä kehitelty, ku tässä varovaisesti odotellaan, et mitä sielä ultrassa sit näkyy... Odottavin ja toiveikkain mielin siis vielä seuraavat 3 viikkoa..
Meillä ei aivan heti raskaus tärpänny, kun mun kierrot oli pillereiden lopettamisen jälkeen sellasta 60-70 päivää. Sit sain Terolutit kiertoa tasaamaan ja niiden lopettamisen jälkeen saatiin ihana plussa testiin :) Että kovasti on odotettu tätä pikkuista masuun! Kellekään ei vielä olla kerrottu, varmaan sit sen ultran ja neuvolan jälkeen jo paljastetaan salaisuus :)
No, jos lähtis vähän lenkille itseensä ahdettuja ruokia polttamaan... Tsemppiä kaikille raskausoireiden kanssa ja sitkeitä liimoja masuasukeille!!

Zukkis ja masu 5+4
 
Tää nälkä on kyllä jotain ihan uskomatonta! Tänään lounaalla vetelin ison burgeriannoksen ja piti vielä käydä ostamassa banaani jälkkäriksi, kun ei meinaa millään tulla täyteen. :p

Herkistyn myös ihan kaikesta: itkin parin päivän takaista olympiapronssia, jonkun tuntemattoman vasta vihityn pariskunnan tullessa lauantaina ulos kirkosta, tänään käydessäni katsomassa pomoani sairaalassa jne. Pakko ruveta hillitsemään tätä kollottamista tai kaikki pian arvaa mun tilan. :LOL:
 
Lumi-Marja :hug: Olen todella pahoillani, voimia teille!

Kaikille uusille onnea ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Itse olin vähän kauhuissani töihin palaamisesta loman jälkeen lähinnä tuon armottoman väsymyksen ja ajoittaisen huonon olon takia. Mutta eipä sitä töissä ehdi juurikaan edes ajatella, paljon paremmin siellä menee kuin kotona! Heti kotona taas huomaa, kuinka väsynyt sitä onkaan. No, olohan voi vielä muuttua moneen kertaan...

Loppuviikosta vasta ajattelin soitella neuvola-aikaa. Varhaisraskauden ultra kiinnostaa myös, ehkä se saisi olon hieman rauhallisemmaksi ja ehkä raskauskin sen jälkeen tuntuisi todemmalta. Vielä ei uskallettu kenellekään kertoa. Välillä kyllä tekisi mieli. Viikonloppunakin kun näin kavereita tuntui hassulta olla kertomatta näin isosta asiasta. Mutta sovimme yhdessä, että ei vielä kerrota, joten parempi vaan pitää suu kiinni.

Urheilusta vielä. Itse olen ollut melko kova urheilemaan, varsinkin lomalla tuli liikuttua melkein joka päivä. Nyt olen koittanut ottaa vähän rennommin, melko rauhallisesti liikuntaa ehkä 3-4 kertaa viikossa.

Hyviä vointaja kaikille (paitsi niille, ketkä sitä huonoa oloa toivoivat :LOL: ) !

Deyah ja Papu 5+1 (omien laskujeni mukaan)
 
AAM
Nellikki & Iltsu :) sekaan vaan sanoi täi kirpuille... tai jotain :D

rimata oih ihanaa :) :heart: :heart: :heart: ja paljon lisää..

).( täällä vollotettiin kans mitalia.. kyllähän nyt piti munkin kun se voittajakin itkeskeli ja maamme laulua lauloi :whistle: ukko kattoi mua ja samoi et tsiisus, hän ei kestä ja lähti rehotellen röökille.. :LOL:
pikku-mies vieressä kattoi naama mutrus et miks mamma yylaa :) :xmas:
vitsi tuon nälkätunteen kanssa... tänään söin varmaan yhtä paljon vähintäänkin kuin puolisoni.. 85 kiloinen ja 185 pitkä miehenjässikkä... :whistle: katteli siinä ko meikäläinen tunkee makroonilaatikkoa naamaan kauhatolkulla ja samalla sössöttää et kui helevetin hyvää tästä tänään tulikaan *makaronit lähes tursusi suusta ulos samalla kun söin* :whistle: :whistle: :ashamed: ukko mulkkas nii et silmät meinas päästä tippua.. :xmas: kyllä nolotti :D :LOL: riittäis ko söis kahden edestä ku syö kahdenkymmenen.. ehkä mä odotan jotai useampia.. huu nous ?? ;)

Nyt koisimaan.. zzz..zz..:wave:
AM & hippunen 5+1
 
Onnea uusille plussaajille!!! =) Ihana, kun meitä tulee lisää koko ajan. Kevätvauvojen aikaa :heart:

seana: Mie siuna kyselisin ihan neuvolasta noista liikuntajutuista. Pääasiallinen ohje on just mitä jo joku sanoikin, että oman voinnin mukaan, mut joistain liikkeistä voi olla myös tarkempiakin ohjeita. Ite selän takia käyny ohjaajalla ja fys.terapeutilla ja saanu hyviä vinkkejä, mitä kannattaa erityisesti treenata. (Alaselkään kannattaa panostaa ja syviin lihaksiin myös.)

pietu- ja luomu 6+0

 
moro taas.Piakisesti tässä ennen töihin lähtöä kirjottelen..L-M jaksamisia ja haleja!
Uusille tervetuloa joukkoon..
Kauhee tätä syömistätodellaki..Mulla eikyllä tee yhtään mieli mitään rasvaista tai suolaista vaan kaiken pitäis olla raiaksta..Paljon on banaania ja viinirypäleitä uponnu ja jukurttia.. Varmaan pari kiloa on tullu jo painoaki lisää ku pitää ahmia koko ajan..Väsy on kans jotai omaa luokkaansa..Eilen ku oli vapaata aikaa niin meinasin nukahtaa istualleni..Oliskiollu nolo ku ois asiakas tullu ni meitti ois vejelly hirsiä takahuoneessa :LOL: :LOL:
Vielä ei ole vanhemmat tietosia mutta jotenki aavistan että äiti jo arvailee jotai...
Nyt jo alkaa etoa vaikka aamupalasta on n. puoli tuntia..Eli syömään vielä ja sitten pitää kiireesti laittaa ittensä valmiiksi ja pukea muksut ja lähtä.. Joten moro ja jaksellaan vointiemme kanssa! :hug:
 
huomenta kans..
meillä ei kanssa tiedä kun omat vanhempani ja muutama kaveri. jännittää kanssa mennä töihin loman jälkeen kun meillä ei mitään kevyttä työtä ole että kuinka käy. anopille pelottaa kertoa eniten kun se on pitänyt hirveät moraalisaarnat lapsista :headwall: ensimmäinen neuvola on 11.9 että sinne kun malttaa odottaa..

nyt jos lähtis aamu tallille ja syömään. vointeja kaikille=)
 
Tein taas yhden testin :ashamed: Nyt on jo tummentunu näin paljon :)



Ei saanu selvempää kuvaa kännykällä, mutta on tummempi kun kuva antaa ymmärtää :D

*muoks* Jos nyt jo pikku hiljaa uskois, eikä tekis enää testejä :D
 
liikun paljon, 6-10kertaa vikkossa. 1-2pvänä tulee siis tehtyä jopa kaksi treeniä.
Lähinnä salia ja lenkkeilyä, myös joukkuepelejä.
Tiedän, et omien tuntemusten mukaan liikkuminen kun raskaana..ja esim.toi salibandy täytynee jättää tauolle varmaan viim. puolivälissä (jos sinne astikaan jaksaa juosta :LOL: )
Mutta, millaista liikuntaa olis hyvä harrastaa? pitäisikö esim. kuntosalilla keventää harjoituksia- jotain liikkeitä, mitä ei suos.tehtävän. Kiitos, jos joku tietää vastata näihin..


kovasti odottelen ensi viikkoa- pääsis testaamaan - miten aikaisin herkimmät testit antaa tuloksia?
 
Voi Lumi-Marja, kunpa tietäisin ne sanat, joilla sua lohduttaa :heart: Teillä on varmasti nyt raskasta, mutta elämä voittaa pikkuhiljaa. Tukekaa toisianne :hug: Toivon koko sydämestäni jaksamisia koko perheelle ja onnea uuteen yritykseen, kun on sen aika. Sillä kyllä senkin aika vielä tulee, kun suru alkaa hellittämään otettaan :heart: :hug: :heart: Tärkeintä on, että saat surra rauhassa, sinulla on siihen oikeus :'( :flower:

Monta uutta on taas löytäny tiensä tänne! Ihanaa, kun täällä on meitä näin paljon =)
rimata ihania iloisia uutisia :heart:
Täällä ihan hyvä olo nyt tänä aamuna, mutta eilen oli eri tilanne! Koko yön pyörin sängyssä kun oli niin etova olo ja aamulla sama meininki jatkui. Töissä onneksi alkoi helpottaan, mutta paljoa en oo uskaltanu syödä =( Mutta en valita! Ainakaan vielä :LOL: :LOL:
Paljon onnea, iloa ja tarrasukkia odotukseen kaikille uusille .. ja miksei meille "vanhoillekkin". Eiköhän me kaikki olla niiden tarpeessa :heart: :) :heart:

annuli333 ja pikkarainen 6+3
 
kolmistaan taisin jo aiemmin mainita täällä, ensimmäisen kolmanneksen aikana piti muistaakseni vältellä alavatsarutistuksia. ja joukkuepeleistä joutui jossain vaiheessa luopumaan (ilmeisesti siksi, ettei vatsaan tule osumia,esim taklaus tilanteissa)..

kevyellä kuvotuksella höystetty on tämäkin aamu ja unihiekkaa saatu överi annostus
:/ silmät ristissä aamulla sain aikaan mikrossa valoshown kun laitoin pojan puuropurkin vahingossa sinne.. =) onnea uusille.
 
Mulla pessimistinen olo tän mahdollisen raskauden suhteen vaan lisääntyy...varsinkin kun tänä aamuna kävin vessassa ja pyyhkiessä paperiin tuli veristä vuotoa. Sellaista limaista vaaleaa verta. Sitten on vähän sellainen olo niinkuin menkat alkaisi, mutta ei kyllä mitään mahakipuja. Tiedän että näitä vuotoja voi tulla raskausaikanakin ja silti olla kaikki ok, mutta mua ei välttämättä niin paljon huolettaiskaan, jos nyt olisi se aika kun menkkojen pitäisi tulla, jos ei ois raskaana. Se aika kun ois vasta 2 vkon päästä. Sitten kun edelleenkään ei ole mitään raskausoireita...paitsi että mun hermot on ihan sikakireenä, saan tosi helposti ja ihan yhtäkkiä kamalia raivokohtauksia. En siedä mitään enkä ketään! Ja jos jokin asia ei mene niin kuin olen suunnitellut, niin sekin vihastuttaa ihan sikana, enkä pääse asiasta yli. Tiedä sitten kuitenkaan, että onko tuokaan mikään oire raskaudesta... Tässä on vietetty lähestulkoon täysin kotona 3 vkon loma ja mua jurppii sekin, kun lomalla haluisin olla jossain ihan muualla kuin kotona kotiaskareiden keskellä! Ja nyt on sitten koko ajan ollut 24 h miehen kanssa ja vähän kummallakin pinna kireellä eri syistä. Sitten kun puran vielä kiukkuani poikaamme tiuskimalla ja välillä huutamalla ihan pienestäkin...:( .

Jotenkin tuli nyt vielä tuon vuodon takia vahvemmin olo, että ei tää raskaus tule onnistumaan ja kun plussatestinkin jälkeen mulla on ollut koko ajan olo, että ei tule onnistumaan tai että on tuulimuna tms. Kuitenkin mieleni on ollut jotenkin rauhallinen sen suhteen, en ole jännittänyt asiaa, kun taas ekassa raskaudessa se jännitys oli aluksi jotain ihan kamalaa ennen kuin pääsi ultraan. Nyt on vaan olo että kun ensi viikolla varhaisultra on, että saan tulla "tyhjin käsin" sieltä lekurilta pois. Sori, kun tulee negatiivista tekstiä, mutta tällanen pessimistinen olo nyt on. Täytyy nyt seurata, mihin suuntaan toi vuoto kehittyy ja mennä sitten sen mukaan...
 
Tervetuloa kaikki uudet minunkin puolesta! Ja Lumi-Marjalle iso halaus, olen todella surullinen puolestasi :hug:

liikunnasta on keskusteltu täällä ja itsekin kun paljon urheilen, niin tenttasin neuvolan tätiltä tätä varmaan ihan suhteettoman paljon :) semmoisia neuvoja sain, että kaikkea mitä ennenkin on harrastanut, niin suositellaan jatkettavan, PAITSI lajeja joissa vaarana saada iskuja (taistelulajit) tai joissa nopeita riuhtaisuja (esim tennis). lisäksi neuvolan täti suositteli että vaihtaisi juoksun reippaaseen kävelyyn, koska kohtu kuulemma pomppii liikaa juoksussa. kuntosalilla pitäisi sitten taas jättää alavatsaan painetta muodostavat laitteet väliin, esim jalkaprässi. mutta muutoin suositellaan että liikkuu ihan kuin ennenkin, ylärajaa ei kuulemma ole, mutta uusia, rankkoja liikuntamuotoja ei suositella aloitettavan. ja tietysti tärkeintä, että kuuntelee omaa kehoaan, liikunnan pitää tuntua hyvältä.

mulla on huomenna varhaisultra ja olen ihan sairaana jännittämisen ja hermoilun takia. toivon niin että saisin jatkaa tässä huhtikuisten pinossa, mutta sen tietää sitten huomenna... en muista että olisin koskaan jännittänyt ja pelännyt mitään niin paljon kuin tuota ultraa.
 
Lumi-Marjalle :hug:
Oireettomuus vähän pelottaa täällä.. Lueskelen muiden pahoinvoineista eikä mulla vielä mitään. Tänään ajattelin soittaa neuvolaan ja varata eka aika. Me ollaan kerrottu tästä raskaudesta vain mun kahdelle kaverille joiden kans olen yhteyksissä tosi usein. Kumpikaan ei asu samalla paikkakunnalla joten lähisuvulle juoruilun vaaraa ei ole.
Aikooko täällä kuinka moni käydä varhaisultrassa? esikoista odotellessa oli ihan pakko mennä, nyt vähän mietityttää.
 
MANNA: tsemppiä huomiselle. Mä olen samanlainen hermoilija...just eilen illalla mietin että jos mä pääsen tässä raskaudessa np-ultraan asti niin varmaan vollotan ihan kympillä siellä. Viimeksi kun meidän odotus päättyi oikeastaan siihen kun sikiöltä löydettiin paljon enempi turvotusta kuin olisi pitänyt. Aivan järkyttävän paljon pelottaa....vaikka uusiutumisen riski on toooosi pieni, mutta kuitenkin.

GIMLI: mä meen ens ma ultraan....sitte on viikkoja noin 6+6. en kyllä pystyis olla menemättä, oman mielenrauhan takia käydään tarkistamassa että kaikki on niinkuin pitääkin. Mitäänhän se ei takaa, että alkuraskauden ultrassa on kaikki kohdallaan mutta kyllä se rauhoittaa tämmöistä "kaikenkokenutta" ihmistä kummasti.

Gardenia ja Kapris 6+1
 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja Gimli:
Aikooko täällä kuinka moni käydä varhaisultrassa? esikoista odotellessa oli ihan pakko mennä, nyt vähän mietityttää.
Ykkösen kanssa ei tarvinnut ( tiennyt mtn pelätä) nyt yhden tm:n kokeneena saan ehkä jonkun mielenrauhan kun meen kun on 8+2 koossa 03.09. siis :) yksityiselle. Sitten ehkäpä voi alkaa iloitsemaan tästä raskaudesta jo.. iloitsemaan turvallisimmin mielin.

Am & hippunen 5+2
 
Mietityttää tuo kun useat puhuvat että on pohjaton nälkä, kun taas toiset sanovat ettei mikään pysy sisällä. Itselläni ei ole kumpaakaan, vaan aina kun syön tulee täysi olo ihan heti. Ei pysty siis syömään paljon mitään kun heti on ähky. Onko se ihan normaalia vai eikö siitä vaan kukaan puhu?

Lisäksi väsymys on jotain ihan ylitsepääsemätöntä. Toivottavasti koko loppu odotus ei ole tällaista, töissä on ihan veto pois... Olen kaikenlisäksi ruumiillisessa työssä, missä joutuu päivittäin nostelemaan painavia laatikoita :| Olen koittanut olla varovainen nostaessani, mutta silti tuntuu että töissä ollessa mahaa jotenkin nipistelee kokoajan ja välillä ihan vihlookin :(

Vähän meinaa jännittää, 1.9 lääkäri :) Tai hoitaja, en tiedä mikä käytäntö, mutta kuitenkin.

Niin juu, olen 21-vuotias ja Tyksillä synnytän. Rv 6+3
 

Yhteistyössä