istukkanäyte

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
Voi Jam
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 18:38 voi voi itsellesi kirjoitti:
Näistä asioista minulla kyllä on tietoa. Ja olihan tuo esimerkkini hirmuisen paljon yksinkertaistettu, mutta perusasia siitä kyllä selviää. Jotakuinkin noin ne pallot kun menevät. En nyt ala mitään kovin monimutkaisia teorioita esittää, kun ainakin sinulle tuntuu yksinkertainen asiakin olevan vaikea ymmärtää.
Väärin, väärin, minä ymmärrän sekä yksinkertaisia asioita (kuten sinua) ja monimutkaisempia asioita (kuten todennäköisyyksiä ja kromosomihäiriöitä). Sitä vaan en ymmärrä, miksi sinulle on niin tärkeää tuputtaa näitä yksinkertaistettuja tietojasi, ja mitä ne ketään auttavat, koska niitä ei tutkita sen paremmin kuin katsotaan kristallipallostakaan kuka jää 7 v auton alle.
 
jam
"pointti" on minun kirjoituksissani tässä ketjussa ollut se, että tavallisissa lapsivesi- ja istukkatutkimuksissa ei selviä kuin muutama kromosomihäiriö. Valtavan suuri määrä mahdollisia vaurioita jää selviämättä. Trisomiat näkyvät, suurin osa deleetioista ym ei selviä. Kaikenkaikkiaan on suurempi mahdollisuus saada joku useista sadoista muista kuin down (joita syntyy parikymmentä vuosittain). Ja kun down on kuitenkin niitä "lievimpiä" tapauksia, on outoa minun mielestäni miksi siitä niin kovin huolestutaan. Saa toki jokainen käydä tutkimuksissa kuten haluaa, en minä sitä tarkoita. Mutta muistaa sopii, ettei kannata sanoa odottavansa kromosomeiltaan tervettä lasta, kun ei sitä voi tietää.
 
Voi Jam
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 21:57 jam kirjoitti:
"pointti" on minun kirjoituksissani tässä ketjussa ollut se, että tavallisissa lapsivesi- ja istukkatutkimuksissa ei selviä kuin muutama kromosomihäiriö. Valtavan suuri määrä mahdollisia vaurioita jää selviämättä. Trisomiat näkyvät, suurin osa deleetioista ym ei selviä. Kaikenkaikkiaan on suurempi mahdollisuus saada joku useista sadoista muista kuin down (joita syntyy parikymmentä vuosittain). Ja kun down on kuitenkin niitä "lievimpiä" tapauksia, on outoa minun mielestäni miksi siitä niin kovin huolestutaan. Saa toki jokainen käydä tutkimuksissa kuten haluaa, en minä sitä tarkoita. Mutta muistaa sopii, ettei kannata sanoa odottavansa kromosomeiltaan tervettä lasta, kun ei sitä voi tietää.
Tämä oli ensimmäinen hyvin ja selkeästi kirjoitettu juttusi, josta tosiaan saa pointistasi kiinni. En minäkään ymmärrä kaiken keskittymistä downiin, ja esim. 13 & 18 unohtamista. Mutta toki on niin mahdottoman paljon muitakin asioita, jotka voivat tulla kyseeseen, mutta sitten nuo kasvu- tai aikuisiällä esiintulevat asiat ovat mielestäni samaa kastia kuin syövät, onnettomuudet jne. eli vaikka merkittäviä ja jopa tuhoisiakin ovat, niin kaikkea ei kannata vielä raskausaikana miettiä, siinä on riittävästi stressiä välillä muutenkin.
 

Yhteistyössä