IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Mun piti hieman keräillä itseäni, että sain tänne kirjoitettua. Tämä viimeisin soppa on kyllä ollut tosi kamalaa ja hurjaa! Mulla oli nyt loppuviikosta soittoaika klinikan lääkärin kanssa. Hän oli juuri sen mun hurjimman viikon lomalla, joten sai vasta nyt tietää lopulliset käänteet. Oli ennen puhelua ajatellut, että kuinkahan pahassa jamassa olen henkisesti ja pelännyt pahinta. Hän, kun tietää mun rankan historiani... Oli hieman yllättynyt, kun kuulostin niin pirteältä. Paljon olen sen pirteyden eteen tehnytkin töitä ja onneksi ihana kesän lämpö on auttanut. Välillä tulee huonoja hetkiä ja oloja, mutta onneksi ne eivät jää asumaan.

@atvk87 Tsempit sulle viimeisiin päiviin!! Mulla on kai mennyt jotain vähän ohi.. miksi vasta syksyllä lääkkeellistä?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Jantzu kyllä se aikansa ottaa päästä yli tollasesta. Olet vahva ja kiva, että lääkäri oli sun kanssa yhteydessä. Tsemppiä!

Meillä polin kesätauko alkaa kesäkuun puolessa välissä ja kestää elokuun puoleen väliin. Pelkään, että jos alotan nyt zumenonin, niin ei kerkeäkään siirtoon, kun oon lukenut, että monilla on venynyt jonnekin "kp" 20-25 siirto niillä.

Ja anteeksi omanapaisuus ja jauhaminen tästä jatkuvasti. :LOL:
 
En muuten ollut kuullutkaan tuosta ananasjutusta :eek: Muutama viikko sitten mulla oli hirveä ananashimo ja vetelin monta tuoretta ananasta keskustoineen päivineen. Mies myös kokkaili thairuokaa jotain reilu kuukausi takaperin ja järsin tyytyväisenä ylijääneet ananaksen keskustat. Mulla oli kyllä kohdunkaula lyhentynyt ja jouduin siksi saikulle huilailemaan, onkohan voinut tuosta johtua, kääk!?

Hurjasti tsemppiä kaikille! ❤
 
Kavin siella Facebookin IVF-ryhmissa ja opin jo jotain, mita ajattelin soveltaa... Eli taidan ensi kerralla pyytaa, ettei alkioita viljella blastoiksi, vaan laitetaan sisaan 3.paivana ja pakastetaan tuolloin, jos mahdollista - jos vaikka alkiolla olisikin parempi kehittya kohdussa kuin maljassa. Riskihan tietysti on, etta sitten menee kohtuun myos elinkelvottomia (?!) alkioita, mutta ajattelen silti, etta jos kokeilisin tuota. Onhan tassa jo sita blastoviljelya kokeiltu.

Sitten opin myos, etta amerikkalaisille otetaan selville myos alkion sukupuoli, kun niiden genetiikka tutkitaan! Hyvanen aika! Kirjoittajat kommentoivat, meniko sisaan poika vai tytto. Minusta ei jotenkin hirvean hyva juttu, mutta kukin kansa kai tyylillaan.

Monelle siella laitettiin myos kaksi alkiota. Se kiinnostaisi minuakin, mutta sen tiedan, ettei oma laakarini tekisi sita, ainakaan ennen kuin olen laihtunut huomattavasti, ja voi olla, etta ikakin voisi olla riski potentialisen kaksosraskauden mahdollisuuden suhteen.
 
@Rusakkonen mä oon taas sieltä ymmärtänyt että ne haluaa usein kaksi ja vanhemmille siirretäänkin usein kaksi, kun kaksosten "riski" on silti pienempi. Jollekin oli laitettu jopa neljä tässä viime aikoina! :eek: tavallaan ymmärrän ajatuksen, että jos edes joku niistä kiinnittyis. Se on kyllä mielenkiintoinen ryhmä, josta myös oppii, postejakin tulee satoja päivässä. Mut paljon myös kaikkea sekoilua.
Luitteko ylen jutun bbc:n tutkimuksesta hedelmöityshoitojen lisätutkimuksista?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Todella mielenkiintoista - Kiitos!!!!! Luin lisaa myos Human Ferrility Embryology Authority:n sivuilta (linkki uutisessa) - tosin add-on treatments -sivu on vaihtanut paikkaa ja sen joutuu sitten etsimaan uudestaan. Tasta sivusta lahtevat linkit ovat hyvia: https://www.hfea.gov.uk/search/?search=Treatment+add-ons - esim. PDF-dokumentti sivut 8-10 ja sitten tuo linkki, mista paastaan varikoodattuihin hoitomenetelmiin. Olen tuon perusteella tyytyvainen omiin valintoihini koskien lisahoitoja (kohdun rapsutus, alkioliima, ei geneettista seulontaa - ja muualta sivustolta luettuani, taitaa olla parasta siirtaa sita yhta alkiota vaan kerralla ehka) mutta en ehka seuraavaksi ota alkionkuoren avausta; sita koitin nyt viimeksi; ei toiminut tuolloin, mutta siina on kuitenkin riski alkiolle, vaikka saattaa auttaa vanhempia aitikandidaatteja.

Blastokysteista lisaa luettuani uskon ymmartavani, miksi todennakoisyydet blastoista ovat suurempia, mutta siltikin ehka taipuisin tassa vaiheessa kolmen paivan suuntaan, kun olen blastokasvattamista kokeillut ja on myos neljan paivan ikaisia moruloita odottamassa. Joku muuten taalla varmaan tietaa, etta onko 3 paivan ikainen alkio jo normaalissa tapauksessa kohdussa, ettei vasta munatorvessa? Onko siina ja siina, etta onko ehtinyt sinne? :)

ERA-testia ei mainittu, mutta haluaisin sen tehda ajatellen tulevia PAS:seja. Onko joku tehnyt? Sillakin voi olla vaikutusta siihen ehka, kannattaako siirtaa minka ikainen alkio...?! Eli mihin asti kasvattaa maljassa, ehka...?!
 
Hyvä tuo BBC:n juttu.. julkisellahan harvemmin lisätään mitään ylimääräistä hoitoihin, jos siitä ei ole tarpeeksi tieteellistä näyttöä. En nyt muista oliko Felicitaksen lääkäri vai Joku ”oman” sairaalan, joka sanoi ettei esim. alkioliiman hyödyistä olisi tarpeeksi ollut tieteellistä näyttöä. Muistelin, että muutama vuosi sitten mun ekan ivf:n aikoihin se tuntui olevan paljon pinnalla? Mutta vaikea se varmaan on onnistuneen hoidon kohdalla tietää olisiko se onnistunut joka tapauksessakin ilman lisäpalveluita tms.
Mutta tietenkään tässä jamassa olevia ihmisiä ei pitäisi rahastaa sen varjolla, että jokainen meistä olisi varmasti valmis tekemään mitä vaan sen onnistumisen eteen.

@Jantzu huh, miten hurjalta kuulostaa. Tsemppiä toipumiseen ja voimia uuteen yritykseen!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@daim1 - alkioliimalla katsotaan HFEA:n (UK) mukaan olevan 10%:n mahdollinen positiivinen vaikutus. Se mahdollisuus (ja kasittaakseni ei siis riskeja) riittaa minulle maksamaan sen extra 400e, niin ainakin tiedan, etta kaikki on tehty.

BBC:n artikkelissa oli muuten nainen, joka oli lapikaynyt 11 IVF-hoitoa (vau!) eika lasta, ja oli sijoittanut hoitoihin 70 000 puntaa. No huh huh. Mutta sellaistahan se valitettavasti on, etta takuita ei ole, eika kai naita hoitoja oikein kannata alkaa tehda, jos ei hyvaksy ns. epaonnistumisen riskia (siis en tarkoita mitaan sairastumisen/vammautumisen riskia, toivottavasti kenellekaan ei mitaan sellaista tapahdu!) ja varmastikin osa hoidoista oli ensin NHS:lla, muuten olisi itse asiassa ollut (ehka valitettavasti) aika edullista (!!), jos olisi saanut 11 hoitokierosta 70 tuhannella... En taitaisi saada rahoja, aikaa ja aviomiehen karsivallisyytta 11 hoitoon. :) Ehka han oli myos sijoittanut niihin lisahoitoihin sitten niin sanotusti turhaan, koska han oli siina artikkelissa. Toivotaan, etta meilla kaikilla tarppaa huomattavasti aikaisemmin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: daim1
Laiskasti ehtinyt tänne kirjoittaa, joka päivä kuitenkin käynyt juttuja lukemassa.Kommentoin nyt vielä vähän vanhojakin kirjoituksia.

@Jantzu voimia toipumiseen. Ikävää, että tilanne päättyi noin:(

@Domi ymmärrän, ettei sitä jaksa loputtomiin tsempata esim ruokavalion suhteen, varsinkaan, jos siitä ei ole mitään näyttöä, että auttaisi. Mulla alkaa jo ensimmäisessä hoitokierroksessa usko loppua, että onko tästä salaatin kiskomisesta ja karkkilakosta mitään hyötyä, ylipainoa kun ei mullakaan ole. Sitä vaan on yrittänyt kaikesta syytä tälle lapsettomuudelle hakea, niin sen takia ruokavaliomuutoksiakin olen tehnyt.

@Piikkinen onko sulle sanottu syytä, miksi ei kannata kohdun läpi punktiota tehdä, minkälaista haittaa siitä voisi olla, tai liittyykö se endoon? Mietin kun mulla toinen puoli jouduttiin vaikean sijainnin takia ottamaan osin kohdun läpi, mutta se siis kyllä punktoitiin kuitenkin, vaikka hankalaa ja kivuliasta olikin. Endoa mulla ei ole. Toimenpiteen jälkeen laitettiin suoneen parit antibiootit estämään tulehdusta, kun ylimääräistä ronkintaa tarvittiin.

@BabyMaybe samanikäisiä ollaan, ja vähän samantyyppinen tarinakin, vasta vanhemmalla iällä ollaan mekin tavattu. Kuitenkin ehdittiin muutama vuosi luomusti yrittää. Mulla munasoluja ja alkioita saatiin hyvin, mutta silti vaan 1 pakkaseen, että eipä se määräkään paljon lohduta, jos laatu on heikkoa :(

Omaa napaa: punktion jälkeinen kierto venyi megapitkäksi. Ovisplussa muutama viikko sitten digitestiin oli väärä hälytys. Odotin menkkojen alkamista pari viikkoa plussan jälkeen, mutta menkkojen sijasta sainkin uuden plussan ovistestiin, ja tällä kertaa se täsmäsi oireisiin. Ärsyttää, kun ensimmäiseen testitulokseen luotin ja sen perusteella laskeskelin, koska pas tehdään ja järjestin kyseiselle viikolle kevyemmän työviikon, ja nyt sitten siirto menee kaksi viikkoa myöhempään ja silloin työkalenteri aivan täynnä (n) Pitkien etäisyyksien takia pas:ia varten pitäisi saada koko päivä vapaaksi.

Piinailijoille tsemppiä, toivottavasti tärppejä tulee :love:
 
Oon lueskellut mutta niin paljon aina tekstiä ja en oo kerinnyt vastailla, niin varmaan suurin osa unohtuu.. Mutta KYS:in "ruuhkautumiseen", niin varmaan se ainakin syksyllä ruuhkautuu, kun kaikki Joensuun IVF/ICSI hoidot siirtyy sinne.. kyllä tosi näppärää että lopettavat kokonaan täällä.. Ubikinonista oli taas ollut puhetta, sitä oon välillä kaiken muun lisäksi syönyt.. mutta jälkikäteen tuntuu että ollut taas vaan yksi suuri rahan hukka (hirveen hintasta minusta) Ennen edellistää punktiota oli myös myo-inositoliini kaverina.. tuli toki toi lähes tärppi yhdellä, mutta jotenkin uskon sen olleen ihan muuten vaan sattumaa, eikä noista johtuvaa, kun muut ei sit edes yrittänyt kiinnittyä.. Nythän tää kierros tulee niin nopeaan, että ei paljon kerkiäisikään mitään vippaskonsteja jos ne kerran pitäs aloittaa 3kk ennen punktiota.. Toki noita vitsuja menee aikalailla kokoa ajan, mutta ei mitään "normaalista" poikkeavaa.. Siis Rusakkonen onko onko sulle tehty alkionkuoren avaus blastokystille? Mulle sanoi tuolla klinikalla lääkäri ettei sitä jotenkin kannattais enää blastoille tehä.. siinä taas nähdään lääkäreittä/klinikoiden eroja. Ja itse en ihan kauheesti lähtis noihin jenkki "vouhotuksiin" uskomaan, siis nehän tosiaan saattaa siirtää ihan älyttömmiä määriä kerralla (sit voi näitä kahdeksikkoja syntyä) mikä minusta on ihan hullua. Ja varmasti lääkkeissä ja lääkemäärissä on paljon sellasta mitä ei suomessa "sallita".. en toki tiiä, on vaan oma mututuntuma..
Jantzulle yhä valtavasti voimia ja tsemppiä palautumiseen..
Useila klinikoillahan se "lääkkeellinen" pas on että just vaan zumeja ym. käytetään ennen siirttoa, harvassa mennään sillä pitkällä kaavalla joka meillä nyt parikertaa oli et sumut ym...
Hurjasti tosiaan piinailijoita, kyllä sieltä nyt taas varmasti niitä plussiakin ropisee, tsemppiä kaikille.. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Domi - se oli kolmipaivainen, joka avattiin. Samasta kierrosta tuli blastoja pakkaseen, siksi puhuin blastoista. Prismasta muuten saa ubikinonia 100mg hintaan vahan paalle 17 euroa! :) Itse teen niin, etta otan yhden Prisman ja kaksi Tolosen ubikinonitablettia aamulla, ja sita Pharma Nordin (jota olen lahes koko aikuisikani syonyt - mutta en tallaisia paiva-annoksia!) sitten kolme illalla. Seuraavaksi tulen vaihtamaan jonkin naista Q-statiniksi. Kai se varmaan on samaa ainetta, mutta jotenkin sitten tuntuu, etta hiukan vaihtelua, ja hiukan halvempaa. :)
 
@Jantzu Ihan varmasti ollu hurjaa. Sulla on onneks tosi kivan ja välittävän kuulonen lääkäri :)

Mulla on ton ananaksen kaa sellanen ongelma että mua alkaa tuore ananas pisteleen kielessä ikävästi syödessä ja tölkistä nyt ei taas muista syistä viittis päivittäin vedellä. Onko se ananas liian raaka vai mistä tällänen reaktio? En oo hirveesti tuoreen ananaksen kaa ollu tekemisissä niin en oikeen tiiä millon se on sopivaa :ROFLMAO::LOL:

@krokus Ompa harmi että kierto venyi ja sen myötä työjärjestelyt meni persiilleen :unsure: Pitkien välimatkojen takia on kyllä hankala järjestää töitä ja siirtoja yhtäkkiä. Mä otin heti suosiolla ke-pe vapaata. :cautious:

Aamulla hymynaama vielä vilkku mutta töistä kun tulin niin oli sellanen olo että pakko testata ja sieltä se ovisplussa sitte tuli! (y) Huomena soittoa polille niin varmistuu siirtopäivä. :giggle:
 
Hmm siis miten nuo siirrot, eikö ne oo aika lyhyitä toimenpiteitä? Osaako joku sanoa, paljonko siihen on varattava aikaa kaikkiaan siihen klinikalla oloon? Muistelen viime käynniltä että lääkäri sanoi noitten olevan aina aika keskellä päivää, niin nyt rupesi sitten mietityttämään miten töitten kanssa tuota järjestelee :p Lomanikin alkaa siirtoviikoksi katotun viikonpäätteeksi niin hivenen vaivaannuttavaa jos joutuu kokonaan vapaaksi pyytämään sen siirtopäivän. Kun tuosta ei kai minkäänlaista "todistustakaan" voi saada kun ei sairaslomaa tule?
 
Justhope tosiaan kuten dino just kertoikin jo, niin eihän siellä mene itse toimenpiteeseen kun hetki.. varmaan se 5min siellä huoneessa.. mutta mulla kans se 2h 45min matkoihin niin koko päivän juttu.. Mutta tosta sairaslomasta muuten, multa ja mieheltä kysyi yksityisellä et tarviisko töihin lapun ku oltiin pas:issa.. en siis tiiä olisko saanut "sairaslomaa", kun ei kumpikaan tarvittu..
krokus joko se vuotokin alkoi kuitenkin? Vai voiko tämä toinen olla toisen lainen plussa (kyllä, näkyy ovistestissä) ja oireetkin muita kun oviksesta johtuvia??!! ;)
 
@-dino- ja @Domi kiitos vastauksista. Minulla on kans klinikalle melko pitkä matka, mietin pitäisikö suosiolla ottaa taksi vaikka se kalliiksi kävisi... julkisilla kun saa ihan erilailla varata aikaa.
Mulla on onneksi melko helppoa töitten puolesta että pystyn hyvin joustamaan sinänsä, muttaa ihan keskellä päivää on vaikein järkkäiltävä, kun ei siinä sitten oikein aamulla yhtään ehi mitään tekemään ja vaikea jättää kesken useemaksi tunniksi... hmm.
Onkohan sille joku syykin että ajoittavat siirrot tiettyyn aikaan päivässä?
 
@Domi voi kun olisikin toisenlainen plussa, mutta tein samana päivänä raskaustestin, joka puhdas nega. Toivottavasti jälkimmäinen testi piti paikkansa ja ovis oikeasti tapahtui ja menkat alkaa viikon päästä, että ehditään siirtoon vielä ennen kesätaukoa.
 
Etin illalla miehelle Buranaa ja kaapista putos yks testi, joten tein sen aamupussasta ja edelleen pelkkä kontrolliviiva. Tuli sellanen tappiomieliala, etten haluu enää meiän hyviä alkiota siirrettävän muhun. Ne todella menee hukkaan.
Voisko noi luget jo lopettaa?
 
@atvk87 Onpa kurjaa, että testi on negaa! Voimia! Mä varmasti lopettaisin jo luget. Mutta mähän oonkin tämmönen vähä huono ja itsepäinen potilas ja lopettelen niitä tukilääkkeitä ihan ennen aikojaan... :oops::whistle: Vain pari kertaa olen käyttänyt ohjeiden mukaisesti sen pari viikkoa loppuun asti ja molemmilla kerroilla tiesin olevani raskaana. Tai olin niin kauan kuin sitä kesti...
 
Pahoittelut negasta :( @atvk87. Mulla on tasan kerran ollut se plussa ja se näkyi jo hyvissä ajoin.. luget lopetettiin siinä aika pian testin jälkeen, muttei se tuulimuna silti itsekseen lähtenyt vuotamaan pois, vaan hienosti kasvoi sikiöpussi vielä rv 8 asti. Siksi oon lopettanut tukilääkitykset sit jo päivää paria ennen virallista testipäivää noilla negasiirroilla. Näillä isommilla annostuksilla ainakin PAS-kierroilla luget pitänyt vuodon poissa. Muutta toki sitä lääkärin ohjeistusta pitäisi noudattaa :oops: Saisitteko seuraavan siirron heti tähän alkavaan kiertoon?
 

Yhteistyössä