IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

lapsettomuuta10v
@kirsillevauva olen todella pahoillani :cry:

Täällä taas seuraillut taustalla. Oma toinen PAS oli viime pe luonnon kiertoon, mutta ihan nega puski tänä aamuna ja blastolla jtn tulisi jo näkyä..lisäksi rinnat löpsistyneet ja turvotuskin on päättynyt.. nyt vaan pakollinen hengähdystauko jonka jälkeen toiv toukokuussa kohtu 3.ivf. (y)

Rusakkonen
Ööh.. Jaa.. Miten se estrogeeni joka kasvattaa limakalvoa, estää sen follin kehittymisen? Kai mulle sit on vaan tehty liikaa ja liian monenlaisia siirtoja että sotken nyt asioita.. Viimiset kaks vuotta menty aina synarellan kaa (joillakin yksityisillä hyvinkin yleinen käytäntö) en kai vaan muista..
.
Munasarjat ovat tosiaan lepotilassa estrogeenia otettaessa, mutta joillakin sitten varmaan tosiaan paasee folli kasvamaan lapi. En tieda voiko siis tosiaan kayttaa irroituspiikkia vai meneeko sellainen yritys sitten pieleen? Mutta estrogeenikierrossa ei kuuluisi ovuloida.

gemmy
@Domi Mä olin ymmärtävinäni, että alusta asti korkea estrogeenimäärä estää FSH:n/LH:n erittymisen (ja siten myöskään follia lähde kehittymään, ilman LH:ta ei tapahdu ovulaatiota) ja täten ei tarvita supressiota sumutteen muodossa. Varmaan on hoitopaikka/lääkärikohtaisia eroja. Mulla ehti olla ainoastaan 7 PAS siirtoa (4 IVF:n aikana) niin ei nyt mitään elefantin kokemusta. Kahdella yksityisellä klinikalla olen ollut hoidossa. Mulla on aina ollut estrogeenilla munasarjat lepotilassa.

• Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
Domi
Okok, sori mun sekoilu.. Jotenkin oon ilmesesti onnistunut dementian ulottaa näihinkin asioihin, mikä on kyllä vaan hyvä asia, ei kai niitä mennäitä toinna liikaa miettiä.. kun nyt oikein ajattelen ei mulla oo ees varmaan kun vaan kerran tai kahesti ollut pelkkä zume sillon kunnallisella. Ja ne irrotuspiikit siis on ollut joku luonnonkierroissa tai sellasissa missä vähän avustettu follin kasvua jollain, kun meinaa niin myöhään ovis tulla.. Mutta tosiaankaan en tiiä sit et miks saakutissa sitä synarellaa pitää suihkutella.. on nimittäin ainut aine mihin oon lopen kettuuntunut. Ei mulle siitä ees mitään varsinaisia vaihdevuosioireita tule, mutta väsyttää aivan sairaasti ja tulee sellaset silmäpussi (jos nyt on muutenkin mutta) et niinkun ois vetänyt seittämän sipsipussia ja kopan kaljaa joka ilta.. naama sen näkönen et hävettää ovesta ulos astua (ja sitä sit jatkuu monta viikkoa niin jepjep), onneks laseille saa vähän peitetyä..
@kirsillevauva suuret pahoittelut ja voimia menetyksestä toipumiseen.

justhope
Noniin osaakos joku sanoa meneekö lugesteronit pilalle kun ovat pari tuntia pakkasessa?
Kävi tyhmästi että just hain apteekista uutta pakettia ja sitten se unohtui autoon varmaan kolmeksi tunniksi, ja pakkastakin oli jokunen aste... kun noissahan se säilytyslämpötila olis vähintään 15 astetta. Onkohan noi nyt pilalla?
Muoks ja lisään että otin siis tosta paketista nyt ilta-annoksen tos illalla heti kun haain paketin sisälle kun en heti ajatellut ees et oisivat kärsineet, ainakin normaalin näkösii olivat... mut joo, nyt vaan mietityttää asia.

Viimeksi muokattu:
WishingUponAStar
@kirsillevauva <3 suuret voimahalaukset, niin raastavaa, että noin pitkälle pääsitte.. kyllä tämä elämä välillä mietityttää, miksi toisille tuntuu elämä lykkäävän varsinaista Via Dolorosaa eteen vähän väliä.
Täällä alkoi uusi kierto viime kierron mönkään menon takia, kun oli se folli kasvanut estradot-laastareista huolimatta. Nyt on käytössä sekä estrofem 2mg 3x päivässä ja lisäksi yksi laastari (vaihto 2:sti viikossa). Ensi viikolla ke ultraan, josko nyt olisi kurissa tuo follien kehittyminen, ja päästäisiin PASsiin. On tää hullua, keho väkisin tuottaa munasoluja hedelmöittymistä varten, vaikka lääkkeellisesti koitetään estää..ja lopputulos toiveissa olisi sama. Väsyttää nuo lääkkeet ja ehkä hermot ovat normaalia tiukemmat.

• Tykkää
Reactions: kirsillevauva
justhope
Noniin selvitin asiaa ja apteekissa sanottiin että nuo on nestekapseleita eli ei saa jäätyä. Eli kai se on parasta hankkii uus paketti... kun kuitenkin pakkasessa sen hetkisen olivat niin varmaan ehtivät jäätymään vähän, vaikea sanoa :p

Milli-34
@kirsillevauva suuren suuret pahoittelut ja voimia:love: Tiedän mitä käyt läpi, tuntuu niin lohduttomalta, mutta ei luovuteta, seuraava kerta toden sanoo!
Itselläni lääkäri sanoi keskenmenon + kkm (7-8vk), että myös 9viikolla keskenmenoja tapahtuu luultua enemmän, se on ikäänkuin toinen aallonharja, kun alkion kasvussa tapahtuu kriittisiä asioita. On tämä kyllä niin pitkä taival ja maratonlaji, että joskus pääsisi siihen pisteeseen, että saisi vauvan kotiin asti. Mutta päivä kerralla eteenpäin uskoen ja luottaen:)

millionnea
Noniin selvitin asiaa ja apteekissa sanottiin että nuo on nestekapseleita eli ei saa jäätyä. Eli kai se on parasta hankkii uus paketti... kun kuitenkin pakkasessa sen hetkisen olivat niin varmaan ehtivät jäätymään vähän, vaikea sanoa :p
Se pakkanen ei välttämättä ole päässyt viel autoon asti, ja siihen pakettiin. Plus onko jäätymispiste sama kuin vedellä? Esim voihan tomaattikin olla autossa tunnin pari ja siltikään ei ole jäätynyt. toisaalta halpa lääke joten....

Wintersun
Voi ei @kirsillevauva :cry: olen niin pahoillani! Kuinka voit?

Sain rohkaistuttua ja laitoin polille viestin ja kyselin jatkosta. Et pidetäänkö kiinni vielä siitä että aloitetaan maaliskuun kiertoon ja odotetaan leepin tulokset (ehtisivät tulla ennen sumuttelun aloitusta) vaiko siirretäänkö suoraan kuukaudella.

Tsemppiä jokaiselle :love:

• Tykkää
Reactions: Nipsu_78
kirsillevauva
Kiitoksia kaikille myötätunnosta. Emme osanneet pelätä keskenmenoa maanantaisen plussan jälkeen. Raskausoireet tosin loppuivat kuin seinään, kun verta tuli tiistaina.

Melkoista tunnemylläkkää: syyllisyyttä, häpeää ja surua. Jossittelen kaikkea, vaikka en varmaankaan aihauttanut itse keskenmenoa. Akupunktioon raskausaikana suhtaudutaan kahtiajakoisesti, joten seuraavaan siirtoon en uskalla akupunktiota ottaa, ja en varsinkaan plussan jälkeen.

Verenvuoto oli karmeaa ja hirveiutä hyytymiä :( Vessa täynnä verisiä pikkuhousuja ja pyyhkeitä. Onneksi on pyykkitupa tänään.

Huhtikuussa saadaan yrittää uudestaan :)

Haaveilija91
@kirsillevauva voi ei! En pysty edes kuvittelemaan miltä sinusta tuntuu! Elämä on niin epäreilua! Tuhannet halaukset ja tsempit<3

Mulla pitäisi tällä viikolla (ellei kroppa tee taas tepposia) alkaa vuoto ja siitä sitten aloitetaan uusi pitkän kaavan mukainen IVF+alkiodiagnostiikka.

• Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Elisa_maria
@kirsillevauva tosi suuret pahoittelut keskenmenosta :( En voi tosiaan minäkään kuvitella mitä käyt läpi juuri nyt. Varmaankin on tosi luonnollista että tunnet syyllisyyttä ja jossittelun tarvetta, mutta et varmasti olisi voinut itse tehdä mitään paremmin! Näin vain käy joskus ja valitettavan yleisiä tuntuvat olevan nuo keskenmenot... Siskoni sai jopa 3 keskenmenoa ennen ensimmäisen lapsen syntymää joten ei kannata luopua toivosta (y) Tuntuu todella epäreilulta että toiset vaan joutuu kulkemaan niin pitkän ja vaikean tien... Paljon voimia sinulle!

@Haaveilija91 Tuosta lääkkeellisen ja luonnollisen kierron PAS:n onnistumisesta, niin en oikeasti kyllä tiedä että onko onnistumisen suhteen eroa... Jostain olen ollut lukevinani että luonnolliseen kiertoon olisi paremmat onnistumismahdollisuudet, mutta taas lääkräini sanoi vain että "molemmilla tavoilla tulee kyllä raskaaksi" eli en tiedä tarkoittiko hän nyt tällä sitä että yhtälaiset on onnistumisen mahdollisuudet o_O Omalla kohdallani jotenkin vain on sellainen tuntuma, että luonnollinen olisi parempi kun mitään vikaa ei tosissaan ole ja lääkkeellinen tuntuu siksi "turhalta". Ja luonnolliseen kiertoon raskaus on aina yrittänyt kuitenkin alkaa koska se on aina päättynyt kemialliseen, mutta toisaalta ehkä lääkkeellinen tekee oman kehon tilasta jotenkin stabiilimman. Noh, pian se kai nähdään onko mitään eroa lopputuloksella minun kohdallani jos päästään nyt suunnitellusti tässä kuussa siirtoon, menkkoja ei näy eikä kuulu nyt kun niitä just kaivattaisiin :D

Haaveilija91
@lapsettomuuta10v, pahoittelut negasta. Karvaita nää pettymykset :(

@WishingUponAStar, onnea ultraan!

@Wintersun, vastattiinko klinikalta?

@haavelija91, monta alkiota saitte viime IVF:stä? En nyt muita enää. Piinailtiin yhtä aikaa, ja kohta taas sama edessä...

Sain saikkua keskiviikkoon saakka, kun olen niin väsynyt ja kipeä. Lähinnä jalat, joissa supistelut tuntuu.

Saatiin 10 alkiota mutta niistä vaik yksi osoittautui kromosomitestauksen jälkeen terveeksi eli siirtokelposeksi. Yksi epäselvä yksilö jäi siirretyn terveen jälkeen pakkaseen ja siitä otetaan uusi testi seuraavan IVF yhteydessä. Eli uusi ruljanssi alkaa kohta...

Wintersun
@Wintersun, vastattiinko klinikalta?
Joo, pidetään kiinni vielä sovitusta, eli tän kuun kierrossa alkaa (eli sumuttelu ens kuussa).

Muoks. Haluaisko joku selittää mulle selkokielellä miten pitkä kaava menee? Nenäsumutteet joo, sit ultra missä vaiheessa?
Ei siinä mitään muuten väliä, mut täytyy yksi sovittu meno perua toukokuussa jos mahdollinen punktio on silloin, koska olen liian kaukana sairaalasta muuten.

Viimeksi muokattu:
Wintersun
Terveisiä taustalta!
@Wintersun Eka ultra sitten kun on menkat alkaneet sumuttelun jälkeen, ja siitä sitten n. viikon päästä seuraava. Mulla punktio oli kp12 pitkässä kaavassa.

@kirsillevauva Pahoittelut keskenmenosta :(!
Kiitos! Yritän nyt vähän laskeskella ja JOS kierrot menee yhtään samalla tavalla niin mulla olis joku just puol väli kiertoa silloin, eli sit se meno pitää perua. Mut odotan nyt "tuomion" sen leepin jälkeen ja perun sitten jos päästään varmasti aloittamaan.Mulla vaan kierto voi olla "mitä vaan". Joskus 22 päviää ja joskus 31. Nyt kyllä pari kiertoa ollut 24-26 ett jospa se niissä samoissa pyörii.

Haaveilija91
Kiitos! Yritän nyt vähän laskeskella ja JOS kierrot menee yhtään samalla tavalla niin mulla olis joku just puol väli kiertoa silloin, eli sit se meno pitää perua. Mut odotan nyt "tuomion" sen leepin jälkeen ja perun sitten jos päästään varmasti aloittamaan.Mulla vaan kierto voi olla "mitä vaan". Joskus 22 päviää ja joskus 31. Nyt kyllä pari kiertoa ollut 24-26 ett jospa se niissä samoissa pyörii.
Mulle ainakin Naikkari antanut aikataulun kaikille muille ”jutuille” jo siinä vaiheessa, kun ilmoitan menkkojen alkamisesta. Kaikki muut päivät selvinneet jo siinä vaiheessa lukuunottamatta punktiopäivää. Se riippuu ihan siitä miten follit kasvaa.

Lallastiina
Ai niin @Wintersun , tuossa mun tapauksessa meillä oli punktiopäivälle kaksi vaihtoehtoa, pe kp12 ja ma kp15 (näin jälkiviisaana olisi ehkä ollut parempi valita kp15, koska kolme saaduista soluista osoittautui epäkypsiksi, mutta sitten ei olisi ollut mahdollista tehdä haluamaamme blastoviljelyä, koska siirtopäivä olisi osunut viikonloppuun).
Pitkässä kaavassa on siis jonkin verran pelivaraa punktiopäivän kanssa.

Wintersun
justhope
Nata- ja ready-testit otettu tänään, olipahan taas kovasti kipeää tekevä toimenpide. Alkaa olla jo vähän liikaa tätä että menee huutoitkuksi niin monet toimenpiteet, olen siihen kyllä ihan tosi väsynyt...
Toki siihen oli varautunut että tulee sattumaan, mutta taas sattui enemmän kuin uskoinkaan. Tämmöstä se on kun on tosi ahtaat paikat. Onneksi pahin kipu oli nopeasti ohi ja sen jälkeen vain menkkamaista jomottelua muutama tunti.
Nyt sitten pitää jokunen viikko ootella että tulokset tulee. Vähäsen jännittää. Ja tulee pitkästä pitkästä aikaa luonnonkierto tähän väliin oottelun takia ennenkuin seuraava siirto suunnitellaan, sekin jotenkin jännittää. Elokuusta asti ollut joka kierrossa hormonihoitoja, ensin munisten kasvattelua ja sitten kierto kierron perään siirtoja, joten tulee ihan tunne että kuinka tässä kroppa mahtaa enää ilman hormonihoitoja toimiakaan... :LOL: Noh mutta varmaan kropalle tekee hyvääkin tämä tuleva tauko.

millionnea
@Wintersun mulla pitkäkaava meni näin. Kun menkat alko soitin polille. silloin jo kattoivat jarrun aloituspäivän eli kp21. samalla ilmottivat jo 0ultran joka on noin 2viikon pääst tuosta, sekä mahdollisen punktio päivän. tässä välissä tulee menkat (jos eivät ole tulleet ennen 0ultraa niin sitä siirretään ja jarrua jatketaan). 0ultran jälkeen alkaa kasvatus joka kestää noin 2viikkoa. taas ultra jossa katotaan et miltä näyttää ja pidetäänkö sovitusta punktiopäivästä kiinni. jos joku tärkeä meno niin esim kasvatusjakson voi aloittaa myöhemminkin. se jarru kyl pitää kropan unessa. siinä vaiheessa kun munasolut alkaa olla kypsiä niin ei pelivaraa enää niin paljon ole koska voi juurikin käydä niin et osa jää raa'aks tai sit pääsee ylikypsäks.

@kirsillevauva olen niin kovin pahoillani. Voimia sinulle <3