IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Tervehdys!
Mä tungen tänne mukaan... Elikkä ikää lähempänänä neljääkymppiä ja eka lapsi olis haaveissa...
Ehkäisyn jätin reilu kax vuotta sitten ja puol vuotta kokeiltiin, mitään ei tapahtunut joten tutkimuksiin. Ensin kävin yksityisellä, mut ne patisti kunnalliseen, ku yritystä ja ikää oli. Olishan tietty voinut yksityisellä jatkaa, mut vähän halvempaa kunnallisessa. Kohtu on tähystetty ja kaik tutkittu, mut kummassakaan ei oo vikaa. Saatiin lähete Kysiin ja 1.12 oli eka aika, kuulemma vaan keskustelua ja suunnittelua. Mut kuinka ollakaan, jotku oli tipahtanut jonosta ja meillä alkaa hoidot heti... Pitkän kaavan mukaan mennään ja joulu sumutellaan! Voi ukko parkaa, ku joulureissu menee siltä varmaan pilalle... Nyt on vaan pää sekaisin, ku kaikki tapahtuu niin nopeesti! Tarkempaa postia pitäis tulla joku päivä, mut kertokaa silti kaikki! Sumuttelen parisen viikkoa ja sit piikitellään ja sit kerätään, jos jotain kerättävää on ja sit siemennetään? Noinko se menee?!? Oliko teillä pää sekaisin sumutteista ja voiko sumujen aikaan otta alkoholia? Ja tiedän ettei pitäis, mut ku joulu ja lomareissu... ;)
 
Haavailija 82: Lyhyellä kaavalla meillä mennään. Hyperin riski on minullakin niin suuri. Kuinkas sinä voit?? Uuden vuoden tietämillä aloitan puregon pistokset ja sitten viikolle 2, olis suunnitteilla punktio.
 
Guess82, tehtiinkö sulle tänään siirto? Toivottavasti saat iloisia uutisia jouluksi!

Tervetuloa syys77 ja Tammuska!

Johkunen Mulla oli annos 100 IU kun inostuin jo inssissä pelkällä clomilla kasvatamaan noita munia reilummin.

:hug: Onlyer

Nasulle tsemppiä alkaviin hoitoihin!

Kiitos kyselyistä, mulle tehtiin tänään punktio ja tuloksena 16 munasolua. Huomenna sitten kuullaan, moniko niistä on hedelmöittynyt. Oikean puolen poiminta ei tuntunut oikeastaan yhtään, mutta vasen oli niin helvetillinen, että itku pääs. Vatsa ollu tosi kipeä koko päivän. Mulla kun on endoa, niin epäili sen vaikuttaneen vasemman puolen kipuiluun. Olihan se jotenkin nöyryyttävää, kaikki ne ihmiset ja vempeleet tuolla haaroissa. Toivottavasti saadaan nyt riittävästi elämänalkuja talteen, ettei enää ikinä tarvitse mennä uudelleen. Jännä tosiaan, että voi olla niin erilaiset kivut oikeala ja vasemmalla! No mut ihana kun niitä munasoluja oli noin paljon ja hyviä uutisiakin mulla on, hyper ei ole pahentunut ja perjantaina on siirto! Voi kun meille tulis onnellinen joulu!
 
Kiitos Haaveilija82! Mä tosiaan siirtyisin tänne tuolta inssi-keskustelusta. Kolmas nega tuli siis inssistä ja nyt siirtymässä IVF-hommaan. Tuolla toisella palstalla mietimme eri määriä inssejä, joita porukkaa kehotettu tekemään ennen IVF:ää. Kiinnostaisi kuulla millaisia stooreja teillä kaikilla on? (Pahoittelen jos kysyn asiaa, joka jo kertaalleen puitu, olen seurannut tätä palstaa jo pidempään mutten yhtäkkiä muista onko tästä ollut hiljan puhe.) Meillä lääkäri oli sitä mieltä että kolmannen jälkeen vaihdetaan joukkuetta, kun mulla aukiolossa pulmaa toisella puolen ja koska lääkkeet eivät ole aiheuttaneet sivuvaikutuksia. Nyt vaan toivon, että pääsisimme heti vaan toimeen. Rupeankin nyt sitten aktiivisemmin seuraamaan tätä pinoa. Kiva että tällainen on!
 
Syys77: Meillä kokeiltiin 2 kertaa inssiä joista tuloksina nega. Minulla on PCOS eli en ovuloi ja kuukautiset tulee hyvin satunnaisesti jos silloinkaan (tai näin ainakin hoitojen alussa). Meille sovitiin jo hoitoja aloittaessa että kokeillaan kaksi jonka jälkeen siirrytään rankempiin hoitoihin. Noh kun inssit meni negoiksi jäätiin odottelemaan kuukautisia ja IVF aloittamista. Yllätykseksemme saimme luomu plussan siinä odotellessamme ja joka sitten paljastui tuulimunaksi. Nyt ensimmäinen IVF:n tuoresiiron pp:t menossa. Saimme kolme top yksilöä pakkaseen ja nyt odotellaan testaus päivää...:D
 
Syys77 meille haluttiin tehdä 4 inssiä naikkarilla ennen siirtymistä IVF:n. Mulla ovulaatio tapahtuu säännöllisesti, munatorvet auki ja miehestä ei vikaa ole löytynyt, joten varmaan siitä johtuen kokeiltiin 4 kertaa.

Haaveilija82 kiva kuulla että vointi on suht hyvä :)
Mulla myös tuo vasen on kovin kipeä kun siellä puolella operoidaan eli siellä siis endometrioosi-pesäke joka kipuja aiheuttaa. Viime punktio oli tosi kivulias, uskoisin että tuleva myös mutta toivon samaa että tällä kertaa saataisiin parempi tulos ja pakkaseen edes jokunen hyvä alkio!
Muutaman päivän erolla nähtävästi mennään ja jouluna testataan :xmas:

Tammuskalle tervetuloa!
Juu alussa kaikki tuntui kovin sekavalta mutta nähtävästi tämä toinen hoito menee jo aika rutiinilla ilman panikointia :)
Lääkäri näistä hormooneista varoitti silloin miestä jo valmiiksi ja pari outoa kiukkupuuskaa sain mutta kun sen asian tietää niin ei sumut ainakaan mulla pakkaa kovasti sekoittanut ja nyt toisten sumujen aikaan olen huomannut vain kuumat aallot ja pääkivut joita on tullut, tosin mielikin on kevyempi jo valmiiksi!

Mä olen aika nolla-linjalla varsinkin kun pistokset alkoi mutta sumujen alussa otin tyyliin lasin/puoli lasia viiniä tms. ja jouluna saatan myös puoli lasia ottaa jos mieli tekee koska kyllä viinillä on todistettu olevan myös hyviä terveysvaikutuksia kunhan ei pullotolkulla kumoa :) Varmaan jokainen löytää sen oman tavan käyttää näin hoitojen aikana.

Pitkässä kaavassa sumuttelin alussa 16 päivää joiden aikana kk tulivat, sitten alkoi pistokset n. 10 päivää ja sumut jatkui samalla,tuossa loppumetreillä selviää follien määrä ja punktiopäivä, jolloin siis kerätään ja samana päivänä/ aamuna myös mies antaa oman osuutensa.
Ota yksi asia kerrallaan ja mua neuvottiin kyllä hyvin ja kun sain hoitokartan pistosten alotuksen yhteydessä, niin se selvensi kovasti tilannetta.
Onnea teillekin tähän rumbaan ja kysele ihmeessä lisää jos se auttaa :)
 
syys77,
meillä oli 3v yritystä takana ennen tutkimuksiin menoa, ja koska aikaa oli kulunut jo niin paljon, lääkäri suositteli vain kokeilemaan inssiä jos nyt niin hyvä tuuri kävisi että tärppäisikin helposti. Meidän toiveestamme kokeiltiin vielä toinen, mutta sitten oli jo selvää että enempää ei jahkattaisi aikaa. Mitään selkeää syytä lapsettomuudelle ei ole, joten lääkärin mukaan oli tärkeää päästä näkemään, että onnistuuko hedelmöitys ollenkaan.

Noh, eipä tullut uutta tietoa IVF:stäkään, koska hedelmöittymisessä ei ollut ongelmia ja solut jakautuivatkin nätisti. Tässä sitä nyt sit ollaan vuotta myöhemmin aivan H. Moilasena, ja pähkäillään että missä ihmeessä se vika voi olla.

----

Tänään kävin hakemaan vikan kyytiläisen matkaan. Nyt on pakkanen tyhjä, mutta vatsassa tuikkii 4-soluinen ICSI-alkio. Solukatoa oli taas sulatuksen yhteydessä, mutta lääkäri sanoi heidän biologiensa olevan hyvin tarkkoja siitä minkälaiset alkiot kelpuutetaan siirtoon, joten jokainen siirtoon asti päätyvä tapaus on aina hyvä ja erittäin elinkelpoisen näköinen.

Limakalvokin oli paras tähän astisista PASseista (7,9mm), joka on mulle melkein yhtä iso innostuksen aihe, kuin tää siirtoon pääseminenkin :D
 
  • Tykkää
Reactions: johkunen
Syys77 Meillä on myös takana 3x inseminaatio. Mulla vähän endoa ja miehellä liikkuvuus vähän alentunut, mutta ne ei selitä lapsettomutta, eli selittämättömiä ollaan. Lähes pari vuotta yritettiin luomua ja vuosi sitten hakeuduttiin hoitoihin.

Millonkas simplillä on testipäivä kun en nyt muista?

Hienoa jadekivi! meitä onkin sitten useampi täällä odottamassa sitä kaikkein suurinta joululahjaa :hug:

Mulle soiteltiin tänään polilta, eilisen tiedoista poiketen munasoluja olikin 10 joista 8 on hedelmöittynyt. Olo on jo oikein hyvä ja eilinen kun pahaa unta vain. Vertakaan ei ole tullut lainkaan. Voi tule joulu jo! Tuo joulukalenterin luukujen avaaminen saa kyllä tänä jouluna ihan uuden merkityksen :xmas:
 
Moikka taas kaikille!

Pikaisesti vilkuillin viimeisimpiä kirjoituksia.. tsemppiä kaikille ja uusille tervetuloa mukaan :)

Jos muistatte, meillähän kävi viime PASsissa aikalailla katoa ja sinne jäi yksi pakkasukko enää. Noh nyt jännätty sen viimeisen kohtaloa ja sulatuksen onnistumista ja tänään sitten hain sen pikkuisen kyytiin. Se ei ollut sulatuksessa kärsinyt lainkaan ja siis mikä tärkeintä se selvisi :) Eli olen onnen kukkuloilla, kun päästiin vielä 2.PAS tekemään.

Sitten lääkäri määräsi jonkun lääkepistoksen, jonka on nyt 2011 kesällä todettu joissain tapauksissa auttavan kiinnittymistä ja meidän klinikalla on sitä ruvettu nyt kuulemma ahkerammin kokeilemaan. Sen nimi on Gonapeptyl. Se tekee kohdusta vastaanottavaisemman. Onko kukaan tällästä saanut tai kuullut/lukenut? Mä pistän sen sunnuntaina, eli 3pv siirron jälkeen. Sen kaverina vanhat tutut Luget!

Jadekivi saimoilla piinapäivillä mennään sun kanssa!!

Joulumieltä kaikille :heart:
 
^ Taisin mainitakin joskus aiemmin, että meille tulee tuo gonapeptyl tähän kiertoon. Ja jos oikein ymmärsin, niin se tulee olemaan mukana jatkossakin jos tämä alkio ei tahdo pysyä matkassa.

Mun lekuri piti tuosta lääkkeestä mulle puolen tunnin luennon, joten on varmaan aika tiukkaa kamaa kun se jaksoi olla siitä niin intona :D
 
Mukavaa joulunalusaikaa!

Meikäläinen on pitänyt taas taukoa näistä keskustelupalstoista ton ekan epäonnistuneen passin jälkeen....ihan hyvä olla välillä miettimättä tätä juttua. Tosin näiden "väliviikkojen" aikana on tullut oltua matkoilla, hyvä tovi kipeenä ja ollaan muutettu uuteen kämppään, joten muutakin ajateltavaa on ihme kyllä ollu.

Joka tapauksessa, huomenna sitten on edessä 2. PAS, jännääääää!
Luget on aloitettu, huomenna sitten jo ekasta PASsista tuttu Bricanyl ja mullekin tulee tosiaan toi Gonapeptyl uutena tohon cocktailiin. Se taitaa tosiaan olla viimeisintä huutoa näissä hoidoissa!

2. PAssin suunnittelukäynnin päätteeksi multa otettiin sitten ne vasta-ainetestit, vaikka lääkärin mielestä niistä ei oo vastaavaa hyötyä...musta vaan tuntui, ettei jaksa kovin monta epäonnistunutta siirtoa, kun päällisin puolin kaikki on loistavasti, mutta kiinnittymisyritystäkään ei havaittavissa. No, eipähän vaivaa noi testit jatkossa päätä...

Tää ketju tuntuu tosi aktiiviselta,enkä oo varmastikaan kovin kärryillä, missä porukat menee. Eiköhän tässä taas lähiviikkoina tule aktivoiduttua asian suhteen...

jadekivi: hurrrjasti tsemppiä sun passiin:hug: Ehkäpä toi Gonapeptyl siivittää plussat luoksemme!

nuppuska: samoin sulle plussatuulia kovasti=)

Joulun (ja vähän muunkin) odotusta itse kullekin:xmas:
 
Give hyvä että olo alkaa hieman helpottaa!
Mä taistelen kanssa välillä tän endon kanssa; oma lapsi kyllä haluttaisiin mutta välillä haluisin eroon näistä "tavaroista" kokonaan ettei aina tarttisi olla jotain kremppaa, mutta sitten se ajatus menee onneksi ohi :)
Kiitos!
Juu, yhtä taistelua on endon kans :( En tiiä onko noista "tavaroiden" poistoista mittää apua loppupeleissä...
Onko sulla muuten hormonihoidot vaikuttanu jotenki endoon?
 
Mangulle tsemiä tänään toiseen PASiin!!

Give mulla lääkäri väläytteli jossain vaiheessa, että kun perhe on saatu perustettua, niin tarvittaessa leikataan sitten kaikki pois että pääsen endosta eroon mutta ei siis tosiaan vielä!!
Hormooneista kun kyselit niin clomit aiheutti mulle ainakin toiminnallisia kystia. Jouduttiin välillä pitämään välikiertoa ja clomien jälkeen söin 3kk putkeen pillereitä jotta saatiin tilanne rauhoittumaan samalla kun jonotin IVF:n pääsyä. Samoin tässä hoitojen aikana mulla on tuonne vasemmalle puolelle vahvistunut pesäke joka kipuilee. Kun kyselin IVF:n lääkkeiden vaikutusta endoon, niin sanoivat että tilannetta ei pitäisi ainakaan huonontaa nämä lääkkeet mutta aktiivisena muutoin jyllää!

Kohta lähden taas verikokeisiin ja kuulemaan pistosten tulokset maanantaina punktiota varten, jännää miten follit ovat siellä kehittyneet :)
 
Vai että on taas jotain uutta myrkkyä alettu käyttää... :D mielenkiintoista! Toivottavasti se jeesaa!!

Mulla täällä välikierto siis ivf:än jälkeen ja mensut on kadoksissa... Tänään piti alkaa mutta ei edes tuhrua... Joskin ei tullut tissitkään tähän kiertoon mukaan olleskaan, eli mahtoikohan olla koko ovista.... Maanantaihin mennessä olis kiva alkaa kun on seuraavan viikon maanantaina hoidonsuunnittelu.

Täällä on melkoisen monilla aika hektinen loppuvuosi :D Tsemppiä teille!! Musitakaa nauttia joulusta... ÄLKÄÄ pilatko joulua testillä.... Ainakaan liian aikaisin tehdyllä testillä!!! Kyllä sitä ehtii 25. päivä sen testin sitten thedä ja masentua vasta sitten jos on nega... Ja jos on + niin sitten se vasta joulu jatkuu!!!
 
Mä inhoan joulua jo muutenkin, joten ei tää tässä enää tunnu :D Itseasiassa tää lapsettomuuskokemus on saanut mut inhoamaan joulua entistä enemmän. Elättelen toivoa, että se jouluinto palaa vielä joku päivä, kun saa alkaa laatimaan omia jouluperinteitä OMAN perheensä kesken.

Mun on pakko testata 21.12. joten ehtiihän tuota onneksi vähän sulatella ennen aaton sukulointia. Mä oon ollut muutenkin aikaisempina vuosina tosi haka aloittamaan uuden kierron juuri joulun pyhinä, ja sama kaava saattaa jatkua tänäkin vuonna :x
 
Mä ajattelin olla puolestani testaamatta, katsotaan minkä päivän sitten verikokeelle määräävät :)

Toivottavasti saat yrittäjä kropan tasaantumaan tässä välikierrola!

ON: kerronpa sen verran että 15-20 kypsää follia + saman verran pienempiä odottelee maanantain punktiota :p Nyt siis vaan lepoa viikonloppuna ja paljon vettä, vaa'alla pitää kuulemma joka aamu käydä varmuuden vuoksi jos nestettä rupeaa kertymään!
 
  • Tykkää
Reactions: Give
Huh... Onneks mä selvisin ilman tota hyperin riskiä... En ees haluu kuvitella kuinka kamalaa se on kun mulla oli punktion jälkeen muutaman päivän päästä hyvin hyvin hyvin hyvin tuskainen olo....

Siis tietty pitää selventää että mulla on taas vaihteeks ihan kaikki raskausoireet kasassa ja pilvilinnat rakennettu laajennusosien kera. Tottakai... niinhän se kuuluu näköjään vaikka kuinka päättää että en mene tähän lankaan enää... :D

Mut joo... Tuun kertomaan kyllä jos maailmassa tapahtuu jotain ihmeeksi luokiteltavaa
 
Haaveilija 82: Olen ollut netti pimennossa muutaman päivän. Virallinen testi päivä on ensi viikon torstai. Saa nähdä osaanko pysyä nahoissani siihen asti. Tää olis kyllä harras joululahjatoive ja en osaa muuta toivoa.Toivotaan että joulunenekeli kuulisi toiveemme.
 
Tulen hieman kertoilemaan kuulumisia... Eli saatiin sitten soitto naistenklinikalta ja siellä kerrottiin että päästään nyt joulukuussa vielä hoidon suunnittelukäynnille ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan niin toimenpide voisi olla jo alkuvuodesta jopa viikolla 2 tai 3. Olen todella yllättynyt että päästiin hoitoihin :) . No vielä ei kannata kuitenkaan nuolaista ennen kun tipahtaa nimittäin viime kerralla kun mulle yritettiin tehdä ivf-hoito niin ei saatu rakkuloita kasvamaan ja sieltä sitten kasvoi ainoastaa yksi rakkula eli ivf jäi haaveeksi ja tehtiin taas inssi. Mulle on siis tähän mennessä tehty jo kuusi inssiä :|

Nyt täytyy vaan yrittää olla mahdollisimman rauhassa ja saada tuo oma mieli kuntoon hoitoja aloittaessa. Jostain lueskelin (oliko jopa tältä palstalta) että rauhallinenmieli ja stressittömyys saattavat auttaa hoitojen onnistumisessa.

Täällähän näyttää olevan monet jo täydellä täysillä hoitojen kimpussa :) Tsemppiä niihin! Ja piinailijoille tsemppiä ja onnen toivotuksia!

Oliko täällä kukaan jolla olisi tiedossa hoito heti alku vuodesta?
 
Jadekivi: Kerrotko vähän tuosta Gonapeptylistä. Mihin vaikuttaa, mihin pitäis auttaa, millon pistetään yms.
Meillä nyt selvis tän kierron hommelit, kun toissa päivänä ultrassa kävin. kp 12 oli sillo ja limis vaan 5mm ja suurin folli 8mm. Estradot laastarit tuplattiin ja limistä kasvatellaan tonne 20.12 saakka, jolloin pitäis olla siirto. niin siis jos meidän pienet huuru-ukot selviää pakkasesta.
Kiinnostas kovasti tuo lääke, jos kerta on todettu parantavan mahiksia jopa 20%, niin osaisin meitin lapsettomuuslääkäriltä kysäistä ainetta, jos ei hänellä jo ole tietoa asiasta. Missä päin muuten olet hoidossa. Me käydään Jyväskylän In-Tiimissä.
 
Nopsaan vaan päivitän, että eilen siirrettin yksi pallero ja 6 oikein hyvää saatiin pakkaseen. Jospa joku näistä jaksais kasvaa isoksi meitä ilahduttamaan. =) Virallinen testipäivä on 20.12, mutta tilasin eilen ison pinon herkkiä testejä mammaksi.fi -sivuilta...

Oikein paljon tsemppiä teille kaikille hoidon eri vaiheissa oleville! :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Give
Give mulla lääkäri väläytteli jossain vaiheessa, että kun perhe on saatu perustettua, niin tarvittaessa leikataan sitten kaikki pois että pääsen endosta eroon mutta ei siis tosiaan vielä!!
Hormooneista kun kyselit niin clomit aiheutti mulle ainakin toiminnallisia kystia. Jouduttiin välillä pitämään välikiertoa ja clomien jälkeen söin 3kk putkeen pillereitä jotta saatiin tilanne rauhoittumaan samalla kun jonotin IVF:n pääsyä. Samoin tässä hoitojen aikana mulla on tuonne vasemmalle puolelle vahvistunut pesäke joka kipuilee. Kun kyselin IVF:n lääkkeiden vaikutusta endoon, niin sanoivat että tilannetta ei pitäisi ainakaan huonontaa nämä lääkkeet mutta aktiivisena muutoin jyllää!
Kiitos vastauksistasi! :heart:

Joo, tämä mullakin suunnitelmissa, että kun perhe on kasassa, nii kaikki pois, vaikka siitäkää ole takeita :(

Mulle hormonit on aiheuttanu isoja kystia. Joka hormonikuurin jälkeen oon ollu leikkuupöydällä :( Oma vointi siis hiukka hirvittää. Ehkä ei pitäs maalata piruja seinille.

En tiiä onko päänuppi ihan täysillä mukana tässä hommassa.
 
Tillu79,
Hoidossa ollaan Graviditaksessa, Helsingissä. Lääkärinä Eero Varila.

Kopsasin tän gonapeptyl-jutun toisaalta kun laiskotti enkä jaksanut kirjoittaa uudestaan:

"Toi siis on tosiaan jarrulääke ja lamauttaa jotenkin munasarjojen toimintaa jos sitä käyttää monta päivää putkeen. Yksittäisenä pistoksena sillä on kuulemma päinvastainen vaikutus ja stimuloi munasarjoja ja kohtua jotenkin, ja siten avittaa kiinnittymisessä.

Meidän lääkäri painotti, ettei he määrää käytettäväksi lääkkeitä ns. huvin vuoksi, koska potilas haluaa jotain "uutta", vaan he vaativat kaikelle paljon tutkimustuloksia taustalle ennen kuin kokeilevat. Gonapeptylin hyödytkin on kuulemma huomattu jo viitisen vuotta sitten, joten ei se ihan uusi juttu ole. Lääkäri ehdotti siis tätä ihan itse, ja oli lääkkeestä aika innoissaan ja meinasivat tosiaan alkaa pikkuhiljaa tekemään tilastoa tuon käytöstä ja sen vaikutuksesta omiin hoitotuloksiinsa."
 
Jadekivi, kun aiemmassa tekstissäsi mainitsit, että lääkärisi luennoi sulle Gonapeptylistä puolituntia, ajattelin että kuulostipa kovin tutulta tilanteelta! Itsekin olin juuri kuunnellut lääkärini innostunutta luentointia lääkkeestä ja seminaareista siirron jälkeen. Nyt kun mainitsit, niin sama lääkärihän se on eli mekin käymme Eerolla Graviditaksessa :)

Lääke oli vaan kaikista apteekeista loppu, onneksi sain tilattua vielä ennen viikonloppua!
 

Yhteistyössä