IVF/ICSI-hoitoja aloittavat 2012

Tervetuloa mukaan joukkoon InLove. Minulla ei ole ollut koskaan tuota Gonal-F lääkettä käytössä, mutta jos on verrattavissa Menopur ja Puregon lääkkeisiin, niin melko suurella päiväannoksella olette liikenteessä, ainakin minuun verrattuna. Minulla oli Puregonia vain 100 päiväannos, mutta olenkin saanut pistää sitä jo 12 päivää ja vielä jatkuu… Maanantaina mukaan tuli myös tuo Menopur. Minulla on pco-tyyppiset munasarjat, jonka vuoksi lääkärit eivät halua aloittaa isoilla annoksilla, mutta ei tämä monen viikon pistäminenkään kovin kivaa ole. Olen saanut pistää tuota Orgarutlaniakin jo viikon! Muniksia on tosiaan paljon, mutta eivät jostain syystä kasva. Joten uskon, että sinulle määrätty annos on toimiva ja pidän peukkuja, että kaikki menee hyvin!

Juliet83 hassua kuulla, että sumut maistuu pahalle, minulla ei ole niitä koskaan ollutkaan. Milläköhän perusteella lääkärit valkkaavat lyhyen ja pitkän kaavan välillä kenenkin kohdalla? Toivotaan tosiaan, että seuraavat menkat jäävät sinun osaltasi viimeisiksi vähään aikaan! Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan. Tuntuu melko turhauttavalta koko rumba, jos follit eivät nyt kasva tarpeeksi. Olen myös huolissani limakalvon ohenemisesta, mitä minulla ei ole ennen käynyt. Täytyy koittaa pitää toivoa vielä yllä, vaikka olenkin jo koittanut asennoitua siihen, että hoito keskeytetään tämän kiekan osalta. Perjantaina kuulen sitten lopullisen tuomion.

Idealisti mitä näkyi ultrassa?

Aurinkoa viikkoon!
 
Harmi Amele, että teilläkin on nyt haasteita hoidon kanssa. Toivottavasti ne follit nyt lähtevät kasvuun!

Tervetuloa InLove_. 300:n annos Gonal-F:ää kuulostaa melko isolta aloitusannokselta jos teillä ei ollut INS:sejä tms. takana niin tietäisi miten kroppasi suhtautuu lääkkeisiin. Kuulosti tosin siltä että jarrua alettiin myös pistämään nopeasti eli mahdollinen nopea kasvu on ilmeisesti otettu huomioon.

Meille sanottiin, että pitkä kaava valitaan useimmin julkisella puolella sen paremman säädeltävyyden takia niin saadaan sovitettua vähemmän joustaviin aukioloaikoihin yms. Toinen syy pitkän kaavan valitsemiseen voi olla epäsäännöllinen kierto tai joku muu syy (kuten oletettavasti me seuraavaksi kokeilemme pitkää kaavaa). Varsinaisia eroja kai onnistuistodennäköisyydessä ei ole ja lyhyt kaava aiheuttaa vähemmän sivuvaikutuksia ja on kuten nimikin sanoo lyhyempi.
 
Miten pitkässä kaavassa menikään? Onko siinä aina nenäsumutteet mukana jarruna? Edellisestä IVF:tä on jo kohta kolme vuotta enkä muista niin tarkasti. Mielestäni puhuttiin nyt, että tällä kertaakin tehdään pitkän kaavan mukaan, mutta hoito alkaa piikityksellä vuotopäivänä.. Pitäisiköhän vielä soittaa klinikalle ja varmistaa? Vuodon alkuun on kuitenkin vielä toista viikkoa.
 
Tervetuloa Inlove! Varmaan sulle katottu se annostus, tuntuu vaihtelevan aikalailla riippuen kenestä on kysymys. Korkeemmassa annostuksessa lähinnä hyperstimulaation riski, mulla se on melko häviävän pieni kun oma hormoonituotanto on niin onnetonta. Ja annostuksena siis Gonal F 225. Tarkistettiin eilen verikokeella, ja ilmeisesti annos ok kun eivät soittaneet muuttaakseen annosta. Mutta ymmärsinkö siis oikein että sulla vaan viiden päivän kasvatusvaihe?

Juliet83 joo suihkeet tosiaan maistuu tosi pahalta! Ja oon myös onnistunu piikittämään vatsaani mustelmia, onneks bikinikausi on jo vaihtunu töihin =)

Mulla siis ultrattiin viimeks sillon kp3, jollon mahdollisia kasvamaan lähteviä folleja näky muistaakseni 4+8, toinen puoli oli vähän hidastanu tahtia kun sumuttelua ennen mahdollisia oli kummallakin puolella lähemmäs kymmenen. Mutta siis yllättävänkin hyvä lähtökohta. Toivottavasti kaverit nyt kasvaa kaikki kunnolla! =) Perjantaina seurantaultra, ja katotaan sitten sitä punktiopäivää ens viikolta.

Amele usein kai lyhyttä kaavaa yritetään ensin ihan vaan lääkemäärän minimoimiseksi, ja sitten jos ei tulosta kuulu niin pitkällä jotta saadaan parempi kontrolli kaikkeen. Mulla tosiaan pitkä saman tien endometrioosista johtuen, vaikkei tuo aktiivisena olekaan. Lyhyellä mennään seuraava jos tästä ei nappaa, helpottavaa sinänsä kun noi sprayt sivuvaikutuksineen ei yhtään ollu kivoja!
 
sebu08
Kyllä sen pitkän kaavan pitäis alkaa jo edellisen kierron aikana sumutteluilla, pelkät piikithän siis on just se lyhyt kaava. Tai näin minä ainakin oon ymmärtäny =) Varmaan hyvä vielä soittaa ja tarkistaa klinikalta!
 
Tuota lyhyen ja pitkän kaavan eroa olen pohdiskellut tässä, kun tuntuu, että niiden välillä ei ole selkeitä joko-tai-vaihtoehtoja. Meille lääkäri sanoi, että lyhyt kaava on parempi, kun mulla on pco-tyyppiset munikset. Mutta tiedä näistä sitten. :)

Minäkin olen onnistunut pistämään mustelmia vatsaan. Puregon on niin helppo pistää ohuen ja lyhyen neulan kanssa, että siitä ei juuri ole tullut mitään, mutta tuo Orgarutlan sen sijaan on aiheuttanut muutamia mustelmia. Onneksi tosiaan ei bikineissä enää "tarvitse" (eli kylmyyden takia pysty!) kuljeksimaan. :)

Tiedättekö muuten voiko jarrupistokset (esim. Orgarutlan) hidastaa munisten kasvua? Niiden tarkoitushan on estää rakkuloita irtoamasta, mutta voivatko ne tosiaan hidastaa kasvuakin? Itse jäin sitä pohtimaan, kun aloitin sen niin tosi aikaisin follien ollessa vielä pieniä ja nyt ne eivät kasva...

Oletteko te muuten kertoneet näistä hoidoista ja lapsettomuudesta läheisillenne? Minulla oli alkuun miehen lisäksi yksi ystävä, jonka kanssa asioista jutustelin ja muille en puhunut. Tilanne oli kuitenkin aika rassaava, kun piikityksiä yms. hoitoja oli päällä, niin oli hankalaa salata asiaa kaikilta esim reissuilla. Minulle tuli myös tarve puhua asiasta ja nyt hiljalleen olen joillekin ystäville kertonut ja muutama työkaverikin tietää. Keväällä kohdunulkoisen raskauden yhteydessä myös vanhemmilleni ja siskolleni.
 
InLove - mulla oli myös lääkityksenä tuo Gonal-F ja pienemmällä lääkityksellä kuin sulla, 112,5 yksikköä per pv. Sillä saatiin kasvatettua vain 6 follikkelia (joissa viidessä oli munasolu).

Lääkäri otti tuon ensimmäisen kerran ilmeisesti varovasti, sanoi että mulla on herkän näköiset munasarjat (monirakkulaisuutta) joten kuulemma riski on suurempi saada hyperstimulaatio...

Täällä mietittiin lyhyen ja pitkän kaavan eroja... Lääkäri sanoi mulle että ei suosittele pitkää kaavaa koska siinä olisi myöskin tuo hyperin riski suurempi. Tiedä sitten... Seuraavaan kertaan kyllä toivon hitusen suurempaa annosta per pv niin saataisiin toivottavasti noita munasoluja enemmän. Toisaalta olen sellaistakin kuullut että määrä ei korvaa laatua? Eli jos follikkeleja tulee enemmän niin laatu sitten saattaa kärsiä.

Rapu78 - täällä jonkin verran samanlainen tilanne kun mitä teillä oli... Muistan tuo pettymyksen tunteen niin hyvin, oli kyllä niin tyhjä olo koko homman jälkeen. :/ Me siis saatiin 5 munasolua mutta seuraavan aamun uutiset oli karuja kun yksikään munasoluista ei hedelmöittynyt... Tosiaan meillekin hoitaja jutteli punktion jälkeen siitä seuraavan päivän siirrosta siten että sitä alkoi itsekin pitämään itsestäänselvyytenä... Ennen punktiota jännäsi sitä että onkohan niissä kaikissa follikkeleissa munasolu ja keräyksen jälkeen sitten sitä liiaksi "helpottui" siitä että vain yksi oli tyhjä. Ei olisi pitänyt vanhan sanonnan mukaan nuolaista ennen kuin tipahtaa...

Seuravaksi siis edessä ICSI - täytyy vaan toivoa että tämä kurahti ensimmäisen ja viimeisen kerran ja nyt saataisiin alkioita.
 
Tsemppiä uuteen yritykseen Baulie! Romahdin ensi kertaa tänään lääkärilläkin vollottamaan... Tämän romahduksen seurauksena tietysti ehdoteltiin että pitäisikö pitää taukoa hoidoista. Osasin olettaa sekä romahdusta että siitä seurannutta ehdotusta näiden keskustelujen seuraamisen perusteella, mutta odottaminen ei kyllä nyt tippaakaan helpota tätä henkistä tilannetta. Pikemminkin tulee stressiä vaan lisää kun mietin että ikääkin koko ajan karttuu niin odottaminen vaan huonontaa jo entisestään heikkoja mahdollisuuksia :(

No meidän omien aikataulujen hankaluuksien takia (miehellä pakollinen matka just pahaan aikaan) tässä tulee nyt pakostakin kunnon välikierto. Seuraavan hoidon aloitus venyy siis lokakuulle. Seuraavaksi kokeillaan siis pitkän kaavan mukaan ja lääkekin vaihdetaan Menopur:iin.

Varasin sitten lohdutukseksi tänään lomamatkan ja yhden harrastuskurssin syyskuulle. Hieman hirvittää tämä rahanmeno, mutta täytyy sitä psyykettäkin hoitaa :whistle:
 
Rapu78 joskus on pakko romahtaa, jotta saa koottua uusia voimia. Aina ei tarvitse olla reipas ja jaksava. Itse olen huomannut, että kun välillä antaa itkun tulla ja saa purkaa pahaa oloaan jollekin, niin jotenkin helpottaa. Ymmärrän ajatuksesi siitä, ettei hoitotauko/välikierto tunnu hyvältä ajatukselta, koska silloinhan sitä vasta odottaa saakin. Jei lomamatka ja uusi harrastus kuulostavat mainioilta! Taidan ottaa sinusta mallia ja kehittää jotain kivaa syksyyn, ettei kaikki pyöri vain tämän typerän lapsettomuuden ja hoitojen ympärillä!

Jep täällä siis käyty tänään seurantaultrassa ja yksi ainoa folli oli ottanut kasvupyrähdyksen! Plaah! Folleja oli siis edelleen paljon, mutta muut eivät nyt vain jostain syystä kasva. Ovat olleet jo viikon n. 11-12 millisiä. Minä en tajua ja lääkäri ei tajua. Mutta siispä suunniteltu IVF muuttui sitten neljänneksi inssiksi, joka tehdään maanantaina. Harmittaa, mutta toisaalta täytyy ajatella positiivisesti, kun edes jotain voidaan yrittää. Ehkä tämä epäonni on kuitenkin lopulta meidän onni? Kai joku niillä insseilläkin on joskus onnistunut...
 
Voi ei! Onpa täällä kurjia uutisia monella! Pahoittelut Amele, Baulie ja Rapu78!!! Täytyy toivoa, että jatko toisi teille kaikille iloisempia uutisia ja Amelella on kuitenkin edelleen hyvät mahdollisuudet onnistua inssissä :)

Meille kuuluu hoitorintamalta vain ikuisuuksiin jatkuvaa odottelua. Hoito piti aloittaa nyt ensi viikolla sumuttelulla, mutta ei mahduttukaan klinikan ivf-kiintiöön. Eli plaah, alkaa jo hiukan epäusko vaivata... Meille tulee sitten ivf jonotusta ainakin yhdeksän kuukautta. Jotenkin oon kyllä ihan varma, että ei tästä koskaan tule mitään.

Meidän kuulumisia voi lukea enemmän mun lapsettomuusaiheisesta blogista
Pakastettu haikara
 
Oi mitä vastatuulta täällä nyt tosiaan puhaltaa! Tsemppiä teille kaikille, kohta se kääntyy!

Amalia Armas miten toi jonotushomma oikein toimii, eikö kaikilla oo Suomessa puolen vuoden hoitotakuu? Siis sen takiahan kunnat välillä laittaa niitä maksusitoomuksia yksityiselle kun eivät itse ehdi hoitamaan. Vai onko IVF jätetty hoitotakuun ulkopuolelle?:confused: Toisaalta hoidon kai katsotaan alkavan ensimmäisestä konsultointikerrasta, kiertäisivätkö nyt sitten sillä.. Voi olla selvittämisen arvosta jos vielä vitkuttelevat! Toivottavasti pääsette pian hoitoihin

Täällä oli melko odotetunlaisia tuloksia näkyvissä ultrassa, 4+1 follia hyvän kokosina (15-19), ja useampia pienempiä(11-12mm) peesaamassa. Jos tsägä käy niin joku pienemmistä ehtii junaan mukaan jos kerkeää kasvamaan, mutta muuten yritetään punktioida noita viittä tiistaina.

Lääkäri puhui jo nyt että jos tuloksena on kaksi hedelmöittynyttä ja jakautumaan lähtenyttä niin siirretään ne molemmat -yhtä (varsinkaan huonommanlaatuista) kun on vähän turha lähteä pakastamaan. Yleensähän eivät kahta laita jos potilas o alle 40vuotias ja terve.. pakostakin rivien välistä lukee että kyllä tässä nyt ihan aikuisten oikeesti vähän kiirus näyttäis olevan. baulie voin vaan kuvitella mikä romutusfiilis kun kaverit ei hedelmöittyny, tässä hommassa on aika karuja nää karsintakierrokset! ICSI on varmasti toimiva ratkasu, tsemppiä seuraavaan siis!

Mutta tänään ja huomenna siis vielä Gonal F ja sumut, sunnuntaina Ovitrelle ja sitten tiistaina punktio. Lääkäri veikkas että olo voi olla parempi seuraavana päivänä ton vähäsen määrän takia kun ei tarvii niin kauaa ronklata -että saatan päästä töihin jo keskiviikkona -jotain positiivista heikommassa saaliissa.. hmm noinkohan? :D
 
Idealisti sulla tosiaan kuulostaa ihan lupaavalta. Eikös tuo viisikin jo ole ihan kohtuutulos, etenkin, jos kaikissa on solu.

Tuo ivf-jonotus menee siten, että puolen vuoden hoitotakuun piirissä on päästävä suunnittelukäynnille. Sen jälkeen sitten itse hoidon aloittamiseen ei ole kai mitään aikarajaa. Yleensähän toki hoitoon pääseen melko pian suunnittelukäynnin jälkeen. Esim. Naistenklinikan ohjeissa oli, että sunnittelukäynnin jälkeen voi seuraavassa kierrossa ilmoittautua hoitoon. Meillä kävi vähän kurjasti, kun suunnittelukäynti oli silloin, kun oma klinikka oli kesätauolla, joten ei voitu ilmoittautua seuraavaan kiertoon. Ja nyt tämä sitä seuraavakin kierto alkoi sen verran hankalasti, että oman klinikan kesätauon vuoksi ei päästy ajoissa ilmoittautumaan hoitoon tässäkään kierrossa... Omalle klinikalle kun päästiin soittamaan oli Naikkarin kiintiö jo täynnä.

Tämä hankaluus aiheutuu meille sen vuoksi, että puljaamme hoidoissa kahden eri klinikan väliä...tämän vuoksi en usko, että meitä enää yksityisellekään maksusitoumuksella laitetaan. Menisi jo vähän liian vaikeaksi. Noh, jospa ensi kierto sitten olisi THE kierto. Ottivat kyllä jo Naikkarilla nimen ivf-listalle, joten jospa oltais sitten etusijalla.

Tietysti kun pitkällä kaavalla mennään niin ensi kierrossa aikaisintaan aloitetaan sumuttelu ja hoito on vasta sitä seuraavassa kierrossa. Kerrankin on hyötyä siitä, että mulla on erittäin lyhyt kierto :D
 
Moi kaikki kanssasisaret! Vieläkö mahtuu mukaan tähän pinoon? Kirjottelen toisessakin pinossa mut olis kiva jakaa kokemuksia teidänkin kanssa. Muutama tuttu nimi täällä vilahtikin..

Omasta tilanteesta. Eli ensimmäinen IVF tehtiin tammikuussa. Muistaakseni saatiin 18follia josta hedelmöittyi 8, seitsemän meni pakkaseen. Tuoresiirrosta kohdunulkoinen, mikä venytti PAS:a kesäkuulle. 1.PAS oli nega. Nyt on uusi kierto meneillään ja tähän olis tarkoitus tehdä 2.PAS hormonikierrolla(lääkkeenä Merimono sekä Lutinus). Maanantaina on ultra, missä tsekataan limakalvon tilanne ja selviää mahdollinen siirtopäivä.

Amele, oli ihana lukea kuinka positiivisin mielin olet asian suhteen vaikka vaikeaa onkin. Itsellä oli viime kevät melko rankkaa hoitojen ja kaikkien vastoinkäymisten vuoksi. Kesä teki tehtävänsä ja nyt on paljon positiivisemmat ajatukset kaiken tämän lapsettomuuden kanssa. Jouduin välillä tarpomaan suossa, mut nyt vaan oli todettava itselle et turha on taistella vastaan tätä asiaa. Siis että mun vaan täytyy hyväksyä et lasta ei meille tule niin helposti kuin joillekin muille. Mun kaikki kaverit on raskautuneet tai synnyttäneet viimisen vuoden sisään ja se lisäsi itselle paineita saada se vauva heti. Nyt olen yrittänyt luopua siitä pakosta. Sen olen päättänyt että joskus se vauva meille tulee. Joskus on meidän aika. Nyt me nautitaan muista asioista mitä elämässämme on ja toivotaan toki sydämestämme, et vauva meille pian suodaan. Sitä yritän teille tässä sanoa, et tehkää tietoinen päätös siitä, että yritätte myös kaiken tämän keskellä etsiä elämään myös positiivisia asioita. Mä todellakin toivon, että jokainen meistä saa sen pienen nyytin syliin niin pian kuin mahdollista.
 
Amalia armas nuo hoitojonot kuulostaa kyllä kohtuuttomilta! Oikein harmittaa sinun puolesta. Tässä hommassa saa odottaa, odottaa ja odottaa, eikä kukaan kuitenkaan voi taata onnellista lopputulosta. Kyllä välillä turhauttaa. Mutta tsemppiä kuitenkin teille, eiköhän odotus vielä teidän kohdallanne lopulta palkita. ? Ja kiitos blogi –vinkistä, täytyy käydä tutustumassa. Minun tulee seurattua muutamia aihepiiriin liittyviä blogeja, mutta itse tulee ainakin toistaiseksi kirjoitettua päiväkirjaa vain itseä varten.

idealisti hienoa, että siellä kasvaneita folleja löytyi nuo viisi, ehkä sieltä vielä joku pienemmistäkin ottaa kasvuspurtin. Tsemppiä tiistaiseen punktioon! Oletko muuten ollut kipeä nyt ennen punktiota? Onko vatsa arka? Tulehan sitten kertomaan kuulumisia.

Valoa tervetuloa mukaan tähänkin ketjuun, oletkin tuttu nimi tuolta toiselta puolelta. ? Toivon kovasti, että tämä toinen PAS toisi teille sen kaivatun onnen. Kurjaa, että sinäkin olet joutunut kokemaan vastoinkäymisiä, helppoa tämä ei tosiaankaan ole! Mukava kuulla, että vaikean kevään jälkeen olet nyt hieman toiveikkaammalla mielellä. Toivotaan ja luotetaan siihen, että vielä onnistumme. Täytyyhän meidän onnistua! Kiitos tsempeistä, ei tämä positiivisena pysyminen mitenkään helppoa ole. Mieliala vaihtelee päivittäin, mutta jotenkin kesä on saanut olon paremmaksi. Välillä turhauttaa ja surettaa, mutta jotenkin elämästä on löytynyt taas niitä kadoksissa olleita iloja. Huhtikuussa tehdystä inssistä tuli meille tosiaan se KU ja sen jälkeen tuli itselleni jonkinmoinen romahdus ja olin tosi surkeana. Kuitenkin jos jotain positiivista pitää hakea, niin romahdus tuli tarpeeseen. KU antoi syyn surulle, eikä tarvinut olla reipas ja positiivinen. Tämä syksy on varmasti meille kaikille valoisa! ?
 
Tervetuloa valoa! Rankaks on menny teilläkin.. Toivottavasti kaikki näytti hyvältä ultrassa ja pääsette siirohommiin!

Mulla ei kyllä loppuvaiheellakaan munasarjat ilmotellu itestään, ei siis mitään tuntemuksia. Toisaalta niitä rakkuloitakaan ei niin mahdottomasti ollu niin mahtuivat ihan hyvin kasvamaan ilman taistelua tilasta

Tänä aamuna oli siis punktio ja se meni oikeinkin hyvin. Kipulääkettä lisättiin heti kun vähän ilmasin kipuilua, ja sen jälkeen olinkin jo aika hyvissä :LOL: Koko homma oli ohi kymmenessä minuutissa ja kun olin hetken lepäilly osastolla niin saatiinkin jo lähteä kotiin. Mulle koko hoidon hankalin osa on ollu sumuttelujen aiheuttama pään pehmeneminen, mutta ainakin siis tänpäiväsen kokemuksella ei punktiota tarvii jännätä! Ohjeissa luki että pitäis olla vaatteet jotka ei pahasti kiristä vatsaa operaatio jälkeen, mutta mun vatsa ei oo aikoihin ollu näin litteä! Hahah mitäköhän ne sieltä oikein imi pois? Nyt aion kuitenkin viettää loppupäivän sohvalla ihan vaikka vaan muodon vuoks vaikka olo on tosiaan ihan normaali =)

Mutta siis: saaliina 7kpl munasoluja, eli jokunen ehti ottamaan loppukirin! Nyt sitten jännäillään että josko ne lähtis hedelmöittymään ja jakautumaan. Huomenna soittoa klinikalle ja jos siirrettävää löytyy niin torstaina kaveri kyytiin =)
 
idealisti kiva kuulla, että punktio sujui hyvin ja lähes ilman kipuja! Lohduttavaa ajatella, ettei kyseessä välttämättä ole kaikille kamala kidutusoperaatio. :) Pidän peukut pystyssä, että munasolut hedelmöittyy ja saatte siirron tehtyä torstaina ja kenties vielä jotain jää pakkaseen tulevan varalle, tuo seitsemänhän on jo hyvä määrä.

Mulle tehtiin eilen sitten se neljäs inssi, kun ne munikset eivät lähteneet kasvamaan. Yksi suuri folli oli siellä paikallaan ja simppa tilanne hyvä (niinkuin aina). No joo, onneksi sentään tämä inssi saatiin tehtyä "onnistuneesti", vaikka ei tuohon IVF:ään vielä päästykään. Minä olen kuitenkin jo suunnannut katseeni kohti tulevaa hoitoa ja tämä on vain tällainen välietappi / ajankulutus tässä välissä. Usko inssin onnistumiseen on tosi matala, mutta kaippa niitä ihmeitäkin tapahtuu, joten ehkei tässä nyt ihan kannata toivosta luopua.
 
Täällähän on paljon kirjoiteltu, minä olen vain lomaillut ja mökkeillyt, niin en ole tänne kerinnyt olleenkaan! ;) Ne mun "viimeiset" menkatkin vihdoin alkoi ja on nyt sitten ohi eli nythän se on sitten virallisesti vissiin ihan oikee hoitokierto...:LOL: Jos nyt viime kierron puolella aloitettuja sumuja ei lasketa...

Mulla tosiaan pitkällä kaavalla mennään ja suorilta vaan sillä ilman mitään keskusteluja. Ollaan kyllä julkisella, että olisiko tosiaan sen vuoksi, että helpompi kontrolloida. Mulla kyllä kans hieman monirakkulaisen oloiset munasarjat, kuten bauliella! :O Inssissäkin meinasi tulla liikaa muniksia!!! Että saapa nähdä miten tässä nyt sitten lopulta käy, vähän liian jännää!!! Mulla piikkinä Fostimon, reseptissä 10x150IU ja 10x75IU! Että saapa nähdä miten niitä sitten pistelen...

idealisti Mulle on nyt sitten myös tullut muitakin oireita, kuin että sumut maistuu pahalla... Mulla kans pää ihan "pöhnässä" niin kuin sullakin oli! :| Ei mitenkään hirveen kiva... Lisäksi on kuumia aaltoja varsinkin, jos vähän kiireellä tekee asioita ja urheillessa hikoilen tosi paljon enemmän kuin ennen... Päänsärkyä on ollut myös viime päivinä ja ihme huimausta! Tässä oltiin kavereiden kanssa mökillä, saunottiin ja lilluttiin paljussa, sieltä kun sitten nousin, huimas päässä niin että meinas taju lähtee! :( En tiedä johtuiko sumuista vaan kuumuudesta, mutta en oo koskaan ennen meinannut pyörtyä, olin kuulemma ollut valkoinen kuin lakana... Ihana kuulla, että sun punktio oli sujunut hyvin! :) Nyt pidän sulle peukkuja, että munasolut hedelmöittyisi ja siirtoon päästäisiin torstaina! :D

Amele Minä olin aluksi aika varovainen kenelle kerroin, mutta kun tässä on nyt kulunut aikaa... Niin ollaan kerrottu molempien vanhemmille ja omalle siskolle oon kertonut! Sisko kyllä tiennyt siitä asti, kun ollaan ruvettu toivomaan lasta, että yritetään...:D Lisäksi on muutama todella hyvä ystävä, jolle olen kertonut ja sitten onkin paljastunut että parilla on myös lapsettomuutta ja hoidot meneillään! Eli vertaistukea löytyy sieltäkin kautta, mikä on tosi ihanaa! :heart: Töissä en ole asiaa kertonut ja yritän pitääkin asian niin ettei tarvisi esimiehelle kertoa... Kurjaa että teillä IVF peruuntui, voimia! :hug: Mutta toivotaan, että inssissä tärppäis! ;)

Rapu78 Kovasti voimia sinnekkin suunnalle! :hug: Varmasti itsensä hemmottelu auttaa ja vie ajatuksia muualle... Mulla on marraskuun alussa viikko lomaa ja olen päättänyt, että jos tämä IVF menee mönkään niin ihan varmasti lähetään jonnekkin etelän lämpöön! Silloin olen sen ansainnut... Kesällä odotellessa olen myös hemmotellut itseäni ja reissannut aina kuin mahdollista... Ottanut vaan rennosti, käynyt terassilla ja välillä juhlinut kovastikin! ;) Ollut jotenkin ihanaa kun ei ole tarvinut laskea päiviä tai tuntea huonoa omaatuntoa jos ottaa siiderin tai kaks! :D

Amalia Armas Voimia odotteluun, jonottaminen on tylsää! :hug:
valoa Tervetuloa mukaan! :)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että oot lomaillu Juliet83!
Voi sullakin sumut pistää noin sekasin! Mulla kyllä tasaantu vähän kun alotti piikittelyt ja samalla väheni sumujen määrä. Toivottavasti sulla myös!

Amele pidän peukkuja inssin onnistumiselle! Meillä onkin piinailut aika samoilla aikatauluilla =)

Seitsemästä munasolusta hedelmöittyi viisi, katsotaan sitten että moniko on jakautunut huomenna. Hurjaa kyllä näitten "karsintavaiheiden" määrä ja julmuus, ihmetyttää todella että tähän maailmaan lapsia luomuna syntyy! Mutta siis ihan luottavaisin mielin siirtoa odotellaan tänpäiväsen valossa

Meillä on lapsettomuuden tahattomuus ollu aika päivänselvää jo jonkin aikaa kun suurimmalle osalle läheisistä on ollu niin päivänselvää että meille kuuluu tulla lapsia. Kyselyt alko jossakin vaiheessa hiipumaan kun ihmiset itsekin alko tajuamaan että kaikki ei ehkä ihan oo toivotusti. Oon kertonu niin perheelle kun ystävillekin, eipä tarvii sitten ihmetellä. Oon myös sanonu että jos jonkun tutulla on sama tilanne niin saa ottaa yhteyttä; mun mielestä se tabu jonka takia ihmiset yksin tän homman kanssa taistelee, pitää purkaa. Mutta siis vaan ja ainoastaan ihmisten omilla ehdoilla, ei muakaan aina huvita tätä kaikille jakaa. Töissä en oo kertonu hoidoista, alotin just uudessa. Katotaan nyt että tuleeko tarvetta kertoa, toivottavasti ei =)
 
tirilittan tervetuloa mukaan!

Juliet83 minäkin olen miettinyt tota lapsettomuuden tabu -asiaa. Se että asiasta ei puhuta, on jokseenkin harmillista. Minua on helpottanut se, että olen nyt rohkaistunut puhumaan läheisilleni asiasta. Toisaalta kuitenkin koen ahdistavana sen, että nyt ihmiset odottaa, että kertoisin hyviä uutisia. Tai en tiedä kuvittelenko minä heidän odottavan... Olen kuitenkin kokenut itselleni hyväksi sen, että en aivan kaikille asiasta juttele. Jokainen toimii tässä itselleen parhaaksi kokemalla tavalla. :)

idealisti mitä sinne kuuluu? Pääsittekö siirtoon?

Mitäs muut?

Tänne ei mitään uutta, tänään on pp6 ja mitään oireita ei tietenkään ole. Vaikkakin tässä vaiheessa tuskin kuuluukaan olla suuntaan taikka toiseen.
 
Täällä yhteisestä ensimmäisestä vauvasta haaveillaan. Kolme vuotta toivottu ja nyt kesäkuussa oli ensikäynti.."Tuomio" tai pelastus oli ICSI. Eka piikki elonva ja jatkuu orgalutralla. Odottelen menkkoja ensi viikoksi ja pääsen piikitysten vauhtiin :)
Jännittää hurjasti, mutta se kuulunee asiaan.
 
Täällä on ollut keskustelua siitä, et kelle kerrotaan lapsettomuudesta. Meille oli alusta asti selvää, että halutaan puhua asiasta avoimesti. En ole lähtenyt salailemaan asiaa ja minun kohdalla se on ollut helpottavaa. Me ei oltas jaksettu kahdestaan kantaa tätä tuskaa mukanamme. Oikeastaan kaikki ympärillä olevat ihmiset, perhe, ystävät ja työkaverit tietää tilanteen, eikä tarvi peitellä mitään tuntemuksia. Mä en ole kokenut sitä mitenkään painostavana, et kaikki odottas millon tärppää. Ollaan myös säästytty typeriltä lapsenteko- uteluilta. Mut tämäkin on hyvin yksilöllistä. Jotkut kokevat ettei halua puhua kenellekään ja jos se tuntuu oikealta niin se sopii tietenkin heille.

ON: Tänään haettu mukaan kaksi kyytiläistä. Pitkät piinaviikot alkakoon. Nyt mä aattelin et jos vaan millään malttas odottaa 2viikkoa ja testata vasta sitten. Katotaan miten käy :)
 
valoa jee kaksi kyytiläistä, vautsi! Nyt peukut pystyyn, että tästä kiekasta tärppää, onnea matkaan. Piinailu on kyllä välillä tuskaisaa! Minusta ainakin tuntuu, että kierron kaksi ekaa viikkoa menee nopeasti, on pistosta ja ultraa - jotain tapahtuu. Mutta viimeiset pari viikkoa matelevat! Pitää vissiin koittaa keskittyä ajattelemaan ja tekemään jotain ihan muuta. :)

Minä masennuin tänään, kun kävin lukemassa inssikiertolaisten palstoja (tyhmä minä!). Onnistumiset kun on insseillä niin harvassa. Eipä kuitenkaan auta surkutella etukäteen, surkutellaan sitten vasta kun on siihen aihetta. Nyt ulos aurinkoon ja muuta ajateltavaa loppuviikoksi.

Tsemppiä naiset!
 

Yhteistyössä