jäälyhdyn tekoon vinkkejä!

  • Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mitä???

Voiko tosiaan joku olla niin onneton ettei osaa edes joululyhtyä tehdä???


osaan kyllä tehdä en vain saa sitä kynttilän reikää! en siis halua porata, hakata tai nakertaa sitä jäähän vain tiedän että kun lyhty on oikeassa jäätymiskohdassa niin siinä on vain ohut kerros jäätä ja sen kun rikkoo niin tulee kynttilälle paikka.
Pitää vaan kytätä.
 
osaaja
Pari hyvää ja helppoa tapaa tehdä ämpärissä jäälyhty:

1. Anna jäätyä umpeen asti. Kippaa jääköntti sopivaan paikkaan. Laita ulkotuli, sellainen kunnon roihu, palamaan sen päälle. Tuli sulattaa sopivan aukon lyhtyyn, ja painuu jään sisälle. Kun syvyys on haluttu, voi tulen ottaa pois, ja laittaa tilalle tavallisen kynttilän.

2. Kun jätät vesiämpärin ulos jäätymään, älä aseta sitä suoraan maahan tms., vaan laita se vaikka n. 5 senttisen styrox-levyn päälle. Tällöin se jäätyy sivuilta ja päältä paksuksi, mutta styroksia vasten oleva lyhdyn yläpuolen jää jää ohueksi, jolloin sen voi rikkoa vaikka sormin.
 
"nyyti"
1:laske kylmää vettä äpäriin
2.laita äpäriin lastenpieni äpäri ja siihen kiviä niin,ettei painu pinnan alle vaan kelluu pinnalla
Halutetessa voit laittaa ämpäreden väliin havuja,kukkia tai värjätä veden esim..vesiväreillä.
3.Jäädytä
4.Laita tuikku lasten ämpäristä jäävään syvennökseen(tätä versiota ei kpata ylösalaisin).
 
"Vieras"
Eiköhän se tule parhaiten ku antaa pihalla olla sangossa ja jäätyä sen verran et pintapuoli vain jäätyy ja sit tekee reiän keskelle ja valuttaa loput vedet pois, nii se paras tulee eikä tartte alkaaa ollenkaa nakertaa, pitää vain seurata sen jäätymisen edistystä.
 
Tihis
[QUOTE="nyyti";22628661]1:laske kylmää vettä äpäriin
2.laita äpäriin lastenpieni äpäri ja siihen kiviä niin,ettei painu pinnan alle vaan kelluu pinnalla
Halutetessa voit laittaa ämpäreden väliin havuja,kukkia tai värjätä veden esim..vesiväreillä.
3.Jäädytä
4.Laita tuikku lasten ämpäristä jäävään syvennökseen(tätä versiota ei kpata ylösalaisin).[/QUOTE]

Tuo kuulostaa hyvältä!!
 
ccc
itse olen leikannut 1 1/2 litran pullon yläosan pois, sen verran hiekkaa sisälle että pysyy ämpärin pohjassa, vettä ämpäriin, antaa jäätyä, pulloon kuumaa vettä/puhaltaa kuumailma pistoolilla, pullo pois.
 
"vieras"
Siis jäälyhtyhän tehdään niin,e ttä viedään se ämpäri ulos ja annetaan olla siellä joku 14-16h ja kipataan nurin siinä kohtaa, kun siinä näkyy muutama sentin vahvuinen jäätynyt rengas reunoilla. Ei tarvita porakoneita tai muitakaan väleitä tai pieniä ämpäreitä sinne keskelle.
 
kimmik
mullaki meni viimevuonna kolme ämpäriä halki mut jos tänään kokeilis taas tehdä lyhtyjä ja jos onnistuis kerralla ku on tota pakkastaki 25 =D Tietäiskö kukaan mitään keskustelu palstaa missä olis koko ajan jotain keskustelua yllä ku meinaa nämä aamut olla aina niin tylsiä ja hiljaisia =D??
 
Entinen tumpelo
[QUOTE="vieras";22655246]Siis jäälyhtyhän tehdään niin,e ttä viedään se ämpäri ulos ja annetaan olla siellä joku 14-16h ja kipataan nurin siinä kohtaa, kun siinä näkyy muutama sentin vahvuinen jäätynyt rengas reunoilla. Ei tarvita porakoneita tai muitakaan väleitä tai pieniä ämpäreitä sinne keskelle.[/QUOTE]

Minä olen tehnyt nyt paksun stryroksilevyn päällä ämpärissä. Olen käynyt välillä kyttäämässä kuinka paksulle jää näyttää reunalla. Sitten kun se on sopivan paksuinen käännän ämpärin ylösalaisin ja kaadan sievästi kuumaa vettä päälle. Kun jää irtoaa, kantta ei ole oikeastaan ollenkaan, kaadan sitten vaan veden pois.
 
Entinen tumpelo
[QUOTE="vieras";22655246]Siis jäälyhtyhän tehdään niin,e ttä viedään se ämpäri ulos ja annetaan olla siellä joku 14-16h ja kipataan nurin siinä kohtaa, kun siinä näkyy muutama sentin vahvuinen jäätynyt rengas reunoilla. Ei tarvita porakoneita tai muitakaan väleitä tai pieniä ämpäreitä sinne keskelle.[/QUOTE]

Minä olen tehnyt nyt paksun stryroksilevyn päällä ämpärissä. Olen käynyt välillä kyttäämässä kuinka paksulle jää näyttää reunalla. Sitten kun se on sopivan paksuinen käännän ämpärin ylösalaisin ja kaadan sievästi kuumaa vettä päälle. Kun jää irtoaa, kantta ei ole oikeastaan ollenkaan, kaadan sitten vaan veden pois.
 

Yhteistyössä