Jännitysniska...

Tätihuoli: Neurologi sanoi noista oireista että näköhäiriöt,huimaus,päänsärky ja ahdistus on yleisimmät. ja näköhäiriöista just tuo silmien "vilinä" tuntuu et kohteet liikkuu vaik on paikoillaan Ja tuosta huimauksesta sanoi että jos olisi jotain aivoperäistä sairautta kysyeessä niin silloin huimaus olisi kaatavaa ja aiheuttaisi vuorokauden läpeensä kestävää oksentelua, ja sitten tietysti näöstä vielä että silloin olisi kaksoiskuvia. Ja yleensä kaikki aivosairaudet nostaa verenpaineenkin tosi korkeelle.
Ja salmiakkia ajatelin kyllä kokeilla jos helpottaisi tykytys yöaikaan.
 
Joulunalla se oli jotain 120/70 eli alhainen ja niin se on aina ollu ennemmin kuin korkee. Nyt on reilun viikon pimenny silmissä lähes aina ku noussu seisomaan. Joskus 15-vuotiaana meni pyörtyilemiseen asti ja sillon tutkittiin sydäntäkin, eikä mitään vikaa. Normaaliahan tuo teini-ikäisille on, ainakin mitä oon lueskellu. Hemoglobiini on mulla usein alhainen ja menkkojen aikaan joskus popsin rautaa kun tulee ilkeä päänsärky.
Usein koitankin napsia salmiakkia, se kyllä auttaa, mutta sitten tulee himo ja syön niitä liikaa :p , ja siitä muuten tulee rytmihäiriöitä myös, alkaa sydän pompotteleen ihan ylikierroksilla. Täytyykin muistaa ostaa, voisin kyllä tuon lakupötkön napsaista nyt..

Mulla oli syksyllä vähän semmosia kiertohuimauksia, ne oli aika nopeita eli aina kaks kertaa ympäri ja ei sit muuta. Ristiriitaista tietoa tuosta löytäny, kun jollain sivulla lukee että se on aina aivoperäistä, mutta jostain luin että lyhytkestoisena saattaa olla hyvänlaatuista asentohuimausta tai korvasta johtuvaa.. Pelkään sitä MS-tautia, vaikka kovin 'rajuja' ei olekkaan oireet olleet eikä ihan täysin täsmäile.. ja silti aina kun eksyy ms-sivuille, löydän lähes kaikki viat itsestäni.. Ja mitä oon viime aikoina lueskelllu niin melkeimpä kaikki MS-taudissa esiintyvät oireet voi olla jotain muutakin..

Pitäisi kai nukkua.
 
Olipa ihana lukea Marge1:n viesti!itselläni on juuri noita oireita, joita neurologi oli sulle kuvaillu.tuleeko teille muille koskaan huimaus humahduksia?näin selkeesti sanottuna...

voi ei kyl kannata lukee noita ms-juttuja.tulee heti miljoona kertaa pahempi olo ja minä ainakin ahdistun ja alan itkeä..melkein joka kerta kun lukee noita jotain :)

nyt on viikko ollu ilman huimausta.lähipäivinä tntunu että välillä taas huimaa mutta toivottavasti loppuis jo pikkuhiljaa.Rentoutavaa iltaa kaikille kipusiskoille! =)
 
Mammax3:lle halitus, äläkä nyt heti heitä kirvestä kaivoon!

Magneettikuvaan pääsyä edelleen odotellessa. Hiton pitkä aika odottaa, ja vielä odottaa. Vielä melkein kaksi viikkoa. Ja pelottaa.

TYKYTYKSISTÄ:
Mä olen yhdistänyt omat tykytykset ja muljahdukseni siihen että jos syön itseni ikäänkuin täyteen, se aiheuttaa niitä. Lisäksi sivuttaistaivuttelu aiheuttaa sitä JA kun mulla menee nikamat pois paikoiltaan. No, nikamat pysyy paikoillaan tasan yhden tai kaksi päivää. Jos ne perjantaina laitetaan kuntoon Viimeistään työhön mennessä maanantaina ne luiskahtaa pois. :$ :headwall:


Fysioterapeutilla en ole nyt käynyt, mutta äidin mies on manipuloinut mun selkää ja ihmeen hyvin tuloksin. Ja mikä parasta, se ei ole maksanut mitään :D Tosin välimatkaa on yli 80km, että ei sitä apua juuri kovin usein saa..

Lapojen välissä on nyt inhottavan jäykkä ja kipeä kohta, mikä myös aiheuttaa sen palan tunteen kurkkuun. Kun selkää rusautetaan, häviää tuo palan tunnekkin pois. Hirveä jännitys tuolla selän puolella.

:kieh:


PAREMPIA VOINTEJA KAIKILLE! :wave:
 
Varasin ajan yksityiselle reumalääkärille ensi keskiviikoksi. Saanpahan kysellä hänen mielipidettä asiasta ennen kuin menen ortopedille sairaalaan. Sinne tuli myös aika eilen, 28.3.
Sain myös tänään postitse kopion lääkärin kirjoittamasta B-lausunnosta koulutusta varten. Ovat ilmeisesti lähettäneet suoraan kelalle ja työkkäriin alkuperäiset todistukset. Siihen lääkäri oli kirjoittanut, että ortopedin konsultaatio mahdollista leikkausta varten |O En ymmärrä, miksi se lääkäri vain höpöttää siitä pullistumasta, josta ei todellakaan mun vaivat johdu! Sitä mieltä on kaikki muut. Ja näin oli silloin 2003 vuonnakin. Miksi se ei voi ottaa tosissaan näitä vaivoja. Ja oli kirjoittanut myös ettei si-nivelissä ole kipua |O Siellähän ne pahimmat kivut vasta onkin. Hoh-hoijaa!
No, onneksi oli kyllä kirjoittanut selvästi, että ammatinvaihtamisen kannalla. En vain tiedä onko viisasta vielä viedä tätä asiaa eteenpäin, ennen kuin saa varmuuden reumasta.

Olikohan Keisari, joka puhui suolen pulputuksesta? Mähän ihmettelin sitä joskus aikaisemmin. Mulla on juuri samanlaista! Missä kohdin sulla tuntuu se? Olen myös kuvaillu sitä samanlaiseksi kuin vauva potkisi mahassa. Kysyin lääkäriltä siitä tk:ssa ja se vähän naureskeli. Sanoi, että voi olla elohiiri (en usko, on niin voimakas kuitenkin) tai suoli jotenkin liikkuu tai vastaavaa.

Kyselin netissä noista neurologisista jutuista ja ne voi kyllä ilmeisesti johtua ihan mun selkävaivoistakin. Vähän helpotti. Kun kehtaisin soittaa omt-fysioterapeutilleni, niin hän varmaan osaisi sanoa, voiko mun vaivat aiheutta sellaisia juttuja.
 
Mammax3: luin tossa eilen tuolla toisella keskustelupalstalla näistä lihasvaivoista ja siellä oli yks tyyppi joka kertoi ihan uskomattomista vaivoista ja se oli juossu kaikki mahdolliset tetsit läpi eikä mistään löytyny mitään, loppujen lopuks se oli sit menny jollekkin manipulaatiohoitajalle ja kansanparantajalle jotka oli korjannu sen lantion virheasennon ja kaikki vaivat oli ruvennu helpottaan, toki sitä käsittelyä jouduttiin jatkaan monta kertaa ennen kun tulokset oli pysyviä. Eli kyllä noi kaikki lihasvaivat voi tosiaan aiheutta ihan älyttömästiu kaikkea vaivaa ja sitten kun siihen päälle vielä lisää stressin ja masennuksen niin avot kyllä käy kroppa ihan ylikierroksilla ja saa aikaan kaikki maailman sairaudet.
Itse oon nyt yrittänyt olla lukematta noita sairauspalstoja mm.ms-palstaa ja aivokasvain palstaa koska huomaan aina löytäväni joka ikisen oireen mitä niissä on. Luotan siihen että jos mulle joskus joku sairaus päälle pukkaa niin se oireilee sitten sen verran voimakkaasti että lääkäritkin tunnistaa ne oireet ja pääsen nopeasti tutkimuksiin. Ja vielä kun katselee noita tilastoja sairastuneista ihmisistä niin ne on kuitenkin aika pieniä, just aamuteeveessä neurologi sanoi että vastaanotolla käy viikoittain n.100 potilasta kyseisten vaivojen vuoksi ja vasta 1000 ihmisestä yhdeltä saattaa läytyä jotain vakavaan viittaavaa oiretta joka täytyy tarkemmin tutkia ja siitäkin ryhmästä vain joka kolmannelta löytyy sitten loppujen lopuksi jotain vakavaa.Että tilastollisesti mahdollisuudet sairastua johonkin aivosairauteen on kyllä aika minimaaliset, joskin mahdolliset mutta pienet.
Pidän peukkuja sulle lääkärikäyntiä varten ja toivon tosiaan että säikähdit ihan turhaan ja toivottavasti me kaikki nyt saataisiin itsemme kuntoon, mullakin on nyt ensiviikolla omallelääkärille puhelinaika kun neurologi suositteli mulle fysiaterapiakäyntejä omassa tk:ssa. toivottavasti oma lääkäri on samaa mieltä ja saan lähetteen, tulisi vähän halvemmaksi käydä kunnallisella lähetteellä kuin mennä yksityiselle. Niin ja varasin itselleni hierojan, soitin kolmelle eri hierojalle joista yksi oli sairaslomalla, toinen virkavapaalla ja kolmannelle sitten sain ajan mutta vasta huhtikuulle :eek:
Jos joku tietäs et mistä sais nopeeta ajan kun tuo huhtikuu kuulostaa jotenkin niin kaukaiselta, tampereen seudulta mieluiten jos olisi suositella jotain hyvää hierojaa.
Mulla on ilmeisesti olkapää tulehtunut kun on tosi kipee kättä nostaessa tai puristaessa.. täytynee varmaan huomenissa soittaa päivystykseen jos ei ala helpottaan josko sais vaikka kortisonia helpottaan pahimman kivun yli.
 
Puhut toki aivan asiaa ja mikäli tosiaan luet kaikki edeltävät tekstit, huomaat, että kaikki meistä tiedostavat olevansa jossain määrin luulosairaita ja "pahinta pelkääviä" itsensätarkkailijoita sekä myös jännittäjiä ja stressaajia (juuri jännitysniskaoireyhtymän "kohdejoukkoa"). Et siis kirjoituksellasi oikeasti tuonut esiin mitään uutta. Luulosairaita meistä on moni eikä se ole mikään salaisuus. Luulosairaus ikävä kyllä on aika vaikeasti parannettava vaiva. Ainoa tarjoamasi apukeino "katse peiliin" jne. ei valitettavasti kaikilla toimi ja sairauksien pelkääminen yms. vähentää elämänlaatua. Tällaiset palstat tarjoavat meille oivan paikan jakaa "tuskaa" ja epämääräisiä oireita kanssapohtijoiden kera. Muidenhan ei tänne tarvitsekaan tulla kärsimään vai mitä :)?

Tiesitkö muuten, että suuri osa jännitysniskasta kärsivistä on juuri ahkeria työssäkäyviä tai opiskelevia naisia? Naisia, joilla on ihan "aitoakin" stressiä ja jopa, uskomatonta kyllä, harrastuksia. Niskavaiva, joka pahimmillaan on hyvin viheliäinen monellakin tavalla, tuottaa hyvin samanlaisia oireita kuin monet vakavat neurologiset sairaudet tai sydänsairaudet. Siksi ei ole ihme, että sen aiheuttamat oireet puhututtavat paljon. Juuri ne mainitsemasi pulputukset ja muut :).

Siksipä ehdotankin sinulle Tarjuska, että ota omasta vinkistäsi vaarin ja lähde vaikka kävelylle tuulettumaan ;). Vastedes jätä lukematta verenpainetta nostattavat tekstit!
 
Näinhän se on yleisesti todettu, ettei sellainen ihminen, jolla näitä vaivoja ei ole, voi käsittä millaista tämä kipu on. Mutta sitähän ei teidän kaltaiset ymmärrä, vaikka kuinka selittäisi. Siis tarkoitan tuki- ja liikuntaelinsairauksia, johon kuuluu mm. jännitysniska ja muut selkävaivat.
Mielellään sitä lähtisi vaikka lenkille, mutta kun ei voi. Jo tavallinen elämä täällä neljän seinän sisällä tuottaa tuskaa. Normaalit kotityötkin on vaikeita tehdä, ainainen järkyttävä kipu seuranaan. Ei puhettakaan istumisesta 15 min kauempaa. Koitappa miettiä, mitä kaikkea joutuisit jättämään tekemättä, jos et pystyisi kumartamaan selkääsi ollenkaan? Ei juuri mitään.
Sekin on totta ettei lääkärit näistä paljon ymmärrä. Ainakaan osa heistä. Kaikilla on oma osa-alueensa erikoistumisessa, ja tietävät vain sen.
Ja, mikä ihaninta tällaisissa palstoissa, saa purkaa mieltään muille, ettei tarvi kotona miestä ja perhettä vaivata näillä murheilla koko ajan.
Voi, kun sitä toivoisi, että pystyisi elämään "normaalisti", ilman näitä ikuisia kipuja. Melkein olen niin ilkeä, että sinullekin toivon edes hetkellistä jännitysniskaa tai issiaskipua, ehkä silloin voisit tietää, miltä meistä muista tuntuu.

Miksi muuten luet näitä palstoja, jos verenpaineesi noin nousee näistä? Eihän nämä sinulle kuulu ollenkaan tai liity sinuun mitenkään. En ymmärrä??
 
Ihmettelen vain miksi sinä sitten luit koko ketjun jos sinulla itselläsi on elämä ja harrastuksia ja työ? Kyllähän meilläkin kaikilla on elämä, kärsimme vain kaikki samasta vittumaisesta vaivasta JÄNNITYSNISKASTA, se aiheuttaa valitettavasti jos jonkinlaista vaivaa ja tottakai ihminen kyllästyy ja hermostuu ja tuntee ahdistusta kun paikat ei parane vaikka tekisi mitä. Minä ja me muut olemme hoitaneet itseämme, käyneet hierojalla, jumpassa, venytelleet ym. lisäksi käyneet lääkärissä, koska jos ihmisellä on oireita jotka haittaavat elämää niin kyllä jokainen joka itsestään välittää menee hakemaan hoitoa vaivaansa, jos hoitoa ei aloita jännitysniskaankaan ajoissa niin vaiva kroonistuu,pahenee ja on vaikeammin korjattavissa, joillekkin on leikkaushoito ainoa pakotie, jos sattuu olemaan pullistumia,viallisia jänteitä tai nikamia. Ja tottahan se on että me kaikki olemme luulosairaita, mutta sitä varten onkin ihanaa kun saa tulla purkamaan tuntojaan tänne palstalle samoista vaivoista kärsivien kanssa. Minusta on aivan ihanaa että nämä palstalaiset ovat olemassa täällä :hug:
 
Ihmettelenpä minäkin suuresti miksi edes vaivauduit lukemaan meidän keskusteluja, jos asia ei sinua mitenkään kosketa!! Ilmeisesti tekemisen puute ainakin vaivaa, joten menepäs sinne lenkille ja harrastuksiin, niin ei tarvitse lukea "meidän monivaivaisten" ongelmista ja vähätellä niitä. Eikä siten ehkä koskaan tulekaan kokemusta näistä vaivoista. Ole siis onnellinen siitä, että olet pysynyt terveenä ja hyvässä kunnossa. Ja mikäli joskus saat vastaavanlaisia selkä, lihas, hermosärkyjä niin katsotaan sitten uudestaan saatko itsesi kuntoon näillä omilla ohjeillasi.

Nettihän on aivan kauhea paikka, ihmiset joilla on samoja vaivoja, keskustelevat niistä siellä keskenään!! Hui!! Kakolaan kaikki ja heti, moista ei saa saalia!! :LOL:

No unohdetaanpas Tarjuska!

Kiva, kun TE kaikki muut täällä ovat olleet järkeviä ja ihania, kannustavia, ilman teitä olisin tosiaan tullut varmaan jo hulluksi! :hug:

Itsestäni luulen, että tämä vaiva on tullut minulle monen tekijän summana
1. En ole harrastanut liikuntaa
2. Pienet lapset, niiden kantaminen, imettäminen ( väärät asennot)
3. Olen kova stressaamaan ja jännittämään
4. Ikäviä asioita tapahtunut lähipiirissä vähän väliä
5. Olen kova tekemään fyysisesti raskaita töitä, puutarhatyöt (kuoppien kaivuuta, kivien kantamista), remonttityöt (kattojen ja seinien maalausta)
6. En ole osannut rentoutua, aamusta iltaan rasittanut kroppaa Edellä mainituilla jutuilla
7. Huono ryhti ja istuma-asento
(?8. Reuma?)

Marge1: Mielenkiintoisista asioista kerroit, aika harvalla tutkitulla siis on oikeasti mitään isompaa häikkää! Täälläkin on hierojille tosi vaikea saada aikoja!! Soittelin viime viikolla eräälle hyvälle hierojalle ja hänellä oli yksi tunnin mittainen aika tällä viikolla. No, se aika ei minulle sopinut, hän kuitenkin oli niin ihana, että soitteli muille hierottaville, että jos joku voisi vaihtaa oman aikansa, niin minä pääsisin tulemaan minulle sopivampaan aikaan. Jee! Se onnistui! Kävin siis tänään hierojalla! Ja uusia aikoja oli antaa vasta kuukauden päähän!! Otti kuitenkin minun puh numeron, että jos joku peruu niin soittaa minut sitten sinne! Hän totesi, että minulla on koko oikea puoli selästä jäykkänä ja jumissa, ihan alaselästä lähtien, mutta käsissa sitten vasen käsi enempi krampissa. Ja niska sitten kokonaan! Kasvotkin hieroi ( on käynyt tämän Voice Massage-kurssin josta joku viime vuonna puhui), kasvoissa myös oikea puoli jumissa. Neuvoi myös että kannattaa jättää maito ja vehnä pois ruokavaliosta, niitä jos käyttää paljon, niin lihakset menevät herkemmin maitohapoille. Hieman olen hämilläni tuosta, ei jaksaisi uskoa, että näin on. Olen kova maidon juoja, en haluaisi siitä luopua, edes testimielessä.
Kotia kun pääsin, soittelin sitten eräälle toiselle hierojalle, ja varasin aikoja pääsiäiseen asti tasaisin välein. Yhdelle viikolle en saanut häneltäkään aikaa. Kovasti ovat työllistettyjä!!

Mammax3: Mä puhuin oudoista vatsapulputuksista, kuin vauva olisi vatsassa, voihan se tosiaan olla suolikin mikä pulputtaa.. Syksyllä tavallinen fysioterapeutti sanoi, että : " Voi sinullahan on oman kehon tuntemus täysin hukassa!" No, nyt "ilmeisesti tästä viisastuneena, on kehon tuntemus nyt petraantunut ihan liiaksi astikin. Nyt tunnen ja tunnistan joka pihauksen ja kivun! :LOL: Että mentiinpäs ääripäästä toiseen!

Lääkärillä kävin tänään, hän antoi vielä tueksi tähän stressaamiseen ja panikoimiseen Optipar-lääkkeen. Nyt saapi kyllä olla vihonviimeinen lääke mulle! Nyt on pakko jo alkaa edistystä tapahtumaan, kun on tosiaan KAIKKI pelissä, eikä mitään ole jätetty huomioimatta.

Halit kaikille!
 
Jee :LOL: ! Tarjuskalle tiedoks, et mulla on skolioosi ja muitakin ryhtivikoja... mut niitä ei varmaan lasketa ?
Ai juu, ja oon kyllä käyny Psykiatrilla =) ...mutta vikaa ei löytyny sieltäkään... joten täytyy jatkaa peiliin katsomista !
 
...minä en ole täällä olettanut, että minulla on syöpä, ms-tauti tai neurologinen vika. Vaikka minulla monenlaisia oireita onkin. Ainut tauti jota olen saattanut tähän yhdistää on reuma, koska se minulla jo on oireillut muualla kehossa! Mutta huomaan, että sinulla on todellakin tekemisen puute, koska jaksoit tulla vielä tarkistamaan mitä kirjoituksesi sai meissä aikaan!

Lisään vielä, minulla on kyllä nimenomaan näitä kipuja ja hermosärkyjä!! Et ehkä olekaan kahlannut koko viestiketjua kunnolla läpi!?Ja Kiitos lääkärille, joka antoi siihen vihdoin apua! Hän oli kyllä kiva ja ymmärtäväinen lääkäri. sanoi vielä, että vaikka sinua huolestuttaa itseäsi ehkä nämä erilaiset lääkitykset mitä sinulla on, niin eikö pääasia ole, että saamme elämänlaatusi paremmaksi ja kipuja vähemmäksi niillä, niin paraneminen lähtee nopeammin käyntiin. Jos on kipuja, lihasta jo senkin takia jännittää enemmän, vaikka ei sitä tietoisesti tekisikään.

Apua!!! Täällä on terveitä yksilöitä joukossamme!! IIKKK!!
Nyt tuli paniikkihäiriö!!
Apua mitä teen?
Otanpa tabletin ja venyttelen, niin se mene ohi! :LOL: :LOL:
 
Jep... ja mä kyllä olen 100varma, et mun lähipiiristäni ei tollasia ihmisiä löydy -onneks ja luojalle kiitos siitä =) ! Saa muuten olla tosi kiitollinen siitä et on ihania ihmisiä ympärillä ...eikä ...hui!!!
 
Ikävä havaita, että sinulle tämä ketju näyttää nyt olevan ainoa avautumiskanava, vaikkei vaivasi oikeastaan tähän ketjuun kuulukaan. Tervetuloa kuitenkin joukkoon!

Ihan ensiksi kysyisin: missä vaiheessa olen valittanut vaivani vaikuttavan toimintakykyyni? En missään. Se vaikuttaa ainoastaan omaan onnellisuuteeni, koska esimerkiksi usein toistuvat sydänongelmat (tykytyskohtaukset) huolettavat minua, koska niitä ei ole ikinä saatu esim. nauhalle. Niskani vuoksi olen pariin otteeseen kärsinyt pitkistä huimauskausista, joihin on löytynyt apu fysioterapiasta ja sillä olen yrittänyt kannustaa myös muita. Nuo huimauskaudet olivat aivan todellisia kokoaikaista huimausta aiheuttavia ja siten kyllä ihan muuta kuin mielikuvituksen tuotetta. Päänsärky on usein toistuvaa johtuen siitä, että stressaan liikaa jne. Ehkä en ole valittanut tarpeeksi ;), kun sinulle on jäänyt se käsitys, että olen täällä sinua ja kaltaisiasi kivuttomia ja säryttömiä ja oireettomia piinaamassa :headwall: . Olen nimenomaan korostanut joka käänteessä mielestäni sitä, että omat vaivani johtuvat nimenomaan myös psyykkisistä syistä eli siitä, että murehdin turhia asioita. Siihen vain ei ole vielä apua löytynyt ;).

En missään vaiheessa ole sanonut toimintakykyni olevan nolla. Kolme lasta, juuri valmistunut väitöskirja, sivutoimiset työt, koti ja ystävät pitävät kyllä huolen siitä, että sitä peräänkuuluttamaasi "elämää" riittää vähän liiaksikin :LOL: .

Ja vielä: et ole kukaan läheisistäni, et lääkärini, et muinainen fysioterapeuttinikaan. Arvaa mistä tiedän se? En koskaan valita kenellekään livenä tuntemuksistani! Miehellekin hyvin vähän. Ja arvaa mitä: juuri siksi käyn täällä "juttelemassa" vertaisporukassa, jossa on muitakin samoista kummista oireista kärsiviä, luulotautisia ja muita mukavia ihmisiä :LOL: . Tämä on yhteiskunnallisesti hyvin halpa terapiamuoto! Ehkä se sinuakin Tarjuska vielä auttaa :hug: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja mysan:
Hei !!! Onnea Tätihuoli väitöskirjasta :hug: !!!
Kiitos =) . Toki ilman viimeistä puserrusta fyysinen olo olisi parempi :D . Olen nimittäin ehkä maailman surkein pitämään yllä hyvää työasentoa. Nyt toivon, että kuntosalin aloittaminen uudelleen parantaa edes vähän noita surkeita selkä- ja vatsalihaksia :) ja sitä myöten myös tuon niskan ja pään tilaa. Nyt on onneksi pahin stressi ohi ja viimeinen piste laitettu :).

marge1: Aina yhtä helpottavaa kertauksena kuulla, että niskajumi jo sinänsä aiheuttaa vaikka mitä neurologiselta kalskahtavia oireita. Toki tässä vuosien varrella oma sietokykykin on kasvanut eikä enää tule lähdettyä edes lääkäriin kovin kummoisesta.

pöpö: just samanlaisia on munkin tykytykset monesti. Kuntosalillakin joskus joku kiertoliike voi saada aikaan lisälyönnin tms. Voi hyvin johtua kankeasta rintarangasta. Useinhan juuri sellainen selän "naksautus" tai venyttely auttaa.

keisari: kiva, että pääsit hierojalle. Itse en ole saanut aikaiseksi vieläkään sitä lähetettä (siis haettua :) ), kun olen toivonut, että saisin itse salilla rankaa parempaa kuntoon. Mullakin yksi selkeä syy jumeihin on yksipuoliset työasennot ja lasten kantaminen. Lisäksi jos oikein paneudun johonkin hommaan, unohdan tyystin kaiken rentoutumisen ja paahdan täysillä :/.
 
Hei viä =) !
Pitää ny viä kommentoida tohon Tarjuskaan: mä luulen, et Tarjushka kaikessa viisaudessaan, meni siinä kohdassa metikköön, että epäilee, et me tääl koneella istutaan päivät pitkät ilman elämää.
Välillä kun sitä elämää tuntuu olevan niin paljo kun vaan ehtis: meillä on maatila (150=ha peltoo + metsää) 6 hevosta, 3 ponia, koti, kotityöt, lapset, joista yksi erityislapsi, mies on aina töissä (urakoi omien hommiensa lisäksi) ja yksin täälä tulee pyörittyä ja pyöritettyä tätä hullunmyllyä 24/7/ ympäri vuoden .... ja juu, tosihan se on, että eihän näitä "hommia" lasketa työksi =)... vaan oon just se "looseri valittaja kotiäiti" jota Tarjuska kuvaili... ei kunnon TYÖTÄ edes :ashamed: !

...niiin ja pointti oli se, että me valittajat taidetaan olla just niitä perfektionisteja ylisuorittajia... jonka "kehot" pihisee ja puhisee -vai miten se meni ?- pihahtelee siinä "elämässään" jota ne joutuu joka päivä, ilman lomia, tms tekeen. Ihme sitte jos pihahtelee päässäkin :LOL: ! :heart: :lla MYSAN
 
Nyt oli kyllä pakko kirjoittaa... Vaikka ehkä Tarjuska haluaakin juuri huomiota kommenteillaan, mutta ei kenenkään täällä tarvitse hänelle vakuutella tai perustella oireitamme tai esimerkiksi työtämme. Tämä on juuri se foorumi, josta luultavasti moni muukin kuin palstalle kirjoittanut on saanut vertaistukea ja helpotusta fyysiseen/psyykkiseen oloon. Ja eikös ihminen ole psykofyysinen kokonaisuus, eli voi olla päässäkin vikaa, mutta ei se huutamalla, eikä peililläkään parane.
Täällä kai saa vapaasti purkaa tuntojaan ettei siitten 'oikeassa elämässä' loukkaa/rasita läheisiä, hoitohenkilökuntaa jne.
 
Se ylisuorittaminen tavalla tai toisella yleensä liittyykin näihin meidän vaivoihin. Ja se, että ei oikein osaa tai pysty ottaa aikaa itselle tai rentoutumiseen, vaikka _tietää_että_pitäisi. Sulla on mysan aika kova urakka ottaen huomioon, ettet tee oikeita töitä lainkaan :LOL: . Meilläkin miehen työpäivät ovat 15-16 tuntisia (ammatin varjopuolia :( ), joten aika yksinäiseksi tässä tuntee itsensä arjen keskellä mutta siihen tottuu :). Vaan kroppa ei taida tottua :whistle: . Vai oliko se mieli :) vai molemmat?!

Vielä piti lisäämäni, että en myöskään väheksy niitä, joilla nämä vaivat vievät toimintakyvyn! Itselläni niin ei onneksi ole käynyt mutta voin hyvin kuvitella, että kaikki jatkuvat puutumiset, säryt ja kivut voivat niin tehdä ja jatkuva kipu- ja huolipiina ei muutenkaan ole omiaan parantamaan mielenvireyttä :(. Kaikista ikävin tilanne on varmasti niillä, joilla oman ammatin harjoittaminen kärsii tai muuttuu mahdottomaksi vaivojen kanssa!

Mun mielestä on aivan ihanaa, että on tällainen foorumi, jossa samoista oireista kärsivät voivat väsyttää toisiaan näillä sairaskertomuksilla ja oirelistoilla :heart: !
 
En myöskään ulkopuolisille valita oireistani, avaudun tuntemuksistani tälle palstalle ihmisille jotka tietävät mistä puhun jotka kokevat samoja kiputiloja kuin minä...ei tulisi mieleenikään valittaa kavereille,hierojallé tai tuntemattomille kaduntallaajille. Ja suurimmalla osalla meistä tosiaan on myös jokin muu vaiva kuin pelkkä niskajännitys, itselläni esimerkiksi oikoryhti ja onnettomuudesta johtuva pullistuma niskassa. Ja neurologillekkin sain lähetteen huimauksen vuoksi joka on ihan todellista ja jatkuvaa, en niskavaivojeni tai ahdistukseni vuoksi. Mutta hei Tarjuska tuollahan on noita vihanhallinta palstoja ja muita masennuspalstoja se voisi olla oikeampi paikka sinulle jos ei sinulla ole jännitysniskaa.Toivottvasti saat tukea samankaltaisilta :wave:
 
Kuula kalloon kaikille muille kun sulle Tarjuska? Toivottavasti oot onnellinen omassa täydellisyydessäsi. Vaihtaisin nää "kuvitellut" oireeni sun täydelliseen oireettomaan elämään vaikka heti.

Vaikka kuinka ajattelen kuvittelevani kaiken, niin silti näitä oireita tulee vielä 9 vuotta myöhemminkin ekasta. Psykologilla on käyty. Kannattais sunkin mennä tuon oman suppean elämänkatsomukses takia. Voisit vähän laajentaa käsitystäs maailmasta ja hankkia empaattisuutta.
 
Huomasinpas tänään peiliin katsoessani, että kaula on turvoksissa. Liekö syynä ärtyneet lihakset, niiden eilinen hieronta, ja nuha. Näytän siltä niin kuin olisin lihonut vähintään 15 kiloa, kiva kaksoisleuka! Kuumetta ei sentään pukannut päälle, vaikka hieman arvelutti mennä nuhaisena hierojalle. Hän kyllä vakuutteli, että ei haittaa nuha ym. kunhan ei vain ole kuumetta. Täytyy vaikka kylmällä rauhoitella lihaksia!

Mitä kuuluu Kaulle ja Pöpölle?
 
olen uusi kirjoittelemassa tällä palstalla, mutta lukenut olen tekstejänne paljon. Olen kolmen lapsen kolmekympinen mamma ja kärsin samoista vaivoista kun te muutkin. pienin 1,5v ja imetys ja kantaminen tuonut taas samat vaivat takaisin. Fibromyalgia todettiin -98 ja olen ollut hoidettavana Reumalla särkyjen ja uupumisen takia. Myös yliliikkuvat nivelet, eteenpäintyöntynyt kaula, huono verenkierto ymsyms. aiheuttavat ilkeitä päivittäisiä oireita. Huimaus (kaatava tunne, kuin laivassa) on päivittäistä ja asapaino ongelmat myös. Aamujäykkyys ja säryt tuttuja myös ((((hohoijaa))). Syksyllä kuvattii pää (magneettikuvaus) kaikki ok :hug: koska pelot ja oireet olivat sitä luokkaa, että tulen hulluksi.
Mutta apua ja vinkkejä olen saanut teiltä monilta kohtalotovereilta. Mm. tänään mene OMT hoitoon ja saadaan selän "lukot" auki =)
 

Yhteistyössä