Jani Raappana on kuollut

  • Viestiketjun aloittaja "qAz"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miten sä voit edes sanoa, että mitä pahaa ne narkkarit ovat teille tehneet, se on tosiasia että narkkarit tekee AINA jollekkin pahaa . En oo koskaan kuullut narkkarista, joka olis rehellinen eikä olis koskaan pilannut jonkun muun elämää, tai ollut ainakin jollain tavalla haitaksi. Eikä sillä ole mitään väliä haluaako narkkari lopettaa vai ei, itse he on kuoppansa itelle kaivanu ! :(
Mun exä ei koskaan tehny kellekään mitään pahaa, ei varastanu, ei pahoinpidelly ketään tai muutakaan. Sitä kyllä käytettiin hyväks, kämpille murtauduttiin, kamaa pöllittiin ja kaikki pistettiin paskaks.. Käytti piriä, essoja ja kannabista. Makso kyllä kovan hinnan päästäkseen kuiville, puol vuotta teholla, meinas kuolla 19-vuotiaana ja perintörahat (n. 500 000€) palo... Mut nykyään pelkästään polttaa pilveä.
 
"vieras"
[QUOTE="Lapin tyttö";23267138]Dokkarin jo aikasemmin katsoneena totean vain, että minun mielestä se antaa liian siloitellun ja kauniin kuvan huumeiden käytöstä.[/QUOTE]

Mitä siloiteltua siinä on?

Sen maailman omakohtaisesti kokeneena tuo dokumentti teki kyllä kipeää. Se on juuri tuollaista päämäärätöntä haahuilua, päivästä toiseen selviämistä, ei huomista -ajattelua, ihmissuhteet perustuu hyötyyn eikä keneenkään voi luottaa, perhe hylkää tai vähintään halveksii.. Siinä sen suurin anti musta oli. Ehkä pitää omistaa jonkinverran toimintaa korvien välissä että ymmärtää. Jos ei omista, ei tuosta ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään. Kaikkien tietoon tullut päähenkilön kuolema on niin vakuuttava päätös dokkarille, ettei enempää tarvita. Mullan alle tai linnaan ja sieltä mullan alle, ei juuri muuta tietä ole tuosta.

Ei siinä nyt tykitetty tulehtuneeseen pistopaikkaan kädet täristen yleisestä suihkulähteestä otettua vettä sekoituksessa käyttäen mutta tuskin tuollaiselle olisi tarvettakaan? Kukaan ei pyörinyt piriövereissä suunnattomissa tuskissa tuntikausia ja luullut kuolevansa, vain tehdäkseen saman seuraavana päivänä uudelleen. Tai krampannut laskuissa samalla, kun kaverit jatkaa bileitä ympärillä ja joku kantaa telkkaria ulos sun kämpästä. Ketään ei raiskattu, uhattu aseella tai näytetty millaista on tulla kotiin kun kamat on kannettu ulos ja lukot vaihdettu. Ne rujot yksityiskohdat on vaan liian rujoja näytettäviksi. Ne pääsee kokemaan vain itse, livenä, jos ehdottomasti haluaa. Ei sellaista kukaan edes uskoisi välttämättä todeksi vaikka näytettäisiinkin.
 
lai-ne harmaana
[QUOTE="vieras";23275287]Mitä siloiteltua siinä on?

Sen maailman omakohtaisesti kokeneena tuo dokumentti teki kyllä kipeää. Se on juuri tuollaista päämäärätöntä haahuilua, päivästä toiseen selviämistä, ei huomista -ajattelua, ihmissuhteet perustuu hyötyyn eikä keneenkään voi luottaa, perhe hylkää tai vähintään halveksii.. Siinä sen suurin anti musta oli. Ehkä pitää omistaa jonkinverran toimintaa korvien välissä että ymmärtää. Jos ei omista, ei tuosta ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään. Kaikkien tietoon tullut päähenkilön kuolema on niin vakuuttava päätös dokkarille, ettei enempää tarvita. Mullan alle tai linnaan ja sieltä mullan alle, ei juuri muuta tietä ole tuosta.

Ei siinä nyt tykitetty tulehtuneeseen pistopaikkaan kädet täristen yleisestä suihkulähteestä otettua vettä sekoituksessa käyttäen mutta tuskin tuollaiselle olisi tarvettakaan? Kukaan ei pyörinyt piriövereissä suunnattomissa tuskissa tuntikausia ja luullut kuolevansa, vain tehdäkseen saman seuraavana päivänä uudelleen. Tai krampannut laskuissa samalla, kun kaverit jatkaa bileitä ympärillä ja joku kantaa telkkaria ulos sun kämpästä. Ketään ei raiskattu, uhattu aseella tai näytetty millaista on tulla kotiin kun kamat on kannettu ulos ja lukot vaihdettu. Ne rujot yksityiskohdat on vaan liian rujoja näytettäviksi. Ne pääsee kokemaan vain itse, livenä, jos ehdottomasti haluaa. Ei sellaista kukaan edes uskoisi välttämättä todeksi vaikka näytettäisiinkin.[/QUOTE]

juuri sillä tavalla se oli siloiteltu, että tuo puoli jäi näkemättä minkä tuossa viimeisessä kappaleessa kuvaat. kaikki se pahin jäi dokkarista pois. tai ehkei janin elämnässä sellaisia tapahtunut, mutta yleensä huumepiireissä kyllä tapahtuu. odotin jotain rankempaa tuota elämää itse nähneenä ja dokkarista sai munkin mielestä siloitellun kuvan. todellisuus on PALJON rankempi.
 
Rollon mies
RIP Jani. Ei se paha mies ollut, narkkareista varmasti parhaasta päästä.
Mutta luonnonvalintaahan se on jos joku tykittää itsensä hengiltä. Olisin odottanut, että Jani ois ryhdistäytynyt sen myötä kun dokkarin avulla sai nimeä.... siinä oli elämänsä tilaisuus herätä ja hankkiutua hoitoon, mutta valitettavasti taisi olla jo liian syvällä pelissä.

Musta dokumentti oli rehellinen kuvaus siitä maailmasta, ja ihmettelen kyllä niitä ketkä väittää että se jotenkin antaisi positiivista kuvaa tai houkuttelisi huumeiden käyttöön. Kyllä ne hahmot oli syrjää myöten niin surullista kalteltavaa, että jokainen joka tuon dokumentin myötä huumeista innostuu, ansaitsee kyllä mun puolestani vaikka kuolla niihin aineisiinsa.
 
"vieras"
juuri sillä tavalla se oli siloiteltu, että tuo puoli jäi näkemättä minkä tuossa viimeisessä kappaleessa kuvaat. kaikki se pahin jäi dokkarista pois. tai ehkei janin elämnässä sellaisia tapahtunut, mutta yleensä huumepiireissä kyllä tapahtuu. odotin jotain rankempaa tuota elämää itse nähneenä ja dokkarista sai munkin mielestä siloitellun kuvan. todellisuus on PALJON rankempi.
Niin, ehkä se on juuri siinä että kun itse ei voi katsoa tuota tietämättömän silmin niin niitä puutteita ei näe. Koska itse niiden tietää kuitenkin olevan siellä, niitä ei vain ole kuvattu tai jostain syystä haluttu tuohon valmiiseen versioon mukaan. Musta kolauttavin oli yksittäisistä kohdista ehkä se mutkattomuus millä se suhtautui siihen sormeen. Se nyt vaan kuuluu asiaan, että joku välillä menettää jonkun ruumiinosansa... Kertoo siitä maailmasta paljon. Meillä on kyllä töissä tästä paljon keskusteltu. Mutta omaa taustaa ja persoonaa kun ei niihin keskusteluihin voi tuoda mukaan niin en ole voinut tätä omaa, toista näkökulmaani avata. Mutta hyvin nuoret tuntuvat niitäkin faktoja tietävän, mitä tässä dokkarissa ei näytetty. Traagista..
 
aawles
[QUOTE="mammamia";23269006]Helsinkiläisnäkökulmasta se oli ainakin yököttävä. Ne nuoret vaikutti niin tyhmiltä ja siinä helposti ajatteli että huumeet tekee tyhmäksi. Ne puhuikin niin typerästi murteella ja ennen kaikkea puhui tyhmiä juttuja.

Ei tullut yhtään hinkua olla heidän kanssaaan missään tekemisissä. Näin sanoi poikani.[/QUOTE]

Kama tuhoaa aivoja, samoin kuin viinakin joten ei ihme, että tyypit vaikuttaa vähän tyhmiltä. Mut murteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eti käsiis Helsingin huumetilastot ja mieti miten fiksua porukkaa siellä etelässä sun poikas huudeilla pyörii.
 
blah
Mutta luonnonvalintaahan se on jos joku tykittää itsensä hengiltä.
luonnonvalinta luonnonvalinta luonnonvalinta luonnonvalinta luonnonvalinta luonnonvalinta
luonnonvalinta luonnonvalinta. Ei pahemmin enää muuta sanaa tunne semmoset ihmiset jotka eivät ymmärrä tai joilla ei ole empatiaa.

Jokainen addikti ei ole ottanu sitä ensimmäistä tujaustaan täysin omasta vapaasta halustaan. Eikä se tietämätön nuori ensimmäistä kertaa kokeileva tiedä mihin on sitä joutuu, ei tiedä sitoutuvansa addiktiksi. Ei vaan käsitä millaiseksi elämä muuttuu.
Kaikki tekee virheitä, se ei ole heikkoutta. Se on vaan h*lvetin harmi että huumeaddiktiota ei vaan voi korjata niinku sitä isin autoa jonka vahingossa peruutti tolppaan.

Ennenaikaaseen kuolemaanhan nämä jutut yleensä johtaa. Ei voi sanoa muuta kun voimia niille jotka ovat päässeet irti ja yrittävät pysyä kuivilla.
 
katsoin
ja minua järkytti se dokumentti. Loppua kohden ymmärsin paremmin Jania, mutta hänen elämänsä oli kyllä surkeaa :( Pelkkää aineiden kanssa sähläämistä ja hän iloitsi uuden satsin aina saadessaan. Oli se reppana uidessaan meressä ja laihat jalat paistoivat kukkashortsien alta. Unelmia oli, mutta ei realistisia. Ei hänellä ollut edes halua päästä eroon aineista. Hän vain selviytyi päivästä päivään. Lohdutonta.
 
"vieras"
ja minua järkytti se dokumentti. Loppua kohden ymmärsin paremmin Jania, mutta hänen elämänsä oli kyllä surkeaa :( Pelkkää aineiden kanssa sähläämistä ja hän iloitsi uuden satsin aina saadessaan. Oli se reppana uidessaan meressä ja laihat jalat paistoivat kukkashortsien alta. Unelmia oli, mutta ei realistisia. Ei hänellä ollut edes halua päästä eroon aineista. Hän vain selviytyi päivästä päivään. Lohdutonta.
Ei se ollut surkeaa tai lohdutonta. SE OLI HÄNEN ELÄMÄÄNSÄ ei sun. Mikä sä oot sitä arvostelemaan?
Sun elämäs yhtään sen parempaa vaikka kuinka söisit pannukakkuja aamiaiseks, hautaan se sut vie.
Oppisit etsimään niitä asoita jotka oikeesti on tärkeitä ihmiselle!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23278691]Ei se ollut surkeaa tai lohdutonta. SE OLI HÄNEN ELÄMÄÄNSÄ ei sun. Mikä sä oot sitä arvostelemaan?
Sun elämäs yhtään sen parempaa vaikka kuinka söisit pannukakkuja aamiaiseks, hautaan se sut vie.
Oppisit etsimään niitä asoita jotka oikeesti on tärkeitä ihmiselle![/QUOTE]

En arvostele hänen elämäänsä tietenkään, mutta elokuvan näkökulmahan oli tämä. Hän halusi vain pois Rovaniemeltä. Ei työtä, ei mitään määränpäätä ja koukussa huumeisiin. Taatusti hän olisi HALUNNUT parempaa, mutta ei ollut voimia mahdollisuuksia yrittää. Ei minun elämäni arvokkaampaa, sitä en sano. Taisit käsittää väärin. Jotenkin tuli vain olo, että voi kun tuokin ihmiselämä oltaisiin voitu oikeasti pelastaa =(
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23278729]En arvostele hänen elämäänsä tietenkään, mutta elokuvan näkökulmahan oli tämä. Hän halusi vain pois Rovaniemeltä. Ei työtä, ei mitään määränpäätä ja koukussa huumeisiin. Taatusti hän olisi HALUNNUT parempaa, mutta ei ollut voimia mahdollisuuksia yrittää. Ei minun elämäni arvokkaampaa, sitä en sano. Taisit käsittää väärin. Jotenkin tuli vain olo, että voi kun tuokin ihmiselämä oltaisiin voitu oikeasti pelastaa =([/QUOTE]

Ok, ymmärrän näkökantasi.
Mutta miten voi pelastaa sellainen ihmiselämän, joka ei voi pelastaa edes omaansa? Kuinka moni meistä tietää mitä elämä on, kuinka moni meistä luulee omenapuuta katsoessaan että on itse se joka sen omenapuun tiedostaa, eikä tajua sitä että on oikeasti se tietoisuus jonka kautta se omenapuu tulee todeksi?

Hän sai paremman elämän, hän toteutti unelmansa, unelman joka mullakin on.
Hän toki kuoli, mutta unelma ei jäänyt toteutumatta, useimmilla jää.
Jos minun maallinen ruumiini joskus kuolee, haluan sen tapahtuvan Intiassa ja poltettavan. Hän sai unelmansa toteutettua, harva saa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23278772]Ok, ymmärrän näkökantasi.
Mutta miten voi pelastaa sellainen ihmiselämän, joka ei voi pelastaa edes omaansa? Kuinka moni meistä tietää mitä elämä on, kuinka moni meistä luulee omenapuuta katsoessaan että on itse se joka sen omenapuun tiedostaa, eikä tajua sitä että on oikeasti se tietoisuus jonka kautta se omenapuu tulee todeksi?

Hän sai paremman elämän, hän toteutti unelmansa, unelman joka mullakin on.
Hän toki kuoli, mutta unelma ei jäänyt toteutumatta, useimmilla jää.
Jos minun maallinen ruumiini joskus kuolee, haluan sen tapahtuvan Intiassa ja poltettavan. Hän sai unelmansa toteutettua, harva saa.[/QUOTE]

lol
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23278772]Ok, ymmärrän näkökantasi.
Mutta miten voi pelastaa sellainen ihmiselämän, joka ei voi pelastaa edes omaansa? Kuinka moni meistä tietää mitä elämä on, kuinka moni meistä luulee omenapuuta katsoessaan että on itse se joka sen omenapuun tiedostaa, eikä tajua sitä että on oikeasti se tietoisuus jonka kautta se omenapuu tulee todeksi?

Hän sai paremman elämän, hän toteutti unelmansa, unelman joka mullakin on.
Hän toki kuoli, mutta unelma ei jäänyt toteutumatta, useimmilla jää.
Jos minun maallinen ruumiini joskus kuolee, haluan sen tapahtuvan Intiassa ja poltettavan. Hän sai unelmansa toteutettua, harva saa.[/QUOTE]

Sehän se vaikeaa onkin: emme voi ketään pelastaa, vaikka haluaisimmekin, jos ei pelastettava itse edes tajua tarvitsevansta pelastusta... Olipas vaikeasti selitetty. Mutta sellainen olo tuli, liikuttava, kun Jani polski meressä laihoine jalkoineen... Kyllähän maailmassa riittäisi pelastettavia miljoonia. Olihan hän varmasti onnellinen lopussa, kun sai sitten melkein toteuteuttua unelmansa. Hän toivoi pientä peltoa ja taloa, vaimoa ja pari lasta. Vaimo olisi kotona ja hän töissä. Hän pääsi ulkomaille ja pois Rovaniemeltä. Se oli sentään jo osa unelmaa =) En voi muuta sanoa, kuin että R.I.P. Jani Raappana.
 
19 v. Sa
[QUOTE="vieras";23275266]Mun exä ei koskaan tehny kellekään mitään pahaa, ei varastanu, ei pahoinpidelly ketään tai muutakaan. Sitä kyllä käytettiin hyväks, kämpille murtauduttiin, kamaa pöllittiin ja kaikki pistettiin paskaks.. Käytti piriä, essoja ja kannabista. Makso kyllä kovan hinnan päästäkseen kuiville, puol vuotta teholla, meinas kuolla 19-vuotiaana ja perintörahat (n. 500 000€) palo... Mut nykyään pelkästään polttaa pilveä.[/QUOTE]

Niin, mutta mietihän vähän, mitä jos mitään perintörahoja ei ois ollu, tai sun exä ei ois viel päässy kuiville.. En usko et se ois sillon yhtä rehellinen sori vaan, mut aineilla on ylivoima riippuvaisen elämän jokasessa kohassa.. Ei mun puolfaijakaa vahingoittanu ketään, niin kauan ku se pysty viel tienaamaan omat rahat ja sen firma oli pystyssä (on muuten sydämeltään upee rakastava ja ihana ihminen), hän on ollu pirinisti jo 25 vuotta, oli monta vuotta kuivilla mutta muutama vuos sitten retkahti uudestaan, ja vasta silloin alko varastelu ja valehtelu, varasti äidin ja mun kultakoruja, myi äitin auton ja muita tavaroita ja vie jatkuvasti rahaa, jolla olis tarkotus syöttää mun 3-vuotiasta pikkusiskoa. TÄMMÖSEKS muuttaa huumeet ihmisen ajan myötä.. Mut pakko sanoo viel että IHANAA et sun exä selvis ja kaikki on nyt hyvin, toivottavasti pysyy asiat myös näin ! :)
 
Keijoliina
[QUOTE="vieras";23278772]Ok, ymmärrän näkökantasi.
Mutta miten voi pelastaa sellainen ihmiselämän, joka ei voi pelastaa edes omaansa? Kuinka moni meistä tietää mitä elämä on, kuinka moni meistä luulee omenapuuta katsoessaan että on itse se joka sen omenapuun tiedostaa, eikä tajua sitä että on oikeasti se tietoisuus jonka kautta se omenapuu tulee todeksi?

Hän sai paremman elämän, hän toteutti unelmansa, unelman joka mullakin on.
Hän toki kuoli, mutta unelma ei jäänyt toteutumatta, useimmilla jää.
Jos minun maallinen ruumiini joskus kuolee, haluan sen tapahtuvan Intiassa ja poltettavan. Hän sai unelmansa toteutettua, harva saa.[/QUOTE]

Suomessa on liikaa ymmärrystä kaikelle typerälle. Olen kyllä samaa mieltä että kaikilla on oikeus seurata omaa unelmaa/haavetta ihan millä tavoin parhaiten näkee, mutta tämän on tapahduttava yhteiskunnan asettaminen rajojen puitteissa. Eli autoja ei varastella, toisen omaisuuteen ei kajota jne. Yhteiset säännöt ovat tehty siksi, että kaikilla on mahdollisuus seurata unelmaansa. Se kauppa jonka kassakaapista Jani veti 5K€ saatto olla kaupan omistajan unelmaan oleellinen osa. Ehkä omistaja säästi 6kk vuorotteluvapaata varten tms.

Vaikka säälin Jania ja olisin toivonut hänelle parempaa elämää, niin faktahan on, että Jani oli taakka tälle maailmalle. Hänen varkaudet/rikokset pilasivat muden elämää, oikeudenkäynnit maksettiin meidän verorahoilla (Ehkä minun oman unelmani toteuttaminen olisi helpompaa jos ei tarvitsisi elättää muita. Minulla on oikeus omaan materialistiseen unelmaan, ja sun logiikan mukaan se on täysin oikeutettua.) ja Janin teot satuttivat hänen läheisiään.

En puolusta ajatusta, että "hyvä kun kuoli pois", mutta ei minulta myöskään löydy ymmärrystä kaikille teille hyysääjille. Vaikka Jani oli hyväntahtoinen ihminen, niin totuus on, että hänestä ei ollut juurikaan muuta kuin haittaa.
 
....
[QUOTE="vieras";23268900 begin_of_the_skype_highlighting**************23268900******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************23268900******end_of_the_skype_highlighting]Siellä taisi mennä koko homman pointti ohi että heilahti. Ei jatkoon. Kukaan ei ole tainnut täällä (tai elokuvassa, jos edes katsoit sen) glorifioidan huumeidenkäyttöä, toisin kuin taisit olettaa? Missä lukutaito?[/QUOTE]



Pointti tekstissä oli se että narkkari saa tehdä mitä vaan ja häntä ymmärretään, onhan hän sairas kun käyttää huumeita. Mutta jos tavallinen suomalainen töissä käyvä ihminen tekee niin se on tuomittavaa. itse se narkkari on sen valinnan tehnyt kun on ruvennut käyttään huumeita. siinä on ihan turha syyttää mitään kotioloja tai muutakaan. jokainen tekee sen valinnan itse. jos on niin heikko ja koti olot on perseestä niin silti se valinta on vain ja ainoastaan sillä narkkarilla. ei kukaan pakota (äärimmäisen harvoin). Paskoista oloistakin voi kasvaa tasapainoisia ihmisiä. narkkarin huumeidenkäytöstä on ihan turha syyttää kotioloja, valtiota, koulua, päiväkotia, ystäviä tai ylipäätänsä yhtään mitään muuta kun narkkaria itseään!!! PISTE!!!
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";23278691]Ei se ollut surkeaa tai lohdutonta. SE OLI HÄNEN ELÄMÄÄNSÄ ei sun. Mikä sä oot sitä arvostelemaan?
Sun elämäs yhtään sen parempaa vaikka kuinka söisit pannukakkuja aamiaiseks, hautaan se sut vie.
Oppisit etsimään niitä asoita jotka oikeesti on tärkeitä ihmiselle![/QUOTE]

Sun asenteella kenekään elämällä ei oo oikeastaan mitään väliä koska hautaanhan me kaikki päädytään. Että mikäs siinä aletaan kaikki porukalla nisteiksi, sekakäyttäjíksi ja alkkiksiksi. Turhaa siinä puolustelet huumehöyryistä elämää. Meidän jotka ei olla koukussa päihteisiin silmissä sellainen elämä vaan näyttää lohduttomalta, ahdistavalta ja hukkaanheitetyltä. Ja sellaista elämää ei taida puolustella muut kun päihdekoukussa olevat.
 
Min
Onko tämä asia muuten selvinnyt, siis onko Jani kuollut (täällä liikkunut kuvahan ei taida olla tästä henkilöstä, tatuointi ainakin on erilainen)? Vai jäikö ikuisesti selvittämättä?
 
"vieras"
Kaikkien nuorten pitäisi saada käydä oikeassa huumeidenkäyttäjän talossa. Ajattelin ennen että ei huumeidenkäytössä ole mitään vikaa ja sehän on aika rentoakin touhua. Mutta eilen kävin erään nistin luona kylässä ja se oli kamala näky. Talon omistaja poltti pilveä talon sisällä ja joka kaapista löytyi huumeita. Likasia neuloja lattialla ja veritahroja seinällä. Se laittoi miettimään että onko oikeasti mitään järkeä edes testata huumeita.

Nuoret miettikää mitä teette ennen kuin olette pulassa!
 
"vieras"
Joku kysyi täällä, tietääkö kukaan dokumentin värkkejä apteekista ostaneesta tyypistä tai siitä parvekkeelta pudonneesta/hypänneestä.

Niistä oli jokunen aika sitten haastattelua poliisi-tv:ssä. Se "värkkityyppi" seurusteli ja oli tyttöystävänsä kanssa (myös entinen nisti) kuivilla ja korvaushoidossa. Olivat kuulemma saaneet oikeusasteita myöten tapella hoidosta ja olivat ainakin tuolloin omien sanojensa mukaan ainoat Rovaniemen korvaushoitolaiset. Tyttö vaikutti ihan skarpilta, mutta tuohon mieheen oli käyttö jättänyt kyllä pysyvät jäljet.

Se parveketyyppi oli ollut kuulemma puoli vuotta sairaalassa tuon episodin jälkeen, mutta toipunut. Asuisi kuulemma nykyään Helsingissä tai ainakin PK-seudulla.

Olen nähnyt omin silmin narkkien touhua viersestä (itse en käytä). Yhdellä pojalla luulin olleen jokin vakava palovamma käsivarressa, kun oli niin outo, arpinen ja lihaksia puuttui. Olikin ollut kuulemma pistämisen johdosta seurannut suonitulehdus, kun tuon oli aiheuttanut.

Lisäksi käyttäjien on hyvin vaikea päästä tavasta eroon, sillä yleensä kaveripiiriä ja paikkakuntaa pitää vaihtaa kokonaan. Ongelma vaan kuulemma pysyy silti, sillä "nisti nistin tuntee". Vaikka olisi kuivilla, joku toinen käyttäjä jollakin seitsemännellä aistilla tunnistaa kamankäyttäjän ja tulee tarjoamaan aineita. Siinä on pysyttävä lujana.
 

Yhteistyössä