Jani Raappana on kuollut

  • Viestiketjun aloittaja "qAz"
  • Ensimmäinen viesti
Kari Kokkolasta
"Aika paljon aiheesta tullut juteltua EX-narkkien kanssa ja 1 asia mikä näitä yhdistää oli se että tarpeeksi pahoissa vieroitusoireissa SINUN minun tai kenenkään muun terveys/elämä ei kiinnosta vitun vertaa.. kunhan saa rahaa huumeisiin.."

Mutta ainakin itse tunnen poikkeuksia. Eräskin henkilö käy joka päivä töissä (valitsi itselleen ammatin, jossa ei ole mahdollisuutta aiheuttaa omalla toiminnallaan henkilövahinkoja (verrataan nyt vaikka rekkakuskiin), käyttää mahdollisimman vähän huumeita (ei siis ota enää päihtymistarkoituksessa paitsi viikonloppuisin ja toisinaan iltaisin. Ottaa tästä syystä myös lomat rahana, ettei jäisi liikaa vapaa-aikaa), mutta pääsääntöisesti joka päivä.Sen verran, että pysyy terveenä. Hänen aineensa on opiaatit/opioidit, sekä satunnainen bajauttelu.. Huumeenkäyttönsä hän rahoittaa omalla työllään, jossa hän muuten on aivan saatanan hyvä ja tehokas työntekijä. Töiden lisäksi hän harrastaa ja kuntoilee paljon pitäen itsensä kunnossa. Jos en tietäisi ja jos en olisi tarpeeksi paljon ollut tekemisissä narkomaanien kanssa, niin tuskin huomaisin mitään erikoista. Silmistä tuon toki näkee, kun osaa katsoa ja eräistä muista asioista olemuksessa, mutta sen voisi kuvitella vain henkilön yleiseksi olemukseksi...

Toisinaan tämä kaverini pitää kuitenkin sen kesälomansa ja kärsii sillä aikaa refloista. Tarkoituksella, koska halua laskea toleranssin. Hauskalta toiminnalta se ei kuitenkaan näytä, mutta aina hän ne on kestänyt.

"Tunnen myös narkomaanin joka on ajanut autolla lapsen päälle huumepäissään todella hieno mies ja saisi varmasti sympatiaa ja sääliä täältä jos sattuisi kuolemaan."

Tunnen erään narkomaanin joka pelasti omaa henkeään uhmaten viisihenkisen perheen hengen. Ja oli muuten täysin aineissa. (Tällä kaverilla ja perheellä ei ollut mitään muuta tekemistä keskenään ja kaverini oli täysin ulkopuolisena paikalla eikä hänellä ollut mitään tekemistä tapahtumien kanssa, jotka johtivat tähän vaaratilanteeseen)

Oma esimerkkini on aikamoinen poikkeus, mutta niin on omasikin. Tällä haluan vain sanoa, että maailma ei ole mustavalkoinen...
 
mielenkiintoinen asuinpaikan valinta "kuivilla" olevalle Ex-narkille Phenom, maa joka on tunnettu erittäin vapaasta huumekaupastaan ja huumeiden halvoista hinnoista.
Janihan lähti Kambodzaan Reindeerspottingin ohjaajan Joonas Neuvosen kanssa. Ei siis ilmeisesti itse valinnut matkakohdetta, liekö saanut ilmaisen matkankin? Ilmaisen matkan moni mielellään kyllä ottaa vastaan varsinkin kun Janilla ei tainnut täällä Suomessakaan olla mitään vankilasta vapautumisen jälkeen tiedossa.
 
"äiti"
Ei kannattas puhua mitään joka ei tiedä mistään mitään jos ei ole omakohtaista kokemusta elää huumeolgelmasta kärsivän lapsen rinnalla.Äitinä on halu auttaa mutta olo on voimaton. Kädet ovat sidotut kun et voi ilmiantaa ketään jos haluat oman lapsen säilyvän hengissä.Äitinä viha ja tuska on armoton kaikkea ja kaikkia kohtaan. On kamalat itsesyytökset miksi näin on käynyt. Onko vika ja syy minussa, äidissä. Janikin on jonkun poika ja rakas lapsi. Et voi äitinä muuta kuin uskoa, luottaa, toivoa ja rakastaa.
 
osaakos kukaan janin tutuista tai muista jotka tietää että kuinka kauan jani oli linnassa? aika karuja joo nuo kuvat, RIP Jani R
kyllähän tapon yrityksestäkin tulee ehkä nykyään se 3-4vuotta..kertokaa kiitos.
 
niin ja mites janin kaverit jotka dokumentissä esiinty mm. se joka kävi apteekista värkkejä ostamassa kuuluu...hengissäkö vielä, ja miten sille kävi joka tippu sieltä ns. katolta..?kertokaa joku oikeesti tietävä.
 
"vierailija"
Katoin ReindeerSpotting:in noin 30 min sitten ja mun mielestä se on järkyttävää et joku voi elää tollasta elämää, mutta toisaalta hienoa että se on saatu nauhalle, jotta muutkin näkis millasta se elämä voi pahimmillaan olla. jos ei kestä kattoo tai se on muka niin paska, ni kuka on käskenyt kattomaa kyseisen DOKUMENTIN? Mun mielestä se ei ole verrattavissa elokuvaan. Ja vaikka Jani olis ollut kuinka narkkari, niin silti se on kuollut ja aika törkeetä puha tollasia edesmenneestä. Ihan kaikella kunnioituksella.
 
Vainni
Luin muutaman kohdan "kermaperseistä" ja ihmettelin itekkin aluksi et miten jollain ei voi olla mitn käsitystä siitä miten aineittenkäyttäjillä menee. Saa olla aika hyvin piilotettuna äidin helmoihin ettei olisi ikinä nähnyt mitään asiaan liittyvää ja laskenu 1+1=2. Ei kaikilla käyttäjillä huonosti mene, jotkut ihan tavallisia matti meikäläisiä ja jotkut melkein asuu roskiksessa. samaan tapaan kuin alkoholistitkin. ite en käytä mitään muuta kuin alkoholia ja kannabista. niitäkään en ikinä sekaisin varmuuden vuoksi ja erittäin harvoin. alkoholista kun tulee aamulla päänsärky ja kannabis kun on laitonta. kyllä tässä on sen verran vielä vuosia jäljellä et tulee varmasti otettua ihan tarpeeksi yhelle elämälle niin miksi pitäisi olla sekaisin joka viikko. "kermaperseet" voivat tulla ulos kotikolostaan ja vilkaista ympäristöään, voisin lyödä vaikka pään pantiksi että 1km säteeltä löytyy erilaisten päihteiden käyttäjiä yllättävän monta (kahvia yms. ei lasketa neropatit) suurin osa ei paljasta tekevänsä mitään vain koska kaverit saattavat lähteä. enkä nyt tarkoita ettei heillä olisi sen jälkeen muita kuin diileri elämässä, kyllähän teilläkin on erilaisia kaveriporukoita useita esim. itellä on ne ns.kiltit kaverit ihan lapsuudesta saakka kenen kanssa juhlitaan joskus vähän rajummin ja sit löytyy näitä yläasteen/ammattikoulun ajalta kavereita ketkä tykkäävät käydä keskellä viikkoakin juhlimassa vaikkei olekkaan pahempia ihmisiä. suurin yllätys itelleni oli että joka 20 kaveri EI ole ikinä kokeillut mitään. tosiaan ei ole mistään heroiinista tai vastaavasta kovasta huumeesta kysymys mutta kuitenkin.
p.s. sekalaista txt kun kirjoittelee aamuyöstä
 
ex- sekakäyttäjä
Tuo Raappana on yksi narkki muiden joukossa, valitettavasti se on totuus, monesta aineiden käyttäjästä saataisin koskettava dokkari ja silloin ihmiset surkuttelisivat heidän kuolemaansa, valitettava totuus on se, että se elämä ei ole ollenkaan niin ihanaa ja ne ihmiset ei ole ollenkaan niin mukavia ja asiallisia, kuin tuosta pätkästä sai kuvan, kun aineita käytetään pidemän aikaa ihminen muuttuu, toiset nopeammin, kuin toiset, tässä nähtiin hyvin, miten kuvaamalla vain määrättyjä tilanteita, saadaan luotua kuva, jossa kaikki hyväksyvät pojan huumeiden käytön.

Jos minun nuoruuttani ja toilailuitani olisi kuvattu reaktio olisi varmasti ollut vielä voimallisempi, olin kuitenkin aina kohtelia, muut huomioiva etc. mutta totuus on se, että käytin kaikkea mahdollista millä pään saa sekaisin, tein murtoja, varastin autoja ja myin kaiken mahdollisen oman omaisuuteni, että sain rahaa, osakkeista alkaen, jotka olin saanut kummiltani.

Jokaisessa ihmisessä on hyvät ja huonot puolet, mutta ainieden käyttäjien kohdalla pitäisi osata ajatella, että vaikka näyttäisi menevän hyvin ja ollaan kuivillakin jonkin aikaa on se vuosien taistelu, ennen, kuin ihminen on oikeasti kuivilla, siinä ei vuosi ja kaksi ole aika eikä mikään retkahtaa uudelleen.

Vastaavanlaisia nuoria poikia ja tyttöjä on suomi pullollaan, mutta jos he tulevat kadulla sekapäisenä pummaamaan rahaa, tai kohtaat heidät apteekissa, kun he ovat aineissa, et varmasti tunne yhtään empatiaa, sympatiaa ja ties mitä, kuten nyt moni tuntee täällä kirjoittajista.

Eikä siinä vanhemmat voi mitään, kun se lapsi käyttää aineita, he ovat täysin voimattomia, se lähtee jokaisen ihmisen sisältä, se halu ja voima lopettaa, valiutettavasti kaikki eivät siihen pysty.

Sen verran voin sanoa, että yhteiskunta auttaa huonosti tuossa tilanteessa olevia, minunkin kohdalla tehtiin jatkohoito suunitelmia etc. ja mikään niistä plavereissa, paperille kirjoitetuista asioista ei pitänyt paikkaansa, itse otin itseäni niskasta kiinne ja lopetin, ainut keltä sain tukea ja apua, oli eräs sukulainen, vanhempani eivät halunneet olla missään tekemisissä, nykyään on kohdallani kaikki kunnossa ja olen saanut asiani kuntoon, käyn töissä ja välit ovat ihmisiin palanneet ja kunnossa ja elän "normaalia" elämää, miten sekin nyt sitten luokitellaan :)

Minusta ei voisi uskoa mitä olen elänyt ja käynyt läpi, onneksi tajusin kuitenkin riittävän ajoissa, vaikka useampi vuosi vierähtikin hölmöillessä. Nykyään olen tavis nainen, mutta paljon opetti nuo vuodet ja muuttivat käsitystäni elämään ja muihin ihmisiin, mitä en pidä ollenkaan pahan, osaa katsoa sitä kolikon toistakin puolta....

ja kyllä, ihminen osaa hvin peittää, jos se jotain käyttää, ei sitä kokematon huomaa siitä ihmisestä ollenkaan.

Hyvää syksyä :)
 
dokumentin katsonut
http://img411.imageshack.us/img411/3097/61043127080938860417809.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/1205/12841169265.jpg
ois vaan yrittäny pysyä kuivilla kun noin hyvässä kunnossahi oli ollu vankilasta pääsyn jälkeen, vaikka vaikeaa se varmaan ois ollut kun kaverit vetää huumetta yhtenään. :/
ei ollu kivaa kateltavaa tuo 'huumemaailma'. :s
RIP Jani.
 
VIERASS
[QUOTE="vieras";22010257]Joku muuko sen siellä kadulla hirteen veti? Tuskin, kyllä vain melko tyypillinen narkomaanin ratkaisu umpikujassa on itsemurha, ikävä kyllä.
QUOTE]

IHA tämmöne välikommentti :D Moniko hirttää oikiasti ittesä polvet koukussa, kädet nyrkissä? Öö, pistääkö kellään pätevällä täällä selittävällä tuohon kenties mitään vastausta?!
Ja sitte ne toiset... "Ei meidän lapsi ala käyttämään huumeita, ku niille annetaa huomiota?" Joo, meidänki perheessä on kaikille lapsille annettu huomiota, rahaakin, ei tarvetta varasteluun (itse en koskaan edes varastanut?!), ja huolehtivaa aina ollu ja luottamusta. Silti isoveli ajautu huumeiden maailmaan ja räpin maailmaan, myönnetään, minä pikkuisen perässä. Mutta njaa a, tässä mä oon enkä mitään käytä, isoveli vierotuksessa ja äitiki sitä tukee parhaansa mukaan. EI VASTUU OLE VANHEMMILLA, vaan ITSELLÄ. Ja ei ne narkkarit välttämättä kuole mihinkää huumeisiin, niinku aiemmin on selitetty: Joku aineissa istuu jonku selväpäisen kyydissä, joka ajaa seinää ja kaikki kuolee, niin tottakai narkkarin vika MITÄ?
Ja tosiaan lopuksi, tukea ja voimia PALJON Janin tutuille, omaisille ja häntä sureville. Otan osaa. :S <3
 
minans
elkää viittikö ruveta haukkummaa kuollutta ihmistä, jokainen elää omalla tavallaa, vaikka olis eläny "narkkarina", niin ihan yhtä mahtava ihminen ku muutki voi herra olla. kiitos. lepää rauhassa jani <3
 
J :) V
Kaveri pulassa ja noin sit autetaan... hävettää asua samassa maassa tuollaisten kanssa. kaveria ei jätetä ja kaikki annetaan anteeksi. Missä tein esimerkit? huumeiden käyttö? tuossako tein setti jälkipolville. 160h matskuu ja tollane raita, tehkää sama uudestaa ja uudestaa... ei toimi. Tehkää touoa samaa niin kauan kuin huomaatte et vaik kuinka kauan purkittaa ni paskasta ei saa bonaa.
 

Yhteistyössä