***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Nonni, elämäni onnellisinta aikaa pitäisi elää ja tämä mennyt viikko on ollut kyllä ihan jotain muuta! Olen onnistunut saamaan kasaan sellaisen stressin itselle että pelottaa jo ihan pikkuisen puolesta. :'( Voinko aiheuttaa vahinkoa stressaamisellani vauvalleni?! Tiedän että stressiä pitäisi välttää mutta se on helpommin sanottu kun tehty. Ainakin tässä tilanteessa mihin olen itseni onnistunut ajamaan.
Jestas mä olen sotkenut välini isäni, anoppini ja mieheni kanssa! Ja kaikki ovat vielä selvittämättä ja ihan auki :ashamed: En tiedä onko mulla jatkossa minkäänlaista suhdetta isääni, anoppi ei varmaan halua aikoihin mua edes nähdä ja miehenkin kanssa tulevaisuus saattaa olla vaakalaudalla! :headwall:
 
Voi cisu, toivottavasti teillä asiat selviää parhain päin :hug: Kurjaa olla omien läheisten kanssa riidoissa...tai yleensä mikä voi olla niin iso asia että suhde omiin vanhempiin ym. voisi horjua?! Jaksamista sinulle :hug: Toivottavasti tosiaan kaikki kääntyy parhain päin ja saatte asiat selvitettyä :heart:
Siitä miten paljon stressi vaikuttaa sikiöön en osaa sanoa! Kyllähän stressiä olisi hyvä välttää mutta jossain määrin sitä taitaa kuitenkin olla meillä kaikilla :/

Kertokaapas nyt mulle mitä syötte päivän aikana ja kuinka usein/paljon?!
Mua alkaa ahdistaa tämä paisuminen, vallankin kun kuulun siihen ryhmään jota imetys ei laihduta!
Mielestäni syön aika terveellisesti ja kevyestikin...nykyään paljon salaattia ja ruisleipää! Makea ei kauheammin maistu vieläkään! Ja silti paino vain nousee :kieh:
Kuopuksesta tuli 10kg joista laihduttamalla laihdutin 6! Nyt en millään haluaisi lihoa ainakaan yli tuon 10kg. Nyt vaan tuntuu kuitenkin paino nousevan nopeampaa kuin edellisessä :kieh:

Huomena Nt-ultra,iiiiiks!! :whistle: :D

Jennyli 12+1
 
Pikaisesti vaan omaa napaa:

Eilen onnistuin kompuroimaan autosta(takapenkiltä ) ulos tullessa (kolmiovinen auto) jotenkin ja lensin pitkin pituuttani maahan :(
Eilisiltana masua ja selkää särki, nyt on ajoittaista kipua.. mitään vuotoa tms. ei ole ollut.. Toivottavasti kaikki on hyvin pikkuisella...

Nipsu ja muru 15+2
 
Cisu: Kurjaa ja rankkaa varmasti on mutta toivottavasti saatte asiat selviksi pian!

nipsu74: Eiköhän se vaavi ole siellä vielä niin hyvässä suojassa ettei mitään hätää ole! Oot varmasti kaatuessas vaistomaisesti jännittäny vatsan ja selän niin että nyt tuntuvat kipeiltä.

Meinasin tänään vaipua epätoivoon kun koitin 20min metsästää sydänääniä dopplerilla, mutten saanut niitä kuuluvin vaikka toissapäivänä kuulin hyvin. Pidin sitten parin tunnin tauon ja kokeilin uudestaan, sieltähän se heti löytyi, huh :heart:
 
cisu toivottavasti saatte asiat selvitettyä, voimia ja :hug:

Mun verenpaine on yleensä n. 120/68, mutta jostain syystä neuvolassa aina 140/95??No viimeks ne mittas heti ku menin ovesta sisään ku olin kotoo juossu autoon ja sit ajanu 5min matkan kiireessä ja juossu sisälle..ni herranjumala kai ne nyt on koholla. Ja ekalla kerralla jännitti niin paljon et oli sen takia korkeet. Käski seurata paineita töissä ja siellä ne onkin aina ton 120/65-70.

Täällä edelleen oksennellaan :( Nykyään oksu tulee ihan varottamatta, eli se vaan yhtäkkiä lentää..ei tuu sellasta "kakomista" aluks. Eilen oksentelin pusikoihin ku olin aamukävelyllä koirien kans :LOL: :LOL:

Syömisiä aion alkaa nyt tarkkailla enemmän. Kun jatkuva paha olo on väistynyt..ja pystyn olemaan useemmaan tunnin syömättä ilman huonoa oloa. Muutenkin täytyy seurailla ettei hirveesti pääse paino nouseen, kun normaalipainon ylärajoilla ennen raskauttakin heiluin. Ja selkä ei tuu kestään järkyttävää painonnousua niin senki takia täytyy tarkkailla. Nytkään en mielestäni kauheen epäterveellisesti syö. Syön vaan TOSI usein, noin 1-2h välein.

Turvotus mahasta on kadonnut. Nyt huomaa, että alavatsa alkaa pullistuun ihan häpyluun päältä. Syöminen saa edelleen mahan turpoon ihan ihmeellisesti.

Kävin tänään Lindexillä räpeltään vauvan vaatteita, mieskin oli mukana =) Sanoin silleki et alan täs pikkuhiljaa osteleen jo vaatteita, sellasia mitä välttämättä haluan =) Muutama body on sellasia jotka on ihan pakko saada =) =) =)

Mäki kuuntelen ehkä joka toinen päivä dopplerilla ääniä. Riippuu ihan päivästä. Eilen en meinannu millään löytää ääniä, mut onneks n. 5min etsinnän jälkeen sain pikkusen kiinni. Nt-ultrassa kätilö odotteli et vaavi herää ja sit ku heräs ni ei meinannu pysyä sen perässä ku se hääräs niin kauheesti :LOL:

fanttomi & 12+3 (nimeä vailla edelleen..)

MUOK. Ihanaa kun jotku jo tuntee liikkeitä..toivottavasti itekkin alkaa tuntemaan niitä lähiaikoina.. :heart: :heart:
 
Jennyli kyseli päivän syömisistä. Toissapäivänä söin lihapiirakan, atrian "kuralätyn", muutaman leivän, karkkia ja illalla grillattua kanaa sekä vihanneksia ja lohkoperunoita. Eilen tehtiin tortilloja ja niitä taisin syödä 3, sitte omenoita muutamat ja sämpylöitä ainakin 3... Tänään syöny eilisiä tortilloja 4 tai 5, 4 sämpylää, suklaata, omenan ja kohta friteerattua kanaa ja riisiä. Apua, oon iha ähkyssä mutta silti tekee kokoajan mieli jotain :D ekalla neuvolakäynnillä ku punnittiin ni mulla oli paino laskenu (54,7kg), varmaanki sen takii etten saanu syötyä kunnolla ku oli niitä etovia oloja joka pv. että kai tässä on vähä varaa lihotakki!
 
Isot halaukset keskenmenon kokeneille! :hug:

Hyviä ultrakuulumisia oli tullut muutamalle! Onnea! :heart: Ja jotkut olivat tunteneet jo liikkeitäkin. Ihanaa. :)

Tää mamma vietti eilen omia häitään! :heart: Oli aivan mahtava päivä! Nyt voin alkaa keskittymään raskauteen. :)

Mandy ja pallero 11+3
 
cisu toivotaan että saatte asiat selvitetyks :hug:

verenpaine aina on ollu alhanen verenpaine, mutta näin raskausaikana aina laskee lisää, et melkein joka kerta ylösnoustessa alkaa huipata..mä oon aina välillä popsinu lakua ja salmiakkia ja se tuntuis auttavan..

turvotusta löytyy täälläkin..varsinkin illalla vatsan seudulla..aamulla on sitten taas kun ei mitään..

nipsu74 olen samaa mieltä annimannin kanssa...kyllä siellä vatsassa vielä aika suojassa kolhuilta ollaan..

onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille =)
mulla on ultra vasta keskiviikkona kahdeksan aikaan illalla, joten koko päivän saa jännittää..


jennyli mulla tuli painoa esikoisesta 16kg vaikka seurasin syömistäni ainakin pikkusen..kuopuksesta tuli 25kg..oli turvotusta aivan mielettömästi..vaikka vältin kaikkea suolasta ja join paljon vettä..nyt tämän raskauden aikana ei oo tullu syötyä isoja määriä, mutta monta kertaa päivässä on tullut jotain naposteltua että suurin kuvotus pysyy poissa.

mutta nyt hyvät yöt kaikille..

lumi-enkeli ja aarre 12+5 :heart:
 
Onnea mandy :flower:

Täällä on herätty kukonlaulun aikaan isännän herätyskelloon :kieh:
Iltapäivällä olisi sitten se kauan odotettu ja jännitetty Nt-ultra :whistle: Huhhei, kylläpä on perhosia mahassa :x
Isäntä ei pääse tälläkertaa mukaan joten yksin on mentävä!!
Jos kaikki on Nuppusella hyvin niin aiomme julkistaa asian ja alkaa nauttimaan odotuksesta :heart:

Uudessa kodissa alkaa olla remontti valmis =) Tänään käyn vielä maalaamassa tuulikaapin! Sitten siivousta, pakkausta ja viikonloppuna muutto,jei! :D

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :heart:
Palaan ultran jälkeen kertomaan uusimmat kuulumiset :wave:

Jennyli 12+2
 
Mandylle onnea täältäkin :flower:

Syömisistä sen verran, että syön edelleen hyvin samalla tavalla kuin ennen raskautta. Aamiaiseksi puuroa kotona, aamukahvin kanssa puolikas ruisleipä töissä, lounas normaalia kotiruokaa joko eväinä tai lounasravintolassa, iltapäivällä puolikas ruisleipä tai hedelmä, kotona sitten päivällinen, normi kotiruokaa taas, illalla vielä ruisleipä ja jugurttia tms. Viikonloppuisin kyllä tulee herkuteltua. :ashamed: Mutta viikolla yritän ylläpitää suht herkutonta ruokavaliota.

Punnitsin itseni eilen ja vaa'an mukaan melkein 2kg olis tullut lisää jos verrataan ennen raskautta. Onkohan liikaa? Neukku ylihuomenna, joten katsotaan miten siellä punnitsemiset menee ja mitä th sanoo.

Hampiainen 14+5
 
Leipä lihottaa, joten sitä ei kannata määräänsä enempää syödä. Sama kyllä koskee ylimääräsiä perunoita, pastoja ja muita.

Mandylle onnea paljon! Omia häitä on kyllä mukavaa muistella :heart:

Cisu, parempi vaan alkaa saman tien ratkomaan asioita, niin ei ehdi esim. miehen kanssa välit etääntyä ja viilentyä. Rohkeesti vaan, niin jospa ne asiat selviäisi sitten.

Täällä ois huomenna se nt-ultra ja kyllä se mietityttää taas, että onkohan ketään ja jos on, niin missä kunnossa. Onneksi se on melko lailla aamusta, niin ei tartte niin kauheen pitkään jännittää. Otetaanko siellä ultrassa mitään muuta kuin se ultra? Siis verenpaineita tai painoa? Kun meillä se on ihan eri firmassa, niin sillä mietin että varmaankaan ei? Ei huvittais puntarille mennä, kun oon viikonloppuna ollu synttäreillä pareillakin ja on tullut herkkua syötyä niiden myötä sitten..ja mullahan ne kerää heti sitä nestettä ihan liikaa.

-metsis 12+1
 
Heissan kaikille uuden viikon alkuun. Ja Mandylle paljon onnea! Meilläkin on omat häät tulossa 31.7!

Täällä olen kolmatta päivää kotona kauheessa flunssassa. Epätoivon ja pelon tunteita on aika paljon kuten täällä monilla. Pahoinvointi ja muut oireet on hävinneet ja ei tunnu enää oikein miltään, niin sitä miettii, että onkohan kaikki kunnossa. Ja vielä kun on tämä kauhia flunssa, niin se ei varmaan ole vauvallekaan hyväksi. Ja lääkkeitäkään ei oikein uskalla ottaa. Olen juonut vain kuumaa ja Panadol Hottia.

Mulla on myös turvotus hieman helpottanut ja tuntuu että pieni pömppö olisi jo vauvamahaa. Vielä kaksi viikkoa pitäisi odottaa seuraavaa neuvola-aikaa, jossa lupasivat että kuunnellaan sydänääniä. Nyt pitää kai vaan levätä ja toivoa että flunssa menee pian ohi.

Safiatou 14+0
 
Jääräpää: Mä en oo toistaiseksi kuunnellut dopplerilla kuin vasta sen yhden kerran silloin kun laite tuli postista. Ajattelin että en viiti jatkuvasti toukkaa kiusata, vaan käytän vaan hätätapauksessa, kun oma huoli kasvaa liian suureksi. Kai noi laitteet periaatteessa on ihan turvallisia (lähettävät vain ultraäänisäteilyä), mutta muistelisin jostain lukeneeni, että sikiöt väistelevät ultrauslaitteita ja niiden stressitason on huomattu nousevan, mistä on ajateltu toimenpiteen tuntuvan epämiellyttävältä. Mutta enpä sitten tiedä...

Cisu: tuskinpa oma stressisi vielä tässä vaiheessa kovin merkittävästi sikiöön vaikuttaa. Eiköhän se ole vasta sitten lähempänä synnytystä, kun ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa. Meillä oli myös muutama vuosi sitten samanlainen tilanne, että emme olleet vanhempieni kanssa oikeastaan edes puheväleissä ja sisarustenkin kanssa oli tiukkaa. Mutta kummasti asioilla on tapana setviytyä, kun elämäntilanteet muuttuvat, vaikka siihen voikin mennä aikaa. Tsemppiä! :hug:

Mandy
lle suuret onnittelut! :flower: :flower:

Aivan ihana smilyface Jennyli!!! Mistä oot tollaisen onnistunut löytämään?

Juu, turpomaha täälläkin on, eikä mikään kiva pallo, vaan näyttää kuin ihonalaiset läskit olisi nousseet pintaan :) Ja matala verenpaine taitaa olla sukuvikana meillä. Äidilleni oli jopa synnytyksessä syötetty salmiakkia, että saataisiin paineet pysymään kohdillaan.

Kaipa pitää sitten ruveta tilailemaan hammaslääkäriaikaa yksityiseltä, kun kerran monelle on siitä noin huolella muistuteltu. Ärsyttää vaan, että täällä ei pääse kunnalliselle, ennen kuin on todistettavasti huonossa kunnossa hampaat!

Huh, tuleepa aina viikonlopun jälkeen melkoinen romaani...

Kaksi päivää nt-ultraan. Jännittää kovasti!

Neitoperho & toukka 11+2
 
Samaa mietin ku neitoperho, et mistä sä Jennyli oot noin ihanan hurraa-smilen löytäny?

Moni tuntuu kärsivän alhaisista verenpaineista ja huimauksesta. Kuulostaa kamalalta noi pyörtymis-huimaus-kohtaukset, varsinkin kauppareissulla, hui. Ittellä tännän verenpaineet 116/70, ja ne on alhasemmat ku mulla normaalisti, mutta olo on kuitenki ihan normi. Kovasti tekee mieli salmiakkia ja lakua välillä, mut näillä paineilla ne ei kai niin vaaraksi tosiaan ole.

Jääräpää jännitti huomista ultraa ja Jennyli tämänpäiväistä. Ite pääsin tänään "vahingossa" kurkkaamaan pientä. Olo on välillä huolensekaisa, kun mahasta ei mitään nää, eikä tunnu liikkeitä ja olo on ihan normi, ei pahoinvointia... Mut sitä kai ollaan ihan uskon voimalla nämä viikot, ennen liikkeiden tuntua.

Cisu :hug: Olen itsekkin aikamoinen sotkemaan asioita ja suvun kanssa riitelyt on enemmänkin tapa kuin poikkeus. Raskasta.. Koeta saada asioita järjestymään.

Syömiseen; syön paljon ja usein. Aamulla puuroa, lounaaksi yleensä lihaisa kotiruoka, välipalaksi mitä suuhun löytyy, päivälliseksi lihaisa kotiruoka ja iltapalaksi vaihtelevasti leipää, vanukasta, jugurttia, herkkuja .... Ja siis herkuteltua tulee usien, varsinkin iltaisin... Siksi ihmettelinkin kovasti kun 5 viikossa olikin paino laskenut 0,6kg... Tosin mulla on painoa jo valmiiksi, joten lasku on vain positiivista.

Onnittelut tänä kesänä avioituneille/avioituville. :flower: Omista häistä on 3 vuotta ja haikeudella muistelen ihanaa päivää.

Metsätähtöselle, et ultrassa on vaan ultra, ei mittauksia. Ole huoleti.

ON: Tänään neuvola päivä. Verenpaineet siis kohillaan, pissa puhas ja painokin tippunu vähän. Sydämen ääniä etsittiin aika kauan, ja ihan hetken ajan kuului. Etuistukka esti hyvin kuuluvuuden ja pikkuinen sopi hyvin piiloon istukan alle. Neuvolatäti haki sit ultran ja siellä piilossahan se pienokainen pyöri kaikessa rauhassa... Eli ihan vahingossa pääsin kuikkaamaan ja olipa mukavaa.. Harmi, et mies ei näihin normineuvoloihin jaksa vääntäytyä, niin jäipä sit tämä moikkauskerta väliin... :LOL: Jatkossakin liikkeidentuntemiseen ja sykkeiden etsimiseen... On kuulema istukka kuin patja pahanpäällä. Esikosta takaseinässä, niin ei mitään ongelmia kuuluvuuden kanssa. Onko muilla ollut istukka etuseinässä (edellisissä raskauksissa)? Millon olette tunteneet liikkeet ja onko sykkeet kuuluneet helposti?

Joo, lounasta laittamaan.

Leenu 14+4
 
tuli mieleen semmoinen kysymys että onko hiustenvärjäys kiellettyä raskaana ollessa? :D menin tummentamaan ihan blondit hiukseni muutamia viikkoja sitten ja nyt haluan ne takaisin, se vaatii kyllä muutamia värinpoistoja + monet blondit väripurkit... onko kellään tietoa?
 
miauh: Mulle ainakin neuvolan täti sanoi, että hiustenvärjäys ei ole kiellettyä - kunhan pysyy siinäkin kohtuuden rajoissa. Eli ei ole kuulemma missään tutkimuksissa todettu, että siitä olisi haittaa. Ilmeisesti melko vähän noista aineista kuitenkaan imeytyy ihoon, kun pääasiassa hiuksiin niitä levitetään.

Ja tervetuloa mukaan what :)
 
neitoperho83 joo kysyin äsken kans lapsen saaneelta kaverilta ja sano kans miettineensä tota sillon raskaana ja kävi sit kysymässä lääkäriltä jorvissa ja sieltä sanottiin kanssa että saa värjätä kyllä. mä joudun kyllä aika monta purkkia tunkee päähän ku on iha tumma nytte.
 
neitoperho83 joo kysyin äsken kans lapsen saaneelta kaverilta ja sano kans miettineensä tota sillon raskaana ja kävi sit kysymässä lääkäriltä jorvissa ja sieltä sanottiin kanssa että saa värjätä kyllä. mä joudun kyllä aika monta purkkia tunkee päähän ku on iha tumma nytte.
 
miauh Mä olen kuullut että vaalennus olisi kaikista turvallisin. Mitä tummempi väri,niin sitä enemmän myrkkyjä imeytyy verenkiertoon. Eli musta on kaikista voimakkain. Sen verran niitä on tutkittu että suurin murhe raskausaikana värjäämiseen on se että hormoneista johtuen väri ei välttämättä pysy kunnolla.Nää on taas näitä koulukunta juttuja.Kukin tyylillään,mut mä just varasin ajan kampaajalle väriin ja leikkaukseen :D
 
Onko teillä muuten kellään ollut raskauden aikana jatkuvaa yskää? Oon yskinyt nyt jo pari kuukautta ja mietin, johtuisiko se jotenkin näistä hormoneista, kun muutenkin iho ja limakalvot kuivuu, vai pitääkö ruveta miettimään jotain allergioita tai sisäilmaongelmia? Muutettiin uuteen asuntoon juuri samaan aikaan, kun tein plussatestin, joten nyt en enää erota oireista, mikä johtuu asunnosta ja mikä raskaudesta :D Asunnossa siis mun mielestä myös haisee pahalle (ei homeelle, vaan enemmän sellaiselle tosi voimakkaalle ja kuvottavalle puulle), mutta mies ei tunnusta havainneensa mitään...
 
Sainpas kahlattua nämä viestit läpi. Itse en ole vielä tähän asti juurikaan uskaltanut antaa itselleni lupaa viettää aikaa raskaus- ja vauva-palstoilla. Jotenkin on ollut sellainen olo, et kun on tarpeeks pessimisti, niin ei sit putoa kovin korkeelta, jos jotain ikävää kuitenkin tapahtuu. Ja edellisten ikävien viestien takia pelko vähän palaili itselle ja tuli muutama kyynelkin vieräytettyä tässä työpäivän lomassa (tässähän tää työpäivä menee surffatessa :) ). Mulla oli viime maanantaina nt-ultra, jossa kaikki ok, eikä ainakaan vielä ole tullut soittoa, et muissa testeissä olis jotain epäilyttävää, joten ehkä tässä saa jo alkaa toivoa parasta. Nyt pitäis olla sit 13 viikkoa.

On kiva lukea muiden fyysisiä ja henkisiä tuntemuksia. Itsellä on aika turpea olo ja tuntuu et vatsan alue muuttui heti alusta asti ihan oudon muotoiseksi. Ei tätä vatsan turvotusta saa mitenkään peiteltyä eikä jatkuva syöminen 3 viikon pahoinvoinnin vuoksi auttanut asiaa :). No parempi kai se, et söin koko ajan kuin et olisin päästänyt pahan olon oksennuspisteeseen (kertaakaan en oksentanut).

Kenellekään ei olla miehen kanssa kerrottu, koska en ole halunnut. Ei tartte sit selitellä, jos kaikki ei menekkään hyvin - en jaksais. Mut, jos nyt kaikki on viime viikon testien perusteella ok, niin kyll sit jo täytyy kertoa vanhemmille =) Ei tää nyt mikään salaisuus oo kuitenkaan.

Liikunnasta sen verran, et itse olen ainakin juossut eikä mulle neuvolassa käsketty mitään liikuntaa erityisesti välttämään (paitsi iskuja ja äkillisiä liikkeitä), kunhan vaan hyvältä tuntuu.
 

Yhteistyössä