***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Eli tääläkin jouluvauvaa odotellaan :) Pari vuotta saatiin yrittää ennenku tärppäsi. Vieläkin välillä tuntuu ettei tämä voi olla totta =)
Siis ensimmäinen raskaus kyseessä. Ihmeen helpolla olen tähän mennessä päässyt! Ainoastaan rinnat kipeänä ajoittain ja huimausta ylösnoustessa. Aivan alussa oli ajoittain melko koviakin vatsakipuja, mitkä kyllä säikäytti, mutta onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin. Ja nyt ollaan viikolla 14+6. Laskettu aika olisi 8.12.
Huomen aamulla olisi sokerirasitukseen meno...vähän meinaa jännittää, liekkö untakaan saa...ja nälkäkin alkaa vaivaamaan!! :/ Eli nyt äkkiä unta yrittämään!!! =)
 
Tervetuloa mami-81 :wave:

(.) Minäkin tuntsin eilen illalla kummallista pientä 'poksuntaa' tuola aiiiivan alhaalla masussa! Oi,voisiko se olla vauva :heart: kovasti hän ainakin monottelee kun dopplerilla kuuntelee :D Kuopuksesta aloin tuntea rv 13+ joten lähellä sitä ollaan! Silloin mull aoli vielä etinen istukka ja kuitenkin nuin aikasin alkoi tuntua, nyt istukka oli takana!

Ikeaan lähtee hän :wave:

Jennyli 12+5
 
Lillikalle tsempitykset punktion tulosten odotteluun. Meillä istukkabiopsia otettiin keskiviikkona puolilta päivin. Hyvät uutiset saatiin puhelimitse seuraavan viikon tiistai iltapäivällä kun itse soiteltiin tulosten perään (jos sinne haluaa soittaa, suosittelevat iltapäivää - kuitenkin ennen klo 15:30 jolloin labra menee kiinni). Kirje tuli kotiin torstaina ja siinä luki, että tulokset olivat valmistuneet tiistai aamuna.
 
Heissan kaikki!

Hurjasti hyviä ultrauutisia, onneksi olkoon kaikille.

Itsekkin olin np-ultrassa viimeviikolla juuri ennen kun lähdin lommailemmaan :) Kaikki oli hyvin, pikkuinen oli neljä päivää isompi kun lasketunajan mukaan, mutta ei vaihtanu aikaa koska tuo ovultaatio ajankohta oli varma, sillä se on ultralla, verikokeilla, tikuilla, lämmöillä ja tuntemuksilla varmistettu (en yhtään sit sitä yrittäny seurata :) ) Oli ihana kätilökin, ultrattiin massun päältä ja sisäkautta, molemmista toinen näky selvästi. Se oikein poseeras ja vilkutteli sieltä. Kätilönkin mielestä pikkuinen oli niin huippu, että otti vähän extra kuvia, sain 9 kuvaa. Niskaturvotusta ei juuri ollu, oli jotain alle millin, olin niin haltioissani kun sain nähdä tulokkaan niin en muista lukua tarkemmin, kun ei tullu huolta. Verikokeitten tulokset on vielä tulematta, mutta nyt olen jotenkin luottavaisin mielin että kaikki on hyvin.

Oih ihanaa kun joillain alkaa jo vauvan liikkeet tuntumaan. Varmasti niin ihana tunne, no eiköhän me kaikki vielä päästä tuntemaan potkuja :)

Jennyli Mulle vois tonne listaan päivittää synnäriks kätilöopiston, KOS. Kiitos.

Helinä ja pikkuinen 11+6
 
Mulla neuvola tänään ja kaikki hyvin. :) Kuunneltiin pikkuisen sydänääniäkin ja sieltä se kapsutus rupes kuulumaan kun vähän aikaa yritettiin. :heart: Verenpaine edelleen matalalla ja pissa puhdas. Hemoglobiinikin oli hyvällä tasolla ainakin sillon kun se testattiin veriseulan yhteydessä. Painoa ei edelliseen neukkukertaan verrattuna ollut tullut kiloakaan, mutta se edellinen mittaus oli kyllä iltapäivällä + enemmillä vaatteilla. Nyt hyvä mieli.

Seuraava neukku vasta 2kk päästä, sais niitä vähän useamminkin olla. :whistle: Jotenkin helpottaa omaa murehtimista kumminkin. No rakenneultraan tietty "enää" reilu kuukausi.

Elukoista sen verta, et meiltä löytyy reilu 7 kk koira. Tosi energinen vauhtipakkaus ja kova säheltämään. Saapi nähdä, miten suhtautuu vauvaan. Tykkää lapsista kyllä, mutta on luonteeltaan niin innokas hössö, että lapset monesti vähän vierastaa koiraa, eikä mikään ihme, kun ei olla saatu toistaiseksi kitkettyä koiran hyppimistä + hampailla kokeilua täysin. (ei siis varsinaisesti pure mutta tunkee mieluusti käsiä ym suuhunsa, hankala selittää).

No onneks koira on kuitenkin jo reilun vuoden ikäinen kunhan vauvan pitäis saapua, jospa se ees vähän kerkiäis aikuistua siihen mennessä. Varovainen saa tietysti olla.

Eilen saapui H&M:ltä eka äitiysvaatekin, caprihousut. B) Toistaseks suht hyvin oon pärjänny normivaatteillakin, mut iltapäivällä pitää vaihtaa löysempiin housuihin, muuten alkaa kiristää. Eilen käytiin kylässä suoraan töiden jälkeen ja pakko oli avata housuista nappia. Massuakaan ei edelleenkä aamuisin kauheesti näy, mutta iltaisin se kyllä pömpöttää.

Istukka on takana, joten toivottavasti mäkin alkaisin niitä liikkeitä pian bongaamaan.. :heart:

Hampiainen 15+0 *poks*
 
kaikille uusille tervetuloa :flower:

ja onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :heart:

mulla on tänään kans np-ultra..mutta koko päivän joutuu jännittään koska se on vasta illalla 20.00..

lemmikeistä mulla on 7vuotias koira..joka ei tosin enään asu mun luona, vaan mun vanhemmilla..koira oli 2 vanha kun meidän esikoinen syntyi..esikoinen oli paha koliikki tapaus ja huusi paljon-> josta meidän koira otti sitten niin paljon ressiä että alkoi kalvaan omia etujalkojaan..monesti verelle asti :'( en kuitenkaan halunnut luopua koirasta ja onneks mun vanhemmat suostui toisen ottaa hoiviinsa...ja edeelleen jos käydään kylässä lapsien kanssa menee koira aika levottomaks..eli ei vaan kestä sitä hälyä :( eli meidän koira ei sopeutunut lapsiin..

mutta tulen ilmottelemaan sitten illalla oliko kaikki ultrassa hyvin..

lumi-enkeli ja aarre 13+1 :heart:
 
Huomentapäivää!!

Meillä löhöilee tossa sohvalla 85kiloinen tanskandoggi ja sen päälläm kiipeille 8kuinen kissa :D
Aivan loistava parivaljakko!
Esikoinen oli 1,5v kun koira (nyt3v) tuli taloon. Hyvin tulivat heti juttuun ja koira tietää että lapsi on isoin pomo=)...kissa lähinnä juoksee poikaa karkuun, mutta ei hhhyökkäile tai muuta.
Suurin ongelma meillä varmaan tulee olemaan se että mihin voin vauvan laittaa kun esim kokkailen. Eipä parane lattialle laskea, jos vaikka koira vahingossa tallaa käden päälle :whistle:
Ehkä se on hankittava joku portin tapanen, millä vähän voi rajoittaa sohvaperunan kulkua.

Jaahas..huomenna pitäis mennä töihin, miten mä jaksan?
No kohtapa se loma alkaa!

annimanni 12+2
 
miauh: meillä on kaksi alle vuoden ikäistä kissaa ja kovin villejä ovat kyllä toistaiseksi. Luulen kyllä vauvan pitävän sen verran kovaa ääntä ja oppivan aika nopeasti tarttumaan kiinni, että kissat ennemminkin pysyttelevät välimatkan päässä tuosta otuksesta, kuin vahingoittaisivat sitä. Eivät ne nyt muutenkaan ihmisiä kohti hyökkäile. Joku verkko pitää varmaan kyllä sängyn päälle hankkia, etteivät ota sitä makuupaikakseen.

Tänään oli meilläkin vihdoin viimein np-ultra ja löytyihän sieltä yksi kovasti pomppiva toukkanen :heart: :heart: Sydänääniäkin kuunneltiin ja samanlainen jumputus se oli kuin kotidopplerillakin, joten ihan oikea ääni taidettiin bongata. Niskaturvotus oli muistaakseni 0.4, mutta kätilö ei suostunut siitä sen enempää kommentoimaan. Koko homma oli kyllä tosi nopea, kun moni sanoo, että tunti meni ja kaikki mahdollinen syynättiin. Kyllä se meillä papereiden yms. kanssa jäi puoleen tuntiin. Ihanaa Helinä, että olit saanut 9 kuvaa! Me saatiin vaan yksi ja vähän useampaa jäin kaipailemaan... :/

Laskettu aika pysyi samana, joten uudenvuodenaatoksi olisi tilaus vetämässä :) Huomenna vielä neuvolalääkäri ja sitten vain seulapapereita odottelemaan. Sen jälkeen ehkä täytyy jo alkaa miettiä tapoja kertoa sukulaisillekin...
 
tervetuloa mami ja muutkin uudet!! =) voin täysin samaistua tuohon fiilikseen, ettei ymmärrä, että on raskaana. Meillä myös pitkä yrityshistoria.

Kesä ja mansikat,nammm! :p Ei vaan pysty kävelemään kaupassa niiden ohi, kun tuoksuu niin hyvälle. :) Onko muilla tullu mitään ruokaa kohtaan himoja? Mulla ne aina vaihtelee..

Meillä oli myös nt-ultrassa kaikki hyvin! Siltikään en oikein osaa kenellekään kertoa raskaudesta oma-aloitteisesti, tietenkin lähisuku ja kaverit tietää, mutta oudommille ei tuu sanottua, jos eivät itse kysele. viikkoja on kuitenkin jo ihan kivastikin 13+6. :)

 
Mulla on nyt iskenyt nämä ruokahimot, kun ällötys on väistynyt. Salmiakki on tällä hetkellä pop, vaikka sitä ei vissiin paljoa saiskaan syödä... :whistle: Ja kananmunat kaikessa muodossa ja raikkaat hedelmät (kiivi, passion, greippi, kirsikat, mansikat...) Nammm.... Mutta mihinkään outoihin yhdistelmiin ei oo vielä tullut himo. Vielä...

Huomasin muuten viikonloppuna, että mulla on tosi suuria vaikeuksia kertoa ihmisille tästä raskaudesta. Oltiin siis päätetty kertoa veljelleni ja kyllä oli vaikeaa keksiä oikeaa tilannetta. Jotenkin se vaan nolottaa... Harva tutuistani on nimittäin perheellisiä ja tiedän (omasta kokemuksesta) miten järkyttyvät uutisesta. Siis toki ovat varmasti iloisia meijän puolesta, mutta samalla se tarkoittaa mun siirtymistä vapaasti menevästä naisesta siihen ÄITI-porukkaan. Ei voi enää tulla ja mennä samalla tavalla, matkustaa, vaeltaa, suunnitella yhteisiä juttuja... Ite siis alan kyllä tottua ajatukseen, mutta tutuille se voi olla vaikeaa. :ashamed: No, ehkä se tästä, kun vauhtiin päästään!

Taidanpa muuten minäkin tuosta ultrasta rohkaistuneena uskaltautua viikonloppuna äitiysvaatteita shoppailemaan, kun himo on ollut jo pitkään ja housut alkaa kiristää...

neitoperho & toukka 11+5
 
Neitoperho, juuri tuosta samaisesta syystä lähetin ystävilleni itsetehdyt kortit, jotta ehtivät tottua ajatukseen ennen kuin minut näkevät (meillä on välimatkaakin vielä muutama sata kilsaa). Tiesin, että voi olla vaikea sopeutua siihen, etten olekaan enää juuri samanlainen kuin ennen. Mutta perhepiirissä varsinkin on kovasti innostuttu asiasta ja kysellään usein kuulumisia ja muita.

Ruokahimoja nyt ei niin erikoisia mulla kyllä ole. Ainoastaan tommoset jugurtit on tullut uutuutena, en ole niitä ennen syönyt. Toinen on maitokaurapuuro, jota syön toisinaan nykyään. Sitten semmonen pikkuhimo on aina vaihteleva. Tällä hetkellä se on suolakurkut, on ollut myös appelsiinit, päärynät, banaanit ja ties mitä. Sitten mulla yhtäkkiä lopahtaa se pikkuhimo ja jää ne appelsiinit biojätepönttöön vietäviksi :LOL:

Mulla ei muuten tota neuvolalääkäriä ole, kun en ole missään riskiryhmissä ja esikoista synnytän ja suhteellisen nuori kuitenkin. Eli mulla on vaan sitten joskus rv 16 tienoilla jo varattuna se perusneuvola-aika terveydenhoitajalle. En muista onko sitten joskus rv20 ehkä lääkäri, en oikein tiedä. Rakenneultraan sain kuitenkin jo ajan. Sitten jotenkin ihmetytti, kun se th sanoi mulle, että me nähdään aika usein tässä ihan parinkin viikon välein. Niin enpä nyt tiiä :LOL: Kai se jossain vaiheessa sitten kiihtyy, tai jotain.

Millanen olotila teillä on? Tai mikä fiilis?

Tässä nyt kun meni tuo ultrakin ja eka jännittävä neuvolakin käyty..niin täytyy sanoa, etten tällä hetkellä oikeestaan oota mitään. Onhan se toinen neuvola ja ultra tulossa, mutta niihin on vielä sen verran aikaa. On suorastaan semmonen rauhallinen olo eikä oikeen tuu tätä raskautta niin koko aikaa ajateltua. Jotenkin sitä on sopeutunu siihen, että meistä tulee perhe (tai ollaanhan me jo nyt omalla tavalla) ja näin. Muistan kun joskus ihan alussa plussattua tuli semmonen ahdistus, että tässäkö tää elämä nyt oli..vaikka kuinka oli kuumeiltu ja sen jälkeen yritykset päälle ja muut, niin eipä kylä tollasta ole pitkään aikaan ollut. Enemmän on tullut ystävien juttuja kuunnellessa mieleen, että miten ihmeessä ne jaksaa vielä pilkkuun asti bilettää ja joka viikko! :LOL:

metsis 12+6
 
metsätähtönen aika jännä että vaihtelee nuo neuvolalääkäri jututki paljon kunnittain. en itekkää kuulu mihinkää riskiryhmään ja nuori oon, mutta kyllä mä oon jo käyny neuvolalääkärissä :)

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! <3

15+3
 
Hei kaikille!

Tänne on tullut hurjasti tekstiä sitten viime käyntini. Olen ollut töiden jälkeen niin väsynyt, etten ole konettakaan avannut. Ja päiväunet töiden jälkeen on ihan pakolliset.

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille. Ja onnea myös naimisiin menneille ja meneville! Tsemppiä parisuhde- ja ihmissuhdeongelmien kanssa painiville, ei varmasti raskaushormoonit ainakaan helpota tilannetta.

Itse olen hyvin iloinen: puoliso tuli vihdoin kotiin! Ja aamulla oltiin neuvolassa, jossa saatiin sikiön syke hyvin kuuluviin. Oli kyllä melkoista menoa, syke oli 146. Muutenkin neuvolassa kaikki ok. Raudan syönnin aloitus pari viikkoa sitten oli korjannut veriarvotkin hyviksi Seuraava neuvola on heinäkuun puolivälissä, mukavaa kun ottavat ensikertalaisen sinne kerran kuussa, ei tarvitse jännitellä niin pitkään.

Mieliteoista oli puhetta. Itse en juuri syö eläinperäisiä ruokia, mutta alkuraskaudesta alkoi tekemään kovasti mieli keitettyjä kananmunia. Se meni sit ohi kun niitä kennollisen söin, en onneksi kerralla :LOL: . Sen jälkeen on tehnyt mieli avokadoa, oliiveja ja mansikoita. Niin ja ranskalaisia perunoita, mutta niitä en voi näköjään syödä kun maha tulee kipeäksi. Ovat vissiin liian rasvaisia.

Yskää on mulla kans ollut plussatestistä lähtien. Oon ajatellut että varmaan on ihan raskausoire, kun muutenkin limakalvot on herkät. Mulla tulee myös verta nenästä välillä, se on aika ikävää.

Mukavaa iltaa!

donter 14+4
 
Tervetuloa uusille!

Kävin tänään hakemassa postista sen maanantaina tilaamani dopplerin. Kuuntelin massua noin kymmenen minuuttia, mutta enpä kyllä saanut kuuluviin kuin oman sykkeen.. :/ Toisaalta, kokeilu oli vasta ensimmäinen ja viikkojakin on vielä aika vähän, joten en jaksa panikoida liikaa. Enkä tiedä, osasinko edes oikein käyttää tota, enimmäkseen vaeltelin ympäri sitä kohtaa, missä oletan kohdun olevan, olisikohan pitänyt olla enemmän paikallaan? Nojaa, ehkä kokeilen nopeasti vielä ennen nukkumaanmenoa, mut jos ei mitään, niin odottelen vaikkapa ensi viikkoon sitten. Maanantaina mulla on jälleen kerran se np-ultra, jospa nyt päästäisiin jo tositoimiin ja mittailemaan.. :)

Mukavaa huomata, että täällä on muitakin kasvisruokavaliolinjalla. B) Itsellä takana reilut kymmenen vuotta lihatonta elämää...

mamadread 10+4
 
Tervetuloa uudet :wave:

Oon töiden jälkeen niin väsyny, et nukun n. 2-3h päikkärit ja sit yöllä vielä 7h..Onneks huomisen jälkeen on pari vapaata.

Mulla tulee kans ikenistä tai nenästä verta lähes joka toinen päivä. Hampaita harjatessa huomaa et ikenet vuotaa ja nenästä tulee verta yleensä suihkun jälkeen, mut se loppuu ennen ku ehtii kunnolla edes alkaa.

Meillä kans 2 koiraa. Tyttö täytti just 3v ja poika täyttää ens kuussa 3. Poika on tosi kiltti kaikkia kohtaan, tytöllä aina välillä jotain terrierimäistä tarvetta kiukutella. Se pelkää lapsia, kun pari lasta pelästytti sen ku se oli 13 viikkonen. Ni suhtautuu lapsiin hieman varautuneesti. Viimesen vuoden aikana se on tullu uteliaaks ja antaa lasten joskus jopa silittää. Mutta osaa kyllä käyttäytyä muuten =) Helpoin koira minkä tiedän. Ja koirat on ku paita ja peppu keskenään.

Mielihaluja on millon mitäkin. Yleensä kylmät hedelmät, onneks jotain terveellistä tekee mieli. Karkki ei oikein uppoo eikä muukaan makea. Huono olo vaivaa edelleen niin yleensä ei tee mitään mieli mut pakko on jotain änkee suusta alas.

Voi kumpa mäkin alkasin tuntee liikkeitä pian. Sykkeet löytyy dopplerilla helposti ja kuuluu tosi selkeesti. Parin päivän välein täytyy tarkastaa, ihan vaan siks et ne kuulostaa niin ihanalta :heart:

Nyt untenmaille...

fanttomi & 12+6

 
jennyli: mäki oon dopperilla kuunnellessani miettiny et potkiiko vaava tosiaan siihe laitteeseen koska kuuluu iha hirveitä tömäyksiä :LOL: ja niitä ei kuulu ku just siitä kohilta mistä saan sykkeenki kuulumaan.ja tänään töissä istuessani tunsin jotain pientä nykimistä siinä samaisessa kohtaa,josko ne oli niitä vauvelin ensiliikkeitä.varmaan 10 kertaa tuntu se ja sitte oli pakko vähä oikasta ihteään ku alko jo ahistaa :D

aika jännä muuten et joissaki paikoissa nuo veriseulan tulokset saa vasta muutama viikko ultran jälkeen.meillä saa samana päivänä ku eka ultra,kävin verikokeissa siis joskus 10+5 ja ultrauksen aikaan olis 13+1.onkohan molemmat tavat ihan yhtä luotettavia kuitenki?

murunen&nappula 12+6
 
Ruokahimoja ei oo mitään ihmeempiä. Karkit maistuu, mutta niitä syön vaan viikonloppuisin. Neitoperho, mulle neukuntäti sanoi, että saa salmiakkia syödä, kunhan ei "pussikaupalla" sitä vedä kitusiinsa.. Mulla kyllä alhainen verenpainekin.

Muutenkin kaikki makea kyllä menee, esimerkiksi jugurttia tekee joka ilta mieli, en oo sitä ennen niin usein syönyt. Tosin en tiedä paljonko tää sitten on vaan sitä, että kun on antanut itselleen luvan syödä vähän vähemmänkin terveellisiä juttuja niin sitten niihin tottuu. Mansikatkin on kyllä nammmm..

Mullakin tietyllä tavalla vaikea kertoa tästä raskaudesta. Sukulaiset ja ystävät kyllä tietää, suurimmalle osalle niistä on kertonut mies: se kun vaan paukauttaa asian, eikä sen ihmeemmin eti mitään "oikeaa hetkeä". Mutta esim. kaikki työkaverit ei tiedä. Mahakaan ei ole vielä sitä luokkaa, että se paljastais.

Lähimmässä ystäväpiirissä tää on ensimmäinen vauva, joten varmaan on ystävillä vähän haikea olo tietyllä tavalla, ja niin kyllä itselläkin. Edellispäivänä kateltiin kuvia yhdeltä Riikan reissulta ja tuli semmonen olo, et eipä näitä ex tempore reissujakaan oo jatkossa enää niin helppo tehdä. Toki aiotaan kyllä jatkossakin matkustella, lapset mukana.

Asiasta kenkään, onko kukaan maistanut holittomia siidereitä tms? Mä aattelin juhannuksena muutaman kiskasta. :D Tähän asti oon ollut vaan limppari / vesilinjalla. Viime vkonloppuna mies halus ostaa pullot alkoholitonta valkkaria + punkkua, mutta tuskinpa koko pulloa jaksan mukaan ottaa, kun mennään kaverille.

Hampiainen 15+1
 
Fanttomi ja muut nenäverenvuotajat, kannattaa käyttää joka päivä sitä nenähuuhtelukannua. Se oikeesti auttaa noihin kuiviin limakalvoihin. Ja se on aika pieni vaiva ja kestää vähemmän aikaan kuin joku nenäverenvuoto =)

Onpas hammassuositukset muuttuneet. Kävin tossa suuhygienistillä, niin se sanoi että nykyään suositellaan hampaita pestävän aamulla ennen aamupalaa. (Ja no tietysti illallakin sitten). Ja fluori jätetään suuhun, tai sylkästään se enin vaan pois. No sen jo tiesinkin. Lisäksi suositeltais ksylitolia joka aterian jälkeen, mutta mulla ei siitä kyllä tuu ku maha kipeeks. En tiedä jos kokeilis jotain Läkerolin tms dent-juttuja. Mutta ainakaan peruspurkkaa en viitti jauhaa niin paljon.

Marrari, siltä se itestäkin tuntuis että just meidät ekakertalaiset laitettais lääkärineuvolaan..mutta ei sitten :D Tosin ite kävin allergia-asioissa pikaisesti siinä, että eipä sillä.

Saakohan noita superruokia syödä? Mulla on pitkän aikaan ollu hirveä hinku maistamaan niitä gojimarjoja ja tämmöstä, mutta en tiedä saako niitä sitten syödä raskaana. Levää kaiketi ei kannata raskausaikana napostella, mutta eipä kyllä levät mua houkuttele muutenkaan. Noh, ainakin mustikoita ja muita voi vedellä, mut ios ollu kiva maistaa noita vihdoinki ku ois semmonen fiilis että jaksais käydä ostamassaki.

Kylläpä sitä tulee nukuttua sikeesti..aamulla kun herää, niin tuntuu ihan vitsiltä että joko muka on aamu :LOL: Vaikka saatan kyllä herätä sen 1-3 kertaa vessaan, mutta silti. Oikeestaan tämän hetken oireet on vähäisemmät; väsymys ja vatsatuntemuksia/repäisykipuja toisinaan sekä nälkä tulee helpommin. Ei oikeestaan muuta, joskus vähän huono olo.

-metsis 13+0 poks!
 
Mamadream: aikasilla viikoilla syke kuuluu tosi alhaalla, siis heti karvoituksen yläpuolella. Ja voi olla vähän sivussakin. Mutta ei niiden äänien esiin saaminen ilmeisesti mitenkään kovin helppoa oo, erityisesti jos on istukka edessä. Meillä taitaa onneksi olla takana, kun neuvolalääkärikin ihmetteli, että kuuluupa hyvin :D

Neuvolalääkäri oli tosiaan tänään, mutta eipä sieltä mitään ihmeellistä selvinnyt: kaikki arvot oli kunnossa. Seuraava onkin sitten vasta elokuun puolen välin jälkeen :eek: Tuntuu tosi pitkältä väliltä (10 viikkoa!), mutta kun kaikki on itsellä kerran kunnossa, niin ei kuulemma ole tarvetta. Onneksi on kotidoppleri, niin voi tsekata, että toukkakin on kunnossa. Ja salmiakkiakin sain kehoituksen syödä, kun on kerran paineet vähän matalahkot ;)

Metsätähtönen: pikkuveljen kanssa ollaan taisteltu jo jonkin aikaa tästä problematiikasta, pestäkö hampaat ennen vai jälkeen aamupalan. Ite pysyn kyllä tiukasti tässä jälkeen kannalla, oli suositus mikä tahansa, kun haluu raikkaan suun aamupäiväksi! Eikä tähän mennessä oo reikiä ollut kuin yksi superpieni. Enkä voi uskoa, että niitä kaikkia bakteereita saisi suusta pois niin, ettei syöminen vaikuttaisi mitenkään... mutta kai sekin on tutkittu juttu.

Neitoperho & toukka 11+6
 
Niin siis hampaiden harjaus ei mitenkään auta happohyökkäykseen, päinvastoin. Jos happohyökkäyksen ollessa päällä menee harjaamaan hampaansa, niin se kuluttaa sitä kiillettä ja on vahingollista hampaille. Mutta jos väliä on vähintään puoli tuntia niin sitten voi pestä hyvin aamiaisen jälkeenkin. Näin ainakin mua ohjeistettu.

Mä pesin ennen hampaat aamiaisen jälkeen, mutta suuhygienistin neuvoista aloin pesemään arkisin ennen aamiaista. Viikonloppuisin kun ei oo kiire, pesen aamiaisen jälkeen. En myöskään purskuta vedellä. Raikasta tunnetta saa purkalla tai mikä vielä parempi, hampaat lankaamalla.

Toki suurimmaksi osaksi reikiintymiseen vaikuttaa syljen koostumus ja hampaiden kovuus, mihin ei voi itse vaikuttaa. :(
 

Yhteistyössä