Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Kiitos kaikille jotka ovat perätilasta kirjoitelleet. Oon nyt ite saanut miettiä asiaa, etsinyt tietoa ja ajattelin, että jos vain mittojen perusteella mahdollista, niin kokeilis alatiesynnytystä... On se vaan kumma, kun sellaiset jotka eivät sitä itse ole kokeneet on suoraan sanoneet että "et kyllä siihen ala, vaan meet suoraan sektioon". Sitten lääkärit ja alateitse synnyttäneet suosittelee ihan synnyttämistä. : / Tiiäppä siitä sitten, kun itse pitäis noin iso asia päättää... Lähinnä huolettaa että miten sektio vaikuttaa seuraavin raskauksiin ja kyllä mua ehkä suoraan sanottuna pelottaa leikkaus enemmän kuin synnytys. Keskiviikkona on synnytystapa-arvio raskausdiabeteksen takia, ja samalla tekevät kääntämisyrityksen jos lapsi on vieläkin perätilassa. Voihan se olla että se ois kääntynytkin jo! Itse ei osaa yhtään sanoa liikkeiden perusteella että miten päin lapsi ois.

anve: Onpa hyvä että sait tarkistutettua tilannetta. Olivat siis sitä mieltä että jos liikkeitä tuntuu hyvin niin ei tarvis olla huolissaan? Mulla on nimittäin sama homma, että maha on jotenkin pienempi ja kovempi nyt kuin viime viikolla, ja jotkin liikkeet käy tosi kipeää. En tiedä onko ne vauvan jalat vai pää, mikä aiheuttaa tuonne kylkiluihin välillä semmoista ikävää liikettä, mutta viime yönäkin teki mieli huutaa ääneen kun kävi niin kipeää se möyriminen. Tuntuu että kylkiluut vaan natisee kun siellä pidetään melskettä välillä. Mulla on yleensä aina vauva pari päivää tosi aktiivinen ja pari päivää hiljaisempi, mutta tarvittavat liikkeet tulee kyllä jos alkaa laskemaan.

Joo mutta semmoista täällä. Kohta on joulukuu ja 37 viikko! :heart:
 
Enpä ole itsekään tänne kirjoitellut pitkiin aikoihin, toivottavasti joku vielä muistaa. :)

MaikkussonPaikkusson, itsellä myös meinaa aika käydä välillä pitkäksi nyt äitiyslomalla. Ensimmäinen äitiyslomaviikko oli niin kiireinen, että hyvä kun kotona kerkisi kääntyä, mutta sen jälkeen on ollut hiljaista. No nyt oon kyllä ollut viime viikon flunssassakin ja alkanut nukkumaan aika huonosti, että nekin verottavat. Harmi kun ei oo autoa käytössä, olis muutamakin kyläilypaikka johon mennä, jos olis auto. :(

Oon kyllä suunnitelmien mukaisesti siivonnut kaikki huushollin kaapit, muutamaa vielä uupuu ja vaatekaappi pitäisi myös järjestää ja jos energiaa riittää, niin varastokoppi. Lisäksi oon käynyt koiran kanssa joka päivä pitkiä lenkkiä aamuisin ja iltapäivisin. Että on kai sekin jotain. Jotenkin vain tuntuu, että kauhean vähän oon saanut aikaiseksi mitään. Opiskellut en ole yhtään, vaikka piti. :ashamed:

Joulua vietetään mahdollisesti niin, että mennään mun vanhemmille iltapäivällä syömään ja illalla tulee vielä miehen vanhemmat joulukaffeille. Riippuen tietysti ihan siitä, koska vauva syntyy ja millainen on oma jaksaminen. Kaikille ollaan siis sanottu, ettei ole vielä varmaa, minkä tietysti ymmärtävätkin.

Synnytyksestä ei ole vielä mitään merkkejä, suppareitakaan ei tule aiempaa enemmän / eivät ole voimakkaampia kuin ennen. Tuntuu, että joko synnytys alkaa ihan puun takaa tai sitten täällä kärvistellään vielä kolmen viikon päästäkin että tulis jo.

Onko teille muille tullut sellasta lievän pyörryttävää oloa, samanlaista kuin jos pidättää henkeä? Mulla on ollut sellasta nyt varsinkin makuuasennossa (selällään toki pahin), mutta myös istuessa. Painaisko kohtu sitten jotain verisuonia tmv?

Viimeisiä hankintoja tuli tehtyä eilen, pinnis ostettiin ja amme ja hoitoalusta. Sain myös huudettua hug-a-bubin kantoliinan Huutiksesta kohtuuhintana. :) Tutteja ja tuttipullon tutteja vielä uupuu.

Sitten sellasen Ruskovillan silkkimyssyn haluaisin ja ehkä myös sellaset vastasyntyneen tumput, en vaan tiedä pitäskö metsästää Huutiksesta vai jättää sitten isovanhemmille ym jotain ostettava, kun varmaan haluavat joululahjaa jne hankkia. En tiedä, hankintaanko itse vauvalle jotain joululahjaa, tuskinpa.

Hampiainen 38+5
 
Täällä myös yksi tylsistynyt ja turhautunut esikoisen odottaja! Ilman tätä palstaa olisin varmaan jo hakkaamassa päätä seinään, kiitos siis kaikille samojen fiilisten kanssa kamppaileville!

Oikein mihinkään en jaksa keskittyä, ajatukset pyörii samaa rataa eikä lantion kipujen takia voi oikein käydäkään missään. Toisaalta en myöskään jaksa talvivaatteiden kanssa kauheasti ährätä, miehen toppahousutkaan ei enää mene kiinni.. Eilen käytiin parin kilsan iltakävelyllä ja nivuset oli ihan liekeissä ja pissahätä hirmuinen, ihan tuskaa oli se taapertaminen ja olin vaan niin onnellinen kun päästiin kotiin. Samoiten kuten monilla muilla, lapsivettä on vähemmän ja maha tuntuu kovemmalta. Vaavin liikkeet tuntuu ihan erilaisilta ja ISOILTA; kovia täsmäiskuja satelee oikeaan kylkikaareen ja alapäässä tuntuu sellaista jännää räpeltämistä, ei kauhean miellyttävän tuntuista.. Hyvä kuulla mitä esim anvelle on vastaavassa tilanteessa kerrottu!

Harkkasupistuksia havaittu silloin tällöin, kivuliaista ei tietoakaan, limatulpasta ei havaintoa. Mies rupeaa olemaan tosi kärsimätön eikä jaksa kuulemma oikein enää keskittyä töissä ja haluaisi jo jäädä lomille. Pyysin sinnittelemään, muuten tullaan molemmat hulluiksi täällä kotona :D

Huomenna taas neuvola (eräänlainen kohokohta täälläkin har har), oon mittaillu verenpaineita nyt täällä kotosalla ja vaikuttavat ihan hyviltä. Perjantaina kuitenkin niiden takia kontrolli äippäpolilla.

L-84 ja vaavi 39+5
 
Hellurei!

Sunnuntai meni jo ja vauva edelleen massussa... Ja tänään poksutaan 38 viikon kunniaksi :) Ajatella että reilu 8 viikkoa sitten pelkäsin vauvan ennenaikaista syntymää ja tehtiin kaikkemme ettei niin käy ja nyt on melkein päinvastoin... Tosin pakkaslukemat näyttää sellaisilta että sisältä en vissiin aio koko viikkona poistua, paitsi neuvolaan, joka sattuu olemaan munkin joka viikkoinen kohokohta nykyään :rolleyes: joten ei sen vauvankaan näillä pakkasilla tarvis tulla. Mutta vi ses...

Liikkeistä
on moni huolissaan ja se on ihan normaalia että vauvan liikkeet tekevät kipeää. Niin täälläkin jo pidemmän aikaa varsinkin tiettyihin kohtiin kohdussa. Neuvolatäti sanoikin että kohdun sisään voi tulla jopa mustelmia vauvan potkuista. Kaippa niiden nyt jossain jo pitää tuntuakin näillä viikoilla kun vauvalla alkaa olemaan kokoa ja massaa. Istukkaa liikkeet eivät voi vahingoittaa eikä irroitttaa eikä myöskään äidin omat toimet jos nyt ei mitään esim. autokolareita tai muita isompia ajatella. Toisilla myöskin vauva saattaa rauhoittua syntymän lähestyessä ja liikkeet vähentyä, tämä myöskin sen takia että tilaahan ei enää ole. Toisilla vauva saattaa taas jatkaa mylläämistään entiseen malliin tai jopa villiintyä entisestään. Tämä yksilöllistä.
Tuosta lapsiveden määrästä olen kanssa lukenut että vähenee loppuraskautta kohden suhteessa vauvan kasvuun.

Tylsää
on täälläkin!!!! Ollut jo pidemmän aikaa ja tuntuu välillä että seinät kaatuu päälle. Tosin olen ollutkin kotona tavallista pidempään saikkuni takia että toki sekin vaikuttaa asiaan. Ja alkaahan tuo mieli olemaan malttamaton vauvan tulon suhteen niin mikään muu ei oikein kiinnosta tai ole mielessäkään. Joten aika menee niin hitaasti!
Mulla oli selvät tavoitteet mitä aion ja pitää tehdä ennen vauvan syntymää ja ennen joulua ja nekin hommat on jo jotakuinkin tehty. Toki mun mieli keksii jatkuvasti lisää siivottavaa ja puuhittavaa entisten tiloille etten kyllä rauhaan noilta ajatuksilta ja stresseiltä saa jäädä. Mutta kuitenkin, täällä on jokajouluinen suursiivo tehty lattiasta kattoon ja kaikki kaapit koluttu ja vähän ylimääräistäkin. Nyt vaan odotellaan.

Onko kukaan huomannut mielialoissaan muutoksia näin loppumetreillä?! Musta tuntuu että mielialat on alkanut heittelehtiin laidasta laitaan taas vauhdikkaasti ja nykyään ärsyynnyn helposti. Välillä taas masentaa ja itkettää ja hetken päästä taas olen niin onneni kukkuloilla :rolleyes: Voisko hormonitoiminnassa tapahtua jotain muutosta näin synnytyksen lähestyessä?!

Mutta nyt mä jatkan heräilyä ja aamukahvin juontia. Mitähän sitä sitten?! Kai akvaarion siivouksen kimppuun...

Cisu 38+0 :)
 
Tylsyydestä Olkaa onnellisia, että voitte kuitenkin olla kotona tylsistymässä :) Voin sanoa, et osastolla makaaminen tietämättä millon pääsee kotiin/käynnistetäänköhän synnytys, se se vasta tylsää oli. Ainoat kohokohdat päivässä oli ruoka-ajat ja lääkärinkierto aamulla. Siis ne mitä odotti. Ja tietty mahdolliset vieraat. ottaen huomioon, et ne sairaalan päperöt on ihan kamalia, niin silti niitä odotti :LOL:

Cisu Samaa mäkin oon miettinyt. Kyllä tuli koettua lähes kaikki raskaudessa, vko 32+2 uhkaava ennenaikainen synnytys ja supistuksen estolääkkeet, jne. Vko 36+2 päätös synnytyksen käynnistämisestä...Neljässä viikossa ehti hiukan muuttua raskauden kulku...

Koirista puhuttiin sillon joskus...Omaan koiraan olen todella yllättynyt. En uskonnu, et näin helpolla menis vauvan ja koiran tutustuminen. ODotin edes pientä kohellusta, mutta ei. Kotiin tullessa koira pääsi heti haistelemaan vauvaa, nuuhkaisi kerran ja lähti pois. Ja samallalailla käyttäytyy nyt, tosin vaipanvaihtoon saattaa tulla kodinhoitohuoneeseen mukaan. Mutta ei siis juurikaan noteeraa vauvaa. Käy nuuhkimassa ja käy makaamaan.

Tesmis ja tyttö 2vko 3pv
 
Cisu: joo mulla oli ainakin la ihan masispäivä ja tuijottelin Ikeassa vaan tyhjää! Okei siihen saattoi vaikuttaa kurkkukipu ja edellisen illan tosi huono olo pikkujouluissa, johon ei siis lääkärissä löytynyt muuta syytä kuin virus ja sitten se, että miehellä oli ihan jäätävä krpaula la :p Periaatteessa mua kävi vaan sitä enemmän sääliksi, kun biletykset silläkin on erinäisistä syistä vähentynyt viimeisen vuoden parin aikana ja taisi olla toinen kerta tänä syksynä, kun oli ulkona (eka työporukan kanssa ja sitten kaverin tupareissa) ja sitten turnauskestävyyden pienenemisen johdosta molemmat krapulat tänä syksynä ovat olleet sille ihan kamalia. Sano itse, ettei kyllä enää voi ottaa läheskään samalla kalibeerilla kun opiskeluaikana, kun olo on niin hirveä...Mutta sitten toisaalta harmitti, kun päästiin liikkeelle vasta melkein pimeän tultua ja nukuttiin päikkäreitä koko päivä. Kummasti munkin viruksessa päikkärit kyllä maistui :) Eli periaatteessa ei mitään ongelmaa, mutta silti vaan ketutti iltaan asti koko lauantai. Tuli kanssa mieleen, että hormonit ehkä pahentaa vähän reaktiota.

Mulla ei kyllä ole tekemisen puutetta...mutta oon sellanen ihminen, että aina pitää olla jokunen rauta tulessa. Tänään hammaslääkäri, huomenna päivällä yksi harrastukseen liittyvä palaveri, illalla valmennukset (joo valmennan vielä äippälomasta huolimatta, vauvan synnyttyä pidän kyllä taukoa), ke ei taida olla mitään suunniteltua, to neuvola ja illalla joku joulukonsertti kirkossa ja viikonloppu taitaa olla tosi tukossa kaikenlaista :D Mm. firman pikkujoulut pe. Välillä melkein tuntuu, että tämä kurkkukipu paranisi paremmin levolla. Ja kotonaollessa on nyt ainakin todo-listalla siivouksia ja verhojen + vauvan sängyn pehmikkeen ompelu. Ompeluja odotan innolla, mutta siivouksia teen jos jaksan :)

Mulla ei ole liikkeet/potkut oikeastaan koskaan sattuneet. Ehkä vauva on sellasessa asennossa, kun on jo (melkein) kiinnittynyt, ettei yllä runnomaan kylkiluita. Mutta tsemppiä kaikille, joille kipua aiheuttaa - oon kyllä kuullut, että se on hyvin tavallista jne. Mullahan ylipäänsä liikkeet alkoi tuntua tosi myöhään (joskus rv 22-> päivittäin) ja välillä on ollut tosi hiljaisiakin päiviä ihan tänne asti. Eli ehkä kohdun malli on sellainen, että liikkeet eivät vaan tunnu niin voimakkaina, kun jollakin toisella? Mutta nykyään tuntuu kyllä kaikki pienetkin kukerrukset ja hikat jne.

Tajusin eilen, että onkohan mulla vauvalle tarpeeksi pään lämmikettä paluumatkalle...Pieni kypärämyssy puuttuu edelleen ja sitten päälle ehkä se tädin kutoma villahattu. Äiti oli sitten ostanut 50 kokoisen toppahaalarin, kun siskon mielestä on tylsää, jos vauvat on ylisuurissa haalareissa :D Mulla siis itellä ostettuna 62-kokoinen. Eli nyt on toppahaalareita 50, 62 ja se äitiyspakkaus, joka kuulemma todennäköisimmin sopii vatsa ensi syksynä. No sairaalakassin pakkaaminen voisi olla tämän alkuviikon yksioperaatio.

Kyllä määkin muistan keltakanelin ja hampiaisen. Mukana saa olla just siihen tahtiin, kun itse haluaa :)

Miten muuten toivotteko synnytystä ns. kertarysäyksenä vai "pidemmin valmisteltuna"? Tai siis että joillahan voi olla kivuliaita supistuksia epäsäännölliesti viikko parikin ennen h-hetkeä ja on sanottu, että nekin vievät tilannetta eteenpäin esim. niin, että sitten kun oikeasti käynnistyy, niin kaula on jo poissa ja alkaa suoraan avautuminen. Mä tavallaan voisin uskoa, että tasaisempi kypsyttely sopisi mun kipukynnykselle paremmin, mutta tietty ensisynnyttäjänä saattaisi koko ajan miettiä, että onko tämä nyt tätä ja että koska pitää lähteä ja sitten taas supparit loppuisivat...Että siinä mielessä kertarysäyksenä alkava touhu olisi kuitenkin ehkä parempi. Osallahan noita kivuliaita on jo ollutkin aina välillä?

Tällaisia maanantaiajatuksia tänään! Edelleen toivottelen perätilan kanssa painiskeleville :hug: joskin siitä ei kannata liikaa stressata, kun kuuluu niihin asioihin, joihin itse ei mitenkään elämässä/raskaudessa vaikuttaa. Perä tai pää edellä tai lääkärin nostamana suoraan kohdusta, niin kaikki on ihan yhtä oikeita tapoja tähän maailmaan saapua :heart:

Azalea ja Luru 36+2
 
Solmulle tsemppiä huomiselle! :flower:

Oi, niin kovasti haluaisin joulukaupoille kiertelemään, nyt kun kerrankin olisi aikaa! Mutta eipä onnistu tällä toosalla. Tunnin jälkeen paine ja kipu on niin kova että itkettää. Joten vaikka vasta ekoja äitiyslomapäiviä tässä vietän, alkaa aika jo käydä pitkäksi, kun pitäisi vain maata jalat kohti kattoa puolet päivästä : / Eikä TV:n tarjontakaan ole kovin päätä huimaavaa. Ja toi on kyllä täysin totta, että lukemiseen ei kertakaikkiaan riitä kärsivällisyys, vaikka siitä normaalisti pidänkin! Olin niin ajatellut sitten äitiyslomalla touhuavani kaikenlaista ja käyväni ulkona, mutta niin ne suunnitelmat muuttuvat :ashamed:

Mulla mies on myös tätä uteliasta tyyppiä ja varmasti yrittää seisoa mahdollisimman lähellä tapahtumia :LOL: Vaikka valmennuksessa kätilö sanoikin melko tiukasti, että isän paikka on kyllä siellä pääpäässä.

Meillä ei ole joulusta vielä mitään suunnitelmia, eikä aiota sellaisia tehdäkään kuin vasta viikkoa ennen jouluaattoa. Sukulaisille varmaan mennään, jos ei silloin ole vielä merkkejä synnytyksestä. Ite oon kyllä onnistunut psyykkaamaan itseni niin, että ennen jouluaattoa meillä on lapsonen maailmassa.

Lumi-enkeli: mullakin on painoa alkanut kertyä tässä loppuakohden lähes kilo/viikko... Ehdin jo hetken ajatella, että kohtuudessa pysyttiin :ashamed: Eikä tämä lähestyvä joulu suklaineen ja torttuineen yhtään auta asiaa. Saan vaan kaikista herkuista niin huonon oman tunnon, kun ajattelen, että jokainen rasvagramma lisää lapsen painoa...

hampiainen
: mulle tulee tuota pyörryttävää oloa nykyään kaikkien kivuttomien ja pienten supistusten aikana. Siis sellaisten, ettei välttämättä edes huomaa että supistaa ennen kuin päässä alkaa kohista. Selällään tai muutenkin maatessa on yleensä pahimmillaan.

Meille tuli tutulta kassillinen pienimpiä kestovaippoja. Huh, tuo on kyllä kokonaan oma maailmansa, kun on sen verran paljon erilaisia imuja ja kuoria ja ties mitä. Nyt pitäisi sitten ruveta selvittämään, mitä niillä kaikilla tehdään :whistle:

neitoperho & toukka 35+3
 
Huomenta!
Täällä taas yksi yö nukuttu huonosti :( Närästystä ja iskiaskipua riitti pitkin yötä ja aika erikoisissa asennoissa tuli torkuttua ja nyt on sitten niskat jumissa ja pää heti aamusta kipeä :(
Pakkasta parikymmentä astetta ja ulos ei ole mitään asiaa kun ei ole sopivia talvivaatteita.. Sisällä meinaa mökkihöperyys iskeä ja tuo parivuotias esikoinen hyppii seinille kohta!

tylsää on todella ja pitkiltä tuntuu nää viimeset viikot!!! Mulla kans viikon kohokohta huomena kun on neuvola ja myös viikottainen kauppareissu tuntuu ulkomaanmatkalta! :D Ja sekin on ihan luksusta jos pääsee kaupaan ilman tota esikoista!

onnea fanttomille vuosipäivän johdosta! Meillä oli myös vuosipäivä tossa viime viikolla, mutta unohdin sen kokonaan :ashamed:

anve mulla ainakin vauvan liikkeet tulleet inhottaviksi ja kivuliaiksi nyt loppuraskauden aikana. Lapsivettä siellä on kuitenkin normaalisti, ainakin viime perjantaisen ultran mukaan... Hyvä että soitit kätilölle ja pääset tarkistelemaan tilannetta!

Kadakille jaksamista flunssan ja odottelun kanssa!! Varmasti pistää jo ärsyttämään!! Mä niin toivon ettei nyt iskisi mikään flunssa päälle, kun kiva sitten yskiä, niistää ja aivastella leikkaushaavan kanssa!! Itsehän en juuri täältä kotoa käsin pöpöjä mistään kerää, mutta mies on töissä sairaalassa ja siellähän kaikkea mahdollista pyörii... Patistan sitä käsiä pesemään vähän väliä...raukalla on kyllä jo muutenkin sormenpäät rikki käsidesin käytöstä!

mamadread juu, eipä paljon jaksa enää jouluostoksilla pyöriä! Kyllä jo parin tunnin vaeltelun jälkeen paikat on kipeenä ja kävely tuskasta vaappumista! Onneksi on nettikaupat :D !

lumi-enkeli kannattanee varmaan kysyä tuosta päänsärystä ja valopilkuista neuvolassa! Eikö nuo voi olla raskausmyrkytyksen oireita? Mullakin tosiaan pää kovasti kipeä ollut, mutta mitään silmäoireita ei ole ja RR ja pissa olleet kunnossa.

haralla mukavia suunnitelmia viikonlopuksi! :) Läheisten vierailu ja shoppailu piristää aina!! Itellä kans sairaalakassi odottaa puolittain pakattuna... Ei vaan saa aikaseks...

Nyt täytyy varmaan käydä huilimaan kun poika meni päiksyille.. saa hetken hengähtää! Sillä on nyt ihan kauhea ripustautumis- ja narinakausi menossa ja mulla pinna muutenkin tiukalla, niin on oikein rattosaa meillä välillä täällä!!! Mahaa pitää kanniskella ja sitten vielä yks simpanssi roikkuu lahkeessa koko ajan!! :D ah, tätä ihanaa kotiäidin arkea!!!

Jaksamista kaikille!

sapis ja sintti 36+3
 
saz
Kiva kuulla Tesmiksestä! Teillä menee vissiin kaikki ihan hyvin? Mitenkähän muut synnyttäneet pärjäilee? Ja mitenkähän tämä kenen limatulppa oli jo tullut ja muutkin mietti kun ei ole kuulunut? En muista nimimerkkiä...

Cisu kyseli mielialanmuutoksista... MULLA AINAKIN! Mä oon aika kireenä usein, en mitenkään ihan räjähdysherkkä mutta kuitenkin niin että sanomista tulee miehelle usein. Raukka. Itku mulla on tosi herkässä. Tänään tuli radiosta pelastajat- sarjan mainos jossa kuului vastasyntyneen itkua taustalla ja se sai itkemään. Kaikki vauvaohjelmat itkettää, se on paha joka tulee neloselta päivällä, taitaa olla "vauva tulossa". Aina kun siinä syntyy vauva, mä itken. Se on jotenkin niin hieno tunne kun saa vauvan rinnalle et itkettää muidenkin puolesta :) Ja vauva-lehden jutuille itken, oikeastaan kaikelle mikä liittyy synnytykseen.

Mulla menee päivät tosi hitaasti vaikka esikoinen pitääkin kiireisenä, mutta kun tulee koko ajan ajateltua synnytystä ja kuunneltua omaa kroppaansa ihan liikaa. Jokaisesta supistuksesta ajattelen "nytkö?". Ja vielä kun joka tuutista kuulee et pian syntyy, neuvolasta, lääkäriltä... Ja mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Tiedän ettei sitä voi kukaan tietää koska tulee, mut jotenkin kaikki noi kommentit on silti saanut mut odottamaan et pian tapahtuu ja oon nyt varmaan 4 viikkoa vaan odotellut ja odotellut. Päivät ja varsinkin illat menee siksi tosi hitaasti.

Meillä esikoiselle laitetaan putket korviin 9.12. Eli sillä perusteella veikkaan et tää syntyy 9.12 aamuyöstä :) Että varmasti kaikki menis päällekäin ja hankalasti, sillai meillä aina menee :D Muuten oon jotenkin ajatellut että 8.12 tää tulee, vaikka ikinä en ole mitään voittanut ja muutenkaan mitään koskaan arvaa.

Joku mulle sanoi et nauti nyt vielä kun voit, vielä sulla tulee ikävä mahaakin. Mutta mä voin luvata että EI TULE!! :D Muutenkin alkanut ärsyttää noi kaikki kommentit. "Omas se alhaalla" Ompas se iso". NO NIIN ON!! Ja kaiken maailman "Sä hehkut". Varmaan, kai mä nyt nään peilistä että näytän melkein Mervi Tapolalta sunnuntai-aamuna tän turvotuksen kanssa! Ja sit ne "Et sä oo vieläkään synnyttänyt?". Se on ehkä pahin. Tekis mieli vastata jotain ihan painokelvotonta! No joo, olipahan avautuminen :D Mutta siis tästä voidaan päätellä että kireenä ollaan :) En mä oikeesti edes vastaa ikinä kellekään mitään ilkeetä, eihän ne voi tietää et kuulen tollasta tosi paljon...

Saz+papu 37+4
 
Heehehhe, naurattaa noi "anna ny vähän kurkata"- kommentit :LOL: Mies ois kyllä ilonen ku tietäis et pidätte sen puolia tässä asiassa =)

L-84:lla LA lähestyy kovaa vauhtia. Toivottavasti pääsen pian nyytin hakuun =)

Cisu mulla on kyllä kokoajan menny mielialat laidasta laitaan..ehkä ennemmin sanoisin et oon rauhottunu tälläi loppua kohti. Tai ehkä seki johtuu siitä et parisen viikkoa sitten saatiin miehen kanssa puhuttua kunnolla..aikasemmin mul on aina menny hermot samantien ni keskustelut on jääny lyhyeen :LOL: Mutta jotenki on paljon seesteisempi olo, itku tulee edelleen helpommin ku ennen mut en nyt sentää tiskiainemainoksille enää itke niinku vielä jokunen aika sitten :LOL:

Tesmis Voin vaan kuvitella kuinka tylsää on ollu sairaalassa maatessa. Ja kiva että koiran ja vauvan kohtaaminen on sujunut hyvin. Sitä tännekin toivotaan =)

Mua ärsyttää tää kotona hengailu. Ku mulla oikeesti ois tekemistä eikä edes mitään p*skaa, vaan oikeesti kivoja juttuja kuten et sais ne verhot seiniin ja joulukoristeet esille. Mut ku mua ei vaan huvita tehä mitään!!!Tää oma asenne ärsyttää oikeesti kaikista eniten!!!Kun ei vaan viitti alottaa mitään =(

Azalea mä ehkä toivoisin tollasta hitaampaa kypsyttelyä et sit vois vaan "käydä synnyttämässä" =) Mut toisaalta sit taas toivoisin et vedet menis kotona ja sais siitä sit lähtee ku tuntuu et tarvii päästä sairaalaan. Joka tapauksessa toivon ettei tarvi mitään käynnistystä odotella!!!Muuten on oikeesti ihan sama!! =)

fanttomi & 36+4
 
anabela tutulta kuulostaa toi iskiaskipu!!! Viiltävä kipu tuol pakarassa ja säteilee takareiteen asti! Mua on se vaivannu jo raskauden puolivälistä asti! Edellisessä raskaudessa vaivasi myös ja loppui kyllä heti kun lapsi oli maailmassa! Tosi inhottavaa kipua on ja kun ei sille oikein kauheesti mitään mahda..

cisu Mulla on pinna selkeesti kireemmällä kuin aikaisemmin.. mielialat on heitelleet aikalailla koko raskauden ajan. Oon muutenkin herkkä ja ailahtelevainen luonne, niin kyllä tää raskaus on sitä korostanut! Samaan päivään mahtuu, itkua, naurua, vitutusta ja masennusta... Olen herkkä masentumaan ja toivon kovasti ettei synnytyksen jälkeen tule mitään masista...

Repesin sazin Mervi Tapola-kommentille :LOL:

noniin, nyt sitä lepoa!
 
Heippa!
Täällä ollaan edelleen kasassa...

Anve Mulla on nyt muutaman viikon sattunut vauvan liikkeet ja lapsivettä on ihan normaalimäärä. Mutta päivä päivältä liikkeet sattuu enemmän. Välillä melkein tulee itku kun vauva möyrii masussa. Mulla vauvan liikkeet on enemmän venyttelyä.

Painosta mulle on nyt tullut 11kg ja tuntuu olevan tää loppuaika kilo/vko ,vaikka muuten on painoa on tullut suht maltillisesti ja tasaisesti. Turvotusta on jonkin verran ja ruoansulatus toimii aika hitaasti,niin ne on varmaan ne syyt,kun syöminen on kuitenkin vähentynyt.

Mulla on tänään tullut tosi napakoita kivuttomia supistuksia koko päivän.Kestää melkein 2 minuuttia eikä pysty kunnolla liikkumaan niiden aikana... Saas nähdä koska tulee lähtö.Limatulppaa ei ole vielä yhtään tullut,mutta esikoisesta se tuli hetki ennen vesien menoa ja kuopuksesta varotti pari päivää aikasemmin...

Bamse 39+2
 
Oikeesti tämä palsta on niin paras.. kiitos kaikille vesi ja liike komenteista!!

Käytiin äskettäin navetassa koko poppoolla; harjaamassa lehmät. Tai pienempi nukku ja isompi heilu siellä seassa; tulos ei yhtään napakampaa supparia, mut ei se oikeastaan haittaa. Aattelin et laittelen tänään jouluvalot sisälle ikkunoihin ja pesen loput ikkunat.

Mieliala:
kyllä; heittelee 100-0:n. Varsinki nyt ku alka mahan kans liikkeelle lähteminen olla työlästä ja lasten lelujen jne kerääminen sattuu.. Ulos ei taho vihtiä lähteä, mut eipä sitä viitti lapsiakaan kovin montaa päivää sisällä pitää.. tosin täällä on edelleen yli -20 pakkasta, et tais meidän ulkoilut olla tuossa navetta matkalla tehtyjä.

Tesmis: niin se vain aika rientää :D ihana et kotona oleminen on alkanu sujumaan!!!
 
Fanttomi mä taas sanoisin että älä anna kurkata:) tosin, onhan se miehestä kiinni kuin se vaikuttaa mutta meillä ainakin mies oli melko järkyttynyt nähtyään mun alapään,hirveesti verta yms että meillä ainakin mies sanoi että ei todellakaan halua ikinä enää nähä:) sai siis pienet traumat siitä näystä:)
vesien menosta ja makuuasennosta just kysyin erikoislääkäriltä jolla olin kokoarviossa että miten se on jos pää ei ole kiinnittynyt niin pitääkö mennä vaakatasossa sairaalaan jos vedet menee niin sanoi että jos pää on kuitenkin aika alhaalla ja menee vedet niin ei tarvi mutta jos on kovin ylhäällä vielä eikä yhtään laskeutunut niin sitten.Mulla vauva on alaaukeamassa mutta ei kiinnittynyt ja sanoi että vaakatasossa ei tarvii tulla ja sanoi myös että monesti varsinkin uudelleensynnyttäjällä vauva ei kiinnitykkään ennen kuin vedet menee...

Kokoarviossa käyty ja nyt siis omaa napaa: Tällä hetkellä viikkoja 37+1 ja ultra antoi tän hetkiseksi painoarvioksi n.3400g.Menee siis jollain + jotain käyrällä mutta ei kumminkaan mikään mahoton jättiläinen.Lääkäri arvioi että laskettuna aikana olis sellanen n.4kg...arvioitahan nuo vaan ovat joten todellisuuden näkee sitten vasta kun on syntynyt:)
kohdun suulla oli tapahtunut parissa viikossa jonkun verran vaikka ei supistuksia oikeestaan ole edes.Eli nyt oli kohdunsuu pehmeä,sormelle auki,pituutta alle 2cm...(kaks viikkoa sit oli kiinteä,kiinni,ulkosuu vähän auki,pituutta 2,5cm)
olin ihan yllättynyt että nyt on sisäsuukin hieman auennut ja että oli pehmeä ja lyhentynyt kaula alle 2 senttiin...näköjään ei tosiaan tarvii mitään kummempia supistuksia että tuolla jotain tapahtuu:=)
Nyt vaan odotellaan koska vauva ilmoittaa tulostaan:)
sazin Mervi Tapola kommentti oli kyl hyvä:)
 
Lillikka
Anve mäkin olin ihan maaninen tonttuhuovuttaja ekaa odottaessa :) kivaa puuhaa. Välillä tuntuu, että ois kiva, jos esikoinen olisi edes osan päivästä hoidossa, mutta toisaalta nyt päivät menee kauheeta vauhtia, eikä ehdi pahemmin keskittyä oman tai vauvan olon kuulosteluun - tai siis ei ennen iltaa… Mä en ole pahemmin valmistautunut tämän vauvan tuloon: vaatteita olen pessyt ja pinnasänky odottaa edelleen lakanoita, tutit on ostettu ja sairaalakassi pakattu. Eniten päänvaivaa on aiheuttanut esikoisen käyttöohjeet hoitajalle, mutta nekin on nyt jo aika pomminvarmasti dokumentoitu ja reenattu =)

Saparo ja Ennu
Tervetuloa!

Liikkeet on mulla edelleen aika kivuttomia, mutta välillä tulee aika mojovia ja teräviä. Mutta siis pääosin samanlaista pehmeetä möyrintää kuin tähänkin asti. Vatsanahka on aika ilkeesti kireellä oikeelta puolelta ja vähän tuntuu siltä, miltä luulen tyrän tuntuvan. Ei onneksi ole pahemmin vaivannut, mutta välillä ruuan jälkeen sattuu alavatsaan oikeelle ja öisin on välillä käännyttävä tosi varovasti. Mutta siis joo, mitenköhän sitä saisi jotenkin nukuttua öisin……….. Onkohan muuten jotkut hormonitasot jo muuttuneet, koska vaikka en nuku öisin paljo mitään, päivisin jaksan kyllä suht mukavasti tuon esikoisen kanssa puuhata.

Perätilasta Mäkin kuulun niihin, joka en uskaltaisi yrittää alatiesynnytystä, mutta sektiokin kyllä pelottaisi, eli hurjasti tsemppiä vaan teille, jotka asian kanssa pähkäilette :hug: Toivotaan edelleen kääntymistä itsekseen!

Viime yönä alkoi olla kurkku ihan hiekkapaperia ja tänään ollaan esikoisen kanssa oltu räkäisiä molemmat. Ei voi muuta sanoa, kuin että loistava ajoitus... Ei taida onneksi olla mitään a-virusta sentään, mutta en halua taas olla vastasyntyneen nyytin kanssa flunssassa. Hunajavettä ja valkosipulia ja mitäs sallittuja rohtoja niitä ny olikaan...

Lillikka 40+0 POKSPOKS!
 
mimmi84 no sillähän mä oon sitä yrittänykki estellä ja kieltäny kattomasta kun vauva tulee ulos. En todellakaan halua et sille jää verkkokalvoille kuva jättiläismäisestä pimpasta :LOL: Sanoin sille et sit aina ku sä katot mua ni sulle tulee vaan mieleen kuinka hervottomaks se alakerta voi venyä!!!Siinä vaiheessa petti mieheltä pokka ja se nauro vedet silmissä mun "huolille" :LOL:

fanttomi & 36+4
 
Epiduraalista ja spinaalista ootte keskustelleet. Ite en enää kahen epäonnistuneen epiduraalin jälkeen aio ottaa sitä. Ei mitään vaikutusta koko laitolla, en kyllä tiiä mikä siinä meni pieleen eikä osannu kätilö eikä laittajakaa sannoo että missä vika. Spinaalilla pääsee kyllä hetkessä kivusta eroon. Sen vaikutushan on kyllä lyhyt, pari tuntia sanovat olevan , mutta ite kyllä olin liki 3 tuntia niin puuduksissa ettei takamusta sängystä saanu nostettua. Makuasiahan se tämäki on vaan oon kyllä ite sitämieltä että spinaali on parempi. Epiduraalin onnistumiseen vaikuttaa niin moni asia että en kylläsitä enää aio ottaa.
 
Ihana tuo Sazin vertaus! :LOL: :LOL: Hermot menee itselläkin kaikenmaailman kommentteihin, vaikka hyväähän ihmiset vain tarkoittaa.

Kyllä täälläkin saman tunnin sisään mahtuu niiiin monta mielialaa. Ja sitetn harmittaa kun mies ei pysy perässä näissä täysin loogisissa ajatusketjuissa :kieh: Yleensä parin tunnin jälkeen tajuan kuitenkin miehen olleen ehkä joissain asioissa oikeassa... :saint:
 
anve: Täälläkin todella kivuliaita jo beben liikkeet. Jos vähänkään istuu kumarassa niin tuntuu ettei se mahdu sinne sisään ja pakko venyttää yläruumista. Kai se laskeutuminekin auttaisi, mutta tämäpä ei paljoa ole vielä laskeutunut.

Päivät käy täälläkin aika pitkiksi jo. Ulos ei jaksa/huvita lähteä pakkasessa ja on tosi väsynyt ja vetämätön olo ja jatkuvaa päänsärkyä. Välillä myös ihan alkuvaiheesta tuttua pahoinvointia. Jotain vauvanvaatteita olisi vielä silittämättä ja sairaalakassin kokoaminen (nyt kaikki levällään lattialla), mutta ei jaksa/huvita. Mitään pesänrakennusviettiä en missään vaiheessa saanut, eli en ole siivonnut kaappeja, laittanut joulua tai mitään muutakaan. Mies se meillä yleensä siivoaa. Ja minnekään ei jaksa lähteä eli kotona vain nuokun, ja yöt pyörin sängyssä. Onneksi muillakin samoja fiiliksiä (tai siis ei tietty ole kivaa, mutta...)

Tänään poks 38 + 0
 
Hei!

Anve, mullahan nuo liikkeet tekee jopa kipeää ja kuitenkin tuo lapsivesi ei ollut onneksi vähentynyt viime kerrasta vaikka näin luulin. On sitä silti vähän, mutta vielä sanoivat äippäpolilla ettei ole hätää vaikka ei ihan normirajaan menekään.

Jos alatiesynnytys olis tulossa, niin miehellä ei ole mitään asiaa mun alapäähän päin:cool: Enkä halua itekkää nähdä kyllä mitään, tulee mieleen ihan nämä vasikkasynnytykset ja muut jotenki noista synnytysvideoista..tekee itelläki huonoa. Onneksi miestä ei kanskaan kiinnosta nähdä ko. tilannetta. _Mulla_ saattais mennä seksihalut, jos tietäisin että mies näkis synnytystilanteen turhan läheltä:D

Mulle ei sitä kääntöyritystä voitu tehdä, niinku vähän jo sanoikin se lääkäri. Lapsivettä tosiaan oli niin vähän. Muuten kaikki ok, mitä nyt ne verenpaineet edelleen koholla ja proteiinia virtsassa. Sain nyt kotiin tollasen 12 tunnin keräystörpön, että saa sinne sitte nätisti pissat säilöä ja viedä tutkittavaksi:xmas: Ja kontrolliaika viikon päähän, välissä ois sitte neuvolaki vielä tällä viikolla. Sektioon sain kans ajan, jouluviikollehan se menee mutta toivon että ehdin jouluksi graavilohen ääreen:ashamed: Toisaalta lääkäri sano, että voi olla että aiemminkin joudutaan hommiin jos tuo raskausmyrkytys kehittyy tai lapsivedet vähenee kovasti.

Perätilasta lääkäri sano, että ihan turvallista sitä on yrittää jos sitten pääsee lantionkoon ja lapsen koon yms puolesta läpi. Mutta en ite ainakaan lähde sitä kokeilemaan. Siinä hän sanoikin, että ne perätilan alatiesynnytykset sujuu sinällään yleensä hyvin, koska osa porukasta karsiutuu jo saman tien sektioon ja osa sitten sinne kiireelliseen sektioon. Ennemmin valitsen kuitenkin ton suunnitellun sektion, ellei tuo pirpana sitten kääntyis! Oli kyllä epäileväinen, tuo lapsiveden määrä tosiaan taitaa haitata siihen malliin. Tuohon perätilasynnytykseen vielä, että saa olla hyvä motivaatio kyllä. Luulen, että ite oisin niin paniikissa etten kykenisi. Joten tsemppiä kovasti niille, jotka täälläkin uskaltaa lähteä! Toivotaan, että hyvin ja jouhevasti menee:wave: Nachopallo, minusta tossa on tärkeää se miten susta itestä tuntuu. Että lähtee alateitse synnyttämään ihan täysin motivoituneena, muiden mielipiteet sitten voi jättää muille (paitsi tietysti ammattilaisten). Tuossa, kuten tuo lääkäri mulle mainitsikin, niin ne perätilasta alateitse onnistuneen synnytyksen tehneet on tosiaan käyneet läpi sen verran monen karsinnan että sinällään siksi se näkemys on niin positiivinen (yleensä). Ja eihän se välttämättä kamalaa ole, jos joutuukin kesken kaiken sektioon. Osa taas sanoo, että se ois just raskasta (tarjonnasta huolimatta), mutta eiköhän siihen tilanteeseen sopeudu.

Huomaa tosiaan, että on äippälomat alkaneet. Täällä on niin paljon tekstiä, ettei mitenkään pysy perässä!:heart: Mulla on vähän huono motivaatio siivoustouhuihin, alkaa vaan supisteleen niin kovasti ja tähtiä näkymään, ettei yksinkertaisesti huvita. Joku tietysti vois ton uunin vaikka edes putsata:rolleyes: Mulla ei kyllä tylsää ole ollut, teen niin kamalalla tahdilla noita mun harrasteopintoja että heikompia hirvittää:D Nuo on tosi mielenkiintosia ja päivät menee nopeeta. Mutta on aikomuksena, että saan tuon yhden paketin kokoon ja sitten en tee mitään. Valmistaudun vaan lepäilemällä ja olemalla, toivottavasti ehdin.

Mua ei nyt niin hirveesti ole noita hermostumisia ym ollut raskausaikana, oon ollut tavallista rauhallisempi. Mutta...en oikeasti voi sietää kaupoissa ja ostareissa kaiken maailman esiintyjiä, jotka soittelevat "kivaa" musiikkia ja muuta "mukavaa" juontamista ym. Tuun hulluksi niiden kans, ärsyttää ihan sikana ja tekis mieli käydä tunkemassa se mikrofoni sinne minne ei aurinko paista!:whistle: En tiedä mikä siinä on, normaalisti ei häiritse nuo. Ehkä tuo "täysi olo", kun vähän koko ajan kipunoi ja muuta, niin ei vaan jaksa. Toinen millon vähän hermostuttaa, on sitten viikonloppuaamut kun tulee aamupala syötyä myöhemmin.

Jotenkin vähän mälsää, että on nyt tommonen päiväys tuolla almanakassa millon ois synnytys. Tietysti se voi tässä aikaistua, mutta jotneki..olin vähän odotellu sitä synnytysjännitystä ja millon se alkaa ja tämmöstä. Toisaalta eipähän mene yliajalle (varmaan edes siinä tapauksessa että kääntyisi tuolla), kun on noita verenpaineongelmia ja muita. Tässä vaiheessa se yliaika ei tosiaan kiinnosta yhtään, sillon joskus vielä aattelin että oishan sekin ihan kiva että menis tammikuun puolelle. Nyt koko ajatus tuntuu lähinnä mielenvikaisen ajattelulta!:D

-metsis 36+4

Muokkaus. Millon ne äitiyslomarahahommat oikeen käynnistyy? Kun en muka tuolta kelan lapuista löytänyt. Tulevatko siis jo joulukuun alkupuolella, vai lopussa...vai millon?
 
Viimeksi muokattu:
metsis kirjaudu kelan sivuilta pankkitunnuksilla sinne omiin tietoihin ni näät seuraavan maksupäivän. Sieltä selviää mun mielestä helpommin ku niiistä paperilappusista. Näät sieltä ne kaikki ä-rahakauden maksupäivät.
 
Tiedän, ettei tää auta teitä juuri nyt tylsistymisestä kärsivät. MUTTA kohta se loppuu :LOL: Täällä aika menee kuin siivillä, aina tuntuu, et on jo ilta. Ja siinähän se päivä meni. En kyllä valita, mutta päivät menee niin nopeaa, et ihan hirvittää.

Joku kyseli, miten sujuu. Hyvin sujuu, etenkin nyt kun tyttö pitää itse huolen jo ruoka-ajoista, niin ei tarvi niistä stressata ja toista väkisin herättää...Ja nyt pitää mennä, likka heräs...
 
No enpä minä mitään ultraa taas varannutkaan kun joku kerkisi ennnen mua nenän edestä varaamaan sen ainoon vapaan ajan. Soitin kuitenkin tänään neuvolaan ja pääsin sydänääniä kuuntelemaan sinne. Ihan oli normaalit äänet. nyt täytyy taas pitää pää vaan kylmänä hermoilusta. Torstaina varsinainen neuvola taas ja silloin onkin sitten virallinen la eli rv 40. Sen verran edistystä tapahtunut että nyt vauva kai olisi kiinnittynyt että saa kuulemma mennä istuma-asennossa sairaalaan sitten kun aika koittaa.

Täälläkään ei kyllä ole tekemisen puutetta kun tuntuu ettei aika riitä mihinkään ja ei kerkiä istuskelemaan saati maate millään ainakaan päiväsaikaan. Ne on nuo 2v ja 4v jotka pitävät liikkeessä ja kokoajan riittää arkiaskaretta.

Tänään rv 39+4.
 
Nachopallo - lääkärit suosittelevat perätilasynnytystä, koska se on paljon turvallisempi kuin sektio! Siis silloin kun se on suunniteltu (eli lantio mitattu, synnytyksessä avustaaa lääkäri, jolla on kokemusta perätilasynnytyksistä jne.). On ihan yleinen harhakäsitys, että perätilassa olevan lapsen synnyttäminen olisi jotenkin vaarallista ja että sektio olisi turvallista. Tosiasiassa sektiosynnytyksen riskit ovat paljon suuremmat. Harhakäsitys johtuu siitä, että perätilasynnytykset joita EI ole suunniteltu ja joita hoitaa asiaan perehtymätön henkilö, sitten taas puolestaan ovat kyllä riskialttiiimpia kuin sektio.
 

Yhteistyössä