Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Moi vaan kaikille =)

En jaksanut lukea nyt kaikkia viestejä neljän tunnin yöunien ja oulun reissun jälkeen.
Siksipä kommentoinkin vain omaa napaa nyt.

Oulussa siis käyty ja käynnistykseen on aika varattu perjantaille klo 9 =)
Jännittää, pelottaa ja silti odotan kovasti jo perjantaita.
Jospa jo perjantai iltana tai lauantaina olisi nyytti sylissä:heart:
Kohdunsuu oli auki jo yhdelle sormelle ja lyhyesti vain enää jäljellä koko kanavaa.
Huomenissa tulen lukemaan tarkemmin muiden kirjoitukset ja kommentoimaankin jotain. Nyt yöunille kun tuntuu ettei silmät pysy enää auki. Öitä =)

Jazzy&Morso 38+1
 
ON toi kyllä jännää Jazzy, solmu, metsis ja muut jotka ootte saaneet synttäripäivän valmiiksi kalenteriin! Itsestä tuntuu, että tavallaan se ois tosi ihanaa, mut sit outoakin, jos tietäisi, milloin vauva tulee. Tsemppiä synnytyksiin! (solmullako se oli huomenna?)

mamadread ja ihme 34+3
 
Ihan ensimmäiseksi onnittelut Lillikalle lasketunajan saavuttamisesta! :flower: Tsemppiä!

Ennu ja Saparo Kiva, että aktivoidutte kirjoittelemaan. Mä ainakin luen tätä palstaa monta kertaa päivässä, niin on kiva, kun kirjoittelu vilkastuu. :)

Safiatou Ai niin, en oo muistanutkaan tuota vadelmanlehtiteetä. Viime raskaudessa en sitä käyttänyt, mutta nyt olin jopa ihan mielenkiinnosta harkinnut - mutta unohtanut. Saakohan sitä ihan tavakaupasta tai luontaistuotteesta?

kadak Joo, saa nähä, mitä tuosta meidän pojan nukkumisesta omassa huoneessa tulee. Ei oteta siitä stressiä. Eilen nukkui 01 asti siellä ja sen jälkeen siirtyi meidän huoneeseen patjalle. Itki niin hysteerisesti. Ei haluta toista ahistaa. Aamuyöstä siirtyikin sit meidän keskelle. Päikkärit nukkui omassa sängyssä, mutta ne kesti normaalia vähemmän aikaa. Nyt meni taas omaan sänkyyn yöunille, mutta piti olla sekä isi että äiti sängyn vieressä ja mä lauloin varmaan 10 lastenlaulua kolmella säkeistöllä ennen kuin uni tuli. Testaillaan. Tsempitykset sulle - sulla ei oikeasti ole enää kauaa kun saat vauvan syliin!

mielialat Joo-o, onhan niitä. Ihan naurettavat asiat saa välillä mun veret kiehumaan. Ja yleensä mies-parka joutuu tästä osalliseksi. Lohduttavaa kuulla, että muillakin heittää laidasta laitaan. Tänään sitten herkistyin, kun kaveri sai vauvan. Tajusin, että kohta meilläkin on käärö. Pitelin esikoista sylissä ja leikin sen kans pitkät pätkät. Tuli jotenkin semmonen olo, että ollaan nyt tässä näin, kun oot vielä meidän ainut vauva. Nyyh.

Bamse Jokohan pääset tänään vauvahakureissulle...? :heart:

Tesmis Mukava kuulla, että kotona pyyhkii hyvin ja koirakin on vauvan kanssa sujut. Ja se on kyllä totta, että aika rientää sitten tosi nopsaa, kun saa vauvan kainaloon ja pääsee kotiin.

Laskeutumisesta Ite oon huomannut muutamasta "oireesta", että vauva on jo tosi alhaalla. Toki neuvolassakin sanottiin niin viimeksi. Ensinnäkin, mua ei ahista yhtään istuminen. Pystyn hengittämään helposti ja mikään/kukaan ei tunge kylkiluihin. Vauva potkuttaa vaan oikeaan kylkeen. Toisena, vauvan hikka tuntuu berberissä elikkäs pepussa. Ihana, kun välillä tuntuu niinkuin peräsuoli sykkis. :D

Tsemppiä kaikille kipuilijoille, perätilaisille, tylsistyneille ja muillekin raskaanaoleville! :hug:

Mandy ja pallero 35+3
 
Viimeksi muokattu:
mandy hikka :LOL: mulla se tuntuu tuolla oikealla alhaalla vähän nivusen yläpuolella, mutta ei beban puolella :) varmaan aika metkaa

Mullakin oudot fiilikset esikoisen ja koko perheenlisäysjutun suhteen, kun esikoinen on saanut olla meidän iiiihana pikku prinssi ja sit tuleekin joku toinen vauva tänne. Oon itsekin ihan ihmeissäni, että miltä se voi tuntua? Kun esikoinen on niin kovin rakas mulle.

( . ) huomenna viimeinen neuvola ja sit ensi viikolla onkin jo käynti yliaikasuuskontrollissa polilla, jos mitään ei ala tapahtua.

k&p-r 40+3
 
Viimeksi muokattu:
Lumi-enkeli Mulla on kans ollu noita valopilkku-näköhäiriöitä. Oli neuvolassa verenpaine matalalla, yläpaine vaan 97. Runsas juominen auttoi mulla siihen.

Metsis harmi ettei kääntö onnistunut. Ainakin tiedät nyt sen synnytystavan, niin voi alkaa sitten asennoitumaan siihen. :hug: Mun täytyy jännittää vielä muutama päivä tota tietoa.
Nachopallo Onko sulle sovittu joku takaraja koskien raskausviikkoja tai vauvan kokoa jonka jälkeen tota tota alatiesynnytystä ei enää suositeltais, tai seurataanko vauvan kasvua vielä? Neuvolan täti tänään sanoi puhelimessa (kun kerroin sovitun kääntöajan) että jos mahtuminen epäilyttää toimitaan noin. Mä en ite vielä tiedä yhtään mitä meinaan päättää, noi lantion mitat vähän huolestuttaa, etten menis ojasta allikkoon.

Jazzy Jaahas sullakin eräpäivä koittaa pian :flower: Onnittelut! Ja Solmulla tosiaan se on huomenna!!! Tsemi Tsemii!!!

(.) Mulla oli tänään ihan ihme kokemus: Istuin sohvalla ja tuli oikein napakka supistus (siis vain yksi) tuntui kuin jotain olisi alkanut valumaan/tihkumaan. Menin sitten vessaan ja kokeilin niin pikkuhousunsuoja oli ihan kuiva. Olen käyttänyt nyt sellaisia kun valkovuoto on välillä runsasta. Tuli ihan hassu olo, taisin vain kuvitella koko jutun :confused:
Mahaa särkee ja nivusta. Tällä hetkellä en pysty sanomaan miten päin vauva on mahassa.
 
mandy jaa sekö on hikkaa..mä oon kuvitellu et käsien liikkeet jotenki "säteilee" sinne peräsuoleen :LOL: Mä aattelin etten oo ainootakaan hikkaa bongannu koko odotusaikana mut jos se on tota peräsuolen sykkimistä ni tällähän on hikka useita kertoja päivässä. Ois pitäny aikasemmin mainita asiasta =)

huomen taas neuvola..aiheena vauvan hoito ja imetys =)

hel*etin kärttynen fanttomi & 36+4
 
Onpas täällä aktiivista porukkaa! Tänäänkin varmaan kolmas kerta kun kävin lueskelemassa ja aina löytyy uutta luettavaa. Ja yllättävän monella on samoja fiiliksiä kuin itsellä :O

Niinkuin tuo Mandyn mainitsema vauvan hikka, joka tuntuu todellakin berberissä! En ole viitsinyt kenellekään edes ääneen sanoa koko asiasta, sen verran absurdilta tuntuu... Enimmäkseen toki tuntuu tuolla vasemmalla alhaalla.

Ja minullakin vauvan potkut sattuu! Joku muukin mainitsi, että normaalisti vauvan peba on kylkiluissa kiinni ja jalat oikealle, mutta nyt viikonlopun aikana käänsi muutaman kerran jalkansa vasemmalle. Sattui niin paljon, että jos istukka olisi siinä kohdalla, olisin varmaan epäillyt sen irronneen. Tämä toukka ei ole vielä edes laskeutunut, joten on välillä tosi korkealla. En muista että ekassa raskaudessa olisi tarvinnut istua takakenossa jos halusi kunnolla hengittää.

Mielialat heittelee täälläkin. Itsestäni tuntuu, että olen hirveän kärttyinen, mutta miehen mielestä olen äärimmäisen rauhallinen ja leppoisa, uhkasi pukata minut paksuksi heti uudestaan :whistle:. Enpä halua edes muistella, millainen hermoraunio olin viime talvena töistä stressaantuneena. Nyt tuntuu, että haluaisin olla mahdollisimman paljon yksin, mikä on vähän hankalaa kun esikoinen on kotona koko ajan. Niinpä olen kehittänyt tosi epäterveen unirytmin, valvon illalla yleensä 01-02 saakka, aamulla herään samaan aikaan pojan kanssa (Mervi Tapolan näköisenä, kivespussien kokoiset silmäpussit). Alkuillasta mies on yleensä pojan kanssa ja minä vedän päikkärit...

Jaahas, taidanpa vetäistä yhden alkoholittoman Nikolain vielä. Aamulla labraan viemään pisunäytettä, leukosyytit oli kahdella plussalla tänään neuvolassa : /

Mindy 37+4
 
Hikasta huvitti tuo peräsuolen sykkiminen :D Mutta joo, tiedän tunteen! tosin enemmän mulla tuolla ihan alhaalla nivusen vieressä oikealla. Tosin Lurullakin on välillä niin kova hikka, että ihan masu liikkuu. Yks sellanen kakskymppinen kaveri kaveri kysyi, että miltä se hikka tuntuu. Niin yritä siinä nyt kuvailla: "Lantion sisällä jossain tuolla uumenissa sellasta tasaisin välein tulevaa sykäystä...ei kuitenkaan mitään orgasmia :)". Ja Fanttomi - mullakin kesti hetken tajuta, että kyseessä on hikka eikä nyrkit, mutta ajattelin, että ei kukaan voi niin säännöllisesti nyrkkeillä :D

Solmulle tsemppiä huomiselle! ja Metsis ja Jazzy82 nauttii nyt vain tiedosta, koska häätö viimeistään tulee :)

Tänään olin taas powerissa ja vitsi, että kyykyt tuntui pitkästä aikaa hyvälle! Samalla muistin jonkun teidän sanoneen, että se auttaa kiinnittymiseen - toivottavasti kiinnittyi nyt sitten jo lopullisesti.

Azalea & Luru 36+2
 
Huomenta!

herään aina aika aikaisin, koska esikoinenkin herää ja lähtee tarhaan. Tänään olisin halunnut pitää pojan kotona, mutta eilen iskiaskivut yltyivät niin pahoiksi, etten päässyt sängystä ylös! Apua!

Synnytyksestä ja sen alkamisesta: Oikeastaan tuo esikoisen synnytys oli ihan passeli, sehän tuli loppujen lopuksi rytinällä, vaikka päivän mittaan olikin supistellut -mutta harvakseltaan. Sitä toivon, ettei (ja pelkään!) vedet menisi ja synnytys käynnistyisi siitä, sillä viimeksi todella tuskaiset supparit alkoivat siitä ja olin pelkän automatkan jälkeen jo valmis ponnistamaan. Nyt asumme kauempana.. Tuli muuten mieleen, että mulla ei sillon kyllä käynyt mielessäkään jäädä odottelemaan kotiin josko supparit voimistuu vaan tuumasin heti että nyt mennään. Tais olla jokin intiutio.. Mä oon käyny tuolla marraskuisten pinossa lukemassa synnytyskertomuksia.. aaargh.

Vai et sää Fanttomi meinaa päästää miestäs kurkkaan ;) Tuskin se mies seksiä harrastaessanne sitä tilannetta assoisioi :p Vaikka täytyy myöntää, että mulla oli esikoisen kanssa vähän samat fiilikset seksin harrastamisesta synnytyksen jälkeen kun tietää tosiaan millanen pipo sieltä on tullu ulos! Mun seksihalut on nyt kyllä loppunu. Perä on niin turvonnu ja arka, että ei mitään asiaa! Sit kun se vauvaparan pää on ihan siinä just :D

Hikasta: Mulla tuntuu se välillä myös ihan ihme paikoissa.. nyt kun kirjoitan vauva hikkailee tuolla alhaalla nivusessa vasemmalla. Eilen saunassa ollessani vauva teki selkeitä hengitysharjoituksia, maha nousi ja laski tasaisesti, jännää!

Onko kellään mitään venytysohjeita iskiaksen hoitoon tai pakaroiden venyttelyyn? Tää on kyllä karseeta. Tsemppiä myös muille kipuilijoille!

Pakkanenkin vähän laskee, enää on -15 kun eilen oli yli -20. Ei haittaa :)

Mulla ei oo mitään uutta lisättävää omaan napaan! Samaa vanhaa valitusta :O Mielialoista sen verran, että kyllä. Melkoisia mielialanvaihteluja löytyy myös täältä.

Anabela 36+4
 
Heipä hei kaikille :wave:
Ilmoittaudun minäkin joukkoonne, jos vielä mukaan mahtuu =) Olen seuraillut taustalla keskusteluja enemmän ja vähemmän aktiivisesti ja nyt äitiyslomalla ehtii lueskelemaan kummasti enemmän, joten ajattelin täältä piilosta ilmoittautua =)
Toista lasta täällä odotellaan, ikäeroa tulee viitisen vuotta, joten tuntuu taas kuin ekaa kertaa raskaana olisi! Synnyttämään olen menossa Saloon ja la on 29.12.
Katsotaan nyt osaanko tätä palstaa käyttää ja tuleeko tämä viesti edes näkyviin niin jutustelen sitten lisää :whistle:

Terkuin Elovena80 rv 35+6
 
Elovena: tervetuloa!

Anabela: hankalapa sitä issiasta on oikeastaan mahan kans venyttää, hieronta ja lämpöpakkaus on ne mitkä mulla auttaa. Jos menee pahaksi (et pääse liikkeelle) ni kannattaa kysyä tk:sta kyynärsauvat apuun. Eihän ne hirveesti sitä kipua helpota mut varmistaa liikkumista ja on tukena.

Tääl vaihteeksi taas tuon kuopuksen kans valvoskeltiin (puol 3:n) ja nyt pitäs jaksaa silmät kirkkaina lähteä neitien kans jouluostoksille ja muutenki asioille. Meiltä on 100km matka kaupungille ni pitää hyvissä ajoin lähteä.

Pitäkäähän pulju pystyssä :D

Anve ja nöttiäinen 37+0 eli jos vanhat merkit paikkaansa pitää ni vielä 4vk..
 
Ei ole ollut vielä mitään puhetta vauvan koosta ja synnytyksen takarajasta, jos vauva on vieläkin perätilassa. Huomenna on kääntöyritys ja synnytystapa-arviointi samalla. Jospa sitä ois huomisen jälkeen viisaampi.

espoir: Sehän se on pelottavinta, että jos jotain menee pieleen siinä synnytyksessä ja joutuu sitten kiireellisenä leikkaukseen, niin se kai se on pahin pelko. Ei niin kammoksuttais, jos tietäis että leikattavaksi menee kuitenkin. Mutta jos ne nyt mittoo että kyllä se mahtuu tulemaan ja on tosiaan kokenutta apua sitten siellä, niin josko sitä pystyis luottamaan että kaikki menee ok. Jännittää muutenkin kun ensimmäinen lapsi on tulossa ja sitten vielä jotain poikkeavaa luvassa, niin pystynkö pitämään itseni koossa ja luottamaan että kyllä minä osaan ja pystyn synnyttämään. (kunnon pohdinnat heti näin aamusta!) Vaan eipä näistä passais huolehtia etukäteen, ulos se tulee kuitenkin jollain keinolla, ajatteli sitä asiaa tai ei. :LOL:
 
Elovena, kyllä mukaan vielä mahtuu eli tervetuloa vaan! Ja Ennullekin tervetuloa, unohtui eilen kokonaan toivottaa.. :whistle: Jos haluat mukaan tohon listalle, niin annatko ainakin lasketun aikasi tietoihin, että voin johonkin kohtaan listaa sut sijoittaa! :)

Täällä takana p*skasti nukuttu aamuyö. Muuten nukun tosi hyvin, mutta sit kun herään pissahätään ja erehdyn nousemaan pissalle, niin uni ei meinaa enää tulla. Välillä tulee tunnin pyöriskelyn jälkeen, mutta viime yönä ei taas vaihteeksi tullut ollenkaan. :kieh:
Vauvakin onnistui sit heräämään just kun kävin siellä pissalla (muutenhan tämä nukkuu aika kiltisti massussa yöt läpeensä tai sitten touhuilee hiljakseen, en pahemmin nimittäin heräile yön aikana vauvan touhuihin). Sitten se touhusikin monta tuntia ja onnistui jopa saamaan jonkun ruumiinosansa mun kylkiluiden alle, vaikka muutoin majaileekin tosi alhaalla ja harvemmin mitään kylkiluissa asti tuntuu. Tuntu että ratkee koko kylkiluu. Kun nousin ylös, niin tuntui kyllä et vauva ois taas onnistunut jotenkin valahtamaan alaspäin, kävely on jotain ihan uskomattoman hankalaa ja vauva painaa jotain herkkää hermoa tuolta alapäästä, auts!

Tällainen ärsytysteksti näin aamun, anteeksi! :ashamed: Että hyvää huomenta vaan kaikille tasapuolisesti! :LOL:

mamadread ja ihme 34+4
 
Hyvää huomenta mammat!!

Tervetuloa uusille minunkin puolesta ja kyllä tänne palstalle mahtuu ja kivaahan se on kun saadaan lisää kuulumisia =)

Siis te olette viikonlopun aikana kirjoitelleet NIIIN PALJON tekstiä että mä en oikeesti kykene kommentoimaan :ashamed: Mutta siis ihanaa että tekstiä tulee kun kohta se väkisinkin hiukan hiljenee kun vauvoja alkaa tulemaan :)

Pelkopolista piti sen verran sanoa että aikas ihme käytöstä ollut kun olivat lähettäneet sen lähetteen takaisin. Minä kun en edes odottanut pääseväni sinne ja oikeestaan ei olis niin suurta tarvetta ollut. On kyllä niin paljon eroja näiden sairaaloiden välillä että ihan ihmetyttää!!

Hikka tuntuu mulla ihan joka puolella. Eilenkin koko maha pompsahti ihan kunnolla. Tais aiheuttaa pikkuselle ärsytystä kun liikkeetkin oli sitä rataa että. Ei menannu millään lopettaa riehumista ja nukkumaankin kun mentiin niin mies sanoi masulle että etkö vois vähän isille liikuksella ni johan alko taas :heart: Eipä tartte siis liikkeitä laskeskella...

Mielialat on täälläkin ihan sekasin. Hetkessä voipi muuttua täysin. Eka oon happy happy ja sitten taas niin ärsyyntynyt että. Välillä oikein inhottaa kun hermot menee niin nopeesti :kieh:

Hirmuisen paljon tsemppiä kaikille joilla synnytys lähenee kovaa vauhtia :hug:

Omaan oloon ei ihmeempiä kuulu. Minkäälaista tuntemusta alkavasta ei ole : / Huomenna neuvolaan, toivottavasti painoa ei olis niiin hirmuisesti tullu mutta en ota asiasta minkäänlaisia paineita. Nautin nyt vaan tästä raskaudesta kun loppu rupeaa häämöttämään.

RL ja Papu 38+1 :heart:
 
Heti aamusta täällä kyttäilemässä juttuja :wave: Elämä on siis tämä palsta ;)

Kaikille uusille tervetuloa tasapuolisesti!

Kyllä meidän vauvat aikamoisia panttaajia on, kun vain muutama otti vähän varaslähtöä ja onneksi vielä vasta semiturvallisilla viikoilla. No mutta hyvä näin. Ehkä niitä maailmaan putkahteluja alkaa sitten satelemaan huomisen jälkeen ;)

Viime yön nukuin paremmin kun edellisen, jee! Siksi varmaan nyt jo hereillä kun eilen vasta 11 jälkeen heräsin puheluun...Lurulla oli eilen meno päällä koko päivän, niin illan oli rauhallisempi ja nyt edelleen. Mutta on se tossa jotakin merkkia ittestään antanut onneksi :) Kurkkukipukaan ei ole pahemmin nyt vaivannut, mutta tiedä taas häntä, kun tänään menee pitämään harkat. Ilmeisesti ärsyyntyy äänen käytöstä.

Nachopallo: tosiaan jos lantio on riittävä pt-synnytykseen (siinä on ihan tietyt mitat eli ei perustu mihkään mutuun) ja vauvaa ei olla arvioitu normaalia isommaksi, niin kyllä se sieltä pylly edellä tulee niin kuin pääkin edellä :) Mutta toisaalta musta Metsis on oikeassa siinä, että kyllä siinä pitää olla myös synnyttäjän pään mukana eli luottaa siihen, että homma onnistuu. Muuten voi tulla hulluksi synnytystä odottaessa/pelätessä...

Jatketaan taas myöhemmin...

Azalea ja Luru 36+3
 
Tervetuloa Elovena! :flower:

Mies alkoi eilen puhumaan, että pitäis varmaan vaihtaa akku autoon, kun käynnistyksen kanssa ongelmia. Mähän sain kunnon kilarin. Ei mitään PITÄIS vaan PITÄÄ. Sinä aamuna/päivänä/iltana/yönä, kun pitää lähteä synnyttämään ja auto ei käynnistykään, niin tiedättä varmaan kuka kuulee kunniansa. No, nyt mies kolkuttelee parhaillaa naapureiden oville, kun auto ei starttaa. Virtaa pitäis saada. Oiskohan tänään akunhankintapäivä...

Mandy ja pallero 35+4
 
mulla on tänään neuvola iltapäivällä, jippii =)

terkka sano viimeks et "unen tarve vähenee huomattavasti kun synnytys lähestyy". Tän ois nyt jumalauta parempi olla sit sitä!!!!!!Jo kolmas yö meni valvoskellessa, ku ei mua oikeestaan ees väsytä ni miten sitä nyt edes sais nukutuks. Oon parin-kolmen tunnin jälkeen jo valmis nouseen ylös ku tuntuu ettei uni riitä aamuun asti, ja sit kuitenki sinnittelen aamuuun asti sängyssä ja saan niskan jumiin ku yritän väkisin nukkua. Ja ei tää mun unirytmi/väsymys voi loppua ihan seinään..että vielä 3 päivää sitten nukuin 12 tunnin yöunia (tosin tunnin välein heräillen) ja sit yhtäkkiä 2 tuntia on ihan riittävästi!??!?!?!

liikkeistä Tääl bebe viettää jälleen hiljaiseloa..ärsyttävää. Sillä oli tossa muutama hiljasempi päivä ja sit sunnuntain se jyskytti meneen minkä kerkes ja eilen taas oli hiljanen. Tai sit vaan taas on sillai päin et mä en tunne kaikkia liikkeitä. Täytyy ihan liikelaskentaa tehdä nyt.

(.) Eilen illalla tuli yks kunnon supistus..tai sellanen alaselästä lähtevä poltto joka kesti reilun minuutin ja alavattalle tuli kunnon paine. Siihen se sit jäiki. Taispa sitä limatulppaaki irtoilla taas hieman, johan sitä viikko sitten tuli vähän..

Nyt niitä liikkeitä laskemaan :wave:

fanttomi & 36+5
 
voi hurja,tsemppiä kaikille joilla on jo eräpäivä tiedossa :heart:

kauheasti tullut tekstiä viime kerrasta,mä oon nyt ihan ulkona :ashamed:

liikkeet on alkanut täälläkin tuntua jo kipeille,ja hikka tuntuu epämääräsesti ylämahalla,en osaa sen tarkemmin sitä paikallistaa.lisäks vihloo ja jomottelee tonne alas kipeesti melkein aina kun muksu enemmän myllää.

täällä ei kans tylsyys pääse iskemään,kun tuo oma 2 v. ja miehen vanhempi poika mellestää ympäri taloa,mun päivät menee vallan rattosasti niitten jälkiä siivotessa,ja vanhempaa eskariin kuskatessa :D on vaan alkanut jo supistelee sen verran kipeesti että enin pesänrakennusvietti ja siivousvimma alkaa kummasti lannistua :)

synnytystä on jo jotenkin alkanut odottamaan,hieman kauhun ja innostuksen sekaisin tuntein.jotenkin päivä päivältä tuntuu ihmeellisemmälle huomata että se on oikeesti jo ihan muutaman viikon päässä,hui :)

mimma 35+6
 
Huomentapäivää kaikille!!

Ja uusille tervetuloa :flower:

Täällä on takana kummallisen hyvin nukuttu yö; en herännyt kuin kerramn vessareissulle ja heti sain uudestaan unta palloon. Lisää näitä kiitos!! Jostain syystä meidän bebellä on tuo hikka usein öisin, ja on vähän vaikea nukahtaa uudestaan, kun maha pomppii ihan kunnolla :D

Ajankäytöstä oli ollut juttua; mulla ei aika ole tullut vielä ollenkaan pitkäksi, saattaa tosin johtua siitä, että olen vasta toista viikkoa äitiyslomalla. Varmaan on ihan toinen ääni kellossa ens viikolla, kun olen saanut kaikki to do-listalla olevat asiat tehtyä, kaappien raivaamisen aloitin jo eilen. Aloin jopa kutomaan vauvalle villahaalaria, katotaan vaan miten sen projektin kanssa käy, kun tuo ohje oli jossain kohdin vähän monimutkainen ja meikäläisen neulontataidot rajoittuu tuonne perusvillasukka- ja lapasosastolle. Tämän päivän ohjelmistoon kuuluu ainakin käynti Bebesillä, kun sieltä kerran saa sitä vadelmanlehtiteetä.

Mielialat on täällä kanssa heitelleet ihan miten sattuu, on aika uskomatonta, miten viiteen minuuttiin voi mahtua molemmat ääripäät itkusta hysteeriseen nauruun ja kaikki siltä väliltä!! Alussa mies seuraili vähän huuli pyöreenä noita mun mielialoja, mutta melko nopeasti se tajusi, että nuo puuskat menee ohi. Että ihan innolla odotetaan, että saan takaisin sen edes vähän tasaisemman itseni ;)

Synnytyksessä kurkkimisesta olen kyllä lähinnä samoilla linjoilla kuin Fanttomi! Mun mies ei todellakaan kurki sinne alapäähän, enkä usko, että kauheen innolla olis itekään sinne katselemassa, kun se pelkää verta melko paljon. Että pääpuolessa pysytään, jotta ei jää kauhukuvia verkkokalvoille kummittelemaan.

On kyllä jännää, että monella on jo vauvan synttäripäivä sovittuna! Solmulla tais olla tänään aika, tsemppejä sinne! Pelottavan ja ihanan lähellä ollaan siis sitä, että vauvauutisia alkaa tulla oikein kunnolla, mahtavaa!

Mä lähden tutkimaan e-bayn ihmeellistä maailmaa, en oo sieltä koskaan mitään tilannut, mutta nyt ajattelin tilata matkarattaat sitä kautta Saksasta, kun saa melkoisen paljon halvemmalla kuin kaupasta täältä Suomesta.

wendyduck ja 36+0 :heart:
 
saz
Fanttomi ja muut keiden tulppa on irtoillut osittain/kokonaan: Millasta se on? Miten sen tunnistaa? Mulla ei esikoisen aikana tullut mitään kun vedetkin puhkastiin vasta sairaalassa salissa. Nyt on viikon tullut tosi runsasta valkovuotoa ja oonkin miettinyt et onko se nyt sitä osittaista tulppaa. Siinä ei kyllä ole mitään veriviiruja tai muuta.

Saz
 
Kokonaisena ollaan täällä edelleen!
Kävin tänään neuvolassa:
rv 39+3
Paino +260g/vko yhteensä 11,5kg
Turvotus +
RR 114/71
Pissa puhdas
Sf 32,5-33cm
Vauvan syke 130-140
Kerroin niistä eilisistä supistuksista,niin terkkari totesi totesi vaan,että jotain nyt selvästi tuolla alhaalla tapahtuu jos kerran supistuksen aikana tuntuu painetta lantiossa... Mutta varaudun nyt kuitenkin siihen että täällä ollaan edelleen parin viikon päästä :kieh:

Bamse 39+3
 
Heippa taas!

On jotenkin aivan ihanat nämä pakkassäät! Vaikka kylmä onkin, niin on kyllä hienon näköstä:heart:

Espoir on hyvä, ja heittää tutkimusdataa Suomen tilanteesta pöytään perätilasynnytyksestä alateitse verrattuna sektioon (ja sektion ollessa siis riskeiltään "paljon suuremmat"). Veikkaan, että tulee melko vaikea jollei mahdoton tehtävä. Tämmöstä tutkimustietoa en ole edes lääkäreiltä kuullut enkä tieteellisissä tutkimusartikkeleissa nähnyt, että sektiossa olisi riskit paljon suuremmat Suomessa. Päinvastoin on pohdittu sitä, että onko perätilan alatiesynnytys vaarallisempi vai ei ja miten pitkäaikaisvaikutukset. Kuitenkin lienevät tällä hetkellä Suomessa sitä mieltä, että perätilan alatiesynnytys ja sektio ovat suht yhtä turvallisia kunhan on kunnolla suunniteltu tuo alatiesynnytys. En sittne tiedä miten tilanne on maissa, joissa ei edes jätehuoltoa ja muuta saada kuntoon, mutta sehän ei nyt meidän suomalaisten synnyttäjien ongelma ole eikä huolenaihe.

Mindy, kylläpä ratkes täällä semmonen riemu tuosta sun "kivespussien kokosista silmäpusseista":D

Ei herttinen, Azalea käy vielä jumpissa!=) Just tänään nauroin, kun raahasin sitä pissakanisteria sinne laboratorioon, että mulla käy jo ihan pelkkä kävely julmetun kipeää. En tiedä liittyykö siihen, että kaveri veti masussa hurjan kasvuspurtin tässä parin viikon sisään (600g!), joten ehkä liitty siihen. Oliki sitä ennen menny vähän hitaamman pätkän.

Tervetuloa uusille! Elovena oli ja aiemmilla sivuilla kans oli uusia tulokkaita, mutta pääsi nikit unohtumaan:flower:

Tohon perätilan alatiesynnytykseen oli aika tarkat kriteerit. Se lantion mitan pitää olla tarpeeksi suuri ja vauva ei saa olla yli 4kg (!). Lisäksi perätilaa ei lähdetä käynnistämään, ehkä jossakin harvassa tapauksessa. Eli jos on ongelmia ja pitäisi käynnistää, niin sitten sektio tai jos vauva pääsee kasvamaan liian isoksi synnytystä odotellessa, niin sektio. Joten ton puolesta kai siihen on joku takaraja pakko sopia? Voisi kuvitella ainakin, mulla ei esimerkiksi mentäis nimettäin yli rv39-40 tuon kokoarvion puolesta enää ja sekin voi olla jo liian myöhäistä. Riippuu kasvutahdista. JOllekin taas vielä rv 42 voi olla ok tuo, jos koko on soppeli.

Samaa oon miettinyt, mitä Saz. Mistä ihmeestä sen limatulpan tunnistaa ja voiko sitä juuri tuolleen pikku hiljaa tulla.

Mitenkä muuten Julia? Eikö hänellä, ja Aarteeni kans, ollut siellä synnytyssäpinöitä? Melko jännää puuhaa, huomennahan se on sitten meidän kuukausi!:heart:

-metsis 36+5
 
Ihanaa aurinkoista ja lumista talvipäivää kaikille uusille ja vanhoille. :heart: Huomenna on jo joulukuu!

Viimeisiä joululahjoja olen tilaillut netistä. Posti on tossa meidän lähikaupassa, joten helppo hakea sieltä sitten paketit. Piparitaikinan ajattelin tehdä viikonlopuksi (kiitos vielä mamadr ohjeesta).

Tänään neuvolassa paino ei ollut noussut. Jee. Viime aikoina siis tullut yli kilo viikossa tahtiin. Protskut vähän plussalla niin kuin aina ja kaikki muutenkin ihan samaa. Ei mitään uusia synnytykseen viittaavia tuntemuksia ja harkkasupparitkin on ihan säälittävän kivuttomia. Pöh. Muutaman laiskemman päivän jälkeen mahan asukas ollut taas vähän virkeämpi. Niin juu ja tän mamman hemoglobiinit oli pompannut taivaisiin, on näköjään lisärauta vihdoin auttanut. Olo vois siis olla kuin huippuhiihtäjällä :) mut ei sentään.

t. superflunssainen ja jo "hieman" kärsimätön kadak + masuasukki p-r 40+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä