Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Onnea Santulle!

Oma typyni istuskelee edelleen perätilassa, enkä kyllä usko hänen sieltä rt:n pyörähtävän. Pari päivää sitten alkaa tuo perätilasynnytys jännittää, kun en oikein osannut kääntöyrityskeikalla asiasta mitään kysyä. Tänään oli soittoaika lääkärille ja valaisivat hiukan asiaa. Mulla onkin sitten oikein magneettikuvien mukaan oikea synnyttäjänlantio, kuulemma harvoin näkee näin tilavaa ahteria=).

Ihanaa oli kyllä kuulla tuo, mitään riskiä ei pitäs olla enempää nyt mun osalta perätilassa kuin raivotarjonnassakaan. Seuraavan kerran meen arvioitavaksi äitiyspolille 3.12, la:han on 5.12.

Tulis jo pois! Näitä fiiliksiähän täällä on jo yhdellä sun toisella =)

Salmiakki78 + Papu 38+3
 
:flower: Onnea Santtu pikkuisesta pojasta!!! Ihanaa saada poikia lisää joukkoon :)

FB-ryhmä on perustettu ja halukkaat mukaan vaan, ei siellä tosiaankaan toisten profiileja pääse kyylimään jos on oman profiilinsa suojannut. Eikä edes omat kaverit pääse katsomaan noita ryhmän juttuja.
Mutta tokihan juttu jatkuu tälläkin puolella ihan samanlailla kun ennenkin että nou hätä! :)

Täälläkin oli kanssa viikottainen neuvola ja kaikki ihan jees. Vauva alkaa olemaan kiinnittymään päin tai jo kiinnittynyt (?!) ja painoarvio hänelle oli 2900g eli siro neitokainen :)
Kysyin myös tarpeesta mennä makuuasentoon lapsivesien mennessä ja käytäntö on kuulemma vanhanaikainen paitsi jos vauva on perätilassa. Perätilassa suositellaan makuuasentoa ja ambulanssikyytiä sairaalaan mutta muuten ei ole tarvetta oli vauva kiinnittynyt tai ei. Painovoima tekee tehtävänsä ja tiputtaa pian vauvan pään tulpaksi eikä napanuora ehdi ensin. Tiedä sitten mutta näin minun neuvolatäti ohjeisti.

Täällä supparit ovat eilisestä asti selvästi lisääntyneet ja muuttuneet napakoimmiksi, lievästi menkkamaisia ne ovat olleet jo pitkään. Lisänä niihin on tullut pientä pahanolon tunnetta, kuulunee asiaan. Joskus mua huolettaa että mitä jos en oikeesti tajuakaan kunnon synnytyssupistuksia kun olen niin turtunut kaikenlaisiin kivuntuntemuksiin mutta kaippa ne ovat niin selvästi erilaisia että ne blondikin varmasti tajuaa?!! :confused:

Ajatella, siis ens viikolla vaihtuu kuukausi ja alkaa MEIDÄN KUU!!! Ihanaa, paljon pikkuisia nyyttejä saapuu maailmaan!!! :heart:

Cisu 37+2
 
salmiakki :LOL: mulle on kans muutama gyne kommentoinu et "ohhoh, nyt on kyllä niin leveet lanteet ettei ainakaan synnytys tee tiukkaa" (ja täähän oli ehdottomasti se ensimmäinen kommentti jonka jokainen 15v nuori haluaa kuulla ensimmäisellä gynekäynnillä) Eli näillä mennään synnyttään ja toivotaan et mahtuu =)

cisu mä oon kans miettiny et mistä mä sit tiedän et on tosi kyseessä??Ku jotku sanoo et siihen kipuun luulee kuolevansa ja toiset sanoo et ei juuri menkkoja pahempaa..hitostako mä tiedän et kumpaan kuulun??Ja ku esim. selkäkipuja mulla on ollu yli 10 vuotta jo, ja välillä ollu TOSI KIPEE, niin mähän varmaan jään vaan tyhmänä odottaan et menee siihen asti =)
 
Tulinpa jatkamaan omaa napaa vielä... Terkka ei saanut selville kummin päin lapsi on. Epäili, että ehkä rt, mutta saattaa olla perätilassakin. Noh, ensi viikollahan se selviää kun käännösyritykseen mennään. : / Verenpaine oli noussut, yläpaine yli 140 useammalla mittauksella ja alapaine 88. Sitäkin käskettiin vain kotona kotimittarilla seurata, että jos menee alapaineet yli 90, niin sitten katotaan tarkemmin mitä tehdään. Onneksi pissa oli puhdas ja sokerihommat on hallussa. Nyt pitäis levätä tarpeeksi, ettei nuo paineet ainakaan siitä nouse kun en osaa olla rauhassa. Huonosti nukutut yötkin voi olla tuossa taustalla toki.

Onnea Santulle pikkupojasta! :heart:

Tällainen pikakäynti taas. :ashamed:
 
onnea kaikille jo vauvan saaneille

Pikasesti nyt kirjottelen vähän kuulumisia.
viikko sitten vauva painoi 2700 ja kolmisen viikkoa täällä ollaan oltu kiinnittyneinä. Laskeutunut niin alas kuin kuulemma pystyy (no siltä kyllä on tuntunutkin kun kävely tosiaan on vaivalloista) Supisteluja (kipeitä) on ollut jo hieman tässä viimesen viikon aikana.
et tällä osaa kait ootellaan et millon sitä lähtö tulee.

Ens viikolla olisi jälleen ultra et kuin iso toi pikkunen on. jännityksellä saa odotella et kerkeääkö siellä vielä käymään. Petipuuha kiellossa kun täällä on oltu 2kk niin saattaapi olla et nyt kun turva ajalla jo ollaan niin saattas pikkasen kumpaakin jo kiinnostaa.

kukka rv37+2
 
Onnea Santtu pienen pienestä pojasta =)
Voi että, kohta täällä alkaa kunnon lumimyrsky, niin monella on jo sellaisia vinkeitä että pääsee kohta nyytin hakuun =)

Ja FB:sta sen verran että ei siellä tosiaan pääse kyyläämään toisten profiileita yms tietoja jos on suojannut tietonsa =) Mukaan vaan kaikki jotka haluaa, ei kannata sitä ujostella että joutuu jakamaan kaikki tietonsa meidän kanssa, jos haluaa omat tietonsa salassa pitää kun sen profiilin voi laittaa niin että vain kaverit näkee.

Omaa napaa sen verran, että viimeyö meni valvoessa kipeitä supistuksia ja tänään on päivälläkin supistellut napakasti. Menkkamaista jomotusta ollu koko päivän alaselässä ja -mahassa sekä reisissä. Tiedä sitten muutenko vaan jomottelee vai joko olis lähtö lähellä omaa nyyttiä hakemaan =) Toivon, että pääsis jo pian synnyttämään, tukala olla kokoajan ja toksemia-arvot vaan nousee.
Vaan mun tuurilla tämä kyytiläinen napottaa tiukasti mukana vielä jouluaattonakin...

Jazzy
 
Onnittelut vauvansa saaneille :heart:

Piiasen tilanne jättää kyllä sanattomaksi :hug: voimia!

Täällä tulee niin paljon tekstiä, ettei perässä meinaa pysyä ku ei kerkee ku kerran viikossa kirjottamaan, jotain nyt jäi taas mieleen :headwall:

Täällähän on monilla jo lähdön tunnelmia :) Fanttomin tuntemukset parin päivän takaa kuulosti niin tutuilta. Samanlaisia tuntemuksia oli mulla esikoista odottaessa 3 päivää ennen synnytystä :) ja tässä raskaudessa viime sunnuntaina. Eilen olin viittä vaille soittamassa synnärille kun tunnin verran tuli supistuksia, mutta kun se terävin kärki puuttui niin odottelin "rauhassa". Syykin noille supistuksille oli aamuinen pulkkaretki poikien kanssa kyllähän se jossain tuntuu kun melkein 40 kiloa vetää perässään :D

Tänään oli neuvola lääkärikin:
rv 35+5 (33+3)
paino +960 (-)
turvotus -
RR 114/96 (122/74)
pissa -/- (-/-)
HB 132 (-) ollu koko ajan 130+ :)
SF 31 (29)
rt (rt viisto)
syke 150-160
liikkeet ++(++)

Baby kerkes muutamaan kertaan pyörähtämään akselinsa ympäri lääkärin tutkimuksessa. Kohdunkaulaa on jäljellä nippanappa 1cm, pehmeä, kiinni mutta ulkosuu sormelle auki. Vauvan pää on aivan alhaalla mutta ei kiinnittynyt (niin kuin aikasemmatkaan missään vaiheessa). Painoarvio 3kg. Uudestaan synnyttäjälle mun mielestä ihan normitilanne :) vaikka lekuri varotteli liikaa ahkeroimasta jos en tahdo vielä lähteä synnyttämään...

Anve mulla ihan samat asiat noiden tuolien kanssa mietinnässä, meillä tosin tilanne ettei oikein tahdo mahtua kun tuo keskimmäisen tuoli on niin levee... mutta mä laittaisin kyllä sen tuolin joka aina pitää laittaa turvavyöllä kiinni laitimmaiseks. Me ollaan jonkun verran kyyditty tuttujen lapsia ja kyllä hermot pettää äkkiä kun monta kertaa päivässä saa veivata sitä turvavyötä kurotellen toisten tuolien ylite ja lapsen on kyllä hankala sitä itekään laittaa kiinni ku toinen tuoli on tiellä... Ja mä oon ajatellu sen asian niin, että keskipaikka on kuitenkin se turvallisin vauvalle ajatellen sivutörmäyksiä. Meillä tuo vanhin kohta 5v eikä kyllä suostu istumaankaan siinä keskellä :D varmaan ihan alussa saa istua etupenkillä niin ite pääsee sinne taakse vauvan kanssa.

Ultralaitetta ei meidän neuvolassa ole olemassakaan, että aina on käynti äippäpolille jos jotain tarvetta ultraukseen neuvolassa ilmenee.

Sairaalakassi on pakattu ja onneks täällä huomas joku mainita noista isompien lasten hoitokasseista :whistle: pitääkin ne pikimiten pakata, olis ollu aikasta keljua pistää toiset hoitoon ilman tavaroita :ashamed: No ei kaikkee voi muistaa :D

FB enemmän melkein tulee siellä oltua, joten mukaan varmaan tulen jossain vaiheessa :)

Täällä jännätään tutun puolesta, on ollut synnyttämässä aamusta lähtien esikoistaan =) meillä on joku buumi tänä jouluna 3 uutta vauvaa on tulossa sukuun joulukuussa paitsi tämä nyt otti varaslähdön =)

Orchid ja tonttu 35+5 :xmas:
 
Santtu74:lle Paljon, paljon Onnea pienestä poikanyytistä:heart: Ihanaa että niitä poikia -ja vauvoja yleensä- alkaa tulemaan :)

Hirveen huono oon nyt kommentoimaan mitään kun aika pikaisesti käynyt läpi tota tekstiä (oon yhä ihan pihalla), mut yritän myöh. Täällä ollaan kotona toipumassa. Hidasta on, hB:kin yhä jotain reilu 80. Tänään vatsasta hakasten poisto. Neuvolan tädin kanssa käydään muutenkin läpi vähän tapahtunutta, potilasasiamiehelle tuun ilmoituksen tuosta tekemään.

Tyttö on ihana, nukkui yöllä jo klo23-5. Voisin vaan ihastella häntä 24/7 :)

Vointia kaikille, kohta ne loputkin vaavit syntyy!!!

Piianen ja Tyttöläinen, 3vk+2pvää
 
Piianen: onpa ihana että oot päässy kotiin.. pikkuhiljaa päiväkerrallaan eteenpäin. Nyt ei tartte kiirehtiä tai murehtia huomisesta (saati joulusta). Ootko saanu kotiin apua? Minkä ikäisiä ne sun isommat olikaan?

Tääl hytistään pakkasen kourissa aamulla oli liki -20 nyt on -15, puut huurussa ja lumimaassa, taivas kirkas jotenki tulee niin jouluinen olo et tekis mieli kyl alkaa tekeen pipari taikinaa :D
 
Fanttomilla on kyllä toi maha ottanut kunnon loppukirin! Wau mikä pötsi! :D

Ihanaa Piianen, että pääsit kotiin! Nyt tosiaan vaan lepäilyä ja vauvan fiilistelyä! Onneksi saat apua neuvolasta ym. ja sitä kannattaa vaatiakin, että pääset käymään läpi rankan kokemuksesi.

Tammikuisten kolmoset jaksoi kyllä yllättävän pitkälle olla massussa! Aikamoinen suoritus! Onnea tosiaan sinne.

Täällä on tänään vaan -6 astetta pakkasta, mutta ihan tarpeeksi mulle kun ei oo kunnon talvitakkia. :/ Käytän tollasta villakangastakkia, mutta siinä ei oo kunnon vuorta ja tuuli tuleee helposti läpi. Tänään mulla oli kaksi villapaitaa ton takin alla ja tissinlämmittimet on pakko olla myös, muuten alkaa heti tissejä kivistää.

Jaahas, täällä tänään vuorossa imelletyn perunalaatikon teko. Huomasin eilen netistä ohjeita selaillessa, että oonkin tehnyt sen vuosikausia ihan väärin ja siks ei oo ikinä imeltynyt kunnolla. Nyt ajattelin kokeilla imellyttää muutamia tunteja matalassa lämmössä uunissa, saas nähdä mitä saan aikaiseksi.. :) Niinjoo ja pesukone jauhaa tänään vaihteeksi vaippapyykkiä... :D Onneks tää "savotta" täällä kotona alkaa olla pikkuhiljaa raivattu ja kaikki alkaa olla valmiina vauvan tuloa varten.
Mä oon tosiaan ainakin pessyt kaikki vauvan kamat, peitot, vaatteet, harsot, lakanat, makuupussit, muovitetut froteet ym.ym. Uusissa on kuitenkin kemikaalijäämiä ja noi vanhat on olleet varastoituna niin pitkään, että ei nekään ihan puhtaita ja rakkaita oo olleet.

Tänään lupasin lähteä poitsun kanssa vähän pidemmälle pulkkamäkeen yhdelle jättimäelle ja huomenna ois poksumisen kunniaksi neuvola. Toivottavasti ei oo pissassa häikkää tai missään muussakaan. Turvotusta tänne on ainakin rantautunut ekaa kertaa koko raskauden aikana. Vielä on tosi aika vähäistä, mut sormuksista jää painaumat sormiin ja nilkatkin näyttää hiukka paksummilta kun normaalisti.. :D

mamadread ja ihme 33+6
 
Santtu74 :heart: Onnittelut pienestä pojasta!!! :flower:

FB:sta Mulle vaan yksäriä jos joku haluaa liittyä. Ja kyllä täälläkin tulee ainakin kerran päivässä käytyä. Meni vaan tossa hetkeksi fiilikset, mutta alkaa jo tasoittua toi harmitus... =)
Ja tänne voi perustaa jonkun salaisen tai ei salaisen ryhmän vaikka sitten tonne syntyneiden puolelle tai ihan miten vaan... Minäkään en halua että täällä keskustelu loppuu kokonaan.

(.) Mulla ei ole mitään oloja. Noita harjotus supistuksia tuli reilusti vajaan vuorokauden, mutta muuten ei mitään uutta tänne. Uuno potkii jokapuolelle, että en kyllä osaa sanoa miten päin lienee tällä hetkellä, mutta kaipa hän on edelleen PT koska en ole tuntenut mitään kääntymistä. Viimeyön särki selkää ja kylkiä taas ihan hirveästi, eikä hyvää nukuma-asentoa meinannut löytyä millään ja yöllä on ihan hirveä jano!

auringonpilkku ja Uuno rv35+6
 
Hei,

haluaisiko joku tuon äippäpakkauksen kestovaippasetin? Meillä kun EI ruveta kestoilemaan, niin se jää kyllä ihan käyttämättömänä nurkkiin pyöriin... eli olisin valmis postittamaan halukkaalle sen vihreä/ruskean-all-in-onen ja sit sen vaippahousun kera kahden sisävaipan. Olisi kiva saada nekin käyttöön.

t. taustalla jatkuvasti viestejä lukeva, mutta huonosti kommentoiva Siiri S ja typsy 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Rva Siiri Sisilisko, mä voin kyllä ottaa, kun meillä on tarkoitus kestoilla (maksan tietty postikulut :) ) mutta en sitten tiedä, että käykö just noi vaipat meille...? Eli jos joku jo tietää nuo ko. vaipat hyviksi ja aikoo sitä kautta varmasti käyttää paljon, niin käy mulle, että menee sitten suoraan sellasellekin.

Azalea
 
Azalea: kyl se aika tavaran kaupittaa... siis mä oon meillä pitäny sitä vihreää vaippaa "harjotteluvaippana" tuolla meidän vajaa 3v:llä. mahtuu just vielä sille ku on sen verran pikkanen neiti ja siitä on mukava ku on värikäs.
 
Vauva-arki mietityttää muakin. Lähinnä se, että miten tuo esikoinen (1 v 4 kk) suhtautuu asiaan ja miten saan pidettyä kaikki narut käsissäni. Imetys on alkuun ainakin aika iso osa päivää (ja yötäkin). Onneks mies pystyy olla kotona pari viikkoa. Mut sen jälkeen voi koittaa mielenkiintoiset ajat. mamadread Teidän esikoinen kuulostaa aika samalle kuin meidänkin. + että synnytys oli tosi upea kokemus. Nyt välillä hiipii mieliin ajatus, että ei voi mennä tän seuraavan kohdalla kaikki samalla tavalla putkeen.

Ruusunlehti oli tehnyt torttuja. :p Oih, pitäisköhän itekin joku päivä. Tykkään niistä vain lämpimänä. Toisaalta, parempi ois, että jättäisin kaikenmaailman leipomiset, kun on tuo rd. Onneks arvot ovat pysyneet kurissa.

kadak Sullahan on huomenna laskettuaika! :O Ootkohan vielä yhdessä koossa?

Cisu ja fanttomi Mä ajattelin myös eka raskauden kohdalla, että mistä sitä tietää miltä ne synnytyssupistukset tuntuu. Ja että osaanko lähteä tarpeeksi ajoissa synnärille. Mulla on aina ollut aika korkea kipukynnys. Mutta uskokaa mua. KYLLÄ SEN SITTEN TIETÄÄ. :) Synnytysvalmennuksessa sanottiin silloin, että synnärille kannattaa lähteä sitten, kun ei enää kotona kykene olemaan. Jos sillä hetkellä mietityttää, että lähtistkö vai eikö ja onkohan nään niitä tuntemuksia, niin todennäköisesti ne ei oo vielä. Mulle sanottiin, että sitten kun ei pysty muuta kuin puremaan oven kahvaa, niin sitten voi lähteä. :D No ei odotettu niin pitkään, mutta perillä olin 7 cm auki.

Piianen Mukava, että olet päässyt kotiin. Onpas teitin tyttö ottanut kunnon unet! Kuulostaa hyvälle. :)

Itsellä ei mitään oloja eilen eikä tänään. Raskauden huomaa pallomahasta, vauvan potkuista ja hikasta sekä tällä hetkellä sormien turvotuksesta. Onneks se parin päivän alaselkäkipu hellitti. Enpä oo kyllä sen jälkeen oikein kävellytkään ulkona... Siitä kait se sitten johtui.

Mandy ja pallero 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Mandy Just eilen kuulin kaverilta kuinka hänen tuttunsa oli just parisen viikkoa sitten ollu kotona miehensä kans ja miettineet et "onko tää nyt sitä??". Esikoistaan siis odottivat ja olivat sit soittanu synnärille et supistelee 4 min välein mut ei satu juuri yhtään ja niille oli sanottu et ei tarvi tulla vielä. Nainen oli sit sanonu menevänsä kakalle kun tuli yhtäkkiä hätä ja niihän se vauva sit loppupeleis synty eteisen lattialle. Että eipä sitä aina kyllä tiedä onko tosi kyseessä =)

mamadread tällä pötsillä on ympärysmittaa jo 115cm :LOL: Oon kohta tuplannu ympärykseni lähtötilanteeseen nähden, iik!!! =)

Piianen Ihanaa että oot jo pääsy kotiin =) Koita kuitenki levätä, ettet kaikkee aikaa käytä vauvan ihasteluun =)

fanttomi & 36+0 POKS POKS POKS!!!!! :heart: :heart: :heart:
 
fanttomi Oho! Aikamoinen ensisynnytys sun tutulla. :) Ei se sit näköjään oo sanottua. Tuo on muuten totta, et jos alkaa tuntua siltä, että pitää päästä kakalle, niin... Vauva sieltä on tulossa. Mä hoin synnytyssalissa, että musta tuntuu, että kakka tulee. Kätilö vaan sanoi, että kuuluu asiaan, kun vauva painaa niin kokonaisvaltaisesta alakertaa.
 
eipä sitä joo tiedä et kuinka pahaa se kipu sit voi olla, tai on olematta..mut mä toivon et mä tajuan lähtee oikeeseen aikaan ettei tarvi eteiseen synnyttää koirien kattellessa ja mies pyörtyneenä vieressä :LOL:
 
Neuvolassa käyty,sain olkavarsi mittarin sieltä lainaan(mulla ku on tuo rannemittari),että ku ne on kuulema tarkempia ja tuota rannemittaria joutuu tulkitsee aina missä sitä kättänsä pitää.

eka mitaaus nla:ssa oli 15.3/95 ja toka 148/88,pissa ok.Painosta se kyl sano että se huolestuttaa tuon turvotuksen kannalta.

Asennosta terkka ei ollut ihan varma,alussa sano että olis pt mut sitten miettikin jos olis ollu kääntyny rt,sanoi tosin et sellanen vilske siel käy että voi olla mitenpäin vaan.Sydänäänetkin kuului sekä navan yläpuolelta että alapuolelta,ota nyt sit selvää miten tää käveri päättää olla,ei ollu kiinnittynyt,oli kummin päin tahansa

fanttomilla kiva massu! :)

Mä oon kans miettiny tota että millon sinne sairaalaan täytyy oikeesti lähteä,mulla kans aika korkea kipukynnys.
Pari päivää/yötä sattunu oikealle puolelle selkään ja kun käy nukkuu tuntuu menkkamaista kipua,iltaisin yleensä maha kovenee aika tiheään tahtiin,ei oo kyllä viel sattunu noiden edellä mainittujen lisäks.

Oon alkanut kehittää itselle kamalaa pelkoa repeämisestä,ja epiduraalin laitosta : /

hara 35+0 POOOOKS! :heart: ja eikun syömään :popcorn:
 

Yhteistyössä