###Joulukuiset lumihiutaleet 2010###

Mun kunnon äklötys alkoi oikeastaan heti rv 9 alettua. Nyt kuvotus on oikeastaan jokapäiväistä, välillä pahempaa ja välillä helpompaa. Oksentanut en kuitenkaan ole.

Mua vaivaa myös jano aika usein. Ihan vesikin kelpaa ja tietysti sitä on hyvä juodakin, varsinkin kun mulla on alhainen verenpaine.

Karkkia tekee myös aika usein mieli. :ashamed: En tiedä paljonko johtuu raskaudesta ja paljonko siitä, että nyt on tullut viikonloppuina mussutettua aika paljon karkkia.. :/ Nälkä tulee muutenkin helpommin kuin normaalisti.
 
tervetuloa uusille

olin tänään siellä ultrassa uudestaan ja siellähän se pikkuinen oli ja vahva syke.
vuodosta sanoi että ei sitä varmaksi tiedä mistä se tulee, limakalvoilta tai istukasta(oliko noin) no kuitenkin kaikki on nyt hyvin :heart:
mutta jos vuoto runsastuu ja tulee kovat kivut niin se sitten toinen juttu..

ultrassa näkyi että vastaa viikkoja 6+5 vaikka laskurin mukaan 7+4.. mutta menen nyt tuon laskurin mukaan sihen np-ultraan asti ja katsotaan sitten uudestaan.

äitiyspakkaus ei aijota ottaa, mulla on kahden pakkauksen vaatteet ja makupusseja taitaa olla peräti 5kpl (olen saanut) siksi kaksi pakkausta kun siskon lapsen ja oman lapsen ikäero on 6kk niin sain nuokin vaatteet.

ikäeroa tulisi esikoisen ja pikkuisen välille 2v10kk

mulla eka neuvola ensi ke ja sitten varmaan pääsee varaa np-ultraa =) niin ja kaikkiin tutkimuksiin osallistun(verikoe tms)

rv.7+4
 
Äklötys/kuvotus alko rv5 lopulla ja pahenee joka päivä. Nyt sain sen hetkeks pois ku tein ranskiksia ja laitoin oikein extra paljon ranskismaustetta. Se on auttanu joskus aikasemminki pahaan oloon.

Mua kans jano vaivaa ja yöllisten vessareissujen yhteydessä pitää aina käydä juomassa. Noi juotavat meinaa vaan pyrkiä heti takas ylös, mut ei nyt juomattakaan voi olla. Nälkä tulee myös täällä paljon nopeemmin ku normaalisti.

fanttomi & 5+4
 
Mulla pahoinvointi alkoi toden teolla viime viikolla, eli viikolla 5 ja nyt on vain pahentunut. Kävin tänään ostamassa seaband rannekkeen, ja jaksoin jopa olla koko päivän töissä. Ihmeellistä, mutta tuntuu että se auttaa.

Mä olen yleensä sellainen makeahiiri mussuttaja, mutta nyt ei mikään makea oikein maistu ja tekee vain mieli kaikenlaista suolaista. Yölliset vessareissut on täälläkin tullut tutuiksi ja joudun usein jopa syömään jotain yöllä, kun tuntuu että vatsa on ihan tyhjä ja kurnii lisää pahaa oloa.

Pus 6+2
 
Kävin kans ostamassa noi rannekkeet ja miten musta tuntuu, että se vähän auttaa. Mullahan ei ole semmosta pahaa pahoinvointia, niinkuin oksutaudissa (nyt kun se on tuoreessa muistissa :LOL: )..mutta välillä meinaa ihan tulla. Tosin nää on ollut vasta sen pari tuntia..tosin sehän on ihan se ja sama, että vaikuttaako nuo pahoinvointirannekkeet oikeesti sen pisteen kautta vai mielen kautta..kunhan toimivat B) Tuntuu vaan vähän höntiltä, että nyt jo ois pahoinvointia, mutta minkäs teet.

Onkos kukaan tehny itse noita masutuubeja? Mietin, että vois ehkä yhden tilata ja sitten tehdä itekki..tosin tiedän tämän olevan toiveajattelua taas..en kuitenkaan ehdi ja jaksa :D

-metsis edelleen.
 
Tervetuloa kaikki uudet ja onnittelut plussasta. Mukavaa, kun joukko kasvaa =)

Eilen käyty eka neuvola ja jos jotain tuloksia niin hb 135. Paino ei onneksi ole noussut B)
Osallistun myös siihen veriseulaan. Tänään varasin ajan sitten nt-ultraan, mutta täytyy varmaan vielä vaihtaa se aika kun tais olla työreissu samaan aikaan. Neukkatädin mukaan la on 29.11 ja nyt viikoilla 9+1, mutta luotan omaan laskentaani enemmän kun mulla on pitkä kk kierto. Aikaisemmatkin la:t ovat siirtyneet ultrissa eteenpäin.
Ikäeroista niin mahdollisen kuutin syntyessä joulukuussa niin esikoinen on silloin lähes 16v, seuraava 9v 4kk ja tämänhetkinen kuopus 2v 5kk joten ikäeroja on enempi vähempi :whistle:

Pahoinvointiin kommentoisin vielä, että esikoiseen en aikoinaan itse saanut mitään apua, mutta jälkeenpäin monilla kavereilla on B-vitamiini auttanut todella paljon.

Mammavaatteita en ole vielä jaksanut edes ajatella, jos nyt mahdollisimman pitkään sinnittelis näillä omilla (onneksi kaapista löytyy myös vanhoja ja liian isoja)

Unelmahöttö ja kuutti 8+1
 
Täälä edelleen epätodellinen olo, ja ajattelinkin varata ajan alkuraskauden ultraan, sen verran huoletta se kuukautisiksi luulemani vuoto. Keskenmenoon en kuitenkaan usko koska oireet ovat sen jälkeen vasta alkaneet ja ihan selkeitä raskausoireita (Nännit tooosi arat, viime viikko kauheaa väsymystä, nippailua, itkuherkkyyttä, pientä etomista, ja tänä aamuna tein vielä uuden r.testin kun jäi ylimääräinen ja ihana selkeä plussa sekin on).

En usko että menen veriseulaan, normaalit ultrat riittää.

Enkä usko että otan äitiyspakkausta, en ottanut esikoisellekaan kun hamstrailin kirppareilta ja tutuilta isot kasat hyödykkeitä.

Ainiin ja esikoiseen ikäeroa tulisi 3v6kk.

T. Ina ja kullanmuru 6+1
 
Onpa tullut paljon tekstiä parissa päivässä! Tervetuloa uudet ja onnea :heart: :flower: . Väsyttää niin etten jaksa pitkää viestiä tehdä. <neuvolassa olin tänään ja siellä la muuttui 2.12. Eli joku kyselikin että miksi neuvolassa saavat aina yhdellä päivällä heittävän ajan itse laskettuun niin en tiedä vastausta mutta minullakin kävi niin. Eli mulle voisi sen la:n muutta niin että se onkin 2.12 eikä 3. 12.. Hb oli 119 eli ei hurraamista vaikka kokoajan stön laduvitamamaa jossa rautaa. Verenpaine myös alhainen joten sain luvan syödä niitä ihania suolakurkkuja ja yhden pötkylän oonkin jo tänään tuhonnut :D :p
Niin ja seulaan osallistun taas vaikka kuopuksesta jäinkin siitä kiinni mut kaikki oli onneksi ok. Tod.näk. taas häyttää arvot kun ikääkin jo on.
Ja joudun kahteen kertaan sokerirasitukseen koska kuopuksesta mulla oli raskausdiapetes.
 
Täällä oltiin ja eilen neuvolassa ja la muuttui 1.12. Olikin sama terveydenhoitaja kuin 9 vuotta sitten =) tiputteluvuoto loppui vkonloppuna, kaikki pitäis olla hyvin. huimaus on vaan astunut kuvioihin ja tuntuu aika ilkeeltä..

Piianen&Möxy 9+0
 
saz
Fanttomille: Mulla on ihan sama tilanne takana kuin sulla, eli tätä raskautta ennen oli spontaani km viikoilla 7+4, siitä ei ollut raskausoireita ollenkaan ja siksi nyt olen koko ajan kiitollinen kaikista oireista mitä on! Tulin siitä km:stä nyt suoraan raskaaksi vaikka ei edes yritetty! Me meinattiin et yhet kk:t odotellaan vaikka lääkärikin kyllä sanoi et heti voitte yrittää jos haluatte. Mutta samat tuntemuksetkin ollut mulla kuin sulla, viimeks oli sellanen olo et ei pääty hyvin ja sehän meni kesken, nyt on jotenkin luottavainen olo. Olisimpa vaan oikeassa :) Jännittävää että meillä on noin samanlaiset tuntemukset!

Meille tulee lasten ikäeroksi 1v 2kk eli aika pieni, mutta tarkoitus olikin pienellä ikäerolla lapset tehdä että on lapsilla seuraa toisistaan ja myös mun työjuttujen takia. Ei tarvi olla moneen otteeseen töistä pois, meille kun varmaan riittää tuo kaksi lasta, ellei nyt sitten 10v päästä iltatähteä haluta :)

MISTÄ NIITÄ RANNEKKEITA SAA?? Apteekki? Mä haen sukkana sellaisen! Sen oon huomannut et kofeiinipitoiset juomat tekee ällötyksen useaksi tunniksi, eli kahvi ja tee jne pois. Aika outoa, koska esikoisen odotusaikana pystyin kahvia juoda ihan normaalisti...

Jos en ehdo enää täällä vierailla niin HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE KANSSAODOTTAJILLE :)

-Saz
 
Mäkin menin varaamaan varhaisultraan ajan. Kävin esikoisestakin ja luonne kun on muutenkin hieman kärsimätön. Pääsen kylläkin vasta 3 viikon päästä ultraan. Eli silloin mun viikot on jotain 7+5/8+0.

Seulonnoista En tiedä menenkö. Esikoisesta en mennyt, koska luin ja kuulin, että niistä tulee niin paljon vääriä hälyytyksiä. Päätin, että jätän menemättä, koska muuten stressaan koko loppuraskauden, jos tulee hälyytys ja aborttia en ikinä voisi tehdä. Nyt pitää miettiä tuo asia uudestaan taas.

saz Meilläkin oli ajatuksena, että lapsille pienet ikäerot. Poika on nyt 9 kk. Menkat alkoi, kun poika oli 5 kk, mutta sen jälkeen kuukautiskierrot heitteli jossain 40+ päivää. Tää oli eka normaalikierto ja ovulaatiokin löytyi, ja heti tulin raskaaksi. :)

Oloja ei oo kummepia edelleenkään. Kylmä ja nälkä.

Mandy 4+5/5+1
 
Tänään jouduin ekaa kertaa halaamaan vessanpyttyä . Yhtäkkiä tuli karmee olo ja lapset katselivat silmät ymmyrkäisinä vieressä et mikä äitille tuli kun ulkoa piti sisälle rynnätä kesken kaiken. Olin suureen himoooni syönyt suolakurkkupötkylän ja sitten se tulikin kohta jo ylös . Mutta tyytväinen siis oon jos oireita ilmenee . Eli ihan hyvä merkki oli. :x :D
 
Eilen sit kuiteskin unohin soitella sinne neuvolaan :headwall: :ashamed:
ja harmikseni huomasin että neukun täti on
paikalla ainoastaan ti to ja pe ku ilmeisesti myös
koululaisten neukku tätinä myös :|

no jos sitten huomenna..itelläni ei pahemmin
mitään "oloja" ole ollut,pientä paineen tunnetta
alavatsassa,huimausta,rinnat aristaa,turvotusta,kylmä.. :eek:

mielitekoja on jonkin verran :D
normaalia enemmän olen alkanut juomaan
maitoa ja vettä,mieli tekee myös tomaattia,
kurkkua,suolakurkkua ja mansikka & banaani jogurttia :eek:

toivon ettei tule pahoinvointia ollenkaan,
aikaisemmissa raskauksissa ainoastaan hajut ällöttivät
ja ekan raskauden loppupuolella alkoi närästys jota taas toisella kertaa ei ollut :)

entä oletteko kertoneet raskauksistanne kenellekään vielä?
ja aiotteko ottaa selville tulevan lapsen sukupuolen?
 
Heippa kaikille!
Haluaisin mukaan tänne joulutonttujen pariin. Pakko vihdoin uskoa että raskaana olen..vaikka takaraivolla koko ajan pelko siitä että joku menee vikaan. Osaisipa olla hermoilematta, kun ei asia ole omassa kädessä kuitenkaan.
Meille siis tulossa 2. lapsi ja laskettu aika on omien laskujen mukaan 22.12. Synnäri näillä näkymin Jorvi. Jos voisi päivittäjä lisätä tuohon listaan mukaan :wave:
 
hei tytöt pikaisesti, seulonnoista, me jäätiin viime raskaudessa kiinni np-ultrassa ja sitten koko loppuraskaus olikin yhtä pelkoa ja epävarmuutta ja terve lapsi kumminkin syntyi...meillä oli tosi korkea riskiluku 1:4, mutta tosiaan väärien hälytyksien kannalta tuo tarkoittaa sitä, että 75% on kumminkin terveitä. Mulle tehtiin istukkabiopsia kromosomien tutkimiseksi ja sitten sydäntä tutkittiin rakenneultrassa tarkemmin jne. Ahdistavaahan tuo oli, mutta kyllä me silti mennään seuloihin nytkin...
 
Onnea uusille!

Mä oon aika vähän ehtiny täällä käydä lukemassa, mutta välillä yritän lueskella kuitenkin :)

Täällä mennään tänään 7+0, eikä mitään sen kummempia oireita ole vieläkään.
Valkkari on lisääntyny ja tissit ehkä vähän suurentuneet (ainakin miehen mielestä ;) )
Tosin eipä ollut edellisessäkään raskaudessa oikein oireita, joten en ole huolissani asiasta, kun ei mitään vuotojakaan ole ollut.

Pahoinvoinnista sen verran, että mulla ei oo nyt tuntunu mitään, mut edellisessä raskaudessa näillä viikoilla oli kuvotusta voimakkaista hajuista. Tosin silloin oltiin näillä viikoilla reissussa, ja siellä kohteessa oli aika erikoisen hajusia mestoja, joten enpä tiedä oisko ällöttäny silloin ilman raskauttakin.

Äitiyspakkausta en ehkä (vielä ehkä, kun mieli voi muuttua) ole ottamassa tällä kertaa, kun tuo esikoisen pakkaus on vasta pari vuotta vanha. Meillä kyllä oli paljon pakkauksen tavarat ja vaatteet käytössä silloin, mutta en usko että tarvitaan toisia kappaleita. Ehkä sillä rahalla voi sitte jotain pientä ostaa.

Mulla on jotenki selittämätön tunne, että tää masuasukki ois tyttö. Onko kellää muilla aavisteluja jo sukupuolesta?
Voihan tää arvaus mönkäänki tietty mennä, mutta sellanen kutina mulla nyt on. Toki kumpi vaan on tervetullut :heart:

Kauheasti tekis mieli jo kertoa lähipiirille, mut ei oo tullu jotenki sopivaa tilaisuutta. En jotenki viittis vaan möläyttää sellasessa yhteydessä, mikä ei yhtään mitenkään liity asiaan... Toistaiseksi masuasukin olemassaolosta ei vielä tiedä siis kun minä ja mieheni. Tai ollaan meidän 1v9kk esikoisellekin sanottu, mutta hänpä ei ole ottanut kantaa, kun ei osaa oikein vielä puhua :D

Ja lisäyksenä, jos jotain kiinnostaa, mun kohdalle voi lisätä synnäriksi KOKSin. Toivon mukaan ehdin sinne, kun sanovat, että toinen synnytys on nopeampi, eikä ensimmäinenkänä kestäny kuin 5h30min...
 
pikaisesti pyörähdän.. pitäs poikia lähteä hakemaan tarhasta.

Pahoinvointia on ollut nyt eilen ja tänään enemmän.. kirsikkatomaatit on hyvä apu siihen ainakin nyt. Janottaa myös koko ajan... Ja mä oon jatkuvasti ihan jäässä, hrrrr...

Äitiyspakkauksesta en vielä tiedä, ehkä otan ehkä en... pojista ei oo oikeastaan mitään jäljellä. Olin yh yhteensä 4vuotta ja päätin pistää kaiken silloin pois "kun ei kuitenkaan löydy ikinä mulle kunnollista miestä" :LOL: jep...

Nyt pukemaan päälle, oon nukkunut koko päivän ja edelleen tuntuu että ei ois ollenkaan nukkunut. Eilen tein 12,5 tunnin työpäivän ja kyllä otti voimille..huh huh...
 
neito84 synnytyksen kestoon piti kommentoida..mulla kun ensimmäinen kesti 3h30min ja panikoin koko toisen raskauden ajan että miten kerkiän ja mihin ja kuinka esikoisen kerkeen hoitoon saamaan jne...toinen synnytys kestikin sitten yht.12h :D et hyvin kerkes tekeen vaikka ja mitä...
 
neito 84. Mulla oli hurja ero synnytyksen kestoissa, nimittäin eka kesti 11h ja toinen 55minuuttia :eek: . Mulla kanssa paineita siitä että miten ehtii ajoissa sairaalaan kun sitä usein puhutaan että se aika aina puoliintuisi seuraavassa synnytyksessä ja meiltä sellainen ½-1h aika ajaa sairaalaan riippuen ruuhkista. Mutta se on sen ajan murhe!
 
kertomisesta äidilleni kerroin eilen vaikka vaikeeta oli saada sanottua. Äitini nimittäin viimeksi (n. kolme kuukautta sitten) pillastui totaalisesti silloisesta raskausuutisesta mutta silloin tuli km. Hän suhtautuu tosi erikoisesti tähän asiaan...hänen mielestään 2 lasta on tarpeeksi ja nyt siis kolmas tulossa joten ei ilahtunut mut säästi pahat sanat tällä kertaa...
 
Voi tylsyys tuo, kun läheiset ei ilahdu raskaudesta vaikka itse on onnensa kukkuoilla :( Jääräpäälle:hug:
Itse kanssa jännitin kovin, kun meillä kanssa ollut sellaista puoli vitsailua, että eihän nyt enää, kun on jo kolme ja pitää mennä oikeisiin töihin, kartuttaa eläkettä, blaa, blaa..... |O Olin tosi ilahtunut kun vanhemmat innostuivat ajatuksesta ja muutkin sukulaiset, olin odottanut huonompaa vastaanottoa. Jo itseni psyykkasin, että tämä on meidän elämäämme, meidän ratkaisuja, ei tarvii muiden tykätä... =) Mutta siis hyvin meni :heart:
 
Varasinpa ajan varhaisultraan tänään ja samaksi illaksi sain elikkäs puolentoista tunnin päästä oon jänskätyksissäni vastaanotolla...

Ikäerosta.. Esikoiseen tulee 11 vuotta ja kuopukseeni 9 vuotta.. Omat sisarukseni ovat itseäni juuri saman verran vanhemmat, aika hassu yhteensattuma :)

Seulontaan haluan, ehdottomasti. Vammaispuolella itse työskennelleenä en voi kuin ihmetellä sitä voimaa joka vammaisen lapsen vanhemmalla on. Kaikki ei ole niin helppoa ja yksinkertaista, ja kyllä se on pistänyt miettimään että olisiko itsestä samaan.

Onnea uusille tulokkaille ja hyvää vointia niin vanhoille kuin uusillekin :flower:
 
Meillä mies haluais, että kerrottais vanhemmille jo äitienpäivänä. Eka se tuntu, että ok..nyt katoinkin kalenteria ja olinpa sekoittanut parit liputuspäivät. Näin ollen oiski vaan ehkä 6+6 sit ku kerrottais ja aika vähältä tuntuu..varsinkin kun tiedän, että anoppi kertoo sitten ympäri kyliä kuitenkin kun on niin tohkeissaan. Eikös tuo oo just sitä hektistä aikaa, kun nuo isoimmat jutut kehittyy, että jos siellä jotain pielessä on niin tuntuis paremmalta vähän odotella. Yritin tässä soittaa neuvolaan, mutta eihän ne oo auki kuin tunnin päivässä eikä edes joka päivä. Huomenna muistettava sit.

Varhaisultrassa aion kuitenkin käydä ennen kuin kerrotaan yhtään kellekkään. Joten joko se on sit ennen äitienpäivää, jollon liekö sit näkyy vielä esim. 6+4 mitään? Tai varsinki jos meinaa kortin postissa laittaa, niin sittenhän pitäis käydä jo 6+2-3. Että en nyt lämpene tälle miehen ajatukselle :D Toinen mun mielestä parempi ois 8+3, kun se ois mulle itselle hyvä päivä.

Miten noissa varhaisultrissa sitten, kun osalla tuntuu että neuvolassa aika nihkeesti suhtautuvat? Eli onko sit parempi jättää kertomatta? Kun jotkut ovat mun mielestä saaneet ymmärtää, etteivät ole sitten mukamas oikeutettuja julkiselta puolelta ultraan jos on itse aiemmin käynyt jo. Toisaalta kaikillehan se on ultra ja verovaroissa sitä maksellaan, niin menisin kyllä vängälläkin B) Tuntuis vaan vähän hassulta, kun voisin kuvitella että omat lisäultrat vaan parantais neuvolatyöntekijän työtä niin ei kait siitä kukaan tosissaan pahana pidä?

Mulla on ollu hyvä päivä ja en oo tänään noita rannekkeita käyttäny, illasta varmaan taas tulee se huonompi olo. Ostin ite apteekista nuo, 17.90e (voi maksaa joissaki vähän enemmän/vähemmän). Menin vaan suoraan kysymään kassalta B) Mutta eilen tuntui auttavan ainaki.

Mun on varmaan pakko tilata tommonen masutuubi ittelleni, ehkä tommonen nappihärdelli kans. Tänään ei ole ollut tota ylimäärästä turvotusta, mutta eilen oli sitä mallia ettei kärsi enää paljon tulla kun pitää jo housujen kanssa tuskailla :D Joten josko se ois tämän päivän projekti =) Onko kukaan ostanu jo vauvanvaatteita? Multa ei vielä löydy yhtään kyllä, oonkin niin tonttu noitten asioiden kanssa että pitää etukäteen tutkailla ne koko-asiat ja muut läpi että muistan kaupassa miten se meniB)

-metsis 5+2
 

Yhteistyössä