Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *elokuussa*

@Surusilmät Mulla liikemäärät vaihtelee ihan hirmuisesti päivästä toiseen, ja tietysti niinä vähäliikkeisempinä päivinä huolestuttaa että onko kaikki hyvin. Toisina päivinä sitten liikkeitä tuntuu jatkuvasti etenkin iltaa kohden, välillä jo ihan epämiellyttävänkin voimakkaina.

Mulla ei oo ollut liitos- eikä muitakaan kipuja. Tai no, parina päivänä on ollut tuossa oikealla alavatsalla sellaista kipua mikä tuntuu tietyissä asennoissa, mutta luulen että se on vaan suolistoperäistä kun muistan ihan samaa kipua olleen samassa kohtaa välillä ennen raskauttakin.

Mä en ole tehnyt vielä(kään) mitään hankintoja itse, mutta äiti on nyt vauvan sukupuolen vahvistumisen jälkeen alkanut ostella kaikkea - yllätys yllätys - pinkkiä :D On sen verran vanhaa koulukuntaa että tyttö saa pinkkiä ja poika olisi varmaan saanut vaaleansinistä. No, mulle väreillä ei ole mitään väliä, pinkki käy yhtä hyvin kuin kaikki muutkin värit. Voi olla, että nyt viikonloppuna käydään ostamassa hoitopöytä, kun saadaan auto käyttöön.

Maanantaina onkin sitten Kela-neuvola, oon tässä vähän arponut nyt oman äitiyslomani aloittamista. Aluksi mietin että jään äitiyslomalle vasta sitten kun on ihan pakko. Sitten keksin nämä koulukuvioni, eli käyn nyt syksyn ja kevään ajan iltalukiossa kertaamassa tiettyjä kursseja (ja sen lisäksi osallistun verkkovalmennuskurssille), niin oon miettinyt olisiko varhennettu kuitenkin parempi oman jaksamisen kannalta. Toisaalta arvostaisin kyllä sitä, että ensi vuonna saisin olla vapaalla niin pitkään kuin mahdollista, ja kun teen nyt töitä kotoa käsin niin ei se työn ja iltalukion yhdistäminen nyt ehkä niin kauhea homma ole. Eli tällä hetkellä kallistun taas sen puolelle, että jään äitiyslomalle vasta sitten ihan marraskuun lopulla. En oo vieläkään kertonut työnantajalle raskaudestakaan, ehkä sitten ensi kuun alun jälkeen.

Maha mulla on vieläkin aika pieni, tosin nyt ehkä juuri ja juuri tunnistettavaksi raskausmahaksi jos ei ole paitaa päällä. Vaatteiden kanssa näytän yhä vaan paksulta ja lihoneelta, aiheuttaa aikamoisia vaatekriisejä :cautious:
 
Ihana mahakuva @Lumi87 :love:

Täällä myös vauva liikkuu päivällä mun mielestä hyvin vähän verrattuna muihin lapsiin. Kyllä sieltä tökkiessä tulee pitku takaisin, niin doppler jäänyt ihan käyttämättä jo 2kk ajan. Illalla ja varsinkin yöllä on sitten kunnon mylläys päällä. Toivottavasti tämä unirytmi ei jää syntymän jälkeen päälle :ROFLMAO:

Mä kävin ekan raskauden aikana myöhään ekassa sokerirastuksessa. Lähete laitettiin siinä vaiheessa kun oli tullut yli 20kg lisää painoa lähtötilanteeseen.
Toisessa raskaudessa taas sanottiin että sukurasitteen takia pitää käydä jo heti alussa, sekä myöhemmin kun edellisessä raskaudessa paasto arvo oli rajalla (5,3).
Nythän ei edellisen kunnan neuvolassa pitänyt tarpeellisena, mutta nyt uudessa sanottiin että BMI on siinä rajalla (laskettu ekan neuvolakäynnin +5kg painosta), että voisin käydä ja kun on tullut niin paljon jo lyhyessä ajassa.
HUS alueella kaikki neuvolat olleet, mutta joka raskaus asuttu eri kaupungissa, niin vähän vaihtelee käytännöt.

muok. @Shara Täällä myös suunnitteilla hakea opiskelemaan vuoden päästä syksyllä. Vähän ajattelin yrittää jos jotain opintopisteitä saisi jo talvella avoimessa AMK suoritettua, saas nähdä millainen tapaus vatsassa asustelee, onnistuuko, vai jääkö vain haaveeksi :)

Mulla ei muuten ole työnantaja vastannut mitään (kuten arvasin) äitiysloma ilmoitukseen.

Mimmi 24+6
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeistä; välillä saa kyllä olla huolissaan kun liikkeitä tuntuu niin vähän, mutta välillä tosiaan on kunnon mylläys päällä :love: missä teillä tuntuu potkut? Itse huomaan ne oikealla kyljessä tai sitten ihan alhaalla, täällä siis ollaan poikittain tai perätilassa päivästä riippuen. Koska se tila loppuu ja pyöriminen kans :D

Kelan hakemukset sain tehtyä eilen (olihan ärsyttävät), mulla alkaa äitiysloma 28.10. Pari kuukautta enää, aika on mennyt tosi nopeaa. Mä luotan siihen että jos voinnissa on jotain sanomista niin oon sitten sairauslomalla. Maanantaina pitää palata lomalta töihin, yhtään ei kyllä huvita..

Sokereissa oli sitten sanomista joten nyt alkaa tiukka mittailu ja ruokavalion tutkiminen. Syön tosi vähän mitään hiilaripitoista, ja aina on ollut tosi hyvät sokerit niin tuli ihan puun takaa.. Virtsassa ei ole sokeria, eikä paino ole noussut kamalasti niin en kyllä käsitä mikä on mennyt vikaan (n)
 
@Hilma85 mulla tuntuu liikkeet enimmäkseen vatsan sivuilla ja ihan alhaalla. Kyllä tuo tuosta navan kohdalta myös liikkuu, mutta ilmeisesti istukka vaimentaa sen verran että niitä ei kovin helpolla tunne, mutta näkee kyllä :)

Mä en noista sokereista tiedä, muuta kuin että mulle sanottiin tällä kertaa, että Älä paastoa yli 12h (mielummin n. 10-11h) kun tulee muuten helposti turhaa korkea paastoarvo.
 
@mimmi92 ai kiva kun toiset saa ohjeita ja toiset ei. Meillä siis oli ohjeena että ainakin 12h paasto, mulla se oli todellisuudessa 14-15 tuntia.. Lisäksi jostain löysin ohjeet kuinka paljon syödä hiilihydraatteja sokerirasitusta edeltävinä päivinä (mukaan lukien "viimeinen ateria"), ja mä oon syönyt tositosi vähän, eli varmaan oli melkoinen shokki haimalle alkaa laskea verensokeria sen glukoosimehun jälkeen.. Onhan se hyvä että reagoidaan ajoissa, täytyy vain yrittää pitää ruokapäiväkirjaa nyt kun mittailee sokereita (n)
 
@Hilma85 eli saattaisi sitten johtua liian pitkästä paastosta? Vai oliko siis muissakin arvoissa vikaa, niihinän se paasto ei kai enää vaikuta?
Ja tämä ohjeistus tuli mullekkin uutena. Papaperissa lukee 10-14h ravinnotta, ja aiemmin mä oon n.12h ollut, mutta Th tosiaan mainitsi että ei kannata ainakaan sitä 14h olla.
 
@mimmi92 Tosi tökeröä työnantajalta olla vastaamatta mitään!

Mä sain ohjeeksi pyrkiä aika tasan siihen 12 h paastoon. Ei alle, mutta ei mieluiten ylikään tai voi olla vaikutusta tuloksiin. En oo kyllä vielä saanut varattua aikaa rasitukseen, täytyy ens viikolla ottaa asiaksi!

Liikkeet mulla tuntuu yleensä vasemmalla sivussa tai alhaalla. Ilmeisesti tuolla pyöritään vähän päivästä riippuen eri asennoissa, mutta en kunnolla hahmota miten päin vauva on. Just kun olin kirjoittamassa ettei oikeella puolella tunnu yleensä mitään, tuli potku sinne :D Kovimmat möyrinnät mahan läpi on tuntunut navan kohdalta, mutta siinä liikkeet myös aika harvinaisia.

Äitiyspakkaus saapui tänään :love:
 
Käytiin miehen kanssa keskiviikkona pitkällä lenkillä, mentiin 12,5kilsaa kävellen.
Sanottakoon, että kyllä sen jälkeen selkä ilmoitti olemassa olostaan, mutta sauna oli kyllä järjetön nautinto lenkin jälkeen.
Ja no jalathan oli kuolemaisillaan siinä vaiheessa.

Onhan tämä ihana vaihe, kun saa seurata masun kasvua ja tuntea liikkeitä, mutta muuten kun tässä ei pahemmin tapahdu, niin on vähän sellanen odottava fiilis, että koska pääsee seuraavan kerran näkemään beben.

Sovittiin siskon kanssa eilen puhelimessa siitä, että mentäs sinne heille päin tossa muutaman viikon päästä, kun on sopivasti viikonloppu vapaana.
Vaikkakaan viikonloppuna siellä ei ole aikoja vapaana, mutta varasin perjantaille ajan.
Meidän täytyy kyllä aikaisin lähteä täältä meiltä ajamaan, mutta mies pitää sen perjantain pekkasena.
Mutta onpa aika varattuna ja päästään näkemään pikkuinen pitkästä aikaa.

Mutta tänään ilmestyy sisko avomiehensä kanssa tänne meille, joten vietetään viikonloppu heidän seurassaan.
Lähtivät neljän maissa ajelemaan, joten ovat tässä joskus vähän ennen seiskaa.
Laitetaan sauna päälle, että päästään saunaan sit aika pian heidän tulonsa jälkeen.

Isyyspakkauksen teossa oon edennyt. Mulla on joko tullut tai tulossa kaikki tilattavat tuotteet.
Kaikkia en oo vielä ees ostanut. Laatikko täytyy jossain vaiheessa tuunata, itse laatikko on kyllä jo tavaroineen tuolla piilossa.

@Lumi87 ihana masu. ☺

Te olettekin paljon puhuneet täällä.
Mä en oikeen tohon sokerirasitustestiin osaa mitään sanoa, ku en oo sellaisessa ollut. Enkä nyt sellaseen joudu.

Täällä bebe tuntuu vielä pyörivän aika hyvin, koska potkut tuntuu tulevan vähän sieltä sun täältä. Mutta enimmäkseen ne tuntuu vatsan sivuilla ja sit tossa about navan kohdalla.

@mimmi92 onpas törkeää työnantajalta, ettei vastaa mitään. Vois nyt jotain vastata sentään.

@aprikoosinkukka tulipas sulle nopeasti pakkaus, muistelisin ettei kauheesti oo sulla aikaa kun laitoit hakemuksen.

Mä menin kanssa tonne kelan palveluun ja olipas ihana nähdä siellä se, että on myönnetty. Kohta pääsee hipelöimään pieniä vaatteita.
En tiedä milloin sinne on se tullut, joten eiköhän se n. Muutaman viikon sisällä tuu.

Hyvää viikonloppua kaikille! :)

Amanda 23+2
 
Tuntuupa kivalta viikonloppu! Nyt kun arkityörytmiin on päässyt kiinni niin viikonloppu on ihan eri juttu kuin kesällä. Tuli tosta @mimmi92 n työnantajan vastaamattomuudesta mieleen oma ilmoitukseni: Vein tänään töissä äitiysvapaailmoituksen ja vastaanottaja lievästi sanottuna kommentoi tökerösti ja järkyttyi kun pääsin yllättämään - hän kun ei ollut ehtinyt kuulla mitään huhuja. :ROFLMAO: Alkujärkytyksen jälkeen kyllä onnitteli. :)

Kävin noita Kelan lomakkeita kanssa ihmettelemässä. Ja ihmeteltävää riittääkin, kun se tuntuu olevan tehty ihmisille, joilla on yksi, kuukausituloinen - jopa kenties vakituinen - työpaikka...Meikä kun on perussilpputyöläinen ja tein maisterintutkinnon töiden ohessa (kun amk:sta oli jo yksi ammatti). Ja tietenkin tulot on kuitenkin nousseet vuoden 2015 verotuksesta. No mutta, eiköhän nuo selviä.

@-Amanda- , vou miten pitkä lenkki! Kateellinen oon. :)Mä oon haaveillut uimisesta kerran viikossa, mutta toi si-nivel on vaatinut lepuutusta joka ilta töiden jälkeen. Ehkä sunnuntaina..

Liikkeistä oli puhetta: mulla sama kuin @Hilma85 lla. Tuntuu oikealla puolella aikalailla pelkästään, kyljessä ja alhaalla. Ja @aprikoosinkukka : mäkin joku päivä huolestuin kun liikkeet oli tuntuneet tosi voimakkaina päivittäin, sitten tein yhden fyysisesti raskaamman työpäivän ja sen jälkeen oli hiljaista seuraavan päivän. Selitin hiljaisuuden itelleni sillä, että tyyppi oli vaan kääntynyt potkimaan selkärankaa kohti vauhdikkaamman päivän seurauksena. :LOL:

Täällä sokerirasitus on 7.9. Kävin jo tosiaan sukurasitteen takia alkuraskaudessa, ja olin yllättynyt että se olikin aika iisiä, vaikka litkua pitikin kyllä hörppiä tosi paljon. Sain ekan muovimukillisen alas helposti ja ajattelin olevani voittaja. Kun hoitaja kaatoi tököttiä lisää, sanoin että waaat kuis monta litraa tätä vedetään? :eek: Upposi se toinenkin mukillinen sitten. Ja nyt tähän toiseen muuten sain vasta noi hiilariohjeetkin..:p

Mää oon tässä vähän tuumaillut että kyllähän voisin sellasen fb-ryhmän perustaakin.

ritsalaari 24+4
 
Täällä liikkeet tuntuu vilkastuvan aina iltaa kohti. Luulen, että pieni on edelleen pää alaspäin (ru:ssa oli), koska kovimmat potkut ja muljaukset tuntuu navan yläpuolella molemmin puolin. Pienempiä tönäisyjä, oisko sitten käsien viuhdonta tai pään puksahdukset, tuntuu sitten tuonne alas virtsarakon suunnille...

Ihana masu @Lumi87 ! :)

Täällä on kyllä oma liikkuminen jäänyt tosi vähiin, kun nuo liitoskivut kyllä aika hyvin rajoittaa liikkumisen normaaliin kävelyyn ja köpöttelyyn. Töissäkin omat haasteensa, kun on kuitenkin työ, jossa ollaan jalkojen päällä ja liikkeessä lähes kokoajan. :unsure:

Mulla on niitä harjoitussupistuksia ollut jo useamman viikon epäsäännöllisesti, mutta nyt ne on kyllä töiden aloituksen myötä lisääntyneet, että tulee vähintään kerran illassa. Onneksi tiistaina lääkärineuvola, jossa tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Näkeepä sitten onko nuilla vielä mitään vaikutusta ollut...

Mulla oli myös ohjeistuksena sokerirasitukseen 12h paasto.

@mimmi92 onpas kyllä tökeröä työnantajalta olla kommentoimatta mitään äitiyslomauutiseen! Minä kerroin heti viimeviikolla esimiehelle tulevasta lomasta, kun töihin palasin. Suhtautui hyvin ymmärtäväisesti ja kivasti vaikka niin lyhyen pätkän kerkeänkin nyt vain tässä välissä tehdä.

Ihanaa, kun täällä on niin aktiivinen pikku porukka, joka kirjoittelee! Moni muu ryhmä on ihan tyystin hiljentynyt, kun kaikki on facessa. Toivottavasti täällä keskustelu säilyy vireänä, mukavaa kuulla muista, jotka on samoilla viikoilla menossa. :)

Nanna 24+1
 
Mustakin on kiva, että täällä moni kirjoittelee aktiivisesti (y) kyllä sitä vertaistukea jotenkin tarvitsee, riippumatta siitä monettako lasta odottaa :)

@ritsalaari sen äitiyspv rahan voi hakea viimeisten 6kk tulojen mukaan, jos noussut 20% paremmaksi kuin verotietojen mukaan. Mulla tehtiin esikoisen kohdalla näin, toki oli helppo pyytää puolen vuoden palkkatodistus kun vain yhdellä työnantajalla töissä. Toisen kohdalla yritin taas hakea verotuksen mukaan, mutta tulot ei ollut noussut kuin 18%, joten meni sitten samalla kuin esikoisesta ja niin menee tämäkin.

@aprikoosinkukka pakkaus jo tullut! Ihana päästä sitä hypistelemään :)

@-Amanda- oletpas jaksanut kävellä! Varmasti tulee selkä tuosta kipeäksi! Mulla selkä nyt tottunut päivittäiseen 8km lenkkiin, mutta jos pidemmän tekee niin silloin kipeytyy. Tosin en usko että enää tässä vaiheessa huvittaa pidempiä lenkkejä tehdä :whistle:

Vähän arvasin ettei työnantajalta vastausta tule, kun ei hoitovapaa ilmoitukseenkaan tullut. Rasittaahan perhevapaat pienessä yrityksessä, mutta eipä se mun tehtävä ole sitä murehtia..

Kela hakemuksia en ole vieläkään saanut aikaiseksi täytellä..Jos nyt viikonlopun aikana. Kauankohan menee äitiysavustus rahojen tilille ilmestymiseen hakemuksesta?
Voisin itselleni tehdä listan mitä kaikkea ostan niillä rahoilla, ettei mene vahingossa muuhun elämiseen, vaikka onko sillä nyt loppujen lopuksi mitään merkitystä :)
huomasin että harsoja täytyy ainakin lisää hommata, niitä aiemmin ollut n. 10-15kpl käytössä, ja jossain vaiheessa ainakin tuntui ettei edes riitä. Nyt jostain syystä 6 enää tallessa? Meillä niitä on käytetty hoitoalustan päällisiinä, kylpy ja peppu pyyhkeinä, puklurätteinä ja imetyssuojina, sekä parisängyllä vauvan alla puklujen ja niska :poop: varalta. Eli helposti loppuu kesken, jos ei pesukone joka päivä pyöri..

Huii enää 12vko täysiaikaisuuteen ja mahdollisesti 13 syntymään:barefoot: mun tuurilla toki kun oletan että tulee ennen La kuten sisaruksetkin olen vasta aattona käynnistyksessä :ROFLMAO:

Mimmi 25+0
 
Täällä pistetty vasta hakemukset rahoista ja tuista menemään.
Rahana otetaan tuo avustus, ja tosiaan pieneen hankintoihin olisi tarjoitus se käyttää. Harsot on meikäläiseltäkin hävinneet, niitä on käytetty ties missä askareissa. Mutta niitä olisi tarkoitus käydä ostamassa lisää.

Oispa ihana kävellä! :ROFLMAO::ROFLMAO:
Itsehän käytin koiraa pissalenkillä varmaan jonku hurjan kilometrin, kun piti päästä hiukan jaloittelemaan ettei mee lonkka lukkoon, ja kyllähän teki kipeetä jo loppuvaiheessa kotiatullessa. Pakko vaan yrittää kävellä jonkun verran, onneksi pyöräily onnistuu niin saa vähän liikuttua sentään, ei sekään vaivatonta ole mutta paremmin onnistuu entä kävely.
 
Kestoliivinsuojia käytin hetken imetysaikana, mutta ne mitä mulla oli ei jotenkin imenyt riittävästi ja ne näkyi rumasti paidan alta niin käytin pääasiassa kertakäyttöisiä. Ja niitä kyllä kului.

Vielä ei ole rinnat erittäneet, edellisessä raskaudessa alkoi öisin erittää vähän ennen viikkoa 30.

@mimmi92 tosi tökeröä, ettei työnantaja vastaa mitään! Voisi nyt edes onnitella...

@Hilma85 kurjaa että sokereissa oli jotain häikkää. :( vaikka outoa että erilaisia ohjeita saa eri paikoissa.

@-Amanda- pitkän lenkin olette kävelleet niin ei ihme jos oli kipuja myöhemmin. Ehkä vähän lyhyemmin sitten jatkossa. :) me käytiin kesällä miehen kanssa kaupunkilomalla ja kävelin huonoilla kengillä melkein 15km, en illalla meinannut saada nukuttua kun jalat särki.

@ritsalaari jos perustat ryhmän niin mä tuun :) jatkan täällä myös keskustelua.

@Nanna-87 toivottavasti harkkasupparit ei ole mitään tehneet! Mäkin oon katellut että monet pinot tyystin hiljenneet, kiva että tää ei.

;Liikkeitä tuntuu pitkin päivää ja aika paljon. Herää liikkumaan kun syön jos ollut hiljaista. Tänä aamuna heräsin pissalle kuudelta enkä meinannut saada unta kun vauva möyri ja potki niin kamalasti. Liikkeet näkyy pääasiassa mahan sivuilla ja tuntuu niissä kohdin ja myös alempana. Kerran päivässä tuntuu että vauva tulee mahanahan tai virtsarakon läpi, tekee varmaan kuperkeikkaa tai muuten vaihtaa aivan asentoa, kova paineentunne tulee.

Kela-neuvola alkuviikosta.

Huomennako se vauva ois sitten ehkäpä jo pelastettavissa, kun täyttyy rv 22+0. :love:
 
@Lumi87 uskomatonta että vauva voisi jo selvitä kun on vielä kuitenkin niin pitkä aika täysiaikaisuuteen. Olisi kyllä aika shokki jos alkaisi käynnistymään. Hirveän rankkaa pelätä vauvan puolesta.

Itse en kans tykännyt äippäpakkauksen kestoliivinsuojista, kun imi huonosti ja olivat rypyssä. Mutta olen kuullut että jollain valmistajalla on joitain ihan ehdottoman hyviä. Mielenkiinnolla kans kuulen, jos jollain on parempaa tietoa!

Sain vihdoin kelan hakemukset täytettyä. Nopea juttu se on kun saa aikaiseksi. Me otetaan rahana niin ei ole nyt mitään odotettavaa. Toki voisin kans ihan lähteä varta vasten shoppailemaan sillä rahalla vauvalle! :love: @mimmi92 ei ole kyllä tietoa kauan siinä menee. Luulisi että tulee pian, kun pakkauskin tulee nopeasti.

@mimmi92 olipas erikoinen vastaanotto työnantajalta!
Mulla kans tuli nyt mieleen, kun kerroimme raskaudesta appivanhemmille. Appiukko kysyi meiltä, tuliko tämä yllätyksenä. Itse menin ihan lukkoon (En tiedä voiko sillä tarkoittaa muuta kuin oliko vahinko??). Mies sai onneksi sanottua, että no miten yllätyksenä se nyt yleensä voi tulla..

Meillä on joka vuosi suvun yhteinen viikonloppu mökillä metsästyskauden alkuun. Tänä vuonna myös miehen suku kokoontui venetsialaisiin mökille, vaikka heillä on tapana tavata mökillä pikkujouluissa. Olen mökkeilyt lasten kanssa siis yhteen putkeen yli viikon. Ollut tosi koleat ilmat ja välillä ainoa tekeminen on syöminen. Mitenhän vauva voi tämän kaiken mässäilyn jälkeen? Ja nyt viimeistään alkoi kunnon närästykset! :sick:

Täällä liikkeet on välillä vähäisiä ja välillä pompitaan masussa enemmän. On paljon tosi hiljaisia päiviä ja pitkiä rauhallisia aikoja. Todennäköisesti en edes huomaa kaikkia liikkeitä päivän touhujen aikana. En osaa olla huolissani koska aiemmin ollut samanlaisia masuvauvoja. Lopussa esikoispoika potki kyllä tosi hurjia potkuja ja yritti työntää päätään kohdunsuulle. Ei sekään kivaa ole :LOL:

Henriette 25+2
 
Kiitoksia kokemuksista liivinsuojista!
noita mitä mä oon netistä katsellut ei ole muotoiltu mitenkään, toisin kuin kertakäyttöiset. Ryppyyn varmaan siis jäisivät.. Eli koti ja vain päivä käyttöön olisi tulossa. Tarkoitus olisi kuitenkin n. 1v imettää, joten melkoisesti tulisi säästöä jos yhtä hyvin maitoa tulee tälläkin kertaa :) tosin en aio imetyksen onnistumisesta suurempaa stressiä ottaa :) Pojan kanssa ei sujunut ollenkaan ja n. 1kk ikäisenä siirryttiin kokonaan pulloon. Tytön kanssa varauduin samaan, menikin täysin päinvastoin, imetyksessä ei mitään ongelmia ja varalta hommatut pullot jäi kokonaan käyttämättä kun ei muutaman kokeilu kerran jälkeen vaan suostunut niistä juomaan.

@Henriette Täällä myös mässäily oikein urakalla viikonloppu. Olo on niin ähky ja oikein odotan että arki (ja terveelliset ruuat) taas huomenna alkaa :)
Anoppi myös eilen puhui jotenkin "kun tämä viimeinen syntyy" teki mieli tokaista että kuka on sanonut ettei enempää ole toiveissa.. Eipä hän sillä mitään pahaa tarkoittanut, mutta joillakin vaan on jokin tietty lapsiluku oletuksena, ja vaikea ymmärtää, että joku toinen voi haluta eri asioita :)

Eilen ostin käytettyä valkoisen 62-68 toppahaalari/pussin, oli ihan uudenveroisessa kunnossa vain 5€ :) vielä pitäisi joku 50/56 puku löytää lisäksi, tai sitten toppatumput ja töppöset jo tuohon olemassa olevaan 56cm haalariin :) en viitsi nyt hommata muuta kuin neutraalin värisiä vaatteita :D

Ihanaa alkaa pikkuhiljaa hommaamaan tavaroita pikkuiselle, ei malttaisi odottaa käyttäjää niille, tekee odotuksen jotenkin todellisemmaksi kun pääsee pikkuvaatteita hypistelemään :)

Mimmi 25+1
 
@ritsalaari se nyt oli joo tollane ihan hyvä lenkki.
Kannattaa kyllä joo lepuutella, mikäli vaatii. Ei kannata liikaa rasittaa. Mutta toivottavasti pääsit/pääset uimaan. :)

@mimmi92 myönnettäkööt, että itse vähän yllätyin tosta kävelymäärästä. Mutta oon Ilonen siitä, että vaikka juoksu ei niinkään enää onnistu, niin kävelylenkit onnistuu.

@Lumi87 eihän niitä kipuja muuten tosiaan ollut, mitä nyt selkä vähän.
Mut sekin meni aika hyvin saunalla ja hieronnalla ohi.
Mutta joo, totesin itsekin sen, että ehkä ois järkevää mennä vähän lyhyemmin jatkossa.
Ehtiihän sitä sitte raskauden jälkeen kävelemään ja juoksemaan.

Eilinen meni hyvin väkirikkaissa merkeissä.
Oltiin miehen, siskon ja hänen avomiehensä kanssa tässä meillä alkuun ja saunottiin.
Ajateltiin, että eihän meidän oo järkeä alkaa grillaamaan kun naapurissa se puoli kumminkin tulee hoidettua, joten vietiin ne meidän grillattavat sinne ja hyvä että vietiin, koska siellä meinas vallan loppua kesken.
Porukkaa oli paljon ( 25 henkeä + me neljä) ja onneks tossa porukassa oli toinenkin raskaana oleva (yks naapuri hänkin), niin ei tarvinnut yksikseni siellä hengata pallona. ☺

Mutta oltiin hyvissä ajoin ennen puolta yötä miehen kansa kotona, sisko jäi avomiehensä kanssa sinne vielä hetkeksi, mut kyl hekin tuli aika pian sielt nukuskelemaan.

Sisko lähti avomiehensä kanssa tästä jo aikoja sitten (joskus kolmelta), poikkesivat meijän yhden siskon kautta ja sieltä sitte lähtivät ajamaan kotiin.

Mehän pistettiin pystyyn kunnon syyssiivouskekkerit.
Tai no, imuroitiin ja mopattiin sekä pestiin ikkunat (vaikka ollaankin aika vasta muutettu tähän, niin kyllä ne on vaan pakko jo pestä.)
Mä imuroin ja moppasin, mies hoiti ikkunoiden pesun.
Meillä on nuo muutamat ikkunat niin korkeat, että en mä uskaltanu alkaa niitä pesemään (ja ikkunoita myös on ihan riittävästi.)

Huomenna ois jälleen työvuoro ja vielä pitkä sellainen.

Tarttis itsekin hankkia noita tumppuja. Leudoimmilla ilmoilla menee varmaan villatumputkin, mutta ei varmaan kaikista kylmimmillä, vaikka haalareissa onkin nuo hihat sellaset, että vauvan kädet ei näy eikä jalatkaan.

Amanda 23+4
 
Talvikamppeet Mulla on onneksi tytönjäljiltä neutraaleissa värisävyissä toppahaalari ja tumput koossa 56, Wallaboon ihana kaukalopussi ja baby's onlylta sellainen harmaa neulekuosinenlämpöpussi vaunuihin. Niillä pärjättiin loistavasti viime talvi, joten eiköhän mennä nytkin. Olivat sen verran hintavia että en pistänyt eteenpäin kun oli kolmas haaveissa :) Nyt sopivasti tulee talvivauva jälleen ja saan nämä ihanuudet käyttöön :love: Välikausivaatteita pääsee ostamaan sitten keväällä..

Oikeastaan hankintoihin jää tällä hetkellä
*tutit ja muutama tuttipullo
*harsoja
*muutama vaatekerta

ja siihen ne jääkin, pitää oikein venyttää että saa jotain kivaa ostaa kuitenkin pienelle tulokkaalle, paljon on tavaraa kyllä kahden jäljiltä..

Aika menee kyllä ihan hurjaa vauhtia tässä raskaudessa, kohta kolkutellaan jo uutta kymmenviikkoa :confused:
 
@mimmi92 minusta tuollaiset kommentit on uskomattomia! Vaikka ei minunkaan appi sillä pahaa tarkoittanut. Kai ihmetteli vain kun heidän suvussa kaikilla on kaksi lasta. Kuinkahan järkyttyy, jos meillä on joskus neljäs.. :ROFLMAO::ROFLMAO:
Hyvä löytö! Itsekin odottelen että eteen sattuisi joku ihana pikkuinen 56 toppapuku. Pipo minulla on jo joten pitäisi olla yhteensopiva.

Meillä olisi hankinnoissa muistaakseni ainakin:
*toppapuku
*harsoja
*tutit, vaipat, liivinsuojat..
*ainakin parit pienet housut
*kantoreppu (kantoliinoja on erilaisia, mutta mies tykkäisi enemmän repusta ja luultavasti kannellaan tuota meidän tyttöä vielä pitkään, se häntä ainoastaan rauhoittaa)

@Surusilmät aika on kyllä mennyt hirvittävää vauhtia. Ihan kohta sitä ollaan jo sairaalassa! Täällä on jo koivuissa keltaiset lehdet ja vauva syntyy todennäköisesti ennen ensilumia!

Nyt tuli postista minullekin ne bravado silk seamless -liivit. Tuntuu kyllä erinomaisilta päällä vaikka eihän ne kauniit ole. On ne järkevä ostos kun tykkään joustavista imetysliiveistä ja nuo tämän hetkiset rintsikat jää silloin jo käyttämättä. Kiitos vain vinkistä!! :)

Henriette 25+4
63,9% raskaudesta kulunut :)
 
Täällä ostoslistalla ainakin;

-kestoliivinsuojat, kertakäyttöisiä löytyy pari pakettia ennestään
-1 ja 2 koon vaippoja, tutteja, tissirasva, yösiteitä, korviketta
-D tipat (taitaa kyllä olla tytöllä tipat vielä silloin käytössä myös)
-keittosuolatipat ja räkäimuri (meillä molemmilla lapsilla ekat kunnon flunssat ollut jo parin vko ikäisenä :()
-harsoja
-38? talvipipo
-toppatumput ja töppöset
-(kantoliina jos tulee käytettynä vastaan)

Tulikin mieleen, minkä kokoisia päitä teillä on ollut lapsilla syntyessä? Meillä pojalla 34cm, tytöllä 32,5cm. Talvipipoa en taida ihan pienessä koossa hommata, kun muistaisin että päät kasvanut pari senttiä ekojen viikkojen aikana, jolloin ei vielä ulkoilla? Neuvolakorteistahan sen näkisi, kun jaksaisi etsiä...
Ja ne kelan hakemuksetkin laittaa..

Mimmi 25+2
 
Meillä on ollut lasten päät syntyessään 35 ja 34 cm ja 1kk ikäisenä n 37 cm. Ostin pipon, joka on 39 cm / 1-2 kk. Pienempää ei olisi ollutkaan. :)

Jos haluat kantoliinaa käyttää ihan vastasyntyneellä, helpoin ja pehmein on trikoinen liina. Niitä saa muutamalla kympillä ja käytettynä on varmaan torissa.

Henriette
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Kävin aamulla kela-neuvolassa.

Kaikki hyvin, mitä nyt hb 108 ja sain käskyn alkaa syödä rautaa. Jännä etten ole ollut erityisen väsynyt, yleensä matala hb tekee musta aina tosi väsyneen. Terkkari sanoi, että uuden ohjeistuksen mukaan sf-mitta mitataan vasta rv 24 eteenpäin, mutta otti mitan (18cm) kun pyysin.

Paino on noussut hurjat 7kg, ekassa raskaudessa oli tässä vaiheessa tullut 2kg. Jännä kun ei tunnu kovin raskaalta tai pullealta, maha ja rinnat on kasvaneet kyllä muttamuuten en ajatellut olevani mitenkään isompi. Oon kyllä aika surutta herkutellut, täytyy varmaan jättää vähän vähemmälle. Terkkari väläytteli sokerirasitukseen joutumista, jos seuraavaankin neuvolaan paino nousee tätä tahtia. Toivottavasti en joudu sinne...

Kyselin myös juoksemisesta ja muutenkin liikunnasta, kuulemma tuntemuksien mukaan saa hölköttelyäkin jatkaa. :)

Näpyttelin Kelan hakemuksetkin heti käynnin jälkeen. Tosin kysyvät varmaan työnantajalta lisätietoja palkan maksusta äitiysloman alussa. Pakkaus otetaan rahana.

Tytön pää oli syntyessä 34,5cm.

Hankinnat on tosi pahasti vaiheessa. Muutama pieni vaate hankittuna ja kaikki muu uupuu. Vaunut, turvakaukalo, haalari + pipot ja tumput, lämpöpussi, lakanat, harsot, pyyhkeet, hoitoalusta... Mitään ei ole hankittuna tai löydy. Täytyisi aktivoitua ja koittaa käytettynä metsästää ainakin tota lämpöpussia. Kantoliina multa sentään löytyy.

Mulla on ihan yhtäkkiä muutaman päivän aikana alkanut vatsa ahdistaa, jos istuu eteenpäin nojaten tai kyykistelee. Tuntuu riippuvan paljon vauvan asennostakin, punkeaa jalkoja(?) välillä tosi ylös melkein kylkiluihin asti, tekee tosi häijyä.

Lumi 22+2
 
@Lumi87 toivottavasti hb lähtee nousuun! Mä joku aika sitten luin jostain että painonnousu olisi rv 17-24 suurimmillaan :) ehkäpä se siitä vähän tasoittuu (tai ainakin omalla kohdalla toivon ettei 1,2kg/vko tahti jatku). Muuttuupas nuo sf mittausjutut usein.

@Henriette ja @Lumi87 eli voisi olettaa että sellainen 34-35 olisi melko keskimääräinen pää vastasyntyneellä :) Katselin että esim. H&M oli pipot pituuden mukaan, eli edullisesti voisin sieltä hommata varalta myös ihan pienen, jos tällekkin tytölle tuleekin pieni pää :) Mutkin nyt aikuisiällä todettu pienipäiseksi (vaikka ei kyllä siltä mun mielestä näytä) kun neuvolassa mittasivat oman ja miehen pään :ROFLMAO:

Sainpas vihdoin laitettua Kelan hakemukset ja voi olla että saan sittenkin enemmän äitiyspv rahaa kuin aiemmista :eek: Noh näkee sitten päätöksestä ymmärsinkö oikein :rolleyes:


Mimmi 25+3
 
Apua täällä on jo listoja teillä valmiina.

Mä löysin puoleen hintaan Reiman toppahaalareita (mistä saa makuupussin) sopivassa koossa, niin tilasin kahdet samantein.
Tuli edullisemmaksi tilata nyt kun oli puoleen hintaan, kuin oikealla hinnalla.

-Sit täytyy tosiaan niitä töppösiä hankkia, noiden miehen isovanhempien tekemien villatöppösten lisäksi ja toki muutama talvipipo ois varmaan hyvä olla, vaikka miehen isovanhemmilta tulikin ja varmasti tulee vielä lisää villapipoja.
-Vaippoja, tutteja, tuttipulloja, harsoja, korviketta täytyy hankkia. (Meillä ei oo varsinaisesti näistä mitään jollei isyyspakkaukseen tulevia lasketa.)
-Vaatteita meillä on vauvalle todella vähän vielä. Ei olla vielä hirveesti niitä ostettu.
Ja lista jatkuu, meillä kun ei oo mitään ennestään.

Tällä hetkellä kun tosiaan hankittuna on nyt
- Yhdistelmät
- sitteri
- turvakaukalo + telakka + adapteri (adapteri siis siihen, että kaukalon saa vaunujen runkoon kiinni.)
- pinnasänky
- Muutama vaate ja ne villavaatteet
- lämpöpussi

Onneks vielä ei oo mikään hirmuinen kiirus. Luulis ehtivän viimeistään äitiyslomalla ostamaan loput, toki tässä ennenkin jo yritetään jotain ostella.

@Lumi87 toivottavasti hb lähtee siellä nousuun.

Kaks työpäivää takana, huomenna vapaa ja sit kolme päivää töitä. Hohhoijaa..
No onneks ens viikolla näkee pitkästä aikaa beben.

Käytiin miehen kanssa pienellä lenkillä, nyt mentiin puolet siitä mitä viimeks. Ja parempi olokin, ei oo selkä kipeä eikä jalat pahemmin.
Huomenna ois tarkoitus mennä jälleen pelailemaan sulkkista. Rauhallisesti mutta kuitenkin.

Ja nyt on bebellä potkuharkat menossa, sen verran paljon tällä hetkellä potkii.

Amanda 23+6
 

Yhteistyössä