Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *elokuussa*

Kiitoksia @mimmi92 ! Ja kiitos @ritsalaari tsempeistä, vähän jännittää mihin tässä nyt olen ryhtymässä kun nyt syksyn ja kevään aikana oon menossa myös iltalukioon kertaamaan tiettyjä kursseja joiden osaamista tarvitsee sitten pääsykokeissa. Oon kirjoittanut ylioppilaaksi 2008, niin eipä sieltä enää kauheasti asioita muista... Yksi korkeakoulututkinto mulla on jo pohjalla, mutta alalta jonne en kyllä tunne (enää) mitään mielenkiintoa joten täytyy nyt panostaa tulevaisuuteen.

Tervetuloa mukaan @Susu90 !

Vauvavakuutuksista, kyselin niistä täällä aiemmin, oiskohan se ollut heinäkuun pinossa. Me just varattiin miehen kanssa eilen aika Osuuspankkiin neuvottelua varten, halutaan mennä ihan paikan päälle kyselemään kun kummallekaan ei nettisivujen myötä ihan auennut että mitä kaikkea siihen vakuutukseen sisältyy ja miten omavastuuasiat menee. Otettiin aika 6.9., eli sen jälkeen voin sitten ainakin kertoa niiden vakuutuksesta tarkemmin :LOL: käytännössä kai ainakin lähes kaikki vakuutusyhtiöt vaativat, että rakenneultrassa on käyty ennen kuin vakuutuksen saa, tarkistavat ettei vauvalla ole tiedossa mitään mikä voisi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. Joku firma taisi myöntää vakuutuksen myös ennen rakenneultraa mutta en nyt muista mikä.

Mä oon tässä just tilaamassa imetysliivejä, Bravadon Body Silk Seamless, kun tuntuu että mulle tulleesta kuudesta kilosta viisi on menneet rintoihin :D Normaalit rintaliivit tuntuvat jo ihan kauheilta. Täytyy vaan vielä metsästää että mistä ne saa nopeimmin ja halvimmalla.
 
Apua mitähän mun piti kommentoida kun puhelimella sivu vaihtui, niin ei näe kaikkia viestejä..

Tervetuloa mukaan @Susu90! :)

Vauvavakuutus otettiin esikoiselle, mutta nyt reilun 3v aikana ei olla yhtä ainuttakaan kertaa sitä hyödynnetty. Ei ole ollut tarvetta millekään resepti lääkkeille, ja neuvolan kautta molemmat päässyt nopeasti myös erikoissairaanhoidon piiriin ihan vaan tarkistamaan esim. pojalla vauvana nielurisat kuorsauksen takia ja tytöillä hyvälaatuista kasvainta seurattu syntymästä saakka Lastenklinikalla. Toki ollaan onnekkaita että lapset terveitä, mutta ei kyllä näillä näkymin oteta vakuutusta. Pojankin vakuutus tarkoituksena irtisanoa ja ottaa kaikille jonkun näköinen tapaturma vakuutus tilalle kun niitä hyvin todennäköisesti vielä tulee useita :D

Munkin piti aloittaa tänä sykynä iltaopinnot alan vaihtoa ajatellen. Noh enpä nyt sitten aloita ollenkaan, kun ei sitä kovin paljoa ehtisi suorittaa. Katsotaan sitten parin vuoden päästä jos edelleen kiinnostaa.. Olin siis varautunut kouluun hakiessa että plussaamiseen menee taas vuosi/pari, mutta onneksi toisin kävi :)

Mä siirryin myös osittain takaisin imetysliiveihin, vaikka muutama kuukausi sitten olin niin onnellinen imetyksen päättymisestä ja normaaleista liiveistä :ROFLMAO: on ne vaan mukavammat tässä tilassa päällä, vaikka ei omaa silmää miellytäkään:LOL:

Mä olen nyt vakaasti päättänyt hommata käytettynä ne vierekkäin istuttavat tuplat, joihin saisi seisomalaudan, että pääsee kolmen kanssa pakkasilla ihmillisessä ajassa paikasta toiseen. Vuosimallilla/merkillä/ulkonäöllä ei mitään väliä, kunhan ajavat talven asiansa :D

Mimmi 23+3
 
Tervetuloa @Susu90 :)

@Shara tsemppiä opintoihin ja toivottavasti yliopiston ovet aukeaa. :) Mulla oli imetysaikaankäytössä noi Bravadot ja tykkäsin kovasti. Onnea myös tyttöveikkauksen vahvistumisesta ja hyvistä ultrakuulumisista!

@ritsalaari kiva kuulla jonkun tens-kokemuksia! Kova luotto on kyllä siihen, että siitä voisi apua saada. Oli ihan järkettävä automatka viimeksi sairaalaan...

@mimmi92 nätti, siro vatsa sinulla. <3 ja voi kurja että tauti kiertää...

Esikoisella on vakuutus, joka otettiin ennen syntymää. Täällä terkkari ei oikein vedä ja kun esikoinen sairasti parikymmentä korvatulehdusta parin ekan vuoden aikana ja olikahdet putket ja kitarisatkin leikattiin, oon ollut enemmän kuin tyytyväinen. Nyt sama vakuutus (sairas- + tapaturmavakuutus) kattaa myös esikoisen kilpaurheilussa mahdolliset tulevat vammat. Me saatiin aikanaan vakuutus ilman omavastuuta, mutta en tiedä onko sellaista enää olemassa. Tärkeää on mielestäni se, onko vakuutuksessa vuosikohtainen omavastuu vai sairauskohtainen omavastuu. Yhdestä yhtiöstä kun kyselin, niin esim. korvatulehdus laskettiin samaksi sairaudeksi vaan, jos edelliskerrasta on kulunut max 2kk. Tällä systeemillä ei oltais kauheasti hyödytty vakuutuksesta.

Kävin reilun kuukauden tauon jälkeen lihaskuntojumpassa. Teki hyvää ja oli ihanaa hikoilla oikein kovasti. Kunto tuntuu lenkkeillen säilyneen ihan ok ja hyvin jaksoin, vatsalihasliikkeissä ohjaaja näytti vaihtoehtoisia liikkeitä.

Esikoinen aloitti tänään koulun. :love: Haikeaa mutta ihanaa tietää, että pian saa olla joka päivä kotona vastassa.

Huomenna rakenneultra. :whistle:

Lumi 20+2
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Virallinen rakenneultra takana ja kyllä siellä poika asustelee. <3 Oli tosi mukava kätilö ja ihanaa kun mies pääsi tällä kertaa mukaan. Saatiin ihania kuvia mukaan. Vauva vastasi taas pari päivää isompaa, mutta laskettua aikaa ei muutettu.

Oli vähän hässäkkää kun jäätiin aamuruuhkaan ja meinattiin myöhästyä koko ultrasta. Mies jäi vielä parkkipaikkaa etsimään kun itse ilmoittauduin viimetingassa, onneksi oli aika 10min myöhässä niin mies pamahti ovista sillä sekunnilla, kun meitä huudeltiin.

Kysyin mieheltä, että tuntuuko hänestä jo konkreettiselta, että meille on vauva tulossa. Kuulemma tuntunut hänestä jo pidemmän aikaa, kun itse vasta nyt kesän aikana alkanut asiaan luottaa.

Lumi 20+3
 
@Lumi87 hienoa, että kuitenkin ehditte ajoissa :) ja ihanaa kun mieskin pääsi mukaan :)
Nuo mahdolliset ruuhkat itseäkin edellisessä asunnossa pelotti kun aiemmin pohdin synnytyssairaalaa nkl ja Jorvin välillä, joten silloin valitsin Jorvin, vaikka oli kauempana. Ihan tarpeeksi tuskaista oli viimeksi mennä kättärille 10-15min matka, niin ajatus jumittamisesta jossain ei houkutellut (+jos on huono ajosää ja liikenne sekaisin).
Nyt matkaa lähimmälle synnärille n. 30min.

Ihme tauti kyllä liikkeellä. Poika oli eilen jo ihan terveen oloinen ja söi hyvin. Koko viime yö meni sitten taas oksennuksia siivoillessa ja nyt tänäänkin pari koneellista saanut pyykkiä pestä. Raskauteen ei mitään uutta päivitettävä, tässä sivussa tuntuu tällä kertaa menevän nopeasti viikot eteenpäin :)

Mimmi 23+4
 
@mimmi92 meiltä ajaa Naistenklinikalle puolisen tuntia ilman ruuhkaa, Hyvinkäälle varmaan vähän kauemmin. Tänään kesti matka tunnin ruuhkassa... Aiempi synnytys oli Hyvinkäällä mutta silloin asuttiin muualla ja oli lyhyin matka sinne, puoli tuntia tosin silloinkin. Oli ihan jäätävä automatka kun supistuksia tuli mutaman minuutin välein ja ne oli tosi tosi kipeitä siinä vaiheessa, olin 5-6cm auki kun päästiin sairaalaan. Täytyy ehkä ruuhka-aikaan suunnata Hyvinkäälle jos lähtö tulisi pahimpien ruuhkien aikaan, en tämän aamun kaltaista matkaa selviäisi. On se puolikin tuntia tosi pitkä aika olla vöihin köytettynä, jos synnytys on kunnolla käynnissä.

Tänään just kätilölle sanoin, että arveluttaa sairaalaan ehtiminen, kun edellinen synnytys oli niin nopea. Sanoi vaan että parempi lähteä pian supistusten alettua ja jos vedet menee niin kuulemma heti ja soitella matkalta. Ja ambulanssin voi kuulemma soittaa heti jos tuntuu että pelkää vauvan syntyvän matkalle...
 
Onnea @Lumi87 hyvistä ultrauutisista!

Nyt tuli postissa meidän kontrolliultra-aika, 9.10. päästään seuraavan kerran ihmettelemään pikkuista.

Ja mun Bravado Silk Seamlessit tuli jo tänään postissa (eilen tilasin), mua vähän itkettää kun nää tuntuu niin hyvältä päällä tavallisten liivien jälkeen :LOL: Suosittelen kaikille, jos ette ole vielä hankkineet!
 
Aikasin me joo nuo hankittiin, mutta toisaalta oon niin helpottunut, että nyt ne on. Voi hankinnat "unohtaa" hetkeksi.

@susa90 tervetuloa mukaan! :)

@Shara tsemppiä opintoihin! Ja toivottavasti yliopiston ovet aukeaa.
Ja onnea tyttölupauksesta! :)

@mimmi92 yöh, vatsatauti. Inhottava tauti.
Toivottavasti menee ohi mahdollisimman pian.

Meitä haluttais mennä 4d-ultraan, mutta katselin äsken vähän niiden hintoja ja en tiedä kannattaako yhdestä ultrasta maksaa niin paljoa, mitä tollanen maksaa.
Täällä päin tuo on edullisimmillaan siinä 200 euron molemmin puolin. Tosin poikkeuksetta yli 200 euron.

Taas ollu niin hurja työviikko, huomenna vapaa ja sit perjantaina töihin, joskin neuvola on siinä puolen päivän aikaan, joten siellä menee se aika mitä menee ja sit sieltä takas töihin.

Me aiotaan ottaa vakuutus.
Ja LähiTapiolasta se otetaan, varattiin aika niille ja se taitaa olla ens kuun alussa.
Täytyykin tarkistaa se aika, lähinnä ettei ois töitä samana päivänä.
Pohdittiin kyllä muitakin paikkoja, mutta LT:llä on kaikki muutkin vakuutukset ja ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä kyseiseen firmaan, joten mitäs sitä hyvää vaihtamaan.

Mä löysin bebelle toppahaalarit, josta saa myös muokattua sit makuupussin.
Ja olivat vielä 50% alennuksessa.

Ja me varattiin sulkapallo vuoro perjantai-illaksi, ei olla muutamaan kuukauteen pelattu ja ajateltiin nyt mennä.
Vähän jännittää miten onnistuu tän masun kanssa, mutta ei se koittamatta selviä.
Ois ihanaa, että onnistuis sen verran hyvin, että pystyis jatkamaan vähän pidemmälle.
Ja koska jossain vaiheessa täytyy kyllä siirtyä crosstrainerille siirtyä, niin hoituu molemmat samalla salilla.

@Lumi87 onnea poikalupauksesta. :)
Ja hyvistä ultrakuulumisista. :)
Onneks mies kuitenkin ehti paikalle vielä.

Musta tuntuu, että me varmaan lähdetään synnärille tyyliin heti ekan supistuksen jälkeen.
Kun ei esikoista odottavana vielä tiedä, että milloin on hyvä aika lähteä ja muutenkin, että kauanko synnytykseen menee.

Amanda 22+0
 
@Shara Kiva että liivit on hyvät :D ja eipä ole enää seuraavaankaan ultraan kovin pitkä aika! Onpahan ainakin jotain mitä odottaa välissä :)

@-Amanda- Täällä myös tuo 4D ultra pohdinnassa kun olisi lähistöllä n.130€ halvimmillaan. Ja olisihan se sukupuoli kiva päästä selvittämään kunnolla kun nyt jäi niin epävarmaksi. Ehkä loppuraskaudessa käyn omalla kustannuksella jossain koko arviossa ainakin, jos neuvolalääkäri ei tee (viimeksi teki).

@Lumi87 toivottavasti silloin ei ole ruuhkaa. Tuo autossa istuminen on kyllä jotenkin niin kamala asento supistuksien aikana.. Ja toinen ktg käyrän ottaminen. Tai ylipäänsä jos ei pääse vapaasti liikkumaan :D

@Esme87 munkaan tietoon ei ole muita ryhmiä tullut. Toivottavasti joku käy halukkaille kertomassa jos sellainen on tai infoaa jos tuo tiedossa oleva jo täynnä.

Puuh saanut taas pienen muistutuksen tunnin välein heräilystä nyt viikon ajalta kun tyttökin sairastui. Synnytyksen jälkeen onneksi hormoneilla pärjää (toivottavasti tälläkin kertaa) jo pitkälle :D
Mies onneksi pystyy itsensä hoitamaan sitten kun (todennäköisesti) hänelle tulee. Eli kohta voiton puolella kun kaikki käynyt läpi :D
Sokerirasitukseen varasin ajan 5.9.

Mimmi 23+5
 
Kivoja kuulumisia täällä :)

Tervetuloa @Susu90. Ymmärrettävää, että on vaikea uskoa vihdoin olevansa tässä tilanteessa pitkän yrityksen jälkeen. Meilläkin hoidot taustalla ja vieläkään en ihan uskalla varmaksi ajatella, että nyt se vauva saadaan. Pitää vaan yrittää olla luottavaisin mielin. On aina niin ilahduttavaa, kun mahassa on menossa jumppatunti.

@Shara Noi liivit vaikuttikin hyviltä, täytyy pitää mielessä.

Kasattiin tossa eilen pinnasänky jo valmiiksi (oli muuten yllättävän hankala homma noinkin yksinkertaseksi sängyksi). Päädyttiin lopulta sellaiseen, mistä laitaa ei saa laskettua. Toivottavasti ei kaduta :D Oishan se ollut varmaan ihan hyvä ominaisuus, mutta nosti hintaa melko paljon verrattuna tuohon meidän valitsemaan sänkyyn. Ja muutenkin alan nyt laittamaan lapselle huonetta kuntoon, uudet verhot tilasin netistä. Kiva kun saa rauhassa laitella. Lähempänä syntymää pitää kyllä siirtää pinnasänky meidän makkariin, jos ei vaavisänkyä vuokrata. Oon silti vielä sen vuokraamisen kannalla ekoiksi kuukauksiksi.

Vakuutuksen ottamisesta ei olla vielä varmaksi päätetty. Meillä on myös LähiTapiolassa muut vakuutukset ja voisihan sitä ainakin tarjouksia kysellä.

4D-ultraan ois tosi ihana mennä, mutta taidetaan säästää ne rahat hankintoihin. Harmittaa silti kun ei ole tällä hetkellä mitään ultraa odotettavissa.

Onko muuten (varmaan lähinnä esikoista odottavista) joku menossa perhevalmennukseen? Täälläpäin järjestetään valmennuksia eri teemoilla, varasin ajan imetysvalmennukseen ja toisessa on vauvaperhe kertomassa kokemuksista. En usko, että nää ois mitenkään pakollisia, mutta sain miehen suostuteltua mukaan ja kuulosti kivoilta. Varmaan ainakin miehelle tulee uutta tietoa. Valmennukset on vasta marraskuussa eli pääsee äitiysloman aikaan käymään niissä.
 
Vakuutuksista vielä, OP:llä on kampanja, jossa vauvavakuutuksen ekan vuoden saa veloituksetta. Me ajateltiin ottaa sieltä, soittelin jo ja kyselin ehdoista tarkemmin. Sen voisi jo ottaa mutta ajattelin vielä jonkin aikaa odotella. Vaikka tuttu pariskunta sai just vauvan 10 viikkoa etuajassa, tuollaisessa tilanteessa olisi hyvä että vakuutus on jo voimassa niin korvaisi sairaalamaksut ja toisaalta ei rajattaisi keskosuuden vuoksi mitään pois.

@Shara noi liivit on kyllä tosi hyvät! En oo vielä kokeillut vaan oon vaan ostanut isompia tavallisia liivejä. Ja kiva että on seuraava ultra-aika, jota odottaa!

@aprikoosinkukka varmasti pinnasänky ajaa asiansa. Meillä olija on siis tulevallakin vauvalla myös tuollainen, jossa laita ei laske. Ekoina viikkoina se olisi ollut kiva saada sivuvaunuksi, mutta meillä vauva nukkui muutaman kuukauden aikalailla mun ja miehen vieressä kun oli niin itkuinen.

@mimmi92 hormonit on kyllä uskomattomat! Musta tuntui, että niin kauan jaksoi yöheräilyjä kun imetti, mutta kun nekin hormonit lähti oli yöherätykset paljon vaikeampia.

@-Amanda- 4d on kyllä ihana vaikkakin kallis :) me ei nyt myöskään raaskita käydä. Esikoisesta käytiin ja olihan ne kuvat ihanat. <3 Toivottavasti sulkapallo sujuu!

Liikkeet voimistuneet IHAN HIRVEÄSTI. Kunnon jumputusta välillä, niin ihanaa. :love:
 
Meillä ei ole pinnasängyssä laskettavaa laitaa, eikä olla koskaan kaivattu, kun vauva ei ole nukkunut siinä vastasyntyneenä. Meillä pinnis ei olisi edes mahtunut makkariin. Nostettava pohja on sen sijaan koettu käteväksi :)

@Shara kiitti vinkistä! Nuo liivit näyttää kyllä käteviltä! Onko ne tosi joustavaa / venyvää? Mulla ainakin rinnat niin kipeänä synnytyksen jälkeen että kaikki liivit sattuu. :cry: Just kävin taas hakemassa kaupasta isompaa kokoa normirintsikkaa ja kyllä on mukava kun on taas hetken sopivat.

Me ei oteta vakuutusta, kun täällä on ainakin tähän asti kaikki toiminut hyvin julkisella, vaikka esikoisella on ollut kaikki mahdolliset vaivat. Ja ihan hyvillä mielin käydään joskus yksityisellä, kun säästetään ne vakuutusrahat.

Me ei odoteta esikoista, eikä mennä perhevalmennukseen, mutta suosittelen kyllä! Minusta ne oli ihania siinäkin mielessä, että valmistauduttiin miehen kanssa synnytykseen yhdessä. Puhuttiin myös paljon synnytyksestä ja miehellä oli käsitys mitä minä toivon ja odotan vaikken synnytystilanteessa ollut juttutuulella.

Täällä oli myös puhetta sairaalaan lähtemisestä.. ei mullakaan ole kyllä siitä tietoa kun ekalla meni lapsivesi ja silloiseen pieneen sairaalaan ottivat hyvissä ajoin vastaan. Tokalla kerralla käynnistettiin.. Kyllä se vähän jännittää!!

Mutta enemmän mua jännittää, miten jaksan loppuraskauden! Mahalla ei oo kyllä varaa paljon enää kasvaa.. ja mulla on alkanut tulla jo hengitysvaikeuksia, joita mulla tulee loppuraskaudessa.. :eek: kokoajan hengästyttää ja tuntuu ettei saa happea ja se väsyttää hirveästi. Ja olo on muutenkin niin kömpelö ja kankea! Apuaaa!!!:(

Henriette 24+1
 
Meillä oli muistaakseni esikoisen aikaan 3 käyntiä perhevalmennusta ja ihan kiva oli käydä :)

Mulla myös ollut rinnat tosi kipeät synnytysten jälkeen ja pehmeät joustavat liivit ollut ihan ehdottomat. Viimeksi meni n. 5vko ennen kuin tajusin/huomasin että mulla oli iso haava nännissä, joka sen kivun aiheutti. Johan helpotti kun sai sen hoidettua :)

Täällä myös tulee jo välillä hengitysvaikeuksia. Vatsa jotenkin niin täyden oloinen sisältä. Varsinkin sohvalla löhöillessä ja nukkumaan mennessä tuntuu että keuhkoihin ei pääse ilmaa.. Eikä se kyllä edellisten kokemuksen perusteella helpota ennen kuin vauva ulkona.. Onneksi ei kuitenkaan vielä joka asennossa ole hankala olo.

Joku ihmeen käsityövimma iski kun ei ole ulos päässyt. Muutaman vauvan pipon ja myssyn olen virkannut eri kokoisina ja värisinä. Harmi kun en omista ompelukonetta kun tekisi mieli jotkut yksinkertaiset housut kokeilla tehdä vauvalle jostain kivasta kankaasta. Sukkia/lapasia en kudo, koska en saa niitä koskaan tehtyä parillisiksi kun innostus loppuu kesken :D onneksi niitä löytyy paljon sukulaisten tekeminä :)

Mimmi 23+6
 
Neuvolassa käyty tänään ja kaikki vallan mainiosti.
Paino noussut nyt yhteensä alusta 4,5kg.
Hb 128 (normaalisti n. 140), verenpaine 118/70.
Mun paino ylitti 60kilon rajan, jaiks!
Tosin yritän kyllä olla ottamatta stressiä.

Sain raskaustodistuksen, ja ehtisin jo tässä työpäivän jälkeen laittamaan äitiyspakkaus hakemuksen kaikkine tarvittavineen menemään eteenpäin, joten nyt eikun odottelemaan sitä itse pakkausta.

Kohta puoliin lähdetään sitä sulkkista pelaamaan, kunhan vaan käydään kaivamassa meijän mailat jostain tuolta varastosta (mies on niitä etsimässä tällä hetkellä.)
No onneks on vielä kuitenkin aikaa. Puol kasilta alkaa vasta meijän vuoro.
Se sentään tiedetään, että ne on varmasti tuolla varastossa, mutta tällä hetkellä siellä on niin paljon muutakin tavaraa (kuten just ne yhdistelmät, kaukalo, telakat jne.)

@Susu90 taisin edelliseen viestiin laittaa väärän nimen, joten siis uudestaan toivotan sut tervetulleeksi! :)

Perhevalmennus on ollut mielessä. Tekis mieli kyllä mennä, jos ne on äitiysloman aikana niin vois kyllä mennä mutta mikäli ennen äitiyslomaa, niin työt mahdollisesti vähän estää. Joten täytyy katsella.

Mut taidan mennä nyt auttamaan miestä siinä etsinnässä.
Sulkkiksen jälkeen käydään hakemassa hyvällä omalla tunnolla pizzat.

Amanda 22+2
 
@Henriette mulla on kokemusta noista samoista Bravadoista ja ne on tosi mukavat ja ihanan joustavat. Mullakin rinnat oli kauheen kipeet imetyksen alkutaipaleilla mutta noissa oli kyllä mukava olla. Mulla on parit liivit säästössä ja ajattelin yhdet vielä tilata kunhan raaskin.

@-Amanda- kiva että neuvolassa kaikki hyvin! Musta neuvolassa on kiva käydä ja harmittaa kun käyntejä on niin harvassa. Mulla nyt 9 viiko väli lääkärineuvolassa ja kela-neuvolassa. Toki rakenneuä oli tässä pari viikkoa ennen seuraavaa neuvolaa. Mulla painoa tullut kotivaa'alla joku vajaa 5kg ja 60kg kolkuttelee muutaman kilon päässä. Vanhasta neuvolakortista katsoin että edellisessä raskaudessa oli painoa tullut vaan 2kg rv 22 mennessä. No jokainen raskaus on omanlaisensa enkä mielestäni näytä erityisen turvonneelta.

@mimmi92 oi mä oon aina toivonut osaavani käsitöitä, mutta tähän ikään mennessä ei ole tullut opeteltua. Mutta ihailen kovasti käsistään taitavia ihmisiä!

Perhevalmennus jäi esikoista odottaessa kokonaan väliin kun vaihdettiin kuntaa loppuraskaudessa, vanhassa kunnassa valmennus olisi ollut vasta tulossa ja uudessa se oli jo ohi. No hyvin selvittiin synnytyksestä vaikka mies ei kyllä tiennyt varmaan yhtään mitä on edessä, enkä kyllä liiaksi itsekään. No käytiin sentään synnärillä tutustumassa. Mä viime viikolla kattelin HUS:in sivuilta synnytykseen liittyviä videoita, oli ihan kattavasti tietoa.

Kurjia noi hengitysvaikeudet. Mulla ei ole vielä ollut, mutta en voi syödä niin isoja annoksia kuin aiemmin kun jotenkin alkaa olla vaikea hengittää. Syön sitten vähän vähemmän ja useammin.
 
@Lumi87 sama täällä, kiva noissa on käydä. Seuraava ois kuukauden päästä.
Bebeä ois kyllä kiva nähdä useammin, ultria on kyllä harmillisen harvoin.
Pakko myöntää, että seuraavan kymmenluvun mennessä rikki oli oikeesti vähän jaiks fiilis, mutta aika pian se laski siihen, että painoa tulee jos tulee ja todennäköisesti sitä kuitenkin tulee.
Ehkä asiaa helpotti se, kun mies sanoi, että näytän edelleen yhtä kauniilta kuin ennenkin.
Ja nimenomaan jokainen raskaus on erilainen, ei niitä kauheesti kannata lähteä vertailemaan.

@mimmi92 oi että oon kateellinen ihmisille, jotka osaa tehdä kunnolla käsitöitä.
Osaan itse tasan tarkkaan tehdä villasukat ja nekin vähän silleen, että toisen oon saanu valmiiks, niin toisen valmistumiseen menee tuplasti kauemmin.

Onneks on ihanat tulevat isovanhemmat ja isoisovanhemmat.
Meillehän (vauvalle) teki miehen isovanhemmat villapipon, sukat ja housut.

Voiko 4D-ultraan mennä muualle paikkakunnalle, kuin omalle kotipaikkakunnalle?
Löydettiin suht edullinen (verrattuna niihin mitä katsottiin) 4d-ultra, mutta se on tosiaan eri paikkakunnalla..

Kurjilta kuulostaa nuo hengitysvaikeudet.

Mailat löytyi ajallaan ja päästiin ajoissa pelaamaan.
Sulkkis onnistui hyvin, vähän rauhallisemmin piti kyllä ottaa, mitä normaalisti mutta muuten pystyi hyvin menemään.
Muuta me ei siellä tehtykään tällä kertaa.

Ja sieltä tullessa käytiin hakemassa herkulliset pizzat.
Ja krhm, allekirjoittanut melkein itki sitä syödessään, kun oli niin hyvää (hormonit on hölmöt.)

Enemmän on myös itkettänyt tuo Turun tapahtuma. ☹
Ja oon todella järkyttynyt, koska asuu kuitenkin paljon tuttuja siellä ja me oltiin tolla samalla alueella viime viikonloppuna.

Amanda 22+2
 
@Henriette Kyllä nää tuntuu tosi venyviltä! Valitsin koon (M) ohjeistuksen mukaan raskautta edeltäneen kuppikoon mukaan (75D), ja nää on nyt ihan sopivat vaikka rinnat on kasvaneet aika paljon, ja on näissä myös yhä hyvin kasvunvaraa. Ei nää nyt mitkään superkauniit ole ja vähän joutuu miettimään minkä yläosan kanssa näitä käyttää ettei toi itse liiviosa vilku näkyviin, mutta ai että miten mukavat nää on.

@-Amanda- Mua kanssa järkytti toi Turun tapahtuma ihan kauheasti, olisi järkyttänyt muutenkin ja hormonit varmaan vielä korosti omaa reaktiota. Asuttiin aikanaan ihan tossa Turun ydinkeskustassa, ja olin monesti juuri tuohon aikaan liikenteessä kauppatorilla. Ei jotenkin kyllä enää huvita kauheasti huvikseen kaupungilla hengailla muuten vaan, oon sen verran arka että oikeasti haluaisin vaan linnottautua kotiin. Mun olisi myös tietyllä tavalla helpompi suhtautua tuohon tekoon, jos kyseessä olisi esimerkiksi mielenterveysongelmaisen ihmisen satunnainen sekoaminen, kuin jos kyseessä on suunniteltu terroriteko. Vähän ristiriitaista, kun ainakin vielä toistaiseksi Suomessa on todennäköisesti enemmän mielenterveysongelmaisia kuin terroristeja, mutta silti.

Mulla paino ylitti nyt 70 kg :sick: En oo tosiaan koskaan sellaista lukemaa vaa'assa nähnyt. Nyt on kyllä tullut herkuteltuakin viime aikoina, eli vähän on kyllä omaakin vikaa. Eilen hätäilin aamupäivällä, kun en tuntenut mielestäni tarpeeksi liikkeitä, mutta kyllä vauva sitten iltaa kohti vilkastui. On ihan selvästi ilta-aktiivinen tapaus, möyrii paljon enemmän iltaa kohden.
 
Hei kaikki! Päädyimme tosiaan laittamaan fb ryhmän kiinni. Siellä alkaa olla porukka tutustunut ja ensin pidimme takarajana 12vko ultraa mutta nostimme sitten lähemmäs rakenneultria. Toivottavasti löydätte vielä ryhmän joka auki :)
 
@-Amanda- mä ainakin tokaa odottaessa kävin pk seudulla asuessa Lahdessa ihan tavallisessa ultrassa yksityisellä kun oli niin paljon halvempi. Eli ei yksityisillä mun tietääkseni ole mitään rajoituksia mistä maksava asiakas tulee :)

En mäkään siis mitään käsitöitä osaa kunnolla tehdä :D yritän kyllä opetella uutta kun kiinnostaisi, mutta silti usein päätyy tekemään muutamaa vanhaa tuttua minkä joskus aikanaan oppinut :)

Meillä onneksi mies pitää enemmän vähän nasellisemmasta vartalosta, vaikka itse viihdyn pienemmässä :D laihtuessa kun ainakin mulla katoaa ensimmäisenä tissit.. joten tilapäisesti menee näinkin, vaikka omassa päässä pieni kriisi onkin :)

Vinkkaan muuten myös että vastaavan näköisiä imetysliivejä (ei kylläkään yhtä laadukkaita) löytyy (tai ainakin löytyi vuosi sitten) tuplapakkauksina alle 30€ ainakin h&m ja kappahl. Yhdet bravadot myös siis mulla ja sitten muutamat noita halpisversioita :)

Turun (ja muun maailman) tapahtumat kyllä järkyttää. Siellä opiskelee muutama kaveri. Kohta ei kyllä oikeasti uskalla huvikseen isommissa kaupungeissa enää liikkua.

Harmi tuo fb ryhmä, ettei kaikki halukkaat mahtunut mukaan. Voishan täällä joku perustaa uuden ryhmän, jos paljon halukkaita vielä?
Mäkin jopa harkinnut fb liittymistä ensimmäistä kertaa :D

Mimmi 24+0
 
@mimmi92 ihana tietää. Nää mun kysymykset on niin tyhmiä, mutta ihanaa, että täältä saa vastauksia.
Mut hei, sä osaat virkata. Mä en oo koskaan oppinu sitä.

Vieläkin sellanen järkytys päällä, että ei voi uskoa todeksi, että tälläistä tapahtuu Suomessa, noin tutussa paikassa ja noin lähellä omaa kotikaupunkia.
Ja toki siis nuo muun maailmankin iskut on erittäin hirveitä.

Ja tosiaan missä sitä uskaltaa enää liikkua. Ei vissiin ainakaan kauheesti keskustan alueilla. Saati paikassa missä on enemmän ihmisiä.
Taidan pysyä vauvan kanssa (kun syntyy) omassa pihapiirissä.

Mutta pakko kyllä poliiseille on antaa arvostusta. Toimivat hyvin ja nopeasti.

@Shara Joo olishan tosta nyt toki muutenkin järkyttynyt, mutta tuntuu just, että raskaus vielä korosti sitä omaa reaktiota.
Ja kun vielä ajattelee tota, että jos olis tapahtunut aiemmin, kun itse on ollut tuolla tai joku muu. Hrr, kylmää ajatellakin.
Mä en tiedä olisko se toisaalta sen helpompi suhtautua, jos sen olis tehnyt joku mielenterveysongelmainen, joka on seonnu totaalisesti.
Toisaalta kun ajattelee, että kun vissiin nyt kyseessä on terroriteko, niin ahdistaa kyllä enemmän. Ei sitä ois uskonu Suomeen tulevan.
Ja tosiaan paljoa ei kyllä uskalla näköjään liikkua kaupungissa.
Mutta ei tollasta sais kyllä tapahtua ollenkaan, oli sitten kyseessä mielenterveysongelmainen tai terrori-isku. Viattomat ihmiset on menettäneet henkensä ja loukkaantuneet.

Huomisen piti olla vapaa, mutta työkaveri kysyi voisinko vaihtaa hänen kanssaan vuoroa ja vaihdettiin sitten.
Mä teen huomenna vuoron ja tää työkaveri otti sitten mun ens lauantain vuoron.

Sitä itse arvostelee kroppaansa kovemmin.
Huomaan kyllä itsekin välillä nyt ajattelevani, että oma kroppa on muuttunut kauheesti.
Just sen takia tuo miehen sanoma sai mut ajattelemaan, että ei tää oo paha, ja kun palkinto on parhain mitä voi saada, niin ne muutokset kestää kyllä.

Mä oon huomannu nyt sen, että bebe rupee yleensä möyrimään just iltaisin. Silloin hällä on kauhia bileet menossa.

Amanda 22+3
 
Kiitti @Lumi87 ja @Shara ! Täytyypä varmaan tilata sellaiset. Eipä niiden ulkonäöllä ole paljon väliä kun kotona niitä eniten tarvii vauvan kanssa. Alusvaateliikkeissä olen kans nähnyt sellaisia hyvälaatuisia ja joustavia mutta maksaa niin paljon. Mulla on useammat halpaliivit olleet, mutta kaikki huonoja.

@mimmi92 kiva että joku muukin virkkailee! :love: Olen jo virkannut pienen turkoosin neuletakin. Työn alla on lapsille päiväpeitot / viltit ja kaikkea muutakin. Mutta en varmaan malta olla tekemättä toista pikkuneuletta.. isovanhemmilta saadaan kudottuja villasukkia ja lapasia, joten sitä en ole koskaan jaksanut opetella. Tai ehkä tuo virkkaaminen vain sopii mulle paremmin, kun siinä ei tarvi olla niin orjallinen ohjeita kohtaan eikä virheistä ole haittaa. Ompelukone tekis kyllä mieli ostaa. Kyllä sullakin pikkupöksyt hyvin sujuis, eikö se ole lopuksi aika yksinkertaista? Rakastan käsitöitä, mutta viime aikoina ne on jääneet aika vähälle. :unsure:

Tuo Turun tapahtuma on kyllä järkyttävä. Itse en osaa ajatella että reagoisin siihen nyt eri tavalla. Mulla ei ehkä ole muutenkaan ollut nyt niin kovin mielialan vaihteluita (tai sitten huomaan sen vasta jälkikäteen).

Henriette 24+3
 

Yhteistyössä